ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2024 року Чернігів Справа № 620/10798/24
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді БаргаміноїН.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради, від 11 квітня 2024 року за №72539691 про відмову ОСОБА_1 в проведенні реєстраційних дій; зобов`язання державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради здійснити державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, а саме державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 0,0436 га, кадастровий номер 7410100000:01:010:0949, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , цільове призначення, якої для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відмова в проведенні реєстраційних дій з підстав того, що подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, є незаконною.
Відповідачем було подано відзив на позов, в якому просив відмовити позивачу у задоволенні позову, посилаючись на те, що відповідно відомостей з Державного земельного кадастру, отриманих державним реєстратором шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку інформаційної взаємодії, було встановлено, що площа заявленої для державної реєстрації права власності земельної ділянки складає 0,0436 га., що різниться з площею, зазначеною у поданому разом з заявою Витязі з рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 15.02.1999 року за №33 (0,0457 га). Вказує, що відсутність інформації в поданому позивачем документі (Витязі) про кадастровий номер земельної ділянки та наявність розбіжностей щодо її загальної площі з відомостями Державного земельного кадастру не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно.
Процесуальні дії у справі: ухвалою суду від 17.10.2024 було продовжено Управлінню адміністративних послуг Чернігівської міської ради процесуальний строк на подання відзиву та доданих до нього документів та долучено їх до справи.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 звернувся 05.04.2024 до відповідача з заявою про державну реєстрацію набуття права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7410100000:01:010:0949 (а.с. 34).
До вказаної заяви було подано, зокрема, витяг з рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 15.02.1999 за № 33, яким було передано позивачу у приватну власність, безоплатно, земельну ділянку для будівництва, обслуговування житлового будинку та господарських будівель (присадибна ділянка) площею 0,0457 га по АДРЕСА_2 (а.с. 35).
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0700681342023 від 16.11.2023 земельна ділянка з кадастровим номером 7410100000:01:010:0949 має площу 0,0436, розташована за адресою АДРЕСА_1 (а.с. 11-16).
За результатами розгляду заяви позивача відповідачем прийнято рішення про відмову в проведенні реєстраційних дій № 72539691 від 11.04.2024, яким відмовлено у проведенні реєстраційних дій за заявою у зв`язку з тим, що заявником подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 0,0436 га., кадастровий номер 7410100000:01:010:0949. Разом з заявою подано витяг з рішення Виконавчого комітету Чернігівської міської ради за №33 від 15 лютого 1999 року, згідно якого передається у приватну власність земельна ділянка загальною площею 0,0457 га., кадастровий номер земельної ділянки відсутній. Наявність зазначених розбіжностей не дають змоги встановити набуття речового права на заявлене нерухоме майно та унеможливлюють проведенню державної реєстрації права власності за заявником відповідно ст. 24 Закону (а.с. 43).
Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (тут і далі - у редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин) регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
За змістом частини першої статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» загальними засадами державної реєстрації прав є: 1) гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; 2) обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; 21) одночасність вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва та державної реєстрації прав; 3) публічність державної реєстрації прав; 4) внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; 5) відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Відповідно до пунктів 1-2 частини першої статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації підлягають: 1) право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на майбутній об`єкт нерухомості; 1-1) спеціальне майнове право на об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості; 2) речові права на нерухоме майно, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки(крім права оренди земельної ділянки, переданої в оренду відповідно до пункту 27 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, а також права оренди, яке виникло при передачі земельних ділянок в оренду постійним користувачем, емфітевтом у випадках, визначених підпунктом 8 пункту 27 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України); право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; право довірчої власності на отриманий в управління об`єкт нерухомого майна, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості; інші речові права відповідно до закону.
Згідно з пунктами 1, 2, 3 частини третьої статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав, здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії.
Частиною першою статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;
7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на земельні ділянки, що здійснюється з відкриттям розділу в Державному реєстрі прав, державний реєстратор обов`язково використовує відомості з Державного земельного кадастру про наявність/відсутність зареєстрованих речових прав щодо відповідної земельної ділянки до 1 січня 2013 року (частина четверта статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 затверджено Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Порядок № 1127, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який визначає умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Пунктами 6 та 8 Порядку № 1127 встановлено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав формує та реєструє заяву в базі даних заяв за умовивідсутності підстав для її неприйняття, передбачених законом.
Пунктом 12 Порядку № 1127 передбачено, що розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, у тому числі у зв`язку із прийняттям Радою національної безпеки і оборони України та введенням в дію Указом Президента України рішення про застосування санкцій, передбаченихпунктами 1,4,7,16та241частини першої статті 4 Закону України "Про санкції", здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на таке майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами, обтяженнями речових прав, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, у тому числі у зв`язку із прийняттям Радою національної безпеки і оборони України та введенням в дію Указом Президента України рішення про застосування санкцій, передбаченихпунктами 1,4,7,16та241частини першої статті 4 Закону України "Про санкції", зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, у тому числі у зв`язку із прийняттям Радою національної безпеки і оборони України та введенням в дію Указом Президента України рішення про застосування санкцій, передбаченихпунктами 1, 4, 7, 16 та 24-1 частини першої статті 4 Закону України "Про санкції", відмови в державній реєстрації прав, у тому числі у зв`язку із прийняттям Радою національної безпеки і оборони України та введенням в дію Указом Президента України рішення про застосування санкцій, передбаченихпунктами 1, 4, 7, 16 та 24-1 частини першої статті 4 Закону України "Про санкції".
Під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор використовує відомості Державного реєстру прав, зокрема його невід`ємної архівної складової частини, а також Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав.
Із аналізу наведених правових норм слідує, що право власності на об`єкти нерухомого майна підлягають обов`язковій державній реєстрації. Державна реєстрація здійснюється за заявою власника майна та доданими до неї правовстановлюючими документами, що підтверджують набуття права власності на відповідні об`єкти. При цьому, державний реєстратор, приймаючи рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, зобов`язаний перевірити відповідність поданих документів вимогам законів та інших нормативно-правових актів, перевірити відсутність суперечностей між наявною в Державному реєстрі інформацією та поданими документами, встановити відсутність заборон та обмежень щодо об`єктів нерухомого майна.
Відповідно до пункту 18 Порядку №1127 за результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
Згідно із приписами пункту 23 Порядку №1127 за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначеніЗаконом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державний реєстратор приймає відповідне рішення, яке повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття з відповідним обґрунтуванням їх застосування.
Вичерпний перелік підстав для відмови у проведенні державної реєстрації визначений у частині першій статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Так, відповідно до частини першої статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» підставами для відмови в державній реєстрації є, зокрема те, що подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.
Частиною другою статті 24 цього ж Закону передбачено, що за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав. Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.
Як вже було зазначено судом, за наслідками розгляду заяви та поданих документів відповідач прийняв рішення про відмову в проведенні реєстраційних дій № 72539691 від 11.04.2024, яким відмовлено у проведенні реєстраційних дій у зв`язку з тим, що заявником подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 0,0436 га., кадастровий номер 7410100000:01:010:0949, а згідно витягу з рішення Виконавчого комітету Чернігівської міської ради за №33 від 15.02.1999 передається у приватну власність земельна ділянка загальною площею 0,0457 га., кадастровий номер земельної ділянки відсутній.
Разом з тим, згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0700681342023 від 16.11.2023 земельна ділянка з кадастровим номером 7410100000:01:010:0949 має площу 0,0436 та розташована за адресою АДРЕСА_1 (а.с. 11-16).
Згідно листа Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради від 18.03.2024 № 01-08/138 вулиця Костромська була перейменована на вулицю Євгена Лоскота без зміни номерів житлових будинків (зворот а.с. 17).
Крім того, як встановлено судом з наданої відповідачем інформації з Державного реєстру речових правна нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7410100000:01:010:0949 а також щодо земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 , інформація у вказаних реєстрах відсутня (а.с. 38-39).
Враховуючи викладене, суд вважає, що розбіжності в площі земельної ділянки, що вказана у витязі з рішення Виконавчого комітету Чернігівської міської ради за №33 від 15.02.1999 та в витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0700681342023 від 16.11.2023, в даному випадку, не є тією обставиною, на підставі якої можна вважати, що позивачем не доведено набуття речових прав на земельну ділянку площею 0,0436 га, кадастровий номер 7410100000:01:010:0949, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
При цьому, суд звертає увагу, що відповідачем не встановлено наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Відтак, посилання відповідача в оскаржуваному рішенні на те, що подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження не відповідають дійсності та обставинам справи.
З огляду на наведене, суд доходить висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради від 11.04.2024 за №72539691 про відмову ОСОБА_1 в проведенні реєстраційних дій; зобов`язання державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради здійснити державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, а саме державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 0,0436 га, кадастровий номер 7410100000:01:010:0949, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , цільове призначення, якої для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За таких обставин, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради на користь ОСОБА_1 підлягає стягненню сплачений при поданні позовної заяви судовий збір в розмірі 1211,20 грн.
Керуючись статтями 9, 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради (просп. Левка Лук`яненка, 20А, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14032, код ЄДРПОУ 38271176) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради від 11.04.2024 за №72539691 про відмову ОСОБА_1 в проведенні реєстраційних дій.
Зобов`язати державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради здійснити державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, а саме державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 0,0436 га, кадастровий номер 7410100000:01:010:0949, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , цільове призначення, якої для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 1211,20 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 17.10.2024.
Суддя Наталія БАРГАМІНА
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122397012 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Наталія БАРГАМІНА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні