Рішення
від 14.10.2024 по справі 420/20838/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/20838/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 жовтня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді: Юхтенко Л.Р.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовною заявою Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю агрофірма «Україна» (код ЄДРПОУ 03764353, місце знаходження: 65009, м. Одеса, вул. Сонячна, 5, офіс 908) до Головного управління ДПС в Миколаївській області (код ЄДРПОУ 44104027, місце знаходження: 54001, м. Миколаїв, вул. Лягіна, 6) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду 01 липня 2024 року через підсистему Електронний суд (сформовано 01.07.2024) надійшла позовна заява Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю агрофірма «Україна» (код ЄДРПОУ 03764353, місце знаходження: 65009, м. Одеса, вул. Сонячна, 5, офіс 908) до Головного управління ДПС в Миколаївській області (код ЄДРПОУ 44104027, місце знаходження: 54001, м. Миколаїв, вул. Лягіна, 6), в якій позивач просить:

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №4091142923 від 14.06.2023.

Ухвалою суду від 08 липня 2024 року позивачу поновлено строк звернення до суду, позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за вказаним позовом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у порядку ч. 5 ст. 262 КАС України.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Головним управлінням ДПС у Миколаївській області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Україна» з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині оподаткування доходів нерезидента із джерелом походження з України при виплаті процентів по сезонній поновлювальній кредитній лінії на користь компанії Республіки Кіпр - UKRFARM FUNDING LIMITED за період діяльності з 01.01.2018 по 31.12.2018, за результатами якої складено акт перевірки №3825/14-29-23/03764353 від 26.05.2023 р.

На підставі вказаного акту перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Д» від 14 червня № 4091142923, яким встановлено порушення п.103.2, п. 103.3 ст.103, пп.141.4.2 п 141.4 ст. 141 Податкового кодексу України в частині утримання податку з доходу нерезидента із джерелом його походження з України при виплаті процентних доходів нерезиденту UKRFARM FUNDING LIMITED СТОВ Агрофірма «Україна» неправомірно застосовано пільги по оподаткуванню, що передбачені частиною 2 статті 11 Конвенції про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи, та збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, пені з податку на доходи фізичних осіб (військового збору) на суму 225 598 грн. 75 коп., із яких, за податковим зобов`язанням 180479 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 45119,75 грн.

Позивач не погоджується із прийнятим податковим повідомленням рішенням, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню з таких підстав.

Так, представник позивача зазначає, що у податковому повідомленні-рішенні форми «Д» від 14 червня 2023 року №4091142923 та акті перевірки №3825/14-29-23/03764353 від 26.05.2023 р. контролюючий орган посилається на Договір про сезонну кредитну поновлювальну лінію від 31.05.2007 б/н, укладений між СТОВ Агрофірма «УКРАЇНА» та UKRFARM FUNDING LIMITED (далі - Договір).

Позивач зазначає, що даний Договір зареєстрований Головним управлінням Національного банку по м. Києву і Київській області відповідно до реєстраційного свідоцтва від 03.07.2007 № 7226. Згідно Додатку до реєстраційного свідоцтва від 26.01.2012 №1, строк погашення 03.10.2016 року, процентна ставка 0,25%, комісії не передбачено.

При виплаті відсотків по кредиту за даним Договором, ТОВ «ЗЛАГОДА» застосовано зменшену ставку податку на репатріацію, а саме, 2%, замість 15 %. Застосовуючи зменшену ставку податку, підприємство керувалося Конвенцією між Урядом Республіки Кіпр і Урядом України про уникнення подвійного оподаткування, укладеною 08 листопада 2012 року, а також, чинними нормами Податкового кодексу України, зокрема п. 103.2 ст. 103 ПКУ, п. 103.4., 103.5 ст. 103 ПКУ

Проте, при перевірці контролюючим органом зроблено висновок про те, що СТОВ Агрофірма «Україна» було відомо, що нерезидент UKRFARM FUNDING LIMITED не є бенефіціарним отримувачем доходу за Договором від 31.05.2007, оскільки п.2.3. передбачено отримання Кредитором для фінансування Кредиту кредитних коштів у Standard Bank Plc. на підставі кредитних угод між UKRFARM FUNDING LIMITED та Standard Bank Plc.

Таким чином, на переконання контролюючого органу, UKRFARM FUNDING LIMITED виступає як проміжна ланка, посередник за операціями з кредитування згідно з зазначеного договору. UKRFARM FUNDING LIMITED начебто «не може бути бенефіціарним власником отриманих доходів за даною кредитною угодою, оскільки джерело фінансування Кредиту не є власністю UKRFARM FUNDING LIMITED, а є власністю Standard Bank Plc».

Представник позивача вважає такі висновки контролюючого органу помилковими та зауважує, що першочерговою підставою для застосування зменшеної ставки податку у розмірі 2% на час виплати доходу нерезиденту стало надання UKRFARM FUNDING LIMITED нотаріально завіреного свідоцтва про статус нерезидента від 15 лютого 2018 року. Даним свідоцтвом підтверджено, що UKRFARM FUNDING LIMITED є резидентом Республіки Кіпр відповідно до Конвенції між Урядом Республіки Кіпр і Урядом України про уникнення подвійного оподаткування, укладеної 8 листопада 2012 року в м. Нікосії. Зазначений резидент підлягає оподаткуванню в Республіці Кіпр щодо податків на доходи за 2018 рік, незалежно від джерел їх походження, починаючи з 23.06.2005 року, тобто, з дати державної реєстрації особи Державним реєстратором та ліквідатором товариств. Дана довідка належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України.

Також представник позивача зазначає, що надає обґрунтування щодо статусу підприємства UKRFARM FUNDING LIMITED як бенефеціарного (фактичного) отримувача (власника) доходу, і зазначає, що контролюючий орган не враховував, що до договору про сезонну поновлювальну кредитну лінію від 01 листопада 2007 року були внесені зміни, зокрема у п. 1 ст. 5, якими передбачено, що всі платежі, що здійснює Боржник за цим Кредитним Договором, повинні здійснюватися Кредитору у відповідну дату на рахунок Кредитора 400219441, назва Кредитора UkrFarm Funding Limited, SWIFT: CHASUS33, АВА (CHIPSUID): 021000021, банк кредитора: JP Morgan Chase Bank, адреса банку: 270 Park Avenue, New York, NY 10017. Або будь-який інший рахунок, про який Кредитор письмово повідомить Боржника щонайменше за 30 днів до дати платежу, який має бути здійснений на новий рахунок Кредитора.

Таким чином, представник позивача вказує, що у 2018 році у Договорі вже не існувало правових підстав для сплати СТОВ Агрофірма «УКРАЇНА» відсотків за користування кредитними коштами підприємству UKRFARM FUNDING LIMITED на рахунок у Standard Bank Plc, оскільки було змінено банківський рахунок Кредитора.

Також, із Договору виключено інформацію про заставу Кредитором прав за цим Договором до Standard Bank Plc як наслідок підпорядкування поновлювальних кредитних договорів між Кредитором та Standard Bank Plc. та вказано, що Кредитор передає уступку вимоги та переведення боргу до Європейського банку реконструкції та розвитку.

Здійснення платежів компанією СТОВ «АГРОФІРМА «УКРАЇНА» на користь UKRFARM FUNDING LIMITED підтверджується виписками по рахунку у АТ «Райффайзен Банк» за період з 01.02.2018 по 30.11.2018, та даними банківськими виписками та платіжними дорученнями підтверджено, що СТОВ «АГРОФІРМА «УКРАЇНА» не здійснювало будь-яких виплат за договором про сезонну поновлювальну кредитну лінію від 31.05.2007 на рахунок UKRFARM FUNDING LIMITED у Standard Bank Plc.

У свою чергу будь-яких доказів щодо перерахування (спрямування) отриманих доходів, отриманих в якості відсотків за кредитним договором від СТОВ «АГРОФІРМА «УКРАЇНА», нерезидентом UKRFARM FUNDING LIMITED на його банківський рахунок у Standard Bank Plc. контролюючим органом не надано.

Також представник позивача вважає, що контролюючим органом жодним чином не доведено існування кредитних договорів між UKRFARM FUNDING LIMITED та банком Кредитора JP Morgan Chase Bank, на рахунок якого СТОВ «АГРОФІРМА «УКРАЇНА» здійснювало виплати за Договором від 31.05.2007.

Представник позивача вважає, що підпис директора СТОВ «АГРОФІРМА «УКРАЇНА» у Договорі не може являтися належним підтвердженим доказом погодження з умовами щодо фінансування нерезидентом UKRFARM FUNDING LIMITED кредиту кредитними коштами у Standard Bank Plc., оскільки, станом на 2018 рік у Договорі від 31.05.2007 не існувало будь-яких посилань на заставу та перерахування відсотків за користування кредитом на рахунок Кредитора у вказаному банку. А зі змісту пункту 2.3. Договору неможливо зробити однозначний висновок про те, що ці кошти є саме кредитними коштами, отриманими Кредитором у Standard Bank Plc.

До суду 15 липня 2024 року на виконання ухвали суду від позивача надійшли паперові копії додатків до позовної заяви.

До суду 25 липня 2024 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно якого відповідач заперечує проти заявлених позовних вимог, вважає їх безпідставними, посилаючись на те, що перевіркою встановлено порушення п.103.2, п.103.3 ст.103, п.п.141.4.2 п.141.4 ст.141 Кодексу, а саме: при виплаті процентних доходів нерезиденту UKRFARM FUNDING LIMITED, СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» неправомірно застосувало пільги по оподаткуванню, що передбачені ч.2 ст.11 Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи, в результаті чого встановлено заниження податку з доходів нерезидента із джерелом походження з України на суму 180 479 грн. за IV квартал 2018 року.

Так, представник відповідача зазначає, що при виплаті кіпрській компанії UKRFARM FUNDING LIMITED доходу у вигляді процентів позивач застосував пільгову ставку оподаткування у розмірі 2%, на підставі положень п.2 ст.11 «Проценти» Конвенції між урядом України і Урядом Республіки Кіпр про усунення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на дохід і на приріст вартості майна, дата набуття чинності для України 07.08.2013 (далі - Конвенція).

За результатами аналізу інформації, отриманої від компетентного органу Республіки Кіпр встановлено ознаки відсутності у UKRFARM FUNDING LIMITED бенефіціарного статусу доходу отриманого джерелом походження з України, а саме:

директор: Thekla Christofi, що одночасно здійснює функції директора у 147 інших діючих кіпрських компаніях; секретар: TREA SECRETARIAL LIMITED, що одночасно здійснює функції секретаря у 426 кіпрських компаніях, 14 панамських компаніях та 11 британських компаніях; UKRFARM FUNDING LIMITED не мала інших працівників, крім директора, управління компанією здійснюється тільки директором; позика, надана СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» була профінансована за рахунок боргового зобов`язання, що дає право на участь у прибутках боржника; діяльність компанії повністю залежна від продовження фінансової підтримки кінцевої материнської компанії, без якої матимуть місце значні сумніви, що компанія зможе продовжувати діяльність на постійній основі та матиме змогу реалізувати свої активи у рамках звичайної господарської діяльності; діяльність компанії є збитковою, тобто жодних податків на території Кіпру UKRFARM FUNDNG LIMITED не сплачувало.

Адреса реєстрації UKRFARM FUNDING LIMITED співпадає з адресою її секретаря TREA SECRETARIAL LIMITED. За цією адресою зареєстровано ще 477 кіпрських компаній зі статусом «діючі».

Згідно з інформацією з сайту www.opencorporates.com, компанія UKRFARM FUNDING LIMITED створена 23.03.2005, зареєстрована за адресою Ioanni Styliano, 6, Floor 2, Flat 202 2023, Nicosia, Cyprus. За цією адресою зареєстровано ще 893 компаній (445 з яких активні). Посадовими особами компанії є: директор - Thekla Christofi, що одночасно здійснює функції директора або секретаря у 211 кіпрських компаніях; секретар - TREA SECRETARIAL LIMITED, що одночасно здійснює функції директора або секретаря у 1 143 кіпрських компаніях, у 37 панамських компаніях та у 22 британських компаніях.

Згідно з інформацією з сайту ukrexport.gov.ua, Європейський банк реконструкції і розвитку надав кредит на суму 40 000 000 дол. США компанії UKRFARM FUNDING LIMITED. Банк надає кредит компанії UKRFARM FUNDING LIMITED, яка в подальшому використовує їх для фінансування приблизно 60 сільськогосподарських підприємств в Україні.

Стосовно умов за п. 1 ст. 5 договору представник відповідача зазначив, що згідно з наданих СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» до перевірки банківських виписок неможливо встановити на розрахунковий рахунок якого банку UKRFARM FUNDING LIMITED отримував, а СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» перераховувало виплати по договору про сезонну поновлювану кредитну лінію від 31.05.2007 №б/н.

Згідно з наданих до скарги на податкове повідомлення-рішення банківських виписок, також неможливо встановити банк отримувача. В платіжному дорученні від 30.10.2018 як банк отримувача UKRFARM FUNDING LIMITED зазначено BANK AUSTRIA AG VIENNA (платіжне доручення до перевірки не надавалось).

Таким чином, представник відповідача звертає увагу, що встановити чи дійсно перерахування доходу у вигляді процентів СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» здійснювало на рахунок UKRFARM FUNDING LIMITED (Кредитора), що зазначений в п.1 ст.5 Додаткової угоди від 18.05.2010 року, перевіркою не було можливо.

Відповідно до умов наданого до перевірки Договору про сезонну поновлювану кредитну лінію від 31.05.2007 б/н, зокрема п.2.3 встановлено, що будь-яка частка Кредиту, яка фінансується отриманими UKRFARM FUNDING LIMITED (Кредитором) у Standard Bank Plc. кредитними коштами, повинна використовуватися тільки в цілях визначених у поновлювальних кредитних угодах між UKRFARM FUNDING LIMITED (Кредитором) та Standard Bank Plc. на фінансування виробничих витрат та зберігання врожаю.

Таким чином, кредит, наданий СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» UKRFARM FUNDING LIMITED, був профінансовані за рахунок боргового зобов`язання перед Standard Bank Plc., зокрема UKRFARM FUNDING LIMITED для фінансування Кредиту отримувало кредитні кошти у Standard Bank Plc на підставі кредитних угод між UKRFARM FUNDING LIMITED та Standard Bank Plc. Отже, UKRFARM FUNDING LIMITED виступає як проміжна ланка за операціями з кредитування за зазначеною угодою. UKRFARM FUNDING LIMITED не є бенефіціарним власником отриманих доходів за даною кредитною угодою, оскільки джерело фінансування Кредиту не є власністю UKRFARM FUNDING LIMITED, а є власністю Standard Bank Plc.

У свою чергу 05 вересня 2024 року представник позивача надав до суду додаткові пояснення, відповідно до яких наполягав на задоволенні позовних вимог.

Представник відповідача 18 вересня 2024 року надав до суду заперечення, відповідно до яких просив відмовити у задоволенні позову.

Вивчивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги, докази, якими вони підтверджуються, суд встановив таке.

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» є сільськогосподарським товариством, яке здійснює діяльність з вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Сторони не заперечують діяльність СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» з вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур та те, що товариство реалізує їх на експорт та на території України.

Матеріалами справи підтверджено, що між СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» (Боржник) та UKRFARM FUNDING LIMITED (Республіка Кіпр) (Кредитор) був укладений договір про сезонну поновлювану кредитну лінію від 31.05.2007 №б/н (Кредитний договір).

Відповідно до п. 2.1. цього Кредитного договору Кредитор може, але не зобов`язаний, надати Боржнику, та Боржник згоден отримати від Кредитора, належним чином використовувати та виплачувати поновлюваний кредит на загальну суму 10 000 000 дол. США.

Відповідно до п. 2.3. Кредитного договору кредит використовується для поповнення оборотних коштів та виробничих активів боржника в необхідних межах та в інших загальних корпоративних цілях, за умови, що будь-яка частка кредиту яка фінансується отриманими Кредитором у Standard Bank Plc кредитними коштами, повинна використовуватися тільки в цілях визначених у поновлювальних кредитних угодах Кредитором та Standard Bank Plc на фінансування виробничих витрат та зберігання врожаю.

Суд встановив, що до вказаного Кредитного договору було укладено додаткову угоду № 1 від 18.05.2010 року, відповідно до якого сторони погодили додати до ст. 1 основного договору термін: «уступки вимоги та переведення боргу» - означає договір про переведення боргу або уступки, укладений між Кредитором та європейським банком реконструкції та розвитку.

Також змінені реквізити рахунку Кредитора.

Суд встановив, що до Кредитного договору була укладена додаткова угода від 03.10.2011, відповідно до якої дата погашення боргу є 03 жовтня 2016 року і є кінцевою датою, коли боржник повинен повністю погасити Кредит та усі інші платежі, що виникають з даного Кредитного договору.

Також додатковою угодою п. 3.1. Основного договору викладений в наступній редакції: процентна ставка. Боржник зобов`язаний сплачувати відсотки за користування Кредитними коштами на будь-які неповернуті ним суми Кредитної лінії у розмірі 0,25 % річних.

Даний Договір зареєстрований Головним управлінням Національного банку по м. Києву і Київській області відповідно до реєстраційного свідоцтва від 03.07.2007 № 7226.

Згідно з Додатку до реєстраційного свідоцтва від 26.01.2012 №1, строк погашення 03.10.2016 року, процентна ставка 0,25%, комісії не передбачено.

Суд встановив, що Міністерством фінансів Республіки Кіпр видано свідоцтво справа № 12158897К про те, що УКРФАРМ ФАНДІНГ ЛІМІТЕД є резидентом Республіки Кіпр відповідно до Конвенції між Урядом Республіки Кіпр і Урядом України про уникнення подвійного оподаткування, укладеною 08 листопада 2012 року, та зазначений резидент підлягає оподаткуванню в Республіці Кіпр щодо податків на доходи за 2018 рік, незалежно від джерел їх походження, починаючи з 23.03.2005.

Матеріалами справи підтверджено, що при виплаті відсотків по кредиту за даним Договором, СТОВ застосовано зменшену ставку податку на репатріацію, а, саме, 2%, замість 15 %. Застосовуючи зменшену ставку податку, підприємство керувалося Конвенцією між Урядом Республіки Кіпр і Урядом України про уникнення подвійного оподаткування, укладеною 08 листопада 2012 року.

Суд встановив, що на підставі наказу від 12.04.2023 року № 374-п «Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки СТОВ Агрофірма «Україна» ГУ ДПС в Миколаївській області було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку СТОВ Агрофірма «Україна» з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині оподаткування доходів нерезидента із джерелом походження з України при виплаті процентів по сезонній поновлюваній кредитній лінії на користь компанії Республіки Кіпр UKRFARM FUNDING LIMITED за період з 01.01.2018 року по 31.12.2018 року, за результатами якої складено акт від 26.05.2023 року № 3825/14-29-23/03764353.

В акті контролюючий орган дійшов висновку, що перевіркою встановлено порушення вимог п. 103.2 п. 103.3 ст. 103, пп. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 ПК України, в результаті чого занижено податок з доходів нерезидента із джерелом походження з України в періоді, що перевірявся, на загальну суму за 2018 рік на суму 180479 грн ( в т.ч. за ІУ квартал 2018 року на суму 180479 грн).

Перевіркою, проведеною за період з 01.01.2018 по 31.12.2018, встановлено здійснення виплат доходів нерезидентам джерелом походження з України, відповідно до абз.«а» (проценти, дисконтні доходи, що сплачуються на користь нерезидента, у тому числі проценти за позиками та борговими зобов`язаннями, випущеними (виданими) резидентом) пп.141.4.1, п.141.4. ст.141 Кодексу, а саме: виплати процентів нерезиденту UKRFARM FUNDING LIMITED (Республіка Кіпр) згідно з Договором про сезонну поновлювану кредитну лінію від 31.05.2007 №б/н у сумі 49 035,11 дол. США/1 360 520,17 грн.

СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» до перевірки надано сертифікат податкового резидента, який підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якої укладено міжнародний договір України.

При виплаті кіпрській компанії UKRFARM FUNDING LIMITED доходу у вигляді процентів позивач застосував пільгову ставку оподаткування у розмірі 2%, на підставі положень п.2 ст.11 «Проценти» Конвенції між урядом України і Урядом Республіки Кіпр про усунення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на дохід і на приріст вартості майна, дата набуття чинності для України 07.08.2013 (далі - Конвенція).

У акті перевірки зазначено, що за результатами аналізу інформації, отриманої від компетентного органу Республіки Кіпр від 26.07.2021 року, встановлено, що наявні ознаки відсутності у UKRFARM FUNDING LIMITED бенефіціального статусу доходу отриманого джерелом походження в Україні, а саме:

директор: Thekla Christofi, що одночасно здійснює функції директора у 147 інших діючих кіпрських компаніях;

секретар: TREA SECRETARIAL LIMITED, що одночасно здійснює функції секретаря у 426 кіпрських компаніях, 14 панамських компаніях та 11 британських компаніях;

UKRFARM FUNDING LIMITED не мала інших працівників, крім директора, управління компанією здійснюється тільки директором;

позика, надана СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» була профінансована за рахунок боргового зобов`язання, що дає право на участь у прибутках боржника;

діяльність компанії повністю залежна від продовження фінансової підтримки кінцевої материнської компанії, без якої матимуть місце значні сумніви, що компанія зможе продовжувати діяльність на постійній основі та матиме змогу реалізувати свої активи у рамках звичайної господарської діяльності;

діяльність компанії є збитковою, тобто жодних податків на території Кіпру UKRFARM FUNDNG LIMITED не сплачувало.

Адреса реєстрації UKRFARM FUNDING LIMITED співпадає з адресою її секретаря TREA SECRETARIAL LIMITED. За цією адресою зареєстровано ще 477 кіпрських компаній зі статусом «діючі». Сумнівно, що кіпрська компанія мала можливість фактично здійснювати господарську діяльність за цією адресою одночасно зі значною кількістю інших компаній. Крім того, документи щодо оренди офісу, судячи з відповіді ІКО, відсутні.

Згідно з інформацією з сайту www.opencorporates.com, компанія UKRFARM FUNDING LIMITED створена 23.03.2005, зареєстрована за адресою Ioanni Styliano, 6, Floor 2, Flat 202 2023, Nicosia, Cyprus. За цією адресою зареєстровано ще 893 компаній (445 з яких активні). Посадовими особами компанії є:

директор - Thekla Christofi, що одночасно здійснює функції директора або секретаря у 211 кіпрських компаніях;

секретар - TREA SECRETARIAL LIMITED, що одночасно здійснює функції директора або секретаря у 1 143 кіпрських компаніях, у 37 панамських компаніях та у 22 британських компаніях.

Згідно з інформацією з сайту ukrexport.gov.ua, Європейський банк реконструкції і розвитку надав кредит на суму 40 000 000 дол. США компанії UKRFARM FUNDING LIMITED. Банк надає кредит компанії UKRFARM FUNDING LIMITED, яка в подальшому використовує їх для фінансування приблизно 60 сільськогосподарських підприємств в Україні.

У відповіді іноземного компетентного органу Республіки Кіпр зазначено, що «компанія за 2017 рік понесла збиток у розмірі 1 160 тис. дол. США. Станом на 31.12.2017 року загальні зобов`язання компанії перевищили її активи на 47 903 тис. дол. США. Компанія залежить від продовження фінансової підтримки своєї кінцевої материнської компанії, без якої матимуть місце значні сумніви щодо здатності продовжувати діяльність як діюче підприємство та виконувати свої зобов`язання в процесі звичайної діяльності».

На користь UKRFARM FUNDING LIMITED виплачували дохід у вигляді процентів ще 26 українських підприємств.

Також у акті перевірки зазначено, що відповідно до умов Договору про сезонну поновлювану кредитну лінію від 31.05.2007 №б/н (зокрема п.2.3) СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» знало, що нерезидент UKRFARM FUNDING LIMITED не є бенефіціарним отримувачем доходу за даною кредитною угодою, оскільки поставило підпис у договорі та погодилося з умовами договору.

Також у акті перевірки зазначено, що відповідно до інформації з облікової картки СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА», наявної в органах ДПС, встановлено ознаки пов`язаності СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» з UKRFARM FUNDING LIMITED, оскільки кінцевим бенефіціарним власником СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» був ОСОБА_1 з 04.12.2017 року, тоді як кінцевим власником UKRFARM FUNDING LIMITED на той момент була KERNEL HOLDING S.A. (Люксембург), акції якої торгуються на біржі, та приблизно 39 % акцій цієї компанії належать А. Веревському.

Крім того, згідно з отриманої інформації від компетентного органу Республіки Кіпр кредити, надані українським підприємствам UKRFARM FUNDING LIMITED були профінансовані за рахунок боргового зобов`язання.

Суд встановив, що на підставі акту перевірки від 26.05.2023 року № 3825/14-29-23/03764353 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення рішення №4091142923 від 14.06.2023, яким збільшено позивачу суму грошового зобов`язання з податків та зборів, пені з податку на доходи фізичних осіб (військового збору) на 180479 грн та нараховано штрафні (фінансові) санкції в сумі 45119,75 грн.

Матеріалами справи підтверджено, що позивач оскаржував вказане податкове повідомлення-рішення в адміністративному порядку та рішенням Державної податкової служби України від 22.08.2023 року № 24125/6/99-00-06-01-01-06 позивачу відмовлено у поновленні пропущеного строку на подання скарги в адміністративному порядку і рішенням Державної податкової служби України від 22.08.2023 року № 24247/6/99-00-06-01-01-06 залишено скаргу без розгляду.

У свою чергу на підтвердження того, що UKRFARM FUNDING LIMITED є бенефецірним власником відсотків, отриманих від СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» за договором від 31.05.2007 №б/н позивач надав лист UKRFARM FUNDING LIMITED від 02.12.2019 року, в якому UKRFARM FUNDING LIMITED підтверджувало, що не здійснює посередницької функції стосовно таких відсотків, тобто не виконує функції агента, номінального або комісійного агент; при отриманні такого доходу не має жодних попередньо визначених зобов`язань перерахувати його прямо чи опосередковано іншій особі, яка має право застосовувати пільгове податкове право при прямому надходженні такого доходу.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги належать задоволенню, з огляду на таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено).

Аналізуючи правомірність прийняття оскаржуваного рішення, що є змістом правовідносин у цій справі, відповідно до приписів ст. 2 КАС України, суд виходить із застосування таких норм матеріального права.

Так, спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України (далі ПК України).

Згідно з пп. 15.1 -15.2 ст. 15 ПК України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом. Кожний з платників податків може бути платником податку за одним або кількома податками та зборами.

Відповідно до пп.16.1.4 п.16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з п. 36.1 ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України регулюється ст. 103 Податкового кодексу України (далі, - ПК України).

Відповідно до пунктів 103.1, 103.2 статті 103 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) застосування правил міжнародного договору України здійснюється шляхом звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України, зменшення ставки податку або шляхом повернення різниці між сплаченою сумою податку і сумою, яку нерезиденту необхідно сплатити відповідно до міжнародного договору України.

Особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України. У разі отримання синдикованого фінансового кредиту особа (податковий агент) застосовує ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України, на дату виплати процентів або інших доходів, отриманих із джерел в Україні, учасникам синдикату кредиторів з урахуванням того, резидентом якої юрисдикції є кожен учасник синдикованого кредиту, та пропорційно до його частки у межах кредитного договору, за умови що він є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу, незалежно від того, виплата здійснюється через агента чи напряму.

Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами пункту 103.4 цієї статті.

Пунктом 103.3 статті 103 Податкового кодексу України визначено, що бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу для цілей застосування пониженої ставки податку згідно з правилами міжнародного договору України до дивідендів, процентів, роялті, винагород тощо нерезидента, отриманих із джерел в Україні, вважається особа, що має право на отримання таких доходів. При цьому бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу не може бути юридична або фізична особа, навіть якщо така особа має право на отримання доходу, але є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) або є тільки посередником щодо такого доходу.

Підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пунктами 103.5 і 103.6 цієї статті, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України (далі - довідка), а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України (пункт 103.4 статті 103 Податкового кодексу України).

Довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України (пункт 103.5 статті 103 цього Кодексу).

Відповідно до підпункту 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 Податкового кодексу України доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними цією статтею. Для цілей цього пункту такими доходами, зокрема, є проценти, дисконтні доходи, що сплачуються на користь нерезидента, у тому числі проценти за позиками та борговими зобов`язаннями, випущеними (виданими) резидентом.

Резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи (крім постійного представництва нерезидента на території України) будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.3-141.4.6 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності (підпункт 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 Податкового кодексу України).

За змістом положень частин першої та другої статті 11 Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи проценти, що виникають у Договірній Державі і сплачуються резиденту іншої Договірної Держави, можуть оподатковуватись у цій іншій Державі, якщо такий резидент є особою - фактичним власником таких процентів.

Однак такі проценти можуть також оподатковуватись у Договірній Державі, в якій вони виникають, і відповідно до законодавства цієї Держави, але якщо особа - фактичний власник процентів є резидентом іншої Договірної Держави, податок, що стягується таким чином, не повинен перевищувати 2 відсотків від загальної суми процентів. Спосіб застосування цих обмежень встановлюється компетентними органами Договірних Держав за взаємною домовленістю.

Таким чином, право на застосування зменшеної ставки податку, передбаченої відповідним міжнародним договором України, виникає, за умови одночасного виконання таких вимог: нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України; нерезидентом надано довідку (або її нотаріально засвідчену копію), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України; нерезидент є бенефіціарним власником доходу.

Для визначення особи як фактичного отримувача доходу така особа повинна володіти не тільки правом на отримання доходу, але повинна бути і особою, яка визначає подальшу економічну долю доходу.

Тобто, коли отримувач процентів має право отримувати вигоду та визначати подальшу економічну долю доходу і не пов`язаний договірними або юридичними зобов`язаннями щодо перерахування такого доходу іншій особі, отримувач є бенефіціарним власником доходу.

Разом з тим, передбачені міжнародними договорами пільги зі сплати податку не можуть бути застосовані у випадку, коли нерезидент діє як проміжна ланка в інтересах іншої особи, яка фактично отримує вигоду від доходу.

В момент виплати доходу достатньою підставою для застосування зниженої ставки податку є наявність довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України і така довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України.

Чинним законодавством не встановлено форми документу, що підтверджує статус контрагента як бенефіціарного власника доходу, та який повинна мати особа на момент проведення виплати.

Водночас у разі заперечення обставин щодо бенефіціарного власника, обов`язок доказування зворотного в силу положень Кодексу адміністративного судочинства України покладається на контролюючий орган як на суб`єкта владних повноважень.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у справах №817/1045/17 та №803/1005/17.

Повертаючись до обставин у цій справі, суд зазначає, що Договір про сезонну поновлювальну кредитну лінію від 31 травня 2007 року б/н зареєстрований Головним управлінням Національного банку по м. Києву і Київській області відповідно до реєстраційного свідоцтва від 03.07.2007 № 7226.

Згідно з Додатку до реєстраційного свідоцтва від 26.01.2012 №1, строк погашення 03.10.2016 року, процентна ставка 0,25%, комісії не передбачено.

Суд встановив, що Міністерством фінансів Республіки Кіпр видано свідоцтво справа № 12158897К про те, що УКРФАРМ ФАНДІНГ ЛІМІТЕД є резидентом Республіки Кіпр відповідно до Конвенції між Урядом Республіки Кіпр і Урядом України про уникнення подвійного оподаткування, укладеною 08 листопада 2012 року, та зазначений резидент підлягає оподаткуванню в Республіці Кіпр щодо податків на доходи за 2018 рік, незалежно від джерел їх походження, починаючи з 23.03.2005.

Відповідно до листа UKRFARM FUNDING LIMITED від 02.12.2019 року, UKRFARM FUNDING LIMITED підтвердило, що не здійснює посередницької функції стосовно таких відсотків, тобто не виконує функції агента, номінального або комісійного агент; при отриманні такого доходу не має жодних попередньо визначених зобов`язань перерахувати його прямо чи опосередковано іншій особі, яка має право застосовувати пільгове податкове право при прямому надходженні такого доходу.

Таким чином, суд доходить висновку, що позивачем правомірно при виплаті відсотків по кредиту за даним Договором, СТОВ застосовано зменшену ставку податку на репатріацію, а, саме, 2%, замість 15 %. Застосовуючи зменшену ставку податку, підприємство керувалося Конвенцією між Урядом Республіки Кіпр і Урядом України про уникнення подвійного оподаткування, укладеною 08 листопада 2012 року.

Посилання відповідача на те, що відповідно до п. 2.3. Договору про сезонну поновлювану кредитну лінію від 31.05.2007 б/н, будь-яка частка Кредиту, яка фінансується отриманими UKRFARM FUNDING LIMITED (Кредитором) у Standard Bank Plc. кредитними коштами, повинна використовуватися тільки в цілях визначених у поновлювальних кредитних угодах між UKRFARM FUNDING LIMITED (Кредитором) та Standard Bank Plc. на фінансування виробничих витрат та зберігання врожаю, а тому відповідачем зроблено висновок, що кредит, наданий СТОВ АГРОФІРМА «УКРАЇНА» UKRFARM FUNDING LIMITED, був профінансований за рахунок боргового зобов`язання перед Standard Bank Plc., UKRFARM FUNDING LIMITED, а отже, UKRFARM FUNDING LIMITED виступає як проміжна ланка за операціями з кредитування за зазначеною угодою, і UKRFARM FUNDING LIMITED не є бенефіціарним власником отриманих доходів за даною кредитною угодою, оскільки джерело фінансування Кредиту не є власністю UKRFARM FUNDING LIMITED, а є власністю Standard Bank Plc, відхиляються судом, оскільки у цьому випадку доходом нерезидента було проценти по кредиту, що відповідно до п. 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 Податкового кодексу України є доходом, отриманим нерезидентом із джерелом їх походження з України.

У свою чергу в матеріалах справи відсутні докази того, що відсотки по кредиту не є власністю UKRFARM FUNDING LIMITED.

Інші доводи відповідача викладені у акті перевірки та відзиві на позовну заяву не впливають на зміст спірної господарської операції, тому відхиляються судом.

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини суд доходить висновку, що позовні вимоги - визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №4091142923 від 14.06.2023, є правомірними та належать задоволенню.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, враховуючи вище встановлені судом обставини, суд доходить висновку, що позовні вимоги є правомірними та належать задоволенню.

У зв`язку з тим, що позов задоволено, сплачений судовий збір належить стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 6, 12, 72, 77,90, 139, 246, 255,295,297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю агрофірма «Україна» (код ЄДРПОУ 03764353, місце знаходження: 65009, м. Одеса, вул. Сонячна, 5, офіс 908) до Головного управління ДПС в Миколаївській області (код ЄДРПОУ 44104027, місце знаходження: 54001, м. Миколаїв, вул. Лягіна, 6) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,- задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Миколаївській області №4091142923 від 14.06.2023 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Миколаївській області (код ЄДРПОУ 44104027, місце знаходження: 54001, м. Миколаїв, вул. Лягіна, 6) на користь Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю агрофірма «Україна» (код ЄДРПОУ 03764353, місце знаходження: 65009, м. Одеса, вул. Сонячна, 5, офіс 908) судовий збір в розмірі 3383,98 грн. (три тисячі триста вісімдесят три гривні 98 копійок).

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. ст. 295,297 КАС України, з урахуванням п.п.15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Суддя Л.Р. Юхтенко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122358825
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/20838/24

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Рішення від 14.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні