ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21.10.2024м. ДніпроСправа № 904/3456/24за позовом Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпротехстіл", м. Дніпро
про стягнення 943 060,45грн
Суддя Євстигнеєва Н.М.
Секретар судового засідання Янкіна Г.Д.
Представники:
Від позивача: Сильникова А.О., представник, самопредставництво (в режимі відеоконференції)
Від відповідача: не з`явився
С У Т Ь С П О Р У :
Криворізька міська рада звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом, яким просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпротехстіл" 943 060,45грн за користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088, площею 0,8788га за період з 01.01.2022 до 31.12.2023, а також судовий збір у розмірі 14 145,91грн.
Позивач зазначає, що відповідач як фактичний користувач земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088, без достатньої правової підстави за рахунок міської ради зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею на рівні орендної плати. Відтак відповідач зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки (позивачу) на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Згідно Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.08.2024 справу №904/3456/24 передано на розгляд судді Євстигнеєвої Н.М.
Ухвалою суду від 12.08.2024 відкрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 09.09.2024.
У судовому засіданні 09.09.2024 закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду на 30.09.2024.
20.09.2024 від представника ТОВ "Дніпротехстіл", адвоката Умріхіна Олександра Віталійовича, надійшло клопотання про відкладення розгляду справи по суті на другу половину жовтня 2024 року; направлення позовних матеріалів в паперовій формі адвокату Умріхіну О.В. на його поштову адресу або сканкопії на електронну адресу в читабельному вигляді.
Ухвалою суду від 27.09.2024 повернуто Товариству з обмеженою відповідальністю "Дніпротехстіл" заяву (клопотання), яка надійшла до суду 25.09.2024 (вх. №45103/24) без розгляду.
З 30.09.2024 розгляд справи відкладено на 21 жовтня 2024 року.
Відповідач у судове засідання не з`явився, явку повноважного представника не забезпечив, про день, час, місце розгляду справи повідомлявся належним чином, а саме рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення (ухвали суду) за адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань: вул. Космічна, буд. 1, м. Дніпро (а.с. 50).
21 жовтня 2024 року від відповідача до господарського суду через систему "Електронний суд" надійшло клопотання, в якому відповідач просить:
долучити заяву №18/10 від 18.10.2024 до справи №904/3456/24 в зв`язку з неможливістю раніше викласти свою позицію по справі та відкласти розгляд справи на листопад - грудень поточного року у зв`язку з розглядом справи №160/25282/24 в Дніпропетровському окружному адміністративному суді та вступом адвоката Умріхіна О.В. до процесу у справі №904/3456/24.
В клопотанні про відкладення розгляду справи відповідач зазначає, що:
- користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088 обмежене через відсутність електропостачання, водопостачання, каналізації і т.п. тому що це частково зруйнована стара будівля;
- відповідач, не мав можливості сплачувати орендну плату та вести господарську діяльність по реконструкції нерухомого майна, розміщеного на вказаній земельній ділянці не маючи належного правового оформлення (договору оренди) по використанню земельної ділянки. З моменту набуття права власності на нерухоме майно, відповідач, як новий власник набуває прав орендаря за чинним договором оренди, і, відповідно, має сплачувати орендну плату. Якщо ж новий власник нерухомості орендну плату не сплачує, вона може бути стягнута як заборгованість за договором, штрафні санкції за відсутність договору, а не як безпідставно збережені кошти;
- розгляд справи, де сума позову є надзвичайно велика для відповідача, у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення і участі сторін не дозволяє об`єктивно і справедливо прийняти рішення;
- відповідач не отримав позов від позивача і не мав можливості надати відзив та заперечення щодо розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників справи.
До клопотання долучено роздруківку ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.09.2024 у справі №160/25282/24 за позовом Громадської спілки "Асоціація промисловців, підприємців та профспілок Кривого Рогу" до Криворізької міської ради про визнання незаконним (протиправним та нечинним) з моменту прийняття рішення Криворізької міської ради №523 від 26.05.2021 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу".
Позивач проти задоволення клопотання про відкладення розгляду справи заперечує та зазначає, що нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду (ст. 265 КАС України). Тобто, у разі задоволення позову у справі №160/25282/24 про визнання незаконним (протиправним та нечинним) рішення Криворізької міської ради №523 від 26 травня 2021 оскаржуване рішення може бути скасовано з моменту набрання законної сили цим рішенням.
Ухвалою суду від 21.10.2024 відмовлено ТОВ "Дніпротехстіл" в задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи.
У судовому засіданні 21.10.2024 представник позивача підтримав позовні вимоги.
Під час розгляду справи судом досліджені наявні в матеріалах справи докази.
У судовому засіданні 21.10.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд, -
В С Т А Н О В И В:
На підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 51612565 від 13.03.2020, приватним нотаріусом Чорна О.С. вчинено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 35932665 про право власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпротехстіл" на будівлю металевих провідників літ В. площею основи 2658,6кв.м.
Державна реєстрація відбулася на підставі Договору купівлі-продажу, серія та номер 376, виданий 13.03.2020; номер запису про право власності 35932665 (Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 07.05.2024 №377434143) (а.с.15).
З наведеного вбачається, що з 13.03.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпротехстіл" є власником нерухомого майна будівлі металевих провідників літ В. площею основи 2658,6кв.м, розташоване за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Модрівська, 87/16.
Відповідно до Розпорядження голови обласної державної адміністрації від 19.05.2016 № Р-223/0/3-16 "Про перейменування топонімів у населених пунктах області", вулицю Модрівська було перейменовано на вулицю Прорізна.
Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 26.04.2024 №НВ-0001063282024 земельна ділянка площею 0,8788 га, кадастровий номер 1211000000:08:158:0088, розташована за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Прорізна, 87/16, належить до земель комунальної власності територіальної громади міста Кривого Рогу (а.с.9-14).
Вид цільового призначення земельної ділянки: 11.02, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; категорія земель- землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.
Державну реєстрацію земельної ділянки проведено 28.03.2017 Відділом у Криворізькому районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі, тобто з 28.03.2017 (такий правовий висновок викладений в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, зокрема, від 16 червня 2021 року у справі №922/1646/20, від 04.03.2021 у справі № 922/3463/19).
За офіційною інформацією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 18.04.2024 № 18158/5/04-36-04-12-14 Товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпротехстіл" за земельну ділянку з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088, площею 0,8788 га на вулиці Прорізна, 87/16, у Центрально-Міському районі міста Кривого Рогу за спірний період податкові зобов`язання не визначав та не сплачував (а.с.18).
Рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 506 "Про встановлення ставок плати за землю та пільг із земельного податку на території м. Кривого Рогу" (далі рішення № 506), яке набуло чинності 01.01.2022, встановлені ставки плати за землю на території м. Кривого Рогу, в тому числі ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю в залежності від цільового призначення земельної ділянки згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 (Додаток 2 до рішення) (а.с. 23-30).
Так, відповідно до Додатка 2 до рішення № 506 розмір орендної плати за земельні ділянки з кодом цільового призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості для юридичних осіб становить 3% від нормативної грошової оцінки земель міста.
Рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 523, яке набуло чинності 01.01.2022, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу (а.с. 22).
Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, яка є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, на виконання пункту 289.3 статті 289 Податкового кодексу України на своєму офіційному сайті (http://land.gov.ua) опублікувала значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік, яке становить: для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) 1,0; для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь) 1,15.
Згідно з витягом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 97-4-0.110.4-7396/301-23 від 05.09.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088 становить 16814256,16 грн (а.с. 13).
Відтак, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088, відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.09.2023 №97-4-0.110,4-7396/301-23 у 2023 році становить - 16 814 256,16 грн, а у 2022 році - 14 621 092,31 грн, без урахування коефіцієнту індексації за 2022 рік (16 814 256,16 : 1,15).
Товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпротехстіл" в період з 01.01.2022 по 31.12.2023 право користування земельною ділянкою не оформило, плату за фактичне землекористування не сплачувало.
За розрахунком позивача за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 відповідачем збережено у себе без достатньої правової підстави кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,8788 га з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088 у сумі 943060,45грн (438632,77грн + 504 427,68грн), а.с.6.
З метою досудового врегулювання спору позивач звернувся до відповідача з претензією (лист № 17/02-07/3627 від 19.09.2023 "Про врегулювання земельних відносин"), в якій просив добровільно погасити заборгованість за користування земельною ділянкою у тридцятиденний термін з дня одержання претензії (а.с. 19).
Претензія залишена без відповіді.
Предметом доказування у справі є обставини щодо наявності/відсутності правових підстав для стягнення з відповідача заявлених до стягнення грошових коштів, несплачених останнім за користування спірною земельною ділянкою у період з 01.01.2022 по 31.12.2023.
Правовідносини між сторонами регулюються земельним та цивільним законодавством.
Згідно зі статтею 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини; створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти.
Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
За приписом частини першої статті 14 Цивільного кодексу України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.
Частиною першою статті 181 Цивільного кодексу України визначено, що до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, і переміщення такого майна неможливе без його знецінення, а тому використання нежитлової будівля, яка належить відповідачу, неможливе без відповідної земельної ділянки.
Наведена правова норма закріплює загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. Тому, у зв`язку з користуванням відповідачем нежитловою нерухомістю, розташованою за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Модрівська, 87/16, презюмується користування усією спірною земельною ділянкою.
Такий правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 16.06.2021 у справі № 922/1646/20.
За частиною першою статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Пунктами 34, 35 частини першої статті 26 цього Закону передбачено, що вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України відноситься до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до частини першої статті 122 Земельного Кодексу України саме до повноважень сільських, селищних, міських рад відноситься передача земельних ділянок у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з частинами першою, другою статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Частиною першою статті 124 Земельного кодексу України (тут і надалі в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, тобто станом на 01.01.2022) передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до частин другої, третьої вказаної статті передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, зокрема, крім розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 Земельного кодексу України).
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126 Земельного кодексу України).
За таких обставин Криворізька міська рада є саме тим органом місцевого самоврядування, який повноважний представляти відповідну територіальну громаду в питаннях передачі в оренду земель комунальної власності для всіх потреб, а право власності чи користування земельною ділянкою виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.
При цьому, виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені і яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Наведене узгоджується з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у п. 79 постанови від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц (провадження № 14-77 цс 18).
Докази законодавчого оформлення права користування відповідачем спірною ділянкою у період з 01.01.2022 по 31.12.2023, а також належної державної реєстрації речових прав на неї відсутні.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
За частинами першою, другою статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За змістом підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, не може бути меншою за розмір земельного податку - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства (підпункт 289.1 статті 289 Податкового кодексу України).
За змістом частини п`ятої статті 5 та частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
За змістом частини першої статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно з частинами першою третьою статті 18 зазначеного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:
розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років;
розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Частиною другою статті 26 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Згідно з частинами першою другою статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
За нормативними приписами частин першої - третьої статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Згідно з підпунктом 48 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15, витяги з Державного земельного кадастру про земельні ділянки видає відповідно до покладених на нього завдань Держгеокадастр (Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру).
Як передбачено пунктом 10 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 №220, обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
За приписами статті 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Згідно з пунктами 289.1, 289.2 статті 289 ПК України управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, яка є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, на виконання пункту 289.3 статті 289 ГІК України, на своєму офіційному сайті публікує коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за попередні роки.
Відповідно, значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь) становить - 1,15, що підтверджується листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2023 №6-28-0.222-323/2-23 (надалі - Лист Держгеокадастру).
Відтак, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088, відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.09.2023 №97-4-0.110,4-7396/301-23 у 2023 році становить - 16 814 256,16 грн, а у 2022 році - 14 621 092,31 грн, без урахування коефіцієнту індексації за 2022 рік (16 814 256,16 : 1,15).
Розмір річної орендної плати за земельні ділянки вираховується на підставі даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, помножених на значення ставки орендної плати, розмір якої визначається відповідним рішенням Криворізької міської ради.
Згідно розрахунку за 2022 рік орендна плата за рік складає 438632,77грн (14621092,31грн х 3,0%), де: 14 621 092,31 грн. нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки без урахування коефіцієнту індексації 1,15 за 2022 рік;
3,0 % - річний розмір орендної плати за землю від нормативної грошової оцінки земель міста згідно з рішення Криворізької міської ради від 26.05.2021 №506.
Згідно розрахунку за 2023 рік орендна плата за рік складає 504427,68грн (16 814 256,16 грн. х 3,0 %), де: 16 814 256,16 грн. - нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;
3,0 % - річний розмір орендної плати за землю від нормативної грошової оцінки земель міста згідно з рішення Криворізької міської ради від 26.05.2021 №506.
Таким чином, за період з 01.01.2022 до 31.12.2023 Відповідачем збережено у себе без достатньої правової підстави кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088 в розмірі 943 060,45 грн (438 632,77 грн. + 504 427,68).
Із наданого позивачем розрахунку вбачається, що несплачена відповідачем сума орендної плати 943060,45 грн розрахована на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № 97-4-0.110.4-7396/301-23 від 05.09.2023, підготовленого Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровської області, з урахуванням ставки орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки земель міста, розмір якої визначений відповідним рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 506 (а.с. 23-30). Місячний розмір орендної плати визначений позивачем шляхом ділення річної орендної плати на 12, що відповідає кількості місяців у році.
Перевіркою розрахунку порушень не встановлено.
Вирішуючи питання стягнення з відповідача орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088 в розмірі 943 060,45 грн, суд враховує також таке.
Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України, яка відноситься до глави 83 цього Кодексу, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Згідно з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц та від 20.11.2019 у справі № 922/3412/17, до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними (п. 81 постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц; п. 41 постанови Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 922/3412/17).
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала (п. 29 постанови Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 922/3412/17).
Для кондикційних зобов`язань доведення вини особи не має значення, а важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої (п. 44 постанови Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 922/3412/17).
З огляду на викладене відповідач як фактичний користувач спірної земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Доказів на підтвердження повної сплати орендної плати за спірний період відповідачем не надано, доводи позивача щодо наявності заборгованості у сумі 943 060,45 грн шляхом надання належних доказів відповідачем не спростовано.
Відтак, вимоги позивача про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою орендної плати з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088 в розмірі 943 060,45 грн є законними й обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
В письмових поясненнях на позовну заяву відповідач зазначив, що користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088 обмежене через відсутність електропостачання, водопостачання, каналізації, тому що це частково зруйнована стара будівля. Відтак, відповідач не мав можливості сплачувати орендну плату та вести господарську діяльність по реконструкції нерухомого майна, розміщеного на вказаній земельній ділянці не маючи належного правового оформлення (договору оренди) по використанню земельної ділянки. З моменту набуття права власності на нерухоме майно, відповідач, як новий власник набуває прав орендаря за чинним договором оренди, і, відповідно, має сплачувати орендну плату. Якщо ж новий власник нерухомості орендну плату не сплачує, вона може бути стягнута як заборгованість за договором, штрафні санкції за відсутність договору, а не як безпідставно збережені кошти.
Суд відхиляє наведені вище доводи відповідача з огляду на те, що використання земельної ділянки є платним; об`єктом плати за землю є земельна ділянка і плата за землю справляється відповідно до закону. Відповідач не заперечує, що є власником будівлі металевих провідників (реєстровий номер об`єкта нерухомого майна 175671512110), яка знаходиться за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Прорізна, 87/16 та розміщена на земельній ділянці площею 0,8788 га з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088. Виникнення у відповідача права власності на будівлю не є підставою для автоматичного виникнення права оренди земельної ділянки, на якій розміщена будівля і яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Доказів укладення договору оренди земельної ділянки площею 0,8788 га за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Прорізна, 87/16 відповідачем до справи не надано. Тож, необгрунтованими є твердження відповідача про те, що грошові кошти у сумі 943 060,45грн може бути стягнуто як заборгованість за договором, а не в порядку статті 1212 Цивільного кодексу України, як безпідставно збережені кошти.
Щодо порушення судом порядку здійснення господарського судочинства та розгляду справи в спрощеному провадженні без виклику (повідомлення) учасників справи, що позбавило відповідача заявити клопотання про розгляд справи в загальному позовному провадженні.
Враховуючи предмет позову, характер спірних правовідносин, зміст позовних вимог, 12.08.2024 судом відкрито провадження у справі № 904/3456/24 за правилами загального позовного провадження, що відповідає нормативним приписам статей 12,176,177 Господарського процесуального кодексу України. Ухвали суду від 12.08.2024, від 09.09.2024, від 30.09.2024 направлялись за адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань: вул. Космічна, буд. 1, м. Дніпро (а.с. 50). Направлені судом на адресу відповідача ухвали суду повернуті підприємством зв`язку з відмітками: "за закінченням терміну зберігання", "адресат відсутній за вказаною адресою" (а.с. 65-67, 73-75).
Щодо неотримання відповідачем позовної заяви з додатками.
Позивач, особа, яка звертається з позовом в інтересах іншої особи, зобов`язані до подання позовної заяви надіслати учасникам справи її копію та копії доданих до неї документів листом з описом вкладення. Таке надсилання може здійснюватися в електронній формі через електронний кабінет з урахуванням положень статті 42 цього Кодексу (ч. 1 ст. 172 Господарського процесуального кодексу).
У зв`язку з наведеним, при поданні позову необхідно надсилати копію позовної заяви та доданих матеріалів за місцезнаходженням учасників судового процесу.
Згідно відповіді № 3956098, сформовано засобами підсистеми ЄСІТС "Електронний суд" 26.09.2024 за запитом суду, відповідач не мав зареєстрованого Електронного кабінету в підсистемі Електронний суд. Тому, позовна заява Криворізької міської ради за вх. №3315/24 від 05.08.2024 направлена на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпротехстіл" (вул. Космічна, буд. 1, м. Дніпро, 49000) (поштова накладна та опис вкладення у цінний лист від 30.07.2024 (а.с. 43, 44)).
Згідно витягу з офіційного сайту Акціонерного товариства "Укрпошта" щодо відстеження пересилання поштового відправлення №0504021913390, направлена позивачем на адресу відповідача позовна заява з додатками повернута підприємством зв`язку з відміткою: "за закінченням встановленого терміну зберігання".
Відповідно до частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України на відповідача покладається судовий збір у сумі 14145,91грн.
Керуючись статтями 2, 3, 20, 73-79, 86, 91, 129, 165, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Криворізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпротехстіл" про стягнення 943 060,45грн - задовольнити у повному обсязі.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпротехстіл" (ідентифікаційний код 43471462; вул. Космічна, будинок 1, м. Дніпро, 49000) на користь Криворізької міської ради (50101, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, площа Молодіжна, будинок 1; ідентифікаційний код 33874388) грошові кошти в сумі 943 060,45 грн за користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 1211000000:08:158:0088, площею 0,8788га за період з 01.01.2022 до 31.12.2023 та витрати по сплаті судового збору в сумі 14145,91грн, видати наказ.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення, шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 23.10.2024
Суддя Н.М. Євстигнеєва
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122497247 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні