Кіровоградський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяКІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/4023/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами
загального позовного провадження адміністративну справу
позивач: товариство з обмеженою відповідальністю "Санолта" (26500, Кіровоградська область, смт. Голованівськ, вул. Матросова, 40, код ЄДРПОУ 38401364)
відповідач: Головне управління ДПС у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55, код ЄДРПОУ ВП 43995486)
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень, -
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Санолта" звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень №00018510702 від 27.02.2024 року, №00018520702 від 27.02.2024 року, №00018530702 від 27.02.2024 року, №00018540702 від 27.02.2024 року, №00018550702 від 27.02.2024 року, №00018342406 від 27.02.2024 року, №00018362406 від 27.02.2024 року, №00018372406 від 27.02.2024 року, №00018712300 від 27.02.2024 року.
Позов мотивовано тим, що спірні податкові повідомлення-рішення винесені за результатами документальної планової виїзної перевірки, оформленої актом ГУ ДПС у Кіровоградській області №557/11-28-07-02/38401364 від 22.01.2024 року. Позивач вважає таку перевірку незаконною, оскільки вона призначена всупереч мораторію на проведення перевірок, установленого пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України. Позивач також не погоджується з порушеннями податкового законодавства, описаними в акті перевірки, та доводить, що дані, визначені ним у податковій звітності, підтверджуються у встановленому порядку, а він не допускав заниження податкових зобов`язань зі сплати податків та зборів. З цих підстав просить суд визнати оскаржувані рішення протиправними та скасувати їх.
Ухвалою судді від 24.06.2024 року відкрито загальне позовне провадження у справі за цим позовом та призначено підготовче засідання.
Представник відповідача подав відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що у ході документальної планової виїзної перевірки ТОВ "Санолта" виявлені порушення, які призвели до заниження податкових зобов`язань, а також стали підставою для нарахування штрафних (фінансових) санкцій та пені. Доводячи правомірність висновків акту перевірки та оскаржуваних рішень, представник відповідача просив суд у задоволенні позову відмовити.
Позивач подав відповідь на відзив, у якій заперечував порушення норм податкового законодавства при декларуванні взаємовідносин, які визнані нереальними господарськими операціями. Позивач стверджує, що такі висновки відповідача не відповідають фактичним даним про характер його взаємовідносин з контрагентами щодо придбання товарів та послуг, які підтверджені належними первинними документами та відображені у бухгалтерському обліку.
Ухвалою від 05.09.2024 року суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні.
У судовому засіданні 01.10.2024 року представники сторін подали заяви про розгляд справи у письмовому провадженні.
Розглянувши справу в порядку письмового провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Санолта" з 2013 року зареєстроване як юридична особа, перебуває на обліку платників податків в ГУ ДПС у Кіровоградській області.
Начальник ГУ ДПС у Кіровоградській області видав наказ №193-п від 12.02.2021 року "Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "Санолта", яким на підставі пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.77.1, п.77.4 ст.77 ПК України наказав провести документальну планову виїзну перевірку ТОВ "Санолта" з 25.02.2021 року тривалістю 20 робочих днів. Перевірку провести за період діяльності з 01.07.2017 року по 30.09.2020 року з метою дотримання вимог податкового законодавства, за період з 01.07.2017 року по 30.09.2020 року з метою дотримання вимог валютного законодавства, за період з 25.12.2013 року по 30.09.2020 року з питань правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за період з 01.07.2017 року по 30.09.2020 року з метою дотримання іншого законодавства.
На підставі цього наказу та відповідних направлень посадові особами ГУ ДПС у Кіровоградській області 25.02.2021 року розпочали документальну планову виїзну перевірку ТОВ "Санолта".
Згодом начальник ГУ ДПС у Кіровоградській області видав наказ №258-п від 02.03.2021 року "Про перенесення невикористаного терміну проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "Санолта", яким на підставі п.85.9 ст.85 ПК України у зв`язку з вилученням документів, які свідчать про фінансово-господарську діяльність підприємства, наказано перенести невикористаний термін проведення документальної планової виїзної перевірки (17 робочих днів) до дати отримання копій вилучених документів або забезпечення доступу до них.
У лютому 2022 року начальник ГУ ДПС у Кіровоградській області видав наказ №188-п від 14.02.2022 року "Про поновлення терміну проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "Санолта", яким на підставі п.85.9 ст.85 ПК України у зв`язку з отриманням від Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві, вилучених документів фінансово-господарської діяльності ТОВ "Санолта" наказано поновити термін проведення документальної планової виїзної перевірки (17 робочих днів) з 14.02.2022 року.
У грудні 2023 року в.о. начальника ГУ ДПС у Кіровоградській області видала наказ №1377-п від 07.12.2023 року "Про зупинення строку проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "Санолта", яким на підставі п.82.4 ст.82 ПК України наказано у зв`язку з виробничою необхідністю зупинити з 08.12.2023 року на 8 робочих днів документальну планову виїзну перевірку ТОВ "Санолта" з поновленням її проведення з 20.12.2023 року на невикористаний строк.
Пізніше в.о. начальника ГУ ДПС у Кіровоградській області видала наказ №1430-п від 29.12.2023 року "Про продовження терміну проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "Санолта", яким на підставі пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.77.1, п.77.4 ст.77, п.82.1 ст.82, п.69.2-2 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України продовжено термін проведення документальної планової виїзної перевірки з 02.01.2024 року на 10 робочих днів.
На підставі цих наказів документальна планова виїзна перевірка у ТОВ "Санолта" тривала у період з 25.02.2021 року по 15.01.2024 року.
За результатами перевірки складено акт №557/11-28-07-02/38401364 від 22.01.2024 року, за висновками якого у ході перевірки встановлено зокрема такі порушення:
- п.44.1 ст.44, пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, п.5, п.21 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 "Дохід", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 року №290, пп.140.5.11 п.140.5 ст.140 ПК України, в результаті чого занижено податок на прибуток на суму 35 000 726 грн., у т.ч. по періодах: IV квартал 2018 року - 23 582 грн., II квартал 2019 року - 575987 грн.; III квартал 2019 року - 7 670 006 грн., IV квартал 2019 року - 8 614 008 грн., І квартал 2020 року - 7 010 037 грн., II квартал 2020 року - 3 958 431 грн., III квартал 2020 року - 7 148 675 грн., та завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування податком на прибуток на суму 131 011,54 грн., у т.ч. за 2017 рік - 86109,54 грн., за ІІ квартал 2018 року - 44 902 грн.;
- п.44.1 ст.44, п.198.1, п.198.2, п.198.3 ст.198 ПК України, в результаті чого занижено податок на додану вартість на суму 28 146 629 грн., в т.ч. по періодах: липень 2019 року - 2 915 981 грн., серпень 2019 року - 1 675 886 грн., листопад 2019 року - 564 823 грн., грудень 2019 року - 5 634 801 грн., січень 2020 року - 1 256 323 грн., лютий 2020 року - 3 036 850 грн., березень 2020 року - 3 989 217 грн., липень 2020 року - 9 072 748 грн., та завищено від`ємне значення податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, на суму 6 015 117 грн. за вересень 2020 року;
- пп.39.2.1.4 пп.39.2.1 п.39.2 ст.39 ПК України, п.5, п.21 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 "Дохід", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 року №290, п.5, п.6 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 21 "Вплив змін валютних курсів", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 10.08.2000 року №193, в результаті чого занижено обсяг задекларованих контрольованих операцій за 2018 рік по ВLAСК SЕА СОММODITIES LTD (Об`єднані Арабські Емірати) по контракту від 19.03.2018 року №8РО190318 на 38853,35 грн., завищено обсяг задекларованих контрольованих операцій за 2019 рік по SAFETY INTER TRANS LIMITED (Беліз) по контракту від 06.03.2019 року №8РМ060319-2 на 3203,60 грн.;
- пп.39.2.1.4, пп.39.2.1.7 пп.39.2.1 п.39.2 ст.39 ПК України, в результаті чого завищено обсяг задекларованих контрольованих операцій за 2019 рік по ВLAСК SЕА СОММODITIES LTD (Об`єднані Арабські Емірати) по контракту від 24.04.2018 року №8РО240418 на 17833010,46 грн., по контракту від 24.04.2019 року №8РО240419/8 на суму 5141889,20 грн., всього на суму 22 974 899,66 грн.;
- п.51.1 ст.51, п.70.16 ст.70, пп. "б" п.176.2 ст.176 ПК України - невключення до податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, (форма 1-ДФ) доходу у вигляді додаткового блага за ознакою "126" (оплата туристичних продуктів, путівок) у IV кварталі 2018 року;
- пп.164.2.1, 164.2.17, пп. "е" п.164.2, п. 164.5 ст.164, пп.168.1.4, п.168.1 ст.168, пп. "а" п. 176.2 ст. 176 ПК України - ненарахуваня та неперерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб з доходу, отриманого як додаткове благо у вигляді безоплатно отриманих туристичних продуктів (путівок) у жовтні 2018 року, в сумі 111001,63 грн., відповідно до пп.129.1.4 п.129.1 ст.129 ПК України підприємству нарахована пеня в сумі 59776,66 грн. за період з 30.10.2018 року по 22.01.2024 року;
- п.16-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення", пп.164.2.1, пп. 164.2.17 "е" п.164.2, п.164.5 ст.164, пп.168.1.4 п.168.1 ст.168, пп. "а" п.176.2 ст.176 ПК України - ненарахуваня та неперерахування до бюджету військового збору з доходу, отриманого як додаткове благо у вигляді індивідуально призначеної знижки звичайної ціни, безоплатно отриманого платниками податку-працівниками ТОВ "Санолта" у вигляді туристичних продуктів (путівок) у жовтні 2018 року, в сумі 7585,13 гри., відповідно до пп.129.1.4 п.129.1 ст.129 ПК України підприємству нарахована пеня в сумі 4084,75 грн. за період з 30.10.2018 року по 22.01.2024 року.
ТОВ "Санолта" подало до ГУ ДПС у Кіровоградській області заперечення від 08.02.2024 року до акта перевірки, у якому виклало свої доводи щодо незгоди з висновками перевірки, а також фактами і даними, викладеними в акті перевірки.
На підставі акту та з урахування висновку щодо розгляду заперечень ГУ ДПС у Кіровоградській області прийняло щодо позивача такі податкові повідомлення-рішення:
- форми "Р" №00018510702 від 27.02.2024 року, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток підприємств на 39 221 622 грн., з яких 35 000 726 грн. податкове зобов`язання, 4 220 896 грн. штрафна санкція,
- форми "П" № 00018520702 від 27.02.2024 року, яким зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток підприємств на 131 012 грн.,
- форми "Р" №00018540702 від 27.02.2024 року, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 35 183 286 грн., із яких 28 146 629 грн. податкове зобов`язання, 7 036 657 грн. штрафна санкція,
- форми "В4" №00018530702 від 27.02.2024 року, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на 6 015 117 грн.,
- форми "ПС" №00018550702 від 27.02.2024 року, яким застосовано штраф у розмірі 6800 грн., передбачений п.120-1.2 ст.120-1 ПК України,
- форми "ПС" №00018712300 від 27.02.2024 року, яким застосовано штраф у розмірі 388,53 грн., передбачений абз.3 п.120.4 ст.120 ПК України,
- форми "ПС" №00018342406 від 27.02.2024 року, яким застосовано штраф у розмірі 1020 грн., передбачений п.119.1 ст.119 ПК України,
- форми "Д" №00018362406 від 27.02.2024 року, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на 198 528, 70 грн., із яких 111 001, 63 грн. податкове зобов`язання, 27 750,41 грн. штрафна санкція, 59 776,66 грн. пеня,
- форми "Д" №00018372406 від 27.02.2024 року, яким збільшено суму грошового зобов`язання з військового збору на 13566, 16 грн., із яких 7585,13 грн. податкове зобов`язання, 1896,28 грн. штрафна санкція, 4084,75 грн. пеня.
Позивач оскаржував ці рішення в адміністративному порядку. Рішенням ДПС України №13815/6/99-00-06-02-01-06 від 13.05.2024 року скаргу ТОВ "Санолта" залишено без задоволення, а оскаржувані рішення без змін.
Не погоджуючись з цими рішеннями, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Пунктом 41.1 статті 41 ПК України передбачено, що контролюючими органами є зокрема: 41.1.1. податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
Згідно з пунктами 61.1, 61.2 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.
Підпунктом 62.1.3 пункту 62.1 статті 61 ПК України передбачено, що податковий контроль здійснюється зокрема шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Згідно з пунктом 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Відповідно до підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Порядок проведення документальних планових виїзних перевірок визначає стаття 77 ПК України, а строки їх проведення, у тому числі підстави для продовження строку перевірки визначені у статті 82 цього Кодексу.
Так, згідно з пунктом 77.4 статті 77 ПК України про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.
Відповідно до пункту 82.1 статті 82 ПК України тривалість перевірок, визначених у статті 77 цього Кодексу, не повинна перевищувати 30 робочих днів для великих платників податків, щодо суб`єктів малого підприємництва - 10 робочих днів, інших платників податків - 20 робочих днів.
Продовження строків проведення перевірок, визначених у статті 77 цього Кодексу, можливе за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу не більш як на 15 робочих днів для великих платників податків, щодо суб`єктів малого підприємництва - не більш як на 5 робочих днів, інших платників податків - не більш як на 10 робочих днів.
Пунктом 82.4 статті 82 ПК України передбачено, що проведення документальної планової та позапланової перевірки платника податків, крім платника податків - суб`єкта малого підприємництва, може бути зупинено за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що оформляється наказом, копія якого не пізніше наступного робочого дня вручається платнику податків чи його уповноваженому представнику під розписку або надсилається платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк.
Зупинення документальної планової, позапланової перевірки перериває перебіг строку проведення перевірки в разі вручення платнику податків або його уповноваженому представнику в порядку, визначеному абзацом першим цього пункту, наказу про зупинення такої перевірки.
При цьому перевірка може бути зупинена на загальний строк, що не перевищує 30 робочих днів, а в разі необхідності проведення експертизи, отримання інформації від іноземних державних органів щодо діяльності платника податків, завершення розгляду судом позовів з питань, пов`язаних з предметом перевірки, відновлення платником податків втрачених документів перевірка може бути зупинена на строк, необхідний для завершення таких процедур.
Відповідно до пункту 85.9 статті 85 ПК України у разі коли до початку або під час проведення перевірки оригінали первинних документів, облікових та інших регістрів, фінансової та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів, а також виконання вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, були вилучені правоохоронними та іншими органами, зазначені органи зобов`язані надати для проведення перевірки контролюючому органу копії зазначених документів або забезпечити доступ до перевірки таких документів.
У разі якщо документи, зазначені в абзаці першому цього пункту, було вилучено правоохоронними та іншими органами, терміни проведення такої перевірки, у тому числі розпочатої, переносяться до дати отримання вказаних копій документів або забезпечення доступу до них.
Згідно з пунктами 86.1, 86.3 статті 86 ПК України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, або особами, уповноваженими на це у встановленому порядку, у строки, визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов`язаний його підписати.
Акт перевірки - документ, який складається у передбачених цим Кодексом випадках, підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати.
Акт (довідка) документальної виїзної перевірки, що визначено статтями 77 і 78 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, та реєструється у контролюючому органі протягом п`яти робочих днів з дня, що настає за днем закінчення установленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, - протягом 10 робочих днів).
Суд зазначає, що з 12.03.2020 року на всій території України діяв карантин, установлений Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Цей карантин відмінений з 24 години 00 хвилин 30.06.2023 року постановою Кабінету Міністрів України №651 від 27.06.2023 року.
18.03.2020 року набрав чинності Закон України №533-IX від 17.03.2020 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", яким підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено пунктами 52-1 - 52-5.
Зокрема, згідно з пунктом 52-2 підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.
Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня по 31 травня 2020 року та на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 30 березня 2020 року.
Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період до 31 травня 2020 року. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.
На період з 18 березня по 31 травня 2020 року зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.
02.04.2020 року набрав чинності Закон України №540-IX від 30.03.2020 року "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)", яким внесено зміни, зокрема, до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України і абзац перший пункту 52-2 замінено сімома новими абзацами такого змісту:
"52-2. Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім:
- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;
- фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині:
- обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
- цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
- обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
- здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу".
У зв`язку з цим абзаци другий - четвертий вважати відповідно абзацами восьмим десятим.
29.05.2020 року набрав чинності Закон України №591-IX від 13.05.2020 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", яким внесено зміни, зокрема до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, в абзацах першому і дев`ятому слова та цифри "по 31 травня 2020 року" замінено цифрами та словами "2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)".
Отже, законодавець шляхом внесення змін до Податкового кодексу України запровадив мораторій на проведення документальних планових перевірок на період з 18.03.2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), а також зупинив на цей період проведення документальних планових перевірок, що були розпочаті до 18.03.2020 року та не були завершеними.
Тобто, вимоги пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України пов`язані та прямо відсилають до актів Кабінету Міністрів України, на підставі яких завершується дія карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Водночас, 04.10.2020 року набрав чинності Закон України №909-ІХ від 17.09.2020 року "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", пунктом 4 розділу ІІ "Прикінцевих положень" якого встановлено, що у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право Кабінету Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.
На підставі цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову №89 від 03.02.2021 року "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок", якою постановив скоротити строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення перевірок юридичних осіб, зокрема документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу.
Таким чином, виникла колізія між нормами Податкового кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України №89 від 03.02.2021 року "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок" в частині можливості здійснювати контрольні заходи шляхом проведення деяких видів перевірок у період з дня набрання чинності такої постанови по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби.
Відповідно до пункту 2.1 статті 2 ПК України зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.
Тобто, зміна приписів Податкового кодексу України здійснюється виключно законами про внесення змін до Кодексу, відповідно зміна строку дії мораторію могла бути здійснена виключно шляхом прямого внесення змін до Податкового кодексу України.
Згідно з пунктом 5.2 статті 5 ПК України у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.
За загальним правилом вирішення колізій, передбаченим частиною 3 статті 7 КАС України, у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.
Отже за наявності суперечливих правил і положень щодо дії мораторію на проведення перевірок, які містяться у Податковому кодексі України, з одного боку і в постанові Кабінету Міністрів України з іншого боку - застосуванню підлягають положення і правила саме Податкового кодексу України, який є актом вищої юридичної сили.
Така правова позиція щодо розв`язання колізії між пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України та постановою Кабінету Міністрів України №89 від 03.02.2021 року "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок" висловлена у постановах Верховного Суду від 22.02.2022 року у справі №420/12859/21, від 15.04.2022 року у справі №160/5267/21, від 27.04.2022 року у справі №140/1846/21, від 06.07.2022 року у справі №360/1182/21, від 12.07.2023 року у справі № 420/15538/21.
Суд установив, що на момент видання наказів ГУ ДПС у Кіровоградській області №193-п від 12.02.2021 року, №258-п від 02.03.2021 року, №188-п від 14.02.2022 року дія карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не завершилася, а відтак діяв і мораторій на проведення документальних планових перевірок. Цей мораторій був прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України. На той час дія цієї норми не зупинялася.
У ході судового розгляду справи представник відповідача доводив, що після прийняття Кабінетом Міністрів України постанови №89 від 03.02.2021 року "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок" контролюючим органам було дозволено проводити документальні планові виїзні перевірки юридичних осіб з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 ПК України.
Суд відхиляє такі доводи та зазначає, що Кабінет Міністрів України не наділений повноваженнями щодо відновлення проведення податкових перевірок або скорочення строку дії обмежень, установлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, позаяк мораторій встановлено нормативно-правовим актом, який має вищу юридичну силу, та зміни до якого вносяться виключно шляхом внесення змін саме до цього Кодексу.
Наведене свідчить, що відповідач протиправно призначив у лютому 2021 року та тоді ж розпочав документальну планову виїзну перевірку ТОВ "Санолта" - всупереч законодавчій забороні на проведення такої перевірки в період дії мораторію, установленого пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
Між тим, з 24.02.2022 року Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" №64/2022 від 24.02.2022 року на території України введено воєнний стан.
Законом України №2118-IX від 03.03.2022 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану", який набрав чинності 07.03.2022 року, підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті:
69.2. Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються.
Законом України №2120-IX від 15.03.2022 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану", який набрав чинності 17.03.2022 року, в пункті 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України підпункт 69.2 викладено у такій редакції:
"69.2. Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:
камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або митних декларацій, за виключенням товарів (продукції), визначених підпунктами 215.3.1, 215.3.2, 215.3.21 та 215.3.31 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
Така камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена протягом 90 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання;
фактичних перевірок".
Пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України №2120-IX від 15.03.2022 року дія пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України зупинена на період дії воєнного, надзвичайного стану.
Отже, з 24.02.2022 року було встановлено мораторій на проведення документальних планових та позапланових перевірок на період дії воєнного стану, який передбачав зокрема зупинення розпочатих перевірок. Воднораз зупинено мораторій на проведення перевірок, запроваджений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України (саме шляхом внесення змін до Податкового кодексу України).
Мораторій на проведення документальних планових перевірок відповідно до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України тривав до 08.12.2023 року, коли набрав чинності Закон України №3453-IX від 09.11.2023 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок".
Цим Законом пункт 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено підпунктом 69.2-2 такого змісту:
"69.2-2. Документальні та фактичні перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності безпечних умов для їх проведення, а саме безпечного:
- доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об`єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов`язані з іншими об`єктами оподаткування таких платників податків;
- доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та до іншої інформації, пов`язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також до фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом;
- проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.
Документальні та фактичні перевірки, які були розпочаті (поновлені), але не можуть бути завершені у зв`язку з виникненням обставин, зазначених у цьому підпункті, або у зв`язку з поданням платниками податків повідомлень та з урахуванням вимог, передбачених підпунктом 69.28 цього пункту, та/або за вмотивованою заявою платника податків, зупиняються до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо проведення перевірки за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке оформлюється наказом, копія якого надсилається платнику податків до електронного кабінету платника податків з одночасним надісланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до електронного кабінету. Такі обставини зупиняють перебіг строку проведення перевірки з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк. Не підлягають зупиненню документальні перевірки з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 (в частині документальних позапланових перевірок платників податків, щодо яких отримано інформацію, що свідчить про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України), 78.1.8 (в частині декларування бюджетного відшкодування), 78.1.21 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.
Документальні перевірки, що були розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року, крім перевірок, для яких згідно з підпунктами 1-4 підпункту 69.35-1 цього пункту діє мораторій, поновлюються на невикористаний строк.".
Ці обставини стали підставою для поновлення перевірки ТОВ "Санолта", яка була зупинена з 24.02.2022 року, та видання наказу №1377-п від 07.12.2023 року. Перевірка закінчена 15.01.2024 року, а за її результатами складено акт №557/11-28-07-02/38401364 від 22.01.2024 року.
Тож фактично документальна планова виїзна перевірка ТОВ "Санолта", з урахуванням перенесення її терміну, зупинення (переривання) та продовження строку, проводилася у такі робочі дні: 25 - 26 лютого, 1 березня 2021 року, 14 18, 21 23 лютого 2022 року, 20 22, 25 29 грудня 2023 року, 1 5, 8 12, 15 січня 2024 року.
Суд вважає, що документальна планова перевірка ТОВ "Санолта", яка призначена та розпочата під час дії мораторію, встановленого пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, є такою, що не породжує правових наслідків, оскільки така перевірка не повинна була відбутися в силу закону.
Суд зазначає, що перевірка є способом реалізації владних управлінських функцій контролюючим органом як суб`єктом владних повноважень, який зобов`язаний діяти тільки на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України та законами України. Невиконання вимог закону щодо підстави для проведення перевірки призводить до визнання перевірки незаконною та не породжує правових наслідків такої перевірки. Акт перевірки, виходячи із положень щодо допустимості доказів, закріплених частиною 2 статті 74 КАС України, не може визнаватися допустимим доказом у справі, оскільки одержаний з порушенням порядку, встановленого законом.
Відповідно до сталої та послідовної практики Верховного Суду недотримання контролюючим органом обов`язкових умов для призначення та проведення податкової перевірки не створює правомірних наслідків такої перевірки. Податкове повідомлення-рішення, прийняте за наслідками такої перевірки та на підставі акту перевірки, який є недопустимим доказом, не може вважатись правомірним та підлягає скасуванню.
Подібні висновки наведені у постановах Верховного Суду від 01.09.2022 року у справі №640/16093/21, від 07.12.2022 року у справі №640/16523/21, від 21.12.2022 року у справі №640/21092/21, від 28.12.2022 року у справі №420/22374/21, від 23.02.2023 року у справі №160/20112/21, від 12.07.2023 року у справі №420/15538/21, від 26.10.2023 року у справі №440/7328/22 у спорах щодо оскарження податкових повідомлень-рішень, прийнятих за наслідками податкових перевірок, проведених у період мораторію, установленого пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
Установлені у ході судового розгляду справи порушення відповідачем вимог закону щодо призначення та проведення документальної планової виїзної перевірки суд визнає достатньою і безумовною підставою для висновку про протиправність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, що має наслідком їх скасування. Тому суд не переходить у рішенні до дослідження та аналізу висновків ГУ ДПС у Кіровоградській області про допущені позивачем порушення вимог податкового законодавства, описані в акті перевірки, які стали підставою для нарахування грошових зобов`язань/штрафів/пені та які заперечує позивач.
Скасування податкових повідомлень-рішень, які прийняті за результатами незаконної перевірки та на підставі акту, який є недопустимим доказом, не потребує перевірки доводів сторін, на які вони посилалися у заявах по суті справи в обґрунтування своїх вимог та заперечень.
Тож суд прийшов до висновку, що позов ТОВ "Санолта" слід задовольнити, оскаржувані податкові повідомлення-рішення слід скасувати з підстав незаконності податкової перевірки та відсутності правових наслідків такої.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Підпунктом 1 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру, який подано юридичною особою, встановлюється ставка судового збору - 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до частини 3 статті 4 Закону України "Про судовий збір" при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Позивач у позові заявив вимоги майнового характеру про визнання протиправними та скасування 9 податкових повідомлень-рішень на загальну суму 80 771 340, 39 грн. Розмір ставки судового збору за подання до суду цього позову становить 1,5 % від ціни позову, але не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що складає 30280 грн. Враховуючи, що позовна заява подана до суду через підсистему Електронний суд ЄСІТС, то відповідно до частини 3 статті 4 Закону України "Про судовий збір" розмір судового збору на неї становить 24224 грн. (30280 грн. х 0,8). Позивач сплатив судовий збір в сумі 27252 грн., тобто зайво сплатив 3028 грн.
З огляду за задоволення позову, здійснені позивачем витрати на сплату судового збору у сумі 24224 грн. слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача. Кошти зайво сплаченого судового збору в сумі 3028 грн. можуть бути повернуті позивачу з державного бюджету за його клопотанням та за ухвалою суду.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Санолта" задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "Р" №00018510702 від 27.02.2024 року.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "П" № 00018520702 від 27.02.2024 року.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "Р" №00018540702 від 27.02.2024 року.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "В4" №00018530702 від 27.02.2024 року.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "ПС" №00018550702 від 27.02.2024 року.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "ПС" №00018712300 від 27.02.2024 року.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "ПС" №00018342406 від 27.02.2024 року.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "Д" №00018362406 від 27.02.2024 року.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "Д" №00018372406 від 27.02.2024 року.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Санолта" витрати на сплату судового збору у розмірі 24224 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122390873 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. ЧЕРНИШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні