Справа №638/16899/24
Провадження № 2-а/638/142/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 жовтня 2024 року Дзержинський районний суд міста Харкова у складі:
Головуючого судді Подус Г.С.,
за участю секретаря Двойних А.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні зали судових засідань Дзержинського районного суду м.Харкова в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Харкфвській області про скасування постанови про адміністративне правопорушення,-
встановив:
Представник позивача звернувся до суду із адміністративним позовом, в якому просив скасувати постанову Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області від 26.08.2024 № 3, якою ОСОБА_1 було притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 170 грн. за ст. 156-1 КУпАП і закрити справу.
В обґрунтування адміністративного позову зазначив, що Постановою Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області (далі Відповідач) від 26.08.2024 № 3 (далі Постанова) ОСОБА_1 було притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 170 грн. за ст. 156-1 КУпАП за те, що мною нібито порушено п. 5 ч. 1 ст. 21 Закону України «Про захист прав споживачів», ч. 2 ст. 1 Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, пп. 17 п. 5.5.1 глави 5.5 Розділу V Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП) від 14.03.2018 № 312 (далі Правила, ПРРЕЕ). Позивач працює директором з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки у Приватному акціонерному товаристві «Харківенергозбут» код ЄДРПОУ 42206328 (далі ПрАТ «Харківенергозбут», Товариство). За зверненням ОСОБА_2 від 23.04.2024 № О-331 Відповідачем проведено позапланову перевірку ПрАТ «Харківенергозбут», за результатами якої складено акт перевірки від 21.08.2024 № 186 (далі Акт перевірки), додається. Як встановлено Актом перевірки ОСОБА_2 звертався до ПрАТ «Харківенергозбут» щодо надання інформації щодо розрахунків за електричну енергію за адресою: АДРЕСА_1 , зазначав, що є власником зазначеного приміщення, натомість стороною договору про постачання електричної енергії не є, особовий рахунок за зазначеною адресою відкрито на іншу особу. Відповідь на звернення (відмову у наданні інформації) Позивачем було підписано особисто, при наданні відповіді Позивач керувався виключно положеннями чинного законодавства України. Копії звернень та відповідей додаються. На думку Відповідача, Позивачем нібито порушено п. 5 ч. 1 ст. 21 Закону України «Про захист прав споживачів», ч. 2 ст. 1 Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, пп. 17 п. 5.5.1 глави 5.5 Розділу V Правил. Під час проведення перевірки ПрАТ «Харківенергозбут» тричі було надано пояснення в обгрунтування позиції щодо правомірності такої відмови (вих№ 01- 23/4999 від 13.08.2024, вих№ 01-23/5033 від 15.08.2024, вих№ 01-23/5073 від 19.08.2024). Копії пояснень додаються. За адресою, зазначеною у зверненні ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 особовий рахунок № НОМЕР_1 відкрито на ім`я ОСОБА_3 ). Незважаючи на наявність документів, які підтверджують право власності на зазначену квартиру, ОСОБА_2 на адресу Товариства для укладення договору про постачання електричної енергії та переоформлення особового рахунку на своє ім`я не звертався та не надавав документів, передбачених вимогами Правил при укладенні договору про постачання електричної енергії, зокрема п.3.2.12. та п.3.3.5.
У відповідності до п. 13 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про ринок електричної енергії» та на виконання постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП) від 26.10.2018 № 1268 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території» оператор системи розподілу АТ «Харківобленерго» здійснив передачу даних побутових та малих непобутових споживачів Товариству, як постачальнику універсальних послуг на закріпленій території відповідно до цих Методичних рекомендацій, базу даних вертикально інтегрованого суб`єкта господарювання щодо споживачів, які згідно з вимогами Закону мають право на отримання універсальних послуг, зокрема й таких категорій споживачів як побутові та малі непобутові. Відповідно до п. 7 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг укладається шляхом приєднання до умов договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, опублікованого в засобах масової інформації та на вебсайті постачальника, шляхом оплати рахунка, отриманого від постачальника універсальної послуги, або фактичного споживання будь-яких обсягів електричної енергії (за умови надання рахунка постачальником універсальної послуги), або підписання заяви-приєднання до умов договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг. Оскільки за об`єктом споживалась електрична енергія фактично споживач приєднався до умов договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг. Окремо зазначаємо, що інформація щодо заборгованості (акти, результати звірянь, тощо) за вищезазначеними адресами Товариством до АТ «Харківобленерго» не надавалась. Заявка на припинення постачання електричної енергії за вказаними адресами до АТ «Харківобленерго» також не надавались. За зазначеними адресами Товариством направлялись повідомлення про необхідність сплати заборгованості за спожиту електричну енергію, що не суперечить вимогам чинного законодавства.
ОСОБА_2 на адресу Товариства для укладення договору про постачання електричної енергії та переоформлення особового рахунку № НОМЕР_1 на своє ім`я із наданням повного пакету документів, які передбачені вимогами Правил, не звертався, документ, який підтверджує його право власності в розумінні Закону 1952- IV на квартиру, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , також не надавалось. Очевидно, враховуючи в сукупності позицію Верховного Суду, норми закону та нормативно-правових актів, а також через відсутність документа, що підтверджує реєстрацію права власності нерухомості, у товариства відсутні правові підстави не тільки для переоформлення особового рахунка № НОМЕР_1 без волевиявлення власника електроустановки, а також вважати ОСОБА_2 споживачем електричної енергії. Отже, ОСОБА_1 не погоджується із зазначеним рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області, оскільки постанова від 26.08.2024 № 3 є необґрунтованою та такою, що підлягає скасуванню в зв`язку з неповними з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, невідповідністю висновків Відповідача фактичним обставинам справи, прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Крім того, оскаржувана постанова була винесена під час повітряної тривоги через що позивач був позбавлений можливості бути присутнім та подати свої письмові заперечення.
Також зазначає, що відповідно до ст. 14 КУпАП «Посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв`язані з недодержанням установлених правил у сфері охорони порядку управління, державного і громадського порядку, природи, здоров`я населення та інших правил, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов`язків». Визначення посадової особи органів управління товариства наведено у ст. 23 Закону України «Про господарські товариства» (посадовими особами органів управління товариства є фізичні особи - голова та члени виконавчого органу, ревізійної комісії, ревізор товариства, а також голова та члени іншого органу товариства, наділені повноваженнями з управління товариством, якщо утворення такого органу передбачено установчими документами товариства), посадової особи акціонерного товариства у п. 23 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про акціонерні товариства» (посадові особи органів акціонерного товариства - фізичні особи - голова та члени наглядової ради або ради директорів, виконавчого органу, керівник підрозділу внутрішнього аудиту (внутрішній аудитор), керівник відділу бюджету або іншого підрозділу, до компетенції якого належить питання бюджетування акціонерного товариства, корпоративний секретар акціонерного товариства, а також голова та члени іншого органу акціонерного товариства (крім консультативного), якщо утворення такого органу передбачено законом або статутом акціонерного товариства). Також пунктом 3 ст. 65 Господарського кодексу України визначено, що для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядова рада такого підприємства (у разі її утворення) призначає (обирає) керівника підприємства, який є підзвітним власнику, його уповноваженому органу чи наглядовій раді. Керівник підприємства, головний бухгалтер, члени наглядової ради (у разі її утворення), виконавчого органу та інших органів управління підприємства відповідно до статуту є посадовими особами цього підприємства. Статутом підприємства посадовими особами можуть бути визнані й інші особи. Враховуючи зазначене посадовими особами підприємств незалежно від форм власності є голова правління, президент, генеральний директор, директор, заступник директора, головний бухгалтер, а також фізична особа-підприємець. Просимо звернути увагу Суду, що відповідно до Статуту Товариства директор з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки не входить до органу управління Товариством, директор з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки не здійснює управління Товариством, отже не є посадовою особою у розумінні ст. 14 КУпАП (витяг зі Статуту додається). Також пунктом 3 ст. 65 Господарського кодексу України визначено, що для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядова рада такого підприємства (у разі її утворення) призначає (обирає) керівника підприємства, який є підзвітним власнику, його уповноваженому органу чи наглядовій раді. Керівник підприємства, головний бухгалтер, члени наглядової ради (у разі її утворення), виконавчого органу та інших органів управління підприємства відповідно до статуту є посадовими особами цього підприємства. Статутом підприємства посадовими особами можуть бути визнані й інші особи. Позивач був прийнятий на роботу до Товариства на посаду директора з маркетингових питань на підставі наказу 07.12.2020 № 205к та переведений на посаду директора з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки на підставі наказу від 01.07.2022 № 126к (витяги з наказів додаються), контракт з Позивачем не укладався, та не передбачений Статутом Товариства Таким чином, Позивач не є посадовою особою, а є найманим працівником ПрАТ «Харківенергозбут». На підставі вищевикладеного подано позов до суду.
Ухвалою судді від 13.09.2024 року відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) осіб.
26.09.2024 року від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній заперечував проти задоволення позовних вимог виходячи з наступного. На адресу Головного управління надійшло звернення від ОСОБА_2 від 23.04.2024 № О-331, щодо відмови у наданні ПрАТ «Харківенергозбут» інформації про послуги постачання електричної енергії, а саме розрахунку за спожиту електроенергію за адресою: АДРЕСА_1 . Абзацом п`ятим частини першої статті 6 Закону №877-V передбачено, що підставами для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу. Тому, відповідно до частини першої статті 6 Закону №877-V підставою для здійснення перевірки слугувало звернення ОСОБА_2 від 23.04.2024, щодо дотримання вимог Закону України «Про захист прав споживачів» від 12 травня 1991 № 1023-XII (далі Закон № 1023-XII). Відповідно до преамбули Закон № 1023-ХІІ регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів. Статтею 26 Закону № 1023-ХІІ визначено центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, здійснює державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів, забезпечує реалізацію державної політики щодо захисту прав споживачів. Наказом від 05 серпня 2024 року № 482, відповідно до вимог статті 7 Закону №877-V, Головним управлінням призначено позапланову перевірку ПрАТ «Харківенергозбут». На підставі вищезазначеного наказу видано направлення від 05 серпня 2024 року № 186 та проведено позапланову перевірку дотримання законодавства про захист прав споживачів відносно ПрАТ «Харківенергозбут», за результатами якої складено акт № 186 від 21 серпня 2024 року. При проведенні позапланової перевірки ПрАТ «Харківенергозбут» за адресою: м. Харків, вул. Гоголя, 10 встановлено, що на вимогу споживача ОСОБА_2 , який є власником квартири АДРЕСА_2 , що підтверджується договором купівлі-продажу квартири від 16.09.2020 року, не надано необхідної, доступної, достовірної, та своєчасної інформації стосовно спожитої електроенергії за вказаною адресою.
Пунктом 6 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09 листопада 2017 року № 2189-VIII визначено, що індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги. Відповідно пункту 22 частини першої статті 1 Закону № 1023-ХІІ споживач - фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов`язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов`язків найманого працівника. Пункт 3 частини першої статті 1 Закону № 1023-ХІІ передбачає, що виконавець - суб`єкт господарювання, який виконує роботи або надає послуги. Так, відповідно до вищевикладеного та згідно із Законом № 1023-ХІІ громадянин ОСОБА_2 вважається споживачем. Споживач ОСОБА_2 звернувся до ПрАТ «Харківенергозбут» з проханням надати інформацію стосовно розрахунків за спожиту електроенергію. До звернення були додані: витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 16.09.2020, договір купівлі-продажу квартири від 16.09.2020 року де покупцем виступає ОСОБА_2 та оплата заборгованості за електричну енергію ПрАТ «Харківенергозбуту» за особовим рахунком № НОМЕР_1 (що підтверджується листом від 23.04.2024 № О-331). Листом від 26.03.2024 № 04-18/2356, який підписано директором з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки ПрАТ «Харківенергозбут» ОСОБА_1 , відмовлено в надані запитуваної інформації. Позивач аргументує не надання запитуваної інформації споживачу тим, що до ПрАТ «Харківенергозбут» ОСОБА_2 не звертався та не надавав документи для укладання договору про постачання електричної енергії та переоформлення особового рахунку на своє ім`я. Позивач в даному питанні посилається на постанову Верховного Суду від 03 липня 2024 року по справі № 521/11914/21. Посилання на матеріали розглянутої справи у постанові не відповідають суті спірного питання. У вказаній постанові предметом позову є спір в якому йдеться про виселення особи зі службової квартири без надання іншого житлового приміщення. У постанові Верховного Суду від 16 травня 2024 року по справі №990/29/24, зазначено: « що позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду із вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається із двох елементів, які характеризують суть конкретного позову, його зміст та правову природу, а саме: предмета і підстави позову. Предметом позову є безпосередньо матеріально-правова вимога позивача до відповідача, щодо якої особа звертається до суду за захистом своїх прав чи інтересів, а предметом спору є об`єкт спірних правовідносини, матеріально-правовий об`єкт, з приводу якого виник правовий конфлікт між позивачем і відповідачем. Пунктом 7 частини першої статті 1 Закону № 1023-ХІІ передбачено, що договором може виступити усний чи письмовий правочин між споживачем і продавцем (виконавцем) про якість, терміни, ціну та інші умови, за яких реалізується продукція. Підтвердження вчинення усного правочину оформляється квитанцією, товарним чи касовим чеком, квитком, талоном, розрахунковим документом, передбаченим Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 20 вересня 2019 № 128-IX, або іншими документами (далі - розрахунковий документ). Споживачем ОСОБА_2 були надані докази оплати за електричну енергію (розрахунковий документ) номер від 31.08.2022, 10.04.2024, що є підтвердженням усного правочину. ПрАТ «Харківенергозбутом» оплату за споживання електричної енергії від споживача ОСОБА_2 (як зазначалось вище є власником квартири) було прийнято, та зараховано за особовим рахунком № НОМЕР_1 . Будь-яких дій від ПрАТ «Харківенергозбут» щодо відмови у прийнятті чи поверненні оплати споживачу ОСОБА_2 не вчинялось. Таким чином, між споживачем ОСОБА_2 та виконавцем (надавачем) послуг ПрАТ «Харківенергозбут» виникли усні договірні відносини. Велика Палата Верховного Суду у постанові від 07 серпня 2024 року по справі № 537/2060/22, у постанові Верховного Суду від 21 серпня 2019 року по справі № 910/4292/13, зазначено, що сторони своїми конклюдентними діями (дії особи, що виявляють її волю встановити правовідношення, але не у формі усного чи письмового волевиявлення, а своєю поведінкою, щодо якої можна зробити певний висновок про конкретний намір) підтвердили факт обізнаності зі всіма умовами договору, надали згоду на його укладення наведеним вище способом, а також підтвердили факт його реального виконання, що виключає можливість визнання його недійсним. Конклюдентні дії виявляють волю особи встановити правовідношення, але не у формі усного чи письмового волевиявлення, а своєю поведінкою, щодо якої можна зробити певний висновок про конкретний намір.
Розгляд справи повинен був відбутися 26 серпня 2024 року о 11 годині в приміщенні Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області, розташованому за адресою: м.Харків, пр.Науки, б.40, 6п. Позивач за вказаною адресою не з`явився, хоча заздалегідь був повідомлений про час та місце розгляду справи, про що свідчить отримання ОСОБА_1 21 серпня 2024 року примірника протоколу про адміністративне правопорушення. Справа про адміністративне правопорушення відповідно до частини першої статті 268 КУпАП розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. За відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Постановою від 26 серпня 2024 року № 3 по справі про адміністративне правопорушення накладено на ОСОБА_1 штраф у розмірі 170,00 гривень. Позивач з вищевикладеним не погоджується, посилаючись на те що він не є посадовою особою ПрАТ «Харківенергозбут». Але, відповідно до Довіреності від 02.01.2024 № 01-23/8 ПрАТ «Харківенергозбуд» ідентифікаційний код ЄДРПОУ 42206328 іменоване надалі «Довіритель», в особі генерального директора ОСОБА_4 , який діє в межах повноважень, наданих йому Статутом, уповноважує: директора з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки ПрАТ «Харківенергозбут» ОСОБА_5 , бути Представником Довірителя з питань пов`язаних з діяльністю ПрАТ «Харківенергозбут», і надає Представнику права та повноваження здійснювати від імені та в інтересах Довірителя всі або будь-які із перелічених нижче дій: 1) підписувати відповіді на звернення, скарги, претензії, запити споживачів та громадян, які звернулись до ПрАТ «Харківенергозбут»; 2) надавати відповіді Департаменту житлово-комунального господарства та паливо-енергетичного Харківської обласної державної адміністрації щодо звернень споживачів та громадян; 3) підписувати листи, які відправляються учаснику роздрібного ринку відповідно до компетенції за належністю. Також, відповідно до посадової інструкції директора з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки затвердженої наказом ПрАТ «Харківенергозбут» від 30 червня 2022 № 97 пункту 2 вищевказаної інструкції до завдань та обов`язків серед іншого входить: 2.13 здійснює контроль ефективності діяльності товариства в галузі зв`язків з громадськістю, забезпечую своєчасне усунення недоліків у діяльності товариства, що мають негативний вплив на репутацію товариства; 2.44 розглядати і систематизувати претензії від споживачів; 2.61 аналізувати стан виконання наказів, розпоряджень, в тому числі планів, організацію робіт, виконавчу майстерність працівників, правомірність задоволення вимог споживачів чи відмову в їх задоволенні, а також досягнення чи прорахунки під час виконання покладених обов`язків. Пунктом 3 посадової інструкції директор з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки серед іншого має право: 3.1 за довіреністю представляти товариство у взаємовідносинах з органами державної виконавчої влади та іншими державними органами, підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами; 3.22 у межах своєї компетенції та наданих повноважень підписувати і візувати документи. Також, відповідно до пункту 4 посадової інструкції директор з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки серед іншого несе відповідальність за: 4.4 негативні наслідки прийнятих ним оперативних (управлінських) рішень в межах своєї компетенції 4.7 правопорушення скоєні в процесі своєї діяльності, завдання матеріальної шкоди товариству в межах, встановлених чинним адміністративним, кримінальним, трудовим та цивільним законодавством; 4.8 порушення, невиконання вимог Закону України «Про охорону праці», «Кодексів законів про працю України», «Про інформацію», «Про захист персональних даних», «Про звернення громадян», «Кодексу цивільного захисту України», правил та інструкцій з охорони праці, цивільного захисту, пожежної безпеки та виробничої санітарії особисто та підпорядкованим персоналом. Враховуюче вищевикладене, директор з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки в особі ОСОБА_1 зобов`язаний від імені ПрАТ «Харківенергозбут», відповідно до посадової інструкції затвердженої наказом ПрАТ «Харківенергозбут» від 30 червня 2022 № 97 та Довіреності від 02.01.2024 № 01-23/8, надавати достовірну, повну та своєчасну інформації на запити споживачів, та повністю несе відповідальність за її ненадання. Разом з чим, в супереч вимогам пункту 5 частини першої статті 21 Закону № 1023- ХІІ директор з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки в особі ОСОБА_1 не надавав запитувану інформацію на запит від споживача ОСОБА_2 , у зв`язку з чим відповідно до статті 156-1 КУпАП на нього накладено стягнення у вигляді штрафу.
07.10.2024 року до суду надійшла відповідь на відзив в якому представник позивача заперечував проти доводів відповідача та підтримав позовні вимоги з підстав наведених у позовній заяві.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Так, Постановою Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській від 26.08.2024 № 3 (далі Постанова) ОСОБА_1 було притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 170 грн. за ст. 156-1 КУпАП за те, що порушено п. 5 ч. 1 ст. 21 Закону України «Про захист прав споживачів», ч. 2 ст. 1 Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, пп. 17 п. 5.5.1 глави 5.5 Розділу V Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП) від 14.03.2018 № 312 (далі Правила, ПРРЕЕ). Позивач працює директором з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки у Приватному акціонерному товаристві «Харківенергозбут» код ЄДРПОУ 42206328 (далі ПрАТ «Харківенергозбут», Товариство).
Вищевказана постанова була винесена за наступних обставин.
На адресу Головного управління надійшло звернення від ОСОБА_2 від 23.04.2024 № О-331, щодо відмови у наданні ПрАТ «Харківенергозбут» інформації про послуги постачання електричної енергії, а саме розрахунку за спожиту електроенергію за адресою: АДРЕСА_1 .
Абзацом п`ятим частини першої статті 6 Закону №877-V передбачено, що підставами для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).
Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу. Тому, відповідно до частини першої статті 6 Закону №877-V підставою для здійснення перевірки слугувало звернення ОСОБА_2 від 23.04.2024, щодо дотримання вимог Закону України «Про захист прав споживачів» від 12 травня 1991 № 1023-XII (далі Закон № 1023-XII). Відповідно до преамбули Закон № 1023-ХІІ регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів.
Згідно ч.ч. 1, 3, 4 ст. З КАС України, порядок здійснення адміністративного судочинства встановлюється Конституцією України, цим Кодексом та міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи. Закон, який встановлює нові обов`язки, скасовує чи звужує права, належні учасникам судового процесу, чи обмежує їх використання, не має зворотної дії в часі.
Відповідно до ст. З Конституції України, права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав людини є головним обов`язком держави.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Вимогою статті 42 Конституції України держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів, отже, конституційна норма передбачає, що захист прав споживачів відбувається шляхом здійснення контролю за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі - Держпродспоживслужба) затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 02 вересня 2015 року № 667 визначено сфери та галузі щодо яких Держпродспоживслужба реалізує державну політику. Пунктом 1 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 24.02.2020 № 164 (далі Положення № 164) визначено, що Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
Відповідно до підпункту 8 пункту 4 Положення № 164 визначено , що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів.
Основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон № 877-V). Законом № 877-V закріплені заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
На адресу Головного управління надійшло звернення від ОСОБА_2 від 23.04.2024 № О-331, щодо відмови у наданні ПрАТ «Харківенергозбут» інформації про послуги постачання електричної енергії, а саме розрахунку за спожиту електроенергію за адресою: АДРЕСА_1 .
Абзацом п`ятим частини першої статті 6 Закону №877-V передбачено, що підставами для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).
Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу. Тому, відповідно до частини першої статті 6 Закону №877-V підставою для здійснення перевірки слугувало звернення ОСОБА_2 від 23.04.2024, щодо дотримання вимог Закону України «Про захист прав споживачів» від 12 травня 1991 № 1023-XII (далі Закон № 1023-XII).
Відповідно до преамбули Закон № 1023-ХІІ регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів.
Статтею 26 Закону № 1023-ХІІ визначено центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, здійснює державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів, забезпечує реалізацію державної політики щодо захисту прав споживачів. Наказом від 05 серпня 2024 року № 482, відповідно до вимог статті 7 Закону №877-V, Головним управлінням призначено позапланову перевірку ПрАТ «Харківенергозбут».
На підставі вищезазначеного наказу видано направлення від 05 серпня 2024 року № 186 та проведено позапланову перевірку дотримання законодавства про захист прав споживачів відносно ПрАТ «Харківенергозбут», за результатами якої складено акт № 186 від 21 серпня 2024 року.
При проведенні позапланової перевірки ПрАТ «Харківенергозбут» за адресою: м. Харків, вул. Гоголя, 10 встановлено, що на вимогу споживача ОСОБА_2 , який є власником квартири АДРЕСА_2 , що підтверджується договором купівлі-продажу квартири від 16.09.2020 року, не надано необхідної, доступної, достовірної, та своєчасної інформації стосовно спожитої електроенергії за вказаною адресою.
Пунктом 6 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09 листопада 2017 року № 2189-VIII визначено, що індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житловокомунальної послуги. Відповідно пункту 22 частини першої статті 1 Закону № 1023-ХІІ споживач - фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов`язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов`язків найманого працівника. Пункт 3 частини першої статті 1 Закону № 1023-ХІІ передбачає, що виконавець - суб`єкт господарювання, який виконує роботи або надає послуги.
Так, відповідно до вищевикладеного та згідно із Законом № 1023-ХІІ громадянин ОСОБА_2 вважається споживачем. Споживач ОСОБА_2 звернувся до ПрАТ «Харківенергозбут» з проханням надати інформацію стосовно розрахунків за спожиту електроенергію. До звернення були додані: витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 16.09.2020, договір купівлі-продажу квартири від 16.09.2020 року де покупцем виступає ОСОБА_2 та оплата заборгованості за електричну енергію ПрАТ «Харківенергозбуту» за особовим рахунком № НОМЕР_1 (що підтверджується листом від 23.04.2024 № О-331).
Листом від 26.03.2024 № 04-18/2356, який підписано директором з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки ПрАТ «Харківенергозбут» ОСОБА_1 , відмовлено в надані запитуваної інформації. Позивач аргументує не надання запитуваної інформації споживачу тим, що до ПрАТ «Харківенергозбут» ОСОБА_2 не звертався та не надавав документи для укладання договору про постачання електричної енергії та переоформлення особового рахунку на своє ім`я.
Відповідно до абзацу першого частини другої статті 4 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) основним актом цивільного законодавства України є Цивільний кодекс України.
У частині першій статті 206 ЦК України зазначається, що усно можуть вчинятися правочини, які повністю виконуються сторонами у момент їх вчинення, за винятком правочинів, які підлягають нотаріальному посвідченню та (або) державній реєстрації, а також правочинів, для яких недодержання письмової форми має наслідком їх недійсність.
Пунктом 7 частини першої статті 1 Закону № 1023-ХІІ передбачено, що договором може виступити усний чи письмовий правочин між споживачем і продавцем (виконавцем) про якість, терміни, ціну та інші умови, за яких реалізується продукція. Підтвердження вчинення усного правочину оформляється квитанцією, товарним чи касовим чеком, квитком, талоном, розрахунковим документом, передбаченим Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 20 вересня 2019 № 128-IX, або іншими документами (далі - розрахунковий документ).
Крім того, відповідно до частини першої статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.
Згідно з частиною першою статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його зобов`язання.
Відповідно до статті 520 ЦК України боржник у зобов`язанні може бути замінений іншою особою (переведення боргу) лише за згодою кредитора.
Частиною першою статті 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначено, що відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. При цьому такими учасниками є: споживач, виробник, виконавець. Виробник може бути одночасно і виконавцем.
Згідно з частиною першою статті 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Пунктом 1 частини першої статті 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачене право споживача одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг, при цьому такому праву прямо відповідає визначений пунктом 5 частини третьої статті 20 цього Закону обов`язок споживача оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.
Відповідно до пункту 6 частини другої статті 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" виконавець (підприємство, яке надає житлово-комунальні послуги) зобов`язаний проводити відповідні перерахунки розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання.
Відповідно до статей 66, 67, 162 ЖК України за користування житловим приміщенням, що належить громадянинові на праві приватної власності, сплачується плата за утримання будинку, прибудинкової території та плата за спожиті комунальні послуги.
Власність, відповідно до частини четвертої статті 319 ЦК України, зобов`язує; зокрема, за статтею 322 ЦК України власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.
Таким чином, згідно із зазначеними нормами закону споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними.
Споживачем ОСОБА_2 були надані докази оплати за електричну енергію (розрахунковий документ) номер від 31.08.2022, 10.04.2024, що є підтвердженням усного правочину. ПрАТ «Харківенергозбутом» оплату за споживання електричної енергії від споживача ОСОБА_2 (як зазначалось вище є власником квартири) було прийнято, та зараховано за особовим рахунком № НОМЕР_1 .
Будь-яких дій від ПрАТ «Харківенергозбут» щодо відмови у прийнятті чи поверненні оплати споживачу ОСОБА_2 не вчинялось. Таким чином, між споживачем ОСОБА_2 та виконавцем (надавачем) послуг ПрАТ «Харківенергозбут» виникли усні договірні відносини.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 07 серпня 2024 року по справі № 537/2060/22, у постанові Верховного Суду від 21 серпня 2019 року по справі № 910/4292/13, зазначено, що сторони своїми конклюдентними діями (дії особи, що виявляють її волю встановити правовідношення, але не у формі усного чи письмового волевиявлення, а своєю поведінкою, щодо якої можна зробити певний висновок про конкретний намір) підтвердили факт обізнаності зі всіма умовами договору, надали згоду на його укладення наведеним вище способом, а також підтвердили факт його реального виконання, що виключає можливість визнання його недійсним.
Конклюдентні дії виявляють волю особи встановити правовідношення, але не у формі усного чи письмового волевиявлення, а своєю поведінкою, щодо якої можна зробити певний висновок про конкретний намір.
Вищенаведене свідчить про те, що ОСОБА_2 в силу набуття права власності на нерухоме майно, під`єднане до мережі енергопостачання по суті і є споживачем послуг з надання електричної енергії, тож відмова позивача у наданні інформації щодо суми боргу, нарахування тощо за вказаною адресою послуг з електропотсачання є порушенням норм чинного законодавства, через що була винесена оскаржувана постанова.
Щодо заперечень позивача з приводу того, що він не є суб`єктом адміністратвиного правопорушення, передбаченого ст. 156-1 КУпАП та порушення процедури розгляду справи, суд зазначає наступне.
Протоколом від 21 серпня 2024 року № 3 при розгляді матеріалів справи встановлені ознаки порушення пункту 5 частини першої статті 21 Закону № 1023-ХІІ та призначено розгляд справи про адміністративне правопорушення, щодо особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ( ОСОБА_1 ).
Розгляд справи повинен був відбутися 26 серпня 2024 року о 11 годинні в приміщенні Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області, розташованому за адресою: м.Харків, пр.Науки, б.40, 6п.
Позивач за вказаною адресою не з`явився, хоча заздалегідь був повідомлений про час та місце розгляду справи, про що свідчить отримання ОСОБА_1 21 серпня 2024 року примірника протоколу про адміністративне правопорушення.
Справа про адміністративне правопорушення відповідно до частини першої статті 268 КУпАП розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. За відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Постановою від 26 серпня 2024 року № 3 по справі про адміністративне правопорушення накладено на ОСОБА_1 штраф у розмірі 170,00 гривень.
Відповідно до Довіреності від 02.01.2024 № 01-23/8 ПрАТ «Харківенергозбуд» ідентифікаційний код ЄДРПОУ 42206328 іменоване надалі «Довіритель», в особі генерального директора ОСОБА_4 , який діє в межах повноважень, наданих йому Статутом, уповноважує: директора з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки ПрАТ «Харківенергозбут» ОСОБА_5 , бути Представником Довірителя з питань пов`язаних з діяльністю ПрАТ «Харківенергозбут», і надає Представнику права та повноваження здійснювати від імені та в інтересах Довірителя всі або будь-які із перелічених нижче дій: 1) підписувати відповіді на звернення, скарги, претензії, запити споживачів та громадян, які звернулись до ПрАТ «Харківенергозбут»; 2) надавати відповіді Департаменту житлово-комунального господарства та паливо-енергетичного Харківської обласної державної адміністрації щодо звернень споживачів та громадян; 3) підписувати листи, які відправляються учаснику роздрібного ринку відповідно до компетенції за належністю. Також, відповідно до посадової інструкції директора з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки затвердженої наказом ПрАТ «Харківенергозбут» від 30 червня 2022 № 97 пункту 2 вищевказаної інструкції до завдань та обов`язків серед іншого входить: 2.13 здійснює контроль ефективності діяльності товариства в галузі зв`язків з громадськістю, забезпечую своєчасне усунення недоліків у діяльності товариства, що мають негативний вплив на репутацію товариства; 2.44 розглядати і систематизувати претензії від споживачів; 2.61 аналізувати стан виконання наказів, розпоряджень, в тому числі планів, організацію робіт, виконавчу майстерність працівників, правомірність задоволення вимог споживачів чи відмову в їх задоволенні, а також досягнення чи прорахунки під час виконання покладених обов`язків.
Пунктом 3 посадової інструкції директор з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки серед іншого має право: 3.1 за довіреністю представляти товариство у взаємовідносинах з органами державної виконавчої влади та іншими державними органами, підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами; 3.22 у межах своєї компетенції та наданих повноважень підписувати і візувати документи. Також, відповідно до пункту 4 посадової інструкції директор з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки серед іншого несе відповідальність за: 4.4 негативні наслідки прийнятих ним оперативних (управлінських) рішень в межах своєї компетенції 4.7 правопорушення скоєні в процесі своєї діяльності, завдання матеріальної шкоди товариству в межах, встановлених чинним адміністративним, кримінальним, трудовим та цивільним законодавством; 4.8 порушення, невиконання вимог Закону України «Про охорону праці», «Кодексів законів про працю України», «Про інформацію», «Про захист персональних даних», «Про звернення громадян», «Кодексу цивільного захисту України», правил та інструкцій з охорони праці, цивільного захисту, пожежної безпеки та виробничої санітарії особисто та підпорядкованим персоналом.
Враховуюче вищевикладене, директор з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки в особі ОСОБА_1 зобов`язаний від імені ПрАТ «Харківенергозбут», відповідно до посадової інструкції затвердженої наказом ПрАТ «Харківенергозбут» від 30 червня 2022 № 97 та Довіреності від 02.01.2024 № 01-23/8, надавати достовірну, повну та своєчасну інформації на запити споживачів, та повністю несе відповідальність за її ненадання.
Разом з чим, в супереч вимогам пункту 5 частини першої статті 21 Закону № 1023- ХІІ директор з питань інформаційної діяльності та технічної підтримки в особі ОСОБА_1 не надавав запитувану інформацію на запит від споживача ОСОБА_2 , у зв`язку з чим відповідно до статті 156-1 КУпАП на нього накладено стягнення у вигляді штрафу.
Відповідно до статті 27 КУпАП штраф є грошовим стягненням, що накладається на громадян, посадових та юридичних осіб за адміністративні правопорушення у випадках і розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.
Статтею 251 КУпАП передбачено, що доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення. Отже, при винесені постанови від 26 серпня 2024 року № 3 по справі про адміністративне правопорушення та накладення на ОСОБА_1 штрафу у розмірі 170,00 гривень Головне управління діяло на підставі, в межах та у спосіб передбачений чинним законодавством України.
На підставі викладеного та з урахуванням встановленихКАС Українизавдань адміністративного судочинства, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .
Відповідно до вимог ст. 132 КАС України, судові витрати залишити за позивачем.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 2, 6, 7, 20, 241-246, 286 КАС України, суд, -
ухвалив:
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Харкфвській області про скасування постанови про адміністративне правопорушення - відмовити.
Судові витрати залишити за позивачем.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження. Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Головуючий суддя:
Суд | Дзержинський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2024 |
Оприлюднено | 16.10.2024 |
Номер документу | 122286838 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них дорожнього руху |
Адміністративне
Дзержинський районний суд м.Харкова
Подус Г. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні