Постанова
від 10.10.2024 по справі 420/18215/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

------------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 жовтня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/18215/23

Головуючий в 1 інстанції: Бойко О.Я.

Місце та час укладення судового рішення «--:--», м. Одеса

Повний текст судового рішення складений 30.11.2023р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Ренійської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, третя особа комунальне підприємство «Водоканал» Ренійської міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення, -

В С Т А Н О В И В:

18.07.2023р. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до виконавчого комітету Ренійської міської ради Ізмаїльського району Одеської області (надалі - виконкому РМР), третя особа комунальне підприємство «Водоканал» Ренійської міської ради (надалі - КП «Водоканал») про визнання протиправним та нечинним рішення від 27.02.20223р. №33 «Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, які надаються комунальним підприємством «Водоканал» Ренійської міської ради».

В обґрунтування позову зазначено, що КП «Водоканал» протягом п`яти робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до Ренійської міської ради, як органу, уповноваженого встановлювати тарифи, не було проінформовано споживачів про намір здійснити зміну тарифів шляхом розміщення у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери оголошення, в газеті «Ренійський вісник», будь-якій іншій газеті, іншому друкованому виданні або на власному офіційному сайті. Всупереч пунктам 3-11 Порядку № 130, проект рішення виконавчого комітету № 33 від 27.02.2023 року про встановлення тарифів на холодне водопостачання та водовідведення, а також погодження вартості виробництва теплової енергії жодним чином не оприлюднювались на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет та веб-сайті суб`єкта господарювання (за наявності), до відома мешканців м. Рені та споживачів послуг КП «Водоканал» не доводились, можливості фізичним та юридичним особам надати свої пропозиції та зауваження до рішень не представлено.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30.11.2023р. відмовлено у задоволенні позову з підстав того, що відповідач повідомив про збільшення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення у належний строк, шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет. Законодавець не пов`язує невчасну публікацію проекту рішення органу місцевого самоврядування, з правильністю та законністю такого рішення в подальшому. Разом з тим, згідно з ч. 10 ст. 9 Закону України від 12.05.2015 № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану», у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проектів актів), частини четвертої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Закону України «Про державну допомогу суб`єктам господарювання». Неоприлюднення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування проекту рішення, як акту індивідуальної дії згідно вимог статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», не є підставою для безумовного скасування оскаржуваного рішення. Саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його не дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом. Законом України «Про доступ до публічної інформації» визначено, що неоприлюднення інформації відповідно до статті 15 цього Закону є підставою для притягнення винної особи до відповідальності. Проте, це не є підставою для скасування оскарженого рішення згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації».

Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи та порушення норм матеріального, процесуального права, позивач подала апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та ухвалити нове про задоволення позовних вимог.

Апелянт зазначає, що відповідачем не дотримано встановлений законом порядок оприлюднення повідомлення про зміну тарифів на житлово-комунальні послуги, проектів таких нормативно-правових актів, що свідчить про протиправність оскаржуваного рішення.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено, що 16.02.2023р. до виконкому РМР від КП «Водоканал» надійшла заява про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та/або централізованого водовідведення з додатками. /а.с.108/

17.02.2023р. відповідачем на офіційному веб-сайті Ренійської міської ради розміщено повідомлення про намір здійснити зміну діючих тарифів на послуги централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, у якому зазначено, що на виконання Закону України від 09.11.2017р. №2189-VІІІ «Про житлово-комунальні послуги» зі змінами, постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011р. №869 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019р. №291) «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги», відповідно до Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018р. №130, КП «Водоканал» Ренійської міської ради інформує споживачів про намір здійснити зміну тарифів (шляхом повного перегляду) на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення. Діючі тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджені рішенням виконавчого комітету Ренійської міської ради від 19.04.2019 р. № 47 «Про коригування тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення, які надаються всім споживачам міста Рені» та введені в дію з 01.06.2019 року і становлять: Тариф на послугу водопостачання - 15грн. ( з ПДВ); Тариф на послугу водовідведення - 15грн. ( з ПДВ). На сьогоднішній день населенням відшкодовується лише 49% від фактичної собівартості послуг на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення. Необхідність зміни діючих тарифів пов`язана зі зростанням ціни на електроенергію з 2,41 до 5,29 (120%) та в загальному обсязі витрат складає 21%, зростанням ціни на покупні комплектуючі вироби. Розмір мінімальної заробітної плати збільшився з 4173грн. до 6700грн. (62%). Середній тариф, який виносяться на обговорення: Централізоване водопостачання - 27грн./м3 ( з ПДВ); Централізоване водовідведення - 34грн./м3 (з ПДВ). До вказаного повідомлення додано структуру тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення КП «Водоканал» Ренійскої МР. Зазначено, що зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб приймаються впродовж 7 календарних днів з дня повідомлення, виключно у письмовому та/або електронному вигляді за адресою: 68803 Одеська обл., Ізмаїльський район, м. Рені, вул. Соборна, буд. 103. E-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1

Зазначене повідомлення також розміщено на стенді відповідача «Куточок споживача», а також в газеті «Ренийський вестник», виданої 03.03.2023р. №9-10 (9828-9829). /а.с.153-156/

Рішенням виконкому РМР від 27.02.2023р. №33 «Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, які надаються комунальним підприємством «Водоканал» Ренійської міської ради», керуючись п.п.2 п. «а» ст.28, ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997р. №280/97-ВР із змінами, ч.3 ст.4 ст.ст.5,6,10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-УІІІ, відповідно до Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 01.06.2011 №869 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 3 квітня 2019р. №291) зі змінами, Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05 червня 2018 №130, Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.09.2018 № 239, розглянувши заяву комунального підприємства «Водоканал» Ренійської міської ради від 16.02.2023 № 661/45 та додані до неї документи, зокрема розрахунки тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, які надаються КП «Водоканал», виконавчим комітетом Ренійської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, вирішено (а.с.158), зокрема: 1. встановити тарифи на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, які надаються комунальним підприємством «Водоканал» Ренійської міської ради, для наступних категорій споживачів з структурою наведеною у додатку, в розмірах: 1.1. населення: централізоване водопостачання - 27грн. за 1 куб.м.; централізоване водовідведення - 34грн. за 1 куб.м. 1.2. інші споживачі: централізоване водопостачання - 27грн. за 1 куб.м.; централізоване водовідведення - 34грн. за 1 куб.м. Визначено, що рішення вводиться в дію 01.03.2023р.

Вищезазначене рішення опубліковано на офіційному веб-сайті Ренійської міської ради 03.03.2023р. /а.с.158/

Не погоджуючись з рішенням виконкому РМР від 27.02.20223р. №33 «Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, які надаються комунальним підприємством «Водоканал» Ренійської міської ради», позивач звернулася до суду з даним позовом.

Перевіривши матеріали справи, судова колегія дійшла до наступних висновків.

Згідно зі ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950р. кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Європейський суд з прав людини у п.24 свого рішення від 20.07.2006р. у справі «Сокуренко і Стригун проти України» зазначив, що фраза «встановленого законом» поширюється не лише на правову основу самого існування «суду», але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Термін «судом, встановленим законом» у пункті 1 статті 6 Конвенції передбачає всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.

Статтею 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Ужитий у цій процесуальній нормі термін «суб`єкт владних повноважень» означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (п.7 ч.1 ст.4 КАС України у зазначеній редакції).

Необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення цим суб`єктом владних управлінських функцій та повноважень, при цьому ці функції та повноваження повинні здійснюватися суб`єктом саме у тих правовідносинах, де виник спір.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій, чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні врахувати суб`єктний склад спірних правовідносин, одним з яких є участь суб`єкта владних повноважень, визначити характер правовідносин, з яких виник спір, і мету пред`явлення позову.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Тобто спір набуває ознак публічно-правового за умов не лише наявності серед суб`єктів спору публічного органу чи посадової особи, а й здійснення ним (ними) у цих відносинах владних управлінських функцій.

Органи місцевого самоврядування відповідно до Закону України від 21.05.1997р. №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (надалі - Закон №280/97-ВР) наділені значними повноваженнями у різних галузях, зокрема, у сфері бюджету та фінансів, соціально-економічного і культурного розвитку, у сфері управління комунальною власністю, в галузі житлово-комунального господарства, у сфері регулювання земельних відносин, соціального захисту населення тощо. Реалізуючи зазначені повноваження, органи місцевого самоврядування наділені правом приймати управлінські рішення.

У ст.1 Закону №280/97-ВР наведено визначення виконавчих органів рад, згідно з яким ці органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Підпунктом 2 п. а) ст.28 Закону №280/97-ВР установлено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.

Отже, органи місцевого самоврядування у вказаних правових відносинах є суб`єктами владних повноважень, які виконують владні управлінські функції зі встановлення тарифів на комунальні послуги, зокрема, на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення.

Особливості доступу споживачів до інформації про встановлення цін/тарифів, заходи з енергозбереження, формування та виконання інвестиційних програм у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення визначає Закон України від 10.12.2015р. №887-VIII «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення» (надалі - Закон №887-VIII).

Відповідно до п.6 ст.1 Закону №887-VIII споживачам у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення гарантується безперешкодний та безоплатний доступ до інформації, у тому числі шляхом розміщення розпорядниками (володільцями) у відкритому доступі в мережі Інтернет, про: прогнози зміни цін/тарифів та обґрунтування необхідності таких змін відповідно до заяви суб`єкта господарювання, що надається для встановлення тарифів на товари, послуги, та згідно з ч.3 ст.1 це стосується й водопостачання.

Відповідно до ч.2 ст.17 Закону України «Про доступ до публічної інформації» громадський контроль за забезпеченням розпорядниками інформації доступу до публічної інформації здійснюється депутатами місцевих рад, громадськими організаціями, громадськими радами, громадянами особисто шляхом проведення відповідних громадських слухань, громадської експертизи тощо.

Згідно з ст. 4 Закону №887-VIII органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів у сферах теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, забезпечують доступ споживачів до видів інформації, зазначених у п.п.1, 2, 6-8, 12, 14 ч.1 ст.1 цього Закону, шляхом її розміщення на своїх офіційних веб-сайтах у мережі Інтернет (за наявності), на своїх інформаційних стендах, у засобах масової інформації.

Державні органи та органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів на товари, послуги суб`єктів природних монополій у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, визначають порядок оприлюднення інформації, зазначеної у п.2 ч.1 ст.1 цього Закону, та проведення відкритих слухань щодо цієї інформації за місцем надання споживачам послуг суб`єктами природних монополій та суміжних ринків.

При цьому, відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг врегульовано Законом України від 09.11.2017р. №2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги» (надалі - Закон №2189-VIII).

Відповідно до п.11 ч.2 ст.8 Закону №2189-VIII виконавець комунальної послуги зобов`язаний інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства.

Згідно з ч. 4 ст. 10 Закону №2189-VIII інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства

Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018р. №130 (надалі - Порядок №130), визначає механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування (далі - орган, уповноважений встановлювати тарифи).

Згідно з п.1 розділу ІІ Порядку №130 виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.

Згідно з п.2 розділу ІІ Порядку №130 протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).

Відповідно до п.3 розділу ІІ Порядку №130 виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо); обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше); інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності); адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.

За змістом п.5 розділу ІІ Порядку №130 інформація, зазначена у п.п.3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

Виконавець комунальних послуг за власним бажанням може додатково також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади.

Пунктами 6 та 7 розділу ІІ Порядку №130 встановлено, що способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються передбаченими цим Порядком. Інформація має бути достовірною, точною, повною.

Згідно з п.8-10 розділу ІІ Порядку №130 у процесі доведення до відома споживачів інформації усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань підлягають реєстрації та обов`язковому розгляду виконавцем комунальних послуг.

Зауваження і пропозиції, які отримані органом, уповноваженим встановлювати тарифи, надсилаються для розгляду відповідному виконавцеві комунальних послуг. За результатами такого розгляду виконавець комунальних послуг приймає рішення про їх урахування чи відхилення.

Виконавець комунальних послуг в установленому законодавством порядку повідомляє споживача, який протягом встановленого строку надав свої пропозиції та зауваження, про їх урахування або відхилення. При цьому у разі відхилення пропозицій і зауважень виконавцем комунальних послуг споживачеві надається відповідь з обґрунтуванням причин їх неврахування.

У разі врахування зауважень і пропозицій виконавець комунальних послуг здійснює перерахунок тарифу та передає його органу, уповноваженому встановлювати тарифи, листом з висловленою позицією та відповідними обґрунтуваннями.

У такому випадку процедура доведення до відома споживачів інформації повторно виконавцем комунальних послуг не здійснюється.

Системний аналіз наведених норм права свідчить, що зміна цін/тарифів на комунальні послуги потребують дотримання чітких вимог, до яких відносяться: здійснення виконавцем комунальних послуг розрахунку економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг; інформування виконавцем комунальних послуг комунальних послуг протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи); встановлення виконавцем комунальних послуг строку для прийняття зауважень і пропозицій; доведення до відома споживачів про зміну та причини зміни тарифів із відповідним обґрунтуванням.

Як вбачається з матеріалів справи, 16.02.2023р. до виконкому РМР від КП «Водоканал» надійшла заява про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та/або централізованого водовідведення з додатками. /а.с.108зв./

17.02.2023р. відповідачем на офіційному веб-сайті Ренійської міської ради розміщено повідомлення про намір здійснити зміну діючих тарифів на послуги централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, у якому зазначено, що на виконання Закону України від 09.11.2017р. №2189-VІІІ «Про житлово-комунальні послуги» зі змінами, постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011р. №869 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019р. №291) «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги», відповідно до Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018р. №130, КП «Водоканал» Ренійської міської ради інформує споживачів про намір здійснити зміну тарифів (шляхом повного перегляду) на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення. Діючі тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджені рішенням виконавчого комітету Ренійської міської ради від 19.04.2019р. №47 «Про коригування тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення, які надаються всім споживачам міста Рені» та введені в дію з 01.06.2019 року і становлять: Тариф на послугу водопостачання - 15грн. (з ПДВ); Тариф на послугу водовідведення - 15грн. ( з ПДВ). На сьогоднішній день населенням відшкодовується лише 49% від фактичної собівартості послуг на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення. Необхідність зміни діючих тарифів пов`язана зі зростанням ціни на електроенергію з 2,41 до 5,29 (120%) та в загальному обсязі витрат складає 21%, зростанням ціни на покупні комплектуючі вироби. Розмір мінімальної заробітної плати збільшився з 4173грн. до 6700грн. (62%). Середній тариф, який виносяться на обговорення: Централізоване водопостачання - 27грн./м3 ( з ПДВ); Централізоване водовідведення - 34грн./м3 (з ПДВ). До вказаного повідомлення додано структуру тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення КП «Водоканал» Ренійскої МР. Зазначено, що зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб приймаються впродовж 7 календарних днів з дня повідомлення, виключно у письмовому та/або електронному вигляді за адресою: 68803 Одеська обл., Ізмаїльський район, м. Рені, вул. Соборна, буд. 103. E-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1

При цьому, не заслуговує на увагу посилання апелянта на непублікацію повідомлення про зміну вищезазначених тарифів у місцевому друкованому засобі масової інформації, оскільки воно розмішене в газеті «Ренийський вестник», виданої 03.03.2023р. №9-10 (9828-9829). /а.с.153зв.-154зв., 155зв-156/

Таким чином, відповідач належним чином повідомив споживачів про можливе збільшення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення у належний строк, шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет, що свідчить про дотримання вимог Порядку № 130.

Частиною 11 ст.59 Закону України №280/97-ВР установлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації», крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Частиною 3 ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Право запитувача оскаржити до керівника розпорядника, вищого органу або суду невиконання розпорядниками обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до ст.15 цього Закону, інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача передбачено ч.2 ст.23 Закону України «Про доступ до публічної інформації»).

В частині 3 ст.23 Закону України «Про доступ до публічної інформації» зазначено, що оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до КАС України.

Таким чином, законодавець не пов`язує невчасну публікацію проекту рішення органу місцевого самоврядування, з правильністю та законністю такого рішення в подальшому.

При цьому, частиною 10 ст. 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачено, що у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги п.3 ч.1 (у частині оприлюднення проектів актів), ч.4 ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Закону України «Про державну допомогу суб`єктам господарювання».

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022р. №64/2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який діє до сьогоднішнього дня.

Таким чином, враховуючи триваючу дію правового режиму воєнного стану в Україні, у відповідача був відсутній обов`язок щодо публікації проекту оскаржуваного рішення, що свідчить про відсутність протиправної бездіяльності у цій частині.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що виконком РМР приймаючи оскаржуване рішення діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначені законами України, а тому воно не підлягає визнанню протиправним.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, що свідчить про відсутність підстав для її задоволення.

За правилами ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судові витрати розподіляються відповідно до ст.139 КАС України, якою передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.ст.139, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року залишити без змін.

Судові витрати за подання апеляційної скарги покласти на ОСОБА_1 .

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.

Суддя-доповідач А.В. КрусянСудді О.В. Єщенко О.В. Яковлєв

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2024
Оприлюднено17.10.2024
Номер документу122306246
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів

Судовий реєстр по справі —420/18215/23

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Постанова від 10.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 30.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні