Рішення
від 14.10.2024 по справі 500/4994/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/4994/24

14 жовтня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачу призначено пенсію за віком на пільгових умовах, на підставі його заяви від 18 квітня 2023 року, рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року у справі № 500/5486/23, постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 квітня 2024 року у справі №500/5486/23.

Згідно довідки форми РС-право (додаток №1), розміщеної в електронному кабінеті, пенсія за віком призначена мені з 18 квітня 2023 року, страховий стаж на момент призначення пенсії становить 32 роки. На підставі рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року у справі № 500/5486/23 до мого страхового стажу Пенсійним фондом України зараховані наступні періоди роботи на території російської федерації: з 10.06.1994 по 16.08.1994; з 13.12.1994 по 09.06.1995; з 15.12.1996 по 11.06.1997; з 27.07.2000 по 09.01.2001; з 23.02.2001 по 24.08.2001; з 23.01.2002 по 12.08.2002; з 25.12.2002 по 09.07.2003; з 28.01.2004 по 23.08.2004; з 07.10.2004 по 31.12.2004, з 07.01.2005 по 10.01.2005; з 03.02.2005 по 27.04.2005, з 01.05.2005 по 29.05.2005, з 01.06.2006 по 26.06.2006, з 01.07.2005 по 28.07.2005, з 01.08.2005 по 09.08.2005; з 08.11.2005 по 26.11.2005, з 05.12.2005 по 10.07.2006; з 28.11.2006 по 08.06.2007; з 27.10.2007 по 10.06.2008; з 16.09.2008 по 10.06.2009; з 26.09.2009 по 22.06.2010; з 27.08.2010 по 24.10.2010; з 24.11.2010 по 21.06.2011; з 09.09.2011 по 27.12.2011; з 20.01.2012 по 02.06.2012; з 16.06.2012 по 19.07.2012; з 24.07.2012 по 09.09.2012.

Згідно розрахунку розміру пенсії за віком (додаток №2), розміщеної в електронному кабінеті, періоди роботи на території російської федерації внесенні до розрахунку із заробітком 0 гривень, за виключенням наступних періодів роботи, у яких за даними персоніфікованого обліку позивачем також було одержано заробіток ще в Україні: з 01.01.2005 по 31.01.2005, з 01.04.2005 по 30.09.2005, з 01.11.2005 по 31.12.2005.

У довідці форми РС- право зазначено про наявність у позивача страхового стажу в ТОВ «Розтоцьке» (код ЄДРПОУ 31878417) у період з 01.01.2005 по 06.01.2005, з 28.04.2005 по 30.04.2005, з 30.05.2005 по 31.05.2005, з 27.06.2005 по 30.06.2005, з 29.07.2005 по 31.07.2005, з 10.08.2005 по 17.09.2005, 27.11.2005 по 04.12.2005. Зазначені періоди відповідають періодам одержання заробітку, внесеними до розрахунку розміру пенсії за даними персоніфікованого обліку. Відповідно до записів 16 та 17 у трудовій книжці НОМЕР_1 позивач працював на сезонних роботах у ТОВ «Розтоцьке» з 13.07.2004 по 30.11.2004 р., у зв`язку із цим він вважає, що інформація про одержання заробітку у періоди з 01.01.2005 по 31.01.2005, з 01.04.2005 по 30.09.2005, з 01.11.2005 по 31.12.2005 відповідно до даних персоніфікованого обліку виникла через невчасну сплату ТОВ «Розтоцьке» єдиного соціального внеску.

Таким чином, Пенсійним фондом України не врахований при обчисленні розміру пенсії одержаний ним заробіток на території російської федерації, що підтверджений довідками, поданими разом із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах 18 квітня 2023 року.

Неврахування Пенсійним Фондом України при обчисленні розміру пенсії заробітної плати, одержаної під час трудової діяльності на території російської федерації, суттєво зменшило розмір розрахованого індивідуального коефіцієнту та в подальшому також розмір обчисленої йому пенсії.

Вважаючи дії Пенсійного фонду України протиправними, позивач 27 травня 2024 року звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (додаток №3) із вимогами здійснити перерахунок розміру призначеної пенсії з моменту призначення та врахувати при обчисленні розміру пенсії заробітну плату, одержану ним на території російської федерації у період з липня 2000 року по вересень 2012 року і підтверджену довідками Філіалу 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс» від 07.06.2013 р. №6140.

Листом від 14.06.2024 року №5493-5250/К-02/8-1900/24 Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області надало відповідь на звернення та вказало, що підстави для перерахунку пенсії відсутні.

Позивач вважає, що такі дії Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області є протиправними, оскільки суперечать статті 58 Конституції України, статтям 6 та 13 Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року (надалі - Угода).

Ухвалою суду від 14.08.2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 13.09.2024. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначає наступне.

Так, 27.05.2024 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо перерахунку пенсії.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області №5493-5250/К-02/8-1900/24 від 14.06.2024 позивача повідомлено про відсутність підстав для перерахунку його пенсії.

Страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи, якщо застрахована особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню або брала добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.

Відповідно до статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.

За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року №22-1 (із змінами, внесеними постановою правління Пенсійного фонду України від 07.07.2014 №13-10), передбачено, що для призначення пенсії подається довідка про заробітну плату (дохід) встановленого зразка, яка видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів за відповідні роки про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.

Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

Крім того, в довідці повинно бути зазначено назви первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Відповідно до статті 44 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

Військова агресія російської федерації проти України стала підставою для введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» та який є продовжено.

Відповідач зазначив, що відповідно до Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992:

-призначення пенсій громадянам держав-учасниць Угоди проводиться за місцем проживання (ч. 1 ст. 6 Угоди);

- для встановлення права на пенсію, в тому числі пенсію на пільгових умовах і за вислугу років, громадянам держав-учасниць Угоди враховується трудовий стаж, набутий на території будь-якої з цих держав, а також на території колишнього СРСР за час до набуття чинності цією Угодою (ч. 1 ст. 6 Угоди);

-необхідні для пенсійного забезпечення документи, видані у належному порядку на території держав-учасниць СНД і держав, що входили до складу СРСР або до 1 грудня 1991 року, приймаються на території держав - учасниць Співдружності без легалізації (ст. 11 Угоди).

11 червня 2022 року російська федерація вийшла з Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992.

29 листопада 2022 року Україна вийшла з Угоди про гарантії прав громадян держав- учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 (набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про вихід з Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць СНД у галузі пенсійного забезпечення» від 29.11.2022 №1328).

Врахування заробітної плати та стажу здійснювалося за умови підтвердження сплати страхових внесків до відповідних фондів держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав, на території яких провадилась трудова діяльність.

Таким чином, пенсії громадянам, які проживали/працювали на території російської федерації, призначаються на умовах, визначених Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Відтак, у пенсійного органу відсутні правові підстави для здійснення перерахунку пенсії позивача.

Клопотань про розгляд справи в судовому засіданні від учасників справи не надходило.

На підставі статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судовий розгляд справи проведено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши подані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 призначено пенсію за віком на пільгових умовах, на підставі його заяви від 18 квітня 2023 року, рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року у справі № 500/5486/23, постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 квітня 2024 року у справі №500/5486/23.

Згідно довідки форми РС-право (додаток №1), розміщеної в електронному кабінеті, пенсія за віком призначена мені з 18 квітня 2023 року, страховий стаж на момент призначення пенсії становить 32 роки. На підставі рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року у справі № 500/5486/23 до мого страхового стажу Пенсійним фондом України зараховані наступні періоди роботи на території російської федерації: з 10.06.1994 по 16.08.1994; з 13.12.1994 по 09.06.1995; з 15.12.1996 по 11.06.1997; з 27.07.2000 по 09.01.2001; з 23.02.2001 по 24.08.2001; з 23.01.2002 по 12.08.2002; з 25.12.2002 по 09.07.2003; з 28.01.2004 по 23.08.2004; з 07.10.2004 по 31.12.2004, з 07.01.2005 по 10.01.2005; з 03.02.2005 по 27.04.2005, з 01.05.2005 по 29.05.2005, з 01.06.2006 по 26.06.2006, з 01.07.2005 по 28.07.2005, з 01.08.2005 по 09.08.2005; з 08.11.2005 по 26.11.2005, з 05.12.2005 по 10.07.2006; з 28.11.2006 по 08.06.2007; з 27.10.2007 по 10.06.2008; з 16.09.2008 по 10.06.2009; з 26.09.2009по 22.06.2010; з 27.08.2010 по 24.10.2010; з 24.11.2010 по 21.06.2011; з 09.09.2011 по 27.12.2011; з 20.01.2012 по 02.06.2012; з 16.06.2012 по 19.07.2012; з 24.07.2012 по 09.09.2012.

Згідно розрахунку розміру пенсії за віком (додаток №2), розміщеної в електронному кабінеті, періоди роботи на території російської федерації внесенні до розрахунку із заробітком 0 гривень, за виключенням наступних періодів роботи, у яких за даними персоніфікованого обліку позивачем також було одержано заробіток ще в Україні: з 01.01.2005 по 31.01.2005, з 01.04.2005 по 30.09.2005, з 01.11.2005 по 31.12.2005.

У довідці форми РС- право зазначено про наявність у позивача страхового стажу в ТОВ «Розтоцьке» (код ЄДРПОУ 31878417) у період з 01.01.2005 по 06.01.2005, з 28.04.2005 по 30.04.2005, з 30.05.2005 по 31.05.2005, з 27.06.2005 по 30.06.2005, з 29.07.2005 по 31.07.2005, з 10.08.2005 по 17.09.2005, 27.11.2005 по 04.12.2005. Зазначені періоди відповідають періодам одержання заробітку, внесеними до розрахунку розміру пенсії за даними персоніфікованого обліку. Відповідно до записів 16 та 17 у трудовій книжці НОМЕР_1 позивач працював на сезонних роботах у ТОВ «Розтоцьке» з 13.07.2004 по 30.11.2004 р., у зв`язку із цим він вважає, що інформація про одержання заробітку у періоди з 01.01.2005 по 31.01.2005, з 01.04.2005 по 30.09.2005, з 01.11.2005 по 31.12.2005 відповідно до даних персоніфікованого обліку виникла через невчасну сплату ТОВ «Розтоцьке» єдиного соціального внеску.

Таким чином, Пенсійним фондом України не врахований при обчисленні розміру пенсії одержаний ним заробіток на території російської федерації, що підтверджений довідками, поданими разом із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах 18 квітня 2023 року:

1. довідку Філіалу 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс» від 07.06.2013 р. №6140 про розмір заробітної плати, що враховується при нарахуванні пенсії, за 2000 - 2001 роки, згідно якої ним одержано заробітну плату з липня по грудень 2000 року у розмірі 31232,41 руб., та з січня по серпень 2001 року у розмірі 39891,73 руб.

2. довідку Філіалу 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс» від 07.06.2013 р. №6140 про розмір заробітної плати, що враховується при нарахуванні пенсії, за 2002 рік, згідно якої ним одержано заробітну плату з січня по серпень, грудень 2002 року у розмірі 62076,70 руб.

3. довідку Філіалу 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс» від 07.06.2013 р. №6140 про розмір заробітної плати, що враховується при нарахуванні пенсії, за 2003 - 2004 роки, згідно якої позивачем одержано заробітну плату з січня по липень 2003 року у розмірі 76351,14 руб., та з січня по серпень, з жовтня по грудень 2004 року у розмірі 146441,02 руб.

4. довідку Філіалу 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс» від 07.06.2013 р. №6140 про розмір заробітної плати, що враховується при нарахуванні пенсії, за 2005 - 2006 роки, згідно якої ним одержано заробітну плату з січня по серпень, листопад - грудень 2005 року у розмірі 175799,27 руб., та з січня по липень, листопад - грудень 2006 року у розмірі 214977,27 руб.

5. довідку Філіалу 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс» від 07.06.2013 р. №6140 про розмір заробітної плати, що враховується при нарахуванні пенсії, за 2007 - 2008 роки, згідно якої ним одержано заробітну плату з січня по червень, з жовтня по грудень 2007 року у розмірі 229065.50 руб., та з січня по липень, з вересня по грудень 2008 року у розмірі 400012.51 руб.

6. довідку Філіалу 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс» від 07.06.2013 р. №6140 про розмір заробітної плати, що враховується при нарахуванні пенсії, за 2009 рік, згідно якої ним одержано заробітну плату з січня по липень та з вересня по грудень 2009 року у розмірі 365638,02 руб.

7. довідку Філіалу 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс» від 07.06.2013 р. №6140 про розмір заробітної плати, що враховується при нарахуванні пенсії, за 2010 - 2011 роки, згідно якої позивачем одержано заробітну плату з січня по грудень 2010 року у розмірі 451645,47 руб., з січня по липень, з вересня по грудень 2011 року у розмірі 497509,06 руб.

8. довідку Філіалу 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс» від 07.06.2013 р. №6140 про розмір заробітної плати, що враховується при нарахуванні пенсії, за 2012 - 2013 роки, згідно якої ним одержано заробітну плату з січня по вересень 2012 року у розмірі 388816,43 руб.

Неврахування Пенсійним Фондом України при обчисленні розміру пенсії заробітної плати, одержаної під час трудової діяльності на території російської федерації, суттєво зменшило розмір розрахованого індивідуального коефіцієнту та в подальшому також розмір обчисленої йому пенсії.

Вважаючи дії Пенсійного фонду України протиправними, позивач 27 травня 2024 року звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (додаток №3) із вимогами здійснити перерахунок розміру призначеної пенсії з моменту призначення та врахувати при обчисленні розміру пенсії заробітну плату, одержану ним на території російської федерації у період з липня 2000 року по вересень 2012 року і підтверджену довідками Філіалу 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс» від 07.06.2013 р. №6140.

Листом від 14.06.2024 року №5493-5250/К-02/8-1900/24 Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області надало відповідь на звернення та вказало, що підстави для перерахунку пенсії відсутні. Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області вважає, що оскільки з 01.01.2023 року російська федерація припинила участь в Угоді про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року, то управлінням законно обчислено розмір пенсії із середньомісячним заробітком 0 грн. за періоди роботи: з 01.07.2000 по 31.08.2001, 01.01.2002 по 31.08.2002, з 01.12.2002 по 31.07.2003, з 01.01.2004 по 31.12.2004, з 01.02.2005 по 31.03.2005, з 01.01.2006 по 31.07.2006, з 01.11.2006 по 30.06.2007, з 01.10.2007 по 30.09.2012 та за даними персоніфікованого обліку з 01.01.2005 по 31.01.2005, з 01.04.2005 по 31.12.2005 та 01.08.2014 по 31.03.2023.

Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Відповідно до частини 1 статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Відповідно до частин 2 статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за період до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Частиною 4 статті 24 Закону №1058-IV передбачено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом (до 01.01.2004), зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше.

Страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи, якщо застрахована особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню або брала добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.

Відповідно до статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.

За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року №22-1 (із змінами, внесеними постановою правління Пенсійного фонду України від 07.07.2014 №13-10), передбачено, що для призначення пенсії подається довідка про заробітну плату (дохід) встановленого зразка, яка видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів за відповідні роки про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.

Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

Крім того, в довідці повинно бути зазначено назви первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Відповідно до статті 44 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

Військова агресія російської федерації проти України стала підставою для введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» та який є продовжено.

Відповідно до Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992:

-призначення пенсій громадянам держав-учасниць Угоди проводиться за місцем проживання (ч. 1 ст. 6 Угоди);

- для встановлення права на пенсію, в тому числі пенсію на пільгових умовах і за вислугу років, громадянам держав-учасниць Угоди враховується трудовий стаж, набутий на території будь-якої з цих держав, а також на території колишнього СРСР за час до набуття чинності цією Угодою (ч. 1 ст. 6 Угоди);

-необхідні для пенсійного забезпечення документи, видані у належному порядку на території держав-учасниць СНД і держав, що входили до складу СРСР або до 1 грудня 1991 року, приймаються на території держав - учасниць Співдружності без легалізації (ст. 11 Угоди).

11 червня 2022 року російська федерація вийшла з Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992.

29 листопада 2022 року Україна вийшла з Угоди про гарантії прав громадян держав- учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 (набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про вихід з Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць СНД у галузі пенсійного забезпечення» від 29.11.2022 №1328).

Також, відповідно до ч. 2 ст. 13 Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року «Пенсійні права громадян держав-учасниць Співдружності, що виникли відповідно до положень цієї Угоди, не втрачають своєї сили і в разі виходу із Угоди держави-учасниці, на території якої вони проживають.» Наявність цього положення в Угоді тільки підкреслює незворотність її дії після виходу однієї із сторін.

Статтею 6 Угоди визначено, що призначення пенсій громадянам держав - учасниць Угоди проводиться за місцем проживання. Для встановлення права на пенсію, в тому числі пенсію на пільгових умовах і за вислугу років, громадянам держав - учасниць Угоди враховується трудовий стаж, набутий на території будь-якої з цих держав, а також на території колишнього СРСР за час до набуття чинності цією Угодою. Обчислення пенсій проводиться з заробітку (доходу) за періоди роботи, які зараховуються до трудового стажу. У разі, якщо в державах - учасницях Угоди запроваджена національна валюта, розмір заробітку (доходу) визначається виходячи з офіційно встановленого курсу на момент призначення пенсії.»

Таким чином, суд вважає, що заробітна плата, одержана на території російської федерації та підтверджена відповідними довідками, повинна бути врахована при обчислені розміру пенсії за офіційним курсом валют на момент призначення пенсії - 18 квітня 2023 року.

Відтак, з метою захисту прав позивача суд вважає визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо неврахування при розрахунку пенсії ОСОБА_1 довідок про заробітну плату №6140 від 07.06.2013 р., виданих Філіалом 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс» та слід зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити з 18.04.2023 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , із врахуванням заробітної плати згідно довідок №6140 від 07.06.2013 р., виданих Філіалом 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс», одержаної у періоди з 01.07.2000 по 31.08.2001, з 01.01.2002 по 31.08.2002, з 01.12.2002 по 31.07.2003, з 01.01.2004 по 31.08.2004, з 01.10.2004 по 31.08.2005, з 01.11.2005 по 31.07.2006, з 01.11.2006 по 30.06.2007, з 01.10.2007 по 30.06.2008, з 01.09.2008 по 30.06.2009, з 01.09.2009 по 30.06.2010, з 01.08.2010 по 30.06.2011, з 01.09.2011 по 30.09.2012.

Щодо позовних вимог про перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , із врахуванням заробітної плати згідно довідок №6140 від 07.06.2013 р., виданих Філіалом 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс», у визначеній сумі, то суд зазначає наступне.

Так, питання перерахунку і виплати пенсії є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

За таких обставин адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Частиною першою статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Згідно з частиною другою статті 5 КАС України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Тому суд не вбачає підстав для зазначення у резолютивній частині рішення конкретного розміру пенсії, який просить позивач перерахувати і виплатити, відповідно до зарахованого періоду його роботи.

Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відтак позов ОСОБА_1 слід задовольнити частково.

Згідно ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Оскільки позов підлягає до задоволення частково, то суд присуджує на користь позивача здійснені ним та документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору розмірі 484,48 грн. згідно квитанції від 09.08.2024 за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо неврахування при розрахунку пенсії ОСОБА_1 довідок про заробітну плату №6140 від 07.06.2013 р., виданих Філіалом 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс»

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити з 18.04.2023 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , із врахуванням заробітної плати згідно довідок №6140 від 07.06.2013 р., виданих Філіалом 1-го Тролейбусного парку державного унітарного підприємства міста Москви «Мосгортранс», одержаної у періоди з 01.07.2000 по 31.08.2001, з 01.01.2002 по 31.08.2002, з 01.12.2002 по 31.07.2003, з 01.01.2004 по 31.08.2004, з 01.10.2004 по 31.08.2005, з 01.11.2005 по 31.07.2006, з 01.11.2006 по 30.06.2007, з 01.10.2007 по 30.06.2008, з 01.09.2008 по 30.06.2009, з 01.09.2009 по 30.06.2010, з 01.08.2010 по 30.06.2011, з 01.09.2011 по 30.09.2012.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 484 (чотириста вісімдесят чотири) грн. 48 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 16 жовтня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_1 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 );

відповідач:

- Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: майдан Волі, 3,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46001 код ЄДРПОУ/РНОКПП 14035769).

Головуючий суддяПодлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122360423
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —500/4994/24

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Рішення від 14.10.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 14.08.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні