Рішення
від 02.10.2024 по справі 500/3648/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3648/24

02 жовтня 2024 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Подлісної І.М.

за участю:

секретаря судового засідання Щепанюк Ю.Ю.

представника позивача Дядик Я.Б.

представника відповідача Гальтюк С.З.

представника відповідача Варода П.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Архівного відділу Чортківської районної військової адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Архівного відділу Чортківської районної військової адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 08.01.2024 року позивач звернувся до Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області з запитом щодо надання йому копії повного тексту протоколу 18 сесії ІІІ скликання Швайківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області від 10.08.2001 року та повного переліку інших питань поточної роботи, що розглядались на 18 сесії ІІІ скликання Швайківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області 10.08.2001 року.

Запит позивача Чортківською РДА Тернопільської області Чортківською РВА Тернопільської області було скеровано для виконання до Відповідача.

15.01.2024 року Відповідач направив на адресу Позивача копію протоколу 18 сесії ІІІ скликання Швайківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області від 10.08.2001 року (надалі - Протокол) на 3-х аркушах.

Так як копія Протоколу була неналежної якості та частина тексту Протоколу на 3-тій сторінці у двох місцях була незаповнена, 07.02.2024 року Позивач повторно звернувся до Відповідача з запитом про надання йому якісної копії Протоколу та надання пояснення, чому на третьому аркуші копії Протоколу є частково незаповнена сторінка в 2-х місцях.

04.03.2024 року Відповідач направив на адресу Позивача копію Протоколу 18 сесії ІІІ скликання Швайківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області від 10.08.2001 року на 11-х аркушах та зазначив, що в Протоколі сесії (сторінка 4) містяться персональні дані іншої фізичної особи, тому відповідно до ЗУ «Про захист персональних даних» дана інформація закрита.

Позивач вважає, що відмова Відповідача про незазначення у Протоколі фамілій, імен, по батькові громадян, які отримали у приватну власність земельні ділянки є протиправною та незаконною.

12.06.2024 Тернопільським окружним адміністративним судом відкрито провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з особливостями провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби, визначеними статями 268, 269, 271, 287 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 28.06.2024. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначає наступне.

Архівний відділ Чортківської районної військової адміністрації надав ОСОБА_1 копію протоколу зазначеної сесії сільської ради та копії рішень, прийнятих нею. Однак, відповідно до законодавства, персональні дані (прізвище, ім`я, по батькові, майновий стан, сімейний стан та інше) були знеособлені шляхом затушування даної інформації. Про це, ОСОБА_1 , повідомлено листом відділу за № 03-01/129 від 04.03.2024, а заявник не надав достатніх правових підстав або обґрунтувань для отримання доступу до персональних даних та не довів, що суб`єкт персональних даних дав свою явну згоду на доступ до своїх даних. Існують підозри, що запитувані дані ОСОБА_2 можуть бути використані з неправомірною метою.

На підставі викладеного представники відповідачів просили в задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 17.07.2024 ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання та призначено судове засідання на 27.08.2024 о 11:30 год.

Ухвалою суду від 12.08.2024 року призначено проводити наступне судове засідання в режимі відеоконференції.

Ухвалою суду від 27.08.2024, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, відкладено розгляд справи на 02.10.2024 о 11:30 год. для підготовки до надання нових пояснень по справі.

25.09.2024 року представником відповідача надіслано клопотання про долучення додаткових доказів.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю з мотивів, викладених у позовній заяві та просив їх задовольнити в повному обсязі.

Представники відповідачів в судовому засіданні адміністративний позов не визнали з підстав, викладених у відзиві на позов, просили у його задоволенні відмовити повністю.

Заслухавши сторін, дослідивши подані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.

08.01.2024 року позивач звернувся до Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області з запитом щодо надання йому копії повного тексту протоколу 18 сесії ІІІ скликання Швайківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області від 10.08.2001 року та повного переліку інших питань поточної роботи, що розглядались на 18 сесії ІІІ скликання Швайківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області 10.08.2001 року.

Запит позивача Чортківською РДА Тернопільської області Чортківською РВА Тернопільської області було скеровано для виконання до Відповідача.

15.01.2024 року Відповідач направив на адресу Позивача копію протоколу 18 сесії ІІІ скликання Швайківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області від 10.08.2001 року (надалі - Протокол) на 3-х аркушах.

Так як копія Протоколу була неналежної якості та частина тексту Протоколу на 3-тій сторінці у двох місцях була незаповнена, 07.02.2024 року Позивач повторно звернувся до Відповідача з запитом про надання йому якісної копії Протоколу та надання пояснення, чому на третьому аркуші копії Протоколу є частково незаповнена сторінка в 2-х місцях.

04.03.2024 року Відповідач направив на адресу Позивача копію Протоколу 18 сесії ІІІ скликання Швайківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області від 10.08.2001 року на 11-х аркушах та зазначив, що в Протоколі сесії (сторінка 4) містяться персональні дані іншої фізичної особи, тому відповідно до ЗУ «Про захист персональних даних» дана інформація закрита.

Не погодившись із неправомірними діями архівного відділу Чортківської районної військової адміністрації Чортківської районної державної адміністрації щодо ненадання ОСОБА_1 повного тексту копії Протоколу 18 сесії ІІІ скликання Швайківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області від 10.08.2001 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.

Відповідно до Конституцією України - людина, її честь і гідність визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю (частина перша статті 3); органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19); усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах (стаття 21); громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом; не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками (частини перша, друга статті 24); кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей (частина перша статті 68).

У відповідності до частин першої, другої статті 32 Основного Закону України не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. Зазначеним вимогам Конституції України кореспондують положення законодавства України, якими передбачено, що: збирання, зберігання, використання і поширення інформації про особисте життя фізичної особи без її згоди не допускаються, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини (абзац другий частини першої статті 302 Цивільного кодексу України); поширення персональних даних без згоди суб`єкта персональних даних або уповноваженої ним особи дозволяється у випадках, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини (частина друга статті 14 Закону України «Про захист персональних даних» від 20.11.2012 р. № 5491-VI; конфіденційна інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, а також в інших випадках, визначених законом (частина друга статті 21 Закону України «Про інформацію» від 2 жовтня 1992 року № 2657-ХІІ зі змінами (далі - Закон № 2657); розпорядники інформації, які володіють конфіденційною інформацією, можуть поширювати її лише за згодою осіб, які обмежили доступ до інформації, а за відсутності такої згоди - лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини (частина друга статті 7 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року № 2939-VI (далі - Закон № 2939).

Керуючись вимогами Закону України «Про інформацію», запит на інформацію - це офіційне звернення фізичної або юридичної особи до органів влади, установ, організацій або підприємств з метою отримання публічної інформації. Такий запит може бути зроблений для отримання різних відомостей, що становлять суспільний інтерес, і є правом кожного громадянина на доступ до інформації.

Одним із основних принципів інформаційних відносин є захищеність особи від втручання в її особисте та сімейне життя (стаття 2).

Кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів ( статті 5).

Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.

Право на інформацію може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку, з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя. (п. 2 статті 6).

Відповідно до статті 10, інформація за змістом поділяється на різновиди, одним з яких є інформація про фізичну особу.

Визначення інформації про особу викладено в статті 11, а саме:

1. Інформація про фізичну особу (персональні дані) - відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.

2. Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров`я, а також адреса, дата і місце народження.

Кожному забезпечується вільний доступ до інформації, яка стосується його особисто, крім випадків, передбачених законом.

Що стосується відкритої інформації та інформації з обмеженим доступом, то за порядком доступу інформація поділяється на відкриту інформацію та інформацію з обмеженим доступом. Будь-яка інформація є відкритою, крім тієї, що віднесена законом до інформації з обмеженим доступом (стаття 20).

Інформація з обмеженим доступом є конфіденційна, таємна та службова інформація. Конфіденційною є інформація про фізичну особу, інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб`єктів владних повноважень, а також інформація, визнана такою на підставі закону. Конфіденційна інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, якщо інше не встановлено законом.

Відносини, пов`язані з правовим режимом конфіденційної інформації, регулюються законом (стаття 21).

Відповідно до статті 28, інформація не може бути використана для посягання на права і свободи людини.

На підставі вище наведеного, архів, як суб`єкт публічного права, що володіє архівною інформацією та розглядаючи звернення фізичних та юридичних осіб, зобов`язаний дотримуватись норм цього Закону та не порушувати права особи на захист персональних даних.

Відповідно до Закону України «Про захист персональних даних» від 20.11.2012 (далі - Закон № 5491-VI):

Стаття 1 Закону № 5491-VI регулює правові відносини, пов`язані із захистом і обробкою персональних даних, і спрямований на захист основоположних прав і свобод людини і громадянина, зокрема права на невтручання в особисте життя, у зв`язку з обробкою персональних даних.

Цей Закон № 5491-VI поширюється на діяльність з обробки персональних даних, яка здійснюється повністю або частково із застосуванням автоматизованих засобів, а також на обробку персональних даних, що містяться у картотеці чи призначені до внесення до картотеки, із застосуванням неавтоматизованих засобів.

Стаття 2 визначає, що згода суб`єкта персональних даних є добровільне волевиявлення фізичної особи (за умови її поінформованості) щодо надання дозволу на обробку її персональних даних відповідно до сформульованої мети їх обробки, висловлене у письмовій формі або у формі, що дає змогу зробити висновок про надання згоди. У сфері електронної комерції згода суб`єкта персональних даних може бути надана під час реєстрації в інформаційно-комунікаційній системі суб`єкта електронної комерції шляхом проставлення відмітки про надання дозволу на обробку своїх персональних даних відповідно до сформульованої мети їх обробки, за умови, що така система не створює можливостей для обробки персональних даних до моменту проставлення відмітки; знеособлення персональних даних - вилучення відомостей, які дають змогу прямо чи опосередковано ідентифікувати особу.

Відповідно до вимог статті 16 Закону 5491-VI, порядок доступу до персональних даних третіх осіб визначається умовами згоди суб`єкта персональних даних, наданої володільцю персональних даних на обробку цих даних, або відповідно до вимог закону.

Статтею 21 Закону 5491-VI окреслено права третіх осіб на доступ до персональних даних: визначає умови, за яких треті особи можуть отримати доступ до персональних даних. Відсутність згоди суб`єкта даних або відсутність інших законних підстав є причиною для відмови.

Суб`єкт відносин, пов`язаний з персональними даними, подає запит щодо доступу до персональних даних володільцю персональних даних. У запиті зазначається його мета, правові підстави та підтвердження того, що доступ до персональних даних відповідає повноваженням юридичної особи.

Аналогічну норму стосовно повноважень містить і частина друга статті 25 Закону 5491-VI. Так, суб`єкти відносин, пов`язані із персональними даними, в тому числі володільці та треті особи, здійснюють свої повноваження в межах, установлених Конституцією та законами України.

При цьому органи державної влади мають право на безперешкодний і безоплатний доступ до персональних даних відповідно до їх повноважень (частина четверта статті 19 Закону 5491-VI).

З огляду на зазначене, у запиті третьої особи до володільця персональних даних про надання доступу до персональних даних мають бути підтвердження повноваження запитувача згідно із законом на отримання інформації відповідно до його компетенції, в тому числі інформації, що містить персональні дані.

Таким чином, лише фізична особа, якої стосується конфіденційна інформація, відповідно до конституційного та законодавчого регулювання права особи на збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації має право вільно, на власний розсуд визначати порядок ознайомлення з нею інших осіб, держави та органів місцевого самоврядування, а також право на збереження її у таємниці.

Згідно з нормами Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи», доступ до документів Національного архівного фонду, що містять конфіденційну інформацію про особу, а також створюють загрозу для життя чи недоторканності житла громадян, обмежується на 75 років від часу створення цих документів, якщо інше не передбачено законом. Раніше зазначеного строку доступ здійснюється з дозволу громадянина, права та законні інтереси якого можуть бути порушені, а в разі його смерті - з дозволу спадкоємців, а також у разі, коли така інформація є суспільно необхідною або обмеження доступу до неї заборонено законом (частина 4 стаття 16).

У випадках, передбачених законом, обмеження, зазначені у частині четвертій статті 16 цього Закону, не поширюються на працівників податкових органів, державних архівних установ, суду, правоохоронних та органів державного фінансового контролю, які виконують службові завдання. Законом можуть бути передбачені інші випадки, коли зазначені обмеження не застосовуються. (стаття 17).

Частиною 5 статті 22 Закону України «Про Національний архівний фонд і архівні установи» визначено, що відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» здійснюється лише до інформації, якою володіють архівні установи та яка не міститься в архівних документах. Оскільки, протокол сесії Швайкіської сільської ради - це архівний документ, то запит позивача не належить до запитів на публічну інформацію.

Суд зазначає, що всі посилання позивача на Закон України «Про доступ до публічної інформації» є недоцільним і не може підтверджувати неправомірність дій архівного відділу Чортківської районної військової адміністрації.

Враховуючи наведене, архівний відділ Чортківської районної військової адміністрації надав ОСОБА_1 копію протоколу зазначеної сесії сільської ради та копії рішень, прийнятих нею. Однак, відповідно до законодавства, персональні дані (прізвище, ім`я, по батькові, майновий стан, сімейний стан та інше) були знеособлені шляхом затушування даної інформації. Про це, ОСОБА_1 , повідомлено листом відділу за № 03-01/129 від 04.03.2024, а заявник не надав достатніх правових підстав або обґрунтувань для отримання доступу до персональних даних та не довів, що суб`єкт персональних даних дав свою явну згоду на доступ до своїх даних. Існують підозри, що запитувані дані ОСОБА_2 можуть бути використані з неправомірною метою.

Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи встановлені судом обставини справи, досліджені в судовому засіданні докази, норми законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими, доказів, які б спростовували правомірність дій відповідача позивачем не представлено, а судом таких доказів не здобуто, в зв`язку з чим суд приходить до переконання, що в задоволенні позову слід відмовити.

Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Архівного відділу Чортківської районної військової адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 07 жовтня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач:

- Архівний відділ Чортківської районної військовоїї адміністрації (місцезнаходження/місце проживання: вул. Володимира Великого, 14 А,м. Чортків,Чортківський р-н, Тернопільська обл.,48505, код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 ).

Головуючий суддя Подлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2024
Оприлюднено16.10.2024
Номер документу122278881
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації

Судовий реєстр по справі —500/3648/24

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 02.10.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Рішення від 02.10.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні