МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 жовтня 2024 р. № 400/8069/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т.О., за участю секретаря судового засідання Ополинського О.В., пр. позивача Бондарчука С.О., пр. відповідача ОСОБА_1 розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
до відповідачаГоловного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, вул. Морехідна, 1,м. Миколаїв,54008,
проскасування рішення від 20.06.2024 року № 54 в частині,
ВСТАНОВИВ:
Позивач-Приватне акціонерне товариство «Санта Україна» звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області про скасування рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду № 54 від 20.06.2024 в частині стягнення штрафу 12703, 95 грн. та фінансових санкцій у розмірі 6 351,98грн.
Позивач обґрунтовує позов тим, що відповідач в порушення Порядку№23 план- графік проведення документальних планових перевірок не оприлюднив на регіональних веб-сторінках офіційного веб-порталу Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області та незрозумілі підстави включення ПрАТ «САНТА УКРАЇНА» до Плану- графіку проведення документальних перевірок на ІІ квартал 2024 року. Також порушено строки проведення перевірки. Згідно Порядку документальна планова перевірка страхувальників не може перевищувати десяти робочих днів, а страхувальників - суб`єктів мікро-, малого підприємництва - п`яти робочих днів. Враховуючи дохід та загальну вартість активів ПрАТ «САНТА УКРАЇНА» відноситься до категорії малих підприємств однак перевірка проводилась протягом 9 робочих днів. Позивач не допускав порушення ч.1 ст.22 Закону України № 1105, тому спірне рішення є протиправним.
Відповідач надав суду відзив на позов, в якому позов не визнає, оскільки ч. 1 статті 22 Закону № 1105 (що діяла на час настання страхових випадків) регулювала випадки надання допомога по тимчасовій непрацездатності застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу). Оскільки, у період зупинення виробництва і призупинення роботи підприємства виключається можливість працівників виконувати свої трудові обов`язки (здійснення трудової діяльності) та нарахування заробітної плати і, відповідно, втрачається право працівника на матеріальне забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу). Крім того, при настанні в цей період страхового випадку, втрати заробітної плати не відбувається.
Ухвалою від 29.08.2024 суд відкрив провадження у справі в порядку загального позовного провадження. Ухвалою суду від 01.10.2024 закрив підготовче провадження та призначив справу до слухання на 15.10.2024.
Заслухав пояснення представників сторін, свідка, дослідив докази, суд дійшов висновку:
Головним управлінням ПФУ в Миколаївській області позивача було включено до Плану-графіку підприємств щодо яких буде проведена документальна планова перевірка на ІІ квартал 2024 року, який затверджений наказом Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області від 19.03.2024 № 298.
Наказ Головного управління був оприлюднений на веб-сторінці Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області офіційного веб-порталу Пенсійного фонду України 19.03.2024.
Позивачу направлено повідомлення від 01.05.2024 № 1400-0901-8/37796 про перевірку підприємства з 20.05.2024 по 30.05.2024 за період з 01.01.2020 по 30.04.2024.
Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області в період з 20.05.2024 по 30.05.2024 року проводило перевірку ПрАТ «САНТА УКРАЇНА» щодо правильності використання страхувальником страхових коштів Фонду за період з 01.01.2020 по 30.04.2024.
За результатами перевірки було складено Акт перевірки дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування від 30.05.2024 №1400-0904-3/56.
В ході перевірки встановлено 4 факти виплати допомоги по листках непрацездатності в період призупинення роботи підприємства згідно наказів від 25.02.2021 № 13, від 01.03.2022 № 15, чим порушено частину 1 ст.22 Закону України №1105 «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування (в редакції на момент вчинення правопорушення):
ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) по листку непрацездатності АДМ № 941651 терміном з 01.03.2021 по 29.03.2021- 29днів на суму за рахунок Фонду 7475,91грн.
ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_2 ) по листкам непрацездатності АДМ № 994967 терміном з 17.02.2021 по 02.03.2021 -14днів за рахунок Фонду 3214,26грн., АДМ № 941659 терміном з 03.03.2021 по 10.03.2021 7 днів на суму 1607,13грн.
ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_3 ) по листку непрацездатності № 1853985-2007712203-1 терміном з 26.02.2022 по 18.03.2022- 19 днів, сума допомоги 4620,99грн.
Сума неправомірно використаних страхових коштів становить 12703,95 грн.
Наказом ППТ «Санта Україна» від 25.02.2021 № 13 зупинено виробництво та скорочено тривалість робочого часу працівників підприємства на період з 01.03.2021 по 31.05.2021, в зв`язку із СОVID-19.
Наказом ППТ «Санта Україна» від 01.03.2022 № 15 у зв`язку з бойовими діями на території України, постійними повітряними тривогами та ракетною небезпекою, у зв`язку з невиходом працівників на робочі місця по узгодженню з профспілковим комітетом підприємство з 01.02.2022 по 13.03.2022 призупинено роботу підприємства.
За наслідками перевірки відповідачем було прийнято рішення № 54 від 20.06.2024 про повернення страхових котів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду, яке позивачем оскаржується частково в сумі повернення страхових коштів Фонду- 12703, 95 грн. та фінансових санкцій у розмірі 6 351,98 грн.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності із Законом № 2620-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» Пенсійний фонд України наділений повноваженнями, що до контролю за використанням страхових коштів, правильністю використання страхувальниками із застосуванням ризик-орієнтованих підходів, а також веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає Закон України від 23.09.1999 року №1105 "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Умови надання допомоги по тимчасовій непрацездатності та тривалість її виплати визначені статтею 22 Закону №1105, якою передбачено допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного з таких страхових випадків:
1) тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві;
2) необхідності догляду за хворою дитиною;
3) необхідності догляду за хворим членом сім`ї;
4) догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за цією дитиною;
5) карантину, накладеного органами санітарно-епідеміологічної служби;
6) тимчасового переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу;
7) протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства;
8) перебування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.
Відповідно до частини 2 статті 22 Закону №1105 допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, перебування у закладах охорони здоров`я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Допомога по тимчасовій непрацездатності не надається:
1) у разі одержання застрахованою особою травм або її захворювання при вчиненні нею злочину;
2) у разі навмисного заподіяння шкоди своєму здоров`ю з метою ухилення від роботи чи інших обов`язків або симуляції хвороби;
3) за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи;
4) за час примусового лікування, призначеного за постановою суду;
5) у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних з таким сп`янінням;
6) за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження заробітної плати, творчій відпустці, додатковій відпустці у зв`язку з навчанням.
Застраховані особи, які в період отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності порушують режим, встановлений для них лікарем, або не з`являються без поважних причин у призначений строк на медичний огляд, у тому числі на лікарсько-консультативну комісію (ЛКК) чи медико-соціальну експертну комісію (МСЕК), втрачають право на цю допомогу з дня допущення порушення на строк, що встановлюється рішенням органу, який призначає допомогу по тимчасовій непрацездатності.(ст.23 ЗУ 1105 в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
За приписами частини 3 статті 30 Закону №1105 рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб).
Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Згідно з частиною 1 статті 31 Закону №1105 підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.
Порядком перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання» затвердженого Постановою Правління фонду соціального страхування України від 02.10.2020 № 23 передбачено, що документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка проведення документальних планових перевірок. План- графік проведення документальних планових перевірок робочих органів виконавчої дирекції Фонду та їх відділень на наступний квартал оприлюднюється на регіональних веб-сторінках офіційного веб-порталу Фонду не пізніше наступного робочого дня після реєстрації відповідного наказу.
До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються страхувальники, в яких наявна хоча б одна з таких підстав:
зростання кількості оплачених листків непрацездатності та/або днів тимчасової непрацездатності (вагітності та пологів), та/або сум матеріального забезпечення на зазначені цілі у звітному періоді в порівнянні з аналогічним періодом минулого року;
здійснення виплат матеріального забезпечення застрахованій особі в межах, наближених до максимальних розмірів у розрахунку на один день;
наявність витрат страхових коштів Фонду за відсутності сплати страхувальником єдиного внеску.
В судовому засіданні допитана в якості свідка ОСОБА_5 - бухгалтер підприємства позивача суду пояснила, що в 2021 році на підстав наказу голови правління було зупинено виробництво та скорочено тривалість робочого часу працівників , в зв`язку із короновірусом. Підприємством були підготовлені списки працівників для центру зайнятості, які отримували допомогу від центру зайнятості відповідно до постанови КМУ № 453 від 03.06.2020. Стосовно працівників, які хворіють вже довгий час, то їх включати в список не було підстав, оскільки вони будуть отримувати допомогу по тимчасовій непрацездатності, а отримання двох допомог не передбачено чинним законодавством. Працівники підприємства ОСОБА_6 хворів довгий час, а саме первинний лікарняний був з 11.11.2020 по 09.12.2020, потім з 10.12.2020 по 18.01.2021, з 19.01.2021 по 16.02.2021, з 17.02. 2021 по 002.03.2021, з 03.03.2021 по 10.03.2021. ОСОБА_2 первинний лікарняний оформив з 23.12.2020 по 20.01.2021, продовжено з 21.01.2021 по 28.02.2021, та з 01.03.2021 по 29.03.2021. По другому наказу, в зв`язку з воєнним станом підприємство не працювало з 01.03.3022 по 13.03.2022, але лікарняний працівнику ОСОБА_4 був оплачений, оскільки вона хворіє з 02.12.2021 та її лікарняний був продовжений з 26.02.2022 по 18.03.2022, а потім вона звільнилась з підприємства і пішла оформляти групу інвалідності. Табелювання цих працівників відбувалось, як осіб перебуваючих на лікарняному.
Відповідач у відзиві та в судовому засіданні суду пояснив, що у період зупинення виробництва і призупинення роботи підприємства виключається можливість працівників виконувати свої трудові обов`язки (здійснення трудової діяльності) та нарахування заробітної плати , тому втрачається право працівника на матеріальне забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу). Також зазначив, що відповідно до статті 34 КзпП, роз`яснення Мінсоцполітики від 05.07.2022 № 6700/0/2-22/45 та листа Фонду соціального страхування від 08.09.2022 № 1184-11-1 зупинення виробництва та призупинення підприємства, про що зазначено у наказах позивача № 13 від 25.02.2021 та № 15 від 01.03.2022 це є формою простою підприємства, тому відповідач правомірно використав норму статті 22 Закону №1105 та у разі настання страхового випадку в період перебування працівника у простої втрати заробітної плати не відбувається та здійснювати виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності як компенсацію втраченого заробітку немає підстав.
Відповідно до статті 34 Кодексу законів про працю України визначено, що простій - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами.
Але відповідач також посилається на абзац 1 статті 113 КЗпП, якою передбачено, що під час простою не з вини працівника, в тому числі на період оголошення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу).
Діяльність підприємства була призупинена в 2021, в зв`язку з СОVID-19 та в 2022 році, в зв`язку з військовою агресією та введенням воєнного стану, тому навіть, якщо вважати, що це був простій, то він був не з вини працівників та передбачається часткова оплата праці.
Суд погоджується з доводами позивача стосовно того, що в акті перевірки, який став підставою для прийняття спірного рішення відповідачем не зазначено , що зупинення роботи підприємства- це простій.
У таблиці 2 до акта перевірки, в якій зазначені прізвища працівників, яким був оплачений лікарняний Фондом, вимоги законодавства, які було порушено позивачем вказано ч.1 ст.22 Закону України № 1105.
Стаття 22 ЗУ №1105, яка зазначена як порушення позивачем норм права , навпаки передбачає умови надання допомоги по тимчасовій непрацездатності у разі настання одного з таких страхових випадків, як тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання.
Суд зазначає, що спеціальною нормою для спірних правовідносин є стаття 23 Закону №1105, яка містить вичерпний перелік підстав, для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності. Ця стаття не містить будь-яких застережень щодо несплати допомоги у разі зупинення роботи підприємства.
Загальнообов`язкове державне соціальне страхування - система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення, страхові виплати та надання соціальних послуг застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування України.
Об`єкт соціального страхування - страховий ризик та страховий випадок, із настанням яких у застрахованих осіб (членів їх сімей, інших осіб) виникає право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги відповідно до цього Закону залежно від видів соціального страхування.
Страховий випадок - за соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності - подія, з настанням якої виникає право застрахованої особи, членів її сім`ї або іншої особи на отримання відповідно до цього Закону матеріального забезпечення або соціальних послуг.
Отже, працівники позивача є застрахованими особами, які в зв`язку з настанням страхового випадку-тимчасової втрати працездатності мають право на отримання страхових виплат.
Посилання позивача на те, що відповідачем були допущені процедурні порушення при проведенні перевірки суд не бере до уваги, оскільки:
Підставою для включення позивача до Плану- графіку є: зростання кількості оплачених листків непрацездатності в звітному періоді, зростання кількості днів тимчасової непрацездатності, зростання суми матеріального забезпечення на зазначені цілі. Позивача було включено до підприємств Планового-графіку проведення документальних планових перевірок на ІІ квартал 2024 року, який затверджений наказом Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області від 19.03.2024 № 298
Відповідно до пункту 2.6 Порядку № 23 наказ Головного управління було оприлюднений на веб-сторінці Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області офіційного веб-порталу Пенсійного фонду України 19.03.2024 та направлено повідомлення від 01.05.2024 № 1400-0901-8/37796 про перевірку підприємства з 20.05.2024 по 30.05.2024 за період з 01.01.2020 по 30.04.2024. Штатна чисельність працівників Позивача, відповідно до останніх звітних даних, становить 220 осіб Позивач не відноситься до суб`єктів мікро- та малого підприємництва. Відповідно до пункту 3 статті 55 Господарського кодексу позивач відноситься до суб`єктів середнього підприємництва, тому
відповідачем термін проведення документальної планової перевірки 10 робочих днів визначено вірно, відповідно до законодавства. Таким чином, суд вважає, що підстави для проведення перевірки та перевірка відбулась відповідно до вимог законодавства.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не довів суду, що спірне рішення є правомірним, тому позов належить задовольнити , а рішення частково скасувати.
Судові витрати відповідно до ст.139 КАС України підлягає поверненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 194 241- 246,250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Приватного акціонерного товариства "Санта Україна" (вул. Андрія Чернецького, 108, м. Первомайськ, Первомайський район, Миколаївська область, 55210, ідентифікаційний код 00309571) до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54008, ідентифікаційний код 13844159) задовольнити.
2. Скасувати рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду № 54 від 20.06.2024 року в частині стягнення штрафу 12703,95 грн та фінансових санкцій у розмірі 6351,98 грн.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54008, ідентифікаційний код 13844159) на користь Приватного акціонерного товариства "Санта Україна" (вул. Андрія Чернецького, 108, м. Первомайськ, Первомайський район, Миколаївська область, 55210, ідентифікаційний код 00309571) судовий збір у сумі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень), сплачений платіжною інструкцією № 366 від 23.08.2024 року.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Т. О. Гордієнко
Рішення складено в повному обсязі
та підписано суддею 21.10.2024
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2024 |
Оприлюднено | 23.10.2024 |
Номер документу | 122444589 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Гордієнко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні