Рішення
від 18.10.2024 по справі 905/792/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

18.10.2024 Справа №905/792/24

Суддя Господарського суду Донецької області Макарова Ю.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження матеріали справи

за позовом Покровської міської ради Донецької області, м.Покровськ, Донецька область

до відповідача: Фізичної особи-підприємця Мірзоєвої Аксани Василівни, м. Покровськ, Донецька область

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Покровська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області, м. Покровськ , Донецька область

про стягнення 43525,76грн

без виклику учасників справи,

СУТЬ СПОРУ:

Покровська міська рада Донецької області звернулась до Господарського суду Донецької області з позовом до Фізичної особи-підприємця МірзоєвоїАксани Василівни про стягнення заборгованості за оренду земельної ділянки в розмірі 43525,76грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договором оренди землі від 06.03.2017 в частинні повної оплати орендної плати за період з 2020 по 2023 рік.

У виконання приписів ч.6 ст.176 ГПК України ухвалою Господарського суду Донецької області від 03.06.2024 зобов`язано Державну міграційну службу України, Міністерство соціальної політики України та Центр надання адміністративних послуг м.Покровськ надати інформацію про зареєстроване місце проживання (перебування) фізичної особи ОСОБА_1 та інформацію про реєстрацію її у якості внутрішньо переміщеної особи.

11.07.2024 на електрону адресу суд та 18.07.2024 через канцелярію суду від Державної міграційної служби України надійшла відповідь на запит, відповідно до якої за наявною в ДМС інформацією місце проживання ОСОБА_1 значиться за наступною адресою: АДРЕСА_1 .

12.07.2024 на електрону адресу суду від Покровської міської військової адміністрації Донецької області надійшла відповідь на запит, відповідно до якої ОСОБА_1 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 з 20.08.2024 по теперішній час.

Також, на електрону адресу суду без скріплення кваліфікаційним електронним підписом та 01.08.2024 через канцелярію суду від Міністерства соціальної політики України надійшла відповідь на запит, відповідно до якої з 08.03.2024 наявні відомості наступної адреси листування та фактичного проживання ОСОБА_1 : АДРЕСА_2 .

Ухвалою суду від 02.08.2024 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, встановлено позивачу строк для: надання пояснень щодо заявленого статусу відповідача, враховуючи, що ОСОБА_1 за власним рішенням припинила підприємницьку діяльність з 28.12.2019; надання доказів направлення копії позовної заяви з додатками на адресу реєстрації ОСОБА_1 як внутрішньо перемішеної особи. Крім того, вказаною ухвалою судом залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Покровську міську військову адміністрацію Покровського району Донецької області; встановлено відповідачу строк до 30.08.2024 для подання відзиву на позов.

15.08.2024 через систему «Електронний суд» від позивача на виконання узвали суду від 02.08.2024 надійшли докази направлення позову з додатками на адресу реєстрації відповідача як внутрішньо переміщеної особи.

Порядок виклику учасників справи у судове засідання визначено ст. 120 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), відповідно приписів ч.2, ч. 3 якої суд повідомляє учасників справи про вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язкова. Виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.

Частиною 5 ст.176 ГПК України передбачено, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому ст.242 цього Кодексу, та з додержанням вимог ч.4 ст. 120 цього Кодексу.

Відповідно до ч.11 ст. 242 ГПК України (в редакції Закону №3200-IX від 29.06.2023) якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Відповідно до п.5.8 Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженої рішенням Вищої ради правосуддя від 17.08.2021 №1845/0/15-21 офіційна електронна адреса - сервіс Електронного кабінету ЄСІТС.

Згідно з п.2 ч.6 ст.242 ГПК України днем вручення судового рішення є день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи.

Ухвала про відкриття провадження у справі направлена до електронного кабінету позивача та третьої особи та згідно довідок, сформованої у системі Діловодство спеціалізованого суду, доставлена до електронних кабінету позивача 05.08.2024 о 21:05год. та до електронного кабінету третьої особи 07.08.2024 о 17:21год.

Таким чином, позивач та третя особа є такими, що належним чином повідомлені про розгляд справи.

Станом на 18.10.2024 заяви по суті справи, клопотання з процесуальних питань від відповідача не надходили.

Щодо повідомлення відповідача про розгляд справи, суд відзначає наступне.

Відповідно до наданої суду за його запитом інформації, в базах Міністерства соціальної політики наявні відомості щодо місця реєстрації відповідача як ВПО за адресою: АДРЕСА_2 , у зв`язку з чим судом була направлена копія ухвали суду від 02.08.2024 на вказану адресу, однак поштове відправлення повернулося на адресу суду з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою».

Також, судом засобами поштового зв`язку була направлена ухвала суду від 02.08.2024 на адресу реєстрації відповідача у місті Покровск, однак поштове відправлення повернулося на адресу суду у зв`язку з закінченням терміну зберігання.

Судом були вжиті також додаткові заходи для належного інформування відповідача про розгляд справи шляхом направлення телефонограми 05.08.2024 на наявний в матеріалах справи номер телефонного зв`язку, яка була отримана особисто ОСОБА_1 .

З огляду на відсутність у відповідача електронного кабінету в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, повідомлення останнього про відкриття провадження у справі суд здійснив в порядку ст.12-1 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України шляхом розміщення відповідного оголошення на офіційному вебсайті судової влади України, відтак в силу вказаної правової норми відповідач вважається таким, що повідомлений про розгляд справи.

Відповідно до ст. 2 Закону України Про доступ до судових рішень кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі.

На виконання приписів чинних нормативно-правових актів процесуальний документ по справі був оприлюднений в Єдиному державному реєстрі судових рішень, який є відкритим для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України. Таким чином, в тому числі відповідач не був позбавлений можливості своєчасно ознайомитись з відповідним процесуальним документом в Єдиному державному реєстрі судових рішень.

Отже, судом було вжито всіх можливих заходів для належного повідомлення відповідача про розгляд справи №905/792/24.

Статтею 12-2 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" передбачено, що в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України. Повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.

Тобто, навіть в умовах воєнного стану конституційне право особи на судовий захист не може бути обмеженим.

Відповідно до ст.248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Згідно з ч.4 ст.240 ГПК України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив наступні фактичні обставини.

06.03.2017 між Покровською міською радою (далі - орендодавець, позивач) та Фізичною особою-підприємцем Мірзоєвою Аксаною Василівною (далі - орендар, відповідач) було укладено договір оренди землі (далі - договір), відповідно до п.1. якого орендодавець на підставі рішення Покровської міської ради №7/27-22 від 22.12.2016 надає, а орендар приймає в строкове платне користування одну земельну ділянку за кадастровим номером 1413200000:13:005:0016 для розміщення та обслуговування шиномонтажної майстерні з торгівельно-сервісним обслуговуванням, яка знаходиться за адресою: м. Покровськ, вул. Захисників України.

Відповідно до п.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1570га.

За умовами п.3 договору на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: шиномонтажна майстерня з торгівельно-сервісним обслуговуванням.

Відповідно до п.5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 460750,41грн.

У п.8 договору сторони дійшли згоди, що договір укладається на 1 рік, після закінчення строку договору орендар має переважне право продовження його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

За змістом п.9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 13822,51грн на рік у порядку встановленому чинним законодавством.

Згідно з п.10 договору обчислення розміру орендної плати на земельну ділянку здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору та оренди чи продовження його дії (додаток 1 до договору оренди, що є його невід`ємною частиною).

Орендна плата вноситься орендарем на відповідний рахунок орендодавця у такі строки рівними частками щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем минулого місяця (п.11 договору).

За умовами п.13 договору розмір орендної плати переглядається у разі:

-зміни умов господарювання, передбачених договором;

-зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації;

-погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

-зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та комунальної власності;

-в інших випадках, передбачених законом.

Цільове призначення земельної ділянки - земельна ділянка надається в оренду для будівництва та обслуговування будівель торгівлі - 03.07 (п.16 договору).

Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельної ділянки у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду (п. 18 договору).

За приписами п.33 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Відповідно до п.34 договору дія договору припиняється у разі: закінчення строку на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку встановленому законом; ліквідації юридичної особи орендаря.

Дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішення суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків. Передбачених договором та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає є її використано, а також з інших підстав, визначених законом (п.35 договору).

Договір набирає чинності після підписання сторонами. Якщо сторони домовились про нотаріальне посвідчення договору, такий договір є укладений з моменту його нотаріального посвідчення (п.40 договору).

Сторонами у якості Додатку 1 до договору укладено розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01 січня 2016 року.

В матеріалах справи наявна копія акту приймання-передачі земельної ділянки від 06.03.2017, підписана представниками обох сторін без зауважень, згідно якого орендар прийняв, а орендодавець передав в оренду строком на 1 рік земельну ділянку площею 0,1570га з кадастровим №1413200000:13:005:0016., що розташована у м. Покровськ, вул. Захисників України та належить до земель житлової та громадської забудови Покровької міської ради.

Як встановлено судом, сторони 27.02.2019 уклали Додаткову угоду про поновлення договору оренди землі від 06.03.2017, зареєстрованого в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №19799041 від 29.03.2017.

Відповідно до п.1 Додаткової угоди термін дії договору оренди земельної ділянки площею 0,1570га кадастровий №1413200000:13:005:0016 для розміщення та обслуговування шиномонтажної майстерні з торгівельно-сервісним обслуговуванням по вулю. Захисників України у м. Покровськ, поновлюється на 3 роки.

Сторони погодили пункт 5 розділу «Об`єкт оренди» викласти в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 361015,65грн з урахуванням коефіцієнтів індексації земель 1,06; 1,0» (п.2 Додаткової угоди).

У пункті 3 Додаткової угоди сторони у розділі «Орендна плата» вирішили викласти в новій редакції пункт 9, а саме орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки орендованих земель, що складає 10380,47грн за рік на відповідний рахунок Покровської міської ради Донецької області.

Додаткова угода про поновлення договору оренди землі набуває чинності з моменту її підписання сторонами та підлягає реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (п.4 Додаткової угоди).

Відповідно до наявної в матеріалах справи інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №87237442 від 17.05.2017, договір оренди земельної ділянки було зареєстровано 29.03.2017, номер запису про інше речове право 19799041.

Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за адресою: Донецька обл., м.Покровськ, вул. Захисників України знаходиться земельна ділянка для розміщення та обслуговування шиномонтажної майстерні з торгівельно-сервісним обслуговуванням, що належить на праві комунальної власності Покровській міській раді Донецької області на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», серія та номер №5245-УІ виданий 06.09.2012, зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 29.03.2017 реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1215375914132 (відповідно до даних інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 17.05.2017 №87237442).

Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №542 від 09.02.2018, виданого Міськрайонним управлінням у Покровському районі та м.Мирноград, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1413200000:13:005:0016 становить 361015,65грн, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки 1,06; 1,0.

Позивач зазначає, що з урахуванням щорічної індексації земель річна орендна плата становить: за 2020 рік - 10380,47грн, відповідачем було сплачено 1785,00грн, відповідно заборгованість складає 8595,47грн; за 2021рік - 10380,47грн, у зв`язку з відсутністю оплат заборгованість складає 10380,47грн; за 2022 рік - 11418,52грн (коефіцієнт індексації -1, 1), у зв`язку з відсутністю оплат заборгованість складає 11418,52грн; за 2023 рік - 13131,30грн (коефіцієнт індексації-1,15), у зв`язку з відсутністю оплат заборгованість складає 13131,30грн.

Довідкою Департаменту Фінансово-економічної політики та управління активами Покровської міської ради Донецької області №104 від 21.03.2024 підтверджується здійснення 18.12.2020 відповідачем оплати орендної плати у розмірі 1785,00грн, за змістом довідки протягом 2021 2023 платежі не надходили.

14.09.2023 позивачем на адресу відповідача рекомендованим листом з повідомленням про вручення направлено претензію №01/25-1320 від 14.09.2023 з вимогою сплати у 30-денний строк заборгованість по орендній платі, однак поштове відправлення було повернуто оператором поштового зв`язку Укрпошта на адресу позивача з відміткою «за закінченням терміну зберігання».

Матеріалами справи підтверджується, що на запит позивача №01/25-418 від 29.03.2024, листом №1607/5/05-99-24-14 від 19.04.2024 Головне управління ДПС у Донецькій області повідомило, що станом на 01.04.2024 податковий борг ОСОБА_1 за кодом бюджетної класифікації 1801900 складає 32708,42грн за період 2019 2021 роки, проводиться робота по нарахуванню орендної плати за 2022 2024 роки.

Посилаючись на неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договором оренди землі б/н від 06.03.2017 щодо сплати орендної плати за період 2020-2023рік, позивач звернувся до суду з даним позовом про стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати в розмірі 43525,76грн.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб. Воєнний стан в Україні неодноразово було продовжено та діє станом на час винесення рішення у справі.

Відповідно до ч. 5 постанови Кабінету Міністрів України "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" №634 від 27.05.2022 договори оренди державного та комунального майна, строк дії яких завершується в період воєнного стану, вважаються продовженими на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану, крім випадку, коли балансоутримувач з урахуванням законодавства, статуту або положення балансоутримувача про погодження уповноваженим органом управління, до сфери управління якого належить балансоутримувач, за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди повідомив орендодавцю та орендарю про непродовження договору оренди з підстав, визначених статтею 19 Закону. Норма щодо продовження договору, встановлена цим пунктом, не застосовується до договорів, щодо яких рішення про їх продовження прийнято на аукціоні і аукціон оголошено до дати набрання чинності цією постановою. Для продовження договору оренди на строк, передбачений цим пунктом, заява орендаря та окреме рішення орендодавця не вимагаються.

Судом встановлено, що Додатковою угодою від 27.02.2019 про поновлення спірного договору оренди землі сторони погодили поновлення договору оренди на 3 роки, тобто до 27.02.2022.

Враховуючи, що дата припинення дії договору оренди землі припала на період дії в Україні правового режиму воєнного стану та приймаючи до уваги, що в матеріалах справи відсутні докази його розірвання, вказаний договір оренди комунального майна вважався продовженим на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану в силу п. 5 постанови Кабінету Міністрів України "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" від 27.05.2022 №634.

З матеріалів справи вбачається, що договір оренди землі б/н від 06.03.2017 укладено з Фізичною особою-підприємцем Мірзоєвою А.В.

Слід відзначити, що однією з ознак господарського договору, що дозволяє відокремити його від інших видів договорів (у тому числі цивільних), є особливий суб`єктний склад. Зокрема, договір, у якому сторонами є суб`єкти господарювання (наприклад, юридична особа та громадянин, зареєстрований на час його укладення як підприємець), є господарським, відтак і зобов`язання, що з нього виникають, є господарськими.

Відповідно до ч. 9 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", фізична особа - підприємець позбавляється статусу підприємця з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності цією фізичною особою.

Здійснивши перевірку відомостей щодо відповідача через систему «Електронний суд», судом встановлено, що ОСОБА_1 за власним рішенням припинила підприємницьку діяльність з 28.12.2019, про що внесено відповідний запис до Реєстру за №22710060006000369.

Таким чином, станом на час звернення з даною позовною заявою особа, до якої пред`явлено позов, втратила статус підприємця, що враховується судом під час винесення рішення.

З дати набрання чинності Господарським процесуальним кодексом України в редакції Закону України від 3 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" одним із критеріїв віднесення справ до господарської юрисдикції визначено наявність між сторонами господарських правовідносин, а також впроваджено підхід щодо розмежування юрисдикції залежно від предмета правовідносин, а не лише від суб`єктного складу сторін.

З 15 грудня 2017 року господарський суд згідно з пунктом 6 частини першої статті 231 ГПК України у редакції Закону України від 3 жовтня 2017 року №2147-VIII Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів не може закрити провадження у справі, якщо до подання позову припинено діяльність фізичної особи-підприємця, яка є однією зі сторін у справі.

Відтак з 15 грудня 2017 року господарські суди мають юрисдикцію щодо розгляду за пунктом 1 частини першої статті 20 ГПК України спорів, у яких стороною є фізична особа, яка на дату подання позову втратила статус суб`єкта підприємницької діяльності, якщо ці спори пов`язані, зокрема, з підприємницькою діяльністю, що раніше здійснювалася зазначеною фізичною особою, зареєстрованою підприємцем.

Аналогічна правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.10.2019 по справі №127/23144/18 та у постанові №904/1083/18 від 25.06.2019.

У постанові від 09.10.2019 по справі №127/23144/18 Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що однією з особливостей підстав припинення зобов`язань для ФОП є те, що у випадку припинення суб`єкта підприємницької діяльності-фізичної особи (виключення з реєстру суб`єктів підприємницької діяльності) її зобов`язання за укладеними договорами не припиняються, а залишаються за нею як фізичною особою, оскільки фізична особа не перестає існувати. ФОП відповідає за своїми зобов`язаннями, пов`язаними з підприємницькою діяльністю, усім своїм майном.

Відповідно до ч.2 ст.4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності, зокрема, справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці (п. 1 ч.1 ст. 20 ГПК України).

З аналізу вказаних норм прав вбачається, що фізичні особи, які на час звернення з позовом не є підприємцями, можуть звертатися до господарського суду за захистом своїх порушених прав та законних інтересів та бути відповідачем у справі. Припинення підприємницької діяльності до звернення з позовом до суду не є перешкодою для розгляду справи в порядку господарського судочинства, оскільки спірні правовідносини у цій справі виникли саме щодо виконання договору оренди землі, укладеного між суб`єктами господарської діяльності.

Таким чином, виходячи із суб`єктного складу та змісту правовідносин сторін як таких, що виникли з господарського договору, зобов`язання за яким у відповідача із втратою його статусу як ФОП не припинились, суд дійшов висновку про належність спору до господарської юрисдикції, фізична особа ОСОБА_1 є належним відповідачем у справі №905/792/24.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об`єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:

Відповідно до ст.509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), ст.173 Господарського кодексу України (далі ГК - України) зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

За приписами ст.ст.11, 509 ЦК України, ст.174 ГК України зобов`язання виникають, зокрема, з договору.

За умовами ст.792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

За змістом частини 2 статті 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

За приписами ст.1 Закону України "Про оренду землі", яка кореспондується з положеннями частини першої ст.93 Земельного кодексу України, орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Частиною 1 ст.2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст.6 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Законом України "Про оренду землі" визначено умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі, а статтею 13 передбачено, що договором оренди землі є договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтями 14-15 Закону України "Про оренду землі", зокрема передбачено, що договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України. Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладання та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Відповідно до ч.2 ст.3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають, змінюються та припиняються з моменту такої реєстрації.

Згідно наявної в матеріалах справи інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо спірного об`єкта нерухомого майна (кадастровий номер земельної ділянки 1413200000:13:005:0016; площа 0.157га; адреса Донецька обл., м. Покровськ, вулиця Захисників Украйни) власником об`єкта нерухомості є Покровська міська рада Донецької області; 29.03.2017 здійснено реєстрацію права оренди земельної ділянки на підставі договору оренди землі б/н від 06.03.2017, номер запису про інше речове право 19799041.

Відповідно до ст.286 ГК України, орендна плата це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Строки внесення орендної плати визначаються в договорі.

Згідно зі ст.24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати.

Відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно абз.3 ч.1 ст.13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема, комунальної власності.

Тобто нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Відповідно до ч.1 ст.15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7- 10 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").

Частинами 1, 2 статті 20 цього Закону передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до частин 1, 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

За змістом п.9 договору, з урахуванням змін внесених Додатковою угодою від 27.02.2019, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 10380,47грн за рік на відповідний рахунок Покровської міської ради Донецької області.

Згідно з п.10 договору обчислення розміру орендної плати на земельну ділянку здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору та оренди чи продовження його дії (додаток 1 до договору оренди, що є його невід`ємною частиною).

Таким чином суд приходить до висновку, що основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 ст.288 ПК України (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09.2018р. у справі №920/739/17).

Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка проводилась станом на 2016 рік №542 від 09.02.2018 року, виданого Головним управлінням Держгеокадастра у Донецькій області Міськрайонного управління у Покровському районні та м. Мирнограді, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1413200000:13:005:0016 становить 361015,65грн, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки:1,06;1,0. Дата формування витягу 08.02.2018..

Згідно з висновком, який викладено у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 29.05.2020 у справі №922/2843/19, чинне земельне законодавство, в тому числі ст. 20 ЗУ «Про оцінку земель», не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі; витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі «реального часу», тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула.

Згідно з пунктами 289.1, 289.2 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, яка є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, на виконання пункту 289.3 статті 289 Податкового кодексу України, на своєму офіційному сайті (http://land.gov.ua) публікує коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за попередні роки, згідно яких для земель населених пунктів вони становлять: 2020 рік - 1,0, 2021 рік - 1,1, 2022 рік - 1,15. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Згідно із частиною 1 ст.530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ч.5 ст.762 ЦК України, плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до п.11 договору орендна плата вноситься орендарем на відповідний рахунок орендодавця у такі строки рівними частками щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем минулого місяця.

Судом встановлено, що з урахуванням викладених умов договору, граничні строки оплати орендної плати за спірний період 2020 2023 вже настали, отже вбачається прострочення виконання відповідачем своїх договірних зобов`язань.

З огляду на вимоги ч.ч.1, 3 ст.74 ст.73 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно із ст.2 ст.73 ГПК України, правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом та на засадах змагальності.

Відповідно до наявної в матеріалах довідки про надходження орендної плати за земельну ділянку №104 від 21.03.2024 Департаменту фінансово-економічної політики та управління активами Покровської міської ради Донецької області від відповідача 18.12.2022 надійшло 1785,00грн орендної плати, протягом 2021-2023 інших платежів не надходило.

Доказів сплати відповідачем заборгованості у розмірі 43525,76грн за заявлений період 2020-2023 рік матеріали справи не містять, як і доказів повернення спірної земельної ділянки орендодавцю за актом приймання-передачі.

Враховуючи вищевикладене та відсутність доказів погашення заборгованості з орендної плати за заявлений період, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до приписів ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись статтями 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ; дата народження ІНФОРМАЦІЯ_1 ) на користь Покровської міської ради Донецької області (85300, Донецька область , м. Покровськ, площа Незалежності, буд.11, код ЄДРПОУ 04052933) суму заборгованості у розмірі 43525,76грн та судовий збір у розмірі 3028грн.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ у встановленому порядку.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки передбачені ст. 241 ГПК України.

Апеляційна скарга відповідно до статті 256 ГПК України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення складено та підписано 18.10.2024.

Суддя Ю.В. Макарова

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення18.10.2024
Оприлюднено22.10.2024
Номер документу122427016
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —905/792/24

Судовий наказ від 09.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Макарова Юлія Вадимівна

Рішення від 18.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Макарова Юлія Вадимівна

Ухвала від 02.08.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Макарова Юлія Вадимівна

Ухвала від 03.06.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Макарова Юлія Вадимівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні