ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№ 813/6339/13-а
У Х В А Л А
з питань відстрочення і розстрочення виконання,
змін чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення
17 жовтня 2024 року
Львівський окружний адміністративний суд
у складі головуючої-судді Сподарик Н.І.,
за участю секретаря судового засідання Кудла Д.Ю.,
представника заявника Кецко В.Я.,
представника стягувача Нестерович Б.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Державного підприємства «Угерський спиртовий завод» про відстрочення виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду у справі №813/6339/13-а від 09.10.2013 року за позовом Стрийської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області до Державного підприємства «Угерський спиртовий завод» про стягнення коштів з рахунків у банках,-
в с т а н о в и в:
10.10.2024 за вх. № 75346 на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла заява Державного підприємства «Угерський спиртовий завод» про відстрочення виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду в справі №813/6339/13-а від 09.10.2013 року за позовом Стрийської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області до Державного підприємства «Угерський спиртовий завод» про стягнення коштів з рахунків у банках.
В обґрунтування заяви заявник посилається на скрутне фінансове становище, що значно утруднює виконання судового рішення та унеможливлює погасити борг одним платежем. Зазначає, що підприємство працювало з перебоями, що не надало можливості для отримання необхідних коштів, що є обставинами, що ускладнюють погашення податкового боргу за минулі періоди по даній адміністративній справі. Відтак, з метою збереження трудового колективу підприємства, досягнення відповідних фінансових показників для реалізації послідовного погашення податкового боргу, заявник вважає, що вкрай необхідне відстрочення виконання судового рішення. Більш того, на даний час першочерговим є вирішення питання щодо виплати заробітної плати працівникам підприємства та сплата поточних зобов`язань. Ненадання на даний час відстрочення судового рішення призведе до зупинення господарської діяльності підприємства, до накопичення нових боргів та поставить під питання подальше існування підприємства. При цьому, підприємство вийшло на певний рівень прибутковості, що надає перспективу у послідовному виконанні поточних зобов`язань.
Зазначив, що боржником здійснено погашення податкового боргу на підставі рішення у справі на загальну суму 1310975,00 грн. Крім цього, вказує, що за період з травня 2023 року по вересень 2024 року, заявник, одночасно із сплатою поточних податкових зобов`язань, здійснює оплату заборгованості по податковому боргу.
З огляду на наведені обставини та приписи ст. 378 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), Державне підприємство «Угерський спиртовий завод» просить задовольнити заяву та відстрочити виконання постанови суду від 09.10.2013 у справі №813/6339/13-а строком на один рік, починаючи з 27.10.2024.
17.10.2024 за вх.77019 до суду від представника стягувача надійшли заперечення про відстрочення виконання судового рішення. Посилається на те, що заявник вже неодноразово звертався до суду зі заявами про відстрочення виконання судового рішення. Вказує, що механізм відстрочення виконання судового рішення є винятковою мірою, який спрямований на досягнення кінцевої мети судового розгляду виконання ухваленого судом рішення, попри це відповідач понад вісім років не може виконати рішення суду про стягнення заборгованості, що свідчить про відсутність наміру та бажання виконати постанову суду у повному обсязі. Зазначає, що відстрочення виконання судового рішення повинне базуватися на принципах співмірності і пропорційності з метою забезпечення балансу прав і законних інтересів стягувачів і боржників, а тривале невиконання судового рішення у повному обсязі загрожує ненадходженням коштів до бюджету України. Враховуючи наведене, просить відмовити в задоволенні заяви.
Представник заявника подану заяву про відстрочення виконання рішення підтримав, просив суд таку задовольнити. Надав Розпорядження про відповідність підприємства критеріям та визначення їх критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Наголосив, що борг частково сплачується, однак є перешкоди, які не дають змогу здійснювати діяльність на повну потужність.
Представник стягувача щодо задоволення заяви про відстрочення виконання рішення заперечив, просив суд у задоволенні такої відмовити. Ствердив, що певна сума боргу сплачується, поточні платежі теж платить до бюджету боржник.
Розглянувши подану заяву, всебічно і повно дослідивши письмові докази, що подані на підтвердження вимог заяви, суд дійшов висновку, що заява підлягає до задоволення повністю, з огляду на таке.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду у справі №813/6339/13-а за позовом Стрийської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області до Державного підприємства «Угерський спиртовий завод» про стягнення коштів з рахунків у банках - позов Стрийської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області задоволено, вирішено стягнути з рахунків Державного підприємства «Угерський спиртовий завод», відкритих у банківських установах, які обслуговують такого платника податків на користь державного бюджету борг для погашення податкового боргу.
Ухвалою суду від 13.05.2019 відстрочено виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 09.10.2013 у справі №813/6339/13-а строком на один рік з дати набрання законної сили даної ухвали.
Ухвалою суду від 07.05.2020 відстрочено виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 09.10.2013 у справі №813/6339/13-а строком на один рік з дати набрання законної сили даної ухвали.
Ухвалою суду від 28.04.2021 відстрочено виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 09.10.2013 у справі №813/6339/13-а строком на шість місяців з дати набрання законної сили даної ухвали.
Ухвалою суду від 26.10.2021 року по справі №813/6339/13-а задоволено повністю заяву платника, надано відстрочку строком на один рік, з дати набрання законної сили даної ухвали.
Ухвалою суду від 20.10.2022 року по справі №813/6339/13-а задоволено заяву платника, відстрочено виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 09.10.2013 року у справі №813/6339/13-а за позовом Стрийської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області до Державного підприємства «Угерський спиртовий завод» про стягнення коштів з рахунків у банках строком на один рік з 26.10.2022.
Ухвалою суду від 20.10.2023 відстрочено виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 09.10.2013 року у справі №813/6339/13-а за позовом Стрийської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області до Державного підприємства «Угерський спиртовий завод» про стягнення коштів з рахунків у банках строком на один рік з 27.10.2023.
Вказані ухвали, судом апеляційної інстанції залишені без змін.
Питання відстрочення і розстрочення виконання, зміна чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення визначає ст.378 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Відповідно до ч. 1 ст. 378 КАС України, за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Згідно ч. 3 ст. 378 КАС України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Частина 4 ст. 378 КАС України передбачає, що вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує:
1) ступінь вини відповідача у виникненні спору;
2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище;
3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Відповідно до ч.5,6 ст. 378 КАС України відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови. При відстроченні або розстроченні виконання судового рішення суд може вжити заходів, передбачених статтею 151 цього Кодексу.
Відстрочення в розумінні зазначеної норми закону є відкладенням чи перенесенням дати виконання рішення на новий строк, який визначається адміністративним судом, та допускається у виняткових випадках, залежно від обставин справи. Підставою для відстрочення можуть бути конкретні існуючі, об`єктивні, виключні обставини, що ускладнюють виконання судового рішення у встановлений строк або фактично унеможливлюють таке.
При розгляді заяв щодо відстрочення виконання судового рішення необхідно виходити з міркувань доцільності та об`єктивної необхідності надання саме таких строків відтермінування виконання рішення в цілому. Наявність підстав для відтермінування має бути доведена боржником. Строки відтермінування знаходяться у прямій залежності від обставин, що викликають необхідність надання додаткового строку для повного виконання рішення суду. Надання такого не може створювати занадто або безпідставно привілейовані умови для боржника, натомість повинне базуватися на принципах співмірності і пропорційності з метою забезпечення балансу прав і законних інтересів стягувачів і боржників.
Оцінюючи доводи заяв про відстрочення або розстрочення виконання судового рішення, суди повинні враховувати, що ці заходи не повинні створювати боржнику можливість ухилятися від виконання судового рішення. До уваги повинні братися не лише реальний майновий стан боржника, але й його наміри, що свідчать про бажання виконати рішення.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 06.12.2019 року у справі №2а/0570/6531/2011, постанові від 30.01.2020 у справі № 819/150/17.
Судом встановлено, що Державне підприємство «Угерський спиртовий завод» є комерційним державним підприємством. Майно підприємства є державною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання.
Як встановлено з матеріалів справи, підприємство майже сім років не здійснювало господарську діяльність за наслідками заходів реорганізації на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 28.07.2010 №672 «Про утворення Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості». Фактично, з листопада 2016 року відновлено господарську діяльність підприємства на підставі наказу №16 від 10.11.2016 «Про відновлення виробництва».
При цьому, на даний час підприємство здійснює виробництво лише технічних рідин, а саме: переважно засіб проти обмерзання «Зима У» згідно з ТУ У 24.1-003374733:002-2004, а також розріджувач органічний для лаків, фарб і розчинників «РОЛФ» за ТУ У 24.6-00374733.003-2004, які є сезонною продукцією.
Незважаючи на відновлення господарської діяльності, підприємство і надалі працює з перебоями, у зв`язку із тимчасовою зупинкою заводу через обмеження реалізації продукції внаслідок чого приймалось рішення у формі наказу № 87 від 07.04.2023 про переведення працівників виробництва на п`ятиденний робочий тиждень. Також впродовж 2024 року мала місце зупинка виробництва через обмеження реалізації продукції, у зв`язку з чим працівники основного виробництва переводились на п`ятиденний робочий тиждень, що підтверджується наказом від 05.02.2024 №25 «Про переведення на п`ятиденний робочий тиждень» та наказом від 16.02.2024 №42 «Про переведення на п`ятиденний робочий тиждень».
Згідно з звітом про фінансові результати (звіт про сукупний дохід) за 2023 рік вбачається, що за результатом діяльності підприємства за цей період фінансовий результат до оподаткування (код рядка 2290) становив 2395 тис грн, чистий фінансовий результат (чистий прибуток (код рядка 2350) становив 2395 тис грн.
Відповідно до звіту про фінансові результати (звіт про сукупний дохід) за 1 півріччя 2024 року вбачається, що за результатом діяльності підприємства за цей період фінансовий результат до оподаткування (код рядка 2290) становив 2399,00 тис грн, свою чергу чистий фінансовий результат (чистий прибуток (код. рядка 2350) становив 2399,00 тис грн.
Згідно платіжних інструкцій, що містяться в матеріалах справи, заявником впродовж 2023 року та 2024 року здійснено погашення податкового боргу на виконання судових рішень на загальну суму 3881340,28 грн, в тому числі і на виконання рішення суду у цій справі №813/6339/13-а у розмірі 1310975,00 грн, що вказує на реальний намір заявника виконувати рішення суду.
Окрім цього, впродовж травня - червня 2024 року, заявником додатково здійснено оплату по 140 коду виду оплати, в якості погашення податкового боргу в загальній сумі за цей період 3099302,10 грн.
При цьому, судом враховується, що відповідно до Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 № 138, з 01.01.2020 встановлено норматив відрахувань частини чистого прибутку до державного бюджету державними унітарними підприємствами та об`єднаннями у розмірі 80%. Так, згідно з копією розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку за 2023 рік, чистий прибуток, що підлягає сплаті державі становить суму 1 916 000,00 грн, яку підприємство сплатило. Згідно з копією розрахунку чистого прибутку (доходу) дивідендів на державну частку, чистий прибуток, що підлягає сплаті державі за 1 півріччя 2024 року становить суму 1 919 000,00 грн, яку підприємство також сплатило.
Окрім цього, решта залишку суми від фінансового результату підлягає оподатковуванню та сплаті в бюджет (18% від суми). Платіжні інструкції про сплату сум чистого прибутку (дивідендів на державну частку) та податку на прибуток долучені до даної заяви.
Як вбачається із звіту про фінансові результати (звіт про сукупний дохід) за 2023 та за І півріччя 2024 року, основними елементами операційних витрат були матеріальні витрати (код. 2500), які необхідні для реалізації та підтримки виробничого процесу, витрати на оплату праці (код 2505), відрахування на соціальні заходи (код. 2510) та інші оперативні витрати (код. 2520).
Матеріали заяви також містять копії оборотно-сальдових відомостей по рахунках 66, 6411, 65, 6424 відповідно за 2023 рік та І півріччя 2024 року, згідно яких видно, що у зазначений період підприємство сплачувало грошові кошти для забезпечення першочергових платежів, а саме: на заробітну плату 19 884,34 тис грн, на ЄСВ - 4 531,85 тис грн, на військовий збір - 281,08 тис грн, на ПДФО - 3 526,6 тис грн, а також на виконання інших поточних податкових зобов`язань. Також, впродовж І півріччя 2024 року підприємство сплачувало грошові кошти для забезпечення першочергових платежів, а саме: на заробітну плату 10 692,82 тис грн, на ЄСВ - 2 490,71 тис грн, на військовий збір - 159,84 тис грн, на ПДФО - 2 408,62 тис грн, а також на виконання інших поточних податкових зобов`язань.
Із досліджених вище доказів суд дійшов висновку, що на сьогодні підприємство не набуло відповідного фінансового показника прибутковості для можливості підтримувати виробничий процес, сплачувати поточні обов`язкові платежі і одночасно погашати суми податкового боргу за минулі періоди у великих розмірах.
Судом прийнято до уваги, що сума боргу, яка підлягає стягненню на виконання рішення суду, з урахуванням показників діяльності підприємства є значною для нього та може призвести до тяжких фінансових наслідків, в тому числі негативно відобразитися на роботі всього підприємства. Відстрочення виконання не призводить до невиконання рішення суду, а навпаки створює умови для його добровільного виконання боржником з урахуванням його реального майнового стану.
Вказані обставини дають підстави для висновку, що Державне підприємство «Угерський спиртовий завод» на даний час не є прибутковим, на що, зокрема, введення воєнного стану на всій території України, вживає заходи зі сплати поточних податкових зобов`язань та заробітної плати працівникам, що істотно ускладнює виконання судового рішення, а відстрочення його виконання матиме важливе значення для відновлення господарської діяльності підприємства та надасть в подальшому можливість отримувати кошти для погашення суми податкового боргу.
Суд звертає увагу, що відстрочення виконання судового рішення у даній справі не змінює статус заборгованості, податковий борг - несплачена сума узгодженого грошового зобов`язання, та не спростовує того факту, що боржник вчинив податкове правопорушення у вигляді несплати такого і таке правопорушення триває до часу погашення боргу в добровільному чи примусовому порядку. Наявність боргу і відстрочення виконання рішення суду про стягнення боргу не є шляхом уникнення виконання такого, тобто рішення про стягнення має бути виконано боржником, борг повинен бути сплачений.
Отже, з наведеного вище вбачається, що на сьогодні підприємство не набуло відповідного фінансового показника прибутковості для можливості підтримувати виробничий процес, сплачувати поточні обов`язкові платежі і одночасно погашати суми податкового боргу за минулі періоди у великих розмірах.
Вказані вище обставини суд вважає такими, що істотно ускладнюють виконання судового рішення, а відстрочення його виконання матиме важливе значення для відновлення господарської діяльності підприємства та надасть в подальшому можливість отримувати кошти для погашення суми податкового боргу.
Відтак, дослідивши долучені заявником докази, з метою дотримання розумного балансу між інтересами стягувача та реальними можливостями боржника погасити борг, з огляду на критичне фінансове становище підприємства, а також відсутність заперечень з боку боржника, суд доходить висновку, що є підстави для задоволення вказаної заяви щодо відстрочення виконання рішення суду.
Окрім того, обставини й події не дають змогу здійснювати й розвивати діяльність підприємства , так як значний проміжок часу припадає як на запровадження карантину та згодом введено воєнного стану в України з огляду на збройну агресію російської федерації. Призвело до зупинки заводу, введено простій, змінено розпорядок робочого тижня, зупинено діяльність заводу, що в сукупності свідчить про важке фінансове становище підприємства. А з долучених доказів вбачається вжиття заходів боржником до погашення заборгованості. В засіданні суду наголошено представником, що всі поточні виплати й сплати підприємство здійснює, нові борги не з`являються. Наявність і форс мажорних обставин перешкоджає належному виконанню обов`язку боржником.
З огляду на долучені докази і встановлені фактичні обставини у справі суд вважає за доцільне відстрочити виконання рішення суду.
Поруч з тим, беручи до уваги той факт, що ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 20.10.2024 відстрочено виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 09.10.2013 року у справі №813/6339/13-а строком на один рік з 27.10.2023, тобто до 27.10.2024, то суд вважає за можливе відстрочити виконання постанови суду починаючи з 28.10.2024.
Керуючись ст.ст. 248, 256, 295, 297, 378 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
у х в а л и в :
заяву Державного підприємства «Угерський спиртовий завод» про відстрочення виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 09.10.2013 року у справі №813/6339/13-а за позовом Стрийської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області до Державного підприємства «Угерський спиртовий завод» про стягнення коштів з рахунків у банках задовольнити.
Відстрочити виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 09.10.2013 року у справі №813/6339/13-а за позовом Стрийської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області до Державного підприємства «Угерський спиртовий завод» про стягнення коштів з рахунків у банках строком на один рік з 28.10.2024.
Ухвала набирає законної сили в порядку та строки визначені ст.256 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвала може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції в порядку передбаченому ст.297 Кодексу адміністративного судочинства України та у строки, визначені ст.295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст ухвали виготовлено та підписано 18.10.2024.
СуддяСподарик Наталія Іванівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122414471 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Заява про відстрочку або розстрочку виконання судового рішення |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні