Постанова
від 17.10.2024 по справі 160/27644/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

17 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 160/27644/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в м. Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 березня 2024 року (суддя Голобутовський Р.З.) в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду із адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 06.07.2023 №608900-2412-0463-UA12020010000033698, прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, відповідно до якого фізичній особі ОСОБА_1 податковим органом визначено сума податкового зобов`язання щодо оплати «орендна плата з фізичних осіб» за податковий період 2023 рік на загальну суму 222382,12 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірне податкове повідомлення-рішення є незаконним та необґрунтованим, оскільки договір оренди земельної ділянки від 06.06.2007, укладений між Дніпропетровською міською радою і позивачем на 15 років, тобто в червні 2022 року строк дії договору закінчився. З 2006 по 2018 роки позивачем здійснювалась реконструкція придбаної нежитлової будівлі АДРЕСА_1 . За ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 в нежитловій будівлі літ. А-7 з 3362,6 кв.м залишилось на праві власності зареєстрованої площі загалом 1525,1 кв.м. Інша частина нежитлових приміщень за вказаною адресою зареєстрована на праві власності за іншими особами. Позивач вважає, що контролюючим органом не здійснено належного розрахунку розміру земельного податку і не обґрунтовано формування суми оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, а отже, воно прийнято всупереч приписів законодавства та підлягає скасуванню.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 березня 2024 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.07.2023 №608900-2412-0463-UA12020010000033698 в частині нарахування ОСОБА_1 суми орендної плати з фізичних осіб у розмірі 121531 грн. 86 коп.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду скасувати в частині часткової відмови у позовних вимогах, а саме щодо висновку суду про правомірність податкового повідомлення-рішення №608900-2412-0463-UA12020010000033698 від 06.07.2023 в сумі нарахування позивачеві орендної плати з фізичних осіб у розмірі 100850, 31 грн. Вважає, що відмовляючи в цій частині позовних вимог, суд припустився помилки, та дослідивши матеріали справи, зробив в цій частині рішення суду висновки, що не відповідають обставинам справи а також саме в цій частині неправильно застосував норму матеріального права, що є підставами у відповідності до ст. 317 частини 1 пункти 3) і 4) Кодексу адміністративного судочинства України для скасування судового рішення частково і ухвалення в цій частині нового рішення. В позовній заяві зазначено, що податкове-рішення є протиправним, прийнятим в порушення прав і законних інтересів позивача в цілому, оскільки: в ньому відсутній обґрунтований розрахунок,

неправомірно визначено нарахування як сплату «орендної плати» за договором оренди, що припинився, завищено розмір плати за землю, неправильно визначено податковим органом плату за землю, враховуючи значну зміну складу власників будівлі, що розташована на земельній ділянці, за яку нараховано орендну плату, орендарем якої позивач не являється, податковий орган повинен був прийняти рішення про нарахування земельного податку всім власникам цієї будівлі, у розмірі пропорційно до частки у власності на будівлю, що розташована на земельній ділянці на підставі норми прямої дії матеріального права- п. 286.6 ст.286 Податкового Кодексу України. Відповідно до абзацу 1 пункту 286.5 статті 286 ПК України нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу. Ніхто окрім контролюючого органу не вправі це робити, в тому числі позивач, або суд, оскільки дані обрахунки можуть бути помилковими.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Відповідно до вимог статті 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.

Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву, колегія суддів дійшла таких висновків.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 05.07.2006 між ТОВ «Науково-виробниче об`єднання «Сігма-Т» (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) укладено договір купівлі-продажу нежитлової будівлі літ. А-2, тамбур літ. А-1, веранда літ. А-2 загальною площею 958,1 кв.м., ганок літ.А, що розташоване: АДРЕСА_1 .

Відповідно до витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 10.07.2006 №11176198 за позивачем зареєстровано право власності на будівлю за адресою: АДРЕСА_1 .

06.06.2007 між орендодавцем Дніпропетровською міською радою та орендарем ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:03:309:0068.

Згідно з п. 2.1 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0749 га.

У п. 2.2 договору визначено, що на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна, інші об`єкти інфраструктури, які зазначені в акті приймання-передачі земельної ділянки.

Відповідно до п. 3.1 договір укладено на 15 років.

Пунктом 3.4 договору передбачено, що укладання договору оренди земельної ділянки на новий строк здійснюється виключно на підставі рішення міської ради про передачу земельної ділянки в оренду шляхом його переукладання та державної реєстрації у встановленому порядку.

На виконання умов договору орендодавцем Дніпропетровською міською радою та орендарем ОСОБА_1 складено акт приймання-передачі земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:309:0068 від 06.06.2007.

У подальшому позивачем здійснювалась реконструкція нежитлової будівлі, у зв`язку з чим 02.02.2018 Управлінням Державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради видано позивачу сертифікат серії ДП №162180330383, яким засвідчено відповідність закінченого будівництвом об`єкта «Реконструкція нежитлової будівлі з надбудовою (для науково-дослідницької діяльності з розробки засобів зв`язку) по вул. Гоголя, буд. 12 у м. Дніпропетровську Дніпропетровської обл. Коригування», клас наслідків (відповідальності) СС2, АДРЕСА_2 , загальна площа 3362,6 кв.м, корисна площа 3061,0 кв.м.

20.02.2018 за ОСОБА_1 зареєстровано нежитлову будівлю 3362,6 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 26.02.2018 №115387494.

З 2018 року і по 2023 рік ОСОБА_1 було здійснено відчуження частини приміщень цієї нежитлової будівлі і 26.05.2021 за ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 зареєстровано в нежитловій будівлі літ. А-7:

- 1/ приміщення загальною площею 1475.2 кв.м. Опис об`єкта: на цокольному поверсі прим. 001-012, 017-019,025, 026 загальною площею 298,3 кв.м, на І поверсі 103 - хол, загальною площею 107,00 кв.м, на II поверсі приміщення 201, 202, 203, 2-І, 2-ІІ, загальною площею 525,5 кв.м, на III поверсі прим. 301, 302, 303, 3-ІІ, 3-ІІІ загальною площею 265,8 кв.м., на IV поверсі прим. 401, 402 загальною площею 31,6 кв.м, на V поверсі прим. 501, 502 загальною площею 31,6 кв.м, на VI поверсі прим. 601, 602, 603, 606, 6-IV загальною площею 156,4 кв.м, на VII поверсі прим. 701, 702, загальною площею 59,0 кв.м, а {1}, а {2} - ґанки, а {4} - приямки, №№1-2, І- сходи, хвіртка, вимощення. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 58451008 від 31.05.2021 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

- 2/ нежитлові приміщення загальна площа 22,8 кв.м на І поверсі прим. №№103а. 103б - приміщення, 104 - побутове приміщення, 104а - комора, 105 - туалет. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 58451008 від 31.05.2021 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

- 3/ паркувальне місце №021 на цокольному поверсі нежитлової будівлі літ. А-7 загальною площею 13,6 кв.м. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 57967014 від 30.04.2021 приватний нотаріус ОСОБА_2 , Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

- 4/ паркувальне місце №020 на цокольному поверсі нежитлової будівлі літ. А-7 загальною площею 13,5 кв.м. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 57964816 від 30.04.2021 приватний нотаріус Ромащенко Наталія Миколаївна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область

Отже, за ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 в нежитловій будівлі літ. А-7 з 3362,6 кв.м залишилось на праві власності зареєстрованої площі загалом 1525,1 кв.м.

Інша частина нежитлових приміщень за адресою: АДРЕСА_1 в нежитловій будівлі літ. А-7 зареєстрована на праві власності за наступними особами та на підставі наступних документів:

Власник: ОСОБА_3 , на IV поверсі приміщення 403, 4-І - лоджія, 4-ІІ - лоджія загальною площею 480,8 кв.м., договір купівлі-продажу, бланки НРВ 246534-246535, серія та номер 501, виданий 07.05.2021, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Ромащенко Н.М., Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 58075182 від 12.05.2021 приватний нотаріус Ромащенко Наталія Миколаївна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

Власник: Товариство з обмеженою відповідальністю «АО «ДЕВЕЛОПМЕНТ», паркувальне місце №22 на цокольному поверсі нежитловій будівлі літ. А-7 загальною площею 13,5 кв.м. договір купівлі-продажу паркувального місця, серія та номер 165, виданий 28.05.2020, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Мамонова Г.М., Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 52420936 від 28.05.2020 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

Власник: ОСОБА_4 , на VI поверсі прим. 604а, загальною площею 18,5 кв.м., в загальному користуванні: 601,602- сходи, 603 коридор, договір купівлі-продажу нежитлового приміщення, серія та номер 162, виданий 28.05.2020, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Мамонова Г.М., Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 52414020 від 28.05.2020 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

Власник: ОСОБА_5 , на І поверсі прим. №106, загальною площею 27,5 кв.м., В загальному користуванні: 101,102- сходи, 103 - хол, 107в - коридор, І-І лоджія. Договір дарування нежитлового приміщення, серія та номер 159, виданий 27.05.2020, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Мамонова Г. М., Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 52398747 від 27.05.2020 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

Власник: ОСОБА_4 , на VI поверсі прим. 604 - приміщення, 6-І лоджія. загальною площею 63,9 кв.м., в загальному користуванні:601,602- сходи, 603 - коридор. договір купівлі-продажу нежитлових приміщень, серія та номер 539, виданий 26.12.2019, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Мамонова Г.М., Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50477273 від 26.12.2019 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

Власник: ОСОБА_4 , на VI поверсі прим. 605 - приміщення, 6-ІІ - лоджія. 6-III - тераса, загальною площею 126,1 кв.м., в загальному користуванні:601,602- сходи, 603 - коридор. договір купівлі-продажу нежитлових приміщень, серія та номер 455, виданий 05.11.2019, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Мамонова Г. М., Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 49534820 від 05.11.2019 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна. Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

Власник: ОСОБА_4 , паркувальне місце №16 на цокольному поверсі нежитловій будівлі літ. А-7 загальною площею 12,9 кв.м. договір купівлі-продажу паркувального місця, серія та номер 454, виданий 05.11.2019, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Мамонова Г. М. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 49533742 від 05.11.2019 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

Власник: ОСОБА_4 , паркувальне місце №15 на цокольному поверсі нежитловій будівлі літ. А-7 загальною площею 13,5 кв.м. договір купівлі-продажу паркувального місця, серія та номер 453, виданий 05.11.2019, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Мамонова Г. М., Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 49533052 від 05.11.2019 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

Власник: ОСОБА_4 , паркувальне місце №14 на цокольному поверсі нежитловій будівлі літ. А-7 загальною площею 13,6 кв.м. договір купівлі-продажу паркувального місця, серія та номер 452, виданий 05.11,2019, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Мамонова Г. М. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 49532443 від 05.11.2019 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

Власник: ОСОБА_4 , паркувальне місце №13 на цокольному поверсі нежитловій будівлі літ. А-7 загальною площею 13,5 кв.м. договір купівлі-продажу паркувального місця, серія та номер 451, виданий 05.11.2019, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Мамонова Г. М. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 49531151 від 05.11.2019 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

Власник: ОСОБА_4 , 102а - коридор, 107 - приміщення, 107а - приміщення, 107б - приміщення, 108 - коридор, 109 - санвузол, 1-ІІ - лоджія, 1-III тераса. Загальна площа 381,0 кв.м. В загальному користуванні: 101,102- сходи, 103 - хол, 107в коридор, Договір купівлі-продажу, серія та номер 266, виданий 21.06.2019, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Мамонова Г. М., Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 47451955 від 21.06.2019 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

Власники (по 1/2 у кожного, спільна часткова власність): ОСОБА_6 і ОСОБА_7 , на 3 поверсі: 304 - приміщення, 3-І - лоджія, 3-IV - тераса. Загальна площа 235,8 кв.м. Договір купівлі-продажу нежитлових приміщень з розстроченням платежу, серія та номер 152, виданий 16.05.2019, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Мамонова Г. М., Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 46898752 від 16.05.2019 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область;

Власник: ОСОБА_8 , на 5-му поверсі: 503 - приміщення, 5-І, 5-ІІ - лоджії, 5-III тераса, загальна площа 407,3 кв.м. В загальному користуванні залишаються: 501, 502 - сходи, договір купівлі-продажу нежитлового приміщення, серія та номер 101, виданий 02.03.2018, видавник приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Мамонова Г. М., Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 39963152 від 02.03.2018 приватний нотаріус Мамонова Галина Михайлівна, Дніпровський міський нотаріальний округ, Дніпропетровська область.

06.07.2023 ГУ ДПС у Дніпропетровській області прийнято податкове повідомлення-рішення №608900-2412-0463-UA12020010000033698 про визначення суми податкового зобов`язання ОСОБА_1 з орендної плати з фізичних осіб на суму 222382,17 грн.

У податковому повідомленні-рішенні визначено податковий період 2023 рік, (03.07) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (МАФи, кіоски, павільйони), кадастровий номер 1210100000:03:309:0068, площа 0,0749.

Не погодившись з прийнятим податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним відносинам, суд апеляційної інстанції зазначає таке.

Згідно ч.1 ст.67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до п.п. 14.1.72 і 14.1.73 п. 14.1 статті 14 ПК України, земельним податком визнається обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Землекористувачами можуть бути юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

В силу п.п. 269.1.1 і 269.1.2 п. 269.1 статті 269 ПК України, платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 ПК України, об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

За пунктом 287.7 статті 287 ПК України, у разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин).

У частинах першій та другій статті 120 Земельного кодексу України встановлено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Згідно ст. ст. 125 і 126 цього Кодексу, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, яка оформляється відповідно до Закону України від 1 липня 2004 року № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Аналогічним чином перехід права власності на земельну ділянку до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, унормовують положення статті 377 Цивільного кодексу України.

Аналіз зазначених норм права дає можливість визначити, хто саме є платником земельного податку, що є об`єктом оподаткування, з якого моменту виникає (набувається, переходить) обов`язок сплати цього податку, подію (явище), з якою припиняється його сплата, умови та підстави сплати цього платежу у разі вчинення правочинів із земельною ділянкою чи будівлею (її частиною), які на ній розташовані.

Платником земельного податку є особа, яка володіє відповідним речовим правом на земельну ділянку (правом власності або правом користування).

З моменту набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (нежитлового приміщення), обов`язок зі сплати податку за земельну ділянку, на якій розміщений такий об`єкт, покладається на особу, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду.

У розумінні положень підпунктів 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14, підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1, пункту 269.2 статті 269, підпунктів 270.1.1, 270.1.2 пункту 270.1 статті 270, пункту 287.7 статті 287 ПК України, платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.

Аналогічну позицію висловлено Верховним Судом України у постанові від 08 червня 2016 року (№21-804а16) та підтримано Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду у постановах від 16 травня 2018 року у справі № П/811/1839/16, від 13 грудня 2018 року у справі № К/9901/54914/18, від 29 серпня 2019 року у справі №824/866/17-а, від 20 травня 2021 року у справі №826/5220/17.

У справі, що розглядається встановлено, що позивачем з 2006 року по 2018 рік здійснювалася реконструкція будівлі за адресою АДРЕСА_1 , в тому числі включаючи добудову поверхів, і 20.02.2018 році, після завершення всіх робіт та отримання сертифікату ДАБІ, серія та номер ДП 62180330383 виданий 02.02.2018 року, видавник Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за ОСОБА_1 було зареєстровано об`єкт нерухомого майна - нежитлову будівлю літ. А-7, розташовану за адресою АДРЕСА_1 , загальною площею 3362,6 кв.м.

У подальшому частина надбудованих приміщень була відчужена іншим особам і станом на 26.05.2021 у власності позивача залишилось з 3362,6 кв.м нежитлової будівлі лише 1525,1 кв.м.

Таким чином, колегія суддів зазначає, що незважаючи на те, що позивач не зареєстрував право власності чи користування земельною ділянкою під належним йому на праві власності нежитловим приміщенням, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК України, обов`язок зі сплати земельного податку виник у позивача з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.

Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 20 травня 2021 року у справі №826/5220/17, від 12 листопада 2020 року у справі № 826/9673/18, від 06 листопада 2020 року у справі № 826/10186/17, від 17 грудня 2019 року у справі № 804/4739/16, від 21 березня 2019 року у справі № 826/15276/17, від 16 травня 2018 року у справі № П/811/1839/16, від 12 вересня 2017 року у справі №21-3078а16, від 17 травня 2018 року у справі №П/811/1839/16.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що вирішуючи питання правомірності визначення позивачці податкового зобов`язання із земельного податку необхідно встановлення факту використання відповідачем офіційних відомостей при здійсненні розрахунку податкового зобов`язання.

Так, згідно пункту 286.1 статті 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини 1 статті 193 Земельного кодексу України, державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Призначенням державного земельного кадастру, відповідно до статті 194 Земельного кодексу України, є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Порядок користування відомостями Державного земельного кадастру регламентований статтею 38 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), згідно якої відомості Держав ного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі:

- витягів з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру;

- довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території) за формулою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру;

- викопіювань з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру;

- копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру.

Користування відомостями Державного земельного кадастру може також здійснюватися у формі надання доступу до нього в режимі читання.

Доступ до Державного земельного кадастру в режимі читання надається органам державної влади, органам місцевого самоврядування, органам і підрозділам Служби безпеки України, що здійснюють контррозвідувальну діяльність та боротьбу з тероризмом, банкам та особам, які в установленому законом порядку включені до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників, Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок та Державного реєстру сертифікованих інженерів-геодезистів, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку містить усі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги.

Отримання витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку є обов`язковим при вчиненні правочинів щодо земельної ділянки (крім складення заповітів).

Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку видається заявнику в день надходження заяви.

Для здійснення повноважень, визначених законом, органи державної влади та органи місцевого самоврядування користуються відомостями і документами Державного земельного кадастру щодо земель та земельних ділянок, розташованих на відповідній території, на безоплатній основі.

На отримання відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку мають право, зокрема, органи державної влади та органи місцевого самоврядування для реалізації своїх повноважень, визначених законом.

Витяг з Державного земельного кадастру підписується Державним кадастровим реєстратором, адміністратором центру надання адміністративних послуг, уповноваженою посадовою особою виконавчого органу місцевого самоврядування, нотаріусом та посвідчується його печаткою.

Відповідно до частини 1 статті 20 Закону України «Про Державний земельний кадастр», відомості Державного земельного кадастру є офіційними.

Формування розміру орендної плати земельної ділянки здійснюється відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213 (далі - Методика №213), а також відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук, від 27 січня 2006 року №18/15/21/11 (далі - Порядок №18/15/21/11), який був чинний на момент виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до Розділу І Методики № 213 нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно п. 3.3 Порядку №18/15/21/11 нормативна грошова оцінка одного квадратного метру земельної ділянки населених пунктів визначається за спеціальною формулою:

В х Нп

Цн = х Кф х Км, (8)

Нк

де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6%);

Нк - норма капіталізації (3%);

Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки,

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки,

Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (далі - Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, та становить: - землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам Кф=2,5.

Враховуючи наведене, орендна плата та земельний податок сплачується користувачем земельної ділянки щорічно з дня виникнення права користування земельною ділянкою, та у разі припинення права користування земельною ділянкою орендна плата та земельний податок сплачується користувачем за фактичний період перебування землі у користуванні, розмір орендної плати та ставка земельного податку визначається у відсотках від грошової оцінки земельної ділянки, яка у свою чергу залежить також від коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф).

Згідно даних довідки управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області № 7252 від 11.11.2009 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для розрахунку плати за землю, площею 0, 0749, за адресою: вул. Гоголя, 12, складала 1 366 260,32 грн. за період 01.01.2019 по 14.07.2009, 238 264,34 грн. за період 15.07.25019 по 31.12.2009.

Зазначені дані були використані відповідачем під час здійснення розрахунку земельного податку за 2023 рік, визначеного податковим повідомленням-рішенням від 06.07.2023 №608900-2412-0463-UA12020010000033698.

Разом з тим, колегія суддів звертає увагу, що в матеріалах справи відсутній будь-який належний документ, на підставі якого контролюючим органом визначено вартість 1 кв.м земельної ділянки за відповідною адресою.

Крім того, контролюючий орган при розрахунку суми земельного податку за 2023 рік повинен був отримати відповідні дані щодо нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок саме за спірні періоди від Державного земельного кадастру, що в даному випадку зроблено не було.

Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (п. 271.1 ст. 271 ПК України).

При цьому підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (п. 286.1 ст. 286 ПК України).

Згідно ч. 1 ст. 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Призначенням державного земельного кадастру відповідно до ст. 194 ЗК України є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Порядок користування відомостями Державного земельного кадастру регламентований ст. 38 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (у редакції, яка була чинна на момент виникнення спірних правовідносин), згідно якої відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі:

- витягів з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру;

- довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території), за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру;

- викопіювань з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану);

- копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру.

Відомості з Державного земельного кадастру, внесені або перенесені до нього з Державного реєстру земель після 1 січня 2013 року, надаються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у формах, зазначених у абзацах другому - п`ятому частини першої цієї статті, також адміністраторами центрів надання адміністративних послуг та уповноваженими посадовими особами виконавчих органів місцевого самоврядування.

Користування відомостями з Державного земельного кадастру також може здійснюватися у формі надання доступу до нього в режимі читання.

Доступ до Державного земельного кадастру в режимі читання надається органам державної влади, органам місцевого самоврядування, органам і підрозділам Служби безпеки України, що здійснюють контррозвідувальну діяльність та боротьбу з тероризмом, банкам та особам, які в установленому законом порядку включені до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників, Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок та Державного реєстру сертифікованих інженерів-геодезистів, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відомості про обмеження у використанні земельної ділянки надаються у формі витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку може бути виданий будь-яким Державним кадастровим реєстратором, адміністратором центру надання адміністративних послуг, уповноваженою посадовою особою виконавчого органу місцевого самоврядування.

Порядок доступу нотаріусів до Державного земельного кадастру встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно пп. 14 п. 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051, нормативна грошова оцінка - це значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у цьому пункті, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку.

Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, жодних належних і допустимих доказів на підтвердження існування у Державному земельному кадастрі відомостей щодо земельної ділянки та нормативно-грошової оцінки останньої, на якій розташоване належне позивачу на праві власності нерухоме майно, відповідачем надано не було.

Доказів розрахунку сум земельного податку саме на підставі даних Державного земельного кадастру відповідачем не надано ні до суду першої, ні до суду апеляційної інстанцій.

З огляду на викладене колегія суддів приходить висновку, що контролюючим органом, як суб`єктом владних повноважень, який заперечує проти задоволення позову, не було виконано обов`язок щодо подання детального, розгорнутого, викладеного у хронологічній послідовності розрахунку податкового зобов`язання, зазначеного в оскаржуваному податковому повідомленні-рішення. Отже, контролюючий орган як суб`єкт владних повноважень не забезпечив виконання передбаченого процесуальним законом обов`язку доказування правомірності своїх дій у випадку заперечення проти позову. Наведеним, поряд з іншим, спростовується посилання апелянта на те, що розрахунок грошового зобов`язання проведений у відповідності до вимог чинного законодавства.

За таких обставин колегія суддів зазначає, що ненадання відповідачем доказів на підтвердження правильності розрахунку суми грошового зобов`язання, визначеного у податковому повідомлені-рішенні від 06.07.2023 №608900-2412-0463-UA12020010000033698, є підставою для визнання його протиправним та скасування у повному обсязі.

Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 27 лютого 2018 року у справі №826/14191/16, від 05 лютого 2021 року у справі №826/16051/16 та від 26 квітня 2021 року у справі №806/996/16.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Приписи п. 3 ч. 1 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції зроблені висновки, що не відповідають обставинам справи з урахування нових доказів у ній. У зв`язку з цим суд апеляційної інстанції вважає за необхідне апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду - скасувати.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 березня 2024 року скасувати.

Прийняти нове рішення, яким адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 06.07.2023 №608900-2412-0463-UA12020010000033698, прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, відповідно до якого фізичній особі ОСОБА_1 податковим органом визначено сума податкового зобов`язання щодо оплати «орендна плата з фізичних осіб» за податковий період 2023 рік на загальну суму 222382,12 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь ОСОБА_1 судовий збір за подання адміністративного позову та апеляційної скарги в сумі 5 559,55 грн.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий - суддяТ.І. Ясенова

суддяО.В. Головко

суддяА.В. Суховаров

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.10.2024
Оприлюднено24.10.2024
Номер документу122483437
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/27644/23

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 17.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 18.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні