Рішення
від 17.10.2024 по справі 340/4595/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 жовтня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/4595/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Науменка В.В.

при секретарі судового засідання Гловацькій М.О.,

за участі:

представника позивача Бондаря А.І.

представника відповідача-1 Германа О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БРЕНІВАН» (вул. Шевченка, 16 б, м. Кропивницький, 25006, ЄДРПОУ 38810423) до Головного управління ДПС у м. Києві (вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ, 04116, ЄДРПОУ 44116011), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд:

1) визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:

від 23.05.2024 № 11095246/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 05.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095241/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 05.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095251/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 05.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095244/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 06.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095242/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 07.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095243/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 07.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095247/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 10.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095250/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 10.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095249/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №15 від 15.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095240/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 15.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095239/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 15.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095245/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №19 від 15.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095248/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №21 від 15.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095234/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №23 від 19.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095237/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №25 від 19.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095231/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №26 від 19.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095229/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №27 від 20.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095235/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №28 від 20.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095226/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №29 від 20.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095228/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №33 від 26.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095238/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №34 від 26.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095230/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №35 від 26.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095233/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №39 від 29.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095225/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №40 від 29.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095227/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №41 від 29.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095236/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №42 від 29.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095224/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №44 від 29.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 23.05.2024 № 11095232/38810423 про відмову в реєстрації податкової накладної №45 від 29.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх подання податкові накладні № 2 від 05.02.2024, № 3 від 05.02.2024, № 4 від 05.02.2024,№ 6 від 06.02.2024, № 7 від 07.02.2024, № 8 від 07.02.2024, № 10 від 10.02.2024, № 12 від 10.02.2024, № 15 від 15.02.2024, № 16 від 15.02.2024, № 18 від 15.02.2024, № 19 від 15.02.2024, № 21 від 15.02.2024, № 23 від 19.02.2024, № 25 від 19.02.2024, № 26 від 19.02.2024, № 27 від 20.02.2024, № 28 від 20.02.2024, № 29 від 20.02.2024, № 33 від 26.02.2024, № 34 від 26.02.2024, № 35 від 26.02.2024, № 39 від 29.02.2024, № 40 від 29.02.2024, № 41 від 29.02.2024, № 42 від 29.02.2024, № 44 від 29.02.2024, № 45 від 29.02.2024, складені ТОВ «Бреніван».

В обґрунтування своєї позиції позивач посилається на те, що відповідачем-1 оскаржуваними рішеннями відмовлено в реєстрації вищезазначених податкових накладних, хоча позивачем, на його думку, було надано усі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, реєстрацію яких було зупинено. Зазначає, що відповідачем-1 взагалі не надавалась оцінка наданим поясненням та документам, допущено певну вибірковість у реєстрації або відмові у реєстрації податкових накладних, які виставлялись позивачем на реєстрацію унаслідок взаємовідносин з одним й тим же самими контрагентом за суміжні періоди часу, що на думку позивача свідчить про упереджене ставлення відповідачів до нього. Вважає такі дії відповідачів протиправними, що й обумовило необхідність звернення до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 15.07.2024 року було залишено позовну заяву без руху (т. 3 а.с. 48-49). У встановлений суддею строк представник позивача усунув недоліки позовної заяви та уточнив адресу місцезнаходження позивача (т. 3 а.с. 52-53).

Ухвалою суду від 24.07.2024 року відкрито провадження у справі. Справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) (т. 3 а.с. 60-61).

07.08.2024 року від представника відповідача-1 до суду надійшло клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження (т. 3 а.с. 66-67).

Ухвалою суду від 26.08.2024 клопотання представника відповідача задоволено, подальший розгляд справи вирішено проводити у порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі (т. 3 а.с. 85-86).

Від відповідачів 14.08.2024 надійшли відзиви на позовну заяву, в яких зазначено, що відповідачі позовні вимоги не визнають та просять відмовити в їх задоволенні. В обґрунтування своєї позиції зазначили, що за результатами розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій (з урахуванням отриманих документів) Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування з причини неподання платником податку додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та відсутності копій повного пакету документів відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520.

Враховуючи зазначене, вважають, що рішення комісії є правомірними та не підлягають скасуванню (т. 3 а.с. 71-76, 79-81).

Інших заяв по суті справи до суду не надходило.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі. Додатково до обґрунтувань, викладених у позовній заяві, зазначив, що позивачем дійсно не подавались додаткові пояснення та документи, визначені у повідомленнях про необхідність надати такі документи, оскільки, на думку позивача, усі необхідні для реєстрації податкових накладних документи були надані раніше, разом з первинним повідомленням. Такі документи, на думку позивача, належним чином підтверджують обставини здійснення господарських операцій, по яких складені спірні податкові накладні. Зазначає, що позивач на постійній основі надає аналогічні послуги, податковий орган добре обізнаний із діяльністю позивача, та раніше таких проблем із відмовою у реєстрації податкових накладних не було. Вказує, що за аналогічний період також були направлені на реєстрацію інші податкові накладні, за аналогічними господарськими операціями, які були або ж одразу зареєстровані, або ж реєструвались після надання відповідних пояснень. Вказує, що у даному випадку відмову у реєстрації податкових накладних пов`язує з упередженим ставленням податкового органу до позивача. Також зазначив, що однією з причин, по яких не було подано додаткові пояснення та документи, послугувало те, що саме у цей проміжок часу відбулась зміна бухгалтера на підприємстві, що у свою чергу призвело до неможливості підготовки відповідного пакету документів.

Представник відповідача-1 у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, у задоволенні позову просив відмовити з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши надані сторонами документи та з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «БРЕНІВАН» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, перебуває на обліку як платник податків (т. 1 а.с. 8).

Основним видом діяльності позивача є: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.

Позивач зареєстрований як платник податку на додану вартість.

Судом встановлено, що унаслідок взаємовідносин позивача з ТОВ "Градолія Рафінація" щодо надання останньому послуг з транспортного екпедирування, факт здійснення яких позивач підтверджує наданими до суду копіями первинних документів, позивачем складено та подано на реєстрацію податкові накладні № 2 від 05.02.2024, № 3 від 05.02.2024, № 4 від 05.02.2024,№ 6 від 06.02.2024, № 7 від 07.02.2024, № 8 від 07.02.2024, № 10 від 10.02.2024, № 12 від 10.02.2024, № 15 від 15.02.2024, № 16 від 15.02.2024, № 18 від 15.02.2024, № 19 від 15.02.2024, № 21 від 15.02.2024, № 23 від 19.02.2024, № 25 від 19.02.2024, № 26 від 19.02.2024, № 27 від 20.02.2024, № 28 від 20.02.2024, № 29 від 20.02.2024, № 33 від 26.02.2024, № 34 від 26.02.2024, № 35 від 26.02.2024, № 39 від 29.02.2024, № 40 від 29.02.2024, № 41 від 29.02.2024, № 42 від 29.02.2024, № 44 від 29.02.2024, № 45 від 29.02.2024.

Разом з тим, реєстрація вищевказаних податкових накладних була зупинена податковим органом.

Відповідно до квитанцій про прийняття вищевказаних податкових накладних, податковим органом зазначено «Документ збережено. Реєстрація зупинена». Підставою для зупинення реєстрації вказаних податкових накладних вказано «Обсяг постачання товару/послуги 52.29 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 18-зворот, та ін.).

З матеріалів справи вбачається, що на виконання пп.201.16.2 п.201.16 ст.201 ПК України, позивачем 09 травня 2024 року було направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, щодо вищезазначених податкових накладних, до яких було додано документи, які підтверджували, на думку позивача, реальність господарських операцій між позивачем та ТОВ "Градолія Рафінація", за якими позивачем було виписано та направлено на реєстрацію податкові накладні, реєстрацію яких зупинено.

Водночас, 15.05.2024 податковим органом позивачу було направлено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 19, та ін.).

У зазначених Повідомленнях податковим органом пропонувалось надати додаткові документи для підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме: акти виконаних послуг, штатний розклад, відомості про нарахування заробітної плати, відомості про наявність основних засобів, обороно-сальдову відомість, картки рахунків по визначених субрахунках, тощо.

З матеріалів справи вбачається та позивачем підтверджено, що у встановлений строк додаткові документи та пояснення, визначені Повідомленнями від 15.05.2024, до податкового органу позивачем надані не були.

За наслідками розгляду відповідачем-1 пояснень та доданих документів, останнім 23 травня 2024 року прийняті Рішення №11095246/38810423, №11095241/38810423, №11095251/38810423, №11095244/38810423, №11095242/38810423, №11095243/38810423, №11095247/38810423, №11095250/38810423, №11095249/38810423, №11095240/38810423, №11095239/38810423, №11095245/38810423, №11095248/38810423, №11095234/38810423, №11095237/38810423, №11095231/38810423, №11095229/38810423, №11095235/38810423, №11095226/38810423, №11095228/38810423, №11095238/38810423, №11095225/38810423, №11095227/38810423, №11095236/38810423, №11095224/38810423, №11095232/38810423 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних № 2 від 05.02.2024, № 3 від 05.02.2024, № 4 від 05.02.2024,№ 6 від 06.02.2024, № 7 від 07.02.2024, № 8 від 07.02.2024, № 10 від 10.02.2024, № 12 від 10.02.2024, № 15 від 15.02.2024, № 16 від 15.02.2024, № 18 від 15.02.2024, № 19 від 15.02.2024, № 21 від 15.02.2024, № 23 від 19.02.2024, № 25 від 19.02.2024, № 26 від 19.02.2024, № 27 від 20.02.2024, № 28 від 20.02.2024, № 29 від 20.02.2024, № 33 від 26.02.2024, № 34 від 26.02.2024, № 35 від 26.02.2024, № 39 від 29.02.2024, № 40 від 29.02.2024, № 41 від 29.02.2024, № 42 від 29.02.2024, № 44 від 29.02.2024, № 45 від 29.02.2024 (т. 1 а.с. 22-зворот 23, та ін.).

Зазначені рішення обґрунтовані ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Матеріали справи містять відомості про оскарження таких рішень податкового органу в адміністративному порядку, проте рішеннями за результатами розгляду відповідних скарг такі скарги залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня без змін (т. 1 а.с. 21-зворот 22, та ін.).

Водночас, не погоджуючись з рішеннями відповідача-1, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.

Порядок адміністрування податку на додану вартість встановлений розділом V Податкового кодексу України (надалі ПК України).

Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статі 201 ПК України).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок №1246).

За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11 грудня 2019 р. N 1165 (на зміну Постанови Кабінету міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117), якою затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі Порядок №1165, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій визначено, що обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок № 520).

Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги» (пункт 3).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).

У пункті 5 Порядку № 520 визначений орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)). Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» (пункти 6, 7).

Пунктом 9 Порядку 520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Матеріалами справи підтверджується, що позивач у визначений законом строк не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, які було запропоновано позивачу надати згідно Повідомлень від 15.05.2024, направлених податковим органом відповідно до абзацу 4 пункту 9 Порядку 520.

У відповідності до абзацу 9 пункту 9 Порядку 520, якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 10 Порядку 520).

Отже, суд приходить до висновку, що позивачем у порушення пункту 9 Порядку 520 не надано додаткових пояснень та документів, запропонованих податковим органом, що у відповідності до абз. 9 пункту 9 та абз. 2 пункту 10 Порядку 520 тягне за собою прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Реєстрі.

Доводи позивача щодо ненадання таких додаткових пояснень та документів до податкового органу через зміну бухгалтера, а отже відсутності об`єктивної можливості вчинити такі дії, суд не приймає, оскільки такі доводи не підтверджуються жодними доказами. Крім цього, вказані позивачем причини свідчать про неподання таких документів саме з вини позивача, а отже не можуть бути визнані судом поважними.

За таких підстав, суд не вбачає жодних порушень вимог чинного законодавства з боку контролюючого органу під час прийняття ним спірних рішень.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У разі надання відповідачем доводів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать про правомірність його рішень, дій чи бездіяльності, позивач має спростовувати ці доводи. Наведене випливає зі змісту частини першої статті 77 КАС України.

З огляду на викладене, позивач, всупереч вимогам статті 77 КАС України, не довів ті обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, в той час як відповідачем правомірність спірного рішення підтверджено належними та допустимими доказами.

Отже, судом не встановлено будь-яких ознак протиправності в діях відповідача-1 під час винесення спірних рішень, а тому позовні вимоги щодо визнання їх протиправними та скасування є такими, що задоволенню не підлягають, як і похідні вимоги щодо зобов`язання зареєструвати податкові накладні.

Враховуючи викладене, у задоволенні позову необхідно відмовити.

У зв`язку з відмовою у задоволені позову підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Судові витрати вважати фактично понесеними.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.

Повний текст рішення виготовлено 18 жовтня 2024 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду В.В. НАУМЕНКО

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122410147
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —340/4595/24

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 17.10.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

Рішення від 17.10.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні