Постанова
від 08.10.2024 по справі 910/19199/23
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" жовтня 2024 р. Справа№ 910/19199/23

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Тищенко О.В.

суддів: Гончарова С.А.

Яковлєва М.Л.

без повідомлення учасників справи

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «БГС Рейл Карго» на рішення Господарського суду міста Києва від 28.06.2024

у справі № 910/19199/23 (суддя Бондаренко-Легких Г.П.)

за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця»

до Товариства з обмеженою відповідальністю «БГС Рейл Карго»

про стягнення 60 465,84 грн

В С Т А Н О В И В :

Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «БГС РЕЙЛ КАРГО» про стягнення плати за користування вагонами в сумі 60 465,84 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за Договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-41429938/2020-0001 від 07.08.2020 в частині здійснення оплати за користування вагонами, затриманими під час перевезення не з вини перевізника.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 28.06.2024 позов задоволено.

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «БГС РЕЙЛ КАРГО» на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» суму боргу за користування вагонами у розмірі 60 465 грн 84 коп. та суму судового збору у розмірі 2 684 грн 00 коп.

Не погоджуючись з ухваленим рішенням суду першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю «БГС Рейл Карго» 19.07.2024 звернувся до Північного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, сформованою в системі «Електронний суд» 19.07.2024, у якій просив суд скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 28.06.2024 у справі №910/19199/23 та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог. Просив поновити строк на апеляційне оскарження.

В обґрунтування апеляційної скарги, скаржник вказав, що місцевий господарський суд, не повно та не об`єктивно з`ясував усі фактичні обставини справи, не дослідив і не надав правової оцінки наявним у матеріалах справи доказам, а тому, на думку скаржника, рішення суду прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу № 910/19199/23 передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя - Тищенко О.В. судді: ОСОБА_1, Гончаров С.А.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 23.07.2024 витребувано у Господарського суду міста Києва матеріали справи № 910/19199/23. Відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, які визначені главою 1 розділу IV Господарського процесуального кодексу України, за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «БГС Рейл Карго» на рішення Господарського суду міста Києва від 28.06.2024 у справі №910/19199/23.

08.08.2024 до Північного апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи № 910/19199/23.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 12.08.2024 поновлено Товариству з обмеженою відповідальністю «БГС Рейл Карго» на рішення Господарського суду міста Києва від 28.06.2024 у справі №910/19199/23. Відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «БГС Рейл Карго» на рішення Господарського суду міста Києва від 28.06.2024 у справі № 910/19199/23. Призначено до розгляду на 08.10.2024 без повідомлення (виклику) учасників справи.

27.08.2024 до Північного апеляційного господарського суду надійшов відзив позивача на апеляційну скаргу відповідача, в якому позивач просив відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а рішення господарського суду міста Києва від 28.06.2024 у справі №910/19199/23 залишити без змін.

У зв`язку зі звільненням у відставку судді ОСОБА_1, який входить до складу колегії суддів, протоколом повторного автоматизованого розподілу справи між суддями від 08.10.2024 у справі № 910/19199/23 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Тищенко О.В., судді: Яковлєв М.Л., Гончаров С.А.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 08.10.2024 прийнято справу №910/19199/23 за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «БГС Рейл Карго» на рішення Господарського суду міста Києва від 28.06.2024 колегією суддів у складі: головуючий суддя - Тищенко О.В., судді: Яковлєв М.Л., Гончаров С.А.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24 лютого 2022 року, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.

Указом Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022 №133/2022, затвердженим Законом України від 15.03.2022 №2119-ІХ, зі змінами, внесеними Указом Президента України від 18.04.2022 №259/2022, затвердженим Законом України від 21.04.2022 №2212-ІХ, Указом Президента України від 17.05.2022 №341/2022, затвердженим Законом України від 22.05.2022 №2263-ІХ, Указом Президента України від 12.08.2022 №573/2022, затвердженим Законом України від 15.08.2022 №2500-ІХ, Указом Президента України від 07.11.2022 №757/2022, затвердженим Законом України від 16.11.2022 №2738-ІХ, Указом Президента України від 06.02.2023 №58/2023, затвердженим Законом України від 07.02.2023 №2915-IX, Указом Президента України від 01.05.2023 №254/2023, затвердженим Законом України від 02.05.2023 №3057-IX, Указом Президента України від 26.07.2023 №451/2023, затвердженим Законом України від 27.07.2023 №3275-IX, Указом Президента України від 06.11.2023 №734/2023, затвердженим Законом України від 08.11.2023 №3429-IX, Указом Президента України від 05.02.2024 №49/2024, затвердженим Законом України від 06.02.2024 №3564-ІХ, Указом Президента України від 06.05.2024 №271/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 08.05.2024 №3684-IX, Указом Президента України від 23.07.2024 №469/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України №3891-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 12.08.2024 строком на 90 діб, тобто до 09 листопада 2024 року.

В силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Розумність тривалості провадження повинна визначатися з огляду на обставини справи та з урахуванням таких критеріїв: складність справи, поведінка заявника та відповідних органів влади, а також ступінь важливості предмета спору для заявника (рішення Суду у справах Савенкова проти України, no. 4469/07, від 02.05.2013, Папазова та інші проти України, no. 32849/05, 20796/06, 14347/07 та 40760/07, від 15.03.2012).

Колегія суддів вважає за можливе здійснити розгляд справи у розумний строк, застосувавши ст. ст. 2, 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст. 3 Конституції України та ст.ст. 2, 11 ГПК України.

Відповідно до ч. 3 ст. 12 Господарського процесуального кодексу України спрощене позовне провадження призначене для розгляду малозначних справ, справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи.

Згідно з ч. 5 ст. 12 Господарського процесуального кодексу України для цілей цього Кодексу малозначними справами є, зокрема, справи незначної складності, визнані судом малозначними, крім справ, які підлягають розгляду лише за правилами загального позовного провадження, та справ, ціна позову в яких перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб. При цьому, частиною 7 вказаної статті визначено, що для цілей цього Кодексу розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб вираховується станом на 1 січня календарного року, в якому подається відповідна заява або скарга, вчиняється процесуальна дія чи ухвалюється судове рішення.

Колегією суддів враховано, що ціна поданого позову не перевищує 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2023.

Частиною 5 статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Частиною 10 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України визначено, що апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

Отже, справа №910/19199/23 призначена до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін у справі.

У відповідності до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Згідно до ч.1 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.

Колегія суддів апеляційного господарського суду, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду слід залишити без змін з наступних підстав.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 25.02.2020 року Акціонерним товариством «Українська залізниця» (перевізник; позивач) оприлюднено Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (надалі - Договір), як публічну пропозицію для укладення договору.

Предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування власним вагоном перевізника не є орендною платою (пункт 1.1 Договору).

Відповідно до пунктів 1.5., 1.6., 1.7. Договору договір є публічним договором, за яким перевізник взяв на себе обов`язок здійснювати надання послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги. Договір з урахуванням змін до нього, оприлюднюється перевізником як публічна пропозиція про укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com, з накладенням кваліфікованого електронного підпису. Договір укладається шляхом надання перевізником пропозиції укласти договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти договір друга сторона засвідчує, що ознайомилась та згодна з усіма умовами договору.

07.08.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю «БГС Рейл Карго» (замовник; відповідач) подало Акціонерному товариству «Українська залізниця» заяву про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-41429938/2020-0001, в якій виразило волевиявлення укласти договір у порядку, встановленому ст. 634 Цивільного кодексу України.

Згідно з п.1.10. Договору, договір є укладеним з дня надання замовнику перевізником інформаційного повідомлення про укладення договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до п. 12.1 договору.

07.08.2020 Акціонерне товариство «Українська залізниця» надіслало ТОВ «БГС Рейл Карго» повідомлення про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-41429938/2020-0001.

У відповідності до п. 12.1. Договору, договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається перевізником в повідомленні про оприлюднення договору здійсненого на веб-сайті http://uz-cargo.com та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення договору. На звернення замовника умови договору застосовуються до відносин з замовником, які виникли між сторонами до його укладення та введення в дію.

Згідно з пп. 2.1.1 та 2.1.2 п. 2.1. Договору, замовник зобов`язаний надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів (далі - Система планування перевезень) з проставлянням ознаки, що містить умови надання послуг за наявності. До початку навантаження здійснювати проставлення електронної заявки на подачу вантажних вагонів відповідно до плану перевезень, а для власних вагонів перевізника - за три доби до дати навантаження.

Відповідно до пп. 2.1.4. п. 2.1. Договору, замовник зобов`язаний сплачувати послуги Перевізника та інші платежі, належні Перевізнику за Договором з сум внесеної передоплати за кодом платника. Самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов Договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг Перевізника.

За умовам пп. 2.1.5 п. 2.1. Договору, замовник зобов`язаний відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.

Підпунктом 2.1.7. п. 2.1. Договору встановлено, що замовник зобов`язаний у строки, встановлені розд. 4 Договору, підписувати акти звіряння розрахунків, зведені відомості. Підписувати не пізніше двох робочих днів від дня надання послуг накопичувальні картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92, відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46, відомості плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ-46а. А у випадку оформлення вказаних вище документів в паперовій формі на вимогу Замовника - підписувати та надавати Перевізнику не пізніше двох робочих днів від дня надання такої його вимоги.

У пп. 2.3.1 та 2.3.2 п. 2.3. Договору визначено, що перевізник зобов`язаний розглядати надані Замовником місячні та додаткові замовлення на перевезення вантажів, інші замовлення (далі - замовлення на перевезення вантажів). Приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів.

Згідно з п. 3.4. Договору, замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному Договором розмірі плату за користування власними вагонами Перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих Замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від Замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від Перевізника (далі - плата за користування власними вагонами Перевізника).

У відповідності до пп. 3.4.2. п. 3.4. Договору, плата за користування власними вагонами перевізника визначається за кожен вагон відповідного типу за формулою: Пвик = (Спл / 24) х tгод х kм, де: Пвик - плата за користування власними вагонами перевізника для відповідного типу вагонів; Спл - ставка плати за використання власних вагонів перевізника для відповідного типу власних вагонів перевізника, грн/вагон за добу визначена у додатку 1-2 до договору; 24 - кількість годин у добі; tгод - кількість годин користування вагоном перевізника для відповідного типу вагонів; kм - коригуючий коефіцієнт, що застосовується до Пвик для вагонів, які приймаються до перевезення у складі маршрутної відправки. Коефіцієнт встановлюється перевізником та зазначається у додатку 1-2 договору.

Згідно з пп. 3.4.3 та 3.4.4 Договору, моментом початку відліку часу для нарахування плати за користування власними вагонами перевізника, визначеної в пункті 3.4 договору, є момент передачі замовнику власних вагонів перевізника або початку затримки відповідно до Правил користування вагонами. Облік часу користування, з метою визначення розміру плати за користування власними вагонами перевізника у випадках вказаних в пункті 3.4 договору, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Застосування плати за користування власними вагонами перевізника в частині, що не визначена договором, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Загальний час, за який нараховується та сплачується замовником плата за користування власними вагонами перевізника, включає час перебування вагонів у безпосередньому розпорядженні замовника та час затримки вагонів з його вини в очікуванні подавання під вантажні або інші операції на станціях призначення і на підходах до них. Також плата за користування власними вагонами Перевізника нараховується та сплачується Замовником у випадку їх затримки під час перевезення з причин, що не залежать від Перевізника. В таких випадках кількість годин затримки обліковується окремо по кожній станції затримки на підставі актів загальної форми ГУ-23.

Пунктом 7.1. Договору передбачено, що усі спірні питання з виконання договору вирішуються шляхом переговорів, а у випадку недосягнення домовленості - у претензійно-позовному порядку.

В п. 7.3. Договору сторони узгодили, що строк позовної давності за вимогами перевізника до замовників, що випливають з правовідносин сторін за договором, становить один рік.

Також, 12.12.2016 між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю «АТ Кіргілл» укладено договір №ПР/ДН-1-16-688/НЮдч про експлуатацію залізничної під`їзної колії ТОВ «АТ Кіргілл» при станції Брагинівка (з 2017 року станція Петропавлівка) філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця», у відповідності до якого подача вагонів на під`їзну колію виконується за повідомленнями.

Згідно з п. 6 Договору вагони, подаються локомотивом залізниці на вагову колію №9 власника колії. Здавання вагонів виконується там же. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.

Про закінчення вантажних операцій та готовність вагонів до забирання одночасно поданих вагонів власник колії повідомляє станцію з вказівкою номерів і вісності вагонів, а також навантажений або порожній. Повідомлення передається по з наступним письмовим підтвердженням за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами (п. 8 Договору).

Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею Власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці (п. 11 Договору).

Термін перебування вагонів на під`їзній колії - 4,5 год. (п. 12 Договору).

Відстань для нарахування збору за подачу, забирання вагонів встановлюється 1,5 км в обидва кінці (п. 15 Договору зі змінами внесеними додатковою угодою № 66/1 від 18.10.2017).

Відповідно до п. 16 Договору Власник колії сплачує залізниці:

- за подачу та забирання вагонів - згідно тарифного керівництва 1, розділ 3, параграф 1, таблиця 2.

- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками тарифного керівництва 1, розділ 5;

- за зберігання вантажів у вагонах у разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних . припортових станціях, тощо) - згідно з правилами зберігання вантажів за ставками тарифного керівництва 1, розділ 3 п. 2.1;

- інші збори і плати.

Пунктом 15 Договору встановлено, що Власник копії несе відповідальність за схоронність рухомого складу і контейнерів відповідно до ст. 124 Статуту залізниць України, розділу ІV "Порядок розрахунку розмірів збитків за пошкодження вантажних вагонів" Правил користування вагонами і контейнерами.

Вагони з під`їзної колії повертаються очищеними від вантажу, із знятими реквізитами кріплення після розвантаження, промитими у випадках, передбачених Правилами перевезення вантажів навалом і насипом, згідно зі статтею 35 Статуту залізниць України.

У п. 21 Договору (в редакції додаткової угоди №5від 01.02.2022) сторони погодили, що договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін, і діє з 02.12.2016 до 01.04.2023 включно.

В подальшому, 14.01.2023 між відповідачем та ТОВ «АТ Кіргілл» укладено письмову угоду № 4553/23-0007, відповідно до якої ТОВ «АТ Кіргілл» надає дозвіл на використання залізничної під`їзної колії станції Петропавлівка для здійснення навантаження (вивантаження) вагонів з вантажем, який належить ТОВ «БГС Рейл Карго», на залізничній під`їзній колії ТОВ «АТ Кіргілл».

Судом першої інстанції встановлено, що в період з січня по лютий 2023 року відповідачем за накладними № 42888446, 42886382, 42888412, 42888453, 42888438, 42888396, 42890954, 42944074, 42891473, 42891465, 42891457, 43888420, 42891440, 42891499, 42929075, 42888404, 42886606, 42890970, 42891481, 42944298, 42710269, 42735324, 42710517, 42710509, 42710152, 42735241, 42710384, 42710376, 42710343, 42710335, 42710327, 42735282, 42710319, 42735308, 42735696, 42735688, 42710293, 42710285, 42735712, 42735720, 42757096, 42710178, 42735738, 47817234, 42744987, 42745117, 42745190, 42744979, 42745091, 42745083, 00449, 42879684, 42877811, 022269, 42879932, 42744995, 42879767, 42879692, 42879841, 42861419, 42853705, 01751, 01972, 42861567, 42879866, 42861625, 02036, 42861427, 42861864, 012066, 42861443, 327502, 42998732, 42998765, 42992255, 42992404, 42992206, 42992495, 40005175, 40005225, 40005316, 40005233, 40005191, 40005258, 40005357, 40005332, 40005217, 40005241, 40005290, 40005274, 42886580, 40003667, 40003659, 40003675, 40003618, 40003709, 42992180, 42992230, 40003741, 42992172, 40003782, 40003717, 40005266, 42992222, 40005308, 40003758, 40005282, 40003733, 42992503, 42992198, 4005340 були направлені порожні вагони № 53223632, 53225058, 58544560, 58548991, 58549064, 58549379, 58549460, 58550799, 58552019, 95107124, 95136289, 95174561, 95222410, 95294872, 95304432, 95308979, 95323630, 95327581, 95412656, 95433603, 58549403, 58551086, 95107413, 95109948, 95150413, 95177846, 95204301, 95218236, 95221131, 95227120, 95239513, 95245049, 95256178, 95262143, 95264743, 95283883, 95297131, 95306817, 95307575, 95365789, 95433066, 95460952, 95549788, 59174110, 95149654, 95300513, 95308649, 95320859, 95330783, 95343281, 95549747, 53225819, 53226643, 53227534, 53230058, 58551649, 95117461, 95131504, 95193249, 95251419, 95460846, 95473377, 53227187, 59173814, 95109625, 95132049, 95236964, 95237467, 95241485, 95272712, 95305165, 53230108, 58546136, 95004909, 95154480, 95155024, 95266748, 95275939, 58545054, 58545088, 95152815, 95183075, 95184313, 95185732, 95228219, 95262531, 95301727, 95475414, 95549440, 95633285, 58544800, 95150033, 95180253, 95191326, 95213682, 95219655, 95221768, 95251633, 95292017, 95295382, 53226908, 53227492, 95146601, 95148805, 95158754, 95162152, 95180360, 95225587, 95308029, 95312740, 95549762 зі станції Чорноморська та станції Грубешів (Республіка Польща) на станцію Петропавлівка.

Проте, у зв`язку із зайнятістю вантажного фронту під`їзної колії вагони були затримані на станції Петропавлівка до моменту подачі під вантажні операції з вини клієнта з причин очікування звільнення вантажного фронту на підстави чого були складені акти загальної форми ГУ-23, а саме: № 20 від 28.01.2023; № 19 від 25.01.2023; № 15 від 24.01.2023; № 13 від 23.01.2023; № 16 від 24.01.2023; № 22 від 29.01.2023; № 19 від 28.01.2023; № 29 від 04.02.2023; № 34 від 06.02.2023; № 37 від 08.02.2023; № 39 від 09.02.2023; № 38 від 08.02.2023; № 40 від 10.02.2023; № 41 від 11.02.2023; № 21 від 29.01.2023; № 17 від 25.01.2023; № 36 від 08.02.2023.

Позивач на підставі актів загальної форми ГУ-23 нарахував відповідачу плату за користування вагонами на час затримки на загальну суму 125 946,36 грн з ПДВ, про що склав відповідні відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46 №06029035, 06029037, 06029036, 06029038, 08029040, 14029044, 14029045, 14029046, 14029047.

Відповідач, в свою чергу, здійснив часткову оплату у загальному розмірі 65 480,52 грн з ПДВ. Суму у розмірі 60 465,84 грн з ПДВ відповідач не визнає, у зв`язку з тим, що позивач під час нарахування плати не врахував розпорядження АТ «Українська залізниця» №ЦМ-13/2950 від 19.12.2022, а саме не виключено час комендантської годин, зазначене зауваження позивач вказав в відомостях плати за користування вагонами форми ГУ-46 №06029035, 06029037, 06029036, 06029038, 08029040, 14029044, 14029045, 14029046, 14029047.

Проте, позивач з зазначеними запереченнями відповідача не згодний, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з позовом до відповідача щодо стягнення з останнього 60 465,84 грн оплати за користування вагонами, затриманими під час перевезення не з вини перевізника.

Перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення (ч. 1 ст. 908 Цивільного кодексу України).

Перевезенням вантажів у цьому Кодексі визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами. Суб`єктами відносин перевезення вантажів є перевізники, вантажовідправники та вантажоодержувачі. Перевезення вантажів здійснюють вантажний залізничний транспорт, автомобільний вантажний транспорт, морський вантажний транспорт та вантажний внутрішній водний транспорт, авіаційний вантажний транспорт, трубопровідний транспорт, космічний транспорт, інші види транспорту (ч. 1-3 ст. 306 Господарського кодексу України).

За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень (ч. 1, 2 ст. 307 Господарського кодексу України).

За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами) (ч. 1-3 ст. 909 Цивільного кодексу України).

У відповідності до ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується з положеннями ч. 2 ст. 908 та ст. 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються кодексами, законами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється перспективне та поточне планування перевезень. Умови та порядок організації перевезень, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (ст. 8 Закону України «Про залізничний транспорт).

Взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів) (ст. 71 Статуту залізниць України).

Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами) (ч. 3 ст. 909 Цивільного кодексу України).

Накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення (ст. 6 Статуту залізниць України).

Пунктом 3 Правил користування вагонами і контейнерами передбачено, що облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6). За договором між вантажовласником і залізницею всі ці документи можуть оформлюватися і надаватися в електронному вигляді. Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внітрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізничні послуги.

Відповідно до п. 4 Правил користування вагонами і контейнерами відомості плати за користування вагонами складаються на вагони, що подаються під навантаження та вивантаження, і є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами.

Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у пам`ятці про подання/забирання вагонів, яка оформлюється після закінчення приймально-здавальних операцій.

Час закінчення приймально-здавальних операцій фіксується в пам`ятках про подання/забирання вагонів форми ГУ-45, на підставі яких формуються відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка є первинним документом бухгалтерського обліку.

Розрахунок плати за користування вагонами здійснюється на підставі розділу V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з цим послуги та Коефіціентів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів.

Відповідачем у відповідності до умов договору №40-41429938/2020-0001 за відповідними накладними в період з січня по лютий 2023 року на підставі угоди № 4553/23-0007 від 14.01.2023 з ТОВ «АТ Кіргілл» направив на станцію Петропавлівка порожні вантажні вагони, які належать позивачу під навантаження.

Проте, у зв`язку із зайнятістю вантажного фронту під`їзної колії вагони були затримані на станції Петропавлівка до моменту подачі під вантажні операції з вини клієнта, а саме з причин очікування звільнення вантажного фронту.

Одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом (стаття 46 Статуту залізниць України).

За користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під`їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності вносять плату.(п. 2 Правил користування вагонами і контейнерам, затверджені Наказом Міністерства транспорту України № 113 від 25.02.1999)

Збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо). При цьому термін безоплатного зберігання обчислюється при затримці - з моменту затримки (пункт 8 Правил зберігання вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000).

Отже, зазначені норми передбачають обов`язок вантажовідправників/вантажовласників вносити плату за користування вагонами та за зберігання вантажу.

Обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників і одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів, засвідчуються актами (ч. 1 ст. 26 Закону України «Про залізничний транспорт»).

Обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. В усіх випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми. Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами (ст. 129 Статуту залізниць України).

Акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема у випадку затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами (п. 3 Правил складання актів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002).

У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери (п. 8 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 133 від 25.02.1999).

Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією (п. 10 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 133 від 25.02.1999).

За зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми (п. 9 Правил зберігання вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000).

Таким чином, відповідно до вищезазначених норм чинного законодавства належним і допустимим доказом на підтвердження факту настання відповідних подій - затримки вагонів на станції є акт загальної форми ГУ-23, що складений згідно з Додатком N 6 до Правил користування (п. 7.17. постанови Великої Палати Верховного Суду від 04.07.2018 у справі № 904/5743/16).

Сторонами були складені наступні акти загальної форми ГУ-23 на затримку: акт № 13 від 23.01.2023; акт № 17 від 25.01.2023; акт № 21 від 29.01.2023; акт № 29 від 04.02.2023; акт № 36 від 08.02.2023; акт № 38 від 08.02.2023.

Сторонами були складені наступні акти загальної форми ГУ-23 на кінець затримки:

- № 15 від 24.01.2023 щодо вагонів № 95150413, 95239513, 95301727, 95227120, 95549788, 95109948, 58549403, 95221131, 95256178, 95307575. Час початку затримки вагонів: 23.01.2023 16:00. Час закінчення затримки: 24.01.2023 16:40.

- 16 від 24.01.2023 щодо вагонів № 95549440, 95183075, 95475414, 95152815, 95185732, 58545088, 95184313, 95262531, 95633285, 95262143. Час початку затримки вагонів: 23.01.2023 16:00. Час закінчення затримки: 24.01.2023 17:00.

- № 18 від 25.01.2023 щодо вагонів № 95297131, 95218236, 95306817, 95177846, 95264743, 95245049, 58551086, 95204301, 95283883, 95460952, 95433066, 95365789, 95107413. Час початку затримки вагонів: 23.01.2023 16:00. Час закінчення затримки: 25.01.2023 13:00.

- № 19 від 28.01.2023 щодо вагонів № 59174110, 95236964, 95305165, 95109625, 95237467, 95272712, 53227187, 95132049, 95131504. Час початку затримки вагонів: 25.01.2023 00:05. Час закінчення затримки: 28.01.2023 20:05.

- № 20 від 28.01.2023 щодо вагонів № 95251419, 53230058, 95300513, 95343281, 95308649, 95320859, 95149654, 95330783, 95549747. Час початку затримки вагонів: 25.01.2023 00:05. Час закінчення затримки: 28.01.2023 20:15.

- № 22 від 29.01.2023 щодо вагонів № 53225819, 53226643, 53227534, 58551649, 95117461, 95193249, 95241485, 95460846, 95473377. Час початку затримки вагонів: 28.01.2023 20:05. Час закінчення затримки: 29.01.2023 09:30.

- № 34 від 06.02.2023 щодо вагонів № 53230108, 58546136, 95004909, 95154480, 95155024, 95266748, 95275939. Час початку затримки вагонів: 04.02.2023 14:15. Час закінчення затримки: 06.02.2023 17:30.

- № 37 від 08.02.2024 щодо вагонів № 95174116, 95245676, 95218722, 95327581, 58549460, 95433603, 95107124, 95136289, 95294872, 95174561. Час початку затримки вагонів: 07.02.2023 23:30. Час закінчення затримки: 08.02.2023 13:30.

- № 39 від 09.02.2023 щодо вагонів № 58552019, 95222410, 58549379, 95304432, 58544560, 58548991, 58549064, 53223632, 53225058, 95323630. Час початку затримки вагонів: 07.02.2023 23:30. Час закінчення затримки: 09.02.2023 06:30.

- № 40 від 10.02.2023 щодо вагонів № 95295382, 95213682, 95251633, 95150033, 95219655, 95292017, 95221768, 95308029, 95148805, 95312740, 53227492, 95475414, 95633285, 95262531, 95184313, 58545088, 95301727, 95183075, 95549440, 95185732, 95152815, 58545054, 95228219. Час початку затримки вагонів: 07.02.2023 23:30. Час закінчення затримки: 10.02.2023 20:05.

- № 41 від 11.02.2023 щодо вагонів № 95146601, 95191326, 95180253, 95158754, 95180360, 58544800. Час початку затримки вагонів: 08.02.2023 15:20. Час закінчення затримки: 11.02.2023 18:00.

За користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати (ст. 119 Статуту залізниць України).

Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година. Причини, які є підставою для нарахування плати за користування вагонами в разі затримки їх на підходах до

припортових станцій призначення, зазначаються в актах про затримку вагонів (п. 12 Правил зберігання вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000).

Плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці. Розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством (п. 13, 14 Правил зберігання вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000).

Облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/ приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6). За договором між вантажовласником і залізницею всі ці документи можуть оформлятися і надаватися в електронному вигляді. Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги (п. 3 Правил зберігання вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000).

Підпунктом 3.4.4. п. 3.4. Договору встановлено, що також плата за користування власними вагонами Перевізника нараховується та сплачується Замовником у випадку їх затримки під час перевезення з причин, що не залежать від Перевізника. В таких випадках кількість годин затримки обліковується окремо по кожній станції затримки на підставі актів загальної форми ГУ-23.

Також в матеріалах справи містяться пам`ятки про подавання вагонів форми ГУ-45 та пам`яткі про забирання вагонів форми ГУ-45 в яких також відображений час передачі вагонів.

Таким чином, позивач на підставі актів загальної форми ГУ-23 та пам`яток форми ГУ-45 склав відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46 № 06029035, 06029037, 06029036, 06029038, 08029040, 14029044, 14029045, 14029046, 14029047 та у відповідності до яких загальна сума плати за користування вагонами становить 125 946,36 грн.

Відповідач, в свою чергу, здійснив лише часткову оплату за користування вагонами та в відомостях ГУ-46 № 06029035, 06029037, 06029036, 06029038, 08029040, 14029044, 14029045, 14029046, 14029047 відповідач зазначив підстави здійснення часткових оплат, а саме те, що позивач нарахував плату без урахування розпорядження АТ «Українська залізниця» №ЦМ-13/2950 від 19.12.2022 щодо не виключення з розрахунку часу комендантської годин.

Оскільки в актах ф. ГУ-23 станції Петропавловка зафіксовано затримка вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, що не заперечується відповідачем, то суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про стягнення на користь позивача суми в розмірі 60 465,84 грн.

При цьому, суд першої інстанції вірно зазначив, що матеріали справи не містять заперечень відповідача щодо здійсненого позивачем розрахунку, а навпаки з відомостей форми ГУ-46 відповідач погоджується із здійсненим розрахунком, але заперечує проти нарахувань здійснених в комендантську годину.

Твердження відповідача про відсутність підстав для включення періодів дії комендантської години до загального часу затримки вагонів колегія суддів не приймає до уваги з огляду на наступне.

Правовою основою запровадження комендантської години є Конституція України, Закони України «Про правовий режим воєнного стану», «Про оборону України», відповідний Указ Президента України, затверджений Верховною Радою України, та інші нормативно-правові акти.

Комендантська година (заборонений час) - це заборона військовим комендантом в певний час доби й на певний час перебувати на вулицях та в громадських місцях мешканцям певного населеного пункту, де встановлено Президентом України воєнний/надзвичайний стан.

Механізм здійснення заходів під час запровадження комендантської години передбачено Порядком здійснення заходів під час запровадження комендантської години та встановлення спеціального режиму світломаскування в окремих місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 № 573.

Відповідно до абз. 2 п. 8 цього Порядку, на території, де запроваджено комендантську годину, забороняється перебування у визначений період доби на вулицях та в інших громадських місцях осіб без виданих перепусток, а також рух транспортних засобів.

Відповідно до п. 11 цього Порядку, контроль за дотриманням особами комендантської години та спеціального режиму світломаскування здійснюється патрулями, які підпорядковуються коменданту.

Рішенням правління АТ «Укрзалізниця» від 19.12.2022 (протокол № Ц-54/104 Ком.т) затверджено Перелік виняткових умов, які є підставою для звільнення замовників послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів, від обов`язку вносити плату за використання вагонів, користування вагонами (контейнерами) та зборів/плат АТ «Укрзалізниця» під час правового режиму воєнного стану в Україні.

Зміст рішення правління АТ «Укрзалізниця» від 19.12.2022 до підрозділів Укрзалізниці було доведено телеграфним розпорядженням №ЦМ-13/2950 від 19.12.2022.

Зі змісту згаданих документів видно, що у разі виникнення затримок навантажених вагонів та контейнерів незалежно від їх власності, порожніх власних вагонів (контейнерів) або орендованих вагонів на своїх осях, під час перевезення на станціях відправлення, на підходах до станції призначення, в тому числі у «кинутих» поїздах чи затримок на станціях в очікуванні подачі вагонів (контейнерів) на під`їзні колії, перебування вагонів (контейнерів) перевізника та власних вагонів (контейнерів) перевізника на під`їзних коліях, до часу використання вагонів, користування вагонами (контейнерами) не включається час затримки вагонів (контейнерів), що виник у випадках: запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення та/або станція призначення. У такому разі до часу використання вагонів, користування вагонами (контейнерами) не включається час дії комендантської години за місцезнаходженням станції. Акти загальної форми ГУ-23, складені у випадку затримки вагонів з вказаних вище підстав, мають містити конкретний опис обставин, що стали підставою для затримки вагонів та складання Акта. Акт загальної форми ГУ-23 є підставою не враховувати в час використання вагонів, користування вагонами (контейнерами) час існування обставин, зазначених вище.

Проте, акти загальної форми із зазначенням даних обставин не складались, натомість відповідно до Актів загальної форми про початок затримки, наданих позивачем до матеріалів справи, затримка вагонів відбувалась за декілька годин до початку комендантської години. Доказів протилежного відповідачем суду не надано.

Крім того, відповідачем не доведено, що під час дії комендантської години виробничі підрозділи і Позивача і Відповідача працюють у нічну зміну, а також не спростовано, що жодного впливу на виробничий процес сторін комендантська година не має, адже це не пов`язано з перебуванням працівників підприємства на вулицях і в громадських місцях.

З огляду на зазначене, доводи скаржника щодо неправомірності нарахування плати за користування спірними вагонами без виключення часових проміжків, коли на території Дніпропетровської області діяла комендантська година, не ґрунтуються на нормах законодавства та суперечать фактичним обставинам справи.

А тому, колегія судів апеляційного суду погоджується з висновком місцевого господарського суду, що позивач у встановленому законом порядку довів належними і допустимими доказами наявність тих обставин, на які він посилався як на підставу своїх вимог, а доводи апеляційної скарги відповідача висновків суду не спростовують, на законність оскаржуваного судового рішення не впливають, зводяться до незгоди зі встановленими судом обставинами та до переоцінки доказів.

Відповідно до п.1 ч.1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Відповідно до ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, в задоволенні апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «БГС Рейл Карго» на рішення Господарського суду міста Києва від 28.06.2024 у справі № 910/19199/23 слід відмовити, а оскаржуване рішення - залишити без змін.

Судові витрати розподіляються відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 129, 232-241, 275-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,

П О С Т А Н О В И В:

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «БГС Рейл Карго» на рішення Господарського суду міста Києва від 28.06.2024 у справі № 910/19199/23 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду міста Києва від 28.06.2024 у справі №910/19199/23 залишити без змін.

3. Судові витрати (судовий збір) за розгляд апеляційної скарги покладаються на скаржника.

4. Матеріали справи №910/19199/23 повернути до Господарського суду міста Києва.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена відповідно до ст. 287-291 Господарського процесуального кодексу України.

Дата складання повного тексту постанови 22.10.2024.

Головуючий суддя О.В. Тищенко

Судді С.А. Гончаров

М.Л. Яковлєв

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення08.10.2024
Оприлюднено24.10.2024
Номер документу122465848
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування

Судовий реєстр по справі —910/19199/23

Постанова від 08.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 08.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 12.08.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 23.07.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Рішення від 28.06.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондаренко-Легких Г.П.

Ухвала від 16.02.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондаренко-Легких Г.П.

Ухвала від 09.01.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондаренко-Легких Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні