ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/2801/24 пров. № А/857/20746/24Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача:Гінди О.М.,
суддів:Матковської З.М., Ніколіна В.В.,
за участю секретаря судових засідань Нора А.Т.,
розглянувши у судовому засіданні апеляційні скарги Приватного підприємства «Прикарпаттурист» та Львівської обласної прокуратури на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 липня 2024 року (головуючий суддя: Клименко О.М., місце ухвалення - м. Львів, дата складення повного тексту 19.07.2024) у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «Прикарпаттурист» до Івано-Франківської обласної державної адміністрації, Міністерства культури та інформаційної політики України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: управління культури, національностей та релігії Івано-Франківської обласної державної адміністрації, Львівська обласна прокуратура про визнання протиправним та скасування рішення, наказу
встановив:
Приватне підприємство «Прикарпаттурист», 06.02.2024 звернулося до суду з позовом, в якому, з урахуванням заяви про зміну предмета позову (а. с. 177-180 том 1), просило: визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19 вересня 1989 року № 144 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення» у частині включення у додаток до вказаного рішення об`єкту нерухомості кінотеатру «Трембіта», що розташований за адресою: вул. Дзержинського, 135 у м. Івано-Франківську (адреса після перейменування вул. Гетьмана Мазепи, 135, м. Івано-Франківськ), охоронний № 461-іф (110257); визнати протиправним і скасувати наказ Міністерства культури та інформаційної політики України № 202 «Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України» в частині включення у додаток «Перелік об`єктів культурної спадщини, які заносяться до Державного реєстру нерухомих пам`яток України в Івано-Франківській області за категорією місцевого значення» кінотеатру «Трембіта» в м. Івано-Франківську по вул. Мазепи Гетьмана, 135.
Обґрунтовує позовну заяву тим, що 14.12.2023 ПП «Прикарпаттурист» набуло право власності на частку 1/2 адміністративного будинку по вул. Гетьмана Мазепи, 135 у м. Івано-Франківську на підставі акту приймання-передачі від 13.12.2023. Як вбачається з відповіді Управління культури, національностей та релігій Івано-Франківської ОДА від 10.01.2024 № 150-1/01-013/05, будівля за адресою: вул. Гетьмана Мазепи, 135 у м. Івано-Франківську є пам`яткою культурної спадщини місцевого значення, так як була включена до Переліку пам`яток архітектури місцевого значення (охоронний номер 461-ІФ) відповідно до рішення облвиконкому № 144 від 19.09.1989.
Зазначає, що первинні документи, на підставі яких приймалось рішення про включення будівлі по вул. Гетьмана Мазепи в м. Івано-Франківську до Переліку пам`яток культурної спадщини місцевого значення, та інші документи, на підставі яких визначалась історична, наукова, художня та культурна цінність зазначеного об`єкту нерухомого майна в Управлінні культури, національностей та релігій та державному архіві Івано-Франківської обласної державної адміністрації відсутні. Крім цього, зазначає, що оскаржуване рішення в частині вищезазначеної будівлі було прийнято уповноваженим на те органом, при його винесенні було порушено вимоги ст. ст. 16, 17 Закону України «Про охорону і використання пам`яток історії та культури», Положення про охорону та використання пам`яток історії та культури, затвердженого Постановою Ради Міністрів СРСР від 16.09.1982 року № 865, та приписів Інструкції про порядок обліку, забезпечення схоронності, утримання, використання та реставрації нерухомих пам`яток історії та культури, затвердженої Наказом Міністерства культури СРСР від 13.05.1986 № 203. Оскільки, на час винесення оскаржуваного рішення законодавством було регламентовано чітку і послідовну процедуру включення об`єкту до державного переліку нерухомих пам`яток історії та культури. При цьому лише одночасне дотримання всіх зазначених етапів у сукупності було єдиною та необхідною правовою підставою для взяття об`єкту на державний облік та включення його до списків (переліків) пам`яток історії та культури відповідно до Закону Української PCP «Про охорону і використання пам`яток історії та культури».
Також, вказує, що єдиною підставою занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення кінотеатру «Трембіта» в м. Івано- Франківську, по вул. Мазепи Гетьмана, 135, є рішення виконкому Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19.09.1989 № 144. Отже, незаконність рішення виконкому Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19.09.1989 № 144, яким об`єкт було взято на облік до набрання чинності Закону України «Про охорону культурної спадщини» призводить до незаконності наказу Міністерства культури та інформаційної політики України № 202 «Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України» в частині включення у додаток кінотеатру «Трембіта» в м. Івано-Франківську, по вул. Мазепи Гетьмана, 135.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 09 липня 2024 року позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19 вересня 1989 року № 144 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення» у частині включення до пункту 49 Додатку «Перелік пам`яток архітектури місцевого значення» об`єкту нерухомості кінотеатру «Трембіта», що розташований за адресою: вул. Дзержинського, 135 у м. Івано-Франківську (адреса після перейменування вул. Гетьмана Мазепи, 135, м. Івано-Франківськ).
У решті позовних вимог відмовлено.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Івано-Франківської обласної військової адміністрації (обласної державної адміністрації) на користь Приватного підприємства «Прикарпаттурист» 3028,00 грн сплаченого судового збору.
Із цим рішенням суду першої інстанції не погодилися Приватне підприємство «Прикарпаттурист» та Львівська обласна прокуратура та оскаржили в апеляційному порядку.
Обґрунтовуючи апеляційні вимоги Приватне підприємство «Прикарпаттурист» покликається на аналогічні підстави викладені в позовній заяві.
Просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови від позову та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог повністю.
Обґрунтовуючи апеляційні вимоги Львівська обласна прокуратура покликається на те, що оскільки у п. 3 розділу ІХ наказу Міністерства культури України, яким затверджено Порядок обліку об`єктів культурної спадщини № 158 від 11.03.2013 чітко зазначено, що у разі відсутності облікової документації на об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом, його включення до Реєстру здійснюється без облікової документації, а тому помилковими є висновки суду першої інстанції про незаконність оскарженого рішення з огляду на відсутність облікової документації на пам`ятку, так як вони не доводять його протиправності, не змінюють статусу об`єкта культурної спадщини та не виключають його з переліку пам`яток.
Просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09.07.2024 у справі № 380/2801/24 в частині задоволення позовних вимог ПП «Прикарпаттурист» та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Управлінням культури, національностей та релігії Івано-Франківської обласної державної адміністрації, 10.09.2024 подано додаткові пояснення в яких просило скасувати рішення в частині задоволених позовних вимог.
Івано-Франківська обласна державна адміністрація, 11.09.2024 подала додаткові пояснення в яких просила задовольнити апеляційну скаргу Львівської обласної прокуратури, а у задоволенні апеляційної скарги ПП «Прикарпаттурист» відмовити.
Міністерство культури та інформаційної політики України, 23.09.2024 подало відзив на апеляційну скаргу, в якому просило апеляційну скаргу ПП «Прикарпаттурист» відхилити, а апеляційну скаргу Львівської обласної прокуратури задовольнити.
Представник ПП «Прикарпаттурист» адвокат Дашинич О.Б., 30.09.2024 подала клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з перебування у відпустці з 23.09.2024 по 04.10.2024.
Однак, суд апеляційної інстанції, відмовив у задоволенні цього клопотання, так як представника позивача завчасно, 03.09.2024, повідомлено про розгляд справи, участь його в судовому засіданні обов`язковою не визнавалась, а у відповідності до вимог ч. 2 ст. 313 КАС України, його неявка не перешкоджає апеляційному розгляду справи.
Враховуючи наведене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про можливість здійснювати розгляд справи за відсутності представника позивача.
Представник Львівської обласної прокуратури Шиміна Н.М., представник Міністерства культури та інформаційної політики України Горєлова І.М., представник управління культури, національностей та релігії Івано-Франківської обласної державної адміністрації Іванус О.І. у судовому засіданні апеляційну скаргу прокуратури просили задовольнити, а апеляційну скаргу позивача відхилити.
Представник Приватного підприємства «Прикарпаттурист» та Івано-Франківської обласної державної адміністрації у судове засідання не з`явилися, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, їхня участь в судовому засіданні обов`язковою не визнавалась. Відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України їх неявка не перешкоджає апеляційному розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника Львівської обласної прокуратури Шиміної Н.М., представника Міністерства культури та інформаційної політики України Горєлової І.М., представника управління культури, національностей та релігії Івано-Франківської обласної державної адміністрації Іванус О.І., перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга Львівської обласної прокуратури підлягає задоволенню, а апеляційна скарга Приватного підприємства «Прикарпаттурист» задоволенню не підлягає, з таких мотивів.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки Івано-Франківською обласною державною адміністрацією та управлінням культури, національностей та релігії Івано-Франківської обласної державної адміністрації не було надано належних доказів щодо дотримання приписів Інструкції № 203, а тому суд дійшов висновку щодо наявності підстав для визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19 вересня 1989 року № 144 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення» у частині включення до пункту 49 Додатку «Перелік пам`яток архітектури місцевого значення» об`єкту нерухомості кінотеатру «Трембіта», що розташований за адресою: вул. Дзержинського, 135 у м. Івано-Франківську (адреса після перейменування вул. Гетьмана Мазепи, 135, м. Івано-Франківськ).
Крім цього, суд першої інстанції не погодився з доводами позивача, що вимога про скасування наказу Міністерства культури та інформаційної політики України № 202 від 15.03.2024 є похідною, а тому такий наказ підлягає скасуванню, оскільки оцінка, аналіз необхідних документів та процедура внесення до Реєстру урегульована окремим нормативно-правовим актом, а саме Розділом IV Порядку від 11 березня 2013 року № 158, у редакції наказу Міністерства культури України від 27 червня 2019 року № 501 і є заключним етапом у процедурі державної реєстрації об`єктів культурної спадщини відповідним компетентним органом, а саме Міністерства культури та інформаційної політики України, отже є самостійним та окремим предметом оскарження в судовому порядку, що виключає кваліфікацію такої вимоги, як похідної.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що виконавчим комітетом Івано-Франківської обласної Ради народних депутатів прийнято рішення № 144 від 19.09.1989 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення»: «Розглянувши представлені головним управлінням архітектури і містобудування облвиконкому матеріали про взяття на державний облік нововиявлених будинків і споруд, які мають історичну, архітектурно-художню і містобудівну цінність, виконком обласної Ради народних депутатів вирішив:
1. Затвердити перелік пам`яток архітектури місцевого значення згідно з додатком.
2. Зобов`язати виконкоми місцевих Рад народних депутатів, на території яких знаходяться пам`ятки, забезпечити їх охорону, збереження та правильне використання у відповідності з діючим законодавством, надати користувачам пам`яток всебічну допомогу у вирішенні питань, пов`язаних з ремонтно - реставраційними роботами.
Будинок кінотеатру «Трембіта» по вул. Дзержинського, 135 у м. Івано-Франківську (зараз вул. Мазепи, 135, згідно рішення Івано-Франківської міської ради народних депутатів від 16 жовтня 1990 року) включено до зазначеного переліку пам`яток архітектури місцевого значення під номером 49, згідно Додатку до рішення № 144 від 19.09.1989.
Із історичної довідки Зводу пам`яток історії та культури від 2016 року, кінотеатр «Трембіта» був побудований у 1950 році як головний павільйон обласної сільськогосподарської виставки по вул. Дзержинського, 135 у м. Івано-Франківську (на цей час: вул. Гетьмана Мазепи, 135). Будинок виконаний у гуцульському стилі, дерев`яний та має архітектурну цінність.
Відповідно до подання Івано-Франківської обласної військової адміністрації від 01.11.2023 вих. № 6682/11353/6-23/01-42 та листа Управління культури, національностей та релігій Івано-Франківської обласної державної адміністрації від 28.02.2024 № 1400/01 - 005/001 надано вивірений Перелік пам`яток архітектури місцевого значення Івано-Франківської міської територіальної громади, які пропонуються занести до Державного реєстру нерухомих пам`яток України як такі, що взято на державний облік відповідно до законодавства, яке діяло до набрання чинності Законом України «Про охорону культурної спадщини», та на 01.12.2022 не включені до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
У поданому Переліку зазначений об`єкт культурної спадщини кінотеатр «Трембіта», 1950 року в м. Івано-Франківську, по вул. Мазепи Гетьмана, 135 (рішення виконкому Івано- Франківської обласної ради народних депутатів від 19.09.1989 № 144).
Відповідно до рекомендацій Українського інституту національної пам`яті (лист від 02.01.2024 № 11/2.1-06-24), пам`ятки культурної спадщини, зазначені в додатку до цього Висновку (п. 114 Додатку) об`єкт культурної спадщини кінотеатр «Трембіта», 1950 року в м. Івано-Франківську, по вул. Мазепи Гетьмана, 135, охоронний номер 1854-ІФ (Рішення виконкому Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19.09.1989 № 144), не підпадає під обмеження, передбачені частиною четвертою статті 13 Закону України «Про охорону культурної спадщини» та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії», і можуть бути занесені до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Відповідно до статей 5, 14, 14-1, 24, 32 Закону України «Про охорону культурної спадщини», розділу IX Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 р. № 158, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 квітня 2013 року за № 528/23060 (у редакції наказу Міністерства культури України від 27 червня 2019 року № 501), в межах повноважень, визначених Положенням про Міністерство культури та інформаційної політики України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2019 року № 885, на підставі подання Івано-Франківської обласної військової адміністрації від 01.11.2023 № 6682/11353/6-23/01-042 та від 28.02.2024 № 1400/01-005/001, висновків (експертних висновків) Міністерства культури та інформаційної політики України від 01.02.2024 № 12/15/48-24 та від 11.03.2024 № 34/15/48-24, з урахуванням рекомендацій Українського інституту національної пам`яті (лист від 02.01.2024 № 11/2.1-06-24), Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, МКІП винесено Наказ № 202 від 15.03.2024 «Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України», яким наказано:
1. Занести до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення об`єкти культурної спадщини у Івано-Франківській області, відповідно до додатка.
2. Межі і режими використання територій пам`яток, зазначених в додатку, не визначені в установленому порядку до 25 травня 2022 року, встановлюються відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини».
3. Режими використання пам`яток, зазначених в додатку, не визначені в установленому порядку до 25 травня 2022 року, встановлюються відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини».
4. Івано-Франківській обласній військовій адміністрації:
1) поінформувати власників об`єктів культурної спадщини або уповноважені ними органи про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;
2) протягом 2024 року, але не пізніше 6 місяців після припинення/скасування воєнного стану в Україні, забезпечити приведення облікової документації на пам`ятки, занесені до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, у відповідність до цього наказу та формування облікових справ на пам`ятки культурної спадщини у паперовій та електронній формах;
3) забезпечити:
а) розробку та затвердження науково-проектної документації з визначення меж та режимів використання території пам`яток;
б) розробку та затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж територій пам`яток культурної спадщини, зазначених в додатку, межі яких не визначені у встановленому порядку до 25 травня 2022 року;
в) подання заяви про внесення встановлених документацією обмежень у використанні земель до Державного земельного кадастру.
Згідно додатку до Наказу Міністерства «Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України» № 202 від 15.03.2024, п. 114 Переліку об`єктів культурної спадщини, які заносяться до Державного реєстру нерухомих пам`яток України в Івано-Франківській області за категорією місцевого значення, занесений кінотеатр «Трембіта», 1950 року в м. Івано-Франківську, по вул. Мазепи Гетьмана, 135, охоронний номер 1854-ІФ (Рішення виконкому Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19.09.1989 № 144).
Не погоджуючись із прийнятим рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19 вересня 1989 року № 144 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення» у частині включення у додаток до вказаного рішення об`єкту нерухомості кінотеатру «Трембіта», що розташований за адресою: вул. Дзержинського, 135 у м. Івано-Франківську (адреса після перейменування вул. Гетьмана Мазепи, 135, м. Івано-Франківськ), охоронний № 461-іф (110257) та наказом Міністерства культури та інформаційної політики України № 202 «Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України» в частині включення у додаток «Перелік об`єктів культурної спадщини, які заносяться до Державного реєстру нерухомих пам`яток України в Івано-Франківській області за категорією місцевого значення» кінотеатру «Трембіта» в м. Івано-Франківську по вул. Мазепи Гетьмана, 135, позивач звернувся до суду з цим позовом.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що предметом спору у цій справі є, зокрема, законність рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів № 144 від 19.09.1989 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення» у частині включення у додаток до вказаного рішення об`єкту нерухомості кінотеатру «Трембіта», що розташований за адресою: вул. Дзержинського (на цей час Мазепи Гетьмана), 135 у м. Івано-Франківську».
Так, на момент прийняття рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів № 144 від 19.09.1989 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення» у частині включення у додаток до вказаного рішення об`єкту нерухомості кінотеатру «Трембіта» діяло законодавство Української РСР, зокрема, Закон Української УРСР «Про охорону і використання пам`яток історії та культури» (далі - Закон № 3600-ІХ) та Інструкція Міністерства культури СРСР № 203 від 13.05.1986 «Інструкція про порядок обліку, забезпечення безпеки, змісту, використання та реставрації нерухомих пам`яток історії та культури».
Тобто, безпосередня процедура занесення вияв лених об`єктів до Переліку об`єктів культурної спадщини місцевого значення, на момент прийняття рішення № 144 від 19.09.1989, була регламентована Інструкцією № 203 від 13.05.1986.
Статтею 1 Закону № 3600-ІХ передбачено, що пам`ятниками історії та культури є споруди, пам`ятні місця і предмети, зв`язані з історичними подіями в житті народу, розвитком суспільства і держави, твори матеріальної і духовної творчості, які становлять історичну, наукову, художню чи іншу культурну цінність.
Відповідно до ст. 17 вищевказаного Закону віднесення пам`яток історії та культури до категорії пам`яток загальносоюзного, республіканського чи місцевого значення проводиться відповідно до законодавства Союзу PCP і Української PCP.
З відновленням незалежності України, 14.02.1992 прийнято, а 27.03.1993 введено в дію Основи законодавства України про культуру № 2117-XII, які визначають правові, економічні, соціальні, організаційні засади розвитку культури в Україні, регулюють суспільні відносини у сфері створення, поширення, збереження та використання культурних цінностей і спрямовані на: реалізацію суверенних прав України у сфері культури; відродження і розвиток культури української нації та культур національних меншин, які проживають на території України; забезпечення свободи творчості, вільного розвитку культурно-мистецьких процесів, професійної та самодіяльної художньої творчості; реалізацію прав громадян на доступ до культурних цінностей; соціальний захист працівників культури; створення матеріальних і фінансових умов розвитку культури.
У подальшому, цей Закон втратив чинність на підставі Закону України «Про охорону культурної спадщини» від 08.06.2000 № 1805-III (далі Закон № 1805-III), який регулює правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь.
Згідно преамбули Закону № 1805-III, об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, у межах її територіального моря та прилеглої зони, охороняються державою. Охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
У ст. 1 Закону № 1805-III визначено, що об`єктом культурної спадщини, серед іншого, є споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;
За правилами статті 2 Закону № 1805-III, об`єкти культурної спадщини поділяються за типами, зокрема на:
споруди (витвори) - це твори архітектури та інженерного мистецтва, твори монументальної скульптури та монументального малярства, археологічні об`єкти, печери з наявними свідченнями життєдіяльності людини, будівлі або приміщення в них, що зберегли автентичні свідчення про визначні історичні події, життя та діяльність відомих осіб (частини перша);
та видами, зокрема на об`єкти архітектури - окремі будівлі, архітектурні споруди, що повністю або частково збереглися в автентичному стані і характеризуються відзнаками певної культури, епохи, певних стилів, традицій, будівельних технологій або є творами відомих авторів (частина друга).
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону № 1805-III, державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини.
До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.
Згідно із ч. 1 ст. 13 Закону № 1805-III, об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (далі - Реєстр) за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки. Порядок визначення категорій пам`яток встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру та внесення змін до нього (вилучення з Реєстру, зміна категорії пам`ятки) провадяться відповідно до категорії пам`ятки:
а) пам`ятки національного значення - постановою Кабінету Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини протягом одного року з дня одержання подання;
б) пам`ятки місцевого значення - рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини за поданням відповідних органів охорони культурної спадщини або за поданням Українського товариства охорони пам`яток історії та культури, інших громадських організацій, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини, протягом одного місяця з дня одержання подання (ч. 1 ст. 14 Закону № 1805-III).
Частиною 2 ст. 14 Закону № 1805-III передбачено, що об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам`ятки вноситься до Переліку об`єктів культурної спадщини і набуває правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини, про що відповідний орган охорони культурної спадщини в письмовій формі повідомляє власника цього об`єкта або уповноважений ним орган (особу).
Переліки об`єктів культурної спадщини затверджуються рішеннями відповідних органів охорони культурної спадщини.
Порядок обліку об`єктів культурної спадщини визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини.
Відповідно до абз. 3 ч. 2 ст. 14 Закону № 1805-III Міністерство культури України наказом від 11.03.2013 № 158 «Про затвердження Порядку обліку об`єктів культурної спадщини» затвердило Порядок № 158, який визначає єдину систему обліку об`єктів культурної спадщини незалежно від їх видів та типів.
Надалі, у Порядок № 158 наказом Міністерства культури України № 501 від 27.06.2019 було внесено зміни та зобов`язано орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій до 01 жовтня 2019 подати Міністерству культури України:
1) переліки об`єктів культурної спадщини, які взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом України «Про охорону культурної спадщини», та не включених до Державного реєстру нерухомих пам`яток України станом на день набрання чинності цим наказом за формою, згідно з додатком до цього наказу;
2) копії рішень про взяття на державний облік об`єктів культурної спадщини відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом України «Про Міністерство культури України».
Судом апеляційної інстанції встановлено, що на виконання наказу № 501 від 27.06.2019, на підставі подання Івано-Франківської обласної військової адміністрації від 01.11.2023 № 6682/11353/6-23/01-042 та від 28.02.2024 № 1400/01-005/001, Міністерство культури та інформаційної політики України 15.03.2024 видало наказ № 202 «Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України», відповідно до якого вирішило занести до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення об`єкти культурної спадщини, згідно з переліком, відповідно до додатку. Кінотеатр «Трембіта» в цьому додатку вказаний під порядковим номером 114, охоронним номером 1854-ІФ.
Суд апеляційної інстанції зауважує, що позивач, оскаржуючи рішення від 19 вересня 1989 року № 144, покликається на те, що первинні документи, на підставі яких визначалася історична, наукова, художня та культурна цінність кінотеатру «Трембіта» та приймалося оскаржуване рішення, відсутні. А тому, на думку позивача, вказане свідчить про його незаконність.
Однак, суд апеляційної інстанції вважає такі покликання позивача, які взяті до уваги судом першої інстанції, безпідставними та помилковими, з огляду на таке.
Так, пунктом 1 Розділу IХ «Особливості включення до Реєстру об`єктів культурної спадщини, які взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом» наказу Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158, у редакції наказу Міністерства культури України від 27 червня 2019 року № 501 (далі Наказ № 501) передбачено, що Мінкультури забезпечує включення до Реєстру об`єктів культурної спадщини, які взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом України від 08.06.2000 № 1805-III «Про охорону культурної спадщини»:
пам`яток всесоюзного, республіканського значення - за категорією національного значення шляхом підготовки проекту постанови Кабінету Міністрів України про занесення пам`ятки до Реєстру за категорією національного значення;
інших пам`яток - за категорією місцевого значення шляхом прийняття рішення про занесення таких пам`яток до Реєстру за категорією місцевого значення.
Пунктом 3 цього ж розділу Наказу № 501 передбачено, що у разі відсутності облікової документації на об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом України «Про охорону культурної спадщини» його включення до Реєстру здійснюється без облікової документації.
Проаналізувавши вищенаведені правові норми, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що чинне законодавство в сфері охорони культурної спадщини не передбачає необхідності доведення підстав прийняття рішень про взяття на державний облік пам`яток, що були прийняті відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом України «Про охорону культурної спадщини», тобто до 12.07.2000.
Отже, за встановлених обставин цієї справи, у контексті наведених вимог законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції вважає, що висновки суду першої інстанції про незаконність оскарженого рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19 вересня 1989 року № 144 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення» у частині включення у додаток до вказаного рішення об`єкту нерухомості кінотеатру «Трембіта», що розташований за адресою: вул. Дзержинського, 135 у м. Івано-Франківську (адреса після перейменування вул. Гетьмана Мазепи, 135, м. Івано-Франківськ), охоронний № 461-іф (110257), з огляду на відсутність облікової документації на пам`ятку є помилковими, оскільки вони не доводять його протиправності, не змінюють статусу об`єкта культурної спадщини та не виключають його з переліку пам`яток.
Крім цього, суд апеляційної інстанції зауважує, що в матеріалах справи відсутні докази, які б спростовували історичну цінність спірної будівлі та підтверджували факт незаконного внесення її до переліку об`єктів культурної спадщини за категорією пам`ятки місцевого значення.
Натомість, в матеріалах справи наявна історична довідка щодо пам`ятки архітектури місцевого значення кінотеатру Трембіта по вул. Гетьмана Мазепи (колишня Дзержинського), 135 в м. Івано-Франківську, яка містить інформацію щодо її автентичності та загальні характеристики історичної та архітектурної цінності цієї будівлі, підписана уповноваженими особами (а. с. 95-98 том 2).
Аналогічні висновки щодо застосування наведених вище правових норм у подібних спірних правовідносинах викладено у постановах Верховного Суду від 02.05.2023 справа № 460/1864/20, від 31.01.2024 справа № 400/2660/20, від 29.08.2024 справа № 640/28448/21.
Також, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що відповідно до п. 2 Розділу IХ Наказу № 501, Мінкультури приймає рішення про не включення об`єктів культурної спадщини, які взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом, виключно у разі, якщо такий об`єкт не підлягає занесенню до Реєстру.
Не підлягають занесенню до Реєстру пам`ятки (пам`ятники, пам`ятні знаки), присвячені особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які обіймали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік (крім осіб, діяльність яких була значною мірою пов`язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов`язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті.
Разом з тим, суд апеляційної інстанції зауважує, матеріалами справи не підтверджено, що кінотеатр «Трембіта», як об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Закону № 1805-III, підпадає під ознаки, які визначені абз. 2 п. 2 Розділу IХ Наказу № 501.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним і скасування наказу Міністерства культури та інформаційної політики України № 202 від 15.03.2024 «Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України» в частині включення у додаток «Перелік об`єктів культурної спадщини, які заносяться до Державного реєстру нерухомих пам`яток України в Івано-Франківській області за категорією місцевого значення» кінотеатру «Трембіта» в м. Івано-Франківську по вул. Мазепи Гетьмана, 135, то суд апеляційної інстанції вважає, що така задоволенню не підлягає, з огляду на таке.
Як зазначалося вище судом апеляційної інстанції, процедура обліку об`єктів культурної спадщини та занесення пам`яток культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України визначена Порядком обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженим наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158 (у редакції наказу Міністерства культури України від 27 червня 2019 року № 501), (далі Порядок № 158), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 01 квітня 2013 року за № 528/23060.
Розділом IV Порядку № 158 урегульовано порядок занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру, який визначає подання необхідних документів, перевірку поданих документів, оформлення протоколу Експертною комісією, тощо.
При цьому, пунктом 3 розділу IX Порядку № 158 визначено особливості включення до Реєстру об`єктів культурної спадщини, які взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Закону. Зокрема, у разі відсутності облікової документації на об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом, його включення до Реєстру здійснюється без облікової документації.
Враховуючи наведене, оскільки законодавець визначив виключну компетенцію органів охорони культурної спадщини, а саме Міністерства культури та інформаційної політики України щодо питань надання об`єктам статусу пам`яток та внесення їх у відповідний Реєстр, а підставою для внесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення кінотеатру «Трембіта» в м. Івано-Франківську, вул. Мазепи Гетьмана, 135, є оскаржуване рішення виконкому Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19.09.1989 № 144, законність якого підтверджено за наслідками розгляду цієї справи. А тому суд апеляційної інстанції не вбачає правових підстав визнати протиправним і скасувати наказ Міністерства культури та інформаційної політики України № 202 від 15.03.2024 в частині включення у додаток «Перелік об`єктів культурної спадщини, які заносяться до Державного реєстру нерухомих пам`яток України в Івано-Франківській області за категорією місцевого значення» кінотеатру «Трембіта» в м. Івано-Франківську по вул. Мазепи Гетьмана, 135.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції задовольняючи частково позов, допустив невідповідність своїх висновків обставинам справи, неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи та неправильно застосував норми матеріального права, що відповідно до приписів ст. 317 КАС України є підставою для скасування судового рішення та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні позову повністю.
Згідно приписів ст. 139 КАС України, підстав для стягнення судових витрат не має.
Керуючись ст. ст. 310, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд
постановив:
апеляційну скаргу Приватного підприємства «Прикарпаттурист» залишити без задоволення, а апеляційну скаргу Львівської обласної прокуратури задовольнити.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 липня 2024 року у справі № 380/2801/24 скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову повністю.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. М. Гінда судді З. М. Матковська В. В. Ніколін У зв`язку з перебуванням судді Гінди О.М. у відпустці з 03.10.2024 по 11.10.2024, повний текст судового рішення складено та підписано 14.10.2024.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122369564 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні