ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 липня 2024 року м. Черкаси Справа № 925/962/23
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі судового засідання Вовчанській К.Ю., представників сторін: позивача - Птухи В.І. за довіреністю, відповідача-1 - адвоката Кушнір А.С., відповідача-2 - не з`явились, третьої особи - Литвиненко І.М. за самопредставництвом, розглянувши у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси справу за позовом Черкаської міської ради до Приватного підприємства «Ветта - Плюс», державного реєстратора виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області Костюк Оксани Володимирівни, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора, припинення державної реєстрації права власності на нерухоме майно,
ВСТАНОВИВ:
14.07.2023 року Черкаська міська рада (далі також - позивач) звернулась в Господарський суд Черкаської області з позовом до Приватного підприємства «Ветта - Плюс» (далі також - відповідач-1), державного реєстратора виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області Костюк Оксани Володимирівни (далі також - відповідач-2), в якому просила суд визнати незаконним та скасувати рішення відповідача-2 від 10.03.2021 (індексний номер рішення 57003729) про державну реєстрацію 15.02.2021 права власності за відповідачем-1 на об`єкт нерухомого майна: комплекс будівель дорожнього сервісу, (нежитлова будівля, Ч-1 (238,2 кв.м.); навіси, У, ч, Р; будівля для інвентарю, Ф-1; огорожа, № 2; паливнороздавальні колонки світлих нафтопродуктів, № 1, 3-4; підземний резервуар пропан-бутану, № 5, № 7-9; пункт заправки побутових балонів, № 6; очисні споруди для збору атмосферних опадів, № 10-17; зливний пристрій, № 19; замощення, 1) за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524/1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2308449371101) з одночасним припиненням в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно держаної реєстрації права власності, на вказане нерухоме майно шляхом повернення його у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, та відшкодувати судові витрати.
Позов мотивовано тим, що відповідачем-2 в порушення вимог п. 2 ч. 3 ст. 10, ч. 4 ст. 18, ч. 1 ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», пунктів 77, 78 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015 року «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 10.03.2021 року індексний номер 57003729 та на його підставі проведено державну реєстрацію за відповідачем-1 права власності на об`єкт нерухомого майна реєстраційний номер 2308449371101, який самочинно реконструйований відповідачем-1 і не введений ним в експлуатацію (далі також - спірний об`єкт нерухомого майна). Відповідачем-1 для державної реєстрації права власності на спірний об`єкт нерухомого майна документів, що підтверджують законність його реконструкції і введення в експлуатацію відповідачу-2 не надано, а відповідачем-2 їх наявність не перевірено. Спірний об`єкт нерухомого майна є об`єктом підвищеної небезпеки, має значний вплив на довкілля, його експлуатація відповідачем-1 здійснюється з порушення прав позивача як власника і орендодавця земельної ділянки, на якій цей об`єкт розташований, права територіальної громади міста, представником інтересів якої є позивач, на безпечне довкілля, за захистом цих прав позивач звернувся до суду із цим позовом.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 24.08.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду, по ній відкрито провадження у справі № 925/962/23 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 13.09.2023 року.
Ухвалою суду від 13.09.2023 року, у зв`язку з неявкою відповідача-2, відкладено підготовче засідання на 07.11.2023 року.
15.09.2023 року відповідач-1 в особі свого представника подав відзив на позов, в якому заперечував проти позову з мотивів безпідставності, недоказаності і необґрунтованості позовних вимог. Заперечення обґрунтовані тим, що на підставі договору купівлі-продажу від 29.07.2001 року, рішення Господарського суду Черкаської області від 06.12.2007 і ухвали суду від 09.01.2008 у справі № 11/5776 позивач набув право власності на комплекс нежитлових приміщень, розташованих за адресою вул. Чигиринська, 524 в м. Черкаси , для здійснення підприємницької діяльності, 10.01.2008 Комунальним підприємством «Черкаське ООБТІ» проведено державну реєстрацію права власності на це нерухоме майно за відповідачем-1. Інформація про право власності відповідача-1 на це нерухоме майно була перенесена до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно. У зв`язку зі зміною власників юридичної особи відповідача-1, зміною адреси її місцезнаходження внаслідок присвоєння окремої адреси «вул. Чигиринська, 524/1», здійсненням на території підприємства будівництва об`єктів, які не підлягають окремому введенню в експлуатацію (замощення, навіс, заміна технологічного устаткування, що застаріло на нове) та як наслідок, оновленням технічної інвентаризації і складенням технічного паспорту на комплекс будівель дорожного сервісу по вул. Чигиринській 524/1 , виникла необхідність внесення змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно. До державного реєстратора - відповідача-2 були подані заява з додаванням усіх необхідних документів, що містять актуальні відомості про технічні характеристики об`єкта. Всі вимоги, що встановлені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» і Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, були дотримані, припинення в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно державної реєстрації права власності відповідача-1 на спірний об`єкт нерухомого майна із заявлених позивачем підстав суперечитиме законодавству і порушуватиме законне право позивача на мирне володіння майном, матиме ознаки необґрунтованого втручання з боку держави в право власності відповідача-1. До відзиву на позов представник відповідача-1 додала письмові докази на підтвердження доводів, викладених в ньому (т. 1 а.с. 88-97, 98-109).
За клопотанням позивача (т. 1 а.с. 110-111), ухвалою суду від 07.11.2023 року залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача Управління архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради, оголошено перерву у підготовчому засіданні і призначено його на 29.11.2023 року, запропоновано учасникам справи до наступного судового засідання подати суду і іншим учасникам справи їх заяви по суті справи і з процесуальних питань.
Третя особа - Управління архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради, подала 20.11.2023, 24.11.2023 і 28.11.2023 засобами електронного зв`язку і на паперових носіях письмові пояснення, доповнення до них і клопотання про приєднання до справи доказів, за змістом яких підтримала позов із заявлених у ньому підстав, на підтвердження викладених доводів її представник надала письмові докази (т. 1 а.с. 130-140, 150-155, 165-166, 167-191, 201-202, 205-226, 230, 233, 234, 238, 239, 240).
Ухвалами суду від 29.11.2023 року приєднано до справи подані третьою особою письмові докази (в протоколі судового засідання), підготовче провадження у справі закрито, призначено справу до судового розгляду по суті на 06.02.2024 року.
В судових засіданнях 06.02.2024, 05.03.2024, 28.03.2024, 17.04.2024, 19.06.2024, 02.07.2024 за заявою представника відповідача-1 (т. 2 а.с. 89, 90-94) приєднано письмові докази, за клопотаннями учасників справи та з інших поважних підстав ухвалами суду розгляд справи відкладався, в засіданнях оголошувались перерви до 08.07.2024 року.
В цих судових засіданнях представники позивача і третьої особи позов з підстав, викладених у позовній заяві, підтримали і просили задовольнити повністю, представник відповідача-1 позов не визнала і просила суд відмовити у його задоволенні повністю з підстав, викладених у відзиві на позов.
В усі судові засідання відповідач-2 не з`явилась, явку своїх представників не забезпечила, про дату, час та місце судового засідання повідомлена належним чином, про причини неявки суд не повідомила, письмовий відзив на позовну заяву не подала.
Згідно з пунктами 1, 3 частини 2 статті 202 ГПК України, неявка в судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки, повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки (п.п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 ГПК України).
Враховуючи необхідність розгляду справи у визначені процесуальні строки та те, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об`єктивного розгляду справи, суд, відповідно до ст. 202 ГПК України, визнав за можливе розглянути справу у відсутності представника відповідача-2 за наявними в ній матеріалами, оскільки його неявка не перешкоджає вирішенню справи по суті.
Згідно з ст.ст. 233, 240 ГПК України, у судовому засіданні 09.07.2024 судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши пояснення представників позивача, третьої особи на стороні позивача, відповідача-1, дослідивши подані ними заяви по суті справи, наявні в справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд позов задовольняє повністю з таких підстав.
Із пояснень представників позивача, третьої особи без самостійних вимог на стороні позивача і відповідача-1, поданих ними письмових доказів на підтримання позову і заперечень проти нього вбачаються такі обставини.
Із виписки із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 04.08.2021 вбачається, що державна реєстрація юридичної особи відповідача-1 - Приватного підприємства «Ветта-Плюс» проведена 07.04.1997, їй присвоєно ідентифікаційний код 24417590, місцезнаходження: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524/1.
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 06.12.2007 у справі № 11/5776 повністю задоволено позов Приватного підприємства «Ветта-Плюс» до Черкаської міської ради, визнано за приватним підприємством «Ветта-плюс (ідентифікаційний код юридичної особи 24417590) право власності на нежитлові приміщення, розташовані за адресою м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524, а саме: бокс для технічного обслуговування автотранспорту з оглядовою ямою літ. "Ч-1"; майстерня літ. "Ч1-І"; склад-побутове приміщення літ. "Ч2-І"; адміністративно-побутове приміщення літ. "Ч3-І"; прибудова літ. "ч"; електрощитова літ. "ч1"; навіс літ. "У"; підвал літ. "S"; гараж літ. "Щ"; прохідна літ. "Ц-І"; вагон-побутове приміщення літ. "Р"; операторська літ. "Я"; трансформаторна будка літ. "Х"; будівля охорони літ. "Ф-І", "Ф-ІІ", "ф"; огорожа літ. "№ 2, 3, 12, 14"; заправна колонка літ. "№15"; ємність літ. "№16, 17"; замощення літ. "ІІ, ІІІ"; свердловина літ. "№ 18". Рішенням суду було встановлено, що на підставі договору купівлі-продажу від 29.07.2001 р. позивач придбав у ВАТ "АТП 17127" обладнаний майданчик площею 3136 м2 та трансформаторну, що розташовані за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524. Вищевказаний комплекс було придбано з метою здійснення на ньому підприємницької діяльності. 21.01.2002 р. між Виконавчим комітетом Черкаської міської ради та ПП "Ветта-Плюс" на підставі рішення виконкому міської ради від 19.12.2001 р. № 1570 було укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) за № 3169. За цим договором ПП "Ветта-Плюс" набуло в тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 0,3136 га, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська 524, земельна ділянка надана для будівництва комплексу обслуговування та зберігання автотранспорту, а також майданчика для пересувного автогазозаправного пункту. В процесі здійснення підприємницької діяльності ПП "Ветта-Плюс" було створено описаний в рішенні комплекс будівель, роботи по створенню нового нерухомого майна ПП "Ветта-Плюс" проводило господарським способом, на дату звернення до суду готовність приміщень складала 100%, конструкції вищезазначених об`єктів відповідали діючим будівельним нормам і правилам, були придатні для подальшої експлуатації, порушення прав третіх осіб не було, що і стало підставою визнання судом права приватної власності за ПП "Ветта-Плюс" на це нерухоме майно.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 09.01.2008 виправлено описку в резолютивній частині рішення Господарського суду Черкаської області від 06.12.2007 у справі № 11/5776, замість «…огорожа літ. № 2, 3, 12, 14…» викладено в редакції «…огорожа літ. № 2, 3, 12-14…».
10.01.2008 Комунальним підприємством «Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації» на підставі рішення Господарського суду Черкаської області від 06.12.2007і ухвали від 09.01.2008 у справі № 11/5776 проведено реєстрацію права приватної власності на нежитлові приміщення за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524 за ПП «Ветта-Плюс».
24.02.2009 Черкаською міською радою, як орендодавцем, укладено з Приватним підприємством «Ветта-Плюс», як орендарем, договір оренди землі, на підставі якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 3136 кв. м за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524 під розміщення та подальшу експлуатацію комплексу по обслуговуванню та зберіганню автотранспорту, а також майданчика для пересувного авто газозаправного пункту, строком на 49 років. За функціональним використанням земельну ділянку віднесено: на період будівництва - до категорії земель зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво; після завершення будівництва - до категорії земель комерційного використання. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна та інфраструктури - комплекс нежитлових приміщень. У договорі сторонами погоджено усі його істотні умови. Договір зареєстрований у Черкаській РФ ДП Центр ДЗК 04.06.2009 за № 040977500050.
13.09.2012 територіальним управлінням служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Черкаській області видано ПП «Ветта-Плюс» дозвіл № 236.12.71 на виконання робіт, експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки: АГЗП м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524. Строк дії дозволу продовжено до 14.09.2022 (т. 2 а.с. 92).
01.07.2019 Головним управлінням ДПС у Черкаській області ПП «Ветта-Плюс» видано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним (переоформлення) з терміном її дії до 01.07.2024 (т. 2 а.с. 94).
05.02.2021 Управлінням держпраці у Черкаській області ПП «Ветта-Плюс» видано дозвіл № 008.21.71 на виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах зі строком дії дозволу до 05.02.2026 (т. 2 а.с. 93).
21.04.2021 Управлінням екології та природних ресурсів Черкаської ОДА ПП «Ветта-Плюс» видано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами зі чтроком дії дозволу до 07.05.2031 (т. 2 а.с. 93 зв.).
Наказом Департамента архітектури і містобудування Черкаської міської ради від 29.03.2019 № 350 затверджено Приватному підприємству «Ветта-Плюс», за його замовленням, містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки по вул. Чигиринській, 524 для реконструкції АЗГП під автозаправний комплекс, що додаються (т. 1 а.с. 54, 55-57).
За інформацією, що міститься в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва, за адресою пошуку «адреса об`єкта будівництва - м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524», «кадастровий номер земельної ділянки 7110136400:03:004:0013» наявна інформації про зареєстроване Державною архітектурно-будівельною інспекцією України повідомлення від 18.12.2019 про початок виконання підготовчих робіт щодо об`єкта будівництва «Реконструкція АГЗП під автозаправний комплекс по вул. Чигиринська в м. Черкаси» замовником будівництва ПП «Ветта-Плюс». 09.03.2020 і 09.06.2020 у наданні дозволу відмовлено. Інформації та документів, що дають право на виконання підготовчих робіт та будівельних робіт, та документів що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, змін до них, їх скасування чи анулювання не виявлено (т. 1 а.с. 44, 58).
Наказом Департаменту архітектури і містобудування Черкаської міської ради від 28.09.2020 № 3596-а, за замовленням ПП «Ветта-Плюс», надано адресу: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524/1 боксу для технічного обслуговування автотранспорту з оглядовою ямою літ. "Ч-1"; майстерні літ. "Ч1-І"; складу-побутовому приміщенню літ. "Ч2-І"; адміністративно-побутовому приміщенню літ. "Ч3-І"; прибудові літ. "ч"; електрощитовій літ. "ч1"; навісу літ. "У"; підвалу літ. "S"; гаражу літ. "Щ"; прохідній літ. "Ц-І"; вагону-побутовому приміщенню літ. "Р"; операторській літ. "Я"; трансформаторній будці літ. "Х"; будівлі охорони літ. "Ф-І", "Ф-ІІ", "ф"; огорожі літ. "№ 2, 3, 12, 14"; заправній колонці літ. "№15"; ємностям літ. "№ 16, 17"; замощенню літ. "ІІ, ІІІ"; свердловині літ. "№ 18".
08.02.2021 року Черкаською міською радою, як орендодавцем, і Приватним підприємством «Ветта-Плюс», як орендарем, укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі від 24.02.2009, що зареєстрований у Черкаській РФ ДП Центр ДЗК 04.06.2009 за № 040977500050, в якій домовились про таке:
по всьому тексту договору і додатків до нього слова «вул. Чигиринська, 524» замінити на «вул. Чигиринська, 524/1»;
пункт 2 договору виклали у новій редакції: «В оренду передається земельна ділянка площею 0,3136 га (кадастровий номер 7110136400:03:004:0013) під бокс для технічного обслуговування автотранспорту з оглядовою ямою (літ. Ч-1); майстерня (літ. Ч1-І); склад-побутове приміщення (літ. Ч2-І); адміністративно-побутове приміщення (літ. Ч3-І); прибудова (літ. Ч); електрощитова (літ. ч1); навіс (літ. У); підвал (літ. S); гараж (літ. Щ); прохідна (літ. Ц-І); вагон-побутове приміщення (літ. Р); операторська (літ. Я); трансформаторна будка (літ. Х); будівля охорони (літ. Ф-І, Ф-ІІ, ф); огорожа (літ. № 2, 3, 12, 14); заправна колонка (літ. № 15); ємність (літ. № 16, 17); замощення (літ. ІІ, ІІІ); свердловина (літ. № 18). Цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу (код цільового призначення земель -12.11.)»;
викладено у новій редакції пункти 5 і 9 договору щодо нормативної грошової оцінки землі і орендної плати за оренду землі (т. 2 а.с. 48-50).
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за № 204285148 від 26.06.2019 року (т. 1 а.с. 105-106), 10.01.2008 було проведено державну реєстрацію права приватної власності ПП «Ветта Плюс» на нежитлові приміщення, розташовані за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524, на підставі рішення від 06.12.2007 і ухвали від 09.01.2008 Господарського суду Черкаської області у справі № 11/5776, реєстраційний номер майна 21709019 (т. 1 а.с. 105-106).
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний номер 247529010 від 10.03.2021 (т. 1 а.с. 107-108) і Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за № 328637994 від 10.04.2023 року (т. 1 а.с. 20-28), наданої за параметрами запиту про права власності ПП «Ветта Плюс», інші речові права, іпотеки, обтяження на нерухоме майно за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524, 15.02.2021 державним реєстратором виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області Костюк Оксаною Володимирівною проведена державна реєстрація права приватної власності ПП «Ветта Плюс», код ЄДРПОУ 24417590 на комплекс будівель дорожного сервісу за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524/1, який складається із: нежитлової будівлі, Ч-1 (238,2 кв.м.); навіси, У, ч, Р; будівлі для інвентарю, Ф-1; огорожі, № 2; паливнороздавальні колонки світлих нафтопродуктів, № 1, 3-4; підземний резервуар пропан-бутану, № 5, № 7-9; пункт заправки побутових балонів, № 6; очисні споруди для збору атмосферних опадів, № 10-17; зливний пристрій, № 19; замощення, 1. Об`єкту нерухомого майна присвоєно реєстраційний номер 2308449371101, номер запису про право власності 40908370. Підставою для державної реєстрації права власності державним реєстратором зазначено наказ Департамента архітектури і містобудування Черкаської міської ради «Про присвоєння та зміну нумерації будинків та споруд на території м. Черкаси від 28.09.2020 № 3596-а, довідка Приватного підприємства «Динамічний інвестиційний проект» від 12.01.2021, рішення Господарського суду Черкаської області від 06.12.2007 у справі № 11/5776. Відомості про реєстрацію внесено до реєстру 10.03.2021, підставою внесення запису є рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 57003729 від 10.03.2021.
На письмовий запит Управління ДАБК Черкаської міської ради від 16.02.2023 ПП «Ветта Плюс» листом від 15.03.2023 повідомило, що об`єкт за адресою вул. Чигиринська, 524/1 (АЗС) в м. Черкаси введено в експлуатацію за рішенням Господарського суду Черкаської області від 06.12.2007 у справі № 11/5776 (т. 1 а.с. 19).
Поданими доказами, в тому числі і фотокартками з карти Google за 2005-2015 роки, фрагментами ортофотоплану міста Черкаси станом на 2015 і квітень 2021, фотофіксацією 2023 року позивач і третя особа на його стороні доводять проведену відповідачем-1 самочинну реконструкцію комплексу будівель під автозаправний комплекс та, у зв`язку з цим, незаконність державної реєстрації відповідачем-2 права приватної власності за відповідачем-1 на комплекс новостворених будівель.
Таким чином, предметом позову у справі, що розглядається, є вимога Черкаської міської ради до відповідача-2 - державного реєстратора виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області Костюк Оксани Володимирівни про визнання незаконним та скасування рішення відповідача-2 від 10.03.2021року індексний номер 57003729 про державну реєстрацію права приватної власності за відповідачем-1 на об`єкт нерухомого майна реєстраційний номер 2308449371101 та вимога до відповідача-2 - ПП «Ветта-Плюс» про припинення його набутого права приватної власності на об`єкт нерухомого майна реєстраційний номер 2308449371101 і повернення його права приватної власності у стан, що існував на 10.01.2008 рік, реєстраційний номер майна 21709019.
Спірні правовідносини у цій справі виникли фактично щодо права власності на об`єкт нерухомого майна, державну реєстрацію права власності на яку за відповідачем-2 проведено відповідачем-1, розміщеного на землі комунальної власності.
Статтею 3 ЦК України визначено загальні засади цивільного законодавства, якими, зокрема, є: свобода договору; свобода підприємницької діяльності, яка не заборонена законом; судовий захист цивільного права та інтересу; справедливість, добросовісність та розумність.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3, 4 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти.
Частиною 1 ст. 15 ЦК України встановлено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно з ч. 1, п.п. 3, 4, 10 ч. 2 ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Нормами Цивільного кодексу України встановлено, що:
об`єктами цивільних прав є речі, у тому числі гроші та цінні папери, інше майно, майнові права, результати робіт, послуги, результати інтелектуальної, творчої діяльності, інформація, а також інші матеріальні і нематеріальні блага (ч. 1 ст. 177);
до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (ч. 1 ст. 181);
право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом (ч.ч. 1, 2, 4 ст. 182);
право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (ч.ч. 1, 2 ст. 328);
права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону (ч. 4 ст. 334);
право власності припиняється з підстав, визначених ст. 346 ЦК України, зокрема у випадках, встановлених законом;
держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності. Власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню (п.п. 1, 2 ст. 386);
власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою (ч. 1 ст. 392).
Частиною 2 ст. 328 ЦК України встановлена презумпція правомірності набуття права власності, котра означає, що право власності на конкретне майно вважається набутим правомірно, якщо інше не встановлено в судовому порядку або незаконність набуття права власності прямо не випливає із закону. Таким чином, факт неправомірності набуття права власності, якщо це не випливає із закону, підлягає доказуванню, а правомірність набуття права власності включає в себе законність і добросовісність такого набуття.
Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» 01.07.2004 1952-IV (тут і далі застосовується редакція закону, чинна на момент державної реєстрації спірного права) встановлено, що:
державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (п. 1 ч. 1 ст. 2);
речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення (п. 1 ч. 3 ст. 3);
державній реєстрації прав підлягають: право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на майбутній об`єкт нерухомості (п. 1 ч. 1 ст. 4);
у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі. Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону (абз. 1 ч. 1, ч. 2 ст. 5);
державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав (ч. 1 ст. 11);
державний реєстр прав містить записи про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав, відомості та електронні копії документів, поданих у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у процесі проведення таких реєстраційних дій. Записи, що містяться у Державному реєстрі прав, повинні відповідати відомостям, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії. У разі їх невідповідності пріоритет мають відомості, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії. Відомості Державного реєстру прав вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою, доки їх не скасовано у порядку, передбаченому цим Законом. Зміни характеристик об`єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, вносяться під час проведення державної реєстрації права власності на такий об`єкт у результаті вчинення дій, спрямованих на набуття, зміну або припинення речових прав (ч.ч. 1- 5 ст. 12);
Державний реєстр прав складається з розділів, спеціального розділу, бази даних заяв та реєстраційних справ в електронній формі. Невід`ємною архівною складовою частиною Державного реєстру прав є Реєстр прав власності на нерухоме майно, Єдиний реєстр заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державний реєстр іпотек. На кожний об`єкт нерухомого майна під час проведення державної реєстрації права власності на нього вперше у Державному реєстрі прав відкривається новий розділ та формується реєстраційна справа, присвоюється реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна. Після відкриття на об`єкт нерухомого майна розділу у Державному реєстрі прав відомості про інші речові права та суб`єкта (суб`єктів) цих прав, обтяження речових прав та суб`єкта (суб`єктів) цих обтяжень переносяться до такого розділу (ч.ч. 1, 2 ст. 13);
перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Державні реєстратори зобов`язані надавати до відома заявників інформацію про перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав. Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам (ч.ч. 2, 8 ст. 18);
підстави для відмови в державній реєстрації прав: подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями. За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав (п.п. 4, 5 ч. 1 ст. 24);
за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав. Відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав) (абз. 1 ч. 1, абз. 1-4 ч. 3 ст. 26);
державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі: судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно; інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно (п.п. 9, 14 ч. 1 ст. 27);
рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду (ч. 1 ст. 37).
За змістом частин другої, четвертої статті 18 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон від 01.07.2004 № 1952-IV) перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 затверджено Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Порядок № 1127).
Відповідно до пункту 43 Порядку № 1127 (пункт 43 із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 09.11.2016 р. N 806, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.05.2020 р. N 399, тобто в редакції, чинній на момент проведення спірної державної реєстрації права власності майна за відповідачем-2), для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна у результаті реконструкції такого об`єкта подаються: 1) документ, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна до його реконструкції (крім випадків, коли право власності на такий об`єкт зареєстровано в Державному реєстрі прав); 2) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта; 3) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; 4) письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на реконструйований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність); 5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, реконструкція якого здійснювалася в результаті спільної діяльності). Документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, не вимагається у разі, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів. У такому разі державний реєстратор з використанням наданих заявником у відповідній заяві відомостей про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у режимі реального часу отримує відомості Єдиного реєстру документів про документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, та перевіряє відсутність суперечностей між заявленими правами та відомостями, що містяться в зазначеному Реєстрі.
Отже, у пункті 43 Порядку № 1127 було наведено перелік обов`язкових для подання документів та обставин, що мають бути ними підтверджені, на підставі яких проводиться державна реєстрація права власності на об`єкт нерухомого майна у результаті реконструкції такого об`єкта. Порядок № 1127 передбачав, що документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта і технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна входять до переліку документів, необхідних для подання державному реєстратору.
Частина 2 статті 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначає, що якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону. Частина 1 статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» дає визначення поняття «будівництво». Будівництво об`єкта архітектури, будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено:
у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні: будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об`єкта будівництва (п. 1 ч. 1 ст. 1 у редакції Закону України від 17.10.2019 р. N 199-IX);
не підлягають обов`язковій експертизі проекти будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті (ч. 3 ст. 29);
проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм і правил та затверджується замовником. До проектної документації на будівництво об`єктів, що підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", додаються результати оцінки впливу на довкілля (абз. 1, 4 ч. 1 ст. 31);
обов`язковій експертизі підлягають проекти будівництва об`єктів, які: 1) за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, - щодо додержання нормативів з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, інженерно-технічних заходів цивільного захисту, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, перевезення небезпечних вантажів, міцності, надійності, довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо додержання нормативів з питань створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення (п. 1 ч. 4 ст. 31);
клас наслідків (відповідальності) будівель і споруд (далі - клас наслідків) - це характеристика рівня можливої небезпеки для здоров`я і життя людей, які постійно або періодично перебуватимуть на об`єкті або які знаходитимуться зовні такого об`єкта, матеріальних збитків чи соціальних втрат, пов`язаних із припиненням експлуатації або з втратою цілісності об`єкта. Клас наслідків визначається відповідно до вимог будівельних норм і правил, затверджених згідно із законодавством (ч.ч. 1, 2 ст. 32);
замовник має право виконувати будівельні роботи після: 1) подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України; 3) видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля". Контроль за виконанням підготовчих та будівельних робіт здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю. Виконання будівельних робіт без відповідного документа, передбаченого цією статтею, вважається самочинним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно із законом (п.п. 1, 3 ч. 1, ч.ч. 5, 7 ст. 34);
прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви. Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта є дата реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або видачі сертифіката. Рішення про відмову у видачі сертифіката може бути розглянуто у порядку нагляду центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (без права видачі сертифіката), або оскаржено до суду. Експлуатація закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію, забороняється (абз. 1 ч. 1, абз. 1 ч. 2, ч. 5, абз. 3 ч. 7, ч. 8 ст. 39).
Преамбулою Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки» передбачено, що цей Закон визначає правові, економічні, соціальні та організаційні основи діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки, і спрямований на захист життя і здоров`я людей та довкілля від шкідливого впливу аварій на цих об`єктах шляхом запобігання їх виникненню, обмеження (локалізації) розвитку і ліквідації наслідків. Відповідно до ст. 12 цього Закону, будівництво (реконструкція) об`єктів підвищеної небезпеки здійснюється суб`єктами господарювання відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що:
місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (ч. 1 ст. 2);
сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (ч. 1 ст. 10);
відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом (ч. 1 ст. 18);
орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування (ст. 181);
територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч. 1, 2, 5 ст. 60).
З огляду на викладені обставини справи і наведені норми законодавства суд вбачає, що відповідач-1 - Приватне підприємство «Ветта-Плюс» (ідентифікаційний код юридичної особи 24417590) на підставі договору купівлі-продажу від 29.07.2001 року придбав у ВАТ «АТП 17127» обладнаний майданчик площею 3136 м2 та трансформаторну, що розташовані за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524 для здійснення на ньому підприємницької діяльності.
За договором на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) № 3169 від 21.01.2002 року, укладеним з Виконавчим комітетом Черкаської міської ради, відповідач-1 набув в тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 0,3136 га, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська 524, для будівництва комплексу обслуговування та зберігання автотранспорту, а також майданчика для пересувного автогазозаправного пункту.
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 06.12.2007 року у справі № 11/5776 задоволено позов Приватного підприємства «Ветта-Плюс» до Черкаської міської ради, визнано за Приватним підприємством «Ветта-плюс право власності на нежитлові приміщення, розташовані за адресою м. Черкаси, вул. Чигиринська 524, а ухвалою того ж суду від 09.01.2008 виправлено описку в резолютивній частині рішення суду від 06.12.2007 у справі № 11/5776 щодо складу цих нежитлових приміщень.
10.01.2008 року на підставі рішення Господарського суду Черкаської області від 06.12.2007 року і ухвали від 09.01.2008 року у справі № 11/5776 Комунальним підприємством «Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації» проведено реєстрацію права приватної власності за ПП «Ветта-Плюс» на нежитлові приміщення за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська 524, реєстраційний номер майна 21709019.
24.02.2009 року відповідачем-1 укладено з позивачем договір оренди землі площею 3136 кв. м за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524 під розміщення та подальшу експлуатацію комплексу по обслуговуванню та зберіганню автотранспорту, а також майданчика для пересувного автогазозаправного пункту строком на 49 років. На земельній ділянці знаходились об`єкти нерухомого майна та інфраструктури - комплекс нежитлових приміщень. Договір зареєстрований у Черкаській РФ ДП Центр ДЗК 04.06.2009 за № 040977500050.
Наказом Департамента архітектури і містобудування Черкаської міської ради від 28.09.2020 № 3596-а нежитловим приміщенням за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська 524 , реєстраційний номер майна 21709019 надано адресу: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524/1.
08.02.2021 року позивачем укладено з відповідачем-1 додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі від 24.02.2009, що зареєстрований у Черкаській РФ ДП Центр ДЗК 04.06.2009 за № 040977500050, якою змінено умови договору в частині адреси місцезнаходження орендованої землі, зазначено її кадастровий номер 7110136400:03:004:0013 і цільове призначення, плату за оренду землі визначено в залежність від її нормативної грошової оцінки і стану об`єкта нерухомого майна, розташованого на ній.
15.02.2021 року відповідачем-2 - державним реєстратором виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області Костюк Оксаною Володимирівною проведена державна реєстрація права приватної власності відповідача-1 - ПП «Ветта Плюс», код ЄДРПОУ 24417590 на комплекс будівель дорожного сервісу за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524/1. Об`єкту нерухомого майна присвоєно реєстраційний номер 2308449371101, номер запису про право власності 40908370. Підставою для державної реєстрації права власності державним реєстратором зазначено наказ Департамента архітектури і містобудування Черкаської міської ради «Про присвоєння та зміну нумерації будинків та споруд на території м. Черкаси від 28.09.2020 № 3596-а, довідка Приватного підприємства «Динамічний інвестиційний проект» від 12.01.2021, рішення Господарського суду Черкаської області від 06.12.2007 у справі № 11/5776. Відомості про реєстрацію внесено до реєстру 10.03.2021 року, підставою внесення запису є рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 57003729 від 10.03.2021 року.
Закон України «Про архітектурну діяльність» дає визначення поняття «будівництво», яким є нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт і яке здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Відповідач-1 без отримання дозвільних документів, шляхом самочинної реконструкції нежитлових приміщень за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська 524 , реєстраційний номер майна 21709019 створив автозаправний комплекс - комплекс будівель дорожнього сервісу за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська 524/1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2308449371101, номер запису про право власності 40908370. Новостворений об`єкт нерухомого майна за класом наслідків (відповідальності) будівель і споруд (характеристикою рівня можливої небезпеки для здоров`я і життя людей, які постійно або періодично перебуватимуть на об`єкті або які знаходитимуться зовні такого об`єкта, матеріальних збитків чи соціальних втрат, пов`язаних із припиненням експлуатації або з втратою цілісності об`єкта) відповідно до вимог будівельних норм і правил, затверджених згідно із законодавством, визначається як об`єкт, який за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з значними (СС3) наслідками. Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з значними (СС3) наслідками, здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта є дата реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або видачі сертифіката. Рішення про відмову у видачі сертифіката може бути розглянуто у порядку нагляду центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (без права видачі сертифіката), або оскаржено до суду. Експлуатація закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію, забороняється.
Право власності на нерухомі речі і його припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом. Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону, право власності припиняється з підстав, визначених ст. 346 ЦК України і у випадках, встановлених законом.
Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» 01.07.2004 1952-IV (у відповідній редакції) встановлено, що якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку. Державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав. Зміни характеристик об`єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, вносяться під час проведення державної реєстрації права власності на такий об`єкт у результаті вчинення дій, спрямованих на набуття, зміну або припинення речових прав. Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам. за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав. Відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення, державний реєстратор проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства. Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 затверджено Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (Порядок № 1127). У пункті 43 Порядку № 1127 (у відповідній редакції) було наведено перелік обов`язкових для подання документів та обставин, що мають бути ними підтверджені, на підставі яких проводиться державна реєстрація права власності на об`єкт нерухомого майна у результаті реконструкції такого об`єкта. Порядок № 1127 передбачав, що документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта і технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна входять до переліку документів, необхідних для подання державному реєстратору.
Рішення державним реєстратором виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області Костюк О.В. (відповідачем-2) від 10.03.2021 року індексний номер 57003729 про державну реєстрацію права приватної власності за відповідачем-1 на об`єкт нерухомого майна реєстраційний номер 2308449371101 прийнято всупереч вищенаведеним обставинам і нормам права, тому визнається судом незаконним і підлягає скасуванню. У зв`язку з ухваленням судом рішення про скасування рішення державного реєстратора від 10.03.2021 року індексний номер 57003729 про державну реєстрацію права, судом одночасно цим судовим рішенням припиняється речове право відповідача-1 на комплекс будівель дорожного сервісу за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська 524/1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2308449371101, номер запису про право власності 40908370, відомості про реєстрацію якого внесено до реєстру 10.03.2021 року.
При цьому питання щодо нерухомого майна, реєстраційний номер майна 21709019, право приватної власності на яке за відповідачем-1 зареєстроване 10.01.2008 року, судом не розглядається.
Оскільки судом встановлено самочинне будівництво об`єкта нерухомого майна реєстраційний номер 2308449371101, то доводи відповідача-1 про можливе порушення його права на мирне володіння цим майном, необґрунтованого втручання з боку держави в право власності відповідача-1 суд визнає безпідставними і відхиляє.
Вирішуючи спір, суд повинен надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Відповідно до ст. 55 Конституції України, права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань. За положеннями ст. 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Законодавець у ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України установив, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, а в ч. 2 цієї статті визначив способи здійснення захисту цивільних справ та інтересів судом.
Цивільне законодавство не містить визначення поняття способів захисту цивільних прав та інтересів. За їх призначенням вони можуть вважатися визначеним законом механізмом матеріально-правових засобів здійснення охорони цивільних прав та інтересів, що приводиться в дію за рішенням суду у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення.
Особа здійснює свої права вільно на власний розсуд (ст. 12 Цивільного кодексу України).
До прав, які підлягають цивільно-правовому захисту, відносяться всі майнові й особисті немайнові права, які належать суб`єктам цивільного права.
Особа, законний інтерес або право якої порушено, може скористатися способом захисту, який прямо передбачений нормою матеріального права або може скористатися можливістю вибору між декількома способами захисту, якщо це не заборонено законом. Якщо ж спеціальні норми не встановлюють конкретних заходів, то особа має право обрати спосіб із числа передбачених ст. 16 Цивільного кодексу України з урахуванням специфіки порушеного права й характеру правопорушення.
Абзацом 1 ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України, визначено способи захисту порушеного права. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
До інших способів судового захисту цивільних прав чи інтересів можна віднести способи, які не охоплюються переліком їх у ст. 16 Цивільного кодексу України, що визначені окремими законами та договорами або застосування яких випливає із загальних положень про судовий захист.
Надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту, суду належить зважати й на його ефективність з точки зору ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності «небезпідставної заяви» за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за ст. 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею повинен бути «ефективним» як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Афанасьєв проти України» від 5 квітня 2005 року (заява N 38722/02)).
З урахуванням вищевикладеного ефективний засіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, обраний позивачем спосіб захисту свого права наведеним критеріям відповідає.
Нормами Господарського процесуального кодексу України, зокрема, встановлено, що:
учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається (ч. 1 ст. 43);
кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч. 1, 3 ст. 74);
належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76);
обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77);
достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ч. 1 ст. 78);
наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.ч. 1, 2 ст. 79);
учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду (ч. 1 ст. 80);
суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ч.ч. 1, 2 ст. 86).
Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 13, ч. 1 ст. 14 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відтак, з огляду на встановлені обставини справи та викладені норми законодавства суд вважає позов обґрунтованим і доказаним, таким що підлягає задоволенню повністю. Доводи відповідачів, приведені ними в обґрунтування заперечень проти позову, господарський суд відхиляє через їх невідповідність встановленим фактичним обставинам справи та вказаним вище нормам чинного законодавства.
На підставі статті 129 ГПК України з відповідачів на користь позивача підлягає стягненню сплачений судовий збір у дольовому порядку розмірі по 2684 грн. з кожного.
Керуючись ст.ст. 129, 233, 236-240, 256 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області Костюк Оксани Володимирівни від 10.03.2021 року (індексний номер рішення 57003729, дата та час державної реєстрації 15.02.2021 року) про державну реєстрацію права власності за Приватним підприємством «Ветта-Плюс» на об`єкт нерухомого майна: комплекс будівель дорожнього сервісу, (нежитлова будівля, Ч-1 (238,2 кв.м.); навіси, У, ч. Р; будівля для інвентарю, Ф-1; огорожа, № 2; паливнороздавальні колонки світлих нафтопродуктів, № 1, 3-4; підземний резервуар пропан бутан, № 5, № 7-9; пункт заправки побутових балонів, № 6; очисні споруди для збору атмосферних опадів, № 10-17; зливний пристрій, № 19; замощення, 1) за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524/1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2308449371101) з одночасним припиненням в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно держаної реєстрації права власності, на вказане нерухоме майно шляхом повернення його у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, реєстраційний номер майна 21709019.
Стягнути з Приватного підприємства «Ветта-Плюс», код ЄДРПОУ 24417590, місцезнаходження: 18030, м. Черкаси, вул. Чигиринська, 524/1 на користь Управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради, код ЄДРПОУ 40950336, місцезнаходження: 18001, м. Черкаси, вул. Б.Вишневецького, 36 судові витрати в сумі 2684 грн.
Стягнути з державного реєстратора виконавчого комітету Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області Костюк Оксани Володимирівни, код ЄДРПОУ 04410433, місцезнаходження: 19715, Черкаська область, Золотоніський район, село Гельмязів, вул. Центральна, 1 на користь Управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради, код ЄДРПОУ 40950336, місцезнаходження: 18001, м. Черкаси, вул. Б.Вишневецького, 36 ради судові витрати в сумі 2684 грн.
Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 11.10.2024 року.
Суддя В.М. Грачов
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2024 |
Оприлюднено | 16.10.2024 |
Номер документу | 122272456 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо визнання незаконним акта, що порушує право власності |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Грачов В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні