Рішення
від 16.10.2024 по справі 924/1194/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"16" жовтня 2024 р. Справа № 924/1194/20

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Музики М.В., за участю секретаря судового засідання Андрєєва В.І., розглянувши справу

за позовом акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", м. Київ

до товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут", м. Хмельницький

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", м. Хмельницький

про стягнення 376 895 245,19 грн. основного боргу за договором №18-554-Н купівлі-продажу природного газу від 05.11.2018 року,

представники сторін:

позивача: адвокат Овчарук О.О. згідно довіреності №14-280 від 12.12.2023 року ( в режимі ВКЗ);

відповідача: адвокат Бабчук О.В. згідно довіреності від 18.10.2023 року;

третьої особи: не з`явився;

ВСТАНОВИВ:

позивач звернувся до суду з позовом, у якому просить стягнути з відповідача 376 895 245,19 грн. основного боргу за договором №18-554-Н купівлі-продажу природного газу від 05.11.2018 року.

Вимоги мотивує неналежним виконанням ТОВ «Хмельницькгаз збут» своїх зобов`язань з своєчасної та повної оплати поставленого АТ «НАК «Нафтогаз України» природного газу за період з грудня 2019 року по липень 2020 року.

Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 13.11.2020 року відкрито провадження у справі №924/1194/20 та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 27.01.2021 року зупинено провадження у справі №924/1194/20 до набрання законної сили судовим рішенням у справі №924/1237/20.

Ухвалою суду від 31.07.2024 року поновлено провадження у справі №924/1194/20, призначено підготовче засідання на 09 серпня 2024 року.

Ухвалою суду від 09.08.2024 року залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", 29000, Україна, Хмельницька область, Хмельницький, проспект Миру, будинок 41, код 05395598; відкладено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 16.08.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 04.09.2024 року. У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Музики М.В. судове засідання, призначене на 04.09.2024 року, не відбулося. Ухвалою суду від 01.10.2024 року призначено судове засідання у справі №924/1194/20 на 16.10.2024 року.

Повноважний представник позивача під час судового розгляду спору вимоги позову підтримав, наполягає на їх задоволенні.

Представник відповідача в судовому засіданні та у відзиві на позовну заяву вважає позов необґрунтованим з огляду на оспорювання фактичних обсягів споживання, які визначені в актах приймання-передачі природного газу за договором купівлі-продажу природного газу від 05.11.2018 року №18-554-Н. Так, в результаті здійсненої товариством перевірки було встановлено наявність розбіжностей у визначенні обсягів фактично спожитого природного газу, наданих Оператором ГРМ та даними, які передані побутовими споживачами. Вказане стало підставою для звернення до суду з позовом до АТ «Хмельницькгаз» як оператора ГРМ.

Окрім того, відповідач зазначає, що на час виникнення спірних правовідносин у ТОВ «Хмельницькгаз збут» не було перед позивачем заборгованості за природний газ для потреб побутових споживачів, так як на виконання умов постанови КМУ від 27.02.2019 року №143 відбувалось вирахування з загального обсягу раніше сплачених на користь АТ «НАК «Нафтогаз України» коштів суми сплаченого конкретно за норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників, затверджених постановою КМУ від 06.08.1996 року №619, в редакції, що діяла з 01.10.2014 року. Зважаючи на те, що протягом 2015-2020 років ТОВ «Хмельницькгаз збут» закуповувало природний газ для потреб населення, в тому числі, для споживачів без газових лічильників, виключно у АТ «НАК «Нафтогаз України», виникла різниця у вартості природного газу, спожитого населенням за нормами, затвердженими постановою КМУ №619 від 08.06.1996 року, та вартістю природного газу, спожитого населенням за нормами, по яких не допускається заборгованість згідно постанови КМУ №143 від 27.02.2019 року.

Звертає увагу на визнанні недійсними в судовому порядку постанов КМУ, якими встановлювались норми споживання природного газу для споживачів, які не мають газового лічильника, та розбіжностями, у зв`язку з цим, у обсягах оплаченого відповідачем об`єму природного газу. Так, різниця між фактично спожитим та оплаченим природним газом за договором від 30.06.2015 року становила 18877134,02 грн.; за договором від 30.12.2015 року 48727826,19 грн.; за договором від 28.10.2016 року 13386232,75 грн.; за договором від 14.04.2017 року 6564977,55 грн.; від 27.09.2017 року 8723867,83 грн.; від 05.11.2018 року 2093446,27 грн. На загальну суму 98373484,61 грн.

Проте, АТ «НАК «Нафтогаз України» так і не виконало положення постанов КМУ від 30.01.2019 року №63 та від 27.02.2019 року №143 та безпідставно набуло від відповідача 98373232,75 грн.

Позивач у відповіді на відзиві вважає доводи відповідача необґрунтованими. Зазначає, що НАК «Нафтогаз України» у повному обсязі виконано свої зобов`язання з поставки відповідачу природного газу, проте, ТОВ «Хмельницькгаз збут» всупереч умовам договору та законодавства не здійснено оплату отриманого від позивача природного газу.

Заперечує в частині посилань відповідача на справу №924/1237/20, зауважуючи, що ТОВ «Хмельницькгаз збут» не надано жодного доказу на підтвердження невірного визначення обсягів спожитого споживачами природного газу. Окрім того, відповідач самостійно зазначав фактичні обсяги поставленого природного газу в актах їх приймання-передачі.

В частині переплати зі сторони відповідача звертає увагу, що період, на який посилається ТОВ «Хмельницькгаз збут», виходить за межі позовних вимог. Акцентує увагу і на помилковості твердження про заборону нарахування заборгованості на обсяг газу, спожитий населенням, у якого відсутні газові лічильники, позаяк постанова КМУ від 27.02.2019 року №143 у періоді, за який відповідач здійснює коригування вартості природного газу, не набрала чинності.

Додатково наголошує, що зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Третя особа не скористалась правом участі свого представника в судовому засіданні 16.10.2024 року, належним чином повідомлена про час та місце розгляду спору, що підтверджується довідкою про доставку ухвал суду у даній справі в електронний кабінет третьої особи в ЄСІТС. У письмових поясненнях АТ "Хмельницькгаз" проінформувало про неможливість здійснення ним перерахунку обсягів спожитого газу на виконання постанови Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.06.2024 року у справі №924/1237/20, оскільки АТ «Хмельницькгаз» на час прийняття постанови апеляційною інстанцією та на даний час не являється Оператором ГРМ та не має технічної можливості здійснити перерахунок обсягів фактично спожитого газу.

Фактичні обставини справи, встановлені судом.

05.11.2018 року між публічним акціонерним товариством «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» (далі позивач/продавець) та товариством з обмеженою відповідальністю Хмельницькгаз збут» (далі відповідач/покупець) укладено договір № 18-554-Н купівлі - продажу природного газу (далі - договір), відповідно до умов якого продавець зобов`язався передати у власність покупця у 2018 році природний газ, а покупець, в свою чергу, зобов`язався прийняти та оплатити газ, на умовах договору.

Природний газ, що передається за договором, використовується покупцем виключно для постачання побутовим споживачам (п.1.2 договору).

Постачальник передає покупцеві з 01 листопада 2018 року 30 листопада 2018 року (включно) природний газ обсягом 64000,000 тис. куб.м. (п. 2.1 договору).

Згідно п.3.2 договору приймання-передача природного газу, переданого продавцем покупцеві у відповідному місяці продажу, оформлюється актом приймання-передачі газу.

Покупець зобов`язується подати не пізніше 08 числа місяця, наступного за місяцем купівлі-продажу газу, продавцеві підписані та скріплені печаткою покупця два примірники акта приймання-передачі природного газу, у якому зазначаються фактичні обсяги переданого природного газу, його фактична ціна та вартість (п. 3.3. договору).

Продавець до 12 числа місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу природного газу, після подачі покупцем документів, визначних п. 3.3., повертає покупцеві один примірник оригіналу акта приймання-передачі, підписаного уповноваженим представником та скріпленого печаткою (п.3.4 договору).

У п. 4.1 договору встановлено, що кількість природного газу, яка передається покупцеві, визначається за показами комерційних вузлів обліку природного газу відповідно до вимог, установлених Кодексом газорозподільних систем, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2494.

Відповідно до п. 5.1. договору ціна за 1000 куб.м. газу становить 6 235, 51 грн., крім того податок на додану вартість (ПДВ) 20 %. Всього до сплати за 1000 куб.м. газу разом з податком на додану вартість - 7 482, 61 грн.

Порядок зміни ціни та її застосування встановлюється постановою КМУ від 19.10.2018 №867 (п. 5.2. договору).

У п. 5.3. договору зазначено, що загальна сума вартості природного газу за цим договором складається із сум вартості місячних поставок природного газу.

Згідно з п. 6.1. договору оплата за природний газ здійснюється Покупцем виключно коштами 100-відсоткової оплати протягом місяця купівлі-продажу природного газу. Остаточний розрахунок за фактично переданий природний газ, крім фактично переданого природного газу, визначеного абзацом третім цього пункту, здійснюється до 25 числа (включно) місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу газу.

Остаточний розрахунок з оплати вартості придбаного природного газу на суму наданих побутовим споживачам пільг, субсидій та компенсацій проводиться за процедурою, визначеною Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2022 №256 і має бути здійснений протягом 90 днів з 1 числа місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу газу.

За умовами п. 11.1. договору цей договір набирає чинності з дати підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками сторін (за їх наявності), поширює свою дію на відносини, що фактично склались між сторонами з 01.11.2018 року, і діє в частині продажу природного газу до 30.11.2018 (включно), а в частині проведення розрахунків до їх повного здійснення.

Додатковими угодами №1 від 26.11.2018, №2 від 26.12.2018 року, №3 від 21.01.2019, №4 від 21.02.2019, №5 від 20.03.2019, №6 від 29.03.2019, №7 від 19.04.2019, №8 від 15.05.2019, №9 від 27.06.2019, №10 від 27.06.2019, №11 від 16.07.2019, №12 від 22.07.2019, №13 від 20.08.2019, №14 від 30.09.2019, №15 від 21.10.2019, №16 від 22.11.2019, №17 від 20.12.2019, №18 від 30.01.2020, №19 від 27.02.2020, №20 від 23.03.2020, №21 від 23.04.2020, №22 від 30.04.2020, №23 від 27.05.2020, №24 від 25.06.2020, №25 від 03.07.2020, №26 від 27.07.2020 до договору купівлі-продажу природного газу від 05.11.2018 №18-538-Н, сторонами вносились зміни в договір, зокрема, продовжено період передачі природного газу та визначено його обсяг (у грудні 2018 року 70000,000 тис. куб. м.; у січні 2019 року 95000,000 тис. куб. м.; у лютому 2019 року 71000,000 тис. куб. м.; у березні 2019 року 65000,000 тис. куб. м.; у квітні 2019 року 19300,000 тис. куб. м.; у травні 2019 року 9200,000 тис. куб. м.; у червні 2019 року 8000,000 тис. куб. м.; у липні 2019 року 7800,000 тис. куб. м.; у серпні 2019 року 4500,000 тис. куб. м.; у вересні 2019 року 5200,00 тис. куб. м.; у жовтні 2019 року 11980,000 тис. куб. м.; у листопаді 2019 року 44251,000 тис. куб. м.; у грудні 2019 року 55000,000 тис. куб. м.; із 01 січня 2020 року по 30 квітня 2020 року 127036,500 тис. куб. м.; у травні-червні 2020 року 13049,300 тис. куб.м.; у липні 2020 року 6100,000 тис. куб.м.), змінювався порядок та умови передачі природного газу, ціна газу, пролонгувався строк дії договору відповідно до періодів передачі газу, також змінено назву позивача з ПАТ «НАК «Нафтогаз Україна» на АТ «НАК «Нафтогаз Україна».

На виконання умов договору сторонами підписано акти приймання-передачі природного газу за листопад на суму 301012348,78 грн., за грудень 2018 року на суму 438895517,59 грн., за січень 2019 року на суму 459969044,70 грн., за лютий 2019 року на суму 332040907,50 грн., за березень 2019 року на суму 260128015,27 грн., за квітень 2019 року на суму 123112111,12 грн., за травень 2019 року на суму 42997746,25 грн., за червень 2019 року на суму 18731775,85 грн., за липень 2019 року на суму 22875002,68 грн., за серпень 2019 року на суму 20571313,07 грн., за вересень 2019 року на суму 20286348,77 грн., за жовтень 2019 року на суму 80320290,35 грн., за листопад 2019 року на суму 138010018,45 грн., за грудень 2019 року на суму 184956660,46 грн., за січень 2020 року на суму 121422323,00 грн., за лютий 2020 року на суму 86587304,40 грн., за березень 2020 року на суму 2096846,08 грн., за квітень 2020 року на суму 59493367,16 грн., за травень 2020 року на суму 26803623,56 грн., за червень 2020 року на суму 19379469,17 грн., за липень 2020 року на суму 18178178,99 грн.

В свою чергу, ТОВ «Хмельницькгаз збут» не в повному обсязі сплачено позивачу за поставлений природний газ у грудні 2019 року, чим створено заборгованість на суму 42934132,83 грн., зокрема, не оплачено поставлений природний газ у січні 2020 року на суму 121422323,00 грн., у лютому 2020 року на суму 86587304,40 грн., у березні 2020 року на суму 2996846,08 грн., у квітні 2020 року на суму 59493367,16 грн., у травні 2020 року на суму 26803623,56 грн., у червні 2020 року на суму 19379469,17 грн. та у липні 2020 року на суму 18178178,99 грн.

Вказане мало наслідком звернення позивача до суду з даним позовом.

Відповідачем надано в матеріали справи підписані з його сторони: коригуючий акт від 11.04.2019 року приймання-передачі природного газу по договору №15-813-Н від 30.06.2015 року, згідно якого коригування заборгованості постачальника відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 року №63 та від 27.02.2019 року №143 за період з 01.07.2015 року по 31.12.2015 року становить 18877134,02 грн.; коригуючий акт від 11.04.2019 року приймання-передачі природного газу по договору №16-196-Н від 30.12.2015 року, згідно якого коригування заборгованості постачальника відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 року №63 та від 27.02.2019 року №143 за період з 01.07.2015 року по 31.12.2015 року становить 48727826,19 грн.; коригуючий акт від 11.04.2019 року приймання-передачі природного газу по договору №16-455-Н від 28.10.2016 року, згідно якого коригування заборгованості постачальника відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 року №63 та від 27.02.2019 року №143 за період з 01.07.2015 року по 31.12.2015 року становить 13386232,75 грн.; коригуючий акт від 11.04.2019 року приймання-передачі природного газу по договору №17-254-Н від 14.04.2017 року, згідно якого коригування заборгованості постачальника відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 року №63 та від 27.02.2019 року №143 за період з 01.07.2015 року по 31.12.2015 року становить 6564977,55 грн.; коригуючий акт від 11.04.2019 року приймання-передачі природного газу по договору №17-454-Н від 27.09.2017 року, згідно якого коригування заборгованості постачальника відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 року №63 та від 27.02.2019 року №143 за період з 01.07.2015 року по 31.12.2015 року становить 8723867,83 грн.; коригуючий акт від 11.04.2019 року приймання-передачі природного газу по договору №18-554-Н від 05.11.2018 року, згідно якого коригування заборгованості постачальника відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 року №63 та від 27.02.2019 року №143 за період з 01.07.2015 року по 31.12.2015 року становить 2093446,27 грн.

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.06.2024 року визнано неправомірними дій Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" щодо надання Товариству з обмеженою відповідальністю ТОВ "Хмельницькгаз Збут" недостовірних обсягів природного газу, спожитого побутовими споживачами за період з 01.09.2018. Зобов`язано Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" здійснити перерахунок обсягів фактично спожитого природного газу побутовими споживачами з 01.09.2018.

Із висновку експерта Хмельницького відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз від 03.01.2023 року, складеного за результатами проведення судово-економічної експертизи, вбачається, що 25.06.2015 року між ТОВ «Хмельницкгаз збут» та АТ «ОГС «Хмельницькгаз» укладеного договір на розподіл природного газу, за положеннями якого оператор газотранспортної системи взяв на себе зобов`язання з надання послуги з транспортування належного ТОВ «Хмельницькгаз збут» природного газу. На підставі вказаного договору за період з вересня 2018 року по жовтень 2020 року оператором розподілено природного газу населенню обсягом 108989567048 м. куб., що документально підтверджується актами наданих послуг з розподілу природного газу.

За результатами досліджень актів приймання-передачі природного газу, підписаних сторонами у даній справі, експертом зазначено, що в період з листопада 2018 року по липень 2020 року кількість прийнятого ТОВ «Хмельницькгаз збут» від НАК «Нафтогаз України» природного газу становить 409389,2179 тис. куб. Крім того, згідно Звіту суб`єкта ринку природного газу, на якого покладено спеціальні обов`язки щодо постання природного газу побутовим споживачам, релігійним організаціям (крім обсягів, що використовуються для провадження їх виробничо-комерційної діяльності), державному підприємству України «Міжнародний дитячий центр «Артек» та виробникам теплової енергії» (форма №2-НКРЕКП-газ-моніторинг (місячна)) підтверджується об`єм розподіленого природного газу, який закуплений для реалізації споживачам ТОВ «Хмельницкгаз збут» у НАК «Нафтогаз України" за період з 01.09.2018 року по 31.10.2020 року, який становить 458080,98 тис. куб. м.

На дослідження експерту також надано відомості витрат газу і нарахувань за період з вересня 2018 року по жовтень 2020 року ТОВ «Хмельницькгаз збут», згідно яких побутовим споживачам, у яких відсутній облік природного газу, було поставлено 2313343,22 куб. м. природного газу. Поряд з цим надано інформацію від АТ «ОГС «Хмельницькгаз» про фактичні обсяги розподіленого природного газу населенню по кожному побутовому споживачу окремо, у якого відсутній газовий лічильник за період з 01.09.2019 року по 31.10.2020 року. За результатами порівняння експертом встановлено, що показники ТОВ «Хмельницкгаз збут» на 376162,56 куб.м. менші, ніж зазначено в даних АТ «ОГС «Хмельницкгаз».

За результатами аналізу наданих АТ «Оператор газотранспортної системи «Хмельницькгаз» показників споживання природного газу населенням, у яких не встановлені газові лічильники, за період з 01.09.2018 року по 31.10.2020 року, експертом встановлено, що вони документально не підтверджуються та загальна розбіжність складає 418400,66 куб.м.

Згідно висновку експерта Хмельницького відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз від 09.05.2024 №1349/23-26, експертом за результатами аналізу даних АТ «ОГС «Хмельницькгаз» щодо фактичних обсягів розподіленого природного газу населенню по кожному побутовому споживачу окремо, у якого відсутній газовий лічильник, за період з 01.09.2018 року по 31.10.2020 року, та обсягів розподіленого природного газ населенню по кожному побутовому споживачу окремо, у якого відсутній газовий лічильник за період з 01.09.2018 року по 31.10.2020 року, за даними дослідження, встановлено, що об`єм розподіленого відповідачем природного газу побутовим споживачам позивача, в яких не встановлено індивідуальні лічильники за період з 01.09.2018 року по 31.10.2020 року та в яких обсягах помісячно, враховуючи, що з 01.09.2018 року і до 07 лютого 2019 року діяли норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 2016 року №203 Про норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників; з 08 лютого 2019 року і до 06 березня 2019 року діяли норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від зо січня 2019 року №63 Деякі питання споживання природного газу побутовими споживачами; з 07 березня 2019 року і до 31.10.2020 діяли норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2019 року №143 Питання споживання природного газу документально не підтверджується.

Так, обсяг розподіленого природного газу побутовим споживачам, в яких не встановлено індивідуальні лічильники за період з 01.09.2018 року по 31.10.2020 року становить 1233299,33 куб. м, а саме: вересень 2018 року - 60667,55 куб. м; жовтень 2018 року - 61797,43 куб. м; листопад 2018 року - 63387,50 куб. м; грудень 2018 року - 63776,14 куб.м; січень 2019 року 40600,54 куб.м.; лютий 2019 року - 55810,04 куб.м.; березень 2019 року - 54887,49 куб.м.; - квітень 2019 року - 50851,24 куб. м; травень 2019 року - 50294,30 куб. м; червень 2019 року - 48373,67 куб. м; липень 2019 року - 48151,42 куб. м; серпень 2019 року - 46467,28 куб. м; вересень 2019 року - 45846,11 куб. м; жовтень 2019 року - 45153,33 куб. м; листопад 2019 року - 61014,61 куб. м; грудень 2019 року - 43004,22 куб. м; січень 2020 року - 40494,86 куб. м; лютий 2020 року - 38780,24 куб. м; березень 2020 року - 37252,49 куб. м; квітень 2020 року - 38716,31 куб. м; травень 2020 року - 38669,32 куб. м; червень 2020 року - 39848,87 куб. м; липень 2020 року - 39838,97 куб. м; серпень 2020 року 40254,40 куб.м.; вересень 2020 року 40012,94 куб.м.; жовтень 2020 року 39348,07 куб.м.

Позиція суду.

Статтями 15, 16 ЦК України встановлено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання; кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства; кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно з ч. 2 п. 1 ст. 175 Господарського кодексу України майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.

З положень ст. 509 ЦК України, ст. 173 ГК України вбачається, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України та ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Статтями 526 Цивільного кодексу України, 193 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.

З матеріалів справи стверджується, що 05.11.2018 року між сторонами у справі укладено договір постачання природного газу №1610/18-ТЕ-34 від 12.10.2018 року (із подальшими змінами), відповідно до якого позивач зобов`язався поставити відповідачу в узгоджений період природний газ, а відповідач зобов`язався оплатити його на умовах цього договору.

Відповідно до ст. 712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Згідно з ч. 1 ст. 12 Закону України "Про ринок природного газу" постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.

Згідно із частиною 1 статті 662, статтею 663, частиною 1 статті 664 ЦК України продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо зміст договору не дає змоги визначити цей строк, - відповідно до положень статті 530 цього Кодексу. Обов`язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент: 1) вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов`язок продавця доставити товар; 2) надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару. Договором купівлі-продажу може бути встановлений інший момент виконання продавцем обов`язку передати товар.

Верховний Суд у постанові від 10.11.2020 у справі №910/14900/19 зазначив, що за загальним правилом фактом підтвердження здійснення господарської операції є саме первинні документи бухгалтерського обліку, до яких належать усі документи в їх сукупності, складені щодо господарської операції, що відповідають вимогам закону, зокрема, статті 9 Закону України "Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні" та пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку та відображають реальні господарські операції.

Наявними у матеріалах справи актами приймання-передачі природного газу підтверджується, що у період з листопада 2018 року по липень 2020 року позивач передав у власність відповідача природний газ на загальну суму 2777868213,21 грн.

Зазначені акти приймання-передачі оформлені належним чином, підписані уповноваженими представниками сторін і скріплені печатками підприємств, отже, є належними доказами, які підтверджують здійснення господарських операцій за договором.

Частиною 2 ст. 13 Закону України "Про ринок природного газу" до обов`язків споживачів природного газу віднесено забезпечення своєчасної та повної оплати вартості природного газу згідно з умовами договорів. У разі порушення або невиконання своїх обов`язків споживач несе відповідальність згідно із законом (частина третя статті 13 цього Закону)

Згідно зі статті 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України, ч. 7 ст. 193 ГК України).

Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ст. 612 ЦК України).

На виконання умов договору згідно підписаних сторонами актів приймання-передачі природного газу позивачем поставлено, а відповідачем прийнято природний газ у грудні 2019 року обсягом 36039,63377 тис. куб. м. на суму 184956660,46 грн., у січні 2020 року обсягом 21760,27294 тис. куб. м. на суму 121422323,00 грн., у лютому 2020 року обсягом 18276,61778 тис. куб. м. на суму 86587304,40 грн., у березні 2020 року обсягом 514,53820 тис. куб. м. на суму 2096846,08 грн., у квітні 2020 року обсягом 17113,49878 тис. куб. м. на суму 59493367,16 грн., у травні 2020 року обсягом 9815,07082 тис. куб. м. на суму 26803623,56 грн., у червні 2020 року обсягом 7538,49060 тис. куб. м. на суму 19379469,17 тис. куб. м. та у липні 2020 року обсягом 6593,37745 тис. куб. м. на суму 18178178,99 грн.

Умовами п. 6.1 договору сторони передбачили, що оплата за природний газ здійснюється споживачем виключно коштами шляхом 100-відсоткової поточної оплати протягом місяця поставки природного газу. Остаточний розрахунок за фактично переданий природний газ здійснюється до 25 числа (включно) місяця, наступного за місяцем поставки газу.

Проте, відповідачем не в повному обсязі оплачено поставлений позивачем природний газ у вказані періоди, що не заперечується відповідачем.

Зокрема, частково сплачено за поставлений у грудні 2019 року, чим створено заборгованість на суму 42934132,83 грн., та не оплачено поставлений природний газ у січні 2020 року на суму 121422323,00 грн., у лютому 2020 року на суму 86587304,40 грн., у березні 2020 року на суму 2996846,08 грн., у квітні 2020 року на суму 59493367,16 грн., у травні 2020 року на суму 26803623,56 грн., у червні 2020 року на суму 19379469,17 грн. та у липні 2020 року на суму 18178178,99 грн. На загальну суму 376895245,19 грн.

З приводу заперечень відповідача в частині невірного визначення фактичних обсягів споживання, що визначені в актах приймання-передачі природного газу за договором, в частині нарахування побутовим споживачам, у яких відсутні лічильники газу, судом враховується наступне.

Пунктом 5 Глави 4 Розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2494 від 30.09.2015 р., передбачено, що розбіжності у частині визначення об`єму та/або обсягу розподіленого та спожитого природного газу врегульовуються договором розподілу природного газу, а у разі недосягнення згоди в судовому порядку. До вирішення цього питання величина об`єму та обсягу розподіленого та спожитого природного газу встановлюється відповідно до даних Оператора ГРМ.

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.06.2024 року у справі №924/1237/20 визнано неправомірними дій Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" щодо надання Товариству з обмеженою відповідальністю ТОВ "Хмельницькгаз Збут" недостовірних обсягів природного газу, спожитого побутовими споживачами за період з 01.09.2018 року. Зобов`язано Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" здійснити перерахунок обсягів фактично спожитого природного газу побутовими споживачами з 01.09.2018 року.

Як слідує із пояснень третьої особи, на час прийняття постанови апеляційною інстанцією у справі №924/1237/20 та станом на даний час АТ «Хмельницькгаз» не є оператором ГРМ, що унеможливлює здійснення перерахунку обсягів природного газу у зв`язку з відсутністю доступу до необхідної Інформаційної платформи.

Відповідачем також не надано власного перерахунку обсягів природного газу, який зазначений в актах приймання-передачі до договору №18-554-Н від 05.11.2018 року за спірний період (наприклад, коригуючих актів тощо).

Так, у справі №924/1237/20 проведено судові експертизи, за результатами яких складено висновки судових експертів від 03.01.2023 року та від 09.05.2024 року. У висновках встановлено розбіжності між обсягом природного газу, розподіленого побутовим споживачам, у яких відсутні індивідуальні лічильники, згідно даних ОГС «Хмельницькгаз збут», та встановлених за результатами дослідження, за період з 01.09.2018 року по 31.10.2020 року.

При цьому, жодного посилання при здійсненні відповідних досліджень на обсяги поставленого позивачем та прийнятого відповідачем природного газу згідно договору №18-554-Н від 05.11.2018 року висновки експертів не містять. Так, висновки щодо невідповідності обсягів зроблено на підставі наданої АТ «ОГС «Хмельницькгаз» інформації про фактичні обсяги розподіленого природного газу населенню по кожному побутовому споживачу окремо, у якого відсутній газовий лічильник за період з 01.09.2019 року по 31.10.2020 року, та відповідних досліджень експерта.

Натомість у висновку експерта від 03.01.2023 року (аркуші 24-25 висновку) зауважено про наявність документального підтвердження отримання ТОВ «Хмельницькгаз збут» від НАК «Нафтогаз України» природного газу згідно актів приймання-передачі, які також наявні в справі ( суд в даному випадку враховує невідповідність вказаного у висновку експерта акту від 30.11.2020 року щодо передання природного газу на суму 3520,99 грн., позаяк у справі (том 1, арк. 90) наявний акт приймання-передачі природного газу від 30.11.2020 року на суму 138010018,45 грн.).

Обсяги отриманого відповідачем від НАК «Нафтогаз України» природного газу для реалізації побутовим споживачам відображено також у Звіті суб`єкта ринку природного газу, на якого покладено спеціальні обов`язки щодо постання природного газу побутовим споживачам, релігійним організаціям (крім обсягів, що використовуються для провадження їх виробничо-комерційної діяльності), державному підприємству України «Міжнародний дитячий центр «Артек» та виробникам теплової енергії» (форма №2-НКРЕКП-газ-моніторинг (місячна)).

Згідно Звіту, обсяги розподіленого природного газу за спірний період з грудня 2019 року по березень 2020 року є більшими, ніж відображено в актах приймання-передачі згідно договору від №18-554-Н від 05.11.2018 року, а з квітня 2020 року по липень 2020 року відповідають обсягу, зазначеному в таких актах.

Додатково суд також враховує, що обсяги отриманого природного газу зазначались самим відповідачем, яким складались відповідні акти приймання-передачі природного газу, а ціна газу встановлювалась сторонами у додаткових угодах до договору, які укладені належним чином.

Таким чином, відповідачем не доведено завищення обсягів природного газу, отриманого від позивача, у актах приймання-передачі за період з грудня 2019 року по липень 2020 року, складених на виконання договору згідно договору від №18-554-Н від 05.11.2018 року.

Посилання відповідача на наявність передплати за іншими договорами не стосуються даної справи, оскільки предметом спору є заборгованість виключно за спірним договором, з чого суд не досліджує умови укладення та виконання інших договорів.

Пункт 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст. 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Як встановлено ст. 73, 74 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Статтею 76 ГПК України передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Частиною 1 ст. 78 ГПК України визначено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача у зв`язку з задоволенням позову.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 20, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов задовольнити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Хмельницькгаз збут» (29000, м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 32, 2-й поверх, код 39585960) на користь акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (01601, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, буд. 6, код 20077720) 376 895 245,19 грн. (триста сімдесят шість мільйонів вісімсот дев`яносто п`ять тисяч двісті сорок п`ять грн. 19 коп.) боргу, 735 700, 00 (сімсот тридцять п`ять тисяч сімсот грн. 00 коп.) витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 18.10.2024 року

СуддяМ.В. Музика

Віддрук. у 1 прим.: 1 - до справи; сторонам в електронні кабінети

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення16.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122406849
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —924/1194/20

Ухвала від 06.12.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Павлюк І.Ю.

Ухвала від 15.11.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Павлюк І.Ю.

Рішення від 16.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 16.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 16.08.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 16.08.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 09.08.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 06.08.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 24.05.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні