Постанова
від 17.10.2024 по справі 140/2479/24
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 жовтня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/2479/24 пров. № А/857/13027/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Коваля Р. Й.,

суддів Гуляка В. В.,

Ільчишин Н. В.,

розглянувши у письмовому провадженні у місті Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС України у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року (прийняте за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у м. Луцьку суддею Лозовським О. А.) в адміністративній справі № 140/2479/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Альфахімпро» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

У березні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Альфахімпро» (далі також - ТОВ «Альфахімпро», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2) в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9921318/44948404 від 14.11.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних /розрахунків коригування податкову накладну від 11.07.2023 № 2 фактичною датою її подання.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за результатами поставки товару ТОВ «Спартак Груп» позивачем складено та подано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну (далі - ПН) від 11.07.2023 № 2, однак її реєстрація була зупинена згідно відповідної квитанції. З метою реєстрації вказаної ПН товариством подано письмові пояснення та копії документів на підтвердження здійснення господарської операції.

Однак за результатами розгляду вказаних документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято оскаржуване рішення про відмову в реєстрації вищевказаної ПН з підстав надання копій документів, складених із порушенням законодавства. Вказане рішення позивач оскаржив в адміністративному порядку, проте рішенням Комісії ДПС України скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін, взагалі з інших підстав.

Позивач не погоджується із оскаржуваним рішенням та вважає його протиправним, оскільки у рішенні не зазначено належні підстави для відмови у реєстрації ПН, не вказано та не обґрунтовано чому подані первинні документи не відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, чому вони не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН та чому податковий орган не взяв їх до уваги. Зокрема, у спірному рішенні від 14.11.2023 № 9921318/44948404 не зазначено, які саме із наданих документів складено з порушенням законодавства та норми якого саме закону порушено.

Таким чином, рішення не містить чіткої підстави для його прийняття, що свідчить про його необґрунтованість. В той же час, позивач стверджує, що первинні документи оформлені в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані відповідачу-1 для прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання ТОВ «Альфахімпро» господарських зобов`язань та підтверджують законність походження/отримання товару, зберігання та подальшу реалізацію відповідних товарів на користь ТОВ «Спартак Груп».

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року позов задоволено.

Не погодившись із цим рішенням, його оскаржило ГУ ДПС у Волинській області, яке вважає, що рішення суду першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального і процесуального права, за невідповідності висновків суду обставинам справи, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що обов`язком для платника є надання повного, достатнього пакету документів контролюючому органу для підтвердження реєстрації податкової накладної.

Наявність товарно-транспортної накладної та належне її оформлення є належним доказом переміщення (транспортування) товару, враховуючи, що перевезення є одним із етапів поставки. Це стосується й інших документів, які повинні супроводжувати поставку відповідно до правових норм, умов договору або загальної практики.

Зазначає, що подані товаросупровідні документи оформлені неналежним чином, а саме в товарно-транспортній накладній (ТТН) № ХП-0000002 від 11.07.2023 не вказані пункти навантаження та розвантаження, відсутні підписи водія.

Також зазначив, що позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні слід розцінювати як вимогу про втручання в дискреційні повноваження відповідача та яка виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

З огляду на наведене вважає, що ГУ ДПС у Волинській області при прийнятті оскаржуваних рішень діяло виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у зв`язку з розглядом справи у письмовому провадженні фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судом встановлено, що ТОВ «Альфахімпро» зареєстроване як юридична особа, видами діяльності якого є, зокрема: оптова торгівля хімічними продуктами (код КВЕД 46.75), що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 15.03.2023.

12.06.2023 між ТОВ «Альфахімпро» (Постачальник) та ТОВ «Спартак Груп» (Покупець) укладено Договір поставки товарів № 06.23-1, за умовами якого ТОВ «Альфахімпро» зобов`язується передати у власність ТОВ «Спартак Груп» (Покупця) товари, а Покупець зобов`язаний прийняти та оплатити товари в асортименті, кількості та за цінами, зазначеними у специфікаціях (а. с. 69 - 71).

На виконання умов договору ТОВ «Альфахімпро» (Постачальник) було здійснено поставку товару на адресу ТОВ «Спартак Груп» (Покупець) згідно видаткової накладної №ХП-0000002 від 11.07.2023 на суму 371 907,74 грн (в т. ч. ПДВ 61 984,62 грн).

Факт поставки товару та прийняття його Покупцем підтверджується підписаною обома сторонами видаткової накладної № ХП-0000002 від 11.07.2023 та товарно-транспортної накладної № ХП-0000002 від 11.07.2023 (а. с. 73, 75).

За умовами договору Покупець проводить оплату за товар ну умовах передоплати. Покупець оплатив товар Позивача, що підтверджується платіжною інструкцією № 436 від 14.06.2023 на суму 114 162,24 грн (в т. ч. ПДВ 19 027,04 грн) та платіжною інструкцією №544 від 11.07.2023 на суму 329 114,98 грн (в т. ч. ПДВ 54 852,50 грн) (а. с. 77, 79).

Відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) позивачем було складено та подано на реєстрацію податкові накладні: № 1 від 14.06.2023 на момент здійснення покупцем оплати за товар як першої події, що настала та № 2 від 11.07.2023 на дату відвантаження товару як першої події, що настала (а. с. 7, 8).

28.07.2023 Позивачем отримано квитанцію, відповідно до якої реєстрацію ПН № 2 від 11.07.2023 зупинена з формулюванням: обсяг постачання товару/послуг 3402, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D "=8.9629%, "Р"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а. с. 32).

З метою реєстрації ПН № 2 від 11.07.2023, ТОВ «Альфахімпро» 09.11.2023 податковому органу повідомлення № 2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, також долучено копії наступних додатків, а саме: повідомлення про подання пояснень та документів №1 від 09.11.2023, штатний розпис станом на 01.07.2023, договір оренди приміщення № ГВК 17/23 від 28.04.2023, акт надання послуг оренди приміщення від 31.08.2023, Договір поставки №19/05/2023 від 19.05.2023 на поставку товару від виробника, видаткова накладна №873 від 04.07.2023 про отримання Позивачем товару від виробника; платіжна інструкція №47 від 13.10.2023 про оплату товару виробника, договір поставки № 26/06/23-1 від 26.06.2023 на закупівлю позивачем матеріалів, видаткова накладна № хім00000872 від 04.07.2023 про поставку матеріалів, платіжна інструкція № 57 від 31.08.2023 про оплату Позивачем матеріалів, рахунок на оплату № 166 від 08.06.2023, видаткова накладна № 146 від 28.06.2023 про отримання позивачем товару від постачальника, видаткова накладна № 141 від 20.06.2023 про отримання позивачем товару від постачальника, платіжна інструкція № 36 від 14.06.2023 про оплату товару постачальника, договір поставки № 06.23-1 від 12.06.2023 на поставку товару покупцю ТОВ «Спартак Груп», видаткова накладна № ХП-0000002 від 11.07.2023 про поставку позивачем товару покупцю ТОВ «Спартак Груп», ТТН №ХП-0000002 від 11.07.2023, платіжна інструкція № 436 від 14.06.2023 про оплату партії товару від покупця, платіжна інструкція № 544 від 11.07.2023 про оплату партії товару від покупця (а. с. 33-74).

Однак Комісія ГУ ДПС у Волинській області прийняла рішення № 9921318/44948404 від 14.11.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної від 11.07.2023 № 2 в ЄРПН у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» оскаржуваного рішення зазначено: «товаросупровідні документи оформлені неналежним чином» (а. с. 12).

Позивач оскаржив вказане рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області в адміністративному порядку. Проте, рішенням Комісії ДПС України № 82517/44948404/2 від 29.11.2023 скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня - без змін, з таких підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а. с. 9, 10).

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином на думку суду, податковий орган не довів правомірності оскаржуваних рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, якими відмовлено у реєстрації спірних податкових накладних, а тому позовні вимоги в цій частині є підставними та підлягають задоволенню.

Крім того суд дійшов висновку, що з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідну позовну вимогу про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 11.07.2023 № 2 датою її фактичного подання також належить задовольнити.

Такі висновки суду першої інстанції, на переконання колегії суддів апеляційного суду, відповідають нормам матеріального та процесуального права, фактичним обставинам справи і є правильними з огляду на таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Спірні правовідносини регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України; в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку

За вимогами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).

Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 12 Порядку № 1246 визначено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

За змістом пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі іменується - Порядок № 1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

За приписами пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом з тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку № 520).

Згідно з пунктом 3 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

Пунктом 9 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відтак, комісії надано право прийняти рішення або направити повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, за формою згідно з додатком до цього Порядку, при цьому контролюючий орган при зупиненні реєстрації ПН/РК в повідомленні повинен навести конкретний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено, оскільки в пункті 5 Порядку № 520 наведений приблизний та не вичерпний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

За змістом оскаржуваного рішення, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної, підставою для його прийняття визначено "ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку".

При цьому, в графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" вказано, що товаросупровідні документи оформлені неналежним чином.

Колегія суддів зауважує, що позивачем стосовно податкової накладної від 11.07.2023 №2 до контролюючого органу було подано повідомлення із письмовими поясненнями на підтвердження вчинення господарських операцій

Вказана обставина відповідачем не заперечується.

При цьому, як видно з матеріалів справи позивач надав контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено, які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.

ГУ ДПС у Волинській області надсилало позивачу повідомлення про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН запропоновано Товариству надати письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено.

Додатково податковий орган пропонує надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних

Позивач подав пояснення №2 від 09.11.2023 та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено

Проте Комісія ГУ ДПС у Волинській області, незважаючи на надіслані позивачем повідомлення та пояснення з доданими до них первинними документами, прийняла оскаржуване рішення № 9921318/44948404 від 14.11.2023 про відмову в реєстрації податкових накладних, і зазначенням того, що платником податку надано копії документів, які оформлені з порушенням законодавства, оскільки товаросупровідні документи оформлені неналежним чином. При цьому податковим органом не зазначено мотивів неврахування поданих позивачем всіх інших документів.

Рішенням ДПС України від 29.11.2023 № 82517/44948404/2 скаргу позивача залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН без змін, а підставою прийняття такого рішення було ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Як видно з матеріалів справи, ТОВ «Альфахімпро» зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності є 20.41 Виробництво мила та мийних засобів, засобів для чищення та полірування. Іншими видами діяльності є: 20.42 Виробництво парфумних і косметичних засобів, 46.45 Оптова торгівля парфумними та косметичними товарами, 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення, 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами, 46.76 Оптова торгівля іншими проміжними продуктами, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, 47.75 Роздрібна торгівля косметичними товарами та туалетними належностями в спеціалізованих магазинах, ,49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 52.10 Складське господарство, 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, 73.11 Рекламні агентства, 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки,, 78.30 Інша діяльність із забезпечення трудовими ресурсами товариство перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Волинській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником податку на додану вартість

Крім того колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що згідно з матеріалами справи розрахункові документи, що підтверджують факт оплати надавалися відповідачу разом з поясненнями, а саме для підтвердження господарської операції, відображеної у податковій накладній № 2 від 11.07.2023, платником подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено № 22 від 09.11.2023, з такими документами (їх копіями): повідомлення про подання пояснень та документів № 1 від 09.11.2023, штатний розпис станом на 01.07.2023, договір оренди приміщення № ГВК 17/23 від 28.04.2023, акт надання послуг оренди приміщення від 31.08.2023, Договір поставки № 19/05/2023 від 19.05.2023 на поставку товару від виробника, видаткова накладна № 873 від 04.07.2023 про отримання Позивачем товару від виробника; платіжна інструкція № 47 від 13.10.2023 про оплату товару виробника, договір поставки № 26/06/23-1 від 26.06.2023 на закупівлю позивачем матеріалів, видаткова накладна № хім00000872 від 04.07.2023 про поставку матеріалів, платіжна інструкція № 57 від 31.08.2023 про оплату Позивачем матеріалів, рахунок на оплату № 166 від 08.06.2023, видаткова накладна № 146 від 28.06.2023 про отримання позивачем товару від постачальника, видаткова накладна №141 від 20.06.2023 про отримання позивачем товару від постачальника, платіжна інструкція № 36 від 14.06.2023 про оплату товару постачальника, договір поставки № 06.23-1 від 12.06.2023 на поставку товару покупцю ТОВ «Спартак Груп», видаткова накладна № ХП-0000002 від 11.07.2023 про поставку позивачем товару покупцю ТОВ «Спартак Груп», ТТН № ХП-0000002 від 11.07.2023, платіжна інструкція № 436 від 14.06.2023 про оплату партії товару від покупця, платіжна інструкція № 544 від 11.07.2023 про оплату партії товару від покупця.

Відтак, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що подані позивачем документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту і були достатніми для реєстрації спірної податкової накладної в ЄРПН, в суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.

Щодо зазначеної в оскаржуваному рішенні Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 14.11.2023 № 9921318/44948404 такої підстави для відмови у реєстрації спірної ПН як надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства (у графі додаткова інформація зазначено: товаросупровідні документи оформлені неналежним чином, то суд зазначає, що у рішенні не вказано, у чому полягає неналежне оформлення таких документів, таке формулювання не відповідає вимогам чіткості та зрозумілості, а отже не є обґрунтованим. При цьому відповідач вказує лише про окремі недоліки у заповненні товарно-транспортної накладної № ХП-0000002 від 11.07.2023, в якій не вказані пункти навантаження та розвантаження, відсутній підпис водія. При цьому, у ТТН № ХП-0000002 від 11.07.2023 є підпис водія ОСОБА_1 та зазначено пункт навантаження основний та пункт розвантаження АДРЕСА_1 без зазначення повної адреси.

Проте, суд зауважує, що самі по собі певні недоліки не роблять недійсним документ, зважаючи на те, що у ТТН міститься вся необхідна інформація та на ній проставлені підписи та печатки вантажовідправника та вантажоодержувача, відтак наявність таких незначних недоліків не може бути підставою для відмови у реєстрації спірної ПН, з огляду на подання платником інших документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.

Відповідач посилається на висновок Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 27.12.2023 у справі № 200/12015/21. З цього приводу суд зазначає, що даний висновок не може стосуватися спірних правовідносин, оскільки предметом наведеної справи було оскарження податкових повідомлень-рішень за наслідками перевірки суб`єкта господарювання та прийняте судове рішення не містило висновків щодо неналежного оформлення товарно- транспортної накладної, а лише містило інформацію про відсутність такого документа, тому посилання представника відповідачів на вищезазначену правову позицію є безпідставним та необґрунтованим.

При цьому не може залишитися поза увагою і та обставина, що причини відмови у реєстрації спірної ПН у рішенні комісії регіонального рівня одні, а в рішенні комісії центрального рівня за результатами розгляду скарги інші, що вказує на непослідовність у діях органів ДПС, неоднозначність та незрозумілість їх рішень, відсутність легітимної мети під час прийняття ними рішень.

При вирішенні спору суд також враховує правові висновки Верховного Суду у постанові від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20, відповідно до яких суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції, за наслідками якої складено ПН, подану для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією. Предметом розгляду у справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації ПН, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. При розгляді таких спорів, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в ЄРПН відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України.

Суд наголошує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації ПН. Під час реєстрації ПН фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у ПН. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що податковим органом не доведено правомірності зупинення реєстрації ПН № 2 від 11.07.2023 в ЄРПН із зазначенням законних підстав для вчинення такої дії.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, колегія суддів враховує таке.

Згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є протиправним, що дає підстави для висновку про необхідність ефективного відновлення порушеного права позивача шляхом його скасування і зобов`язання ДПС України зареєструвати №2 від 11.07.2023 датою її подання; і таке не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача.

Інші доводи та аргументи апелянта зводяться до переоцінки доказів, не спростовують висновків суду першої інстанції і свідчать про незгоду скаржника з правовою оцінкою суду обставин справи, встановлених у процесі її розгляду, а відтак і не потребують додаткового аналізу та спростування.

Таким чином колегія суддів дійшла переконання, що місцевий суд повно і всебічно дослідив і оцінив обставини у справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.

Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З урахуванням викладеного, рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, тому підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись ст. ст.229,308,310,315,316,321,322,325,328 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС України у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року в адміністративній справі № 140/2479/24 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятоїстатті 328 КАС України.

Головуючий суддя Р. Й. Коваль судді В. В. Гуляк Н. В. Ільчишин

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.10.2024
Оприлюднено21.10.2024
Номер документу122413332
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/2479/24

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 17.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 23.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні