ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
17 жовтня 2024 року м.Дніпросправа № 160/31315/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Баранник Н.П.,
суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,
за участю секретаря судового засідання: Тарантюк А.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «НВЕКТЕХ» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 травня 2024 року у справі № 160/31315/23 (суддя Неклеса О.М., справа розглянута в порядку письмового провадження) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НВЕКТЕХ» до Тернопільської митниці про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "НВЕКТЕХ" (далі позивач) звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати прийняте Тернопільською митницею рішення про визначення коду товару від 09.10.23 №КТ-UА403000-0029-2023.
В обґрунтування позову позивач зазначав, що з огляду на правила класифікації та описи товарних підкатегорій, надані відповідачу товаросупровідні документи (зокрема, сертифікату про походження товару № 23С3301А1695/00009 із зазначенням коду 900580 (на рівні товарної підпозиції)) та інструкції, заявлений ним код товару більш конкретно визначає опис та призначення товарів, в той час як визначений відповідачем код товару не відповідає ні опису, ні цільовому призначенню, ні технічним характеристикам товарів позивача. Відповідачем прийняте рішення на підставі недіючих норм права, за недіючою формою. Зміна підходів відповідача до класифікації товарів, що ввозяться позивачем, раніше застосованих під час здійснення митного контролю ідентичних товарів, є порушенням принципу "належного урядування".
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 травня 2024 року в задоволенні позовних вимог позивача відмовлено.
Позивачем на рішення суду першої інстанції подана апеляційна скарга. В скарзі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, позивач просить скасувати рішення суду у даній справі та ухвалити нове, яким задовольнити його позовні вимоги та скасувати оскаржене позивачем рішення відповідача.
Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не враховано того, що відповідачем не була дотримана встановлена ч.2 ст. 356 МК України належна правова процедура, дії відповідача щодо відібрання зразків є протиправними, що є самостійною підставою для скасування оскарженого рішення про визначення коду товару. Суд першої інстанції безпідставно не врахував того, що при прийнятті рішення відповідач діяв не у спосіб, що визначений законом, а отже, були наявні підстави для задоволення позовних вимог.
Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу позивача. У відзиві зазначає, що погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає рішення у справі законним і обґрунтованим, а доводи апеляційної скарги позивача безпідставними. Просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.
Відповідач наполягає, що рішення про визначення коду товару №KT-UA403000-0029-2023 від 09.10.2023 прийнято з дотриманням вимог чинного законодавства, є законним та обґрунтованим. Митницею дотримано встановленого законом порядку взяття проб (зразків) товарів, а висновок від 03.10.2022 №142000-3302-0369 є належним, достовірним та достатнім доказом відповідно до положень статтей 73, 75-76 Кодексу адміністративного судочинства України.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав доводи та обґрунтування апеляційної скарги, наполягав на задоволенні скарги, скасуванні рішення суду першої інстанції з прийняттям нового про задоволення позовних вимог.
Представник відповідача просив апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Заслухавши представників сторін, вивчивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, враховуючи наступне.
Судом встановлено, що на виконання зовнішньоекономічного договору купівлі-продажу від 13.01.2023 № 10/Ukr-23, укладеного між TOB "НВЕКТЕХ" (Україна) та "Hangzhou Kexin Import and Export Co., Ltd" (Китай), згідно із рахунком-фактурою (інвойс) від 14.08.2023 № UA- 23А-20 позивачем на митну територію України ввезено товар "Оптичні прилади для спостереження, монокуляри ...".
19 вересня 2023 року уповноваженою особою позивача, агентом з митного оформлення ОСОБА_1 Тернопільській митниці було подано в електронному вигляді митну декларацію №23UA403070003723U9, у графі 31 якої заявлено наступний опис товару: "Оптичні прилади для спостереження, монокуляри: -Тепловізійний монокуляр PATRIOT L19, -30шт., 384х288/12мк. 50Hz - Тепловізійний монокуляр PATRIOT L35 - 30шт., 384х288/12, мк. 50Hz об`єктив 35мм., - Тепловізійний монокуляр PATRIOT Pro L50 - 20шт., 384х288/12мк. 50Hz об`єктив 35мм., -Тепловізійний монокуляр PATRIOT Н50 - 30шт., 640х512/12мк. 50Hz об`єктив 50мм. Являє собою пристрій нічного бачення, який можна використовувати як ручний монокуляр з мікроболометричним датчиком (матрицею, детектором) на основі оксиду ванадію (УоХ) для ведення спостереження, споглядання як в темну, так і світлу пору доби. Тепловізійний монокуляр PATRIOT за допомогою мікроболометричного датчика перетворює інфрачервоне випромінювання від предметів у теплову мапу, яка відображається на дисплеї пристрою. KoMnn.:USB кабель, відео кабель, чохол, ремінь на руку, ремінь на шию. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, але не довше до 01 січня 2024р., товари за кодами, визначеними у п.9(24) розділу XXI "Прикінцеві перехідні положенні Митного кодексу України, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України.".
Відповідно до заявленого у гр. 31 митної декларації опису товару, у графі 33 даної митної декларації позивачем зазначено код товару 9005800000 згідно із УКТ ЗЕД (а.с. 7).
25 вересня 2023 року митницею було направлено уповноваженій особі декларанта електронне повідомлення наступного змісту: "Відповідно до ст. 356 МКУ прошу Вас представити товар для взяття проб (зразків) товарів з метою класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД."
26 вересня 2023 року на території MC TOB "ЗКТ" автомобільний, м.Тернопіль, вул. Лук`яновича Д, 8, головним державним інспектором ВМО №3 митного поста "Тернопіль" Тернопільської митниці ОСОБА_2 у присутності особи представника, згідно довіреності МЕ272265 від 28.02.2023, ОСОБА_3 взято проби (зразки) товарів, для проведення дослідження у Спеціалізованій лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби з метою встановлення характеристик товару, визначальних для класифікації.
Посадовою особою Тернопільської митниці 26.09.2023 сформовано та направлено запит №7.25-08-1/7.25-28-01-03/7/5194 до Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби, у якому визначена мета подання запиту: "Проведення дослідження з метою встановлення характеристик товару, визначальних для класифікації", завдання для дослідження: "Встановити основну та додаткові функції тепловізійних монокулярів, їх призначення, принцип роботи, сферу застосування.".
03 жовтня 2023 року Спеціалізованою лабораторією з питань експертизи та досліджень Держмитслужби складено висновок №142000-3302-0369 (а.с.33-36), в якому встановлено наступне:
"...B тепловізійних монокулярах (тепловізорах) лінза фокусує інфрачервоне випромінювання на піросенсор датчика - мікроболметр Vox (Vanadium Oxide), після чого сигнал оброблюється мікропроцесором, перетворюючись на цифрові дані для подальшої обробки та подачі картинки на екран.
В наданих на дослідження тепловізійних монокулярах присутні функції відео/фото запису, перетворення сигналу та збереження інформації у внутрішній пам`яті. Також присутні функції передавання відео/фото сигналу через USB Туре-C, micro HDMI виходи та підтримка Wi-Fi з`єднання з пристроями, які працюють на операційних системах "Google Android" та "Apple iOS" для передавання потокового цифрового аудіо/відео/фото контенту також монокуляр має функцію вимірювання відстані до об`єкта.
Дані пристрої (тепловізійні молекуляри) можуть використовуватися в різних сферах застосування, а саме: в військових цілях; при проведенні пошуково рятувальних робіт; в сфері охорони територій та об`єктів; в сфері мисливського господарства (полювання та охорона об`єктів тваринного Фонду); для фото/відео Фіксації об`єктів спостереження у нічний час.
Враховуючи конструктивні особливості та технічні можливості, описані в дослідній частині висновку в п. 11.3, основними функціями наданих на дослідження пристроїв є візуальне спостереження з можливістю визначення їх місцезнаходження та відстані до них.
Згідно з Поясненнями до УКТЗЕД, а також враховуючи оприлюднені на офіційному сайті Європейської Комісії класифікаційні рішення Європейського союзу щодо подібних тепловізійних пристроїв, наявність функції камери (відео/фото запису/відтворення, перетворення відео/фото сигналу) є такою, що надає досліджуваним товарам їх основного характеру..
В досліджуваній частині висновку від 03.10.2023 року №142000-3302-0369 зазначено:
"…Надані на дослідження тепловізійні монокуляри мають прицільні сітки, можливість визначення відстані та визначення GPS координат.
Враховуючи технічні характеристики та функціональні можливості дані тепловізійні монокуляри можуть використовуватись в системах прицілювання, розвідки, цілей, цілепоказу, визначення дальності, спостереження чи супроводження цілі, апаратури виявлення цілей в різних сфера застосування, а саме:
1) в військових цілях;
2) в проведенні пошуково рятувальних робіт;
3) в сфері охорони територій та об`єктів;
4) в сфері мисливського господарства (полювання та охорона об`єктів тваринного фонду);
5) для фото/відео фіксації об`єктів спостереження у нічний час.
Враховуючи конструктивні особливості та технічні можливості, основними функціями наданих на дослідження пристроїв є візуальне спостереження та фото/відео запис об`єктів спостереження з можливістю визначення їх місцезнаходження та відстані до них.".
09 жовтня 2023 року, з урахуванням висновку Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби від 03.10.2023 №142000-3302-0369, Тернопільською митницею прийнято рішення про визначення коду товару №КТ-UА403000-0029-2023 від 09.10.2023 та класифіковано товар за кодом 8525890090 згідно УКТЗЕД (а.с. 38-39).
09 жовтня 2023 року відповідач відмовив у митному оформленні товарів за митною декларацією №23UА403070003723U9 та повідомив про необхідність подання нової митної декларації на підставі №КТ-UА403000-0029-2023 від 09.10.2023 (а.с. 40).
10 жовтня 2023 року уповноваженою особою позивача подана нова митна декларація №23UA403070004380U3 із зазначенням визначених відповідачем опису та коду, за якою товари були випущені у вільний обіг в митному режимі імпорту.
Вважаючи протиправним рішення Тернопільської митниці про визначення коду товару від 09.10.23 №КТ-UА403000-0029-2023, позивач звернувся до суду з позовом про його скасування.
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, дійшов висновку, про відсутність правових підстав для визнання протиправним та скасування оскарженого позивачем рішення Тернопільської митниці про визначення коду товару.
Суд апеляційної інстанції погоджується із висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 69 МК України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.
Згідно із ч.2 ст.69 МК України, митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.
Частиною 4 ст. 69 МК України визначено, що у разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.
Нормами ч.7 ст.69 МК України встановлено, що рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення відповідно до глави 4 цього Кодексу.
Згідно із ч. 8 ст. 69 МК України висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.
Згідно із Порядком роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650, класифікація товару - це визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, передбачених Законом України "Про Митний тариф України", з урахуванням Пояснень до УКТЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику відповідно до вимог Митного кодексу України, до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення.
Порядок ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 428.
Відповідно до ч.ч.1-4 ст.67 МК України, Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.
В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів.
Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду.
Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
В Україні класифікація товарів для цілей митного оформлення здійснюється згідно з вимогами Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (надалі - УКТ ЗЕД), що є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України від 04 червня 2020 року № 674-ІХ "Про Митний тариф України", з урахуванням Основних правил інтерпретації класифікації товарів УКТ ЗЕД та визначальних для класифікації товару характеристик.
З метою забезпечення єдиного тлумачення і застосування УКТ ЗЕД в Україні запроваджено Пояснення до УКТ ЗЕД, побудовані на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису і кодування товарів версії 2017 року та Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, та затверджені наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 № 543 (надалі - Пояснення №543).
Згідно з додатком до Закону України "Про Митний тариф України" від 19 жовтня 2022 року №2697-IX Класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за такими правилами:
1. Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:
2. (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного;
(b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.
3. У разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prіma facіe) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:
(a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де подається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;
(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови що цей критерій можна застосувати;
(c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
4. Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються.
5. На додаток до наведеного до зазначених нижче товарів застосовуються такі правила:
(a) футляри для фотоапаратів, музичних інструментів, зброї, креслярського приладдя, прикрас та подібні вироби, які мають спеціальну форму і призначені для зберігання відповідних виробів або набору виробів, придатні для тривалого використання разом з виробами, для яких вони призначені, класифікуються разом з упакованими в них виробами. Це правило не поширюється на тару (упаковку), що становить разом з виробом одне ціле і надає останньому істотно іншої властивості;
(b) відповідно до правила 5 (a) тару (упаковку) разом з товарами, які в ній містяться, слід класифікувати разом із цими товарами, якщо вона належить до такого типу тари (упаковки), яка зазвичай використовується для упакування цих товарів. Це положення є необов`язковим, якщо ця тара (упаковка) придатна для повторного використання.
6. Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatіs mutandіs), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Згідно з п.п. 1, 2 ч. 1. ст. 336 МК України митний контроль здійснюється безпосередньо посадовими особами митних органів шляхом: перевірки документів та відомостей, які відповідно до статті 335 цього Кодексу надаються митним органам під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України; митного огляду (огляду та переогляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення, огляду та переогляду ручної поклажі та багажу, особистого огляду громадян).
Частиною 1 статті 337 МК України визначено, що перевірка документів та відомостей, які відповідно до статті 335 цього Кодексу подаються митним органам під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, здійснюється візуально, із застосуванням інформаційних технологій (шляхом проведення формато-логічного контролю, контролю співставлення, контролю із застосуванням системи управління ризиками) та в інші способи, передбачені цим Кодексом.
Відповідно до ч. 4 ст. 337 МК України контроль із застосуванням системи управління ризиками - це оцінка ризику шляхом аналізу (у тому числі з використанням інформаційних технологій) поданих документів у конкретному випадку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України з метою обрання форм та обсягу митного контролю, достатніх для забезпечення додержання вимог законодавства України з питань митної справи.
Згідно з ч.2 ст.363 МК України Порядок здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 31.07.2015 № 684 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21 серпня 2015 року за №1021/27466) затверджено Порядок здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізація заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю (надалі - Порядок № 684).
Пунктом 13 розділу І "Загальні положення" Порядку № 684 визначено, що контроль із застосуванням системи управління ризиками (надалі - СУР), що здійснюється відповідно до статті 337 МК України, може бути автоматизованим, неавтоматизованим та комбінованим.
Під час здійснення контролю із застосуванням СУР використовуються інструменти, зазначені у пункті 11 цього розділу.
Автоматизований контроль із застосуванням СУР здійснюється із використанням інформаційних технологій, у тому числі автоматизованої системи управління ризиками (надалі - АСУР).
Неавтоматизований контроль із застосуванням СУР здійснюється у випадках, коли оцінка ризику у конкретному випадку здійснення митного контролю товарів, транспортних засобів не може бути здійснена автоматизовано.
Комбінований контроль із застосуванням СУР полягає у поєднанні автоматизованого та неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР.
Пунктом 1 розділу VII "Реалізація заходів з управління ризиками під час митного контролю та/або митного оформлення" Порядку № 684 передбачено, що за За результатами аналізу та оцінки ризиків у конкретному випадку переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України АСУР (шляхом здійснення автоматизованого контролю із застосуванням СУР) та/або посадові особи митних органів на підставі результатів застосування СУР (шляхом здійснення комбінованого та/або неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР) обирають форми та обсяги митного контролю. При цьому формується перелік митних формальностей, визначених за результатами застосування зазначених у пункті 11 розділу I цього Порядку інструментів з управління ризиками (далі - Перелік митних формальностей).
Визначені за результатами застосування АСУР форми та обсяги митного контролю з Переліку митних формальностей можуть бути змінені керівником / заступником керівника (особою, яка виконує його обов`язки) митного органу шляхом додавання митних формальностей за напрямом, щодо якого в Переліку митних формальностей уже наявні митні формальності.
На підставі результатів застосування СУР посадова особа митного органу може доповнити Перелік митних формальностей шляхом включення до нього митних формальностей за новим напрямом контролю, тобто напрямом, який не було визначено ризиковим за результатами застосування АСУР.
Під час застосування АСМО або іншої інформаційної системи ЄАІС для митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів Перелік митних формальностей формується за допомогою інформаційних технологій, за результатами автоматизованого контролю із застосуванням СУР, а також доповнюється/змінюється за результатами проведення комбінованого та/або неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР шляхом оцінки ризику відповідно до документальних профілів ризику, орієнтувань, переліків індикаторів ризику, методичних рекомендацій, у тому числі за результатами аналізу поданих для митного контролю документів (їх копій), відомостей, результатів застосування технічних засобів митного контролю, а також на підставі вимог нормативно-правових актів, що регулюють порядок проведення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів.
Судом встановлено, що під час автоматизованого контролю із застосуванням системи управління ризиками відповідно до Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.07.2015 № 684, автоматизованою системою митного оформлення "Інспектор" (надалі - АСМО "Інспектор") було згенеровано форми митного контролю:
" 202-1 Проведення часткового митного огляду - з розкриттям до 20 відсотків пакувальних місць і вибірковим обстеженням транспортного засобу, з метою перевірки відповідності кількості та опису товарів і транспортних засобів даним, зазначеним у митній декларації";
" 905-3 Взяття проб (зразків) товарів для проведення досліджень (аналізу, експертизи) з метою встановлення характеристик, визначальних для класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД";
" 911-1 Забезпечення ідентифікації товарів та/або транспортних засобів шляхом здійснення цифрової фотозйомки".
Також, АСМО "Інспектор" посадовій особі підрозділу митного оформленій визначено перелік необхідних до виконання митних процедур:
" 3.1.1. Опис такий, що не дозволяє класифікувати товар за заявленим кодом та/або однозначно ідентифікувати товар, його походження, характеристики, що впливають на застосування заходів тарифного та/або нетарифного регулювання 3.1.9. Наявне класифікаційне рішення щодо ідентичного та/або подібного товару про визначення коду товару".
20.09.2023, у присутності агента з митного оформлення ОСОБА_1 , посадовими особами митниці було проведено частковий митний огляд заявленого до митного оформлення товару, про що складено Акт митного огляду від 20.09.2023 та не заперечується позивачем.
При проведені митного огляду було виявлено товари "Оптичні прилади для спостереження, монокуляри тепловізійний монокуляр PATRIOT L19, PATRIOT L35. PATRIOT Pro L50. PATRIOT H50. Торговельна марка Patriot, Виробник Hangzhou Kexin Import and Export Co., Ltd.", які заявлялися декларантом з кодом УКТ ЗЕД 9005800000 як "Біноклі, монокуляри та інші оптичні труби та їх арматура; інші астрономічні прилади та опори для них, за винятком радіоастрономічних приладів: - інші прилади". Ця товарна позиція включає апарати, що використовують підсилювачі зображення для нічного бачення.
Товарна підкатегорія УКТ ЗЕД 9005800000, згідно з додатком до Закону України "Про Митний тариф України" від 19 жовтня 2022 року №2697-IX має наступний опис: "Біноклі, монокуляри та інші оптичні труби та їх арматура; інші астрономічні прилади та опори для них, за винятком радіоастрономічних приладів: інші прилади".
Згідно із поясненням до товарної позиції 9005, затвердженими наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 № 543, до цієї товарної позиції включаються:
(1) Біноклі, такі як театральні біноклі, біноклі для туризму чи полювання, військові біноклі (включаючи біноклі нічного бачення і деякі перископічні біноклі) та біноклі, зроблені у вигляді окулярів.
(2) Зорові труби для полювання, туризму, для використання на морі, для стрільбищ, курортів (для спостереження пейзажу чи неба) і т.п. Вони можуть бути цільними (кишенькові чи інші зорові труби) або з висувними пристроями (тубусами) для фокусування; вони можуть бути також призначені для установки на стійці. Деякі зорові труби можуть містити пристрій, що дозволяє користуватися ними лише після опускання монети.
(3) Астрономічні лінзові телескопи (рефрактори). На відміну від дзеркальних телескопів, що мають як об`єктив дзеркало, лінзові телескопи мають об`єктиви із системи лінз, деякі з яких можуть мати великий діаметр. Вони не обладнані висувним окуляром, який може викликати втрату світла.
До цієї товарної позиції включаються лінзові телескопи, призначені для візуальних, візуальних і фотографічних або винятково фотографічних спостережень. Якщо вони обладнані фотокамерою, яка складає невід`ємну частину приладу загалом, вони включаються до цієї товарної позиції; проте фотокамера, що не є невід`ємною частиною приладу загалом, включається до товарної позиції 9006.
(4) Дзеркальні телескопи (рефлектори). Це головні астрономічні прилади загального призначення. Об`єктив, який утворює первинне зображення, складається з вгнутого параболічного дзеркала, яке може мати значний діаметр; відбивальна поверхня, покрита сріблом або алюмінієм.
Дзеркальні телескопи зазвичай призначені для установлення на стійках, які часто є великими конструкціями зі значним супутнім устаткуванням. Якщо вони обладнані фотокамерою, яка складає невід`ємну частину приладу загалом, вони включаються до цієї товарної позиції; проте фотокамера, яка не є невід`ємною частиною приладу загалом, включається до товарної позиції 9006.
До цієї товарної позиції включається також дзеркальний телескоп Шмідта, який часто називають камерою Шмідта. Він використовується винятково в астрономії для фотографічних спостережень. У ньому застосовуються сферичне дзеркало і коригувальна пластина, яка розташовується паралельно дзеркалу в центрі його дуги. Зображення реєструється у фокусі на опуклій плівці.
(5) Астрономічні телескопи, обладнані фотопомножувачами чи електронно-оптичними перетворювачами. У телескопах цього типу енергія падаючого світла використовується для емісії електронів з фотоелектричної поверхні, поміщеної там, де в протилежному випадку був би окуляр. Ці електрони можуть бути помножені та виміряні для того, щоб показати кількість світла, одержаного спочатку телескопом, або можуть бути сфокусовані (наприклад, за допомогою магнітних лінз), щоб утворити зображення на фотографічній пластинці або флуоресцентному екрані.
(6) Меридіанні прилади, що використовуються для спостереження за видимим проходженням (пов`язаним з обертанням Землі) небесних тіл над лінією меридіану в місці спостереження. Вони складаються з телескопа, установленого на горизонтальній осі схід - захід і здатного рухатися в меридіональній площині.
(7) Екваторіали. Вони встановлюються на екваторіальній стійці, яка дозволяє телескопу рухатися навколо осі, паралельній осі Землі (полярна вісь), і навколо ще однієї осі, перпендикулярної попередній (вісь магнітного схилення).
(8) Зеніт-телескопи, які являють собою телескопи, встановлені так, щоб вони могли рухатися навколо горизонтальної і вертикальної осей.
(9) Альтазимути, чи азимутальні круги. Це телескопи, переміщувані навколо горизонтальної осі, тоді як їх рами переміщаються навколо вертикальної. Ці прилади призначені для вимірювання як висоти, так і азимута. Теодоліти, прилади менших розмірів, побудовані за тим самим принципом, але використовуються для топографічного знімання, не включаються до цієї товарної позиції (товарна позиція 9015).
(10) Целостати, що є приладами, призначеними для полегшення астрономічних спостережень, особливо за рахунок відображення цієї частини неба у вертикальний або горизонтальний стаціонарний прилад (телескоп, спектрогеліограф). Вони складаються з двох плоских дзеркал, одне з яких керується годинниковим механізмом і робить повний оберт за 48 годин.
Геліостати та сидеростати - це особливі види целостатів, використовувані для астрономічних цілей. Деякі прилади, які також називають геліостатами, використовуються для топографічного знімання; вони не включаються до цієї товарної позиції (товарна позиція 9015).
(11) Спектрогеліографи та спектрогеліоскопи, що є приладами, використовуваними для дослідження Сонця. Спектрогеліограф використовується для одержання фотографій Сонця у світлі будь-якої потрібної довжини хвилі. Він складається зі спектроскопа зі щілиною на місці окуляра, так що лише світло необхідної довжини хвилі може пройти крізь неї на фотографічну пластинку. Спектрогеліоскоп працює за тим самим принципом, що і спектрогеліограф, але в ньому використовується щілина, яка швидко коливається, так що Сонце можна спостерігати неозброєним оком. Для одержання того самого результату використовуються і інші методи (наприклад, обертальна скляна призма з фіксованою щілиною).
(12) Геліометри, що складаються з телескопа, об`єктив якого розділений уздовж діаметра, і дві половини можуть рухатися; вони використовуються для вимірювання кутового діаметру Сонця і кутової відстані між двома небесними тілами.
(13) Коронографи та аналогічні прилади, використовувані для спостереження за короною Сонця в часові періоди, відмінні від періодів повного сонячного затемнення.
До цієї товарної позиції включаються також телескопи, і особливо біноклі, в яких використовується інфрачервоне випромінювання і які містять електронно-оптичні перетворювачі для перетворення збільшеного інфрачервоного зображення в зображення, яке може бачити людське око; ці інфрачервоні прилади використовуються вночі, переважно збройними силами. Також включаються телескопи, біноклі і т.п., в яких використовуються підсилювачі світла (також відомі як підсилювачі зображень) для збільшення яскравості зображення, яке нижче порога видимості, до рівня, при якому зображення можна побачити.
Проте, згідно з Приміткою 4 цієї групи, до цієї товарної позиції не включаються телескопічні приціли для зброї, телескопічні перископи для підводних човнів або танків і зорові труби, установлювані на машинах, пристроях, приладах та апаратах цієї групи (наприклад, зорові труби для установлення на теодолітах, нівелірах та інших приладах для топографічного знімання) або Розділу ХVІ (товарна позиція 9013).
За умови додержання положень Приміток 1 і 2 до цієї групи, до цієї товарної позиції включаються також частини та приладдя до виробів цієї товарної позиції. Такими частинами і приладдям є: оправи, корпуси, труби та арматура; нитяні мікрометри, використовувані з екваторіалами для вимірювання діаметрів планет (ці пристрої складаються з градуйованого диска, встановленого на окулярі телескопа і оснащеного двома фіксованими дротиками та одним рухомим); приводи Герріша, використовувані з двигуном для надавання руху астрономічним приладам.
Під час здійснення митного огляду товару посадовими особами відповідача було виявлено, що заявлений декларантом за кодом УКТ ЗЕД 9005800000 товар немає визначальних характеристик щоб можливо було його класифікувати в даній товарній підкатегорії, оскільки у даному товарі присутня функція відео/фото запису, перетворення сигналу та збереження інформації на внутнішній пам`яті. Також присутні функції передавання відео/фото сигналу через USB Туре-С, micro HDMI виходи та підтримка Wi-Fi з`єднання з пристроями, які працюють на операційних системах "Google Android" та "Apple iOS" для передавання потокового цифрового аудіо/відео/фото контенту також монокуляр має функцію вимірювання відстані до об`єкта.
25 вересня 2023 року митницею було направлено уповноваженій особі декларанта електронне повідомлення наступного змісту: "Відповідно до ст. 356 МКУ прошу Вас представити товар для взяття проб (зразків) товарів з метою класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД."
26 вересня 2023 року на території MC TOB "ЗКТ" автомобільний, м.Тернопіль, вул. Лук`яновича Д, 8, головним державним інспектором ВМО №3 митного поста "Тернопіль" Тернопільської митниці ОСОБА_2 у присутності особи представника, згідно довіреності МЕ272265 від 28.02.2023, ОСОБА_3 взято проби (зразки) товарів, для проведення дослідження у Спеціалізованій лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби з метою встановлення характеристик товару, визначальних для класифікації.
Посадовою особою Тернопільської митниці 26.09.2023 сформовано та направлено запит №7.25-08-1/7.25-28-01-03/7/5194 до Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби, у якому визначена мета подання запиту: "Проведення дослідження з метою встановлення характеристик товару, визначальних для класифікації", завдання для дослідження: "Встановити основну та додаткові функції тепловізійних монокулярів, їх призначення, принцип роботи, сферу застосування.".
03 жовтня 2023 року Спеціалізованою лабораторією з питань експертизи та досліджень Держмитслужби складено висновок №142000-3302-0369.
У висновку зазначено, що, враховуючи конструктивні особливості та технічні можливості, описані в дослідній частині висновку в п. 11.3, основними функціями наданих на дослідження пристроїв є візуальне спостереження з можливістю визначення їх місцезнаходження та відстані до них. Надані на дослідження тепловізійні монокуляри мають прицільні сітки, можливість визначення відстані та визначення GPS координат.
Враховуючи технічні характеристики та функціональні можливості дані тепловізійні монокуляри можуть використовуватись в системах прицілювання, розвідки, цілей, цілепоказу, визначення дальності, спостереження чи супроводження цілі, апаратури виявлення цілей в різних сфера застосування, а саме:
1) в військових цілях;
2) в проведенні пошуково рятувальних робіт;
3) в сфері охорони територій та об`єктів;
4) в сфері мисливського господарства (полювання та охорона об`єктів тваринного фонду);
5) для фото/відео фіксації об`єктів спостереження у нічний час.
Враховуючи конструктивні особливості та технічні можливості, основними функціями наданих на дослідження пристроїв є візуальне спостереження та фото/відео запис об`єктів спостереження з можливістю визначення їх місцезнаходження та відстані до них.
Митницею, з урахуванням висновку, прийнято Рішення про визначення коду товару №КТ-UА403000-0029-2023 від 09.10.2023 та класифіковано товар за кодом 8525890090 згідно УКТЗЕД.
Товарна підкатегорія УКТ ЗЕД 8525890090, згідно з додатком до Закону України "Про Митний тариф України" від 19 жовтня 2022 року №2697-IX має наступний опис: 8525 Апаратура передавальна для радіомовлення або телебачення, до складу якої входять або не входять приймальна, звукозаписувальна чи звуковідтворювальна апаратура; телевізійні камери, цифрові камери та записувальні відеокамери: 8525 89 00 - - інші: 8525 89 00 90 інші.
У поясненнях до товарної позиції 8525, затверджених наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 № 543, зазначено:
В. Камери телевізійні, цифрові камери та записуючі відеокамери
До цієї категорії апаратури відносяться телевізійні камери, котрі фіксують зображення та перетворюють їх в електронний сигнал, який:
1) передається у вигляді відеозображення в певне місце за межами камери для перегляду або віддаленого запису (наприклад, телевізійні камери); або
2) записується на камеру у вигляді покадрового зображення або кінофільмів (тобто цифрові камери та записувальні відеокамери).
Багато з камер даної товарної позиції можуть фізично нагадувати фотокамери товарної позиції 9006 або кінокамери товарної позиції 9007. Камери товарної позиції 8525 та камери групи 90 зазвичай включають оптичні об`єктиви для фокусування зображення на світлочутливому матеріалі та засоби налаштування для зміни кількості світла, що проникає в камеру. Однак, фотокамери та кінокамери групи 90 експонують зображення на фотографічній плівці групи 37, в той час як камери даної товарної позиції перетворюють зображення у аналогові або цифрові дані.
Відповідно до додаткових пояснень до товарної позиції 8525 до цієї товарної позиції включаються камери теплового відображення з інфрачервоним пристроєм візуалізації, котрі фіксують теплове випромінювання та перетворює його в зображення різноманітних відтінків сірого або різного кольору для зображення температури окремої поверхні або об`єкта, але котрі не вимірюють температуру або не подають виміряні значення в цифрах.
Таким чином, наявність функції камери (відео/фото запису/відтворення, перетворення сигналу та збереження інформації у внутрішній пам`яті, функція передавання відео/фото сигналу) є такою, що надає задекларованим товарам їх основного характеру.
Отже, висновки відповідача щодо класифікації ввезеного позивачем товару за кодом 8525890090 згідно УКТЗЕД є обґрунтованими та підтвердженими належними доказами.
Щодо доводів позивача про порушення відповідачем норм чинного законодавства при взятті проб та зразків товару, суд зазначає наступне.
Як встановлено судом, під час автоматизованого контролю із застосуванням системи управління ризиками, відповідно до Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.07.2015 №684, автоматизованою системою митного оформлення "Інспектор" (надалі - АСМО "Інспектор"), було згенеровано форми митного контролю: "202-1 Проведення часткового митного огляду - з розкриттям до 20 відсотків пакувальних місць і вибірковим обстеженням транспортного засобу, з метою перевірки відповідності кількості та опису товарів і транспортних засобів даним, зазначеним у митній декларації"; " 905-3 Взяття проб (зразків) товарів для проведення досліджень (аналізу, експертизи) з метою встановлення характеристик, визначальних для класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД"; " 911-1 Забезпечення ідентифікації товарів та/або транспортних засобів шляхом здійснення цифрової фотозйомки".
Також, АСМО "Інспектор" посадовій особі підрозділу митного оформлення визначено перелік необхідних до виконання митних процедур: " 3.1.1. Опис такий, що не дозволяє класифікувати товар за заявленим кодом та/або однозначно ідентифікувати товар, його походження, характеристики, що впливають на застосування заходів тарифного та/або нетарифного регулювання 3.1.9. Наявне класифікаційне рішення щодо ідентичного та/або подібного товару про визначення коду товару".
Посадовою особою митниці в присутності уповноваженої особи декларанта, з метою визначення фізичних якостей товару відібрано проби і зразки спірного товару, що підтверджується актом про взяття проб (зразків) товарів від 26.09.2023 №1/2023.
Висновок експерта, отриманий на підставі дослідження проб (зразків) товарів, жодним чином не суперечить інформації щодо виду та складу товару, зазначеній позивачем при поданні ним митної декларації.
Проби (зразки), взяті на підставі акта про взяття проб (зразків) товарів від 26.09.2023 № 1/2023. Підставою є спрацювання заходу СУР 905-3 «Взяття проб (зразків) товарів для проведення досліджень (аналізу, експертизи) з метою встановлення характеристик,
визначальних для класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД».
Керівництвом Тернопільської митниці складено запит на проведення досліджень від 26.09.2023 № 1/2023 з посиланням на акт та підставу проведення досліджень, мету подання запиту (а.с.104-105).
Відповідно до ч. 7 ст. 356 МКУ декларанти або уповноважені ними особи мають право бути присутніми під час взяття проб (зразків) товарів посадовими особами митного органу та інших державних органів.
Скаржник в апеляційній скарзі не зазначає про те, що відібрання проб (зразків) товару посадовими особами митного органу здійснювалось без його повідомлення, або було порушено право на перебування представника декларанта при відібранні проб (зразків), а лише зазначено про відсутність мотивованого рішення. Проте, таке посилання позивача є формальною підставою і не може бути єдиною та беззаперечною обставиною, за встановлених у справі іншх обставин, для скасування рішення про визначення коду товару.
Щодо доводів позивача про прийняття відповідачем оскаржуваного рішення за старою формою, суд зазначає наступне.
За твердженнями відповідача, посадовими особами відділу класифікації товарів та митно-тарифного регулювання Управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Тернопільської митниці усі прийняті рішення щодо класифікації товарів, затверджені за формою згідно з додатком 1 до Порядку роботи митних органів при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України (далі - Порядок), затвердженого наказом Міністерства фінансів України 30 травня 2012 року № 650 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 23 грудня 2022 року № 455 (далі - Наказ № 455)), реєструються в електронному журналі рішень, згідно з п. 21 розділу II Порядку та, окрім цього, в роздрукованому вигляді зберігаються у службовому кабінеті.
Інформація, що міститься в модулі "Класифікаційні рішення" АСМО "Інспектор", в тому числі форма рішення щодо класифікації товарів, котра має відмінну форму від затвердженої Порядком, є службовою інформацією і використовується у службових цілях між підрозділами митниці.
В той же час, на сьогоднішній день Держмитслужбою не здійснено оновлення модуля "Класифікаційні рішення" в АСМО "Інспектор" згідно вимог Наказу № 455 в частині оновлення форми рішення, котра заповнюється.
Проте, визначаючись щодо можливості вважати наведені обставини достатніми для скасування рішення про визначення коду товару від 09.10.23 № КТ-UА403000-0029-2023, суд вірно звернув увагу на потребі з`ясування обґрунтованості та суті прийнятого рішення.
Формальне недотримання форми рішення не є прямим наслідком скасування такого рішення.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що графа 5 "Обґрунтування класифікації товару" нової форми Рішення за своєю суттю та змістом є аналогічною графі "Документи, на основі яких приймалось рішення" форми електронного Рішення АСМО "Інспектор", яке було прийнято позивачем, наведені графи містять ідентичний текст: "Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), викладена у додатку до Закону України від 19.10.2022 №2697-ІХ "Про Митний тариф України"; Пояснення до УКТЗЕД, затверджені наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 Ns 543; Основні правила інтерпретації УКТЗЕД 1, 6; Примітка 3 до Розділу XVI УКТЗЕД; тексти УКТЗЕД: товарної позиції 8525 та відповідні тексти товарних підпозицій, категорій та підкатегорій; пояснення до товарної позиції 8525; товаросупровідні документи; технічний опис товару; фото товарів, акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу за митною декларацією від 19.09.2023 №23UA403070003723U9; висновок Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби (СЛЕД Держмитслужби) №142000-3302-0369 від 03.10.2023 року".
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що оскільки рішення про визначення коду товару від 09.10.23 № КТ-UА403000-0029-2023 містить належні обґрунтування, а встановлені у справі обставини справи та наявні в матеріалах справи докази підтверджують обґрунтованість висновків відповідача щодо класифікації ввезеного позивачем товару за кодом 8525890090 згідно УКТЗЕД, доводи позивача про невідповідність рішення відповідача встановленій формі не можуть бути самостійною підставою для скасування такого рішення.
Щодо доводів позивача про недотримання відповідачем принципу "належного урядування".
Так, дотримання принципу "належного урядування" є важливим, проте в діях відповідача судом не було встановлено порушення такого принципу, оскільки Тернопільська митниця у спірних правовідносинах діяла вчасно, в належний і послідовний спосіб, визначений чинним законодавством, з урахуванням усіх обставин та наданих позивачем документів.
Решта доводів позивача, наведених у апеляційній скарзі, не спростовують правильних висновків суду першої інстанції.
Колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Розподіл судового збору не здійснюється у відповідності до норм ст. 139 КАС України.
Керуючись п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «НВЕКТЕХ» - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 травня 2024 року у справі №160/31315/23 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках та в строки, визначені статтями 328, 329 КАС України.
Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 17.10.2024, повний текст постанови виготовлено 21.10.2024.
Головуючий - суддя Н.П. Баранник
суддя Н.І. Малиш
суддя А.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2024 |
Оприлюднено | 23.10.2024 |
Номер документу | 122447494 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні