ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 704/753/14-а
УХВАЛА
17 жовтня 2024 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Кучми А.Ю.,
суддів Аліменка В.О., Безименної Н.В.
за участю секретаря Островської О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 24 вересня 2014 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И Л А:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати дії відповідача щодо відмови у виплаті належної одноразової компенсації за шкоду, заподіяної здоров`ю, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, інваліду III групи, у зв`язку з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, та зобов`язати виплатити компенсації, згідно статті 48 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Постановою Тальнівського районного суду Черкаської області від 27.06.2014 у задоволенні позову відмовлено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2014 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено.
Постанову Тальнівського районного суду Черкаської області від 27.06.2014 скасовано та прийнято нову постанову, якою позовні вимоги задоволено.
Визнано неправомірними дії управління соціального захисту населення Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області щодо відмови у виплаті ОСОБА_1 одноразової компенсації за шкоду заподіяну здоров`ю, як особі, яка постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи в розмірі 30 мінімальних заробітних плат, відповідно до статті 48 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Зобов`язано управління соціального захисту населення Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 одноразової компенсації за шкоду заподіяну здоров`ю, як особі, яка постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи в розмірі 30 мінімальних заробітних плат, відповідно до статті 48 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
В подальшому, ухвалою Тальнівського районного суду Черкаської області від 16.12.2021 заяву ОСОБА_1 про заміну сторони виконавчого провадження задоволено. Замінено боржника Управління соціального захисту населення Тальнівської РДА Черкаської області у виконавчому провадженні щодо виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2014 в справі адміністративного судочинства № 704/753/14-а його правонаступником - Управлінням соціального захисту населення Звенигородської РДА Черкаської області.
16.04.2024 позивачем подано заяву про встановлення судового контролю, в якій просить зобов`язати Управлінням соціального захисту населення Звенигородської РДА Черкаської області подати у встановлений судом строк звіт про виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2014 у справі №704/753/14-а.
Дана заява обґрунтована тим, що відповідачем не виконано судове рішення, яке набрало законної сили.
Відповідачем подано пояснення на заяву про встановлення судового контролю, які обґрунтовані тим, що судове рішення невиконано з підстав відсутності відповідних видатків з державного бюджету.
Відповідно до ст.ст. 129, 129-1 Конституції України обов`язковість рішень суду визначена як одна з основних засад судочинства. Суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Згідно ст. 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судових рішень має наслідком юридичну відповідальність, установлену законом.
Аналогічна норма закріплена в ст. 370 КАС України, згідно з якою судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Положеннями ч. 1 ст. 382 КАС України передбачено, що суд який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Частиною 2 вказаної норми встановлено, що за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Половина суми штрафу стягується на користь позивача, інша половина - до Державного бюджету України (ч. 3 ст. 382 КАС України).
Таким чином, Кодексом адміністративного судочинства України чітко визначено, що судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах покладено на суд, який, в разі неподання такого звіту, ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання постанови, штраф.
Разом з цим, судова колегія зауважує, що згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини для цілей статті 6 Конвенції виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина «судового розгляду» (зокрема, пункт 43 рішення від 20.07.2004 у справі «Шмалько проти України»).
Як зазначив Європейський суд з прав людини у рішенні від 06.09.1978 у справі «Класс та інші проти Німеччини», «одним з основоположних принципів демократичного суспільства є принцип верховенства права, пряме посилання на який міститься у преамбулі Конвенції. Із принципу верховенства права випливає, зокрема, що втручання органів виконавчої влади у права людини має підлягати ефективному нагляду, який, як правило, повинна забезпечувати судова влада. Щонайменше це має бути судовий нагляд, який найкращим чином забезпечує гарантії незалежності, безсторонності та належної правової процедури» (пункт 55).
З огляду на викладене, встановлення судом контролю за виконанням судового рішення є заходом для забезпечення конституційного права на судовий захист.
Як вбачається зі змісту постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2014 відповідач був зобов`язаний провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 одноразової компенсації за шкоду заподіяну здоров`ю, як особі, яка постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи в розмірі 30 мінімальних заробітних плат, відповідно до статті 48 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Разом із тим, станом на момент розгляду заяви позивача про встановлення судового контролю, дане судове рішення до цього часу не виконано.
Відповідно до пояснень позивача судом встановлено, що Управлінням соціального захисту населення Тальнiвської районної державної адміністрації було проведено нарахування компенсації, згідно рішення суду в розмірі 36 540,00 грн.
Однак, Управління соціального захисту населення Тальнiвської районної державної адміністрації не в змозі було виконати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 вересня 2014 року у справі №704/753/14-а у зв`язку з тим, що кошторис Управління не містив відповідного коду економічної класифікації видатків бюджету, який би відповідав економічний сутності боргу в частині виплати та в зв`язку з не надходженням коштів з державного бюджету.
Відповідач посилається на те, що для врегулювання питання виплати, згідно рішень суду Кабінетом Міністрів України прийнята постанова від 26.08.2021 №902 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання рішень суду», згідно якої сума заборгованості щомісячно подається Управлінням як заборгованість за програмою КПКВК 2501290 «Забезпечення виконання рішень суду за рахунок коштів державного бюджету» до Департаменту соціального захисту населення Черкаської ОДА. У 2022-2023 роках кошти за даною програмою не надходили.
Відповідно до листа Міністерства соціальної політики від 17.04.2024 №1321/0/290-24/44 Законом України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» ЗУ за бюджетною програмою КПКВК 2501290 «Забезпечення виконання рішень суду за рахунок коштів державного бюджету» передбачено видатки в обсязі 100 000,00 тис. гривень, з дотриманням певної пріоритетності напрямів, а саме:
1) забезпечення виконання грошових зобов`язань, які виникли на підставі рішень на користь стягувана, щодо якого винесено рішення, боржниками у виконанні яких визначено Мінсоцполітики та Нацсоцслужбу, а також відшкодування моральної шкоди та СУДОВИХ витрат, сплати виконавчого збору, витрат і штрафів, накладених державним виконавцем;
2) забезпечення виконання грошових зобов`язань щодо виплати ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань разової грошової допомоги до 5 травня у розмірах, визначених ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та «Про жертви нацистських переслідувань», боржниками у виконанні яких визначено регіональні, районні органи соціального захисту, центри з нарахування та здійснення соціальних виплат.
Управління соціального захисту населення як орган виконавчої влади нижчого рівня, здійснює тільки виплату коштів, які передбачені плановими асигнуваннями на відповідний рік.
Відповідач зазначає, що Управління соціального захисту населення Звенигородської районної державної адміністрації фінансується з державного бюджету, а отже, здійснити будь-яку виплату самостійно без надходження видатків з бюджету не має права.
Суд апеляційної інстанції в судовому засідання запросив у представника відповідача належним чином звірені докази вчинення дій, направлених на виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2014 чи докази неможливості її виконання, зокрема, надати пояснення щодо перебування на черзі по даній виплаті ОСОБА_1
11.10.2024 відповідачем до суду апеляційної інстанції надано пояснення, в яких зазначено наступне.
Управлінням соціального захисту населення Звенигородської районної державної адміністрації Черкаської області надіслано лист до Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації з порушеного питання.
08.10.2024 Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації надав роз`яснення щодо виплати у 2024 році за бюджетною програмою КПКВК 2501290 «Забезпечення виконання рішень суду за рахунок коштів державного бюджету» з дотриманням певної пріоритетності напрямів відповідно до листа Міністерства соціальної політики від 17.04.2024 № 1321/0/290-24/44.
На сьогодні кошти виділені та виплачуються по судових рішеннях винесених на користь громадян, що підлягають виконанню, а саме: виплата разової грошової допомоги до 5 травня ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань, а також відшкодування моральної шкоди та судових витрат.
За повідомленням Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації в області на обліку перебуває 4 особи в тому числі і ОСОБА_1 щодо виплати по судових рішеннях винесених на користь громадян, що підлягають виконанню, а саме: інші соціальні виплати, крім виплати разової грошової допомоги до 5 травня ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань.
На сьогодні кошти на інші соціальні виплати, крім виплати разової грошової допомоги до 5 травня ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань не виділені.
Щомісячно Управлінням соціального захисту населення Звенигородської районної державної адміністрації Черкаської області до Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації подається інформація щодо потреби в бюджетних асигнуваннях для забезпечення грошових зобов`язань, які виникли на підставі рішень на користь стягувача за бюджетною програмою КПКВК 2501290 «Забезпечення виконання рішень суду».
Разом із тим, аналізуючи надані документи колегія суддів дійшла висновку, що відповідачем не надано жодного доказу на підтвердження вчинення дій з метою виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2014 чи неможливості її виконання.
Жодного доказу, який підтверджує включення позивача до відповідної черги на отримання грошових коштів на виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2014 відповідачем подано не було.
Таким чином, на даний час відсутня можливість у суду апеляційної інстанції взагалі встановити на якому етапі перебуває виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2014 і чи виконується дане рішення взагалі.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що невиконання судового рішення протягом такого тривалого часу (десять років) є неприпустимим та у разі відсутності поважних причин такого невиконання, з підтвердженням належними доказами, буде розцінюватися як грубе порушення конституційних прав позивача з усіма відповідними негативними наслідками для суб`єкта владних повноважень, що допустив такі порушення.
За наведених обставин та з огляду на вказані приписи норм законодавства, колегія суддів дійшла до висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача подати звіт про виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2014 у справі №704/753/14-а.
Також, колегія суддів вказує, що поданий звіт повинен містити обґрунтовані докази належного виконання судового рішення з урахуванням обставин, які були дослідженні в даній ухвалі.
Керуючись ст.ст. 9, 77, 80, 321, 325, 328, 382 КАС України, колегія суддів,
У Х В А Л И Л А:
Заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю - задовольнити.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Звенигородської районної державної адміністрації Черкаської області подати звіт про виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2014 у справі №704/753/14-а, в порядку ст.382 КАС України в місячний строк з дня отримання даної ухвали.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.
Повний тест ухвали виготовлено 21.10.2024.
Головуючий-суддя:А.Ю. Кучма Судді:В.О. Аліменко Н.В. Безименна
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2024 |
Оприлюднено | 22.10.2024 |
Номер документу | 122448269 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Інші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кучма Андрій Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні