ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
03 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 160/19718/23
Головуючий суддя І інстанції Калугіна Н.Є.
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Іванова С.М. (доповідач),
суддів: Шальєвої В.А., Чередниченка В.Є.,
за участю секретаря судового засідання Корсун Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Кам`янської міської ради на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.02.2024 року в адміністративній справі №160/19718/23 за позовом Кам`янської міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Акціонерне товариство "Українська залізниця", Головне управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними, скасування витягів та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Кам`янська міська рада звернулась до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Акціонерне товариство "Українська залізниця", Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просила:
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування у витязі № 2620/303-23 (кадастровий номер 1210400000:01:022:0086), від 30.03.2023 року із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнт який враховує цільове призначення земельної ділянки в розмірі 0,5 та скасувати витяг від 30.03.2023 року № 2620/303-23 (кадастровий номер 1210400000:01:022:0086) із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області;
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування у витязі № 2621/303-23 (кадастровий номер 1210400000:03:030:0112) від 30.03.2023 року із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнт який враховує цільове призначення земельної ділянки в розмірі 0,5 та скасувати витяг від 30.03.2023 року № 2621/303-23 (кадастровий номер 1210400000:03:030:0112) із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області;
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування у витязі № 2624/303-23 (кадастровий номер 1210400000:02:002:0132), від 30.03.2023 року із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнт який враховує цільове призначення земельної ділянки в розмірі 0,5 та скасувати витяг від 30.03.2023 року № 2624/303-23 (кадастровий номер 1210400000:02:002:0132) із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області;
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування у витязі № 2626/303-23 (кадастровий номер 1210400000:01:014:0209), від 30.03.2023 року із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнт який враховує цільове призначення земельної ділянки в розмірі 0,5 та скасувати витяг від 30.03.2023 року № 2626/303-23 (кадастровий номер 1210400000:01:014:0209) із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області;
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування у витязі № 2636/303-23 (кадастровий номер 1210400000:02:027:0217), від 30.03.2023 року із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнт який враховує цільове призначення земельної ділянки в розмірі 0,5 та скасувати витяг від 30.03.2023 року № 2636/303-23 (кадастровий номер 1210400000:02:027:0217) із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області;
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування у витязі № 2625/303-23 (кадастровий номер 1210400000:03:036:0282), від 30.03.2023 року із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнт який враховує цільове призначення земельної ділянки в розмірі 0,5 та скасувати витяг від 30.03.2023 року № 2625/303-23 (кадастровий номер 1210400000:03:036:0282) із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області;
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування у витязі № 2634/303-23 (кадастровий номер 1210400000:03:035:0299), від 30.03.2023 року із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнт який враховує цільове призначення земельної ділянки в розмірі 0,5 та скасувати витяг від 30.03.2023 року № 2634/303-23 (кадастровий номер 1210400000:03:035:0299) із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області;
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування у витязі № 2635/303-23 (кадастровий номер 1210400000:02:011:0064), від 30.03.2023 року із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнт який враховує цільове призначення земельної ділянки в розмірі 0,5 та скасувати витяг від 30.03.2023 року № 2635/303-23 (кадастровий номер 1210400000:02:011:0064) із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області;
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування у витязі № 2623/303-23 (кадастровий номер 1210400000:01:012:0691), від 30.03.2023 року із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнт який враховує цільове призначення земельної ділянки в розмірі 0,5 та скасувати витяг від 30.03.2023 року № 2623/303-23 (кадастровий номер 1210400000:01:012:0691) із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку по земельним ділянкам з кадастровими номерами 1210400000:01:022:0086, 1210400000:03:030:0112, 1210400000:02:002:0132, 1210400000:01:014:0209, 1210400000:02:027:0217, 1210400000:03:036:0282, 1210400000:03:035:0299, 1210400000:02:011:0064, 1210400000:01:012:0691 на підставі нормативної грошової оцінки земель та технічної документації у відповідності до рішень Кам`янської міської ради від 09.07.2020 року № 1975-44/УІІ Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 та від 18.12.2020 року №41- ОЗ/УІІІ Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020, з урахуванням цільового призначення земельних ділянок Кф у розмірі -1.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.02.2024 року в задоволенні адміністративного позову Кам`янської міської ради було відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Кам`янська міська рада звернулась з апеляційною скаргою, в якій просила скасувати вищезазначене рішення як таке, що прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове, яким адміністративний позов задовольнити.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначив, що відповідач протиправно застосував у витягах із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнт який враховує цільове призначення земельної ділянки в розмірі 0,5, відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 р. № 1147, оскільки згідно п. 4 наведеної постанови КМУ, затверджена з урахуванням вимог пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України до набрання чинності Методикою, затвердженою згідно з пунктом 1 цієї постанови, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (на відповідній території) є чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Головним управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Акціонерним товариством "Українська залізниця" було подано відзиви на апеляційну скаргу, в яких посилаючись на обґрунтованість висновків суду першої інстанції, останні просили апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Представники позивача в судовому засіданні просили задовольнити вимоги апеляційної скарги на підставах, що в ній зазначені, та скасувати рішення суду першої інстанції і прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Представники Акціонерного товариства "Українська залізниця" в судовому засіданні заперечували відносно задоволення апеляційної скарги, зазначаючи, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а тому підлягає залишенню без змін.
Інші учасники судового процесу, в судове засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, що у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України не перешкоджає розгляду справи за відсутності останніх.
Заслухавши учасників справи, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Як було встановлено судом першої інстанції, у відповідності до пункту «г» частини 2 статті 92 Земельного кодексу України, у постійному користуванні АТ «Українська залізниця» знаходяться земельні ділянки з кадастровими номерами: 1210400000:01:022:0086, 1210400000:03:030:0112, 1210400000:02:002:0132, 1210400000:01:014:0209, 1210400000:02:027:0217, 1210400000:03:036:0282, 1210400000:03:035:0299, 1210400000:02:011:0064, 1210400000:01:012:0691. Вказані земельні ділянки розташовані на території Кам`янської міської ради та є комунальною власністю громади міста Кам`янське.
У відповідності до підпункту 269.1.1.2. пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України, АТ «Українська залізниця» є платником плати за землю.
АТ «Українська залізниця» перебуває на податковому обліку, як платник податків не за основним місцем обліку, у Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.
АТ «Українська залізниця» за 2022 рік подано податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), відповідно до якої задекларовано річну суму земельного податку у розмірі 64 210 817,83 грн., в т.ч по земельним ділянкам з кадастровим номером 1210400000:02:002:0060 - 124780,95 грн.; кадастровим номером 1210400000:02:002:0059 - 998,25 грн.; кадастровим номером 1210400000:03:036:0282 - 36603339,12 грн.; кадастровим номером 1210400000:02:027:0217 - 4231819,63 грн.; кадастровим номером 1210400000:03:030:0112 - 123714,04 грн.; кадастровим номером 1210400000:02:011:0064 - 4594167,58 грн.; кадастровим номером 1210400000:01:014:0209 - 1371313,41 грн.; кадастровим номером 1210400000:01:012:0691 - 528468,96 грн.; кадастровим номером 1210400000:01:022:0086 - 4777,91 грн.; кадастровим номером 1210400000:02:002:0132 - 1112320,05 грн.; кадастровим номером 1210400000:02:020:0037 - 413484,38 грн.; кадастровим номером 1210400000:03:035:0299 - 15101633,55 грн.
08.12.2022 АТ «Українська залізниця» подало до органу ДПС уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2022 рік за №9262254852, відповідно до якої задеклароване податкове зобов`язання по земельному податку зменшено на 3 103 341,32 грн., в т.ч по земельним ділянкам з: кадастровим номером 1210400000:02:027:0217 - на 944589,62 грн.; кадастровим номером 1210400000:03:030:0112 - на 71135,92 грн.; кадастровим номером 1210400000:03:036:0282 - на 21046956,04 грн.; кадастровим номером 1210400000:02:027:0217 - на 1361971,65 грн.; кадастровим номером 1210400000:02:011:0064 - на 1441644,97 грн.; кадастровим номером 1210400000:01:014:0209 - на 237129,81 грн.; кадастровим номером 1210400000:01:012:0691 - на 84120,49 грн.; з кадастровим номером 1210400000:02:002:0132 - на 189562,68 грн.; з кадастровим номером 1210400000:02:020:0037 - на 65809,36 грн.; з кадастровим номером 1210400000:03:035:0299 - на 8683454,15 грн.
30.03.2023 від Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області АТ «Українська залізниця» отримала витяги із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, зокрема:
- витяг № 2620/303-23 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:01:022:0086, відповідно до якого нормативно грошова цієї земельної ділянки складає 91577,08 грн.;
- витяг № 2621/303-23 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:03:030:0112, відповідно до якого нормативно грошова цієї земельної ділянки складає 2371193,16 грн.;
- витяг № 2624/303-23 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:02:002:0132, відповідно до якого нормативно грошова цієї земельної ділянки складає 21319504,14 грн.;
- витяг № 2626/303-23 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:01:014:0209, відповідно до якого нормативно грошова цієї земельної ділянки складає 26283552,12 грн.;
- витяг № 2636/303-23 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:02:027:0217, відповідно до якого нормативно грошова цієї земельної ділянки складає 81110015,10 грн.;
- витяг № 2625/303-23 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:03:036:0282, відповідно до якого нормативно грошова цієї земельної ділянки складає 701565201,12 грн.;
- витяг № 2634/303-23 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:03:035:0299, відповідно до якого нормативно грошова цієї земельної ділянки складає 289448471,88 грн.;
- витяг № 2635/303-23 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:02:011:0064, відповідно до якого нормативно грошова цієї земельної ділянки складає 85942362,06 грн.;
- витяг № 2623/303-23 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:01:012:0691, відповідно до якого нормативно грошова цієї земельної ділянки складає 10129005,72 грн.
Зазначені витяги містять посилання на лист Держгеокадастру від 29.03.2023 №22-28-0222-27582-23, на підставі якого зроблений розрахунок нормативно грошової оцінки кожної земельної ділянки.
АТ «Українська залізниця» за 2023 рік подано звітну податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), в якій податкове зобов`язання по земельному податку обчислено в сумі 70 093 854.88 грн., в т.ч по земельним ділянкам: за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:002:0060 -143498,25 грн.; за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:002:0059 - 1147,99 грн.; за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:03:036:0282 - 42093912,07 грн.; за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:027:0217 - 3795272,1 грн.; за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:03:030:0112 - 60703,46 грн.; за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:011:0064 - 4083404,66 грн.; за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:01:014:0209 - 1025636,37 грн.; за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:01:012;0691 - 387990,66 грн.; за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:01:022:0086 - 2669,93 грн.; за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:002І0132 - 829147,8 грн.; за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:020:0037 - 303563,28 грн.; за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:03:035:0299- 17366908,31 грн.
27.07.2023 АТ «Українська залізниця» до органу ДПС надано уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2023 рік, відповідно до якої задеклароване податкове зобов`язання з плати за землю зменшено на загальну суму 33110649,15 грн., в тому числі по податку з юридичних осіб на 2022-2023 роки.
Відповідно до статті 10 Податкового кодексу України, плата за землю є місцевим податком, а тому позивач вважаючи, що бюджет Кам`янської міської ради безпідставно недоотримав бюджетні надходження від АТ «Українська залізниця» у формі плати за землю, у зв`язку із зменшенням відповідного податкового зобов`язання, вважає, що його права порушені, у зв`язку із чим, у червні 2023 звернувся до ГУ ДПС у Дніпропетровській області за відповідними роз`ясненнями щодо причин зменшення грошового зобов`язання АТ «Українська залізниця» з плати за землю за 2023 рік.
У листі ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 05.06.2023 №20717/5/04-36-04-11-16 пояснила позивачу, що уточнюючі податкові декларації на зменшення податкових зобов`язань по земельним ділянкам, розташованим на території Дніпропетровської області, надані АТ «Українська залізниця» на підставі нових витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
13.06.2023 позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із листом №04-01/894 «Про надання роз`яснень», згідно якого просив надати лист Держгеокадастру від 29.06.2023 №22-28-0222-27582-23.
Листом від 26.06.2023 №ПІ-65/0-76/0/63-23 ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області надало позивачу запитуваний лист Держгеокадастру від 29.06.2023 №22-28-0222-27582-23.
Згідно листа Держгеокадастру «Про формування витягів з нормативної грошової оцінки земельних ділянок» від 29.03.2023 №22-28-0222-27582-23, який адресований ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області на його лист від 15.03.2023 № 21-4-0.10-1600/2-23, щодо застосування коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки, відповідачу надані наступні роз`яснення.
10 листопада 2021 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року №1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», якою затверджено Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок (далі Методика), внесено зміни до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, а також визнано такими, що втратили чинність, низку постанов Кабінету Міністрів України.
Пунктом 3 зазначеної постанови Кабінету Міністрів України передбачено визнати такими, що втратили чинність, деякі постанови Кабінету Міністрів України, зокрема постанову Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 «Про Методику нормативної грошової оцінки земель населених пунктів». Методикою, серед іншого, змінені підходи визначення коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки, а також значення цього коефіцієнта.
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, визначається відповідно до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку (в частині коду цільового призначення) на дату формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки і, відповідно, не є коефіцієнтом, який розраховується у відповідній технічній документації.
До 10.11.2021 значення коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки, для земельних ділянок для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту становив 1.0.
Зазначено, що з 11.08.2021 діє новий Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, наведений у додатку 59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, який встановлює розширений перелік кодів цільового призначення земельних ділянок.
Отже, з дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року № 1147 визначення коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки, здійснюється виключно відповідно до пункту 3 Методики та додатка 8 до Методики. Крім того, у Методиці відтепер не передбачено жодних підвищених коефіцієнтів у разі відсутності у Державному земельному кадастрі відомостей про земельну ділянку.
3 огляду на вищевикладене, з 10.11.2021 відбулось зниження нормативної грошової оцінки земель, зокрема, залізничного транспорту у зв?язку з набранням чинності новою Методикою, якою змінено підходи до визначення коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки, а також значення цього коефіцієнта, яке відповідно до додатка 8 до Методики складає 0,5 для земельних ділянок з кодами цільового призначення « 12.01» та « 12.06», а для земельних ділянок енергетики з кодом цільового призначення « 14.02» відбулась зміна значень з 0,65 до 0,5.
Наголошено, що з 10.11.2021 визначення коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки, має здійснюватися виключно відповідно до додатка 8 до Методики.
Щодо формування витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, Держгеокадастром у цьому листі зазначено наступне.
3 метою забезпечення коректного розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах населених пунктів відповідно до відомостей про таку оцінку, внесених до Державного земельного кадастру, виключено можливість автоматичного розрахунку вказаної оцінки для земельних ділянок з наступним кодами цільового призначення земельних ділянок:
12.01 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного
транспорту»;
12.06 «Для розміщення та експлуатації об`єктів трубопровідного транспорту»;
14.02 «Для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної енергії».
Зазначене обумовлено тим, що відповідно до пункту 8 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777 (на час його актуальності), передбачено, що середня (базова) вартість одного квадратного метра земель не диференціюється для: смуги відводу магістральної залізниці, за винятком економіко-планувальних зон, які включають вокзали та привокзальні площі; смуги відводу магістральних нафто-, газо- та продуктопроводів, які проходять через територію населеного пункту і виходять за його межі; смуги відводу ліній електропостачання високої напруги і виходять за його межі. Разом з тим, на відповідних земельних ділянках із зазначеними кодами цільового призначення не у всіх випадках розташовані об`єкти, що підпадають під дію пункту 8 Порядку.
Тому щодо земельних ділянок, які зайняті смугами відводу магістральної залізниці, за винятком економіко-планувальних зон, які включають вокзали та привокзальні площі, для розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту необхідне значення 1 кв.м. середньої (базової вартості) земель населеного пункту, яке уточнено на кумулятивне значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки (в залежності від дати проведення такої оцінки), та застосований коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки, має здійснюватися виключно відповідно до додатка 3 до Методики.
Далі для розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка зайнята смугою відводу магістральної залізниці, зазначені три показника множаться на площу земельної ділянки.
Вказані розрахунки необхідно проводити без застосування спеціального програмного забезпечення.
Для сформованих спеціальним програмним забезпеченням витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які зайняті вокзалами та привокзальними площами, визначення коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки відповідно до додатка 8 до Методики, також можливо проводити в «ручному» режимі з огляду на таке.
До сформованих спеціальним програмним забезпеченням значень нормативної грошової оцінки земельних ділянок врахування коефіцієнта цільового призначення також можливо в одну математичну дію для земельних ділянок з цільовим призначенням з кодами « 12.01» та « 12.06» (помножити отримане значення нормативної грошової оцінки на значення коефіцієнта, який враховує цільове призначення на рівні 0,5), та дві математичні дії для земельних ділянок з кодом « 14.02» (поділити отримане значення нормативної грошової оцінки на попереднє значення цього коефіцієнта на рівні 0,65 (який застосовувався відповідно до Порядку) та помножити на значення коефіцієнта, який враховує цільове призначення на рівні 0,5 відповідно до додатку 8 до Методики)».
Також, листом від 05.06.2023 № 1976/299-23 Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (у відповідь на лист позивача від 02.06.2023 №200/0/298-23 про надання інформації щодо стосовно витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які обліковуються за Акціонерним Товариством «Українська залізниця») повідомлено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, визначається відповідно до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку (в частині коду цільового призначення) на дату формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки і, відповідно, не є коефіцієнтом, який розраховується у відповідній технічній документації. Також зазначено, що діє новий Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, наведений у додатку 59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1021, який встановлює розширений перелік кодів цільового призначення земельних ділянок. Отже, визначення коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, здійснюється виключено відповідно до додатку 8 до постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок».
Не погодившись з правомірністю оформлення вказаних витягів з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, позивач звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.
Вирішуючи спір між сторонами та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що з урахуванням фактичних обставин справи, до спірних правовідносин підлягають застосуванню норми постанови КМУ від 03.11.2021 №1147, якою затверджена Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а не наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489, яким затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів, з огляду на ієрархічність органів які прийняли ці документи, та те, що Методика №1147 прийнята пізніше. Вказано, що при проведенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнт який характеризує функціональне використання земельної ділянки (або коефіцієнт, який враховує цільове використання земельної ділянки) має визначатись на підставі нормативно правового акту, який визначає розмір такого коефіцієнту станом на час формування витягу.
Суд апеляційної інстанції при перегляді справи в апеляційному порядку виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 2 Закону України від 06.10.1998 №161-XIV «Про оренду землі» визначено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Згідно з частинами першою, другою статті 21 цього Закону, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Підпунктами 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до статті 1 Закону України від 11.12.2003 № 1378-IV «Про оцінку земель» (далі - Закон № 1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (частина п`ята статті 5 цього ж Закону).
За нормами частини першої статті 15 Закону № 1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».
Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру (частина третя статті 23 Закону № 1378-IV).
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, затверджений Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок № 489).
У пункті 3 розділу ІІ Порядку № 489 установлено, що нормативна грошова оцінка (далі НГО) всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою: Цн = (В х Нп/Нк) х Кф х Км, де Цн - НГО квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6 %); Нк - норма капіталізації (3 %); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки; Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
Наказ Міністерства аграрної політики і продовольства України від 25.11.2016 за № 489 (а відтак і Порядок № 489) станом на 30.03.2023 діяв і був скасований Наказом Міністерства аграрної політики і продовольства України від 04.04.2023 за №716 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.04.2023 за № 643/39699; тобто у межах вже розпочатого перебігом базового звітного періоду для плати за землю у 2023 році відносно земельної ділянки) у зв`язку із необхідністю приведення у відповідність до Постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 за № 1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок».
Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 за № 1147, затверджена Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок (далі за текстом - Методика № 1147), яка визначає методологічні засади проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка застосовується у випадках, визначених Законом України Про оцінку земель.
За змістом Методики № 1147 найбільш наближеним до коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), є коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) і за п. 11 Методики № 1147 визначається відповідно до додатка 8.
Зі змісту зазначених правових приписів слідує, що кадастр має забезпечувати органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян інформацією про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, яка оформлюється як витяг із технічної документації з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.
Однією зі складових формули визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки є коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) за нормами Порядку № 489 або коефіцієнт цільового призначення земельної ділянки (Кцп) за нормами Методики № 1147.
Як видно з матеріалів справи при формуванні спірних витягів з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (30.03.2023 року) відповідачем було застосовано коефіцієнт який враховує цільове призначення земельної ділянки в розмірі 0,5, визначений Методикою № 1147, а не Порядком № 489.
Відповідно до пояснень відповідача, відображених у відзивах на позов та апеляційну скаргу, наведене застосування було обумовлено тим, що з дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 за № 1147 визначення коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки здійснюється виключно відповідно до Методики № 1147. До 10.11.2021 року значення коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки, для земельних ділянок для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту становив 1.0, а з набуттям чинності Методики № 1147, відповідний коефіцієнт встанолено на рівні 0.5.
Між тим, відповідно до п. 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 за № 1147, затверджена з урахуванням вимог пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України до набрання чинності Методикою, затвердженою згідно з пунктом 1 цієї постанови, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (на відповідній території) є чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Крім того, колегія суддів апеляційного суду наголошує, що в силу приписів ст. 20 Закону України «Про оцінку земель», дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, яка в свою чергу, затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, як то передбачено ст. 23 Закону України «Про оцінку земель».
При цьому рішення відповідної ради є обов`язковим до виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, в тому числі й відповідачем.
Також, колегія суддів апеляційного суду вважає за необхідне зазначити, що Верховний Суд в постанові від 21.06.2022 року по справі №160/3248/20 зазначив, що витяг з технічної документації про грошову оцінку землі складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.
З матеріалів справи видно, що 09.07.2020 року Кам`янською міською радою прийнято рішення № 1975-44/VII Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 р.».
18.12.2020 року Кам`янською міською радою прийнято рішення № 41-03/VIII Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020.
Згідно технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське середня базова вартість одного квадратного метра земельної ділянки міста Кам`янське станом на 2020 рік становить 461.19 грн.
В свою чергу, розділом 6 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське Дніпропетровської області, визначена грошова оцінка земель різного функціонального призначення.
Так, коефіцієнт, який характеризує функціональне призначення земель для розміщення та експлуатації будівель і спору залізничного транспорту (12.01) становить 1.0 (т. 2 а.с.17).
Відтак, в силу вищенаведених правових приписів і, на що не звернув увагу суд першої інстанції відмовивши в позові, колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку, що відповідач при формуванні спірних витягів мав керуватись затвердженою технічною документацією з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка діяла до прийняття Методики № 1147, а саме Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 рік, затвердженою рішенням Кам`янської міської ради від 09.07.2020 року № 1975-44/VII, яка в свою чергу визначала, коефіцієнт, який характеризує функціональне призначення земель для розміщення та експлуатації будівель і спору залізничного транспорту (12.01) та становить 1.0, а отже останні є протиправними та підлягають скасуванню.
При цьому, вирішуючи питання щодо належності способу захисту прав позивача, колегія суддів апеляційного суду вважає, що визнання протиправними та скасування спірних витягів та зобов`язання відповідача при формуванні витягів враховувати рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020 року № 1975-44/УІІ Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 та від 18.12.2020 року №41- ОЗ/УІІІ Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020, з урахуванням цільового призначення земельних ділянок Кф у розмірі -1, з урахуванням ч. 2 ст. 9 КАС України є належним та достатнім способом захисту прав останнього.
Таким чином, проаналізувавши встановлені обставини справ у сукупності, колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку щодо необхідності задоволення апеляційної скарги позивача, скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нової постанови про задоволення адміністративного позову.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 317 КАС України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Кам`янської міської ради задовольнити частково.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.02.2024 року в адміністративній справі №160/19718/23 скасувати та прийняти нову постанову.
Адміністративний позов Кам`янської міської ради задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати витяги від 30.03.2023 року № 2620/303-23 (кадастровий номер 1210400000:01:022:0086), від 30.03.2023 року № 2621/303-23 (кадастровий номер 1210400000:03:030:0112), від 30.03.2023 року № 2624/303-23 (кадастровий номер 1210400000:02:002:0132), від 30.03.2023 року № 2626/303-23 (кадастровий номер 1210400000:01:014:0209), від 30.03.2023 року № 2636/303-23 (кадастровий номер 1210400000:02:027:0217), від 30.03.2023 року № 2625/303-23 (кадастровий номер 1210400000:03:036:0282), від 30.03.2023 року № 2634/303-23 (кадастровий номер 1210400000:03:035:0299), від 30.03.2023 року № 2635/303-23 (кадастровий номер 1210400000:02:011:0064), від 30.03.2023 року № 2623/303-23 (кадастровий номер 1210400000:01:012:0691) із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, видані Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області при видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку по земельним ділянкам з кадастровими номерами 1210400000:01:022:0086, 1210400000:03:030:0112, 1210400000:02:002:0132, 1210400000:01:014:0209, 1210400000:02:027:0217, 1210400000:03:036:0282, 1210400000:03:035:0299, 1210400000:02:011:0064, 1210400000:01:012:0691 враховувати нормативну грошову оцінку земель та технічну документацію у відповідності до рішень Кам`янської міської ради від 09.07.2020 року № 1975-44/УІІ Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 та від 18.12.2020 року №41- ОЗ/УІІІ Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020, з урахуванням цільового призначення земельних ділянок Кф у розмірі -1.
В задоволенні решти позову відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяС.М. Іванов
суддяВ.А. Шальєва
суддяВ.Є. Чередниченко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2024 |
Оприлюднено | 14.10.2024 |
Номер документу | 122224961 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Іванов С.М.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Калугіна Наталія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Калугіна Наталія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Калугіна Наталія Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні