ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" жовтня 2024 р. справа № 300/5351/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Григорука О.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій
ВСТАНОВИВ:
Адвокат Чобанюк М.М. звернувся до суду в інтересах ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області про
визнання протиправним та скасування рішення двадцять п`ятої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області від 30.05.2024 № 11-25/2024 "Про розгляд заяви (клопотання) гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу" про відмову позивачу у наданні дозволу на викуп земельних ділянок, розташованих в селі Кобаки, Косівського району, Івано-Франківської області, на підставі заяви від 10.01.2024;
зобов`язання Рожнівську сільську раду Косівського району Івано-Франківської області повторно розглянути заяву (клопотання) ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024 та прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на викуп земельної ділянки площею 1,6915 га, кадастровий номер 2623683601:01:006:0126 та дозволу на викуп земельної ділянки площею 4,0865 га, кадастровий номер 2623683601:01:006:0327.
Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуваним рішенням від 30.05.2024 № 11-25/2024 відповідачем протиправно відмовлено позивачу у наданні дозволу на викуп земельних ділянок, розташованих в селі Кобаки, Косівського району, Івано-Франківської області, на підставі заяви від 10.01.2024, оскільки позивач має право купівлі земельних ділянок відповідно до пункту 6-1 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, як спадкоємець померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 , якому належало право постійного користування вказаних земельних ділянок, призначених для ведення фермерського господарства.
Ухвалою суду від 08.07.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.62, 63).
Ухвалу про відкриття провадження доставлено до електронного кабінету відповідача 08.07.2024, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (а.с.64).
Заяв чи клопотань відповідач суду не подав, правом на подання відзиву на позов, у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, не скористався.
Згідно частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
За таких обставин, керуючись частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, справа підлягає вирішенню за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні) у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08.06.2023 у справі № 300/807/23, яке набрало законної сили, встановлено: "Ухвалою Х сесії XXI скликання Косівської районної ради народних депутатів від 24.03.1992 "Про виділення землі та реєстрацію Статуту селянського господарства ОСОБА_2 " закріплено в довічне успадковане володіння ОСОБА_2 жителю с. Кобаки 6,0 га ріллі (в тому числі на участку "Морозівське" - 4,3 га ріллі, "Біля Сонія" - 1,7 га ріллі) для ведення селянського (фермерського) господарства. Та зареєстровано статут селянського (фермерського) господарства ОСОБА_2 . Факт передачі вказаних земельних ділянок в постійне користування ОСОБА_2 підтверджується державним актом на право постійного користування землею серії ІФ № 08-12-3/000122, де вказано дві ділянки площею 4,0865 га та 1,6915 га, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 122. 24.03.1992 Марфечуком зареєстровано юридичну особу селянське (фермерське) господарство ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності селянсько-фермерського господарства ОСОБА_2 № 22192276 від 01.06.1995. Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії ААБ № 728025 від 04.01.2013 щодо селянсько-фермерського господарства ОСОБА_2 видом діяльності за КВЕД є 01.41 - розведення великої рогатої худоби. Відповідно до даних витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-4812710032021 від 22.01.2021 земельна ділянка за кадастровим номером 2623683601:01:006:0126, площею 1,6915 га надана ОСОБА_2 в постійне користування згідно державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 23.12.1996 ІФ 000122, який видано Косівською районною Радою народних депутатів. Відповідно до даних витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-4617608952021 від 29.12.2021 земельна ділянка за кадастровим номером 2623683601:01:006:0327, площею 4,0865 га надана ОСОБА_2 в постійне користування згідно державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 23.12.1996 ІФ 000122, який видано Косівською районною Радою народних депутатів." "...15.12.2022 ОСОБА_2 через свого представника ОСОБА_3 звернувся до Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області із заявою про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу за кадастровим номером 2623683601:01:006:0126, площею 1,6915 та за кадастровим номером 2623683601:01:006:0327, площею 4,0865 га, що знаходяться в селі Кобаки Косівського району, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, які, на праві постійного користування, знаходяться у постійному користуванні ОСОБА_2 за ціною, що дорівнює нормативній грошовій оцінці земельних ділянок і становлять 33790,89 грн. та 76134,76 грн. відповідно..." "...Рішенням шістнадцятої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради від 23.12.2022 № 37-16/2022 "Про розгляд заяви ОСОБА_2 " вирішено відмовити ОСОБА_2 у наданні викупу земельних ділянок загальною площею 5,7780 га за кадастровими номерами 2623683601:01:006:0126 та цільове призначення для ведення фермерського господарства 2623683601:01:006:0327...".
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08.06.2023 у справі № 300/807/23, яке набрало законної сили, позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення шістнадцятої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області № 37-16/2022 від 23.12.2022. Зобов`язано Рожнівську сільську раду Косівського району Івано-Франківської області повторно розглянути заяву ОСОБА_2 від 02.12.2022 (вх. 15.12.2022) про надання дозволу на викуп земельних ділянок площею 1,6915 га, кадастровий номер 2623683601:01:006:0126 та площею 4,0865 га, кадастровий номер 2623683601:01:006:0327 (вебсайт: https://reyestr.court.gov.ua/Review/112065961) (а.с.33-39).
ІНФОРМАЦІЯ_1 помер ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Згідно довідки приватного нотаріуса Косівського районного нотаріального округу Тонюк М.М. від 08.01.2024 № 14/02-14 станом на 08.01.2023, єдиним спадкоємцем за заповітом, посвідченим Рожнівською сільською радою Косівського району Івано-Франківської області від 08.04.2021 за реєстром № 56, що прийняв спадщину після смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 , є його син - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с.29).
ОСОБА_1 через свого представника ОСОБА_3 звернувся до Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області з заявою (клопотанням) від 10.01.2024 про надання дозволу на викуп даних земельних ділянок без розстрочки платежу за кадастровим номером 2623683601:01:006:0126, площею 1,6915 та за кадастровим номером 2623683601:01:006:0327, площею 4,0865 га, що знаходяться в селі Кобаки, Косівського району, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства. До вказаної заяви додатками долучено: копію паспорта громадянина України ОСОБА_1 ; копію довіреності щодо представництва інтересів заявника ОСОБА_4 ; копію паспорта громадянина України ОСОБА_4 ; копію державного акту на право постійного користування землею ІФ № 08-12-3/000122 від 23.12.1996; копію витягу із Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим номером 2623683601:01:006:0126; копію витягу із Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим номером 2623683601:01:006:0327; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 2623683601:01:006:0126; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 2623683601:01:006:0327, копію довідки від 08.01.2024 № 14/02-14, копію витягу про реєстрацію в спадковому реєстрі, копію заповіту (а.с.30-32).
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.09.2024 у справі № 300/1573/24 позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Рожнівської сільської ради Івано-Франківської області щодо не розгляду заяви (клопотання) ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024. В задоволенні решти вимог позову відмовлено (вебсайт: https://reyestr.court.gov.ua/Review/121939470).
Рішенням суду від 01.08.2024 у справі № 300/2591/24, яке набрало законної сили, встановлено, що Рожнівська сільська рада Косівського району Івано-Франківської області відповіддю від 15.02.2024 № 227/2.2-03 (на № 4971/1.2-04 від 13.02.2024), повідомила представника позивача про те, що з моменту державної реєстрації селянського (фермерського) господарства як юридичної особи право постійного користування земельною ділянкою, яку отримав саме для ведення такого господарства його засновник, переходить до цього господарства, тому в такій ситуації зазначене право не може бути об`єктом спадкування, а постійним користувачем вказаної ділянки після смерті засновника залишається селянське (фермерське) господарство. Крім того, звернуто увагу, що згідно з положеннями Цивільного кодексу України, Закону України "Про нотаріат" та порядку вчинення нотаріальних дій, відведений законодавцем строк для прийняття спадщини складає шість місяців. Протягом останнього уповноважений нотаріус за місцем відкриття спадщини здійснює встановлення кола спадкоємців, обсягу та складу спадкової маси (в тому числі наявних майнових прав). На противагу вищенаведеному, долучений до заяви реєстр спадкоємців, а також заповіт померлої особи свідчить про заявлене право та волю спадкоємця, однак орган місцевого самоврядування не уповноважений встановлювати склад спадщини та обсяг прав спадкоємців щодо останньої в частині земельних ділянок за кадастровим номером 2623683601:01:006:0126 та 2623683601:01:006:0327, адже такі юридичні дії є виходом за межі повноважень, які в силу закону покладені на нотаріат. Враховуючи вищенаведене, відповідач просив надати документи, які підтверджують обсяг правоздатності особи як спадкоємця щодо на права спадкування заяви (клопотання) від 16.01.2024 вх. № 188/2.201 в межах спадкової справи та проведених нотаріальних дій. Після чого орган, місцевого самоврядування матиме підстави для розгляду останньої по суті згідно із встановленим порядком та процедурами.
Відповідно до частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.08.2024 у справі № 300/2591/24, яке набрало законної сили, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Двадцять четвертої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради від 29.02.2024 № 17-24/2024 "Про реєстрацію земельних ділянок у комунальну власність сільської ради", яким вирішено: "Уповноважити Рожнівську сільську раду в особі голови Рожнівської сільської ради, ОСОБА_5 здійснити державну реєстрацію права комунальної власності земельних ділянок у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а саме: ділянка № 1 кадастровий номер якої 2623683601:01:006:0126 площею - 1,6915 га., яка знаходиться за адресою с. Кобаки вулиця Івана Франка цільове призначення якої для ведення фермерського господарства та ділянка № 2 кадастровий номер якої 2623683601:01:006:0327 площею - 4,0865 га яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 цільове призначення якої для ведення фермерського господарства у зв`язку із смертю постійного землекористувача ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_4 та не поданого належним чином оформленого клопотання спадкоємців щодо передачі даних ділянок у користування чи оренду на розгляд сесії" (вебсайт: https://reyestr.court.gov.ua/Review/120751914) (а.с.68-72).
Згідно протоколу від 15.05.2024 № 26 постійною комісією Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища, туризму та благоустрою вирішено не підтримати винесення до сесії з пропозицією заяву (клопотання) гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024. Зокрема виступив: ОСОБА_6 , який повідомив, що батьку заявника, ОСОБА_2 , на праві постійного користування належали земельні ділянки, розташовані в селі Кобаки Косівського району Івано-Франківської області. Однак, ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер. Відтак, його син, ОСОБА_1 , за допомогою уповноваженого представника звернувся до Рожнівської сільської ради із заявою (клопотанням) про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024. ОСОБА_1 вважає себе єдиним спадкоємцем ОСОБА_2 , повноважним на реалізацію права на викуп згаданих земельних ділянок, що підтверджує довідкою вих. № 14/02-14 від 08.01.2024, заповітом та витягом про реєстрацію у спадковому реєстрі. Звернуто увагу, що зі змісту довідки вбачається наступне: "станом на 08.01.2023 єдиним спадкоємцем за заповітом, посвідченим Рожнівською сільською радою Косівського району Івано-Франківської області 08.04.2021 за реєстром № 56, що прийняв спадщину після ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 , є його син ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ". Відтак, дане формулювання не виключає, що станом на іншу дату перелік спадкоємців доповниться/зміниться. Крім того, у листі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 19.01.2022 № 22-28-0.223-645/2-22 "Щодо викупу земельних ділянок призначених для ведення селянського (фермерського) господарства відповідно пункту 6-1 Перехідних положень Земельного кодексу України", рекомендованому до відома органів місцевого самоврядування, зазначено про необхідність долучення спадкоємцями свідоцтва про право на спадщину та довідку про склад спадкоємців, видану нотаріусом за місцем ведення спадкової справи, яка достовірно підтверджує склад осіб, які мають право на викуп. У відповіді Рожнівської сільської ради від 15.02.2024 № 227/2.2-03 на заяву (клопотання) ОСОБА_1 від 10.01.2024 заявнику запропоновано надати документи які підтверджують обсяг його правоздатності як спадкоємця щодо права на спадкування. Однак відповідних документів станом на дату проведення даного засідання так і не долучено (а.с.47, 48).
Оскаржуваним рішенням двадцять п`ятої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області від 30.05.2024 № 11-25/2024 "Про розгляд заяви (клопотання) гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу", розглянувши та обговоривши заяву (клопотання) від 10.01.2024, зазначено, що враховуючи рекомендації постійної комісії сільської ради з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища, туризму та благоустрою, керуючись ст.ст. 12, 59, 92, 116, 122, 128, п. 6-1 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України та п.34 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", - відмовлено позивачу у наданні дозволу на викуп земельних ділянок, розташованих в селі Кобаки, Косівського району, Івано-Франківської області, на підставі заяви від 10.01.2024 (а.с.45, 49).
При вирішенні даного спору суд виходить з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частинами 1-2 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" № 280/97-ВР визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до частин 1, 5 статті 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 Земельного кодексу України, відповідно до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; та ін.
Відповідно до частини 2 статті 12 Земельного кодексу України до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; б) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом; в) здійснення інших повноважень у галузі земельних відносин відповідно до закону.
У відповідності до частини 1 статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно з частинами 1, 2 статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
З огляду на вищезазначені норми, питання продажу земельних ділянок комунальної власності у власність громадян є виключною компетенцією органу місцевого самоврядування, яким в даному випадку є Рожнівська сільська рада Косівського району Івано-Франківської області. При цьому, за наслідком розгляду на пленарних засіданнях органу місцевого самоврядування питань щодо земельних відносин, приймається відповідне рішення.
Відповідно до пункту 6-1 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України громадяни України, яким належить право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельною ділянкою державної чи комунальної власності, а також юридичні особи, яким на момент набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель" належало право постійного користування земельними ділянками державної чи комунальної власності, та які відповідно до статті 92 цього Кодексу не можуть набувати земельні ділянки на праві постійного користування, орендарі земельних ділянок, які набули право оренди земельних ділянок для ведення селянського (фермерського) господарства шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів", мають право на купівлю таких земельних ділянок без проведення земельних торгів. Купівля земельних ділянок відповідно до цього пункту здійснюється за ціною, що дорівнює: нормативній грошовій оцінці земельної ділянки - для земель сільськогосподарського призначення; експертній грошовій оцінці земельної ділянки - для земель несільськогосподарського призначення.
Право купівлі земельної ділянки відповідно до цього пункту також мають громадяни України - спадкоємці громадян, яким належало право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельними ділянками державної чи комунальної власності, призначеними для ведення селянського (фермерського) господарства (крім випадків, якщо такі земельні ділянки були передані у власність чи користування фізичним або юридичним особам). Якщо таких спадкоємців декілька, земельна ділянка придбавається ними у спільну часткову власність, де частки кожного із спадкоємців у праві власності є рівними.
Громадяни України та юридичні особи, що здійснюють купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідно до цього пункту, мають відповідати вимогам, визначеним цим Кодексом до набувачів земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Положення частини сьомої статті 130 цього Кодексу (продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної і комунальної власності забороняється) не поширюються на земельні ділянки, які придбаваються відповідно до цього пункту.
Глава 20 Земельного кодексу України регулює питання продажу земельних ділянок або прав на них на підставі цивільно-правових договорів (статті 127-133).
Статтею 127 Земельного кодексу України визначено, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом (частина 1).
Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), а також передача акціонерним товариством, товариством з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків акцій (часток) у статутному капіталі якого належать державі, яке утворилося шляхом перетворення державного підприємства, в суборенду земельних ділянок державної власності, що були передані зазначеним господарським товариствам в оренду відповідно до статті 120-1 цього Кодексу, здійснюються на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу (частина 2).
Не допускається відчуження орендованих земельних ділянок державної або комунальної власності без згоди орендаря (частина 3).
Відповідно до положень частини 1 статті 128 Земельного кодексу України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Згідно з частиною 2 статті 128 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
До заяви (клопотання) додаються:
а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);
б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу;
г) копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави.
Частиною 3 статті 128 Земельного кодексу України визначено, що орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Згідно частини 5 статті 128 Земельного кодексу України підставою для відмови в продажу земельної ділянки є:
а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;
б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;
в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;
г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;
ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Як встановлено, згідно протоколу від 15.05.2024 № 26 постійною комісією Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища, туризму та благоустрою вирішено не підтримати винесення до сесії з пропозицією заяву (клопотання) гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024. Зокрема виступив: ОСОБА_6 , який повідомив, що батьку заявника, ОСОБА_2 , на праві постійного користування належали земельні ділянки, розташовані в селі Кобаки Косівського району Івано-Франківської області. Однак, ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер. Відтак, його син, ОСОБА_1 , за допомогою уповноваженого представника звернувся до Рожнівської сільської ради із заявою (клопотанням) про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024. ОСОБА_1 вважає себе єдиним спадкоємцем ОСОБА_2 , повноважним на реалізацію права на викуп згаданих земельних ділянок, що підтверджує довідкою вих. № 14/02-14 від 08.01.2024, заповітом та витягом про реєстрацію у спадковому реєстрі. Звернуто увагу, що зі змісту довідки вбачається наступне: "станом на 08.01.2023 єдиним спадкоємцем за заповітом, посвідченим Рожнівською сільською радою Косівського району Івано-Франківської області 08.04.2021 за реєстром № 56, що прийняв спадщину після ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 , є його син ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ". Відтак, дане формулювання не виключає, що станом на іншу дату перелік спадкоємців доповниться/зміниться. Крім того, у листі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 19.01.2022 № 22-28-0.223-645/2-22 "Щодо викупу земельних ділянок призначених для ведення селянського (фермерського) господарства відповідно пункту 6-1 Перехідних положень Земельного кодексу України", рекомендованому до відома органів місцевого самоврядування, зазначено про необхідність долучення спадкоємцями свідоцтва про право на спадщину та довідку про склад спадкоємців, видану нотаріусом за місцем ведення спадкової справи, яка достовірно підтверджує склад осіб, які мають право на викуп. У відповіді Рожнівської сільської ради від 15.02.2024 № 227/2.2-03 на заяву (клопотання) ОСОБА_1 від 10.01.2024 заявнику запропоновано надати документи які підтверджують обсяг його правоздатності як спадкоємця щодо права на спадкування. Однак відповідних документів станом на дату проведення даного засідання так і не долучено (а.с.47, 48).
Оскаржуваним рішенням двадцять п`ятої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області від 30.05.2024 № 11-25/2024 "Про розгляд заяви (клопотання) гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу", розглянувши та обговоривши заяву (клопотання) від 10.01.2024, зазначено, що враховуючи рекомендації постійної комісії сільської ради з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища, туризму та благоустрою, керуючись ст.ст. 12, 59, 92, 116, 122, 128, п. 6-1 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України та п.34 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", - відмовлено позивачу у наданні дозволу на викуп земельних ділянок, розташованих в селі Кобаки, Косівського району, Івано-Франківської області, на підставі заяви від 10.01.2024 (а.с.45, 49).
Згідно довідки приватного нотаріуса Косівського районного нотаріального округу Тонюк М.М. від 08.01.2024 № 14/02-14 станом на 08.01.2023, єдиним спадкоємцем за заповітом, посвідченим Рожнівською сільською радою Косівського району Івано-Франківської області від 08.04.2021 за реєстром № 56, що прийняв спадщину після смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 , є його син - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с.29).
Суд зазначає, що зазначення в довідці від 08.01.2024 № 14/02-14 станом на 08.01.2023, замість станом на 08.01.2024, є помилковим, оскільки зазначення єдиного спадкоємця за заповітом, що прийняв спадщину після смерті особи 21.06.2023 неможливо за життя померлого, тобто 08.01.2023. Відтак, є безпідставними мотиви того, що дане формулювання не виключає, що станом на іншу дату перелік спадкоємців доповниться/зміниться.
Щодо недолучення позивачем свідоцтва про право на спадщину для викупу земельних ділянок призначених для ведення селянського (фермерського) господарства відповідно пункту 6-1 Перехідних положень Земельного кодексу України", суд зазначає наступне.
Частиною 1 статті 1297 Цивільного кодексу України передбачено, що спадкоємець, який прийняв спадщину, у складі якої є нерухоме майно, зобов`язаний звернутися до нотаріуса за видачею йому свідоцтва про право на спадщину на нерухоме майно. Проте відсутність свідоцтва про право на спадщину не позбавляє спадкоємця права на спадщину (частина 3 статті 1296 ЦК України).
Системний аналіз зазначених норм права свідчить про те, що спадкоємець, який у встановленому законом порядку прийняв спадщину, є її власником з часу її відкриття, а документом для підтвердження права власності на спадкове майно є свідоцтво на спадщину, отримане в установленому законодавством порядку.
Відсутність реєстрації права власності відповідно до Закону України "Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" не зумовлює позбавлення особи прав користування та володіння належним їй на праві власності майном.
У спадкоємця, який в установленому законом порядку прийняв спадщину, права володіння та користування спадковим майном виникають з часу відкриття спадщини, тому такий спадкоємець може захищати свої порушені права володіння та користування спадковим майном з використанням способів, визначених главою 29 ЦК України.
Вказана правова позиція висловлена Верховним Судом у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду в постанові від 22 березня 2023 року у справі № 463/6829/21-ц.
З огляду на вищенаведене, оскільки зазначення в довідці про склад спадкоємців, виданої нотаріусом від 08.01.2024 № 14/02-14 станом на 08.01.2023, замість станом на 08.01.2024, є помилковим, при цьому, відсутність свідоцтва про право на спадщину не позбавляє спадкоємця права на спадщину, то рішення двадцять п`ятої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області від 30.05.2024 № 11-25/2024 "Про розгляд заяви (клопотання) гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу" про відмову позивачу у наданні дозволу на викуп земельних ділянок, розташованих в селі Кобаки, Косівського району, Івано-Франківської області, на підставі заяви від 10.01.2024, прийнято без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач правомірності свого рішення не довів, правом на подання відзиву на позов, у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, не скористався.
Відповідно до частини 4 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Таким чином, з огляду на вищевикладене, слід визнати протиправним та скасувати рішення двадцять п`ятої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області від 30.05.2024 № 11-25/2024 "Про розгляд заяви (клопотання) гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу" про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на викуп земельних ділянок, розташованих в селі Кобаки, Косівського району, Івано-Франківської області, на підставі заяви від 10.01.2024 та зобов`язати Рожнівську сільську раду Косівського району Івано-Франківської області повторно розглянути заяву (клопотання) ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024 та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Рожнівську сільську раду Косівського району Івано-Франківської області прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на викуп земельної ділянки площею 1,6915 га, кадастровий номер 2623683601:01:006:0126 та дозволу на викуп земельної ділянки площею 4,0865 га, кадастровий номер 2623683601:01:006:0327, суд зазначає, що судовому захисту підлягають лише порушені права, свободи та інтереси позивача, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому.
Оскільки судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому, то відсутні підстави для задоволення позовної вимоги про зобов`язання Рожнівську сільську раду Косівського району Івано-Франківської області прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на викуп земельної ділянки площею 1,6915 га, кадастровий номер 2623683601:01:006:0126 та дозволу на викуп земельної ділянки площею 4,0865 га, кадастровий номер 2623683601:01:006:0327, як передчасної.
Таким чином, суд дійшов до висновку, позовні вимоги є такими, що підлягають частковому задоволенню. В задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.
Відповідно до частин 1, 3статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, слід стягнути з відповідача, за рахунок його бюджетних асигнувань, на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1000,00 гривень.
Щодо розподілу витрат на правничу допомогу суд зазначає наступне.
Згідно з частиною 3 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Частинами 4 та 5 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що, для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Суд, дослідивши договір про надання правничої допомоги від 17.06.2024 № 40, опис виконаних робіт у формі рахунку від 03.07.2024, квитанцію від 03.07.2024 № 166388, ордер серії АТ № 1073274 від 03.07.2024, встановив, що позивачем понесено витрати за послуги професійної правничої допомоги щодо звернення до суду з даним позовом вартістю 10000 грн. (а.с.10, 54-58).
За таких обставин, витрати позивача на правничу допомогу адвоката підтверджені належним чином.
Вказана сума витрат є співмірною зі складністю справи, виконаними адвокатом роботами та наданими послугами, часом, витраченим адвокатом на виконання робіт та надання послуг, обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт, ціною позову та значенням справи для сторони.
Як зазначено вище, згідно частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Таким чином, враховуючи вищенаведене, суд вважає, що слід стягнути з відповідача на користь позивача судові витрати на професійну правничу допомогу пропорційно до розміру задоволених позовних вимог в сумі 6000 гривень.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення двадцять п`ятої сесії восьмого скликання Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області від 30.05.2024 № 11-25/2024 "Про розгляд заяви (клопотання) гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу" про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на викуп земельних ділянок, розташованих в селі Кобаки, Косівського району, Івано-Франківської області, на підставі заяви від 10.01.2024.
Зобов`язати Рожнівську сільську раду Косівського району Івано-Франківської області повторно розглянути заяву (клопотання) ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельних ділянок без розстрочки платежу від 10.01.2024 та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 04354389, вул. Героїв Небесної Сотні, 26, с. Рожнів, Косівський район, Івано-Франківська область, 78635) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) сплачений судовий збір в розмірі 1000 (одна тисяча) грн. 00 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Рожнівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 04354389, вул. Героїв Небесної Сотні, 26, с. Рожнів, Косівський район, Івано-Франківська область, 78635) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 6000 (шість тисяч) грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Григорук О.Б.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122356123 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Григорук О.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні