ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 жовтня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/1622/24 пров. № А/857/12075/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді: Запотічного І.І.,
суддів: Глушка І.В., Довгої О.І.
розглянувши у порядку письмового провадження в м.Львові апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року (суддя- Мартиць О.І., ухвалене в м. Тернопіль) у справі № 500/1622/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
21 березня 2024 року позивач ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області від 17.01.2024 №192050003320 щодо відмови ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно з пунктом 6 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати з 09.01.2024 ОСОБА_1 до страхового стажу період навчання з 01.09.1984 по 11.07.1985 у Тернопільському СПТУ-2 та періоди перебування у відпустці для догляду за дітьми до досягнення ними шестирічного віку з 29.02.2004 по 28.02.2005 та з 01.03.2005 по 28.02.2006, зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати з 09.01.2024 ОСОБА_1 до пільгового стажу період навчання з 01.09.1984 по 11.07.1985 у Тернопільському СПТУ-2; періоди роботи з 15.07.1985 по 30.11.1992, з 01.01.1993 по 30.06.1994, з 01.08.1994 по 31.12.1996, з 01.02.1997 по 31.03.1997, з 01.05.1997 по 31.05.1997, з 01.11.1997 по 31.01.1998, з 01.04.1998 по 31.12.1998, з 01.04.2006 по 14.04.2006 на посаді ткалі в Тернопільському бавовняному комбінаті (ВАТ "Тернопільське об`єднання "Текстерно"); періоди перебування у відпустці для догляду за дітьми до досягнення ними трьохрічного та шестирічного віку з 07.04.1999 по 15.01.2002, 16.01.2002 по 28.02.2004, 29.02.2004 по 28.02.2005 та з 01.03.2005 по 28.02.2006. зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області призначити та виплатити з 09.01.2024 ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 6 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області від 17.01.2024 №192050003320 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно з пунктом 6 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу період навчання з 01.09.1984 по 11.07.1985 у Тернопільському СПТУ-2 та періоди перебування у відпустці для догляду за дітьми до досягнення ними шестирічного віку з 29.02.2004 по 28.02.2005 та з 01.03.2005 по 28.02.2006. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу період навчання з 01.09.1984 по 11.07.1985 у Тернопільському СПТУ-2; періоди роботи з 15.07.1985 по 30.11.1992, з 01.01.1993 по 30.06.1994, з 01.08.1994 по 31.12.1996, з 01.02.1997 по 31.03.1997, з 01.05.1997 по 31.05.1997, з 01.11.1997 по 31.01.1998, з 01.04.1998 по 31.12.1998, з 01.04.2006 по 14.04.2006 на посаді ткалі в Тернопільському бавовняному комбінаті (ВАТ "Тернопільське об`єднання "Текстерно"); періоди перебування у відпустці для догляду за дітьми до досягнення ними трьохрічного та шестирічного віку з 07.04.1999 по 15.01.2002, 16.01.2002 по 28.02.2004, 29.02.2004 по 28.02.2005 та з 01.03.2005 по 28.02.2006. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 09.01.2024 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно з пунктом 6 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні та прийняти рішення. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, його оскаржило Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, подавши апеляційну скаргу до Восьмого апеляційного адміністративного суду, та з наведених в ній підстав, покликаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняте нове про відмову в позові.
Відзив на апеляційну скаргу рішення суду першої інстанції поданий не був.
Оскільки апеляційна скарга подана на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, колегія суддів, керуючись п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, вирішила розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з наступних підстав.
Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, що позивач ОСОБА_1 досягнувши віку 55 років, вперше 28.02.2023 із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно з пунктом 6 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 07.02.2023 №192050003320, прийнятим за принципом екстериторіальності відмовлено ОСОБА_1 у призначенні пенсії на пільгових умовах згідно з пунктом 6 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у зв`язку з неможливістю визначити тривалість пільгового стажу за наданими документами.
За наданими документами страховий стаж складає 28 років 8 місяці 14 днів.
До страхового стажу позивача не зараховано: період навчання з 01.09.1984 по 11.07.1985 у Тернопільському СПТУ-2 за дипломом від 11.07.1985 серії НОМЕР_1 , який видано на ім`я ОСОБА_2 , оскільки у свідоцтві про укладення шлюбу від 03.02.1997 серії НОМЕР_2 наявні виправлення в даті її народження. Також, у дипломі відсутній підпис одного із підписантів; період догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку з 01.01.2004 по 28.02.2004 - у зв`язку з відсутністю документів, передбачених пунктом 2.1 Порядку №22-1. Свідоцтво про народження дитини не долучено. За даними Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.01.2005 по 31.12.2005 звітність до Пенсійного фонду України відсутня.
Долучена до заяви довідка від 30.01.2023 №04/55, яка видана ВАТ "Тернопільське об`єднання "Текстерно", за період роботи з 15.07.1985 по 14.04.2006 у ВАТ "Текстерно", в якій підприємством визначено тривалість пільгового стажу в якості ткача - 9 років 6 місяців 21 день, видана з посиланням на нормативні документи, які не слугують підставами для її видачі.
Позивач 09.01.2024 повторно звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно з пунктом 6 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Для прийняття рішення за результатами поданої заяви за принципом екстериторіальності структурним підрозділом визначено Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, рішенням якого №192050003320 від 17.01.2024 відмовлено ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, оскільки довідка від 30.01.2023 №04/55 не відповідає вимогам Порядку підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 12.08.1993 №637 та відсутній пільговий стаж 20 років.
До пільгового стажу не зараховано період роботи відповідно до довідки від 30.01.2023 №04/55, виданої ВАТ "Тернопільське об`єднання "Текстерно", в якій зазначено, що в період з 15.07.1985 по 14.04.2006 на посаді ткача заявниця відпрацювала 9 років 6 місяців 21 день, оскільки в довідці не правильно зазначено посилання на Список.
Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області від 17.01.2024 за №1900-0204-8/2938 повідомлено позивача про відмову в призначенні пенсії з посиланням на рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області №192050003320 від 17.01.2024 згідно заяви від 09.01.2024 №84.
Позивач вважаючи зазначену відмову відповідача протиправною, звернувся з цим позовом до суду.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України від 05.11.1991 №1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі - Закон №1788-XII) та Законом України від 09.07.2003 №1058-ІV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". (далі - Закон №1058-ІV)
Частинами 1,2,4 статті 24 Закону №1058-IV передбачено, що періоди, з яких складається страховий стаж, визначені в статті 24 Закону №1058-IV, відповідно до якої страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.
Пунктом 6 частини другої статті 114 Закону №1058-IV врегульовано, що на пільгових умовах пенсія за віком призначається робітницям текстильного виробництва, зайнятим на верстатах і машинах, - за списком виробництв і професій, затвердженим у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, - після досягнення 55 років і за наявності стажу зазначеної роботи не менше 20 років.
У законодавстві, що діяло раніше (до 01.01.2004), а саме, у статті 56 Закону №1788-XII передбачено, що до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.
Згідно статті 62 Закону №1788-ХІІ, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 62 Закону №1788-XII постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (надалі Порядок №637).
Пунктами 1, 2 Порядку №637 визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік), є трудова книжка.
За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.
Згідно пункту 3 Порядку №637 за відсутності трудової книжки, а також у випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження стажу роботи приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а також виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Відповідно до пункту 20 Порядку №637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.
Відтак, основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Лише за відсутності трудової книжки або відсутності записів у ній, наявності неправильних чи неточних записів у трудовій книжці орган Пенсійного фонду вправі вимагати від заявника подання додаткових документів на підтвердження страхового стажу.
З записів трудової книжки позивачки серії НОМЕР_3 від 15.07.1985, копія якої долучена до матеріалів справи, встановлено наступне: запис №1 - навчалася в Тернопільському СПТУ-2 з 01.09.1984 по 14.07.1985 (диплом НОМЕР_5 від 13.07.1985); запис №2 - 15.07.1985 прийнята в Тернопільський бавовняний комбінат в ткацький цех №1 ткачихою по 5 розряду (наказ №212 від 15.07.1985); запис №3 - Тернопільський бавовняний комбінат перейменовано у відкрите акціонерне товариство "Тернопільське об`єднання "Текстерно" наказ ФДМУ №39-АТ від 23.04.1996; запис №4 - 14.04.2006 звільнена з роботи по ст.38 КЗпП України за власним бажанням (наказ №39-ос від 12.04.2006).
Підставами для призначення пенсії за віком на пільгових умовах є: досягнення певного віку, наявність загального і пільгового (спеціального) стажу роботи.
Відповідно до Форми РС-право до страхового стажу з урахуванням перетину періодів ОСОБА_1 зараховано періоди з 15.07.1985 по 31.12.2003 - 18 років 5 місяців 17 днів, з 01.01.2004 по 28.02.2004 догляд за дитиною до 3 років - 1 місяць 28 днів, з 01.04.2006 по 14.04.2006 - 0 років 0 місяців 22 дні, з 03.02.2009 по 22.08.2016 догляд за пенсіонером - 7 років 6 місяців 20 днів, з 01.09.2016 по 13.04.2018 - 1 рік 7 місяців 23 дні, з 24.04.2018 по 18.04.2019 безробіття - 1 рік 0 місяців 19 днів, з 01.07.2019 по 02.07.2019 - 0 років 0 місяців 3 дні, всього 28 років 10 місяців 12 днів.
Згідно матеріалів справи позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за відсутності пільгового (спеціального) стажу - 20 років.
До пільгового стажу не зараховано період роботи відповідно до довідки від 30.01.2023 №04/55, виданої ВАТ "Тернопільське об`єднання "Текстерно", в якій зазначено, що в період з 15.07.1985 по 14.04.2006 на посаді ткача заявниця відпрацювала 9 років 6 місяців 21 день, оскільки в довідці не правильно зазначено посилання на Список.
Як вбачається з довідки від 30.01.2023 №04/55, виданою ВАТ "Тернопільське об`єднання "Текстерно" видно, що ОСОБА_1 працювала повний робочий день на ВАТ "Текстерно" з 15.07.1985 наказ №212 від 15.07.1985 по 14.04.2006 наказ №39-ос від 12.04.2006 і виконувала роботи по обслуговуванню ткацьких верстатів в бавовняному виробництві за професією (посадою) ткач і пільговий стаж становить 09 років 06 місяців 21 день. Підставою для видачі довідки були особові рахунки, відомості з нарахування заробітної плати, заява ОСОБА_1 , додаткові відомості трудова книжка, особова картка форми П-2, накази, відомості з нарахування заробітної плати.
Згідно із Списком текстильних виробництв і професій, робота на яких дає робітницям право на пенсію за віком після досягнення 55 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 1992 р. №583 "Про затвердження нормативних актів з питань пенсійного забезпечення" (далі - Список №583), право на призначення пенсії після досягнення віку 55 років мають особи, які виконували роботи в бавовняному, ватному, лляному, вовняному, шовковому, конопле-джутовому, трикотажному, текстильно-галантерейному і валяльно-повстяному виробництві, зокрема, за професією ткача, не менше 20 років.
Також, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Тернопільській області складено акт за результатами проведення перевірки достовірності та обґрунтованості видачі довідки для призначення (перерахунку) пенсії, а саме довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 30.01.2023 №04/55, виданої ВАТ "Тернопільське об`єднання "Текстерно" від 24.03.2023 №1900-1102-1/1302.
Зазначеним актом встановлено, що відповідно до наказу від 11.07.1985 № 212 по ВАТ ТО "Текстерно", ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 - прізвище поміняно на Новіцька на основі свідоцтва про одруження НОМЕР_4 від 03.02.1987) прийнято на посаду ткача по 5 розряду в ткацький цех №1. Згідно наказу від 12.04.2006 №39-ОС ткача ткацького цеху прядильно-ткацького виробництва ОСОБА_1 звільнено з роботи 14.04.2006 за власним бажанням. Згідно наказу від 04.11.1999 №99-ОС ОСОБА_1 надано відпустку по догляду за дітьми до 3-х років з 07.04.1999 по 15.01.2002. Згідно наказу від 18.10.2001 №115-ОС ОСОБА_1 надано відпустку по догляду за дітьми віком до 3-х років з 10.06.2001 по 28.02.2004. Згідно наказу від 25.02.2004 №13-ОС ОСОБА_1 надано відпустку без збереження заробітної плати по догляду за дитиною віком до 6-ти років з 29.02.2004 по 28.02.2005 згідно медичної довідки (довідка ЛКК №63 від 20.02.2004 Бережанської районної лікарні). Перевіркою розрахункових листків встановлено, що заробітна плата та доплата за шкідливість нараховувалася гр. ОСОБА_1 в наступних місяцях: з липня 1985 року по листопад 1992 року включно, з січня 1993 року по червень 1994 року включно, з серпня 1994 року по грудень 1996 року включно, з лютого 1997 року по березень 1997 року включно, в травні 1997 року, з листопада 1997 року по січень 1998 року включно, з квітня 1998 року по грудень 1998 року, в лютому 2001 року, в грудні 2003 року, в квітні 2006 року.
До пільгового стажу позивача не зараховано період навчання з 01.09.1984 по 11.07.1985 в Тернопільському СПТУ 2 за професією ткалі (ткача) п`ятого розряду згідно диплому серії НОМЕР_1 , виданого 11.07.1985.
Статтею 38 Закону України "Про професійну (професійно-технічну) освіту" від 10 лютого 1998 року №103/98-ВР (із змінами) передбачено, що час навчання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти зараховується до трудового стажу здобувача освіти, у тому числі в безперервний і в стаж роботи за спеціальністю, що дає право на пільги, встановлені для відповідної категорії працівників, якщо перерва між днем закінчення навчання і днем зарахування на роботу за набутою професією не перевищує трьох місяців.
Згідно записів трудової книжки серії НОМЕР_3 від 15.07.1985, диплому серії НОМЕР_1 , виданому 11.07.1985 позивач 11.07.1985 закінчила навчання і 15.07.1985 прийнята в ткацький цех 1 ткачихою по п`ятому розряду Тернопільський бавовняний комбінат, який перейменований у Відкрите акціонерне товариство "Тернопільське об`єднання "Текстерно", тобто період після закінчення навчання та влаштуванням на роботу по спеціальності не перевищує трьох місяців.
Стосовно твердження позивача про те, що в стаж роботи по спеціальності не зараховано періоду перебування у декретних відпустках, апеляційний суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 181 Кодексу законів про працю України відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею трьохрічного віку та відпустка без збереження заробітної плати зараховуються як до загального, так і до безперервного стажу роботи і до стажу за спеціальністю.
Відтак, до спеціального стажу, що дає право на пенсію на пільгових умовах, зараховується час догляду працюючої особи за дитиною до досягнення нею 3-річного віку.
Таким чином, період відпустки зараховується до загального стажу роботи, а також до спеціального стажу роботи, який дає право особі на пенсію. При цьому виключається можливість зменшення тривалості трудового стажу в зв`язку з невиконанням під час відпустки своїх безпосередніх трудових обов`язків.
Аналогічна правова позиція відображена Верховним Судом у постановах від 22.05.2018 у справі №607/6447/17-а, від 16.05.2019 у справі №607/15077/16-а, від 19.02.2020 у справі №607/19152/15-а.
Як вбачається з матеріалів справи позивач має двоє дітей: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 і ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , час догляду за якими до досягнення 3-річного віку підлягає зарахуванню до спеціального стажу.
Апеляційний суд звертає увагу, що підставою для призначення пенсії є відповідний стаж роботи, а не дотримання усіх формальних вимог при заповненні трудової книжки та видачі довідок.
Проте, відповідачами не враховано, що не усі недоліки можуть бути підставою для неврахування відповідного стажу, оскільки визначальним є підтвердження факту зайнятості особи на відповідних роботах, а не правильність записів у трудовій книжці чи довідках.
Відтак, суд першої інстанції вірно зазначив, що період навчання з 01.09.1984 по 11.07.1985 у Тернопільському СПТУ-2; періоди роботи з 15.07.1985 по 30.11.1992, з 01.01.1993 по 30.06.1994, з 01.08.1994 по 31.12.1996, з 01.02.1997 по 31.03.1997, з 01.05.1997 по 31.05.1997, з 01.11.1997 по 31.01.1998, з 01.04.1998 по 31.12.1998, з 01.04.2006 по 14.04.2006 на посаді ткалі в Тернопільському бавовняному комбінаті (ВАТ "Тернопільське об`єднання "Текстерно"); періоди перебування у відпустці для догляду за дітьми до досягнення ними трьохрічного та шестирічного віку з 07.04.1999 по 15.01.2002, 16.01.2002 по 28.02.2004, 29.02.2004 по 28.02.2005 та з 01.03.2005 по 28.02.2006 підлягають зарахуванню до спеціального стажу роботи позивача згідно з пунктом 6 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Таким чином, спірне рішення прийняте Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернігівській області від 17.01.2024 №192050003320 про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно з пунктом 6 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у зв`язку із не зарахуванням вказаних періодів до пільгового стажу, судом першої інстанції правомірно визнано його протиправним та скасовано.
Стосовно вимог зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області призначити та виплатити з 09.01.2024 ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 6 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", то суд вважає, що уповноваженим органом для призначення (перерахунку) пенсії є Пенсійний фонд, до компетенції якого і входить розгляд документів, в тому числі і поданих повторно.
Разом з тим, суд не може перебирати на себе компетенцію суб`єктів владних повноважень (у цьому конкретному випадку пенсійного органу) та досліджувати документи, яким не надавалась оцінка, а також встановлювати на їх основі наявність чи відсутність права на призначення пенсії.
З вказаного рішення слідує, що відповідач, отримавши заяву позивача про призначення пенсії за віком на пільгових умовах та додані до неї документи надав оцінку лише одній з обов`язкових умов, необхідних для призначення зазначеної пенсії, а саме наявності спеціального стажу.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.
Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.
Відтак, суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Аналогічна правова позиція відображена Верховним Судом у постановах від 10 вересня 2019 року у справі №818/985/18 та від 26 грудня 2019 року у справі №810/637/18.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про обґрунтованість позовних вимог, а тому правомірно визнав протиправним та скасував рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 від 17.01.2024 №192050003320 та зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області повторно розглянути заяву позивача про призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до пункту 6 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зарахувавши до страхового і пільгового стажу спірні періоди.
Відтак, судом першої інстанції підставно частково задоволено позов.
Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду з наведених вище мотивів, а тому колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.
За правилами статті 139 КАС України, судом не вирішується питання про розподіл судових витрат.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 328 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року у справі № 500/1622/24 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І. І. Запотічний судді І. В. Глушко О. І. Довга
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2024 |
Оприлюднено | 16.10.2024 |
Номер документу | 122279915 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні