ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
01 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 280/3663/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Олефіренко Н.А.,
секретар судового засідання Бендес А.Г.
за участю представника відповідача Воронкової Н.В.
розглянувши в режимі відеоконференції в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 05.06.2024 року (головуючий суддя Сацький Р.В.)
в адміністративній справі №280/3663/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Технохімреагент» до відповідача Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання дій протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ТОВ «Технохімреагент», звернувся 23.04.2024 до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до відповідача Головного управління ДПС у Запорізькій області, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати повністю податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 03.01.2024 № 4208012300 із застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за платежем Адміністративні штрафи та інші санкції (штрафи) у сумі 794 500грн.
В обґрунтування позову зазначено, що відповідачем порушено порядок призначення перевірки позивача. На момент складення податкового повідомлення-рішення Податковим кодексом України не було передбачено штрафної санкції за несвоєчасне подання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній платниками податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції та не є учасниками відповідної міжнародної групи компаній. Зауважив, що штрафні санкції до платника податків згідно положень пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України не застосуються.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 05.06.2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 03.01.2024 № 4208012300 із застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за платежем Адміністративні штрафи та інші санкції (штрафи) у сумі 794 500грн.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що норми підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України суперечать нормам пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, що виражається у тому, що незважаючи на положення, що встановлені у підпункті 69.1, у податкового органу є право застосовувати санкції за будь-які порушення починаючи з 27.05.2022 року незважаючи на випадки незастосування відповідальності зазначені у пункті 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України. Зазначив, що відповідач, приймаючи спірне податкове-повідомлення рішення, діяв з порушенням презумпції правомірності рішення платника податків, встановленої в підпункті 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 та пункті 56.21 статті 56 Податкового кодексу України, який повинен був бути застосований беручи до уваги наявність правової колізії між нормами Податкового кодексу України.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Вказує, що граничний термін подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік 03.10.2022 (01.10.2022 вихідний день). ТОВ «ТЕХНОХІМРЕАГЕНТ» не подано звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік. Станом на 18.10.2023 року (дата складання акту) та станом на теперішній час ТОВ «ТЕХНОХІМРЕАГЕНТ» не задекларовано контрольовані операції із нерезидентом СОМРANIA PROCESADORA DE NIQUEL DE IZAВAL, S.A. («PRONICO») (Республіка Гватемала) за 2021 рік в загальній сумі 18 471 334 грн., звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік не подано. Таким чином, ТОВ «ТЕХНОХІМРЕАГЕНТ» порушено п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами) за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 в результаті не подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік. Зазначає, що з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних. Позивачем не надано доказів неможливості виконання свого податкового обов`язку. Також, з 27.05.2022 року припинено застосовування положень законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України. Крім того, у платника податків було достатньо часу від припинення застосовування положень законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину до граничного терміну подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік. Зазначає, що неодноразово звертався до платника податків з запитами, щодо даного питання, але запити було проігноровано і звіти так і не подано.
У судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги. Суду пояснив, що на даний час позивач так і не подав звіт. Просить рішення суду першої інстанції скасувати та відмовити в задоволенні позову.
Представник позивача в судове засідання не з`явився. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений вчасно та належним чином. Жодних заяв чи клопотань до суду не надходило.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції виходить з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ "ТЕХНОХІМРЕАГЕНТ" зареєстровано як юридична особа, код ЄДРПОУ 34155997.
Позивачем подано до Головного управління ДПС у Запорізькій області податкову декларацію №9433307193 від 14.05.2022 з податку на прибуток підприємства за звітний 2021 рік. Згідно рядку 01 Декларації, «Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку» задекларовано в сумі 169 988 109 грн.
Згідно баз даних ДПС, Єдиного реєстру податкових накладних, ІС Державної митної служби та наданих для перевірки документів Позивач за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 мав взаємовідносини з контрагентом-нерезидентом СОМРANIA PROCESADORA DE NIQUEL DE IZAВAL, S.A. («PRONICO»), Гватемала, зокрема, здійснено експортні операції з продажу хімічних речовин та хімічного обладнання (калію, натрію, PuroTech Biosperse, PuroFlock, амонію, кислот, дозуючих насосів, стаканів, чашок, циліндрів та інш.) на адресу СОМРANIA PROCESADORA DE NIQUEL DE IZAВAL, S.A. («PRONICO»), Гватемала, на загальну суму 18 471 334 грн.
Факт здійснення вищезазначених операцій відображено позивачем в первинних документах, бухгалтерському обліку та податковій звітності. Детально інформація щодо відображення ТОВ «ТЕХНОХІМРЕАГЕНТ» операцій з продажу на адресу СОМРANIA PROCESADORA DE NIQUEL DE IZAВAL, S.A. («PRONICO»), Гватемала, ТМЦ.
Відповідно до наказу Головного управління ДПС у Запорізькій області від 04.10.2023 №1744-п «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства «Технохімреагент» відповідачем проведено перевірку за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
За результатами проведеної документальної позапланової виїзної перевірки складено акт від 18.10.2023 №6357/08-01-23-01-06/34155997, який згідно поштового повідомлення, отримано 18.12.2023 уповноваженою особою.
Заперечення від позивача на акт перевірки №6357/08-01-23-01-06/34155997 від 18.10.2023 на адресу ГУ ДПС у Запорізькій області не надходили.
ГУ ДПС у Запорізькій області на підставі акту перевірки №6357/08-01-23-01-06/34155997 від 18.10.2023 прийнято податкове повідомлення-рішення від 03.01.2024 №4201012300 на суму 794 500грн, яке направлено позивачу засобами поштового зв`язку та отримано 31.01.2024 уповноваженою особою за довіреністю.
Позивач вважає протиправним податкове повідомлення-рішення.
Суд першої інстанції позов задовольнив.
Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Податкового кодексу України, Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 N2260-ІХ.
Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Відповідно до пп. 39.2.1.7 пп. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Податкового кодексу України господарські операції, передбачені пп. 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і пп. 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:
річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;
обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.
Річний дохід ТОВ «ТЕХНОХІМРЕАГЕНТ» від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку за 2021 рік, перевищує 150 мільйонів гривень та обсяг господарських операцій ТОВ «ТЕХНОХІМРЕАГЕНТ», визначений за правилами бухгалтерського обліку за 2021 рік, перевищує 10 мільйонів гривень.
Так, позивач за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 мав взаємовідносини з контрагентом-нерезидентом СОМРANIA PROCESADORA DE NIQUEL DE IZAВAL, S.A. («PRONICO»), Гватемала, зокрема здійснено експортні операції з продажу хімічних речовин та хімічного обладнання (калію, натрію, PuroTech Biosperse, PuroFlock, амонію, кислот, дозуючих насосів, стаканів, чашок, циліндрів та інш.) на адресу СОМРANIA PROCESADORA DE NIQUEL DE IZAВAL, S.A. («PRONICO»), Гватемала, на загальну суму 18 471 334 грн.
Позивач зазначає, що відповідачем в акті перевірки зазначено, що Товариством «ТЕХНОХІМРЕАГЕНТ» порушено граничний термін подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік 03.10.2022 та не подано звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.
При цьому позивач вказує, що відповідачем не було враховано, що на час граничного терміну подання позивачем звіту та повідомлення, зокрема з 03.10.2022 та до 30.06.2023 р. тривав карантин та з 24.02.2022 в Україні діє воєнний стан. Вважає, що контролюючим органом порушено принцип правової визначеності та захисту законних очікувань позивача на звільнення від відповідальності в силу п.52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Водночас відповідач зазначає, що з 27.05.2022 року припинено застосовування положень законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України. Тому у платника податків виник обов`язок подати інформацію про такі операції у визначені строки, що не було зроблено, тому позивачем порушено п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 ПКУ за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 в результаті не подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.
Надаючи оцінку зазначеним правовідносинам колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що підпунктом 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України передбачено, що платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Підпунктом 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України визначено, що платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Отже, в силу вказаної норми позивач мав зобов`язання подати до 01.10.2022 звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній подаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та «Про електронні довірчі послуги".
Згідно п.п. 39.4.2.1 п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України (в т. ч. у редакціях, що діяли з 01.01.2021 по 31.12.2021) платник податків під час проведення документальних перевірок не має права подавати звіт (уточнюючий звіт) про контрольовані операції за звітний період, який перевіряється.
Форма та порядок складання звіту про контрольовані операції встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Форму та Порядок складання звіту про контрольовані операції, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 18.01.2016 №8 (із змінами).
Згідно п.п. 39.4.2.2 п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України (в т. ч. у редакціях, що діяли з 01.01.2021 по 31.12.2021) повідомлення про участь у міжнародній групі компаній має містити, зокрема, таку інформацію:
а) дані щодо материнської компанії міжнародної групи компаній, до якої входить платник податків, зокрема, назву, державу (територію) резидентства, адресу реєстрації, реєстраційний номер (номери), присвоєні материнській компанії в державі (на території) її реєстрації, код (коди) материнської компанії як платника податків у державі (на території) її реєстрації;
б) дані щодо юридичної особи, яка є уповноваженим учасником міжнародної групи компаній на подання звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній, до якої входить платник податків (у разі наявності такої юридичної особи), зокрема, її назву, державу (територію) податкового резидентства, адресу реєстрації, реєстраційний номер (номери), присвоєні уповноваженій особі в державі (на території) її реєстрації, код (коди) як платника податків у державі (на території) її реєстрації, або інформацію про те, що група не зобов`язана подавати звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній відповідно до законодавства інших країн;
в) дату, яка є останнім днем фінансового року, за який готується консолідована фінансова звітність міжнародної групи компаній, а у разі, якщо така звітність не готується, дату закінчення фінансового року відповідно до внутрішніх положень материнської компанії міжнародної групи компаній;
г) інформацію щодо розміру сукупного консолідованого доходу міжнародної групи за фінансовий рік, що передує звітному, розрахованого згідно зі стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія групи.
Форма та порядок складання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Форма та порядок складання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній затверджені наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2020 року №839 (зі змінами).
Відповідач зазначає, що звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік позивач мав подати до 03.10.2022, оскільки 01.10.2022 вихідний день.
Натомість, звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік позивачем не подано.
Водночас, позивач вважає, що встановлений строк подачі звіту позивач пропустив з поважних причин, а саме: введення воєнного стану та форс-мажорні обставини для товариства, спричинені військовою агресією російської федерації; мораторій на накладення штрафних санкцій за порушення норм податкового законодавства у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
З цього приводу колегія суддів апеляційної інстанції зазначає наступне.
Відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами- лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 01.03.2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Разом з тим, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
Абзацом 18 пункту 69.2 статті 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України з урахуванням змін, внесених Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 N2260-ІХ (зміни набрали чинності з 27.05.2022), визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Норми абзаців 2 - 18 підпункту 4 пункту 4 розділу І Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 N2260-ІХ (щодо змін до підпункту 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу) застосовуються, починаючи з 27.05.2022.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема, щодо подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до 01.06.2022 року, І квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітні за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20.07.2022 року.
Крім цього, підпунктом 69.1 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин норми підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX, що застосовуються починаючи з 27.05.2022 року) встановлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 Цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України був затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225 (Порядок №225).
Згідно з пунктом 3 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, до платників податків, які на дату набрання чинності цим Порядком (06.09.2022) мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків - юридичною особою податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року №225, до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу (пункт 8 передбачає, що платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення).
Згідно з пунктом 1 розділу III Порядку № 225 заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення.
Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що матеріали справи не містять підтверджень, що позивач звертався до контролюючого органу з заявою про відсутність можливості виконати податкові зобов`язання.
Отже, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що позивач має нести відповідальність за невиконання податкових обов`язків щодо подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік на загальних підставах.
З огляду на викладене, відповідач, прийнявши податкове повідомлення-рішення від 03.01.2024 №4208012300 із застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за платежем адміністративні штрафи та інші санкції (штрафи) у сумі 794 500грн. - діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Приймаючи рішення у данні справі, колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги постанову Верховного Суду від 06.02.2024 у справі №160/10740/23, згідно якої надано оцінку обов`язку податників податку зареєструвати податкові накладні у визначений Податковим кодексом України строк, зокрема у строк до 15.07.2022 з урахуванням дії карантину та воєнного стану в Україні, а також надана оцінка правомірності контролюючого органу застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення платником податків такого строку.
Враховуючи встановлені обставини справи, колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову, оскільки під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції встановлена правомірність податкового повідомлення-рішення від 03.01.2024 №4208012300.
Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На думку колегії суддів апеляційної інстанції матеріали справи дають підстави для висновку, шо позивачем не доведені обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.
При цьому, відповідачем, доведено обставини, на яких ґрунтуються заперечення проти позовних вимог, доведено правомірність дій/рішень відповідача як суб`єкта владних повноважень.
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.
Виходячи з результатів апеляційного перегляду не підлягають розподілу судові витрати у справі.
Керуючись 241-245, 250, 315, 317, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області задовольнити.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 05.06.2024 року скасувати.
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Технохімреагент» - відмовити.
Постанова набирає законної сили 01.10.2024 та в силу ст. 328 КАС України постанова може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня її прийняття шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 01.10.2024.
В повному обсязі постанова виготовлена 08.10.2024.
Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова
суддяЛ.А. Божко
суддяН.А. Олефіренко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2024 |
Оприлюднено | 17.10.2024 |
Номер документу | 122305961 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні