Постанова
від 01.10.2024 по справі 520/34126/23
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2024 р. Справа № 520/34126/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Катунова В.В.

суддів: Чалого І.С. , Подобайло З.Г.

за участю секретаря судового засідання Кривенка Т.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2024 (суддя Бабаєв А.І., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 11.03.24) по справі № 520/34126/23

за позовом Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини

до Головного управління ДПС у Харківській області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень і податкової вимоги,

ВСТАНОВИВ:

Дергачівська районна державна лікарня ветеринарної медицини (надалі також позивач) звернулась до суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (надалі також відповідач), у якому позивач просив:

- визнати протиправним та скасувати у повному обсязі податкове повідомлення -рішення від 17.07.2023 № 00211422411 про накладення штрафних санкцій у розмірі 1020,00 грн. (код платежу: 11010100);

- визнати протиправним та скасувати у повному обсязі податкове повідомлення - рішення від 18.07.2023 №00213690703;

- визнати протиправним та скасувати у повному обсязі податкове повідомлення - рішення від 18.07.2023 №00213860703;

- визнати протиправним та скасувати у повному обсязі податкове повідомлення - рішення від 11.08.2023 №00245480703;

- визнати протиправною та скасувати податкову вимогу від 27.09.2023 №00075481310-2040.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2024 року заяву Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини про закриття провадження та відмову від позову по справі за позовом Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень і податкової вимоги щодо визнання протиправним та скасування у повному обсязі податкове повідомлення -рішення від 17.07.2023 № 00211422411 про накладення штрафних санкцій у розмірі 1020,00 грн. задоволено. Відмову Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини від позову у справі №520/34126/23 за адміністративним позовом Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень і податкової вимоги щодо визнання протиправним та скасування у повному обсязі податкове повідомлення -рішення від 17.07.2023 № 00211422411 про накладення штрафних санкцій у розмірі 1020,00 грн. прийнято. Провадження у справі №520/34126/23 за адміністративним позовом Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень і податкової вимоги щодо визнання протиправним та скасування у повному обсязі податкове повідомлення - рішення від 17.07.2023 № 00211422411 про накладення штрафних санкцій у розмірі 1020,00 грн. закрито.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2024 позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано у повному обсязі податкове повідомлення - рішення від 18.07.2023 №00213690703.

Визнано протиправним та скасовано у повному обсязі податкове повідомлення - рішення від 18.07.2023 №00213860703.

Визнано протиправним та скасовано у повному обсязі податкове повідомлення - рішення від 11.08.2023 №00245480703.

Визнати протиправною та скасовано податкову вимогу від 27.09.2023 №0007548-1310-2040.

Відповідач, не погодившись із судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2024 року та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що висновки зроблені під час перевірки є обґрунтованими та законними, а тому відсутні підстави для визнання протиправними та скасування оскаржуваних податкових повідомлень -рішень.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги та рішення суду першої інстанції залишити без змін з посиланням на те, що оскаржуване судове рішення відповідає нормам чинного законодавства, а висновки суду є законними та обґрунтованими.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, вислухавши пояснення учасників судового засідання, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлено, що Головним управлінням ДПС у Харківській області була проведена документальна позапланова виїзна перевірка Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини.

За результатом перевірки складено акт № 20078/20-40-07-03-06/00705829 від 27.06.2023 року (надалі - Акт перевірки).

Згідно висновків акту перевірки Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини встановлено порушення:

- п.п.176.2 б п. 176.2 ст.176 Податкового кодексу України, а саме: податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), за І квартал 2022 року по терміну надання - 12.05.2022 р. фактично подано 27.10.2022 року, за II квартал 2022 року по. терміну надання - 09.08.22 р., фактично подано 27.10.2022 року, у наданих довідках за формою №1ДФ та 4-ДФ за І, II, III, IV квартали 2017 року, І, II, III, IV квартали 2018 року, І, II, III, IV квартали 2019 року, І, II, III, IV квартали 2020 року, І, II, III, IV квартали 2021 року, І, II, III, IV квартали 2022 року не відображено виплати коштів фізичним особам-підприємцям за придбаний товар та надані послуги за ознакою доходу « 157» «Дохід, виплачений самозайнятій особі (пп. 165.1.36 ПКУ, ст. 177 та 178 ПКУ);

- п.284.1, п.284.2 ст. 284 , п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-УІ зі змінами та доповненнями, що призвело до заниження земельного податку у загальні суму сумі 5527281,11 грн., у тому числі за 2017 року в сумі 938524,68 грн., 2018 року в сумі 938524,68 грн., 2019 р. у в сумі 938524,68 грн., 2020 р. у сумі 782103,90 грн., 2021 у сумі 938524,68 грн., 2022 у сумі 991078,51 грн.;

- пункту 1 статті 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг від 06 липня 1995 року №265/95-ВР.

На підставі висновків акту перевірки Головним управлінням ДПС у Харківській області було винесено:

- податкове повідомлення - рішення від 18.07.2023 року №00213690703, яким визначено суму за податковим зобов`язанням із земельного податку юридичних осіб 5464022,64 грн. та застосовано штрафні санкції у сум 5425406,89 грн.;

- податкове повідомлення - рішення від 18.07.2023 №00213860703, яким визначено суму за податковим зобов`язанням із земельного податку юридичних осіб 63258,47 грн. та застосовано штрафні санкції у сум 63258,46 грн.;

- податкове повідомлення - рішення від 11.08.2023 №00245480703, яким застосовано штрафні санкції у розмірі 2473018,11 грн.;

Також, податковим органом винесено податкову вимогу від 27.09.2023 року №00075481310-2040.

Позивач, вважаючи протиправними оскаржувані рішення, звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості позовних вимог та не доведеності відповідачем правомірності прийнятих податкових повідомлень - рішень від 18.07.2023 №00213690703, №00213860703, від 11.08.2023 №00245480703 та податкової вимоги від 27.09.2023 №0007548-1310-2040.

Колегія суддів частково погоджується з висновками суду першої інстанції,з огляду на наступне.

Щодо правомірності прийнятого податкового повідомлення - рішення від 18.07.2023 №00213690703, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до п.п.270.1.1.3 п.270.1 ст.270 Податкового кодексу України (далі по тексту ПК України) об`єктами оподаткування платою за землю є земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування.

Платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі (ст.269 ПК України).

Відповідно до п.30.1 ст.30 ПК України податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 цієї статті.

Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об`єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат. (п.30.2 ст.30 ПК України).

Згідно з п.284.1 ст.284 ПК України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

Відповідно до п.284.2 ст.284 ПК України якщо право на пільгу у платника виникає протягом року, то він звільняється від сплати податку починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому виникло це право. У разі втрати права на пільгу протягом року податок сплачується починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому втрачено це право.

Як зазначено податковим органом, позивачем неправомірно застосовано пільги зі сплати земельного податку.

Так, земельні ділянки, за яких, на думку відповідача, позивачем неправомірно не сплачено земельний податок, знаходяться на території Козачолопанської селищної ради, Дергачівської міської ради, Русько-Лозівської сільської ради, Вільшанської селищної ради та Солоницівської селищної ради.

Матеріалами справи встановлено, що Рішенням LV сесії VII скликання Козачолопанської селищної ради від 16.06.2020 «Про застосування ставок та пільг зі сплати земельного податку на території Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області» (додаток 2) визначено перелік пільг для фізичних та юридичних осіб, наданих відповідно до пункту 284.1 статті 284 Податкового кодексу України зі сплати земельного податку. Пільги встановлюються та вводяться в дію з 01 січня 2021 року на території Козачолопанської селищної ради. Відповідно до цього переліку пільга 100% суми податкового зобов`язання за рік встановлена для «органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи, організації, спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування та виздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до законів України, Збройні сили України, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів».

Рішенням Дергачівської міської ради XLVII сесія VII скликання від 26.10.2018 №4 «Про внесення змін до Положення справляння плати за землю на території Дергачівської міської ради, затвердженої рішенням №4 ХІ сесії Дергачівської міської ради VII скликання від 30.06.2016» визначено пільги зі сплати земельного податку для юридичних осіб. Так, відповідно до п.п. 9.1.6 п.9.1 вказаного рішення визначено, що від сплати земельного податку звільняються: «органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи, організації, спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування та оздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до законів України, Збройні сили України та Державна прикордонна служба України, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів».

Рішенням Козачолопанської селищної ради Харківської області Дергачівського району XXXIV сесії VII скликання від 19.09.2018 «Про застосування ставок та пільг зі сплати земельного податку на території Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області» визначено 100 % пільгу зі спати земельного податку до якої включено : «органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації, спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування та оздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до законів України, Збройні сили України та Державна прикордонна служба України, які повністю утримуються за рахунок держаного або місцевих бюджетів».

Рішенням Солоницівської селищної ради XVII сесії VIII скликання №06 від 14.07.2021 «Про встановлення ставок і пільг зі сплати земельного податку на території Солоницівської селищної ради у 2022 році » (п.п.2 п.1) встановлено пільги для фізичних та юридичних осіб, надані відповідно до п.284.1 ст. 284 Податкового кодексу України за переліком згідно з додатком 4 (пільга у розмірі 100% податкового зобов`язання для групи платників податків: «органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації, військових формувань, утворених відповідно до законів України, Збройних сил України та Державної прикордонної служби України, нацполіції, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів України»).

Рішенням Дергачівської міської ради LVI сесія VII скликання від 24.05.2019 №3 «Про внесення змін до Положення справлення плати за землю на території Дергачівської міської ради, затвердженого рішенням №4 ХІ сесії Дергачівської міської ради VII скликання від 30.06.2016» (п.п.9.1.6.) визначено, що від сплати земельного податку звільняються : «органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи, організації, спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування та оздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до законів України, Збройні сили України та Державна прикордонна служба України, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів України».

Рішенням Дергачівської міської ради XIX сесії VII скликання від 31.01.2017 №43 «Про внесення змін до Положення про справляння плати за землю на території Дергачівської міської ради, затвердженої рішенням №4 XI сесії Дергачівської міської ради VII скликання від 30.06.2016 року» (п.п.9.1.6) від сплати земельного податку звільняються органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації, спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування та оздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до законів України, Збройні сили України та Державна прикордонна служба України, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Рішенням Русько-Лозівської сільської ради XXX сесії VI скликання № 7 від 15.06.2018 року «Про затвердження Положення про плату за землю по Русько-Лозівській сільській раді» (п.п.7.1.3.) визначено, що від сплати земельного податку звільняються органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації. спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування та оздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до законів України, Збройні сили України та Державна прикордонна служба України, які повністю утримуються за рахунок коштів держаного або місцевого бюджетів.

Рішенням Вільшанської селищної ради XXXII сесії VII скликання від 21.09.2018 року «Про внесення змін до Положення про плату за землю на території Вільшанської селищної ради» (п.п.7.1.3.) від сплати земельного податку звільняються органи державної влади, органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації, спеціалізовані санаторії України для реабілітації, оздоровлення та лікування хворих, військові формування, утворені відповідно до законів України, Збройні сили України та Державна прикордонна служба України, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів.

Рішенням Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Xарківської області XLI сесії VII скликання від 04.06.2019 року визначено, що від сплати земельного податку звільняються органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування, оздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до Законів України, Збройні сили України та Державна прикордонна служба України, які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

Рішенням Вільшанської селищної ради XIV сесії VII скликання від 03.02.2017 «Про затвердження Положення про плату за землю на території Вільшанської селищної ради» (п.п.7.1.3.) визначено, що від сплати земельного податку звільняються органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування, оздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до Законів України, Збройні сили України та Державна прикордонна служба України, які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

Рішенням Козачолопанської селищної ради Харківської області Дергачівського району XXXIV сесії VII скликання від 19.09.2018 «Про застосування ставок та пільг зі сплати земельного податку на території Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області» визначено, що від сплати земельного податку звільняються органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації, спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування, оздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до Законів України, Збройні сили України та Державна прикордонна служба України, які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

Рішенням Козачолопанської селищної ради Харківської області Дергачівського району LV сесії VII скликання від 16.06.2020 «Про застосування ставок та пільг зі сплати земельного податку на території Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області» визначено, що від сплати земельного податку звільняються органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування, оздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до Законів України, Збройні сили України та Державна прикордонна служба України, які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

Рішенням Дергачівської міської ради Харківської області Харківського району ХIV сесії VIII скликання від 29.06.2021 №960-17 «Про затвердження Положення про справляння плати за землю на території Дергачівської міської ради та застосування ставок та пільг зі сплати земельного податку» (п.2.6.) визначено, що від сплати земельного податку звільняються органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації, спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування та оздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до законів України, Збройні сили України та Державна прикордонна служба України, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Рішенням Козачолопанської селищної ради Харківської області Дергачівського району XLI сесії VII скликання від 04.06.2019 «Про застосування ставок і пільг зі сплати земельного податку на території Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області» визначено, що від сплати земельного податку звільняються органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації, спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування та оздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до законів України, Збройні сили України та Державна прикордонна служба України, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Таким чином, вищевказаними рішеннями органів місцевого самоврядування встановлено пільгу щодо сплати земельного податку, а саме звільняються від сплати заклади, установи, організації, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів України.

Згідно з п.п. 12 ч. 1 ст. 1 Бюджетного Кодексу України бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими.

Так, Дергачівська районна державна лікарня ветеринарної медицини є неприбутковою організацією та фінансується з державного бюджету України.

Вказані обставини підтверджуються Положенням про Дергачівську районну державну лікарню ветеринарної медицини, затвердженим наказом Держпродспоживслужби від 26.01.2018 №65.

Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань організаційно-правовою формою позивача є державна організація (установа, заклад), засновником Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Отже, Дергачівська районна державна лікарня ветеринарної медицини є закладом, який повністю утримуються за рахунок коштів державного бюджету України.

За таких обставин на Дергачівську районну державну лікарню ветеринарної медицини розповсюджуються пільги що сплати податку на землю встановлені відповідними рішеннями органів місцевого самоврядування.

Зважаючи на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, ураховуючи правильне застосування норм матеріального права, колегія суддів дійшла висновку про правомірність висновків суду першої інстанції про протиправність податкового повідомлення - рішення від 18.07.2023 №00213690703.

Щодо повідомлення - рішення від 18.07.2023 №00213860703, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = 1:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується акумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок (п.289.2 ст. 289 ПК України).

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель(п.289.3 ст. 289 ПК України).

Так, на сайті Державної служби України з питань геодезії картографії та кадастру розміщено інформацію Про індексацію нормативної грошової оцінки земель (https://land.gov.ua/derzhgeokadastr-povidomlyaye-pro-indeksacziyu-normatyvnoyi-groshovoyi-oczinky-zemel-za-2023-rik/), в якій поінформовано про значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки для земель несільськогосподарського призначення становить 2017 рік 1,0; 2018 рік 1,0; 2019 рік 1,0; 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та 1,1 (для земель несільськогосподарського призначення), 2022 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та 1,15 (для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь).

Як свідчать матеріали справи, перевіркою правильності нарахування та перерахування до бюджету податку за землю та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності податковим органом встановлено, що Дергачівська районна державна лікарня ветеринарної медицини в порушення п. 289.1 ст. 289 ПК України при визначенні земельного податку на 2022 рік не застосувала коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, що призвело до заниження земельного податку на суму 97786,31, в т. ч. за 20222 рік на суму 92786,31 грн.

В ході судового розгляду справи, представником позивача визнано факт невиконання Дергачівською районною державною лікарнею ветеринарної медицини обов`язку при визначенні земельного податку на 2022 рік застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель, що в подальшому призвело до заниження земельного податку на суму 92786,31 грн.

Враховуючи те, що позивачем не застосовано при визначенні земельного податку за 2022 коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, що призвело до заниження земельного податку на суму 92786,31 грн. спірне податкове повідомлення-рішення від 18.07.2023 №00213860703 є правомірним та не підлягає скасуванню.

Щодо правомірності прийнятого податкового повідомлення - рішення від 11.08.2023 №00245480703, колегія суддів зазначає наступне.

Як зазначено, податковим органом, під час перевірки встановлено, що Дергачівською районною державною лікарнею ветеринарної медицини, було оприбутковано до каси підприємства грошові кошти за надані ветеринарні послуги на загальну суму 1 674 921,78 грн., в т.ч.: 2017 - 407 757,19 грн., 2018 - 333 347,49 грн., 2019 - 259 893 грн., 2020 - 262 217,4 грн., 2021 - 385 463,66 грн., 2022 - 26 243,04 грн., що призвело до порушення п.1 ст. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.

Задовольняючи позовні вимоги в цій частині, суд першої інстанції зазначив, що податковим органу протиправно розраховано суму за результатами розрахункових операцій без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій на Дергачівську районну державну лікарню ветеринарної медицини, а не по кожному пункту продажу товарів (надання послуг) окремо.

Проте, колегія суддів вважає такі висновки суду першої інстанції помилковими, з огляду на наступне.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначаються Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», дія якого поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Згідно ст. 1 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» реєстратори розрахункових операцій застосовуються фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності або юридичними особами (їх філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами) (далі - суб`єкти підприємницької діяльності), які здійснюють операції з розрахунків в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також уповноваженими банками та суб`єктами підприємницької діяльності, які виконують операції купівлі-продажу іноземної валюти.

За змістом статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані:

-проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок (пункт 1);

Згідно ст.10 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування РРО та/або ПРРО з використанням РК та книг обліку розрахункових операцій (далі - КОРО), а також граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій з продажу товарів (надання послуг), при перевищенні якого застосування РРО та/або ПРРО є обов`язковим, встановлюються Кабінетом Міністрів України (далі - КМУ) за поданням центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної економічної політики, формування та реалізацію державної фінансової політики

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2000 року №1336 «Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями (далі - Постанова № 1336) затверджено Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій (далі - Перелік).

Відповідно до п. 7 Переліку суб`єкти господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю медичними і фармацевтичними товарами та надання медичних і ветеринарних послуг на території села, мають право здійснювати розрахунки без застосування РРО та/або ПРРО з використанням РК та КОРО.

Водночас п. 2 Постанови №1336 встановлено граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій з продажу товарів (надання послуг), у разі перевищення якого застосування РРО та/або ПРРО є обов`язковим, зокрема, для форм та умов проведення діяльності, визначених пп. 4 і 7 Переліку, - 250 тис. грн на один структурний (відокремлений) підрозділ (пункт продажу товарів (надання послуг).

В ході перевірки контролюючим органом встановлено, що надходження та видача готівки в Дергачівській районній державній лікарні ветеринарної медицини обліковуються у касових книгах відповідно до Положення № 637 та Положення № 148.

Дергачівська районна державна лікарня ветеринарної медицини відповідно до Постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 року № 637(зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.01.2005 за № 40/10320) (із змінами та доповненнями) та Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою Правління Національного банку України №148 від 29.12.2017р., здійснювало готівкові розрахунки за виконані роботи, надані послуги.

На підприємстві організовано виконання вимог проведення готівкових розрахунків, а саме обладнано касу підприємства (приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівки, інших цінностей, касових документів) та наявні касові книги (документ установленої форми, що застосовується для здійснення первинного обліку готівки в касі); журнали реєстрації прибуткових і видаткових касових документів (документ, що застосовується для реєстрації прибуткових та видаткових касових ордерів та піших касових документів);касові ордери (первинний документ (прибутковий або видатковий касовий ордер), що застосовується для оформлення надходжень (видачі) готівки з каси); касові документи (документи (касові ордери та відомості на виплату готівки, розрахункові документи, електронні розрахункові документи, квитанції програмно- ! технічних комплексів самообслуговування, відомості закупівлі сільськогосподарської продукції, інші прибуткові та видаткові касові документи), за допомогою яких відповідно до законодавства України оформляються касові операції, звіти про використання коштів, а також відповідні журнали встановленої форми для реєстрації цих документів та книги обліку.

Дергачівською районною державною лікарнею ветеринарної медицини встановлено ліміт залишку готівки в касі - граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час та забезпечити роботу на початку наступного робочого дня, який становить: 2017 - 6078 грн.; 2018- 8508 грн.; 2019- 7617 грн.; 2020- 6000 грн.; 2021- 5604 грн.; 2022- 8703 грн.

Дергачівська районна державна лікарня ветеринарної медицини - основний вид діяльності - 75.00 (Ветеринарна діяльність), проводить профілактичні, лікувальні та ветеринарні заходи на фермах господарств, на власних подвір`ях громадян в межах діяльності лікарні, надає ветеринарні послуги населенню, видає ветеринарні свідоцтва та довідки в межах району та області згідно вимог ветеринарного законодавства.

Дергачівська районна державна лікарня ветеринарної медицини проводила касові операції, пов`язані з прийманням готівки за надані ветеринарні послуги під час проведення розрахунків через касу з відображенням цих операцій у відповідних книгах обліку.

Службові особи Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини (завідувачі дільничних лікарень, фельдшера ветеринарної медицини, лікарі - епізоотологи дільничних лікарень) здавали готівкові кошти до каси підприємства за надані ветеринарні послуги, про що свідчать прибуткові касові ордери, касові документи, меморіальний ордер №1 (накопичувальна відомість за касовими операціями грошових коштів ) (Додаток №7).

Згідно даних бухгалтерського обліку підприємства меморіальний ордер №3-1 накопичувальна відомість руху грошових коштів спеціального фонду на рахунках, відкритих в органах Державної казначейської служби України встановлено рух грошових коштів за перевіряємий період 2017-2022 р.р.

Таким чином, Дергачівською районною державною лікарнею ветеринарної медицини було оприбутковано до каси підприємства грошові кошти за надані ветеринарні послуги на загальну суму 1 674 921,78 грн., в т.ч.: 2017 рік - 407 757,19 грн.; 2018 рік - 333 347,49 грн., 2019 рік - 259 893 грн., 2020 рік -262 217,4 грн., 2021 рік 385 463,66 грн., 2022 - 26 243,04 грн.

За перевіряємий період у прибуткових і видаткових касових ордерах та відомостях проставлені дати, номери, суми, зазначені підстави для їх виписки в наявності підписи службових осіб і одержувачів коштів, печаток, штампів, і про отримання готівки.

Також матеріалами справи встановлено, Дергачівська районна державна лікарня ветеринарної медицини не має структурних (відокремлених) підрозділів (пунктів продажу товарів (надання послуг).

За таким обставин, застосування РРО та/або ПРРО є обов`язковим для Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини, при наданні ветеринарних послуги, здійсненню лікувальних та ветеринарних заходів на фермах, господарствах, власних подвір`ях громадян в межах діяльності лікарні відповідно до вимог ветеринарного законодавства.

Отже колегія суддів вважає висновки акту перевірки Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини про порушення останньою вимог пункту 1 статті 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг обґрунтованими, а податкове повідомлення-рішення, прийняте на підставі вказаних висновків акту перевірки, таким, що не підлягають скасуванню.

З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, колегія суддів вважає, що суб`єкт владних повноважень при прийнятті оскаржуваних податкових повідомлень-рішень від 18.07.2023 №00213860703, від 11.08.2023 №00245480703 діяв на підставі та у спосіб, що передбачені Податковим кодексом України, а отже відсутні підстави для скасування вказаних податкових повідомлень-рішень.

Щодо позовних вимог про визнання протиправною та скасування податкової вимоги від 27.09.2023 №00075481310-2040.

Відповідно до п.59.1 ст.59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Згідно з п.60.1 ст.60 ПК України податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо: 60.1.1. сума податкового боргу самостійно погашається платником податків або органом стягнення; 60.1.2. контролюючий орган скасовує раніше прийняте податкове повідомлення-рішення про нарахування суми грошового зобов`язання або податкову вимогу; 60.1.3. контролюючий орган зменшує нараховану суму грошового зобов`язання раніше прийнятого податкового повідомлення-рішення або суму податкового боргу, визначену в податковій вимозі; 60.1.4. рішенням суду, що набрало законної сили, скасовується повідомлення-рішення контролюючого органу або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі; 60.1.5. рішенням суду, що набрало законної сили, зменшується сума грошового зобов`язання, визначена у податковому повідомленні-рішенні контролюючого органу, або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі.

Відповідно п. 60.2. ПК України у випадках, визначених підпунктом 60.1.1 пункту 60.1 цієї статті, податкова вимога вважається відкликаною у день, протягом якого відбулося погашення суми податкового боргу в повному обсязі.

25.09.2024 на адресу суду апеляційної інстанції надійшла заява, якою Головним управління ДПС у Харківській області повідомлено про те, що 11.12.2023 оскаржувана податкова вимога від 27.09.2023 №№00075481310-2040 була відкликана у зв`язку із погашенням боргу.

Відтак, враховуючи ту обставину, що 11.12.2023 податковий борг, визначений в оскаржуваній вимозі, був погашений, а як наслідок в силу вимог пп. 60.1.1 п. 60.1 ст. 60 ПК України, така вимога вважається відкликаною та не порушує прав позивача, у зв`язку із чим відсутні підстави для її скасування.

Отже, доводи апеляційної скарги частково спростовують висновки суду першої інстанції, викладені в оскаржуваному рішенні.

Згідно із приписами пункту другого частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Відповідно до статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Оскільки рішення суду першої інстанції ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права, що призвело до частково неправильного вирішення справи, а також у зв`язку із тим, що висновки суду частково не відповідають обставинам справи, колегія суддів дійшла висновку про скасування рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень від 18.07.2023 №00213860703, від 11.08.2023 №00245480703 та визнання протиправною та скасування податкової вимоги від 27.09.2023 №0007548-1310-2040, з прийняттям постанови про відмову в задоволенні позовних вимог у цій частині.

В іншій частині постанову Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2024 по справі № 520/34126/23 слід залишити без змін.

Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 315, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області - задовольнити частково

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2024 по справі № 520/34126/23 скасувати в частині задоволення позовних вимог Дергачівської районної державної лікарні ветеринарної медицини про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень від 18.07.2023 №00213860703, від 11.08.2023 №00245480703 та визнання протиправною та скасування податкової вимоги від 27.09.2023 №0007548-1310-2040.

Прийняти в цій частині нове судове рішення, яким відмовити Дергачівській районній державній лікарні ветеринарної медицини у задоволенні вказаної частини позовних вимог.

В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2024 року по справі №520/34126/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя В.В. Катунов Судді І.С. Чалий З.Г. Подобайло Постанова складена в повному обсязі .

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2024
Оприлюднено17.10.2024
Номер документу122305610
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —520/34126/23

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 01.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Постанова від 01.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 28.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Рішення від 28.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні