Справа № 686/4509/23
Провадження № 2/686/21/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 жовтня 2024 рік м. Хмельницький
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області у складі:
головуючого судді Колієва С.А.
при секретарі Кучерук Н.В.
за участю
позивача ОСОБА_1
представників відповідачів ОСОБА_2 , ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз», Товариства з обмеженою відповідальністю «Хмельницькгаззбут» про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії та відшкодування моральної шкоди, -
В С Т А Н О В И В:
У лютому 2023 року ОСОБА_1 звернулася до суду із позовом до АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз», ТОВ «Хмельницькгаззбут» про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії та відшкодування моральної шкоди.
У позові зазначила, що вона є власником та проживає у квартирі АДРЕСА_1 . З березня 1979 року вона є споживачем природного газу за вказаною адресою. У її квартирі із приладів, які споживають газ наявна лише газова плита для приготування їжі. З 2015 року надавач послуг з постачання газу став фальсифікувати дані щодо наявного у неї боргу за спожитий газ, у зв`язку із чим вона неодноразово зверталася до ПАТ «Хмельницькгаз», а після утворення ТОВ «Хмельницькгаззбут» з відповідними зверненнями, проте не отримувала відповіді по суті поставлених у них питань. 02.04.2019 року вона в чергове звернулася через сайт надавача послуг в якому просила надати на її електронну адресу відомості про діючу норму споживання газу на одну особу при користуванні газовою плитою для приготування їжі; чому їй нараховується плата за загально будинковим лічильником, а не за соціальною нормою; просила перерахувати обсяг спожитого газу за період з 01.01.2027 року за соціальною нормою споживання згідно з останнім рішенням Кабміну; просила надати витяг з її рахунку за спожиті обсяги газу і сплачені кошти за надану послугу у розрізі місяців за період з 01.01.2017 року по 01.04.2019 рік. На вказане звернення вона отримала повідомлення, що відповідь буде надана впродовж 3-14 днів та зазначено російською мовою, що можливі затримки. Водночас відповідь на вказане звернення вона так і не отримала. 22.09.2020 року вона звернулася зі скаргою на ім`я Голови правління АТ «Хмельнциькгаз» в якій просила невідкладно надати їй інформацію за період з 01.01.2017 року по 01.10.2020 рік за її особовим рахунком НОМЕР_1 у розрізі календарних місяців із зазначенням вартості 1 м3 газу, обсягу спожитого газу за даними обліку надавача послуг (лише газова плита для приготування їжі), нарахованих до сплати сум, обсяг спожитого газу за соціальною нормою споживання, фактично оплачено усього, різниця між фактично оплаченою сумою і сумою, що підлягала оплаті за соціальною нормою; просила перерахувати суму до сплати за період з 01.01.2017 року за соціальною нормою споживання, а також відповідно до спожитого за соціальною нормою обсягу перерахувати суми за доставку газу; встановити квартирний лічильник обліку газу, надати інформацію про нараховані суми за обсяги газу, що були збільшені надавачем послуг зворотно у часі з травня 2015 року через скасування постанови КМ від 29.04.2015 року №237 та добровільно анулювати (скасувати) перехідну з 2015 року нараховану суму боргу із зазначенням суми, що утворилася внаслідок цього перерахування. На вказане звернення отримала відповідь 06.11.2020 року із Центру обслуговування клієнтів, яка не містить ознак документа (відсутній підпис, не зазначено особу, яка надавала таку відповідь) проте, що облік обсягів спожитого газу здійснюється за загально будинковим лічильником законно. 02.10.2020 року за №297-Сл-1751-1020 ТОВ «Хмельницькгаззбут» за підписом старшого менеджера зі збуту було надіслано таблицю в якій запитувана у її зверненні інформація відсутня (сума, що підлягає сплаті за соціальною нормою та різниця між фактично оплаченою сумою і сумою що підлягала сплаті за соціальною нормою). Відповіді щодо перерахування суму до сплати за період з 01.01.2017 року надана не була.
Зазначила., що нарахування плати за спожитий природний газ порушує її права як споживача, оскільки суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу, зобов`язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується тільки для приготування їжі, до 01 січня 2021 року за власний рахунок. Загальнобудинковий лічильник показує об`єм споживання природного газу усім будинком в цілому, тобто всіма побутовим споживачами, які в ньому проживають, відтак не може забезпечити облік споживання кожного окремого побутового споживача.
Такими діями, а саме ненадання повної відповіді на її звернення від 22.09.2020 року, фактично призвело до порушення її прав на отримання інформації, чим спричинило їй моральну шкоду. Така поведінка відповідачів призвела до зміни її звичайного способу життя, їй довелося десятки разів письмово звертатися до відповідачів, витрачаючи час та сили, що з огляду на її вік та стан здоров`я є вкрай утрудненим.
З огляду на викладене, з урахування поданої заяви про уточнення позовних вимог просила:
-визнати протиправними дії й бездіяльність з ненадання їй своєчасної та повної відповіді за її зверненнями, останнім від 22.09.2020 року до ПАТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» та ТОВ «Хмельницькгаззбут»;
-зобов`язати відповідачів за відповідними повноваженнями, з урахуванням тривалого правопорушення, надати їй інформацію за її запитом від 22.09.2020 року за період з 01.01.2017 року по дату ухвалення рішення судом за її особовим рахунком НОМЕР_1 у розрізі календарних місяців із зазначенням: вартості 1 м3 газу, грн.; обсяг спожитого газу за даними протиправного обліку надавача послуг (лише газова плита для приготування їжі); нараховано надавачем послуг суму до сплати, грн..; обсяг спожитого газу за соціальною нормою на одну особу (лише газова плита для приготування їжі, з централізованим постачанням гарячої води); підлягає сплаті за соціальною нормою споживання (плита для приготування їжі, одна особа), грн..; фактично оплачено усього, у тому числі субсидія (коли була); різниця між фактично оплаченою сумою і сумою, що підлягала оплаті за соціальною нормою (плати з наявним централізованим постачанням гарячої води);
-визнати незаконними й протиправними дії оператора АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз», ТОВ «Хмельницькгаззбут», вчинені протягом періоду з січня 2017 року і увесь період далі, щодо нарахування плати за обсяг спожитого газу у моїй квартирі та його доставки за адресою: АДРЕСА_2 , що встановлені за показами загальнобудинкового вузла обліку природного газу;
-зобов`язати відповідав АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» та ТОВ «Хмельницькгаззбут» за відповідними повноваженнями здійснити за її особовим рахунком № НОМЕР_1 повний перерахунок оплати за обсяги спожитого газу та оплати його доставки за період з 01.01.2017 року до дати ухвалення рішення судом, виходячи із діючої протягом вказаного періоду соціальної норми споживання, що становить 3,3 м3 газу;
-визнати протиправною відмову відповідача АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» встановити індивідуальний лічильник спожитого для приготування їжі газу у квартирі за адресою: АДРЕСА_2 ;
-зобов`язати відповідача АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» встановити у квартирі за адресою: АДРЕСА_2 безоплатно газовий лічильник (плита з наявним централізованим постачання гарячої води)
-стягнути з відповідачів АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» та ТОВ «Хмельницькгаззбут» в якості відшкодування моральної шкоди по 750000,00 гривень з кожного відповідно.
У поданому відзиві ТОВ «Хмельницькгаззбут» позов не визнав, просив відмовити у його задоволенні. Зазначено, за адресою споживання АДРЕСА_2 відкрито о/р НОМЕР_1 , власником якого є ОСОБА_1 . Вперше зі скаргою до ТОВ «Хмельницькгаззбут» ОСОБА_1 звернулася 02.06.2017 року в якій просила надати інформацію за її особовому рахунку в розрізі календарних місяців з 01.01.2015 року по грудень 2016 рік включно, а з січня 2017 року по травень 2017 рік включно за обсягом будинкового лічильника на одну особу; вартість 1 м3 газу, суму до сплати за кожний календарний місяць, скільки фактично сплачено помісячно, нараховані суми та обсяги газу, що були збільшені надавачем послуг зворотно у часі з травня 2015 року через скасування постанови КМУ від 29.04.2015 року №237. На вказане звернення ТОВ «Хмельницькгаззбут» 09.06.2017 року була надана відповідь у вигляді фінансового стану абонента, в якому була відображена вся запитувана інформація. 13.09.2017 року ОСОБА_1 , повторно звернулася із заявою, в якій просила анулювати нараховану суму боргу за підігрів води та повторно надати розрахунок спожитого обсягу газу у розрізі місяців за січень-вересень 2017 рік на одну особу. 22.09.2017 року ТОВ «Хмельницькгаззбут» надало відповідь на вказане звернення в якому повідомлено, що нарахування в даному помешканні здійснюється відповідно до персоніфікованих даних про фактичний обсяг спожитого природного газу за кожним споживачем наданих газорозподільним підприємством ПАТ «Хмельнциькгаз» у зв`язку із чим рекомендовано звернутися за цією інформацією до вказаного підприємства. 03.06.2019 року ОСОБА_1 втретє звернулася до ТОВ «Хмельнциькгаззбут» із заявою в якій просила надати інформацію чи діє соціальна норма споживання природного газу на одну особу при користуванні газовою плитою для приготування їжі з наявним водопостачанням гарячої води 3,28 м..куб, чому нараховується плата за загально будинковим лічильником, а не соціальною нормою, просила перерахувати обсяг спожитого газу за період з 01.01.2017 рік за соціальною нормою. Оскільки відповідь на вказане звернення е відносилося до компетенції ТОВ «Хмльницькгаззбут» воно було перенаправлено до ПАТ «Хмельницькгаз», про що було повідомлено заявника. 23.09.2020 року ОСОБА_1 вчетверте звернулася до ТОВ «Хмельницькгаззуб» із скаргою, в якій просила надати інформацію за період з 01.01.2017 по 01.10.2020 рік по її особовому разунку у розрізі календарних місяців із зазначенням: вартості 1 м3 газу, обсягу спожитого газу за даними обліку надавача послуг (лише газова плита для приготування їжі), нарахованих до сплати сум, обсяг спожитого газу за соціальною нормою споживання, фактично оплачено усього, різниця між фактично оплаченою сумою і сумою, що підлягала оплаті за соціальною нормою; просила перерахувати суму до сплати за період з 01.01.2017 року за соціальною нормою споживання, а також відповідно до спожитого за соціальною нормою обсягу перерахувати суми за доставку газу; встановити квартирний лічильник обліку газу, надати інформацію про нараховані суми за обсяги газу, що були збільшені надавачем послуг зворотно у часі з травня 2015 року через скасування постанови КМ від 29.04.2015 року №237 та добровільно анулювати (скасувати) перехідну з 2015 року нараховану суму боргу із зазначенням суми, що утворилася внаслідок цього перерахування. 02.10.2020 року на вказане звернення ТОВ «Хмельницькгаззбут» була надана відповідь у вигляді розгорнутого фінансового стану абонента, в якому зазначена інформація про вартість 1 м.куб газу, обсяг спожитого газу за даними обліку, нараховані суми до сплати, фактична сплата, субсидія та заборгованість. Інші питання не відносилися до компетенції ТОВ «Хмельницькгаззбут» про що повідомлено заявника. Зазначено, що на звернення від 22.09.2020 року ТОВ «Хмельницькгаззбут» була надана повна та вичерпна відповідь, із зазначенням тієї інформації та в такому вигляді, в якому її використовує товариство у своїй господарській діяльності. Вважало, що у даному випадку ТОВ «Хмельницькгаззбут» жодним чином не порушувало права ОСОБА_1 . Позивачем не доведений факт протиправних дій товариством і що внаслідок таких дій останній було спричинено моральну шкоду.
У поданому відзиві АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» позов не визнав, просив відмовити у його задоволенні.
Щодо визнання протиправними дій і бездіяльності з ненадання своєчасної та повної відповіді на зверненян від 22.09.2020 року зазначено, що дійсно 02.09.2019 року ОСОБА_1 зверталася до ТОВ «Хмельницькгаззбут» із зверненням. Оскільки порушені у цьому листі питання належали до компетенції АТ «Хмельницькгаз» вказане звернення листом від 11.06.2020 року було перенаправлено із ТОВ «Хмельницькгазбут» до АТ «Хмельницькгаз». На вказаний лист АТ «Хмельницькгаз» в межах строків визначених Законом України «про звернення громадян» була надана відповідь вих.. № 29001.5-Лв-3176-0619 від 21.06.2020 року. Звернення ОСОБА_1 від 22.09.2020 року на адресу АТ «Хмельницькгаз» не надходило у зв`язку із чим відповідні вимоги позову є безпідставними.
Щодо вимог про надання інформації за її запитом від 22.09.2020 року зазначено, що у випадку офіційного надходження від ОСОБА_1 відповідного запиту АТ «Хмельницькгаз» буде надана відповідь за таким зверненням.
Щодо встановлення загально будинкового вузла обліку газу за адресою: АДРЕСА_3 просили врахувати, відповідно до ч.1 ст.6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, було визначено, що суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов`язані були забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується, зокрема для пригодовування їжі до 01.01.2018 року. Отже до 01.01.2018 року для зазначеної групи населення суб`єкти господарювання зобов`язані були забезпечити встановлення лічильників газу (індивідуальних або загальнобудинкових), що мало забезпечити 100% облік спожитого природного газу населенням. Постановою НКРЕКП від 24.03.2016 року №413 (із відповідними змінами) затверджено План розвитку газорозподільної системи ПАТ «Хмельнциьткгаз» на 2016-2025 роки та джерела його фінансування. У вказаних Планах розвитку було передбачено з урахуванням технічних та економічних чинників встановити загально будинковий лічильник за адресою: АДРЕСА_3 . Відповідно до вказаного плану у січні 2017 року у вказаному будинку був встановлений загальнобудинковий лічильник газу. Лише 19.01.2018 року, тобто вже після встановлення за вказаною адресою загальнобудинкового лічильника, до Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» якими передбачено можливість встановлення загально будинкового лічильника лише за згодою співвласників багатоквартирного будинку. Таким чином облік природного газу у будинку за адресою: АДРЕСА_3 було забезпечено у відповідності до вимог діючого на той момент законодавства.
Щодо зобов`язання здійснити перерахунок за обсяги спожитого газу та доставки за період з 01.01.2017 року до дати ухвалення рішення судом, зазначено, що такий облік за вказаний період здійснюється у відповідності до вимог законодавства згідно показів будинкового лічильника та підстав для його перерахунку не має.
Щодо вимог про зобов`язання встановлення індивідувального лічильника газу просили врахувати, що з відповідним зверненням позивач до АТ «Хмельницькгаз» не зверталася.
Щодо вимог про стягнення моральної шкоди просили врахувати, що позивачем не доведено протиправність дій АТ «Хмельницькгаз», не доведено розмір її заподіяння.
В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 позов підтримала, наполягала на його задоволенні. Надала пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.
В судовому засіданні представник ТОВ «Хмельнциькгаззбут» позов не визнала, просила відмовити у його задоволенні. Зазначила, що ТОВ «Хмельницькгаззбу» не були порушені вимоги Закону України «Про звернення громадян» та на звернення ОСОБА_1 від 22.09.2020 року останній була надана повна та вичерпна відповідь, у межах компетенції товариства та наявної із зазначенням тієї інформації та в такому вигляді, в якому її використовує товариство у своїй господарській діяльності. Жодних протиправних дій щодо ОСОБА_1 товариством не вчинялося та підстав для відшкодування їй моральної шкоди не має.
В судовому засіданні представник АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» позов не визнала, просила відмовити у його задоволенні. Також просила врахувати, що згідно постанови НКРЕКП №1775 АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» було зупинено дію ліцензії та з 29.09.2023 року вказане товариство не є оператором ГРМ в хмельницькій області. Такі функції на території Хмельницької області з 01.10.2023 року і по теперішній час виконує ТОВ «Газорозподільні мережі України» в особі Хмельницької філії. Отже питання щодо встановлення індивідувального лічильника газу не належить до компетенції АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз».
Фактичні обставини встановлені судом.
Встановлено, що ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_1 .
За вказаною адресою в ТОВ «Хмельницькгаз» відкритий особовий рахунок на ім`я ОСОБА_1 за № НОМЕР_1 .
Станом на жовтень 2020 року за особовим рахунком № НОМЕР_1 по квартирі АДРЕСА_1 існувала прострочена заборгованість за послуги з газопостачання у сумі 723,28 гривень (а.с.21).
22.09.2020 року ОСОБА_1 звернулася із скаргою до відповідачів в якій, не погоджуючись із зазначеним розміром заборгованості, просила надати їй інформацію за період з 01.01.2017 року по 01.10.2020 рік у розрізі календарних місяців із зазначенням вартості 1м3 газу, обсягу спожитого газу за даними обліку надавача послуг, нараховано надавачем суму до сплати, обсяг спожитого газу за соціальною нормою на одну особу, підлягає сплаті за соціальною нормою споживання одна особа, фактично оплачено усього, різниця між фактично оплаченою сумою і сумою, що підлягала оплаті за соціальною нормою; просила здійснити перерахунок суми до сплати за період з 01.01.2017 року за соціальною нормою споживання, що становить 3,3 м3, а також відповідно до спожитого за соціальною нормою обсягу перерахувати суми за доставку газу; встановити у належній їй квартирі лічильник обліку газу; надати інформацію про нараховані суми обсягу газу, що були збільшені надавачем послуг зворотно у часі з травня 2015 року через скасування постанови КМ від 29.04.2015 року № 237 та добровільно скасувати (анулювати) перехідну з 2015 року нараховану суму боргу із зазначенням суми, що утворилася унаслідок цього перерахування.
08.11.2020 року Центром обслуговування клієнтів на вказану скаргу була надана відповідь в якій зазначено, що на підставі Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженогопостановою КМУ від 16 травня 2002 року № 620, пункту 1 глави 5 розділу ІХ Кодексу ГРС, в будинку АДРЕСА_3 встановлено будинковий вузол обліку газу, як того вимагають норми Закону. Нарахування за спожитий газ з січня 2017 року за вказаною адресою здійснюється згідно показників будинкового лічильника споживання газу, з подальшим розподілом різниці між споживачами, які не мають квартирних лічильників газу пропорційно кількості осіб, зареєстрованих у квартирі. В період з 01.01.2018 року по 31.01.2018 рік у зв`язку із зняттям на ремонт загальнобудинкового лічильника газу нарахування проводилося згідно норм визначених Постановою КМ України №609 від 18.08.2017 року. . Побутовий споживач може встановити індивідуальний лічильник газу як за власні кошти, так і за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством. Також повідомлено, що для побутових споживачів, що проживають у м. Хмельницькому та Хмельницькій області гарантованим постачальником газу з 01.07.2015 року є ТОВ «Хмельницькгаззбут» і питання щодо оплати та цін за спожитий газ знаходиться у компетенції вказаного підприємства.
Згідно відповіді ТОВ «Хмельницькгазбут» від 02.10.2020 року повідомлено, що вказане товариство є постачальною організацією, яка в межах ліцензійної діяльності з 01.07.2015 року надає послуги з постачання природного газу та здійснює нарахування відповідно персоніфікованих даних про фактичний обсяг спожитого природного газу за кожним споживачем наданих газорозподільним підприємством АТ «Хмельницькгаз» та діючи цін на природний газ. Визначення обсягів споживання природного газу та його коригуванням займається оператор ГРМ в особі АТ «Хмельницькгаз». Також до вказаної відповіді був долучений фінансовий стан абонента ОСОБА_1 о/р НОМЕР_1 за період з грудня 2016 року по жовтень 2020 рік із зазначенням обсягу спожитого газу, показів загально будинкового лічильника, встановленої норми, ціни, здійснених нарахувань, оплат, субсидій, пені та боргу.
Також встановлено, що 27.12.2016 року за адресою: АДРЕСА_3 був встановлений загальнобудинковий вузол обліку природного газу (акт вводу в експлуатацію від 27.12.2016 року.
Мотиви, з яких виходить суд, та застосовані норми права
Щодо вимог зобов`язання відповідачів здійснення перерахунку оплати за обсяги спожитого газу, визнання протиправними дій відповідачів в частині нарахування плати за обсягами спожитого газу та його доставки що встановлені за показниками загально будинкового лічильника.
Відповідно до частини другоїстатті 2 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»в редакції від 20 січня 2018 року загальнобудинковий лічильник газу може бути встановлений лише за згодою співвласників багатоквартирного будинку в порядку, визначеномустаттею 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».
До 20 січня 2018 року питання встановлення загальнобудинкового приладу обліку природного газу не було врегульоване на рівні закону, а регламентувалося підзаконними нормативно-правовими актами.
Приписами абзаців третього-п`ятого пункту 4 Тимчасового положення у редакціїпостанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2016 року № 46передбачено, що:
- ініціювати встановлення будинкового вузла обліку на багатоквартирний будинок, групу багатоквартирних будинків, групу споживачів можуть як власник (власники) такого будинку (таких будинків) (квартир), так і оператор газорозподільної системи;
- встановлення будинкового вузла обліку здійснюється згідно з Кодексом газорозподільних систем. Встановлення будинкового вузла обліку, в тому числі витрати на проектування, монтаж, здійснюється за кошти сторони, яка ініціювала встановлення такого вузла обліку;
- власник (власники) будинку (будинків) (квартир), особа, відповідальна за експлуатацію будинку (будинків) (далі - експлуатаційна організація), балансоутримувач будинку (будинків) тощо та оператор газорозподільної системи зобов`язані врегулювати між собою договірні відносини щодо зняття показань будинкового вузла обліку та лічильників газу, установлених у квартирі (далі - квартирні лічильники газу) (за їх наявності), а також забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку. У разі неврегулювання зазначених питань газопостачання такому будинку, групі будинків, групі споживачів може бути припинено відповідно до законодавства.
Згідно з пунктом 1 глави 5 розділу IX Кодексу газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРС), затвердженогопостановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2494, за ініціативи балансоутримувача (управителя) або оператора газорозподільної системи та за їх рахунок у багатоквартирному будинку (гуртожитку) або на групу будинків (гуртожитків), мешканці яких у повному обсязі чи частково розраховуються за нормами споживання, або для цілей складання загального балансу споживання природного газу може бути організований та встановлений загальнобудинковий вузол обліку природного газу. Балансоутримувач (управитель) не може відмовити оператору газорозподільної системи в організації та встановленні загальнобудинкового вузла обліку природного газу, якщо ці заходи здійснюються за рахунок Оператора ГРМ.
Тобто до 20 січня 2018 року оператор газорозподільної системи мав право встановити загальнобудинковий лічильник природного газу, врегулювавши з власником (власниками) будинку, експлуатаційною організацією, балансоутримувачем будинку (будинків) тощо договірні відносини щодо зняття показань будинкового вузла обліку, а також забезпечити можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку.
Отже, для встановлення загальнобудинкового лічильнику природного газу оператор газорозподільної системи не міг діяти в односторонньому порядку, оскільки повинен був в договірному порядку врегулювати з власником (власниками) будинку, експлуатаційною організацією, балансоутримувачем будинку (будинків) тощо договірні відносини щодо зняття показань будинкового вузла обліку.
Таким чином, слід вважати, що оператор газорозподільної системи, який в односторонньому порядку встановив для багатоквартирного будинку загальнобудинковий лічильник природного газу як до 20 січня 2018 року, так і після цієї дати, діяв з порушенням вимог законодавства.
Аналогічний висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26 жовтня 2021 року в справі № 212/5836/17 (провадження № 14-11цс21).
АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» не уклало договори з окремими побутовими споживачами (власниками квартир, не обладнаних квартирними лічильниками газу) на зняття показань будинкового вузла обліку.
Загальнобудинковий вузол обліку природного газу був встановлений без погодження з мешканцями будинку, а тому його встановлення та нарахування вартості спожитого газу на підставі показників загальнобудинкового вузла обліку газу порушують права позивача, оскільки в процесу обліку спожитого газу не відображається фактичне споживання газу кожним окремо споживачем багатоквартирного будинку, у квартирі якого відсутній лічильник.
Враховуючи те, що загальнобудинковий лічильник газу встановлено з порушенням вимог діючого законодавства, суд дійшов висновку про незаконність нарахування позивачу фактичного об`єму спожитого газу за показаннями такого лічильника.
У разі виникнення спору в умовах відсутності юридичної визначеності у правовому регулюванні щодо застосовних норм споживання природного газу суд повинен застосовувати останні норми споживання природного газу, які затвердив Кабінет Міністрів України (незалежно від втрати чинності відповідною постановою, зокрема від визнання її нечинною чи скасування), до затвердження нових норм споживання природного газу.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення вимог ОСОБА_1 про зобов`язання ТОВ «Хмельницькгаззбут» здійснити перерахунок плати за газ, починаючи з 01 листопада 2017 року, виходячи з чинних протягом вказаного періоду норм споживання газу для громадян у квартирах, в яких не встановлені індивідуальні газові лічильники.
Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 14 грудня 2022 року в справі № 209/104/20 (провадження № 61-5014св21).
Вимоги про визнання незаконними і протиправними дій АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» і ТОВ «Хмельницькгаззбут» щодо нарахування плати за обсягами спожитого газу та його доставки що встановлені з показників загальнобудинкового вузла обліку газу, задоволенню не підлягають, оскільки такий спосіб захисту не передбаченийстаттею 16 ЦК України, не є ефективним та не призведе до відновлення порушених прав позивача.
Щодо вимог про визнання протиправною відмову у встановленні індивідуального лічильника газу та зобов`язання встановити індивідуальний лічильник газу.
Відповідно достатті 2 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»(в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) предметом його регулювання євідносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.
Згідно з частиною першоюстатті 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»надання житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.
Споживач має право одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг. Постачання та розподіл природного газу споживачу здійснюються відповідно до типового договору, затвердженого Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (частина четвертастатті 19 Закону України «Про захист прав споживачів»).
Відповідно до глави 1 розділу 1 Кодексу ГРС Оператор ГРМ - суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління.
З метою отримання та реєстрації достовірної інформації про обсяги і якість природного газу під час його транспортування, розподілу, постачання, зберігання та споживання здійснюється приладовий облік природного газу (частина першастатті 18 Закону України «Про ринок природного газу»).
Відповідно до частини першоїстатті 3 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»фінансування робіт з оснащення лічильниками газу населення здійснюється за рахунок: коштів суб`єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території; коштів відповідного бюджету; інших джерел, не заборонених законодавством.
Застаттею 6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»(в редакції, чинній на час звернення із позовом до суду) газорозподільні підприємства зобов`язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується для підігріву води та приготування їжі - до 1 січня 2016 року, тільки для приготування їжі - до 1 січня 2023 року.
Вирішуючи питання про те, за чий рахунок повинно проводитися фінансування робіт з оснащення лічильниками газу, необхідно керуватися частиною першоюстатті 3 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», згідно з якою фінансування робіт з оснащення лічильниками газу населення здійснюється за рахунок: коштів суб`єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території; коштів відповідного бюджету; інших джерел, не заборонених законодавством.
Саме на Оператора ГРМ який здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою на відповідній території покладений обов`язок встановлення лічильників газу, лише оператор повинен вживати заходів щодо залучення інших джерел фінансування цих робіт і покладання такого обов`язку на споживача є неправомірним.
Зазначене узгоджується з правовими висновками, викладеними у постановах Великої Палати Верховного Суду від 07 листопада 2018 року у справі № 214/2435/17 (провадження № 14-347цс18), від 26 жовтня 2021 року у справі № 212/5836/17 (провадження № 14-11цс21).
Як встановлено Постановою НКРЕКП №1775 від 29.09.2023 року з 01.10.2023 року було зупинено дію ліцензії з розподілу природного газу, виданої АТ «Хмельницькгаз».
Відповідно до Постанови НКРЕКП №1775 від 29.09.2023 року з 01.10.2023 року оператором ГРМ є ТОВ «Газорозподільні мережі України».
Отже з 01.10.2023 року оператором ГРМ на території м. Хмельницька та Хмельницької області є Хмельницька філія ТОВ «Газорозподільні мережі України» до повноважень якої і є вирішення питання щодо встановлення лічильників газу.
З огляду на викладене вимога про зобов`язання АТ «Хмельницькгаз» встановити за адресою позивача за власний рахунок лічильник газу задоволенню не підлягає, оскільки заявлена до неналежного відповідача.
Вимоги про визнання протиправними відмову АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» встановити індивідуальний лічильник газу задоволенню не підлягають, оскільки такий спосіб захисту не передбаченийстаттею 16 ЦК України, не є ефективним та не призведе до відновлення порушених прав позивача.
Щодо вимог про визнання протиправними дії й бездіяльність з ненадання своєчасної та повної відповіді за зверненням від 22.09.2020 року та зобов`язання відповідачів надати таку відповідь.
Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про звернення громадян» (тут і надалі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Частиною першої ст.16 вказаного Закону визначено, що скарга на дії чи рішення органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, об`єднання громадян, засобів масової інформації, посадової особи подається у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі, що не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства, а в разі відсутності такого органу або незгоди громадянина з прийнятим за скаргою рішенням - безпосередньо до суду.
Приписами ст.19 Закону України «Про звернення громадян» органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані: об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення.
Відповідно до ст.20 вказаного Закону звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів. На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну. Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.
Матеріалами справи встановлено, що 22.09.2020 року на адресу ТОВ «Хмельницькгаззбут» надійшла скарга ОСОБА_1 в якій остання,не погоджуюсь із здійсненими їй нарахуваннями за спожитий природній газ, просила надати їй інформацію за період з 01.01.2017 року по 01.10.2020 рік у розрізі календарних місяців із зазначенням вартості 1м3 газу, обсягу спожитого газу за даними обліку надавача послуг, нараховано надавачем суму до сплати, обсяг спожитого газу за соціальною нормою на одну особу, підлягає сплаті за соціальною нормою споживання одна особа, фактично оплачено усього, різниця між фактично оплаченою сумою і сумою, що підлягала оплаті за соціальною нормою; просила здійснити перерахунок суми до сплати за період з 01.01.2017 року за соціальною нормою споживання, що становить 3,3 м3, а також відповідно до спожитого за соціальною нормою обсягу перерахувати суми за доставку газу; встановити у належній їй квартирі лічильник обліку газу; надати інформацію про нараховані суми обсягу газу, що були збільшені надавачем послуг зворотно у часі з травня 2015 року через скасування постанови КМ від 29.04.2015 року № 237 та добровільно скасувати (анулювати) перехідну з 2015 року нараховану суму боргу із зазначенням суми, що утворилася унаслідок цього перерахування.
На вказане звернення ТОВ «Хмельнциькгаззбут» 02.10.2020 року, а 08.11.2020 року відповідним Центром обслуговування клієнтів була надана відповідь із роз`ясненнями порядку та підстав здійснених нарахувань, та долучено довідка про фінансовий звіт за період з грудня 2016 року по жовтень 2020 рік із зазначенням обсягу спожитого газу, показів загально будинкового лічильника, встановленої норми, ціни, здійснених нарахувань, оплат, субсидій, пені та боргу. При цьому така інформація була надана ТОВ «Хмельницькгаззбут» у
Вказана відповідь була надана у визначені Законом України «Про звернення громадян» строки, надана у тому вигляді, в якому її використовує товариство у своїй господарській діяльності та наявних даних.
Крім того суд звертає свою увагу на те, що доказів надходження відповідної заяви до АТ «Хмельнцитькгаз» матеріали справи не містять і таких доказів позивачем не представлено.
З огляду на викладене у задоволенні позову в цій частині слід відмовити.
Щодо відшкодування моральної шкоди.
Внаслідок порушення цивільних прав особи згідно з ч. 1ст.23ЦК України вона має право на відшкодування моральної шкоди, яка полягає, зокрема, у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів.
Моральна шкода відшкодовується коштами, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.
Згідност. 1167 ЦК України, моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Отже для відшкодування шкоди за правиламист. 1167 ЦКнеобхідно довести такі факти: а) протиправність діяння її заподіювача; б) наявність шкоди; в) причинний зв`язок між протиправною поведінкою та шкодою є обов`язковою умовою відповідальності та виражається в тому, що шкода має виступати об`єктивним наслідком поведінки завдавача шкоди; г) вина завдавача шкоди, за виключенням випадків, коли в силу прямої вказівки закону обов`язок відшкодування завданої шкоди покладається на відповідальну особу незалежно від вини.
Таким чином, частина першастатті 1167 ЦК Українивстановлює загальне правило, відповідно до якого відповідальність за заподіяння моральної шкоди настає за наявності загальної підстави - наявності моральної (немайнової) шкоди, а також за наявності всіх основних умов відповідальності, а саме: неправомірної поведінки, причинного зв`язку та вини заподіювача.
Моральна шкода відшкодовується грішми, іншим майном або в інший спосіб.
Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.
В обґрунтованої підстав спричиненої моральної шкоди позивачем зазначено, що відповідачі не надали повної, обґрунтованої відповіді на її звернення від 22.09.2020 року у зв`язку із чим порушили вимоги Закону України «Про звернення громадян» та Закону України «Про інформацію», чим завдали їй моральної шкоди.
Разом з цим суд зазначає, що на подане до ТОВ «Хмельницькгаззбут» позивачем звернення від 22.09.2020 року останнім у визначені законом строки була надана повна та вичерпна відповідь, у межах компетенції та наявних даних. Доказів отримання АТ «Хмельницьгаз» звернення від 22.09.2020 року матеріали справи не містять.
Отже суд приходить до висновку, що матеріали справи не містять належних і допустимих доказів про те, відповідачами були вчинені незаконні (непрвомірні) дії щодо ОСОБА_1 , якими останній було завдано моральної шкоди.
За таких обставин слід дійти висновку, що ОСОБА_1 не довела склад цивільного правопорушення, що є юридичною підставою відповідальності відповідачів перед нею за спричинену їй моральну шкоду, а її позов у цій частині є необґрунтованим.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 4, 5, 10, 81, 141, 223, 258-268, 280-282 ЦПК України, суд -
У Х В А Л И В:
Позов задовольнити частково.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Хмельницькгаззбут» здійснити ОСОБА_1 перерахунок плати за спожитий газ, починаючи з 01 січня 2017 року, виходячи з чинних протягом вказаного періоду норм споживання газу для громадян у квартирах, в яких не встановлені індивідуальні газові лічильники.
В решті у задоволенні позову відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Хмельницького апеляційного суду шляхом подання в 30-ти денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги.
Рішення набуває законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_2
Відповідач: Акціонерне товариство «Хмельницькгаз» код ЄРДПОУ 05395598, адреса: м. Хмельницький, пр.. Миру, буд.41.
ТОВ «Хмельницькгаззбут», код ЄРДПОУ 39585960, адреса: м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 32, 2-й поверх.
Повний текст судового рішення виготовлено 14.10.2024 року.
Суддя:
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2024 |
Оприлюднено | 15.10.2024 |
Номер документу | 122263929 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Колієв С. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні