П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 жовтня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/4613/24
Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н.В. Дата і місце ухвалення: 11.07.2024 р., м.Одеса
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого Ступакової І.Г.
суддів Бітова А.І.
Лук`янчук О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНГАРД-ОПТ» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А :
В лютому 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «Авангард-Опт» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення №10530346/43331493 від 08.02.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №252 від 16.08.2023 року на суму 88257,26 грн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №252 від 16.08.2023 року на суму 88257,26 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення №10530350/43331493 від 08.02.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №258 від 16.08.2023 року на суму 111021,34 грн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №258 від 16.08.2023 року на суму 111021,34 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення №10530347/43331493 від 08.02.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №261 від 16.08.2023 року на суму 202073,74 грн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №261 від 16.08.2023 року на суму 202073,74 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення №10530348/43331493 від 08.02.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №262 від 16.08.2023 року на суму 88994,78 грн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №262 від 16.08.2023 року на суму 88994,78 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення №10530349/43331493 від 08.02.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №276 від 16.08.2023 року на суму 36604,21 грн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №276 від 16.08.2023 року на суму 36 604,21 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що на виконання умов договору поставки №АО-08/20 від 07.09.2020 р. позивачем було поставлено контрагенту товар. Маючи статус платника ПДВ ТОВ «Авангард-Опт» виписало податкові накладні від 16.08.2023р. №252, №258, №261, №262, №276 та направило їх на реєстрацію в ЄРПН. Однак, реєстрацію податкових накладних контролюючим органом зупинено з посиланням на те, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. Підприємству запропоновано надати копії первинних документів, підтверджуючих здійснення господарських операцій по виписаних податкових накладних. Надані в подальшому ТОВ «Авангард-Опт» первинні документи не враховано Комісією та 08.02.2024 р. прийнято спірні рішення про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних, обґрунтовані наданням платником податків документів, складених з порушенням законодавства. Такі рішення позивач вважає незаконними та зазначає, що вони не містять конкретизації які саме документи складено з порушенням законодавства та в чому саме таке порушення полягає. До того ж, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом не конкретизовано переліку документів, які необхідно було подати ТОВ «Авангард-Опт».
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 року позов товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард-Опт» задоволено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, не повне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення від 11.07.2024 р. з ухваленням по справі нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову ТОВ «Авангард-Опт».
В своїй скарзі апелянт зазначає про необґрунтованість висновку суду першої інстанції про те, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік. Апелянт стверджує, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. При цьому, відповідні первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність».
Також, апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки посиланням Головного управління ДПС в Одеській області на виявлені порушення у поданих ТОВ «Авангард-Опт», на виконання вимог Порядку №520, документах. Зокрема, відсутні серед документів права водіїв, які здійснювали операцію з перевезення, відсутні штатний розпис на підтвердження наявності робочої сили, відсутні платіжні доручення, які б підтверджували факт сплати за товар.
Посилається апелянт і на те, що вимога позову щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасною, оскільки належним способом захисту порушеного права позивача буде зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації зазначених податкових накладних.
Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю «АВАНГАРД-ОПТ» код ЄДРПОУ 43331493, зареєстроване юридичною особою 05.11.2019 року.
Основним видом діяльності ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» за КВЕД є: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.07.09.2020 року ТОВ «АВАНГАДР-ОПТ» уклало з ТОВ «НОВИЙ СТИЛЬ ДЕКОРА» договір поставки №АО-10/20 на виконання умов якого 17.08.2023 року поставило товар, а саме: 1) ЕВН ZANUSSI ZWH/SD SYMPHONY DRY на загальну суму 58123,87 грн у т.ч. ПДВ 9687,31 грн; 2) гіпсокартон на загальну суму 88803,65 грн, в т.ч. ПДВ 14800,61 грн.
Взаємовідносини TOB «АВАНГАРД-ОПТ» з Приватним підприємством «ХЕРСОНОПТОРГ» (код ЄДРПОУ34458003) регулюються умовами визначеними у Договорі постачання №АО-08/20 від 07.09.2020 року.
Згідно з замовленням покупця №17-07-23-3 від 17.07.2023 року ТОВ«АВАНГАРД-ОПТ» реалізувало товар на адресу ПП «ХЕРСОНОПТОРГ» за видатковою накладною №212 від 16.08.2023 р. на загальну суму 111021,34 грн., в т.ч. ПДВ 18503,56 грн., у зв`язку з чим була складена податкова накладна №258 від 16.08.2023 (реєстраційний №9242202083 від 18.09.2023 р.) на загальну суму 111021,34 грн., в т.ч. ПДВ 18503,56 грн., реєстрація якої зупинена.
Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно товарно-транспортної накладної №16/08-4 від 16.08.2023 року.
Стан розрахунків між ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та ПП «ХЕРСОНОПТОРГ» відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за Серпень 2023 р. - Грудень 2023 р. та Акт звірки з 01.07.2023 по 31.12.2023 р.
Реалізований товар був придбаний у вітчизняних постачальників , а саме АЛЬЯНС УКРАЇНА КФ ТОВ (код ЄДРПОУ 41692188 ) згідно Договору поставки №3 від 28.01.2021 р., за видатковою накладною:
№20220 від 02,02,2022 р, на загальну суму 4 454,32 грн., в т.ч, ПДВ 742,39 грн.
№115804 від 16.12.2022 р. на загальну суму 14 416,08 грн., в т.ч. ПДВ 2 402,68 грн.
№115808 від 16.12.2022 р. на загальну суму 14808,30 грн., в т.ч. ПДВ 2 480,05 грн.
№5284 від 19.01.2023 р. на загальну суму 9 518,40 грн., в т.ч. ПДВ 1 586,40 грн.
№5292 від 19.01.2023 р. на загальну суму 4 184,82 грн., в т.ч. ПДВ 697,47 грн.
№5380 від 19.01.2023 р. на загальну суму 4 134,00 грн., в т.ч. ПДВ 689,00 грн.
№16611 від 27.02.2023 р. на загальну суму 16 349,76 гри., в т.ч. ПДВ 2 724,96грн.
№16614 від 27.02.2023 р. на загальну суму 15 129,36 грн., в т.ч. ПДВ 2 521,56 грн.
№16615 від 27.02,2023 р. на загальну суму 15 465,60 грн., в т.ч. ПДВ 2 577,60 грн.
№16616 від 27.02.2023 р. на загальну суму 18 596,88 грн., в т.ч. ПДВ 3 099,48 грн.
№16617 від 27.02.2023 р. на загальну суму 9 096,24 грн., в т.ч. ПДВ 1 516,04 грн.
№16624 від 27.02.2023 р. на загальну суму 19 603,68 грн., в т.ч. ПДВ 3 267,27 грн.
Стан розрахунків між ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та АЛЬЯНС УКРАЇНА КФ ТОВ (код ЄДРПОУ 41692188 )відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості порахунку 631 за Червень 2021 р.-Червень 2023 р.
Також, згідно з замовленням покупця №17-07-23-3 від 17.07.2023 року ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» реалізувало товар на адресу ПП «ХЕРСОНОПТОРГ» за видатковою накладною №254 від 16.08.2023 р. на загальну суму 36604,21 грн., в т.ч. ПДВ 6100,70 грн., у зв`язку з чим була складена податкова накладна №276 від 16.08.2023 (реєстраційний №9242227433 від 18.09.2023 р.) на загальну суму 36604,21 грн., в т.ч. ПДВ 6100,70 грн., реєстрація якої зупинена.
Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно товарно-транспортної накладної №16/08-4 від 16.08.2023 року.
Стан розрахунків між ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та ПП «ХЕРСОНОПТОРГ» відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за Серпень 2023 р. - грудень 2023 р. та Акт звірки з 01.07.2023 по 31.12.2023 р.
Реалізований товар був придбаний у вітчизняних постачальників, а саме, СФЕРАПЛАСТ ТОВ (код ЄДРПОУ 40186724) згідно Договору поставки №158 від 14.06.2021 р., за видатковою накладною №815 від 15.12.2021 р. на загальну суму 190 666,80 грн., в т.ч. ПДВ 31 777,80 грн.
Стан розрахунків між ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та СФЕРАПЛАСТ ТОВ (код ЄДРПОУ 40186724) відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 за Червень 2021 р. - Червень 2023 р.
Також, згідно з замовленням покупця №17-07-23-3 від 17.07.2023 року ТОВ«АВАНГАРД-ОПТ» реалізувало товар на адресу ПП «ХЕРСОНОПТОРГ» за видатковою накладною №222 від 16.08.2023 р. на загальну суму 88994,78 грн., в т.ч. ПДВ 14832,46 грн., у зв`язку з чим була складена податкова накладна №262 від 16.08.2023 (реєстраційний №9242220573 від 18.09.2023 р.) на загальну суму 88994,78 грн., в т.ч. ПДВ 14832,46 грн., реєстрація якої зупинена.
Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно товарно-транспортної накладної №16/08-4 від 16.08.2023 року.
Стан розрахунків між ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та ПП «ХЕРСОНОПТОРГ» відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за Серпень 2023 р. - Грудень 2023 р. та Акт звірки з 01.07.2023 по 31.12.2023 р.
Реалізований товар був придбаний у вітчизняних постачальників , а саме, АТ-ІНЖИНІРІНГ ТОВ (код ЄДРПОУ 31776232 ) згідно Договору поставки №251 від 15.06.2021 р., за видатковою накладною:
№SI0000497145 від 29.04.2022 р. на загальну суму 10720,56 грн., в т.ч. ПДВ 1786,76грн.
№SI0000507206 від 09.08.2022 р. на загальну суму 83745,90 грн., в т.ч. 13 957,65 грн.
№SI0000511828 від 27.09.2022 р. на загальну суму 31491,36 грн., в т.ч. 5248,56 грн.
№SI0000523698 від 20.01.2023 р. на загальну суму 21 151,86 грн., в т.ч. 3 525,31 грн.
№SI0000528897 від 17,03.2023 р. на загальну суму 38 431,08 грн., в т.ч. 6 405,18 грн.
Стан розрахунків між TOB «ABАНГАРД-ОПТ» та АТ-ІНЖИНІРІНГ ТОВ (код ЄДРПОУ 31776232 ) відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 за Червень 2021 р. - Грудень 2023 р.
Також, згідно з замовленням покупця №17-07-23-3 від 17.07.2023 року ТОВ«АВАНГАРД-ОПТ» реалізувало товар на адресу ПП «ХЕРСОНОПТОРГ» за видатковою накладною №219 від 16.08.2023 р. на загальну суму 202073,74 грн., в т.ч. ПДВ 33678,96 грн., у зв`язку з чим була складена податкова накладна №261 від 16.08.2023 (реєстраційний №9242226201 від 18.09.2023 р.) на загальну суму 202073,74 грн., в т.ч. ПДВ 33678,96 гри., реєстрація якої зупинена.
Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно товарно-транспортної накладної №16/08-4 від 16.08.2023 року.
Стан розрахунків між ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та ПП «ХЕРСОНОПТОРГ» відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за Серпень 2023 р. - Грудень 2023 р. та Акт звірки з 01.07.2023 по 31.12.2023 р.
Реалізований товар був придбаний у вітчизняних постачальників , а саме, ПОЛІСАН ВП ТОВ (код ЄДРПОУ 32318370) за видатковими накладними:
№2156050 від 02.07.2022 р. на загальну суму 23217,60 грн., в т.ч. ПДВ 3869,60 грн.
№2172449 від 19.07.2022 р. на загальну суму 113055,84 грн., в т.ч. ПДВ 18842,64 грн.
№2172459 від 27.07.2022 р. на загальну суму 179618,54 грн., в т.ч. ПДВ 29936,42 грн.
№2172462 від 27.07.2022 р. на загальну суму 105387,86 грн., в т.ч. ПДВ 17564,64 грн.
№2172463 від 27 07.2022 р. на загальну суму 66 119,40 грн., в т.ч. ПДВ 11 019,90грн.
№2176750 від 27.07.2022 р. на загальну суму 134491,20 грн., в т.ч. ПДВ 22415,20 грн.
№2202877 від 22.08.2022 р. на загальну суму 27 106,80 грн., в т.ч. ПДВ 4 517,80 грн.
№2202879 від 22.08.2022 р. на загальну суму 52970,40 грн., в т.ч. ПДВ 8828,40 грн.
№2222453 від 16.09.2022 р. на загальну суму 23 394,00 грн., в т.ч. ПДВ 3 899,00 грн.
№2233095 від 30.09.2022 р. на загальну суму 9 345,60 грн., в т.ч. ПДВ 1 557,60грн.
№2241344 від 14.10.2022 р. на загальну суму 9 399,00 грн., в т.ч. ПДВ 1 566,50грн.
№2251280 від 26.10.2022 р, на загальну суму 25 428,00 грн,, в т.ч, ПДВ 4 238,00 грн.
№2259080 від 26.10.2022 р. на загальну суму 4 816,20 грн., в т.ч. ПДВ 802,70 грн.
№2275666 від 16.12.2022 р. на загальну суму 13 273,20 грн., в т.ч. ПДВ 2 212,20 грн.
№2281719 від 27.01.2023 р. на загальну суму 8 437,20 грн,, в т.ч, ПДВ 1406,20 грн.
№2281720 від 27.01.2023 р. на загальну суму 13 146,00 грн., в т.ч. ПДВ 2191,00 грн.
№2292965 від 17.02.2023 р. на загальну суму 6 932,40 грн,, в т.ч, ПДВ 1155,40 грн
№2304235 від 10.03.2023 р. на загальну суму 21 063,60 грн,, в т.ч, ПДВ 3510,60 грн.
№2314805 від 24.03.2023 р. на загальну суму 9 197,40 грн., в т.ч. ПДВ 1532,90 грн.
№2330498 від 07.04.2023 р. на загальну суму 18 216,60 грн., в т.ч. ПДВ 3036,10 грн.
№2330499 від 07.04.2023 р. на загальну суму 17 885,40 грн., в т.ч. ПДВ 2980,90 грн.
№2330500 від 07.04.2023 р. на загальну суму 5 718,00 грн,, в т.ч, 953,00грн.
№2344073 від 21.04.2023 р. на загальну суму 31 928,60 грн,, в т.ч, 5321,43 грн.
№2372444 від 22.05.2023 р. на загальну суму 13 767,00 грн,, в т.ч, 2294,50 грн.
№2372445 від 22.05.2023 р. на загальну суму 9 570,00 грн., в т.ч. 1 595,00 грн.
№2389343 від 02.06.2023 р. на загальну 29 812,80 грн., в т.ч. 4 968,80 грн.
№2390929 від 02.06.2023 р. на загальну 25 267,80 грн., в т.ч. 4211,30 грн.
Стан розрахунків між ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та ПОЛІСАН ВП ТОВ (код ЄДРПОУ 32318370) відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 за Червень 2021 р. - Червень 2023 р.
Також, згідно з замовленням покупця №17-07-23-3 від 17.07.2023 року ТОВ«АВАНГАРД-ОПТ» реалізувало товар на адресу ПП «ХЕРСОНОПТОРГ» за видатковою накладною №205 від 16.08.2023 р. на загальну суму 88257,26 грн., в т.ч. ПДВ 14709,54 грн., у зв`язку з чим була складена податкова накладна №252 від 16.08.2023 (реєстраційний №9242227481 від 18.09.2023 р.) на загальну суму 88257,26 грн., в т.ч. ПДВ 14709,54 грн., реєстрація якої зупинена.
Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно товарно-транспортної накладної №16/08-4 від 16.08.2023 року.
Стан розрахунків між ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та ПП «ХЕРСОНОПТОРГ» відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за Серпень 2023 р. - Грудень 2023 р. та Акт звірки з 01.07.2023 по 31.12.2023 р.
Реалізований товар був придбаний у вітчизняних постачальників , а саме, АВТО-КОМФОРТ ПЛЮС ТОВ (код ЄДРПОУ 42444456 ) згідно Договору поставки №16 від 15.04.2021р. за видатковими накладними:
№10804 від 03.08.2021 р. на загальну суму 100 048,77 грн., в т.ч. ПДВ 16 674,80 грн.
№13044 від 10.09.2021 р. на загальну суму 12 148,86 грн., в т.ч. ПДВ 2 024,81 грн.
№9033 від 16.09.2022р. на загальну суму 12541,20 грн., в т.ч. ПДВ 2090,20 грн.
№1941 від 03.03.2023 р. на загальну суму 29 978,64 грн., в т.ч. ПДВ 4 996,44 грн.
№2834 від 15.03.2023 р. на загальну суму 12 523,88 грн., в т.ч. ПДВ 2 087,32 грн.
Стан розрахунків між ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» та АВТО-КОМФОРТ ПЛЮС ТОВ (код ЄДРПОУ 42444456 ) відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 за Квітень 2021 р. - Червень 2023 р.
Однак за отриманими квитанціями від 18.09.2023 року позивача повідомлено, що реєстрація ПН від 16.08.2023р. №252, №258, №261, №262, №276 зупинена, оскільки ПН складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомлено: показник «D»=1.6667%, «P»=0 Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
06.02.2024 позивачем подано контролюючому органу повідомлення №1 №2, №3 №4, №6 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Проте Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації ПН від 16.08.2023 р. №252, №258, №261, №262, №276 Рішення прийнято з підстави - надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Не погодившись із вищезазначеними рішеннями, позивач звернувся до суду із адміністративним позовом у цій справі.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов товариства, виходив з того, що в квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних позивача відповідачем не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію цих податкових накладних. Також, суд зазначив, що оспорювані рішення містять лише загальне твердження про надання платником податків копій документів складених з порушенням законодавства без жодної конкретизації, в чому саме проявляються вказані порушення. Відтак, за висновками суду, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Відповідно до п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Аналогічні за своїм змістом положення визначено п.201.10 ст.201 ПК України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11.12.2019р. №1165 (далі Порядок №1165).
Відповідно до п.4, п.5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Згідно п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Вимоги до квитанції визначено п.11 Порядку №1165.
У постановах від 03.06.2021р. по справі №822/2095/18, від 24.06.2021р. по справі №140/2034/19 Верховний Суд вказав, що первинним об`єктом судового дослідження у справі, предметом якої є визнання протиправним та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, є обставини, за яких відповідач вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної та приймав рішення про відмову у її реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.
З огляду на зазначене, враховуючи правові висновки Верховного Суду, в межах предмету розгляду даної адміністративної справи, суд апеляційної інстанції надає оцінку як правомірності дій податкового органу по зупиненню реєстрації податкових накладних та наявності підстав для витребування від позивача пояснень та копій документів, так і законності та обґрунтованості прийнятих Комісією рішень про відмову в їх реєстрації.
На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості платника податку визначені додатком 1 до Порядку №1165.
У додатку №1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема п. 8 «у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.».
Критерій, зазначений у п.8 Додатку 1 до Порядку №1165 свідчить про те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Водночас, в порушення норм 10-11 Порядку №1165, в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.
Відповідач послався лише на номер пункту та не конкретизував, про який саме ризик платника податку йдеться.
В порушення п. 11 Порядку №1165, квитанції містять вимогу про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення. Зазначене фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
У постановах від 25.11.2022р. по справі №320/3484/21, від 11.04.2024р. по справі №500/4244/22, від 22.05.2024р. по справі №640/26298/21 Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019р. №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем подано до контролюючого органу пояснення щодо операцій, які здійснено на підставі податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, до яких долучено копії наявних документів.
У спірних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних Головне управління ДПС в Одеській області зазначило про надання товариством документів, складених з порушенням законодавства, без конкретизації того, про які саме документи йде мова, а також в чому саме такі порушення полягають.
Рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на відсутність серед документів прав водіїв, які здійснювали операцію з перевезення, штатного розпису на підтвердження наявності робочої сили, а також ненадання платіжних документів, оскільки про зазначене безпосередньо не вказано у рішеннях в якості підстави для відмови в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
До того ж, пунктом 9 Порядку №520 контролюючому органу надано право направлення платнику податків повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі з пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Таким правом Комісія не скористалася та прийняла спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, які належним чином не обґрунтувала.
На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 10530346/43331493 від 08.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 252 від 16.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 10530350/43331493 від 08.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 258 від 16.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 10530347/43331493 від 08.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 261 від 16.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 10530348/43331493 від 08.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 262 від 16.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 10530349/43331493 від 08.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 276 від 16.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.
Також, колегія суддів вважає обґрунтованим задоволення судом першої інстанції вимог позову про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні.
Аналогічну правову позицію щодо способу відновлення порушеного права платника податків висловлено Верховним Судом у постановах від 12.04.2023р. по справі №500/1836/22, від 27.04.2023р. по справі №460/8040/20, від 20.04.2023р. у справі №380/4746/22, від 06.03.2024р. по справі №440/3706/23, від 11.04.2024р. по справі №500/4244/22.
Таким чином, доводи апеляційної скарги Головного управління ДПС в Одеській області не спростовують правильність висновків суду першої інстанції про задоволення позову ТОВ «Авангард-Опт», а тому підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача та скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не вбачає.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, тому постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Повний текст судового рішення виготовлений 21 жовтня 2024 року.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук`янчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2024 |
Оприлюднено | 23.10.2024 |
Номер документу | 122447637 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні