ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.10.2024м. ДніпроСправа № 904/887/24
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Назаренко Н.Г., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комерс Сіті Дніпро" (49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Січових Стрільців, буд. 90, офіс 101, ідентифікаційний код 41568766)
про стягнення 114 060,84 грн. збору за зберігання вантажу
Без виклику (повідомлення) учасників справи
РУХ СПРАВИ В СУДІ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ.
Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом №НЮс-01/25 від 28.02.2024 про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Комерс Сіті Дніпро" 114 060,84 грн. збору за зберігання вантажу.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 01.03.2024 позовну заяву залишено без руху, запропоновано позивачу протягом 5 днів з дня вручення ухвали суду про залишення позовної заяви без руху усунути недоліки позовної заяви, а саме надати до суду докази сплати судового збору у розмірі 3 028,00 грн.
За допомогою системи "Електронний суд" 11.03.2024 позивачем до суду подана заява про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою від 18.03.2024 (суддя Бондарєв Е.М.) прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників за наявними в матеріалах справи документами.
29.03.2024 через систему "Електронний суд" від Відповідача надійшов відзив на позовну заяву.
01.04.2024 через систему "Електронний суд" від Позивача надійшла відповідь на відзив.
Розпорядженням керівника апарату суду №345 від 14.08.2024 призначений повторний автоматичний розподіл справи №904/887/24 у зв`язку із тимчасовим відстороненням від здійсненням правосуддя судді Бондарєва Е.М.
Згідно протоколу автоматичного розподілу справ між суддями від 14.08.2024 справу №904/887/24 передано на розгляд судді Назаренко Н.Г.
Ухвалою від 16.08.2024, з урахуванням ухвали про виправлення описки від 14.10.2024, прийнято справу №904/1172/24 до свого провадження за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників за наявними в матеріалах справи документами.
Господарський суд констатує, що сторони мали реальну можливість надати всі існуючі докази в обґрунтування своїх позовних вимог та заперечень суду першої інстанції.
Частиною 8 статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи. Судові дебати не проводяться.
16.10.2024 здійснено розгляд справи по суті.
Відповідно до статті 233 Господарського процесуального кодексу України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.
Враховуючи приписи частини 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з розглядом справи без повідомлення (виклику) учасників справи, рішення прийнято без його проголошення.
ПОЗИЦІЯ ПОЗИВАЧА.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 13.08.2020 між АТ "Українська залізниця" та ТОВ "Мирівський елеватор №1" укладено договір №ПР/М-20415/НЮдч про експлуатацію залізничної під`їзної колії Товариства з обмеженою відповідальністю "Мирівський елеватор №1" при станції Мирова Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця". 06.01.2023 з дозволу начальника станції Мирова між ТОВ "Мирівський елеватор №1" (вантажовідправник/власник колії) та ТОВ "Комерс Сіті Дніпро"(вантажовідправник/вантажоодержувач) укладено письмову угоду №4657/02-02 відповідно до якої користувач/власник колії надає дозвіл на використання залізничної під`їзної колії для здійснення навантаження (вивантаження) вагонів з вантажем, який належить вантажовідправнику/вантажоодержувачу, на залізничній під`їзній колії користувача/власника колії. Відповідно до повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №32-41568766/2020-001 від 16.03.2020 АТ "Українська залізниця" засвідчило прийняття від ТОВ "Комерс Сіті Дніпро" Заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом. Тобто, 16.03.2020 між АТ "Українська залізниця" та ТОВ "Комерс Сіті Дніпро" укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №8370526.
В рамках укладених договорів та письмової угоди, в період з березня по квітень 2023 року ТОВ "Комерс Сіті Дніпро" з під`їзної колії ТОВ "Мирівський елеватор №1" групами по 2-3 вагони на колії станції Мирова для подальшого перевезення по накладним №№45564259, 45589843, 45618782, 45648821, 45665056, 46353876, 46380614, 46408498, 46420980, 46579843 передавались навантажені пшеницею та зерном кукурудзи вагони №№53228078, 95109377, 95187969, 95190682, 95876769, 95189080, 95943452, 98209901, 95189023, 95189114, 95189510, 95190302, 95190468, 95193504, 95112249, 95188637, 95185864, 95490629, 95103750, 95149167, 95102679, 95153466, 95154175, 95154316, 95154340, 95185849, 95186565, 95188553, 95189007, 95943379, 95101762, 95149415, 53227997, 53228003, 53228136, 95186300, 95186573, 95186680, 95190674, 53228151, 95121323, 95185971, 95190047, 95190211, 95190534, 95191110, 95185765, 95115010, 95056016, 95124566, 95125068, 95126538, 95126546, 95068714, 95125704, 95127312, 95077426, 95077558, 95478533, 95441747, 95760005, 95799672, 95124236, 95124269, 95124301, 95124368, 95124384, 95126454, 95126769, 95127049, 95440061, 95776902, 95124673, 95125514, 95126249, 95124251, 95124483, 95125373, 95125456, 95125548, 95127130, 95478467, 95775086, 95777777, 95058061, 95124244, 95124657, 95124723, 95124855, 95125183, 95068813, що підтверджується відповідними записами в Журналі закріплення вагонів на коліях станції Мирова.
В період з травня по червень 2023 року комерційними ревізорами залізниці проведено перевірку з питання дотримання умов договору №ПР/М-20415/НЮдч від 13.08.2020, за результатами якої було виявлено недобір збору за зберігання вантажів на місцях загального користування у розмірі 114 060,84 грн. з ПДВ. За цим фактом 19.06.2023 станцією Мирова були складені акти загальної форми №№ 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, з яких, зокрема слідує, що в певний період часу спірні вагони з причин, що залежать від вантажовласника простоювали на коліях станції Мирова в очікуванні оформлення перевезення. По накопичувальній картці №19069001 ТОВ "Комерс Сіті Дніпро" був нарахований збір за зберігання вантажів на загальну суму 95 050,70 грн. без ПДВ (114 060,84 грн. з ПДВ). Означена накопичувальна картка з боку ТОВ "Комерс Сіті Дніпро" була підписана із запереченнями, у зв`язку з чим нараховані кошти у безспірному порядку не були списані.
ПОЗИЦІЯ ВІДПОВІДАЧА.
Відповідач проти позову заперечив, зазначив,що, згідно з пам`ятками про забирання вагонів, наведеними в відомостях №№ 05030014, 07030015, 08030016, 10030017, 11030018, 20040019, 21040020, 23040021, 24040022, 03050024, сформовані в партію вагони забиралися станцією після оформлення перевізних документів №№ 45564259, 45589843, 45618782, 45648821, 45665056, 46353876, 46380614, 46408498, 46420980, 46579843, що вказує на відсутність затримки вагонів з вини відправника. Детальна інформація про час оформлення відправником перевізних документів та фактичний час забирання вагонів за умовами Договору наведена в додатку до позовної заяви (Дані подачі-забирання вагонів та оформлення залізничних накладних). Тому, на думку відповідача, кошти за зберігання вантажів були нараховані всупереч пункту 9 Правил зберігання вантажів та з порушенням вказаного вище Договору.
Таким чином, відповідач вважає, що позивачем не надано належних та допустимих доказів того, що затримка вагонів на коліях загального користування сталася поза межами встановлених у договорі строків.
ВІДПОВІДЬ ПОЗИВАЧА НА ВІДЗИВ.
Позивач зазначив, що відповідно до умов договору 13.08.2020 року між АТ «Українська залізниця» та ТОВ «Мирівський елеватор №1» укладено договір №ПР/М-20415/НЮдч про експлуатацію залізничної під`їзної колії ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «МИРІВСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР №1» при станції Мирова регіональної філії «Придніпровська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» Максимальна кількість вагонів, у кожній партії, що передається на під`їзну колію однією групою, становить не більше 3-х завантажених вагонів (12 осей) максимальною вагою 290 тон або 6 порожніх вагонів 24 осі максимальною вагою 150 тон.
Про готовність вагонів до забирання відповідальний працівник Користувача колії передає повідомлення відповідальному працівнику станції Мирова по телефону за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства Транспорту України від 25.02.99 №113, зареєстрованими у Міністерстві Юстиції України 15.03.99 за №165/3458 з подальшим письмовим підтвердженням.
З під`їзної колії вагони повертаються всією партією, одночасно переданою на під`їзну колію, або по узгодженню з залізницею в меншій кількості. Партії вагонів, що повертаються з під`їзної колії, формуються згідно з ПТЕ і доставляються локомотивом Користувача на колії станції Мирова.
Приймання вагонів Залізницею здійснюється на коліях станції Мирова. Подальший рух вагонів виконується локомотивом Залізниці.
Позивач зазначає,що, за один виїзд з під`їзної колії ТОВ «Мирівський елеватор №1» на колії станції Мирова локомотив власника під`їзної колії може перевезти не більше 3-х завантажених вагонів (12 осей).
В той же час з наданих накладних слідує, що вони були складені на групи вагонів, кожна з яких >3 вагонів. Вказане означає, що група вагонів, яка була сформована під певну накладну, ввозилась на станцію не однією партією, а декількома. Ця обставина, власне, і стала причиною затримки вагонів.
Як наглядний приклад розглянемо накладну №45564259, сформовану на групу з 8-ми вагонів.
Дана група була поділена Відповідачем на 3 партії по 2-3 вагони у кожній та ввозилась на станцію Мирова локомотивом ТОВ «Мирівський елеватор №1» наступним чином: 19:01-2 ваг., 19:19-3 ваг., 19:35-3 ваг. При цьому, вагони, які прибули у перших двух партіях, затримувались з моменту їх ввезення (19:01 та 19:19 відповідно) до моменту ввезення останньої партії (19:35), оскільки оформлення перевезення можливе виключно за наявності всієї групи вагонів.
Крім того, позивач зазначив, що, згідно з пунктом 9 Правил зберігання вантажів за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки.
Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.
Відповідно до пункту 4 Правил користування вагонами і контецнерами час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій.
Тобто, спочатку вагони ввозяться на станцію, далі здійснюються приймально-здавальні операції і лише згодом передаються.
Позивач стверджує, що додані Відповідачем до відзиву пам`ятки про подавання та забирання вагонів, виходячи із їх змісту та положень пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами, засвідчують виключно дату та час передавання спірних вагонів на (з) під`їзну(ої) колію(ї). Водночас, пункт 9 Правил зберігання вантажів початком нарахування збору визначає саме момент ввезення вантажу на станцію, який у даному випадку засвідчено записами у Журналі закріплення вагонів на коліях станції Мирова та який за часом відбувається раніше, аніж передавання вагонів.
На думку позивача, посилання Відповідача на пам`ятки про забирання вагонів є помилковими, позаяк означені документи засвідчують лише дату та час передавання вагонів та які не є тотожними моменту ввезення вантажу на станцію.
ОБСТАВИНИ, ЯКІ Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.
Предметом доказування, відповідно до частини 2 статті 76 Господарського процесуального кодексу України, є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Предметом доказування у даній справі є: обставини укладання договору надання послуг залізничного перевезення; факт надання послуг; наявність перевізних документів - залізничних накладних; правомірність здійснення розрахунків заявленого до стягнення збору за зберігання вантажів.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ.
13.08.2020 між АТ "Українська залізниця" та ТОВ "Мирівський елеватор №1" укладено договір №ПР/М-20415/НЮдч про експлуатацію залізничної під`їзної колії Товариства з обмеженою відповідальністю "Мирівський елеватор №1" при станції Мирова Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця". 06.01.2023 з дозволу начальника станції Мирова між ТОВ "Мирівський елеватор №1" (вантажовідправник/власник колії) та ТОВ "Комерс Сіті Дніпро"(вантажовідправник/вантажоодержувач) укладено письмову угоду №4657/02-02 відповідно до якої користувач/власник колії надає дозвіл на використання залізничної під`їзної колії для здійснення навантаження (вивантаження) вагонів з вантажем, який належить вантажовідправнику/вантажоодержувачу, на залізничній під`їзній колії користувача/власника колії. Відповідно до повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №32-41568766/2020-001 від 16.03.2020 АТ "Українська залізниця" засвідчило прийняття від ТОВ "Комерс Сіті Дніпро" Заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом. Тобто, 16.03.2020 між АТ "Українська залізниця" та ТОВ "Комерс Сіті Дніпро" укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №8370526.
Отже, ТОВ КОМЕРС СІТІ ДНІПРО було приєднано АТ Українська залізниця до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.
Відповідно до п.1.1. предметом Договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.
Маршрутний поїзд - вантажний поїзд, одночасно пред`явлений до перевезення Замовником, який відповідає установленій Перевізником масі та /або довжині та прямує без переробки на одну станцію призначення/вихідну станцію. Маршрутний поїзд може бути оформлений одним або декількома перевізними документами. (п.1.3. договору)
Згідно з пунктом 1.4. надання послуг за Договором може підтверджуватись, зокрема, накладною, відомістю плати за користування вагонами, іншими документами.
Пунктом 2.1 договору про надання послуг передбачено, що до обов`язків замовника, зокрема, віднесено - надання або організація надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів; сплата послуг перевізника та інших платежів, належних перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника; відшкодовування перевізнику витрат, пов`язаних із затримкою вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України.
Відповідно до п.2.3.2. договору залізниця зобов`язана Приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів.
Згідно п.3.4. Договору про надання послуг встановлено, що Замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному Договором розмірі плату за користування власними вагонами Перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих Замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від Замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від Перевізника (далі - плата за користування власними вагонами Перевізника). Пунктом 3.4.1. передбачено, що розмір плати за користування власними вагонами Перевізника встановлюється відповідно п. 3.4.2. Договору.
Пунктом 3.4.2. договору про надання послуг встановлює, що плата за користування власними вагонами Перевізника визначається за кожен вагон відповідно до їх типу за відповідною формулою.
Згідно до п. 3.4.3. Договору про надання послуг: Моментом початку відліку часу для нарахування плати за користування власними вагонами Перевізника, визначеної в п. 3.4. Договору, є момент передачі Замовнику власних вагонів Перевізника або початку затримки відповідно до Правил користування вагонами. Облік часу користування, з метою визначення розміру плати за користування власними вагонами Перевізника у випадках вказаних в п. 3.4. Договору, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Застосування плати за користування власними вагонами Перевізника в частині, що не визначена Договором, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Загальний час, за який нараховується та сплачується Замовником плата за користування власними вагонами Перевізника, включає час перебування вагонів у безпосередньому розпорядженні Замовника та час затримки вагонів з його вини в очікуванні подавання під вантажні або інші операції на станціях призначення і на підходах до них.
Також плата за користування власними вагонами перевізника нараховується та сплачується замовником у випадку їх затримки під час перевезення з причин, що не залежить від перевізника. В таких випадках кількість годин затримки обліковується окремо по кожній станції затримки на підставі актів загальної форми ГУ-23 (п. 3.4.4 договору).
Розрахунки за Договором здійснюються через філію Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень АТ Укрзалізниця (пункт 4.1 Договору).
Пунктом 7.3. Договору сторони погодили, що строк позовної давності за вимогами Перевізника до Замовників, що випливають з правовідносин Сторін за Договором, становить один рік.
Договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається перевізником в повідомленні про оприлюднення договору здійсненого на веб-сайті та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення договору. На звернення замовника умови договору застосовуються до відносин з замовником, які виникли між сторонами до його укладення та введення в дію (п. 12.1 договору).
В рамках укладених договорів та письмової угоди, в період з березня по квітень 2023 року ТОВ "Комерс Сіті Дніпро" з під`їзної колії ТОВ "Мирівський елеватор №1" групами по 2-3 вагони на колії станції Мирова для подальшого перевезення по накладним №№45564259, 45589843, 45618782, 45648821, 45665056, 46353876, 46380614, 46408498, 46420980, 46579843 передавались навантажені пшеницею та зерном кукурудзи вагони №№53228078, 95109377, 95187969, 95190682, 95876769, 95189080, 95943452, 98209901, 95189023, 95189114, 95189510, 95190302, 95190468, 95193504, 95112249, 95188637, 95185864, 95490629, 95103750, 95149167, 95102679, 95153466, 95154175, 95154316, 95154340, 95185849, 95186565, 95188553, 95189007, 95943379, 95101762, 95149415, 53227997, 53228003, 53228136, 95186300, 95186573, 95186680, 95190674, 53228151, 95121323, 95185971, 95190047, 95190211, 95190534, 95191110, 95185765, 95115010, 95056016, 95124566, 95125068, 95126538, 95126546, 95068714, 95125704, 95127312, 95077426, 95077558, 95478533, 95441747, 95760005, 95799672, 95124236, 95124269, 95124301, 95124368, 95124384, 95126454, 95126769, 95127049, 95440061, 95776902, 95124673, 95125514, 95126249, 95124251, 95124483, 95125373, 95125456, 95125548, 95127130, 95478467, 95775086, 95777777, 95058061, 95124244, 95124657, 95124723, 95124855, 95125183, 95068813, що підтверджується відповідними записами в Журналі закріплення вагонів на коліях станції Мирова.
В період з травня по червень 2023 року комерційними ревізорами залізниці проведено перевірку з питання дотримання умов договору №ПР/М-20415/НЮдч від 13.08.2020, за результатами якої було виявлено недобір збору за зберігання вантажів на місцях загального користування у розмірі 114 060,84 грн. з ПДВ. За цим фактом 19.06.2023 станцією Мирова були складені акти загальної форми №№ 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, з яких, зокрема слідує, що в певний період часу спірні вагони з причин, що залежать від вантажовласника простоювали на коліях станції Мирова в очікуванні оформлення перевезення. По накопичувальній картці №19069001 ТОВ "Комерс Сіті Дніпро" був нарахований збір за зберігання вантажів на загальну суму 95 050,70 грн. без ПДВ (114 060,84 грн. з ПДВ). Означена накопичувальна картка з боку ТОВ "Комерс Сіті Дніпро" була підписана із запереченнями, у зв`язку з чим нараховані кошти у безспірному порядку не були списані.
Отже, причиною виникнення спору є несплата відповідачем збору за зберігання вантажу.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з огляду на таке.
Спірні правовідносини стосуються перевезення вантажів залізницею, а відтак, підпадають під правове регулювання Глави 64 Цивільного кодексу України, Глави 32 Господарського кодексу України, Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998, та інших нормативних актів, прийнятих у відповідності до них та які регулюють спірні правовідносини.
Відповідно до статті 307 Господарського кодексу України, положення якої кореспондуються із положеннями статті 909 Цивільного кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Відповідно до положень частини п`ятої статті 307 Господарського кодексу України, які кореспондуються з положеннями частини другої статті 908 та статті 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
Пунктом 8 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Умови та порядок організації перевезень, у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України. Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.
При цьому, Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (стаття 2 Статуту).
На підставі цього Статуту затверджені Міністерством транспорту Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (стаття 5 Статуту).
Абзацом 2 пункту 64 Статуту залізниць визначено, що для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування призначено під`їзні колії. Взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів) (абзаци 1, 4 пункту 71 Статуту залізниць).
Час перебування вагонів під навантаженням і вивантаженням у разі обслуговування залізничної під`їзної колії локомотивом залізниці визначається з моменту фактичної подачі вагонів на місце навантаження або вивантаження до моменту одержання станцією від підприємства повідомлення про готовність вагонів до забирання.
Час знаходження вагонів на залізничних під`їзних коліях, що обслуговуються їх локомотивами, визначається з моменту передачі вагонів на передавальних коліях.
Місце і порядок операцій встановлюються договором про експлуатацію залізничної під`їзної колії. Норми часу на операції передачі не повинні перевищувати однієї хвилини на вагон і 30 хвилин на всю пред`явлену партію вагонів (абз. 1-3 п. 76 Статуту).
Згідно з статтею 6 Статуту залізниці України вантаж - матеріальні цінності, які перевозяться залізничним транспортом у спеціально призначеному для цього вантажному рухомому складі.
Відповідно до статті 46 Статуту одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.
Статтею 119 Статуту визначено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.
Пунктом 5 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Мінтрансу України від 21.11.2000 №644, зареєстрованим у Мінюсті України 24.11.2000 за №866/5087 (далі - Правила), передбачено, що якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені статтею 46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.
Згідно з пунктом 8 Правил зберігання вантажів збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо). Термін безоплатного зберігання обчислюється: якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження; при переадресуванні - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу; при затримці - з моменту затримки.
Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника (пункт 6 Правил користування вагонами і контейнерами).
Згідно з пунктом 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порт, підприємства.
Порядок нарахування збору за зберігання вантажів наведений у п.2 Розділу 3 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України, який затверджений наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 26.03.2009 №317, зареєстрований у Мінюсті 15.04.2009 за №340/16536, (далі - Збірник тарифів). Збірником тарифів визначено, що у всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної.
В період з травня по червень 2023 року комерційними ревізорами залізниці проведено перевірку з питання дотримання умов договору №ПР/М-20415/НЮдч від 13.08.2020, за результатами якої було виявлено недобір збору за зберігання вантажів на місцях загального користування у розмірі 114 060,84 грн. з ПДВ. За цим фактом 19.06.2023 станцією Мирова були складені акти загальної форми №№ 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, з яких, зокрема слідує, що в певний період часу спірні вагони з причин, що залежать від вантажовласника простоювали на коліях станції Мирова в очікуванні оформлення перевезення. По накопичувальній картці №19069001 ТОВ "Комерс Сіті Дніпро" був нарахований збір за зберігання вантажів на загальну суму 95 050,70 грн. без ПДВ (114 060,84 грн. з ПДВ). Означена накопичувальна картка з боку ТОВ "Комерс Сіті Дніпро" була підписана із запереченнями, у зв`язку з чим нараховані кошти у безспірному порядку не були списані.
Так, згідно з пунктом 9 Правил зберігання вантажів за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки.
Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.
Відповідно до пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій.
Отже, спочатку вагони ввозяться на станцію, далі здійснюються приймально-здавальні операції і лише згодом передаються. Так, додані Відповідачем до відзиву пам`ятки про подавання та забирання вагонів, виходячи із їх змісту та положень пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами, засвідчують виключно дату та час передавання спірних вагонів на (з) під`їзну(ої) колію(ї). Водночас, пункт 9 Правил зберігання вантажів початком нарахування збору визначає саме момент ввезення вантажу на станцію, який у даному випадку засвідчено записами у Журналі закріплення вагонів на коліях станції Мирова та який за часом відбувається раніше, аніж передавання вагонів.
Отже, посилання Відповідача на пам`ятки про забирання вагонів є помилковими, оскільки означені документи засвідчують лише дату та час передавання вагонів та які не є тотожними моменту ввезення вантажу на станцію.
Як вбачається з матеріалів справи, станцією затримки оформлені відповідні акти форми ГУ-23, на підставі яких за час знаходження спірного вагону на станції затримки, розрахований збір за зберігання вантажу у сумі 114 060,84грн.
Судом здійснено перевірку розрахунку виконаного позивачем, за результатами якої суд приходить до висновку про його обґрунтованість.
Відповідно до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Статтею 78 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Господарський суд наголошує, що 17.10.2019 набув чинності Закон України від 20.09.2019 № 132-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", яким було, зокрема внесено зміни до ГПК України та змінено назву статті 79 ГПК України з "Достатність доказів" на нову - "Вірогідність доказів" та викладено її у новій редакції з фактичним впровадженням у господарський процес стандарту доказування "вірогідність доказів".
Стандарт доказування "вірогідність доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати саме ту їх кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.
Відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.
За результатами аналізу всіх наявних у справі доказів в їх сукупності суд приходить до висновку, що докази на підтвердження правомірності покладення на відповідача обов`язку із внесенням плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажів у загальному розмірі 91 751,40 грн., з яких 260,76 грн. - плата за користування вагонами та 91 490,64 грн. - збір за зберігання вантажів, є більш вірогідними, ніж докази надані на її спростування.
Суд також зазначає, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
У справі "Трофимчук проти України" (№ 4241/03, §54, ЄСПЛ, 28 жовтня 2010 року) Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
З урахуванням вищевикладеного, підлягають задоволенню вимоги позивача щодо стягнення з відповідача 114 060,84 грн. збору за зберігання вантажу.
СУДОВІ ВИТРАТИ.
За змістом статті 129 Господарського процесуального кодексу України за результатами розгляду справи здійснюється розподіл судових витрат.
З урахуванням положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 73, 74, 76, 77 79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комерс Сіті Дніпро" про стягнення 114 060,84 грн. збору за зберігання вантажу задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Комерс Сіті Дніпро" (49000, м.Дніпро, вул.Січових Стрільців, будинок 90, офіс 101, код ЄДРПОУ 41568766) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м.Київ, вул.Єжи Гедройця, будинок 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м.Дніпро, пр.Дмитра Яворницького, буд.108, код ЄДРПОУ 40081237) збір за зберігання вантажу в розмірі 114 060,84 грн. та судовий збір в розмірі 3 028,00грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 16.10.2024.
Суддя Н.Г. Назаренко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2024 |
Оприлюднено | 17.10.2024 |
Номер документу | 122317915 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні