Постанова
від 02.10.2024 по справі 440/1213/23
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2024 р.Справа № 440/1213/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Макаренко Я.М.,

Суддів: Жигилія С.П. , Любчич Л.В. ,

за участю секретаря судового засідання Кругляк М.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційнимим скаргами Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області , Комунального підприємства "Теплоенерго" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21.11.2023 по справі № 440/1213/23

за позовом Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго"

до Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області третя особа Комунальне підприємство "Теплоенерго" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

про визнання протиправними та нечинними пунктів 3, 7 рішення,

ВСТАНОВИВ:

09 лютого 2023 року Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства "Полтаватеплоенерго" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, в якій просить:

- визнати протиправним та нечинним пункт 3 рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області №1976 від 27.12.2022 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для відповідної категорії споживачів, що надаються комунальним підприємством "Теплоенерго" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області";

- визнати протиправним та нечинним пункт 7 рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області №1976 від 27.12.2022 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для відповідної категорії споживачів, що надаються комунальним підприємством "Теплоенерго" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області".

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 21.11.2023 по справі №440/1213/23 адміністративний позов Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго" (вул. Комарова, буд. 2-а, м. Полтава, Полтавська область, 36008, ідентифікаційний код 03338030) до Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (Площа Перемоги, буд. 2, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 04057287), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Комунальне підприємство "Теплоенерго" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (вул. Софіївська, 68, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 31700972), про визнання протиправними та нечинними пунктів 3, 7 рішеннязадоволено.

Визнано протиправними та скасовано пункти 3, 7 рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 27 грудня 2022 року №1976 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для відповідної категорії споживачів, що надаються комунальним підприємством "Теплоенерго" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області".

Стягнуто за рахунок Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області на користь Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 5368,00 грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень нуль копійок).

Відповідач та третя особа - Комунальне підприємство "Теплоенерго" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подали апеляційні скарги, в яких, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, на невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, що призвело до неправильного вирішення справи, просять скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21.11.2023 по справі №440/1213/23 та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

За приписами ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що розпорядженням Кабінету Міністрів України №894-Р від 08.10.2022Про передачу цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» у спільну власність територіальних громад Полтавської області» все державне майно, що перебувало в суборенді ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» та яке було задіяне для виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, передано у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області.

На підставі зазначеного розпорядження рішенням Полтавської обласної ради №481 від 14.10.2022 «Про прийняття цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області» вищезазначене майно (перелік зазначено в додатку до рішення) передано на баланс, у господарське відання, як внесок до статутного капіталу Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарстваПолтаватеплоенерго(том 2 а.с. 77).

Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради №1508 від 20.10.2022 «Про визнання Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води» позивача визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води по лівоборежній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладанням відповідних обов`язків згідно з законодавством (том 2 а.с. 71-72).

У подальшому, рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області №86 від 13.01.2023Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 №1508пункт 1 рішення від 20.10.2022 №1508 викладений в наступній редакції: визначити ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води по лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладанням відповідних обов`язків згідно з законодавством (том 2 а.с. 75-76).

КП «Теплоенерго» з метою формування тарифів на 2022-2023 роки листом від 24.10.2022 №13-09/20-25 (том 2 а.с. 92) попрохало ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" надати річний план корисного відпуску теплової енергії ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" з розподільчих мереж КП «Теплоенерго» у щомісячному розмірі на період з 01.10.2022 до 30.09.2023 (включно) у вигляді наступної таблиці:

Місяць періодуКількість Гкал

Жовтень 2022 року

-- - - - - - - -

Вересень 2023 року

Всього за період

У відповідь на лист від 24.10.2022 №13-09/20-25 ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" листом від 27.10.2022 №28-3/1819 (том 2 а.с. 93) надіслало КП «Теплоенерго» інформацію щодо надання річного плану корисного відпуску теплової енергії ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" з розподільчих мереж КП «Теплоенерго» у щомісячному розрізі на період з 01.10.2022 до 30.09.2023:

Місяць періодуОдиниці виміру Гкал

Жовтень 2022 року-

Листопад 2022 року60000

Грудень 2022 року70000

Січень 2023 року90000

Лютий 2023 року80000

Березень 2023 року60000

Квітень 2023 року25000

Травень 2023 року2000

Червень 2023 року2000

Липень 2023 року2000

Серпень 2023 року2000

Вересень 2023 року2000

Між тим, листом від 21.10.2022№03.2-07/1786 ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" звернулося до КП «Теплоенерго» з проханням у зв`язку з прийняттям на баланс цілісного майнового комплексу «Кременчуцька ТЕЦ», який забезпечував теплом лівобережну частину міста Кременчука, та, як наслідок, з метою своєчасного переукладання договорів зі споживачами надати наступні вихідні дані: - схеми розподільчих мереж від ЦТП до споживачів з діаметрами та довжинами, номерами ЦТП та балансовою належністю ділянок до споживачів (особливо 2 та 3 групи); - перелік споживачів від кожного ЦТП; - наявність на об`єктах теплоспоживання теплообмінників або ІТП (тільки за наявності автоматизованого регулювання) та їх балансова належність за адресами; - балансова належність теплових лічильників на об`єктах теплоспоживання; - параметри теплоносія на виході з кожного ЦТПтемпература та тиск (при температурі зовнішнього повітря найхолоднішої п`ятиденки) (том 2 а.с. 94).

Листом від 01.11.2022 №13/2123 КП «Теплоенерго» проінформувало ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" про те, що дані по переліку споживачів від кожного ЦТП, наявності на об`єктах теплоспоживання теплообмінників, балансовій належності теплових лічильників на об`єктах знаходяться в службі збуту теплової енергії, яка з 1 листопада 2022 року знаходиться в складі ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" (том 2 а.с. 95).

29.11.2022 між ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" (постачальник) та КП «Теплоенерго» (компанія) укладено договір на транспортування теплової енергії №29-1-22/2, за умовами якого компанія зобов`язується надати постачальнику послуги транспортування теплової енергії, виробленої на ВП «Кременчуцька ТЕЦ» розподільними тепловими мережами компанії до об`єктів теплоспоживання, а постачальник зобов`язується оплатити надані послуги з транспортування теплової енергії місцевими (розподільчими) тепловими мережами в розмірі, у строки та порядку, передбаченими умовами договору (том 1 а.с. 53-56).

Відповідно до листа КП «Теплоенерго» від 19.12.2022 №08-20/2476 на ім`я міського голови Кременчуцької міської ради В. Малецького подано на затвердження виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для відповідної категорії споживачів (том 1 а.с. 169-170).

27.12.2022 виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради прийняте рішення №1976 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для відповідної категорії споживачів, що надаються комунальним підприємством «Теплоенерго» Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області» (том 1 а.с. 5-31) пунктами 3, 7 якого визначено:

встановити структуру тарифів на транспортування теплової енергії комунальним підприємством «Теплоенерго» для Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» згідно з додатком 7, відповідно до якого тариф на транспортування теплової енергії у розмірі 257,85 грн/Гкал (без ПДВ) та 309,42 грн/Гкал (з ПДВ) /тариф на транспортування теплової енергії для ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" без конкретизації схеми теплозабезпечення, тобто з урахуванням витрат на утримання та ремонт ЦТП чи без урахування витрат на утримання та ремонт ЦТП/ (пункт 3);

тарифи на транспортування теплової енергії комунальним підприємством «Теплоенерго» Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області для Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» ввести в дію з початку опалювального періоду 2022-2023 років до 30 вересня 2023 року (пункт 7).

Вже після прийняття зазначеного рішення, на запит ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" щодо надання інформації, яка необхідна для виконання порівняння обсягів фактично спожитої теплової енергії з обсягами, визначеними з тепловим проектним навантаженням, КП «Теплоенерго» листом від 23.01.2023 №13/149 проінформувало, що повідомленням від 19.01.2023 представнику ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" були надані наступні документи: - завірені схеми розподільних мереж від кожного ЦТП до споживачів з діаметрами і довжинами та балансовою належністю ділянок до споживачів; - завірені принципові схеми обладнання кожного ЦТП; - завірену копію документації на наявні вузли обліку теплової енергії, встановлені на об`єктах теплопостачання (ЦТП) (том 2 а.с. 96).

Позивач не погодився із пунктами 3, 7 рішення від 27.12.2022 №1976, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що тариф на транспортування теплової енергії ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" Комунальним підприємством «Теплоенерго» визначено некоректно та з порушенням вимог пункту 37 Порядку №869, у зв`язку з вказаним суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність визнання протиправним та скасування пункту 3 рішення від 27.12.2022 №1976, яким встановлено структуру такого тарифу, а також, як наслідок, й пункту 7 рішення від 27.12.2022 №1976, яким такий некоректний тариф введено в дію.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12 вересня 2018 року №239 затверджено Порядок розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення.

Вказаний Порядок визначає процедуру розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих суб`єктами господарювання незалежно від форм власності, які провадять (або мають намір провадити) господарську діяльність із виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами (далі - транспортування) та постачання теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення (далі - ліцензована діяльність) і в установленому законодавством порядку отримали відповідні ліцензії Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, та суб`єктами господарювання незалежно від форм власності (далі - суб`єкти господарювання), що надають (або мають намір надавати) комунальні послуги, визначені статтею 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (крім послуг із постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії), для подальшого встановлення тарифів відповідно до повноважень, наданих Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про теплопостачання», «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», «Про житлово-комунальні послуги», «Про управління відходами». (п.1 Порядку №239, станом на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з пунктами 4, 5 Порядку №239 встановлено, що суб`єкт господарювання (заявник) подає до органу місцевого самоврядування у паперовій та електронній формах (у тому числі у форматі doc, docx, excel) розрахунки тарифів разом із заявою, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час проведення розрахунків тарифів.

Розрахунки тарифів здійснюються суб`єктами господарювання відповідно до вимогПорядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги зпостачання теплової енергіїі постачання гарячої води,Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання тацентралізованеводовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869, таПорядку формування тарифів на послуги зповодження з побутовими відходами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006 року № 1010.

Пунктом 6 Порядку №239 передбачено, що за результатами розгляду поданих суб`єктом господарювання (заявником) згідно з вимогами цього Порядку розрахунків тарифів органом місцевого самоврядування здійснюється встановлення відповідних тарифів.

До рішення про встановлення тарифів обов`язково додається структура тарифів.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги" від 01 червня 2011 року №869 (із змінами) затверджено Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води (далі Порядок №869).

Пунктами 1, 2, 3 Порядку №869 передбачено, що цей Порядок визначає механізм формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільними) тепловими мережами (далі - транспортування) та постачання, надання послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води.

Цей Порядок застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування (далі - уповноважені органи) тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій, а також для суб`єктів господарювання на суміжних ринках, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів.

Згідно до п.32 Порядку №869 встановлено, що одноставкові тарифи на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії розраховуються ліцензіатами та встановлюються уповноваженими органами кожної територіальної громади, в межах якої ліцензіат провадить (має намір провадити) відповідний вид ліцензованої діяльності, окремо для кожного виду ліцензованої діяльності, який провадить (має намір провадити) ліцензіат.

Для ліцензіатів, які здійснюють реалізацію теплової енергії споживачам, додатково встановлюються тарифи на теплову енергію, що є сумою тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.

До структури тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії включаються витрати на відшкодування втрат, які визначаються відповідно до вимог цього Порядку (крім випадку, коли відшкодування таких втрат здійснюється за рахунок відповідного місцевого бюджету).

Відповідно до пункту 37 Порядку №869 тарифи на транспортування теплової енергії формуються:

з урахуванням витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів, що перебувають у власності та/або користуванні ліцензіата;

без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів (у разі їх відсутності або якщо вони не перебувають у власності/користуванні ліцензіата).

До тарифів на транспортування теплової енергії не включаються витрати на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів.

Приписами 39 Порядку №869 встановлено, що до окремих прямих витрат, що включаються лише до тарифів на транспортування теплової енергії, належать, зокрема, витрати на утримання (обслуговування) та ремонт центральних теплових пунктів, які є власністю ліцензіата та/або перебувають у нього в користуванні;

Згідно з пунктами 45, 46 Порядку №869 одноставкові тарифи на теплову енергію, що реалізується споживачам, є сумою тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.

У разі коли ліцензіат здійснює одночасно виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, тариф на теплову енергію для відповідної територіальної громади, на території якої ліцензіат провадить (має намір провадити) ліцензовану діяльність, повинен дорівнювати відношенню суми загальних річних планованих витрат, що включаються до повної собівартості теплової енергії, витрат на відшкодування втрат та загального річного планованого прибутку від ліцензованої діяльності у відповідній територіальній громаді, до річного планованого обсягу реалізації теплової енергії споживачам такої територіальної громади.

Тарифи на теплову енергію визначаються як сума тарифів на:

виробництво теплової енергії, транспортування теплової енергії без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів, постачання теплової енергії з урахуванням витрат на утримання індивідуальних теплових пунктів;

виробництво теплової енергії, транспортування теплової енергії з урахуванням витрат на утримання центральних теплових пунктів, постачання теплової енергії без урахування витрат на утримання індивідуальних теплових пунктів;

виробництво теплової енергії, транспортування теплової енергії без урахування витрат на утримання центральних теплових пунктів, постачання теплової енергії без урахування витрат на утримання індивідуальних теплових пунктів;

виробництво теплової енергії та її постачання у будинках, обладнаних системою автономного опалення.

Так, судом першої інстанції та апеляційним судом встановлено, що рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради №1508 від 20.10.2022 Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води по лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладанням відповідних обов?язків згідно з законодавством.

Виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради прийняте рішення від 27.12.2022 року №1976 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для відповідної категорії споживачів, що надаються комунальним підприємством «Теплоенерго» Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області» пунктами 3, 7 якого визначено:

встановити структуру тарифів на транспортування теплової енергії комунальним підприємством «Теплоенерго» для Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» згідно з додатком 7, відповідно до якого тариф на транспортування теплової енергії у розмірі 257,85 грн/Гкал (без ПДВ) та 309,42 грн/Гкал (з ПДВ) /тариф на транспортування теплової енергії для ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" без конкретизації схеми теплозабезпечення, тобто з урахуванням витрат на утримання та ремонт ЦТП чи без урахування витрат на утримання та ремонт ЦТП/ (пункт 3);

тарифи на транспортування теплової енергії комунальним підприємством «Теплоенерго» Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області для Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» ввести в дію з початку опалювального періоду 2022-2023 років до 30 вересня 2023 року (пункт 7).

Додатком 7 до рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для відповідної категорії споживачів, що надаються комунальним підприємством «Теплоенерго» Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області» від 27.12.2022 №1976 встановлена структура тариф на транспортування теплової енергії для ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго"

Вказаним додатком встановлені лише тарифи на транспортування теплової енергії у розмірі 257,85 грн/Гкал (без ПДВ) та 309,42 грн/Гкал (з ПДВ).

В ході судового розгляду встановлено, що відповідачем було затверджено саме одноставковий тариф, порядок формування якого встановлений Порядком 869, зокрема пунктом 37 вказаного Порядку передбачено, що тарифи на транспортування теплової енергії формуються з урахуванням витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів, що перебувають у власності та/або користуванні ліцензіата та без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів (у разі їх відсутності або якщо вони не перебувають у власності/користуванні ліцензіата).

Отже, зі змісту вказаної норми випливає, що при встановленні тарифу на транспортування теплової енергії в ньому повинні бути враховані витрати на утримання ЦТП у разі їх наявності у власності/або користуванні ліцензіата, в той же час такі витрати не враховуються, якщо постачання теплової енергії здійснюється без застосування таких ЦТП.

Так, судом апеляційної інстанції було встановлено, що транспортування теплової енергії до споживачів відбувалося частково через центральні теплові пункти, що перебувають у власності та користуванні КП «Теплоенерго», а частково без застосування центрових теплових пунктів, вказане сторонами по справі не заперечується.

Отже, виходячи з приписів пункту 37 Порядку 869 відповідач при застосуванні тарифів повинен був окремо зазначити тариф на транспортування теплової енергії з урахуванням витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів, що перебувають у власності та/або користуванні ліцензіата та окремо без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів.

Між тим, згідно до письмових пояснень КП «Теплоенерго» від 24.09.2024 в розрахунки складових тарифу включені витрати на утримання та ремонт центральних теплових пунктів в рядках:

1.1.2. та 1.1.3 додатку 7 до Рішення КП «Теплоенерго» вказані витрати на електроенергію для технологічних потреб;

??1.2. додатку 7 до Рішення КП «Теплоенерго» прямі витрати на оплату праці;

8.3. додатку 7 до Рішення КП «Теплоенерго» витрати по інвестиційний програмі на розвиток виробництва (виробничі інвестиції).

При цьому, у вказаній структурі тарифів на транспортування теплової енергії вказаний лише один розмір тарифу на транспортування теплової енергії у розмірі 257,85 грн/Гкал (без ПДВ) та 309,42 грн/Гкал (з ПДВ),що включає витрати утримання та ремонт ЦТП, однак, даний розрахунок не містить окремого тарифу на транспортування теплової енергії без урахування витрат тими мережами де ЦТП відсутні, що прямо передбачено пунктом 37 Порядку №869.

Доводи апелянтів, що ПОКВПГ «Полтаватеплоенерго» за замовченням погодилося з розрахунком КП «Теплоенерго» та розрахувало тарифи на послугу транспортування теплової енергії не розподіляючи витрати з ЦТП та без ЦТП, а також те, що позивач зобов?язаний був здійснити всі необхідні дії для отримання інформації щодо орієнтовного переліку споживачів стосовно теплових мереж до будинків з розподілом за ознакою від ЦТП та без ЦТП, на території обслуговування відповідача, а також посилання апелянтів на укладений договір про транспортування теплової енергії №29-1-22/2 від 29.11.2022 між ПОКВПГ «Полтаватеплоенерго» та КП «Теплоенерго», колегія суддів вважає безпідставними, виходячи з наступного.

Згідно до пункту 6 Порядку №239 передбачено, що за результатами розгляду поданих суб`єктом господарювання (заявником) згідно з вимогами цього Порядку розрахунків тарифів органом місцевого самоврядування здійснюється встановлення відповідних тарифів.

Частиною 4 пунктами 2, 3 Порядку №239 встановлено, що під час розгляду розрахунків тарифів, доданих до заяви, органом місцевого самоврядування перевіряється додержання суб`єктом господарювання вимог постанов Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги», від 26 липня 2006 року № 1010 «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами», та, зокрема, правильність здійснення суб`єктом господарювання розрахунків планованих економічно обґрунтованих витрат, що внесені до складу тарифів, урахування при їх визначенні фактичних за останні п`ять років та прогнозованих обсягів виробництва і споживання теплової енергії, надання комунальних послуг згідно з річними планами, додержання стандартів, нормативів (норм) витрат і втрат ресурсів, технологічних регламентів та вимог щодо виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, надання комунальних послуг.

Якщо заява та додані до неї документи не відповідають вимогам цього Порядку, а розрахунки тарифів - формам, встановленим органами місцевого самоврядування, заява залишається без розгляду, про що орган місцевого самоврядування письмово повідомляє заявника протягом десяти робочих днів з дня надходження заяви (з дня її реєстрації) з чітким обґрунтуванням причин такої відмови і посиланням на відповідні нормативно-правові акти.

З вказаного випливає, що органом місцевого самоврядування перед прийняттям рішення про встановлення відповідних тарифів здійснює розгляд поданих суб`єктом господарювання (заявником) тарифів та правильність здійснення суб`єктом господарювання розрахунків у відповідності до Порядку 869, а у випадку не відповідності вимогам та формі розрахунки тарифів - заява залишається без розгляду, про що орган місцевого самоврядування письмово повідомляє заявника протягом десяти робочих днів з дня надходження заяви (з дня її реєстрації) з чітким обґрунтуванням причин такої відмови і посиланням на відповідні нормативно-правові акти.

Між тим, Виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області без перевірки розрахунків тарифів на відповідність приписам п. 37 Порядку 869 було прийнято оскаржуване рішення №1976 від 27.12.2022.

Таким чином, Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області пунктами 3, 7 рішення №1976 від 27.12.2022 встановив тарифи тарифи на транспортування теплової енергії комунальним підприємством «Теплоенерго» Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області для Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» без конкретизації схеми теплозабезпечення, без урахування того, що частина теплової енергії постачається без наявності та використання ЦТП.

Доводи апеляційної скарги, що суд першої інстанції приймаючи оскаржуване рішення надав оцінку лише рішенню виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області №1976 від 27.12.2022, при цьому залишив поза увагою рішення №477 від 30.09.2023 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», колегія суддів вважає безпідставним, оскільки предметом позову є не тарифи, що встановлювались для споживачів ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», а предметом позову є саме тарифи, які встановлювалися рішенням №1976 від 27.12.2022

Посилання апеляційної скарги на те, що в матеріалах справи відсутні докази того, що після отримання листа від 26.05.2023 №13/1014 з орієнтовним переліком споживачів стосовно теплових мереж до будинків з розподілом за ознакою від ЦТП та без ЦТП по Лівобережній частині міста ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» зверталося до органу місцевого самоврядування з заявою щодо корегування та/або перегляду тарифу та відсутні докази, що після отримання відповідної інформації від КП «Теплоенерго», витрати на транспортування з урахуванням ЦТП та без ЦТП, віднесено до прямих матеріальних витрат та в подальшому включено в тариф для кінцевого споживача, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки предметом позову є законність прийнятого органом місцевого самоврядування рішення, який приймаюче оспорювальне рішення повинен був перевірити правильність розрахунків, в тому числі на відповідність приписам Порядку 869, незалежно від подальшої можливості коригування або перегляду тарифу.

Щодо наданого Комунальним підприємством "Теплоенерго" висновку № 5 економічної експертизи, проведеної 25.12.2023 судовим експертом з економічних питань Ліхтіною Л.Р., складений на замовлення КП «Теплоенерго» в рамках справи №440/1213/23, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частин 1-3 ст. 101 КАС України висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством.

Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань.

Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи.

Згідно ч. 1 ст. 108 КАС України висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 90 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивованим у судовому рішенні.

Водночас межі перегляду судом апеляційної інстанції визначені статтею 308 КАС України, частиною четвертою якої передбачено, що докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Отже, законодавець імперативно визначив можливість прийняття апеляційним судом доказів, які не були подані до суду першої інстанції, виключно за умови, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Приписами частин першої, третьої четвертої статті 79 КАС України унормовано, що учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду.

Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом із поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.

Якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об`єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк. Учасник справи також повинен надати докази, які підтверджують, що він здійснив усі залежні від нього дії, спрямовані на отримання відповідного доказу.

Такий висновок суду узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним в постанові від 31 липня 2024 року у справі № 1.380.2019.002425.

З матеріалів справи вбачається, що висновок № 5 економічної експертизи був складений 25.12.2023, тоді як рішення по справі № 440/1213/23 прийнято Полтавським окружним адміністративним судом 21.11.2023 року, тобто висновок складений після ухвалення судом першої інстанції рішення у цій справі.

В обґрунтування причин не подання вказаного доказу до суду першої інстанції апелянт зазначає, що висновок експерта виготовлений 25.12.2023 після розгляду справи та прийняття судом рішення та не міг бути поданий до суду першої інстанції, оскільки КП «Теплоенерго» не мало підстав вважати, що своїм рішенням суд першої інстанції встановить, що тариф на транспортування теплової енергії для ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" КП «Теплоенерго» визначено некоректно та з порушенням вимог пункту 37 Порядку №869.

Між тим, колегією суддів встановлено, що ухвалою від 14.02.2023, суд першої інстанції, відкривши провадження у справі було залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Комунальне підприємство "Теплоенерго" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області та запропоновано третій особі у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі надати до суду пояснення щодо позову разом з усіма доказами, на яких ґрунтуються пояснення, якщо такі докази не надані позивачем, та документами, що підтверджують надіслання (надання) пояснень і доданих до них документів іншим учасникам справи одночасно з надісланням (наданням) пояснень до суду.

Представником третьої особи Комунального підприємства "Теплоенерго" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області 03.03.2023 були подані пояснення по вказаній справі.

Також, в подальшому представником третьої особи були надані пояснення 30.03.2023, 01.05.2023, крім того, представник третьої особи брала участь у судових засіданнях, однак, Комунальне підприємство "Теплоенерго" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області лише після розгляду судом першої інстанції справи було замовлено економічну експертизу.

Колегія суддів зазначає, що учасники справи зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки, зокрема процесуальне право на отримання копії позову з доданими до нього додатками виключно у суді, та процесуальний обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, яке оскаржується, та обов`язок щодо виконання судового рішення в частині надання витребуваних доказів та / або повідомлення про неможливість їх надання.

В той же час, колегія суддів надаючи оцінку вказаному висновку зазначає наступне.

В експертному висновку №5 економічної експертизи від 25.12.2023 зазначено, що в результаті експертних досліджень встановлено, що розрахунок тарифу на транспортування теплової енергії КП «Теплоенерго» проводилося з відповідності до п.15- 29 Порядку №869 та складені на підставі фактичних даних про склад витрат, підтверджених даними бухгалтерського обліку стосовно цього виду діяльності з урахуванням коригувань.

При цьому, у вказаному експертному висновку №5 не надано жодного висновку, чи відповідає вказаний тариф приписам пункту 37 Порядку №869.

Також, зазначено, що у розрахунках складових тарифу окремо виділені витрати на утримання та ремонт центральних теплових пунктів, між тим, експертом не вказано де саме окремо виділено вказані тарифи.

Крім того, розрахунки тарифу для споживачів лівобережної частини міста Кременчук взагалі не є предметом спору та не визначалось пунктами 3, 7 рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області №1976 від 27.12.2022, що оскаржується в даній справі.

Щодо доводів відповідача, що оскаржувати можна чинні, активні нормативно-правові акти, відтак, не підлягають оскарженню нормативно-правові акти, які втратили чинність, а тому вказане рішення не підлягає оскарженню, колегія суддів вважає безпідставним, виходячи з наступного.

Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

У статті 4 КАС України визначено поняття «нормативно-правовий акт» та «індивідуальний акт»:

нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування;

індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Отже, до нормативно-правових актів відносяться прийняті уповноваженими органами акти, які встановлюють, змінюють норми права, носять загальний чи локальний характер, розраховані на невизначене коло осіб та застосовується неодноразово.

Ненормативним (індивідуальним) правовим актам притаманні наступні ознаки: а) спрямовуються на врегулювання конкретних (одиничних) актів соціальної поведінки; б) поширюються лише на персонально визначених суб`єктів; в) містять індивідуальні приписи (веління, дозволи), розраховані на врегулювання лише окремої, конкретної життєвої ситуації, тому їх юридична чинність (формальна обов`язковість) вичерпується одноразовою реалізацією; г) не передбачають повторного застосування одних і тих самих юридичних засобів; д) не мають зворотної дії в часі.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 18 грудня 2018 року у справі №9901/657/18 (реєстраційний номер в ЄДРСР 78977514) зазначила, що індивідуально-правові акти, як результати правозастосування, адресовані конкретним особам, тобто є формально обов`язковими для персоніфікованих (чітко визначених) суб`єктів; вміщують індивідуальні приписи, в яких зафіксовані суб`єктивні права та/чи обов`язки адресатів цих актів; розраховані на врегулювання лише конкретної життєвої ситуації, а тому їх юридична чинність (формальна обов`язковість) вичерпується одноразовою реалізацією. Крім того, такі акти не можуть мати зворотної дії в часі, а свій зовнішній прояв можуть отримувати не лише у письмовій (документальній), але й в усній (вербальній) або ж фізично-діяльнісній (конклюдентній) формах. Право на оскарження індивідуального акта суб`єкта владних повноважень надано особі, щодо якої цей акт прийнятий, або прав, свобод та інтересів якої він безпосередньо стосується. Законодавчі обмеження стосовно можливості оскарження актів індивідуальної дії не шкодять самій суті права на доступ до суду, оскільки ці акти можуть бути оскаржені у суді їхніми адресатами, тобто суб`єктами, для яких відповідні акти створюють права та/чи обов`язки.

Таким чином, за висновками Верховного Суду судовому захисту підлягають лише порушені права та охоронювані законом інтереси позивача. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 27.12.2022 №1976 в оскаржуваній частині (пункти 3, 7) має індивідуальний характер, оскільки стосуються встановлення тарифів для двох суб`єктів, а саме: КП «Теплоенерго» та ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго".

Верховний Суд неодноразово наголошував, в тому числі у постанові від 28 вересня 2023 року у справі № 440/9399/21, що право на оскарження рішення (індивідуального акта) суб`єкта владних повноважень надано особі, щодо якої воно прийняте або яке безпосередньо стосується прав, свобод та інтересів цієї особи.

На підставі викладеного, колегія суддів зазначає, що оскаржувані пункти 3,7 рішення №1976 від 27.12.2022 врегульовували відносини між КП «Теплоенерго» та ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго", яким були встановлені тарифи на транспортування теплової енергії комунальним підприємством «Теплоенерго» Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області для Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», а отже вказане рішення породжує певні правові наслідки та впливає на права і свободи позивача.

За встановлених у справі обставин, колегія суддів вважає, що приймаючи пункти 3,7 рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області №1976 від 27.12.2022 за відсутності в структурі тарифі на транспортування теплової енергії даних про урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів, що перебувають у власності та/або користуванні ліцензіата та без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів (у разі їх відсутності або якщо вони не перебувають у власності/користуванні ліцензіата) відповідачем було порушено вимоги пункту 37 Порядку №869.

Отже, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області прийнято оскаржувані пункті 3, 7 рішення без урахування положень пункту 37 Порядку №869.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення позову.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain), серія A, 303-A, п. 29).

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги відповідача колегією суддів не встановлено.

Відповідно до ч.1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення-без змін.

Згідно зі ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, рішення або ухвалу-без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області , Комунального підприємства "Теплоенерго" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21.11.2023 по справі № 440/1213/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя Я.М. МакаренкоСудді С.П. Жигилій Л.В. Любчич Повний текст постанови складено 11.10.2024 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2024
Оприлюднено17.10.2024
Номер документу122305730
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів

Судовий реєстр по справі —440/1213/23

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Постанова від 02.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 02.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні