Іменем України
РІШЕННЯ
02 жовтня 2024 року м. Чернігівсправа № 927/719/24
Господарський суд Чернігівської області у складі судді Фесюри М.В., секретар судового засідання Ткачова А. Ю., розглянувши матеріали справи за позовом: Акціонерного товариства "Українська залізниця", вул. Єжи Гедройця, буд. 5, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 40075815, до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Агропостач Інвестмент", вул. Коцюбинського, буд. 49-А, офіс 303, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 44066385, про стягнення 1 250 992,68 грн Представники сторін: позивача: Виростко А.В. відповідача: не прибув. 29.07.2024 Акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Українська залізниця" звернулося до Господарського суду Чернігівської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агропостач Інвестмент", у якому просить суд стягнути 1 250 992,68 грн заборгованості, з яких: 466 604,40 грн плати за користування вагонами, 784 388,28 грн збору за зберігання вантажу.
Крім того, позивач просить стягнути 18 764,90 грн витрат зі сплати судового збору.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов публічного Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №44066385/2022-0001 від 18.10.2022.
Ухвалою суду від 31.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 27.08.2024, 09:00. Встановлено учасникам судового процесу строк для подання письмових заяв. Запропоновано позивачу надати суду належної якості копію заяви ТОВ «Агропостач Інвестмент» до начальника комерційної служби, яка була додана в додаток до позовної заяви.
Ухвала суду від 31.07.2024 була направлена та доставлена до електронного кабінету відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Агропостач Інвестмент», 31.07.2024 о 22:29 год., що підтверджується довідкою суду про доставку електронного листа.
На виконання вимог ухвали суду від 31.07.2024 позивачем надано суду додаткові документи: заявку на переадресування, відповідь супровідна, які судом долучено до матеріалів справи.
Ухвалою від 22.08.2024 суд у задоволенні заяви Акціонерного товариства «Українська залізниця» про забезпечення позову від 21.08.2024 відмовив повністю.
У зв`язку з оголошенням по Чернігівській області повітряної тривоги 27.08.2024, яка тривала з 26.08.2024 з 22:23 год. і до 27.08.2024 14:46 год., призначене підготовче засідання 27.08.2024 на 09 год. 00 хв., не проводилось.
Ухвалою суду від 27.08.2024 продовжено підготовче засідання на 30 днів та наступне підготовче засідання призначено на 10.09.2024, 11:00.
Ухвала суду від 27.08.2024 була направлена та доставлена до електронного кабінету відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Агропостач Інвестмент», 27.08.2024,19:55 год., що підтверджується довідкою суду про доставку електронного листа.
У підготовчому засіданні 10.09.2024 суд постановив із занесенням до протоколу судового засідання від 10.09.2024 про закриття підготовчого засідання та призначення справи до судового розгляду по суті на 02.10.2024 на 10:30.
Ухвала суду від 10.09.2024 була направлена та доставлена до електронного кабінету відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Агропостач Інвестмент», 10.09.2024 о 18:31 год., що підтверджується довідкою суду про доставку електронного листа.
У судовому засіданні 02.10.2024 взяв участь представник позивача, представник відповідача не прибув.
Відповідач не скористався правом на участь у судовому засіданні, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином.
Додаткових заяв та клопотань від сторін до суду не надходило.
В силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку. Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").
Матеріали справи свідчать про те, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій, надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог та заперечень.
Відповідач не скористався процесуальним правом на участь у судовому засіданні, відзиву на позов до суду не надіслав.
Згідно з ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Суд дійшов висновку, що неявка у судове засідання відповідача, який був належним чином повідомлений про час і місце такого засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.
У судовому засіданні 02.10.2024 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив такі фактичні обставини.
25.02.2020 між Акціонерним товариством «Українська залізниця» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Агропостач Інвестмент» укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (далі - Договір).
Відповідно до п. 1.1. Договору, предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.
Пунктом 1.3 Договору передбачено, що перевезення послуга, в процесі надання якої Перевізник зобов`язується доставити довірений Замовником вантаж до п. призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а Замовник зобов`язується оплатити послуги у передбаченому Договором порядку. Перевезення оформлюється накладною відповідно до Договору, Статуту залізниць України, Збірника Тарифів та Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів, Правил перевезення вантажів, СМГС, КОТІФ відповідно.
У відповідності до п.2.1.5. Договору обов`язок Замовника відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.
Згідно з п. 1.4 Договору надання послуг може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.
За умовами п.1.5. Договір є публічним договором, за яким Перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги. Пропозиції та зміни до Договору приймаються і враховуються відповідно до п. 9.3. та 9.4. Договору та законодавства.
Відповідно до п.1.6. Договору, з урахуванням змін до нього, оприлюднюється Перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням кваліфікованого електронного підпису (далі КЕП).
За змістом п. 1.7. Договір укладається шляхом надання Перевізником пропозиції укласти Договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти Договір друга сторона засвідчує, що ознайомилась та згодна з усіма умовами Договору.
Договір є укладеним з дня надання Замовнику Перевізником Інформаційного повідомлення про укладення Договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до п. 12.1. Договору (п. 1.10 Договору).
Пунктом 3.1. Договору сторони узгодили, що розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах Замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.
Відповідно до п. 4.1.- п.4.2. Договору розрахунки за Договором здійснюються через філію «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця». Оплата послуг відповідно до Договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання Перевізника, вказаний в розд. 15 Договору.
Договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається Перевізником в повідомленні про оприлюднення Договору здійсненого на сайті http://uz-cargo.com та діє до його припинення (п.12.1 Договору).
У Повідомленні про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №35-44066385/2022-0001 від 18.10.2022 АТ «Укрзалізниця» засвідчило прийняття від ТОВ «Агропостач Інвестмент» заяви про прийняття в цілому пропозиції укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомило про присвоєння кодів: відправника/одержувача: 6385.
У заяві про прийняття в цілому пропозиції укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №44066385/2022-0001 від 18.10.2022 року ТОВ «Агропостач Інвестмент» прийняло пропозиції укладення Договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом.
За доводами позивача, за відправленням №34612515 від 15.04.2023 зі станції Ніжин Ю.Зап. до Чиерна над Тисоу, вагони були затримані для проведення митного декларування на ст. Чоп згідно з відміткою у графі 3 накладної 22.04.2023 у 14:15год., про що складено акт загальної форми № 1116.
У дорожній відомості зазначено про те, що відправник вантажу ТОВ «Агропостач Інвестмент», отримувач ТОВ «Гудгрейн», вантаж : кукурудза.
В акті №1116 зазначено, що затримано вагони № 61685822, 61684460, 61685947, 61683470, 61684429, 62950233, 55276091, 62950209, 61683744, 61685186, 61683819, 61686465.
ТОВ «Агропостач Інвестмент» звернулося до позивача з заявою №246 з проханням вагони з вантажем кукурудзи, які слідують на ст. Чиерна над Тисоу зі ст. Ніжин, відправник ТОВ «Агропостач Інвестмент» (6385) переадресувати на адресу ТОВ «Гудгрейн» на станцію призначення : Батьово Львів. У заяві зазначило про те, що сплату штрафу та додаткових зборів гарантує з коду 5752447 - ТОВ «Агропостач Інвестмент».
За твердженням позивача, 06.06.2023 за заявкою відправника, зазначені вагони переадресовано за новим призначенням на ст. Батьово.
У доповнення до акту № 1116 складено акт загальної форми №1122, у якому зазначено про те, що затримка завершена 06.06.2023 у 17 год.29 хв. Згідно з наказом №132 від 06.06.2023 про зміни у договорі перевезення. Затримка становила 1083 години. Збір за користування вагонів склав - 518449,20 грн. Збір за зберігання - 663239,30 грн. Збір за маневрову роботу 3007,30 грн. Збір за телеграфне повідомлення 1089,60 грн. Всього: 1185785,40 грн.
На підставі складених актів загальної форми №№ 1116, 1122 позивачем нараховано кошти за користування вагонами, зберігання вантажу у власних вагонах на місцях загального користування, маневрову роботу та повідомлення в розмірі 1 185 785,4 грн., без ПДВ.
За накопичувальною карткою від 05.07.2023 № 05070666 заборгованість відповідача складала 1 185 785,4 грн, без ПДВ.
Як зазначив позивач, частину коштів, а саме 143 291,50 грн., без ПДВ (маневрова робота 3 007,40 грн., повідомлення 1 089,60 грн., користування вагонами 129 612, 20 грн., зберігання 9 582,3 грн.) стягнуто по накопичувальних картках ФДУ-92 від 28.12.2023 № 28121694 90 505,10 грн., від 02.02.2024 № 02020212 43 204,10 грн., від 09.05.2024 № 09050932 9 582,30 грн.
Позивачем на адресу ТОВ «Агропостач Інвестмент» направлено претензію від 01.04.2024 № Д ПЗЗ-03/1119 з вимогою внесення належних залізниці платежів, яка залишена відповідачем без задоволення.
Відповідач не відшкодував позивачу кошти за користування вагонами та за зберігання вантажу, що стало підставою для звернення з позовом до суду про стягнення боргу в сумі 1 250 992, 68 грн., з ПДВ, з яких: за користування 466 604, 40 грн., за зберігання 784 388, 28 грн.
Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позову з таких підстав.
Відповідно до ст.11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини. Зазначена стаття повністю кореспондується зі ст.174 Господарського кодексу України.
Частиною 1 статті 173 Господарського кодексу України передбачено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України).
Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ст. 629 Цивільного кодексу України).
За приписами статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
За своїм змістом та правовою природою укладений сторонами у даній справі Договір є договором перевезення.
Перевезенням вантажів, відповідно до ст. 306 Господарського кодексу України, визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами. Суб`єктами відносин перевезення вантажів є перевізники, вантажовідправники та вантажоодержувачі. Загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 8 Закону України «Про залізничний транспорт» перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу i пошти залізничним транспортом загального користування здійснюється на договірних засадах. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється перспективне та поточне планування перевезень. Умови та порядок організації перевезень, у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, вiдправникiв i одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 затверджений Статут залізниць України (далi - Статут), який згідно з статтею 2 визначає обов`язки, права i відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ i громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу i пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.
Статтею 3 Статуту визначено, що його дія поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу i пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження i розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.
Статтею 4 Статуту передбачено, що перевезення залізницями вантажів, пасажирів, багажу і вантажобагажу у міжнародному сполученні здійснюється відповідно до угод про залізничні міжнародні сполучення.
Статтею 129 Статуту визначено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Перевезення залізницями вантажів, пасажирів, багажу і вантажобагажу у міжнародному сполученні здійснюється відповідно до Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення від 01.11.1951, яка встановлює єдині правові норми договору перевезення вантажу у прямому міжнародному залізничному сполученні та в прямому міжнародному залізнично-паромному сполученні (далі в тексті УМВС).
Згідно з параграфами 1, 3 та 5 ст.14 УМВС відповідно до договору перевезення перевізник зобов`язується за плату перевезти вантаж відправника до станції призначення по маршруту, визначеному відправником та договірним перевізником, та видати його отримувачу. Укладення договору перевезення підтверджується накладною. Кожний наступний перевізник, який приймає вантаж до перевезення разом з накладною, вступає в договір перевезення та приймає на себе відповідні зобов`язання.
Відповідно до параграфа 1, 2 ст. 15 УМВС у накладній повинні міститися обов`язкові відомості: найменування відправника та його адресу; найменування одержувача та його адресу; спосіб визначення маси вантажу; найменування залізниці і станції відправлення; найменування залізниці і станції призначення; найменування прикордонних станцій переходів; найменування вантажу і його код; номер відправки; рід упаковки; кількість місць вантажу; маса вантажу; номер вагона ( контейнера), ким надано вагон для перевезення вантажу (відправником або перевізником) перелік супровідних документів, прикладених відправником до накладної; про оплату провізних платежів; кількість і знаки пломб; спосіб визначення маси вантажу; дата укладення договору. В накладній крім відомостей, зазначених у § 1 цієї стаття, у разі необхідності повинні міститися такі відомості: найменування наступних перевізників; заяви відправника, що стосуються вантажу; припортові залізничні станції і порти передачі на водний транспорт; інші відомості, передбачені Правилами перевезення вантажів ( далі -Правила).
Відповідно до ст. 54 УМВС відносини між перевізниками регулює Службова інструкція до Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (СІ до УМВС), (далі Інструкція). СІ до УМВС не застосовується при регулюванні правових взаємовідносин між відправником і отримувачем, з одного боку, і перевізником з іншого.
Відповідно до п. 25.1 розділу V Додатку 1 Угоди про міжнародне залізничне вантажне
сполучення якщо під час перевезення з незалежних від перевізника причин: відбувається затримка перевезення вантажу, або проводиться відчеплення вагона від групи вагонів, то перевізник складає документ, в якому констатує перераховані вище обставини, а також вказує тривалість затримки, якщо вона сталася, прикладає його до накладної і в графі «Відмітки перевізника» накладної проставляє відмітку «
Згідно з п.п. 3.1-3.2 Службової інструкції до Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення акт загальної форми (додаток 2 до СІ до УМВС) є документом перевізника, який оформляється для засвідчення обставин, що впливають або можуть вплинути на перевезення вантажу. Акт загальної форми друкується шрифтом чорного кольору на білому папері. Бланк акта загальної форми друкується, і його заповнення робиться на одному з робочих мов ОСЗ із застосуванням положень статті 15 «Накладна» СМГС. Бланк акта загальної форми, а також заповнення всіх або окремих граф можуть мати переклад на іншу мову.
Згідно з ч.2,3 ст. 193 Господарського кодексу України кожна сторона має вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. За ч.1 ст.193 Господарського кодексу України до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ст. 612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Матеріалами справи підтверджено факт укладення сторонами у справі Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020, за умовами пункту 2.1.5 якого обов`язок Замовника - відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.
Як вбачається з матеріалів справи, за відправленням №34612515 від 15.04.2023 зі станції Ніжин Ю.Зап. до Чиерна над Тисоу, вагони були затримані для проведення митного декларування на ст. Чоп згідно відмітки у графі 3 накладної 22.04.2023 у 14:15год., про що складено акт загальної форми № 1116.
У дорожній відомості зазначено про те, що відправник вантажу ТОВ «Агропостач Інвестмент», отримувач «ТОВ «Гудгрейн», вантаж: кукурудза.
В акті №1116 зазначено про те, що затримано вагони № 61685822, 61684460, 61685947, 61683470, 61684429, 62950233, 55276091, 62950209, 61683744, 61685186, 61683819, 61686465.
ТОВ «Агропостач Інвестмент» звернулося до позивача з заявою №246 з проханням вагони з вантажем кукурудзи, які слідують на ст. Чиерна над Тисуо зі ст. Ніжин, відправник - ТОВ «Агропостач Інвестмент» (6385), переадресувати на адресу ТОВ «Гудгрейн» на станцію призначення : Батьово Львів. У заяві зазначило про те, що сплату штрафу та додаткових зборів гарантує з коду 5752447 - ТОВ «Агропостач Інвестмент».
За твердженням позивача, 06.06.2023 за заявкою відправника, зазначені вагони переадресовано за новим призначенням на ст. Батьово.
У доповнення до акту № 1116 складено акт загальної форми №1122, у якому зазначено про те, що затримка завершена 06.06.2023 у 17 год.29 хв. Згідно з наказом №132 від 06.06.2023 про зміни у договорі перевезення. Затримка становила 1083 години. Збір за користування вагонів склав - 518449,20 грн. Збір за зберігання - 663239,30 грн. Збір за маневрову роботу 3007,30 грн. Збір за телеграфне повідомлення 1089,60 грн. Всього: 1185785,40 грн.
На підставі складених актів загальної форми №№ 1116, 1122 позивачем нараховано кошти за користування вагонами, зберігання вантажу у власних вагонах на місцях загального користування, маневрову роботу та повідомлення в розмірі 1 185 785,4 грн., без ПДВ.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що Порядок визначення плати за користування власними вагонами здійснюється відповідно ст. 119 Статуту залізниць України, Правил користування вагонами і контейнерами.
За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується плата за користування вагонами 50% зазначених розмірів.
Зазначена плата стягується також у разі затримки вагонів, пов`язаної з митним оформленням. Нарахування плати за користування вагонами здійснюється по Таблиці 1 Розділу 5 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 із застосуванням корегуючого коефіцієнта, доведеного розпорядженням № Ц-3-91/1011-22 від 28.06.2022. За змістом п.3 розділу 5 таблиці 1 зазначеного Збірника тарифів час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.
Наказом Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 № 441 «Про внесення зміни до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги», починаючи з 0 годин 29.06.2022 розрахунок плати за вантажні перевезення здійснюється за тарифами Збірника тарифів із застосуванням коефіцієнту для плат та зборів, що вказані в розділах ІІ і ІІІ Збірника тарифів, плати за користування вагонами і контейнерами, що вказана в розділі V Збірника тарифів - з урахуванням коефіцієнту 5,139.
Позивачем нараховано відповідачу плату за користування за дванадцять вагонів за 1083 год. в сумі 518449,20 грн, без ПДВ.
Збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо). Термін безоплатного зберігання обчислюється: при затримці - з моменту затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми (ст. 46 Статуту залізниць України, п. 8 Розділу 7 Правил перевезення вантажу).
Нарахування збору за зберігання вантажу у вагоні здійснено відповідно до п.2 Розділу 3 Таблиці 1 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України із застосуванням корегуючого коефіцієнта.
Позивачем нараховано збір за зберігання вантажу у вагонах за 717 тон за 45 діб в сумі 663239,3 грн., без ПДВ.
Крім того, позивачем нараховано відповідачу за 1 годину маневрової роботи - 3007,4 грн., без ПДВ., та збір за телеграфне повідомлення в сумі 1089,60 грн, без ПДВ.
За накопичувальною карткою від 05.07.2023 № 05070666 заборгованість відповідача становить 1 185 785,40 грн, без ПДВ.
Позивач у позові зазначив про те, що частину коштів, а саме 143291,50 грн. без урахування ПДВ: за маневрову роботу 3007,40 грн., повідомлення 1089,60 грн., користування вагонами 129612, 20 грн. та зберігання 9582,30 грн., було стягнуто з відповідача по накопичувальних картках ФДУ-92 від 28.12.2023 № 28121694 90 505,10 грн., від 02.02.2024 № 02020212 43 204,10 грн., від 09.05.2024 № 09050932 9 582,30 грн.
З урахуванням викладеного, сума боргу відповідача становить 1042494 грн без ПДВ, що з ПДВ складає - 1 250 992,68 грн., з них: плати за користування 466 604, 40 грн., збору за зберігання 784 388, 28 грн.
Відповідно до частини 5 статті 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
З викладеного вбачається, що позивачем були надані відповідачу послуги у відповідності до умов укладеного сторонами Договору про організацію перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020.
Відповідачем не спростовано факт надання послуг, доказів оплати зазначених послуг не надано.
У листі №246 від 06.06.2023 ТОВ «Агропостач Інвестмент» просило переадресувати вантаж кукурудзу, яка слідувала на ст. Чиєрна над-Тисоу ЖСР (009506), зі станції Ніжин ПЗЗ (324008) відправник ТОВ «Агропостач Інвестмент» (6385) на адресу ТОВ «Гудгрейн» (4166) по ст. Чоп Львів. залізниця за старими документами та гарантувало позивачу сплату штрафу, додаткових зборів.
Однак відповідач послуги зі зберігання товару та за користування вагонами не оплатив, доказів перерахування позивачу грошових коштів у сумі 1250992,68 грн. у рахунок оплати наданих позивачем послуг відповідачем не надав.
Вказані обставини відповідачем у справі не спростовано.
Доказів оплати наданих позивачем послуг відповідачем не надано.
Відповідно до частини 1 статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З урахуванням викладеного суд доходить висновку про те, що матеріалами справи, її фактичними обставинами доведено надання позивачем відповідачу послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, а саме: за користування вагонами в сумі 466604,40 грн та за зберігання вантажів в сумі 784388,28 грн., а тому, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
У відповідності до ст.129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору в сумі 18764,90 грн покладаються на відповідача.
Керуючись ст.86, 129, 232, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
в и р і ш и в:
1. Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Агропостач Інвестмент» (вул. Коцюбинського, буд. 49-А, офіс 303, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 44066385) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул. Єжи Гедройця, буд. 5, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 40075815) заборгованість в сумі 1 250 992,68 грн та судовий збір в сумі 18 764, 90 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст. 256 Господарського процесуального кодексу України та в порядку, передбаченому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено та підписано 14.10.2024.
Суддя М.В. Фесюра
: http://www.reyestr.court.gov.ua
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2024 |
Оприлюднено | 16.10.2024 |
Номер документу | 122272603 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Фесюра М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні