РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
21 жовтня 2024 року м. Рівне№460/9880/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Комшелюк Т.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доТериторіального управління Служби судової охорони у Рівненській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області (далі - відповідач), в якому просить суд: 1) визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області стосовно нездійснення юридично значимих й обов`язкових дій на користь ОСОБА_1 , які виразились у не оголошенні (не обчисленні) вислуги років, яка дає право на встановлення надбавки за стаж служби у Службі судової охорони, ненаданні додаткових оплачуваних відпусток за 2022-2024 роки та не здійсненні перерахунку та виплати грошового забезпечення; 2) зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області з дати набрання цим рішенням суду законної сили вчинити наступні дії: відповідно до пунктів 18,19 розділу ІІ Порядку №384, винести наказ яким оголосити обчислення вислуги років для виплати надбавки за стаж служби ОСОБА_1 у Службі судової охорони з урахуванням стажу служби у Службі судової охорони (відповідно до Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 у справі №460/24788/23 з урахуванням часу попередньої роботи в державних органах 13 років 9 місяців 11днів); 3) зобов`язати територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області з дати набрання цим рішенням суду законної сили вчинити наступні дії: виплачувати ОСОБА_1 надбавку за стаж служби у Службі судової охорони, яка входить до щомісячних основних видів грошового забезпечення відповідно до підпункту 3 пункту 5 розділу І, п. 17 розділу ІІ Порядку №384 та додатку №5 Постанови №289 Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 з урахуванням стажу служби у Службі судової охорони (відповідно до Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 у справі № 460/24788/23 з урахуванням часу попередньої роботи з державних органах 13 років 9 місяців 11 днів); 4) зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області з дати набрання цим рішенням суду законної сили вчинити наступні дії: внести зміни до графіку відпусток ОСОБА_1 , додавши дні додаткових оплачуваних відпусток, за 2022-2024 роки відповідно до пп.3 пункту 3 розділу Х Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони від 04.04.2019 №1052/0/15-19 (зі змінами) (відповідно до Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 у справі №460/24788/23 з урахуванням часу попередньої роботи в державних органах 13 років 9 місяців 11 днів); 5) зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області з дати набрання цим рішенням суду законної сили вчинити наступні дії: відповідно до пунктів 15, 23 розділу І Порядку №384 здійснити перерахунок грошового забезпечення та виплатити грошове забезпечення ОСОБА_1 у розмірах, визначених за результатами такого перерахунку з застосуванням відповідного розміру надбавки за стаж служби з 01.01.2022, з урахуванням вже виплачених сум (відповідно до Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 у справі № 460/24788/23 з урахуванням часу попередньої роботи в державних органах 13 років 9 місяців 11днів). Позовні вимоги обґрунтовано тим, що судовим рішенням зобов`язано Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області зарахувати до стажу служби ОСОБА_1 у Службі судової охорони час попередньої роботи в таких державних органах: Державної виконавчої служби у Рівненському районі з 20.01.2006 по 22.03.2007 (1 рік 2 місяці 2 дні); Відділі державної виконавчої служби Рівненського районного управління юстиції з 23.03.2007 по 26.12.2011 (4 роки 9 місяців 3 дні); Головному управлінні юстиції у Рівненській області з 26.12.2011 по 03.03.2015 (3 роки 2 місяці 5 днів); Головному територіальному управлінні юстиції у Рівненській області з 03.03.2015 по 04.11.2019 (4 роки 8 місяців 1день), а всього разом 13 років 9 місяців 11днів. Разом з тим, оскільки відповідачем ні станом на 01.01.2022, ні станом на 01.01.2023 не враховано час попередньої роботи позивача в державних органах та не здійснено перерахунку грошового забезпечення з встановленням відповідного розміру надбавки за стаж служби та враховуючи, що позов спрямовано на захист порушеного права саме щодо невиплати та неотримання належних позивачу сум грошового забезпечення, позивач вважає, що належним способом захисту її прав є зобов`язання територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області здійснити перерахунок грошового забезпечення позивача з застосуванням відповідного розміру надбавки за стаж служби з 01 січня 2022 року. Позивач вважає протиправною відмову здійснити перерахунок грошового забезпечення з 01.01.2022, у зв`язку з чим звернувся до суду з даною позовною заявою.
Територіальним управлінням Служби судової охорони у Рівненській області подано до суду відзив. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що не вбачає підстав для обчислення вислуги років за стаж служби у Службі судової охорони, з урахуванням попередньої роботи у державних органах, і зміни до графіку відпусток позивача, додавши дні додаткових оплачуваних відпусток, також не можуть бути внесені, оскільки на службу позивача було прийнято 23.06.2020 і календарна вислуга в неї починається з цієї дати. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Ухвалою суду від 04.09.2024 позовна заява залишалася без руху.
20.09.2024 ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд виходить з наступного.
Судом встановлено, що Наказом територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області від 23.06.2020 № 219о/с позивача прийнято на службу та призначено на посаду провідного спеціаліста відділу забезпечення безпеки учасників судового процесу ТУ ССО у Рівненській області присвоєно спеціальне звання "лейтенант Служби судової охорони" .
Відповідно до наказу від 04.01.2022 №4 о/с позивач по даний час проходить службу та перебуває на грошовому забезпеченні на посаді головного спеціаліста (з питань запобігання та протидії корупції) ТУ ССО у Рівненській області.
Наказом територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області №260 о/с від 31.05.2024, на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2024 у справі №60/24788/23 та рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 у справі №460/24788/23, зараховано до стажу служби позивача у Службі судової охорони час попередньої роботи в таких державних органах: Державної виконавчої служби у Рівненському районі з 20.01.2006 по 22.03.2007 (1 рік 2 місяці 2 дні); Відділі державної виконавчої служби Рівненського районного управління юстиції з 23.03.2007 по 26.12.2011 (4 роки 9 місяців 3 дні); Головному управлінні юстиції у Рівненській області з 26.12.2011 по 03.03.2015 (3 роки 2 місяці 5 днів); Головному територіальному управлінні юстиції у Рівненській області з 03.03.2015 по 04.11.2019 (4 роки 8 місяців 1день), а всього разом 13 років 9 місяців 11днів.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 у справі № 460/24788/23, яке залишене без змін Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду 14.05.2024, позов задоволено, визнано протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області щодо не зарахування ОСОБА_1 до стажу служби у Службі судової охорони часу попередньої роботи в таких державних органах: Державної виконавчої служби у Рівненському районі з 20.01.2006 по 22.03.2007 (1 рік 2 місяці 2 дні); Відділі державної виконавчої служби Рівненського районного управління юстиції з 23.03.2007 по 26.12.2011 (4 роки 9 місяців 3 дні); Головному управлінні юстиції у Рівненській області з 26.12.2011 по 03.03.2015 (3 роки 2 місяці 5 днів); Головному територіальному управлінні юстиції у Рівненській області з 03.03.2015 по 04.11.2019 (4 роки 8 місяців 1день), а всього разом 13 років 9 місяців 11 днів; зобов`язано Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області зарахувати до стажу служби ОСОБА_1 у Службі судової охорони час попередньої роботи в таких державних органах: Державної виконавчої служби у Рівненському районі з 20.01.2006 по 22.03.2007 (1 рік 2 місяці 2 дні); Відділі державної виконавчої служби Рівненського районного управління юстиції з 23.03.2007 по 26.12.2011 (4 роки 9 місяців 3 дні); Головному управлінні юстиції у Рівненській області з 26.12.2011 по 03.03.2015 (3 роки 2 місяці 5 днів); Головному територіальному управлінні юстиції у Рівненській області з 03.03.2015 по 04.11.2019 (4 роки 8 місяців 1день), а всього разом 13 років 9 місяців 11днів.
18.06.2024 позивач звернулася з рапортом до Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області, в якій просила:
1. винести наказ відповідно до пунктів 18.19 розділу ІІ Порядку №384, яким зарахувати до стажу служби у Службі судової охорони 13 років 9 місяців 11 днів, час попередньої роботи в державни органах та обчислити (оголосити) вислугу років, яка дає право на втсановлення надбавки за стаж служби у Службі судової охорони;
2. надбавку за стаж служби у Служби судової охорони, яка входить до щомісячних основних видів грошового забезпечення випдачувати відповідно до пп.3 п.5 розділу І Порядку №384 та додатку №5 Постанови №289 Кабінету Міністрів України від 03.04.201 з дати набрання законної сили рішенням суду у справі №460/24788/23 з урахуванням стажу служби у Службі судової охорони 13 років 9 місяців 11 днів відповідно до рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12.12.2023;
3. внести зміни до графіку відпусток на 2024 рік, додавши 36 днів невикористаної додаткової відпустки, а саме: (11 днів за 2022 рік, 12 днів за 2023 рік та 13 днів за 2014 рік) відповідно до пп.3 п.3 розділу Х Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони від 04.04.2019 №1052/0/15-19;
4. відповідно до п.15 та 23 Порядку №384 здійнити перерахунок грошового забезпечення за весь період, протягом якого мала право, тобто з моменту винесення рішення Вищої ради правосуддя від 18.11.2021 №2236/0/15-21 з урахуванням раніше проведених виплат.
Листом Територіального управлінням Служби судової охорони у Рівненській області № 48.05-297 від 12.07.2024 позивача повідомлено, що на виконання Постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду у справі № 460/24788/23, наказом по особовому складу від 31.05.2024 № 260 о/с, рішення Рівненського окружного адміністративного суду - виконано.
Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача щодо не обчислення вислуги років, яка дає право на встановлення надбавки за стаж служби у Службі судової охорони, ненадання додаткової відпустки та не здійснення перерахунку та виплати грошового забезпечення при розрахунку стажу наказом ТУ ССО у Рівненській області від 31.05.2024 №260 о/с, позивач звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.
Нормативно-правовим актом, який визначає організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд, є Закон України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 №1402-VIII (далі - Закон №1402-VIII).
За приписами частини першої статті 161 Закону №1402-VIII, Служба судової охорони є державним органом у системі правосуддя для забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах.
Центральний орган управління Служби судової охорони є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, самостійний баланс та рахунки в органах Державної казначейської служби України (частина п`ята статті 161 Закону №1402-VIII).
Територіальні підрозділи Служби судової охорони утворюються як юридичні особи (частина шоста статті 161 Закону №1402-VIII).
Фінансування Служби судової охорони здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України (частина сьома статті 161 Закону №1402-VIII).
Відповідно частини четвертої статті 163 Закону №1402-VIII (у редакції Закону України від 12.07.2018 №2509-VIII, який набув чинності 05.08.2018) передбачено, що до стажу служби у Службі судової охорони зараховується стаж служби в поліції, органах внутрішніх справ, військова служба в Збройних Силах України, Службі безпеки України, Державній прикордонній службі України, Національній гвардії України, Управлінні державної охорони України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону.
З метою вдосконалення існуючого порядку зарахування до стажу служби у Службі судової охорони окремих періодів військової служби та служби в правоохоронних й інших державних органах, який дозволяє встановлювати співробітникам надбавки за стаж служби, а також надання їм додаткової оплачуваної відпустки, Верховною Радою України прийнято Закон України від 27.04.2021 №1417-IX «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо врегулювання окремих питань правового статусу працівників Служби судової охорони», яким Закон №1402-VIII доповнено статтею 162-1.
Стаття 162-1 Закону №1402-VIII:
«1. До працівників Служби судової охорони належать особи, яким присвоєно спеціальні звання співробітників Служби судової охорони, державні службовці та особи, які уклали трудовий договір із Службою судової охорони.
2. Порядок проходження служби співробітниками Служби судової охорони регулюється цим Законом та положенням, яке затверджується Вищою радою правосуддя за поданням Голови Служби судової охорони, погодженим з Державною судовою адміністрацією України.
3. На державних службовців Служби судової охорони поширюється дія Закону України "Про державну службу". Посади державних службовців Служби судової охорони відносяться до відповідних категорій посад державної служби в порядку, встановленому законодавством.
4. Повноваження керівника державної служби у Службі судової охорони здійснюють Голова Служби судової охорони та керівники територіальних підрозділів Служби судової охорони.
5. Трудові відносини працівників, які уклали трудовий договір із Службою судової охорони, регулюються законодавством України про працю.
6. Для захисту своїх прав та законних інтересів працівники Служби судової охорони можуть утворювати професійні об`єднання та професійні спілки відповідно до Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності". Професійним спілкам співробітників Служби судової охорони та їх членам заборонено організовувати страйки або брати в них участь».
Також, статтю 163 Закону №1402-VIII доповнено новою частиною, відповідно до якої на співробітників Служби судової охорони поширюється дія Дисциплінарного статуту Національної поліції України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Порядок проведення службового розслідування стосовно співробітників Служби судової охорони та утворення дисциплінарних комісій, їх повноваження встановлюються Головою Служби судової охорони. Час проходження служби у Службі судової охорони зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.
Статтею 164 Закону №1402-VIII установлюються спеціальні звання співробітників Служби судової охорони.
Рішенням Вищої ради правосуддя від 04.04.2019 №1052/0/15-19 «Про затвердження Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони», затверджено Положення, яким визначено порядок проходження служби громадянами України у Службі судової охорони (далі - Положення).
За приписами пункту 5 розділу І Положення (зі змінами, внесеними рішенням Вищої Ради Правосуддя від 18.11.2021 №2236/0/15-21), час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах. Стаж служби у Службі дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки.
До стажу служби у Службі (у календарному обчисленні) зараховуються періоди, визначені Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їх сімей».
Отже, пункт 5 Положення містить бланкетну норму, яка слугує підставою для звернення до положень Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» від 09.04.1999 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ) та постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їх сімей» (далі - Постанова № 393).
Пунктом «и» частини першої статті 17 Закону №2262-ХІІ визначено, що особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах «б»-«д», «з» статті 12 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу в органи і військові формування Служби безпеки України, Управління державної охорони України, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, Національне антикорупційне бюро України, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію, Бюро економічної безпеки України або Державну кримінально-виконавчу службу України на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, затверджуваними відповідно Службою безпеки України, Управлінням державної охорони України, Міністерством внутрішніх справ України, Національною поліцією, Національним антикорупційним бюро України, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах виконання кримінальних покарань, цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, державної фінансової політики, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони.
Абзацом 12 пункту 1 Постанови №393 передбачено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, зазначеним у пунктах «б»-«д», «ж» і «з» статті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховуються час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу в органи і військові формування Служби безпеки, Управління державної охорони, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, Національне антикорупційне бюро, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації, органи і підрозділи цивільного захисту, державну пожежну охорону, податкову міліцію, Бюро економічної безпеки або Державну кримінально-виконавчу службу на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, затвердженими відповідно Службою безпеки, Управлінням державної охорони, Міністерством внутрішніх справ, Національною поліцією, Національним антикорупційним бюро, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, державної фінансової політики, виконання кримінальних покарань, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, затвердженим Головою Служби судової охорони.
Аналіз положень пункту «и» частини першої статті 17 Закону №2262-XII, абзацу 12 пункту 1 Постанови №393, пункту 5 Положення, дає підстави для висновку, що вказаними нормами визначено право особи, у разі її переходу на службу до Служби судової охорони, на зарахування до стажу в Службі судової охорони, періоду (часу) роботи в державних органах.
За таких обставин, у контексті наведених вимог законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що за особою, у разі її переходу на службу до Служби судової охорони, зберігається право на зарахування до її стажу в Службі судової охорони, період (час) роботи в державних органах, що, у свою чергу, свідчить про безпідставність твердження Відповідача про те, що перелік, затверджений наказом Служби судової охорони від 24.10.2022 № 454 (зі змінами), який включає лише керівні посади центрального органу управління Служби судової охорони, може слугувати підставою для відмови у зарахуванні спірного стажу позивача.
Верховний Суд сформував сталу судову практику щодо вирішення питання не затвердження державним органом списку посад, які зараховуються до стажу для обчислення вислуги років (постанови від 18.11.2019 у справі № 813/5876/15, від 20.09.2019 у справі № 813/904/15, від 04.10.2018 у справі № 819/1695/16). Зокрема, суд касаційної інстанції вказав, що Закон №2262-XII для окремих категорій осіб передбачає гарантії формування вислуги років, необхідної для призначення та нарахування пенсії. Реалізація зазначеної гарантії не повинна залежати від невиконання державними органами, покладених на них обов`язків, зокрема, щодо створення та затвердження списку посад. Правовідносини, що виникають в процесі реалізації права на встановлену державою гарантію для окремих категорій осіб як складової їхнього правового статусу, будуються на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє державі посилатися на відсутність певного нормативного акта, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.
Як видно з матеріалів справи, Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 у справі №460/24788/23, яке залишене без змін Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду 14.05.2024, зобов`язано Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області зарахувати до стажу служби ОСОБА_1 у Службі судової охорони час попередньої роботи в таких державних органах: Державної виконавчої служби у Рівненському районі з 20.01.2006 по 22.03.2007 (1 рік 2 місяці 2 дні); Відділі державної виконавчої служби Рівненського районного управління юстиції з 23.03.2007 по 26.12.2011 (4 роки 9 місяців 3 дні); Головному управлінні юстиції у Рівненській області з 26.12.2011 по 03.03.2015 (3 роки 2 місяці 5 днів); Головному територіальному управлінні юстиції у Рівненській області з 03.03.2015 по 04.11.2019 (4 роки 8 місяців 1день), а всього разом 13 років 9 місяців 11днів.
На виконання рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 року у справі №460/24788/23, постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2024 територіальним управлінням Служби судової охорони у Рівненській області виданий наказ № 260 о/с від 31.05.2024 «По сособовому складу», зараховано до стажу слудби позивача у Службі судової охорони час попередньої роботи в таких державних органах: Державної виконавчої служби у Рівненському районі з 20.01.2006 по 22.03.2007 (1 рік 2 місяці 2 дні); Відділі державної виконавчої служби Рівненського районного управління юстиції з 23.03.2007 по 26.12.2011 (4 роки 9 місяців 3 дні); Головному управлінні юстиції у Рівненській області з 26.12.2011 по 03.03.2015 (3 роки 2 місяці 5 днів); Головному територіальному управлінні юстиції у Рівненській області з 03.03.2015 по 04.11.2019 (4 роки 8 місяців 1день), а всього разом 13 років 9 місяців 11днів.
Отже, сукупно попередній стаж робити Позивача в державних органах становить 13 років 9 місяців 11 днів.
Механізм виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони визначено Порядком виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони, затвердженим наказом Державної судової адміністрації України від 26.08.2020 №384 (далі - Порядок №384).
Відповідно до пункту 3 розділу І Порядку №384, грошове забезпечення співробітникам Служби визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби, інтенсивності та умов служби, почесного звання, спортивного звання.
За правилами підпункту 3 пункту 5 розділу І Порядку № 384 до щомісячних основних видів грошового забезпечення працівників Служби судової охорони, серед іншого, належить надбавка за стаж служби.
Пункти 8, 9 розділу І Порядку №384 визначають, що грошове забезпечення виплачується співробітникам, які призначені на штатні посади, серед іншого, в територіальних органах Служби судової охорони. Підставою для виплати грошового забезпечення є наказ Служби або територіального управління Служби про призначення на посаду співробітника в Службі, територіальному управлінні Служби та встановлення розмірів посадового окладу, надбавок, доплат.
Пунктом 17 розділу II Порядку №384 визначено, що надбавка за стаж служби співробітникам виплачується у відсотках до посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням у розмірах згідно з додатком 5 до Постанови №289.
За приписами пункту 18 розділу II Порядку №384, обчислення вислуги років для виплати надбавки за стаж служби співробітникам проводиться підрозділами кадрового забезпечення за матеріалами особової справи співробітника та оголошується відповідним наказом Служби або територіального управління Служби в разі призначення (переміщення) на посаду та щороку станом на 1 січня.
Відповідно до пункту 19 розділу II Порядку №384, до вислуги років для виплати співробітникам надбавки за стаж служби зараховуються періоди, які визначені Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», Постановою №393.
За приписами пункту 5 розділу I Положення №1052/0/15-19, час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.
Стаж служби у Службі дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони» від 03.04.2019 №289 затверджено, зокрема, Розміри надбавки за стаж служби співробітників Служби судової охорони згідно з додатком 5.
Пунктом 15 розділу I Порядку №384, грошове забезпечення, що належить до виплати співробітнику і своєчасно не виплачене або виплачене в меншому ніж належало розмірі, виплачується за весь період, протягом якого співробітник мав на нього право, але не більше ніж за три роки, що передували зверненню за одержанням грошового забезпечення.
За приписами пункту 23 розділу I Порядку №384, у разі підтвердження раніше невідомих та неврахованих в особових справах співробітників періодів служби, здійснюється перерахунок їх грошового забезпечення. Виплата співробітнику грошового забезпечення у розмірах, визначених за результатами такого перерахунку, здійснюється в порядку, визначеному пунктом 15 розділу І цього Положення, на підставі наказу Служби або територіального управління Служби.
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для задоволення позовної вимоги щодо визнання протиправною бездіяльності відповідача у не обчисленні (оголошенні) вислуги років, яка дає право на встановлення надбавки позивачу, відповідно до пунктів 18, 19 Розділу II Порядку №384, та зобов`язання виплачувати надбавку за стаж служби, яка входить до щомісячних основних видів грошового забезпечення відповідно до підпункту 3 пункту 5 Розділу І Порядку №384 та додатку №5 Постанови №289 Кабінету міністрів України від 03.04.2019, з урахуванням стажу попередньої роботи в державних органах 13 років 9 місяців 11 днів.
Установлені судом обставини також дають підстави для висновку про необхідність задоволення позовної вимоги про зобов`язання відповідача здійснити перерахунок грошового забезпечення позивача із застосуванням відповідного розміру надбавки за стаж служби з 01.01.2022, з урахуванням вже виплачених сум.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача внести зміни до графіку відпусток Позивача на 2024 рік, додавши дні додаткових оплачуваних відпусток за 2022-2024 роки відповідно до підпункту 3 пункту 3 розділу Х Положення №1052/0/15-19, суд зазначає таке.
За приписами пункту 5 розділу I Положення №1052/0/15-19, час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.
Стаж служби у Службі дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки.
Відповідно до пункту 1 розділу X Положення №1052/0/15-19, відпустки співробітників:
1) співробітникам надаються щорічні чергові оплачувані відпустки (основна та додаткова) в порядку та тривалістю, що визначені чинним законодавством та цим Положенням;
2) співробітнику надаються також додаткові відпустки у зв`язку з навчанням, творчі відпустки, соціальні відпустки, відпустки без збереження заробітної плати (грошового забезпечення) та інші види відпусток відповідно до законодавства про відпустки.
За приписами підпункту 3 пункту 3 розділу X Положення №1052/0/15-19, обчислення тривалості відпусток співробітників: за кожний повний календарний рік служби після досягнення п`ятирічного стажу служби співробітнику надається один календарний день додаткової оплачуваної відпустки, але не більш як п`ятнадцять календарних днів.
З урахуванням попереднього висновку суду про необхідність зарахування позивачу до стажу роботи періодів роботи в державних органах (13 років 9 місяців 11 днів), суд дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання відповідача внести зміни до графіку відпусток Позивача на 2024 рік, додавши дні додаткових оплачуваних відпусток за 2022-2024 роки відповідно до підпункту 3 пункту 3 розділу Х Положення №1052/0/15-19, оскільки стаж служби у Службі дає право на надання додаткової оплачуваної відпустки (пункт 5 розділу I Положення №1052/0/15-19).
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - ЄКПЛ або Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України №475/97-ВР від 17.07.1997; Конвенція набула чинності для України 11.09.1997.
За приписами статті 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Європейський суд з прав людини у п.50 рішення від 13 січня 2011 у справі «Чуйкіна проти України» (заява №28924/04) констатував: «що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює «право на суд», в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. the United Kingdom), пп.28- 36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції - гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати «вирішення» спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах «Мултіплекс проти Хорватії» (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та «Кутіч проти Хорватії» (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)».
За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідачем не доведено правомірності оскаржуваної бездіяльності в порядку статті 77 КАС України, а тому права та інтереси позивача підлягають судовому захисту шляхом задоволення заявлених позовних вимог повністю.
За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позовну заяву задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області щодо не оголошення (не обчислення) вислуги років ОСОБА_1 , яка дає право на встановлення надбавки за стаж служби у Службі судової охорони, ненаданні додаткових оплачуваних відпусток за 2022-2024 роки та не здійсненні перерахунку та виплати грошового забезпечення.
Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області винести наказ та обчислити (оголосити) вислугу років, яка дає право на встановлення надбавки ОСОБА_1 за стаж служби у Службі судової охорони, відповідно до пунктів 18, 19 Розділу II Порядку виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони № 384 з урахуванням часу попередньої роботи в державним органах 13 років 9 місяців 11 днів.
Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області нарахувати та виплачувати ОСОБА_1 надбавку за стаж служби у Службі судової охорони, яка входить до щомісячних основних видів грошового забезпечення відповідно до підпункту 3 пункту 5 Розділу І Порядку виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони №384 та додатку № 5 Постанови Кабінету міністрів України від 03.04.2019 №289, з урахуванням часу попередньої роботи в державним органах 13 років 9 місяців 11 днів.
Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області внести зміни до графіку відпусток ОСОБА_1 на 2024 рік, додавши дні додаткових оплачуваних відпусток за 2022-2024 роки відповідно до підпункту 3 пункту 3 розділу Х Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони від 04.04.2019 №1052/0/15-19 (зі змінами) з урахуванням часу попередньої роботи в державним органах 13 років 9 місяців 11 днів.
Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області здійснити перерахунок та виплату грошового забезпечення ОСОБА_1 із застосуванням відповідного розміру надбавки за стаж служби з 01.01.2022, з урахуванням часу попередньої роботи в державним органах 13 років 9 місяців 11 днів, з урахуванням виплачених сум.
Стягнути на користь ОСОБА_1 суму судового збору у розмірі 4844,80 за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 21 жовтня 2024 року
Учасники справи:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач - Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області (вул. Симона Петлюри, буд. 10, м. Рівне, Рівненська обл., 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 43162140)
Суддя Т.О. Комшелюк
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2024 |
Оприлюднено | 23.10.2024 |
Номер документу | 122444961 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Т.О. Комшелюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні