ПОСТАНОВА
іменем України
15 жовтня 2024 року справа 160/11111/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий суддя Суховаров А.В.
судді Ясенова Т.І., Головко О.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.06.2024 (суддя Серьогіна О.В.) в адміністративній справі за позовом Фермерського господарства "ЛАН І К" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та зобов`язання зареєструвати податкові накладні
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство "ЛАН І К" 28.04.2024 звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області:
- № 9412618/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 24.10.2022;
- №9412623/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 28.10.2022;
- №9412540/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 31.10.2022;
- №9412625/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 03.11.2022;
- №9412546/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 10.11.2022;
- №9412610/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 11.11.2022;
- №9412614/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 15.11.2022;
- №9412620/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 15.11.2022;
- №9412609/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 20.11.2022;
- №9412553/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 8 від 22.11.2022;
- №9412565/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 9 від 29.11.2022;
та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні № 2 від 24.10.2022; № 3 від 28.10.2022; № 4 від 31.10.2022; № 1 від 03.11.2022; № 4 від 10.11.2022; № 5 від 11.11.2022; № 2 від 15.11.2022; № 3 від 15.11.2022; № 7 від 20.11.2022; № 8 від 22.11.2022; № 9 від 29.11.2022 днем їх подання.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.06.2024, прийнятому в спрощеному провадженні, позов задоволений.
В апеляційній скарзі ГУ ДПС у Дніпропетровській області просить рішення суду скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог. Посилаються на те, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних прийняті в межах діючого законодавства оскільки позивачем не надано документів на підтвердження здійснення господарських операцій. Зазначає, що позивачем пропущено строк звернення до суду. Рішення про зобов`язання зареєструвати податкові накладні є втручанням в дискреційні повноваження ДПС України.
Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного.
Фермерське господарство "ЛАН І К" зареєстровано як юридична особа 06.03.2017, є платником податку на додану вартість. Основними видами діяльності підприємства є: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.61 допоміжна діяльність у рослинництві; 46.41 вантажний автомобільний транспорт; 49.90 неспеціалізована оптова торгівля.
Між ФГ "ЛАН І К" та ТОВ "ВАСИЛЬКІВХЛІБПРОДУКТ" 21.10.2022 укладено договір постачання №2110\2, відповідно до умов якого постачальник зобов`язується передавати відповідно до умов, передбачених договором, пшеницю 2-го, 3-го, 4-го класу, жито продовольче та соняшник, ячмінь, ріпак врожаю 2022 року у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити його в строки, в розмірі та на умовах, визначених цим договором.
В межах договору було поставлено наступні поставки продукції:
- ріпак у кількості 22 тони на суму 310199,97 грн, в тому числі пдв 38094,73 грн, що підтверджується видатковою накладною №6 від 28.10.2022;
- ріпак у кількості 22 тони на суму 310199,97 грн, в тому числі пдв 38094,73 грн, що підтверджується видатковою накладною № 07 від 28.10.2022;
- ріпак у кількості 22 тони на суму 310199,97 грн, в тому числі пдв 38094,73 грн, що підтверджується видатковою накладною № 08 від 31.10.2022;
- ріпак у кількості 22 тони на суму 310199,97 грн, в тому числі пдв 38094,73 грн, що підтверджується видатковою накладною № 09 від 03.11.2022 року;
- ріпак у кількості 22 тони на суму 310199,97 грн, в тому числі пдв 38094,73 грн, що підтверджується видатковою накладною № 10 від 11.11.2022;
- ріпак у кількості 22 тони на суму 310199,97 грн, в тому числі пдв 38094,73 грн, що підтверджується видатковою накладною № 11 від 15.11.2022;
- ріпак у кількості 22 тони на суму 310199,97 грн, в тому числі пдв 38094,73 грн, що підтверджується видатковою накладною № 12 від 15.11.2022;
- ріпак у кількості 22 тони на суму 310199,97 грн, в тому числі пдв 38094,73 грн, що підтверджується видатковою накладною № 13 від 20.11.2022;
- ріпак у кількості 22 тони на суму 310199,97 грн, в тому числі пдв 38094,73 грн, що підтверджується видатковою накладною № 14 від 22.11.2022;
- ріпак у кількості 22 тони на суму 310199,97 грн, в тому числі пдв 38094,73 грн, що підтверджується видатковою накладною № 16 від 29.11.2022;
Також 10 листопада 2022 року було здійснено оплату відповідно до платіжної інструкції № 1526 від 10.11.2022 на суму 272105,24 грн.
За фактом оплати товару, позивачем подані на реєстрацію податкові накладні № 2 від 24.10.2022; № 3 від 28.10.2022; № 4 від 31.10.2022; № 1 від 03.11.2022; № 4 від 10.11.2022; № 5 від 11.11.2022; № 2 від 15.11.2022; № 3 від 15.11.2022; № 7 від 20.11.2022; № 8 від 22.11.2022; № 9 від 29.11.2022.
Реєстрацію поданих податкових накладних було зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України. В якості підстав зупинення реєстрації зазначено: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних реєстрацію яких зупинено, позивач 24.07.2024 надав до контролюючого органу пояснення і документи у кількості 416 на підтвердження реальності та правомірності господарської операції, за якими були складені спірні податкові накладні.
За результатами розгляду наданих позивачем пояснень та доданих до них документів Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняті рішення № 9412618/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 24.10.2022, №9412623/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 28.10.2022, №9412540/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 31.10.2022, №9412625/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 03.11.2022, №9412546/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 10.11.2022, №9412610/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 11.11.2022, №9412614/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 15.11.2022, №9412620/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 15.11.2022, №9412609/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 20.11.2022, №9412553/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 8 від 22.11.2022, №9412565/41195200 від 28.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 9 від 29.11.202. Підставою для прийняття оскаржуваних рішень стало ненадання / часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. В графі Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): інформація відсутня.
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.7 статті 201 Податкового Кодексу України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів, послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів, послуг платник податку продавець зобов`язаний в установлений термін скласти податкову накладну, зареєструвати її в єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до абзацу 5 пункту 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України, підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної або розрахунку коригування до єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді в текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до абзацу 10 пункту 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України, якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також в разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді в текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового Кодексу України, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до цієї норми та підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка набрала чинності 01.02.2020 року (далі Порядок - №1165).
Відповідно до пунктів 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом визначено пункт 1 Критеріїв ризиковості та запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, визначеної в податкових накладних.
Суд першої інстанції обґрунтовано звернув увагу на те, що зупиняючи реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не визначив того, які саме документи слід надати платнику для реєстрації податкових накладних.
У свою чергу, вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв ризиковості здійснення операцій чи Критерії ризиковості платника податку, при цьому не зазначення такого критерію(їв) ризиковості платника податку та/або критерію(їв) ризиковості здійснення операцій, та без зазначення переліку документів, які пропонується надати контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
Встановлені обставини справи також свідчать про те, що позивачем на адресу контролюючого органу направлялося повідомлення, із наданням пояснень та копій первинних документів по господарським операціям, які також було додано до позовної заяви, зокрема: копія договору поставки № 2110/2 від 21.10.2022 разом із специфікацією № 1 до нього; копії платіжних інструкцій; копії видаткових накладних; копії товарно-транспортних накладних; платіжні доручення; інформацію про орендовані земельні ділянки; звіт про посівні площі; докази наявності аграрної техніки; докази придбання палива, добрив, посівних матеріалів; звіти про площі та валові збори сільськогосподарських культур.
Відповідно до пунктів 2, 3, 4-7, 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №520 прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу .
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком №520 (додаток до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано повинні бути конкретно вказані.
В квитанції про зупинення реєстрації зазначено загальне твердження: обсяг постачання товару/послуги 7306, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідачами не доведено, що на момент моніторингу податкових накладних, поданих позивачем на реєстрацію, той відповідав критеріям ризиковості платників податку, або складені ним податкові накладні відповідали критеріям ризиковості здійснення операцій.
Попри те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначено про відповідність їх пункту 1 критеріїв ризиковості здійснення операції, податковий орган не довів, що обсяг постачання товару, зазначений у цих податкових накладних, дорівнював або перевищував величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару (крім обсягу придбання товарів за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних, зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару, зазначеного в податкових накладних, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у ЄРПН, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Також відповідачами не надано інших доказів виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операції з постачання товару, дані про який зазначені у податкових накладних, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
Варто звернути увагу, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
Враховуючи подані позивачем, на виконання вимог податкового органу, документи апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що платником податку виконано обов`язок щодо підтвердження господарської операції, а контролюючим органом не обґрунтовано неможливість розблокування реєстрації податкових накладних на підставі поданих документів.
Наведене свідчить про необґрунтованість оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Колегією суддів не приймаються доводи апеляційної скарги про передчасність вимог щодо зобов`язання зареєструвати податкові накладні з огляду на таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини 1 статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом ... 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Відповідно до частини 2 статті 245 КАС України, в разі задоволення позову суд може прийняти рішення про ... 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Відповідно до частини 4 статті 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом в рішенні.
Враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних визнані судом протиправним, суд погоджує висновок суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання зареєструвати податкові накладні.
Колегією суддів не приймаються доводи відповідачів про втручання в дискреційні повноваження ДПС України.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини 1 статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом ...4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Відповідно до частини 2 статті 245 КАС України, в разі задоволення позову суд може прийняти рішення про ...4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Відповідно до частини 4 статті 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом в рішенні.
Не заперечуючи компетенцію контролюючого органу у питанні реєстрації податкових накладних, суд вказує, що у будь-якому випадку у разі виникнення спору саме на суд покладено компетенцію з перевірки правомірності рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень. Відповідно, скасувавши рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної, суд першої інстанції не втрутився у дискрецію відповідача.
Враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної визнане судом протиправним, суд погоджує висновок суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну датою її фактичного отримання.
Стосовно доводів апеляційної скарги про пропуск позивачем строку звернення до суду з цим адміністративним позовом, апеляційний суд зазначає, що ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.06.2024 року клопотання представника позивача про поновлення позивачу пропущеного строку звернення до суду задоволено, поновлено Фермерському господарству "ЛАН І К" пропущений строк звернення до суду у цій справі. Апеляційна скарга не містить доводів, які б свідчили про неправомірність висновків суду першої інстанції щодо необхідності поновлення строку звернення до суду.
З урахуванням доводів і заперечень сторін, наданих ними доказів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 241-244, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.06.2024 без змін.
Постанова набирає законної сили з 15.10.2024 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий А.В. Суховаров
суддяТ.І. Ясенова
суддяО.В. Головко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122397940 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Суховаров А.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні