Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Справа №338/696/24
15 жовтня 2024 року селище Богородчани
Богородчанський районний суд Івано-Франківської області в складі головуючого-судді Куценка О.О., секретаря судового засідання Двібородчин І. В. розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в селищі Богородчани в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом представника позивача ОСОБА_1 , яка діє в інтересах позивача Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" до ОСОБА_2 про стягнення заборгованості, яка виникла в результаті донарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу,
в с т а н о в и в :
16 травня 2024 року позивач звернувся до суду з вказаним позовом про стягнення з відповідача заборгованості в сумі 38417,66 грн. за 3946,45 м3 необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості, спожитого неопломбованим газовим обладнанням, встановленим на об`єкті газопостачання, за адресою: АДРЕСА_1 , за період з 11.11.2020 року по 10.05.2021 року, внаслідок несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу типу «САМГАЗ G 2,5», заводський № 6055673, 2017 року випуску; 3028,00 грн. понесених витрат за проведення експертизи лічильника газу та судового збору.
Відповідач ОСОБА_2 є власником квартири АДРЕСА_2 . Вказана квартира в установленому законом порядку 13 червня 2018 року була підключена до газорозподільних мереж АТ «Івано-Франківськгаз», що підтверджується Дозволом №№417-420 від 11 червня 2018 року , наряд-допуском №5 на виконання газонебезпечних робіт в газовому господарстві від 13 червня 2018 року з додатками до нього. Опалювальна площа квартири АДРЕСА_3 становить 63,9 м2. У вказаній кварті встановлено лічильник газу типу «САМГАЗ G 2,5», заводський № 6055673, 2017 року випуску, який опломбовано пломбою R23047681. В квартирі встановлено газоспоживаюче обладнання: одна плита газова 4-х камфорна та один турбо-котел.
Доказами, які підтверджують факт приєднання побутового споживача ОСОБА_2 до умов Типового договору розподілу природного газу, є довідка-розрахунок по особовому рахунку НОМЕР_1 , відповідно до змісту якої, споживачем ОСОБА_2 за 2020 газовий рік спожито 4608,88 м3 (відповідно вказаний обсяг спожитого природного газу визначено як річну замовлену потужність на 2021 розрахунковий календарний рік).
В березні 2021 року із сторони побутового споживача ОСОБА_2 до Центру обслуговування клієнтів АТ «Івано-Франківськгаз» надійшло звернення з вимогою здійснити
перерахунок об`ємів спожитого природного газу, мотивоване тим, що Оператором
ГРМ подано на інформаційну платформу ТОВ «Оператора ГТС України» завищені
показники, ніж ті, які, як стверджував в заяві споживач, зафіксовано лічильником
газу, встановленим в квартирі АДРЕСА_2 . На
підтвердження своїх доводів долучив два фото лічильника газу типу САМГАЗ G 2,5,
заводський № 6055673, 2017 року випуску з показником 00557,23 м.куб. в січні 2021
року та з показником 01301,75 м. куб. в березі 2021 року.
При перевірці попередньо зафіксованих контролером показників лічильника газу
в квартирі АДРЕСА_2 , було встановлено, що 28 травня 2020 року показник лічильника газу типу САМГАЗ, типорозміру G2,5, заводський № 6055673,
2017 року випуску 04583,68 м3, що на 3282 м3 був більшим ніж той показник,
який відповідач ОСОБА_2 сам зафіксував на фотографіях, наданих ним представникам
Оператора ГРМ в березні 2021 року.
Детально оглянувши фотографію лічильника газу типу САМГАЗ G 2,5,
заводський № 6055673, 2017 року випуску, зроблену контролером, 28 травня 2020
року та вищевказані дві фотографії, надані побутовим споживачем, працівники АТ
«Івано-Франківськгаз» виявили, що метрологічна пластикова пломба, яка
встановлена з правої сторони відлікового механізму зафіксована в різних положеннях, зокрема:
- на фотографії лічильника газу з показником 04583,68 м3, зафіксованій 28.05.2020
року контролером, метрологічна пломба була встановлена з правої сторони
відлікового механізму так, що відбиток самого повірочного тавра був
перевернутим зверху вниз, зокрема: буква «А» , відображена на повірочному тавру,
знаходилася у верхній частині, а латинські букви «LO», які також відображені на
повірочному тавру - в нижній частині, перевернутими до низу та й відбиток самого
повірочного тавра було перевернуто до низу;
- на двох фотографіях лічильника газу типу САМГАЗ G 2,5, заводський № 6055673,
2017 року випуску з показником 00557,23 м куб. та з показником 01301,75 м. куб., які
були надані споживачем ОСОБА_2 . Оператору ГРМ , було встановлено, що відбиток повірочного тавра на метрологічній пломбі, встановленій з правої сторони відлікового
механізму уже не був перевернутим зверху вниз, зокрема: буква «А», відображена на
повірочному тавру, знаходилася вже у нижній частині, а латинські букви «LO», які
також відображені на повірочному тавру у верхній частині, уже не перевернутими.
Зважаючи на значно занижений показник лічильника газу 1 301,75 м. куб.,
зафіксований на фотографіях, наданих споживачем в березні 2021 року в порівнянні
із зафіксованим 28.05.2020 року контролером на фото показником того ж лічильника
газу - 04583,68 м. куб., а також на те, що на фотографії спірного лічильника газу,
зробленій контролером 28.05.2020 року та на фото, наданих споживачем в березні
2021 року, зафіксовано різні положення метрологічної пластикової пломби з відбитком повірочного тавра, встановленої заводом-виробником з правої сторони
відлікового механізму.
Однак, ні до кінця березня, ні в квітні 2021 року представники АТ «Івано-
Франгківськгаз» не змогли здійснити контрольний огляд вищевказаного
лічильника газу з тих підстав, що споживач не надавав доступу квартири.
Після того, як представниками Оператора ГРМ було зупинено газопостачання по
газовому стояку у будинку АДРЕСА_4 , до якого приєднано квартиру відповідача 11 травня 2021 року, представником відповідача ОСОБА_3 було надано доступ представникам Оператора ГРМ до квартири АДРЕСА_3 .
При проведенні контрольного огляду газоспоживаючого обладнання у
квартирі АДРЕСА_2 , було виявлено, що квартира АДРЕСА_3
та квартира АДРЕСА_5 об`єднані в одну квартиру і внутрішньобудинкові газопроводи двох
квартир, газові батареї та газова плита під`єднані до одного газового котла та до
одного газового лічильника типу САМГАЗ RS/2001-21Р, типорозміру G 2,5,
заводський № 6055673, 2017 року випуску з показником 1 353 м куб. до якого було
виявлено несанкціоноване втручання шляхом прихованих заходів, про що, в
присутності представника споживача ОСОБА_2 його брата
ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , представниками АТ «Івано-
Франківськгаз» було складено Акт про порушення № 34-62-ІФ від 11 травня 2021 року,
який представник споживача ОСОБА_3 підписав без зауважень.
В той же день, представниками АТ «Івано-Франківськгаз» було демонтовано
лічильник типу САМГАЗ RS/2001-21Р, G 2,5, заводський № 6055673, 2017 року
випуску з показником 1 353,14 м3 та поміщено в пакет для захисту від зовнішнього
втручання до проведення експертизи, який опломбовано пломбою R30938828 і
скеровано його на проведення експертизи за адресою : АДРЕСА_6 . Відповідача було повідомлено, що експертиза лічильника буде проводитись 20 травня 2021 року про що, було повідомлено представника споживача ОСОБА_3 .
На місці демонтованого лічильника газу в
той же день, представниками АТ «Івано-Франківськгаз» було встановлено лічильник
газу типу САМГАЗ RS/2001-2Т, типорозміру G 2,5, заводський № 02896791, 2007 року
випуску з показником 04608,36 м. куб., який опломбавано пломбами R30938836,
В16604265, про що в присутності представника споживача - його брата ОСОБА_3 ,
було складено Протокол - Акт № 76002.4.2-S7-5366-0521 про
демонтаж та направлення ЗВТ (лічильника газу) для проведення експертизи) від
11 травня 2021 року, який ОСОБА_3 підписав без жодних зауважень.
11 травня 2021 року представнику споживача ОСОБА_2 -
ОСОБА_3 було вручено по одному примірнику складених представниками АТ «Івано-
Франківськгаз» Акту про порушення № 34-62-ІФ від 11 травня 2021 року та Протокол - Акт
№ 76002.4.2- S7-5366-0521 про демонтаж та направлення ЗВТ (лічильника газу) для
проведення експертизи) від 11 травня 2021 року.
20 травня 2021 року комісією АТ «Івано-Франківськгаз» в складі: провідного
інженера з метрології лабораторії з повірки ПЛГ - ОСОБА_4 , провідного
інженера з метрології лабораторії з повірки ПЛГ ОСОБА_5 , головного
фахівця з економічної безпеки ВЕБ ОСОБА_6 , юрисконсульта
ОСОБА_7 , в присутності представника споживача ОСОБА_2 -
ОСОБА_3 було проведено експертизу лічильника газу типу САМГАЗ, типорозміру
G2,5, заводський № 6055673, 2017 року випуску, з показником 01353,14 м куб., який
було знято відповідно до Протокол- Акту від 11.05.2021 року №76002.4.2-S7-5366-0521
та встановлено, що цілісність пломби на упаковці R30938828 - не порушена.
Згідно висновку комісії: до лічильника було несанкціоноване втручання
здійснене шляхом прихованих заходів. В даному технічному
стані лічильник до експлуатації не придатний. Лічильник поміщено в пакет
та опломбовано пломбою R20473482. Експертиза лічильника ініційована
Оператором ГРМ.
Зауважують, що якщо зняти метрологічну пломбу, яка
встановлена з правої сторони відлікового механізму, то це дає можливість відтягнути
на незначну відстань сам відліковий (лічильний) механізм і таким способом вивести з
ладу дві шестерні, які передають рух з вимірювального механізму (що знаходиться в
самому корпусі лічильного механізму) на відліковий (лічильний) механізм,
прикріплений двома шурупами по боках із зовнішньої сторони лічильника газу. Саме
даний лічильний механізм фіксує показники лічильника газу (приводить у рух
облікові барабани), що передаються вимірювальним механізмом. Відтягування
відлікового механізму на незначну відстань від корпусу лічильника та виведення двох
шестерень з ладу, дає можливість використовувати (споживати) природний газ без
обліку, більше того, вручну обертати облікові барабани та фіксувати бажаний для
споживача показник.
18 червня 2021 року відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення
Оператора ГРМ, на якому був присутнім представник ОСОБА_2 ОСОБА_3 ,
який пред`явив членам комісії свій паспорт № НОМЕР_2 , виданий 04 вересня 2017 року,
органом-2613. За результатом розгляду акту про порушення № 34-62-ІФ від 11 травня 2021
року, комісією було прийняте рішення про його задоволення повністю, про що
складено протокол № 81 засідання комісії з розгляду актів про порушення Оператора
ГРМвід-18червня2021року.
На виконання вказаного вище протоколу № 81 від 18 червня 2021 року, членами комісії з
розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, відповідно до вимог абзацу 3 пункту
1 глави 3 Кодексу ГРМ, було складено акт-розрахунок необлікованого
(донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості. Розрахунок
проведено за період з 11.11.2020 року по 10.05.2021 року. Згідно вказаного акту-
розрахунку відповідачу по об`єкту газопостачання, який розташований за адресою:
АДРЕСА_1 (особовий
рахунок НОМЕР_3 ), загальною опалювальною площею 63,9м2 , на якому
встановлено плиту газову 4-х камфорну та газовий котел для індивідуального
опалення, було донараховано 3 946,45м куб. природного газу на загальну суму
38417,662грн.
Оскільки, представник відповідача ОСОБА_3 факт несанкціонованого
втручання в роботу лічильника газу шляхом прихованих заходів не визнавав, не
погоджувався сплатити вартість необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу
природного газу згідно вищевказаного Акту-розрахунку або реструктуризувати
оплату на відповідний період, відповідно, він відмовився підписати вищевказаний
протокол засідання комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ від
18 червня 2021 року.
На підставі викладеного просили суд, стягнути з відповідача суму заборгованості в розмірі 38417,66 грн. за 3 946,45 м куб. необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного
газу і його вартості спожитого неопломбованим газовим обладнанням за період з
11 листопада 2020 року по 10 травня 2021 року та понесені судові витрати.
Ухвалою судді від 20 травня 2024 справу позовну заяву акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" до ОСОБА_2 про стягнення заборгованості, залишено без руху, встановлено строк для усунення зазначених в ухвалі недоліків - 10 днів з дня вручення копії ухвали.
Ухвалою судді від 27 травня 2024 справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (з повідомленням) сторін, перше судове засідання призначено на 25 червня 2024 року.
25 червня 2024 року до суду представником відповідача адвокатом Іванцівим М.В. було направлено клопотання про відкладення розгляду справи та розгляд справи було відкладено на 20 серпня 2024 року.
20 серпня 2024 року розгляд справи було відкладено за клопотанням представника відповідача адвоката Іванціва М.В.
17 вересня 2024 року до суду надійшла заява представника відповідача адвоката Іванціва М.В. про застосування позовної давності та відмові у позові з цих підстав.
14жовтня 2024року черезсистему «Електроннийсуд»представник позивача ОСОБА_1 надала письмові заперечення проти заяви про застосування строку позовної давності.
15 жовтня 2024року черезсистему «Електроннийсуд»представник відповідача адвокат Іванців М.В. надав письмові пояснення до заяви про застосування строку позовної давності.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено та вбачається із матеріалів справи, що відповідач ОСОБА_2 є споживачем послуг природного газу, що надаються АТ «Оператор Газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз» за адресою: АДРЕСА_1 , із відкриттям особового рахунку № НОМЕР_3 . Житлове приміщення устатковане однією газовою плитою та одним опалювальним приладом (котлом).
Облік споживання газу за вказаною адресою здійснювався за допомогою лічильника газу «САМГАЗ G 2,5», заводський № 6055673, 2017 року випуску, який опломбовано пломбою R23047681.
При проведенні контрольного огляду 11травня 2021 року у
квартирі АДРЕСА_2 , було виявлено, що квартира АДРЕСА_3
та квартира АДРЕСА_5 об`єднані в одну квартиру і внутрішньобудинкові газопроводи двох
квартир, газові батареї та газова плита під`єднані до одного газового котла та до
одного газового лічильника типу САМГАЗ RS/2001-21Р, типорозміру G 2,5,
заводський № 6055673, 2017 року випуску з показником 1 353 м куб. до якого було
виявлено несанкціонованевтручання шляхомприхованих заходів,про що, було складеноАкт пропорушення №34-62-ІФвід 11травня 2021року.
11 травня 2021 року представнику споживача ОСОБА_2 -
ОСОБА_3 було вручено по одному примірнику складених представниками АТ «Івано-
Франківськгаз» Акту про порушення № 34-62-ІФ від 11 травня 2021 року та Протокол - Акт
№ 76002.4.2- S7-5366-0521 про демонтаж та направлення ЗВТ (лічильника газу) для
проведення експертизи) від 11 травня 2021 року.
20 травня 2021 року комісією АТ «Івано-Франківськгаз» було проведено експертизу лічильника газу типу САМГАЗ, типорозміру
G2,5, заводський № 6055673, 2017 року випуску, з показником 01353,14 м куб.
Згідно висновку комісії: до лічильника було несанкціоноване втручання
здійснене шляхом прихованих заходів. В даному технічному
стані лічильник до експлуатації не придатний. Лічильник поміщено в пакет
та опломбовано пломбою R20473482. Експертиза лічильника ініційована
Оператором ГРМ.
18 червня 2021 року на засіданні комісії з розгляду актів про порушення
Оператора ГРМ, за результатом розгляду акту про порушення № 34-62-ІФ від 11 травня 2021
року, було прийняте рішення про його задоволення повністю, про що
складено протокол № 81 засідання комісії з розгляду актів про порушення Оператора
ГРМвід-18червня2021року.
Згідно протоколу № 81 від 18 червня 2021 року, було складено акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості. Розрахунок
проведено за період з 11.11.2020 року по 10.05.2021 року. Згідно вказаного акту-
розрахунку відповідачу по об`єкту газопостачання, який розташований за адресою:
АДРЕСА_1 (особовий
рахунок НОМЕР_3 ), загальною опалювальною площею 63,9м2 , на якому
встановлено плиту газову 4-х камфорну та газовий котел для індивідуального
опалення, було донараховано 3 946,45м куб. природного газу на загальну суму
38417,662 грн.
Спір між сторонами виник з приводу наявності підстав для сплати споживачем донарахованих збитків внаслідок порушення Кодексу газорозподільних систем.
Згідно частини 1 статті 714 ЦК України, за договором постачання енергетичних та інших ресурсів через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.
За приписами статті 40 Закону України «Про ринок природного газу», розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому Кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2494, затверджено Кодекс газорозподільних систем, яким визначено взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем.
Відповідно до пункту 4 глави 1 розділу I Кодексу газорозподільних систем, несанкціоноване втручання в роботу засобу вимірювальної техніки/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема, лічильника газу), у тому числі, шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Згідно з пунктом 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать, зокрема: несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).
Згідно глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається Акт про порушення за формою, наведеною в додатку 11 до цього Кодексу.
Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами.
Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.
Представник Оператора ГРМ перед складанням акту про порушення зобов`язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.
До Акту про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.
У разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в Акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в Акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються.
Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.
При складанні Акту про порушення, представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає: 1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення; 2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення; 3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).
Споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду Актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього Акт про порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи.
У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений Акт про порушення без його (її) участі.
За результатами розгляду Акту про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
При задоволенні комісією Акту про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.
При складанні акту-розрахунку враховується таке: 1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому, вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу; 2) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами і вважається об`ємом постачання природного газу споживачу його діючим постачальником. Виключенням є об`єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути компенсована Оператору ГРМ за цінами закупівлі ним природного газу в поточному календарному місяці; 3) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу має бути віднятий об`єм природного газу, фактично сплачений споживачем протягом періоду порушення. Виключенням є несанкціонований відбір природного газу поза охопленням комерційного вузла обліку; 4) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу пільги та субсидії, на які має право побутовий споживач, не враховуються.
Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення Акту про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.
Згідно підпункту 3.1.3 «Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті», затвердженого Наказом Міністерства палива та енергетики України від 27 грудня 2005 року №619, лічильники газу під час експлуатації підлягають експертизі в таких випадках: у разі виявлення представником газопостачальної (газотранспортної) організації ознак порушень конструкції лічильника газу, у тому числі справності лічильного механізму, або порушень у роботі лічильника.
За змістом пунктів 3.2.-3.3 Положення, у разі виявлення представником газопостачальної (газотранспортної) організації ознак порушень, зазначених у підпункті 3.1.3 цього Положення, складається акт про виявлені порушення. Акт про виявлені порушення складається у двох примірниках за формою, наведеною у додатку 1. Один примірник акта про виявлені порушення залишається у споживача, а другий - залишається у представника газопостачальної (газотранспортної) організації.
Акт про виявлені порушення підписується представником газопостачальної (газотранспортної) організації та споживачем, що є підставою для проведення експертизи лічильника газу та відшкодування збитків.
Відшкодування збитків здійснюється згідно з Порядком відшкодування збитків, завданих газопостачальній або газотранспортній організації внаслідок порушення споживачем природного газу Правил надання населенню послуг з газопостачання.
У разі відмови споживача від підпису в акті про виявлені порушення представником газопостачальної (газотранспортної) організації робиться відповідний запис.
Демонтаж лічильника газу проводиться у присутності споживача представником газопостачальної (газотранспортної) організації, якому в установленому порядку надано право виконувати монтажні роботи.
У присутності споживача лічильник пакується представником газопостачальної (газотранспортної) організації в пакет з поліетилену або з іншого цупкого матеріалу, який опломбовується пломбою газопостачальної (газотранспортної) організації.
Представник газопостачальної (газотранспортної) організації спільно із споживачем складають та підписують акт про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи.
Демонтований лічильник газу доставляється на місце проведення експертизи представником газопостачальної (газотранспортної) організації або споживачем (на його бажання), про що робиться відповідний запис в акті про демонтаж лічильника газу.
Експертизу лічильника газу проводить комісія, яка призначається наказом по газопостачальній (газотранспортній) організації. До складу комісії повинні входити представники газопостачальної (газотранспортної) організації та територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.
Споживач має право бути присутнім під час проведення експертизи лічильника газу. При неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач має право дати письмову згоду на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи. Результати огляду та позачергової повірки фіксуються в акті експертизи. Акт експертизи підписується всіма членами комісії, а також споживачем або його вповноваженою особою.
Результати огляду та позачергової повірки фіксуються в акті експертизи. Акт експертизи підписується всіма членами комісії, а також споживачем або його вповноваженою особою.
Залежно від результатів експертизи до акта експертизи додається довідка про непридатність засобу вимірювальної техніки або свідоцтво про повірку робочого засобу вимірювальної техніки згідно з ДСТУ 2708-99.
Встановлено, що оператором газорозподільної системи на території Івано-Франківської області на підставі відповідної ліцензії булоАТ "Оператор газорозподільної системи"Івано-Франківськгаз".
ОСОБА_2 є споживачем послуг постачання природного газу за адресою: квартира АДРЕСА_2 , якому присвоєно номер особового рахунку НОМЕР_3 .
Споживач-відповідач фактично споживає природний газ та сплачує його вартість, тому між сторонами існують договірні правовідносини, оформлені шляхом приєднання побутового споживача до Типового договору розподілу природного газу. В квартирі відповідача також встановлено лічильник газу.
Як встановлено судом та вбачається із матеріалів справи, під час перевірки системи газопостачання у побутового споживача було виявлено несанкціоноване втручанняшляхом прихованихзаходів,про що, було складеноАкт пропорушення №34-62-ІФвід 11травня 2021року. Лічильник було демонтовано та передано на експертизу.
Перевірка системи газопостачання відбувалася у присутності представника споживача та вказані обставини не оспорювались відповідачем та його представником.
Крім того, представник відповідача був присутній при експертному дослідженні вилученого у відповідача лічильника газу та ознайомлений з висновком експертної комісії. Вказані порушення підтверджені також матеріалами фото фіксації.
Представник споживача, вказаний акт підписав без будь-яких зауважень, а отже фактично визнали виявлене порушення.
Вищезаначені встановлені фактичні обставини справи не оспорювались відповідачем та його представником під час судового розгляду справи.
Відповідно до ч.4 ст. 263 ЦПК України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Так у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 12.01.2023 справа № 914/2287/21 (п.7.43) зазначено, що зміна конструкції лічильника газу безумовно призводить до викривлення даних обліку природного газу (Близький за змістом висновок викладений Верховним Судом в постановах від 18.11.2021 у справі №903/160/21, від 02.07.2019 у справі №904/2741/18, від 18.05.2021 у справі №902/417/20, від 11.08.2021 у справі №927/89/18, від 15.06.2022 у справі №909/595/18).
А отже у справі що переглядається слід дійти висновку, що сама можливість викривлення даних обліку газу, яка була для цього підготовлена або створена через несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу (ЗВТ) вже є порушенням, яке кваліфікується як несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу та відповідно є підставою для нарахування необлікованого спожитого газу.
Згідно п.4 гл1 Кодексу ГРМ, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Таким чином, виявлене у акті експертизи втручання у газовий лічильник свідчить про встановлення факту викривлення даних обліку газу.
Таким чином, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення вимог АТ «Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз» ОСОБА_2 про стягнення суми заборгованості, яка виникла в результаті донарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу з наведених вище підстав.
Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (рішення у справі "Проніна проти України", N 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).
Під час розгляду справи представник відповідача адвокат Іванців М.В. звернувся із заявою про застосування строку позовної давності.
Європейський суд з прав людини, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції (пункт 1 статті 32 Конвенції), наголошує, що позовна давністьце законне право правопорушника уникнути переслідування або притягнення до суду після закінчення певного періоду після скоєння правопорушення.
Зокрема, вирішення питання про застосування або незастосування строку позовної давності є важливим аспектом права на справедливий судовий розгляд, стосується обґрунтованості судового рішення і охоплюється змістом статті 6 Конвенції (див. наприклад рішення ЄСПЛ у справі «Grafescolo S.R.L. проти Молдови», «Ruiz Torija v. Spain»).
У своїй прецедентній практиці ЄСПЛ звертає увагу, що строки позовної давності «слугують декільком важливим цілям, зокрема вони забезпечують правову визначеність і остаточність, захищають потенційних відповідачів від задавнених вимог (прострочених позовів), яким було б важко протистояти, і запобігають несправедливості, що могла б виникати, якби суди мусили ухвалювати рішення стосовно подій, які мали місце в далекому минулому, і на підставі доказів, які вже могли б стати ненадійними й неповними, втратити достовірність і повноту з плином часу» (див. наприклад пункт 51 рішення ЄСПЛ від 22 жовтня 1996 року за заявами № 22083/93, 22095/93 у справі «Stubbings and Others v. The United Kingdom»; пункт 570 рішення від 20 вересня 2011 року за заявою у справі «ВАТ «Нафтова компанія «Юкос» проти Росії»).
УЦК Українипозовну давність визначено як строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу (стаття 256 цього Кодексу).
Тобто позовна давність встановлює строки захисту цивільних прав.
Загальна позовна давність (строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу) встановлюється тривалістю у три роки (стаття 257 ЦК).
Сплив позовної давності, про застосування якої було заявлено стороною у справі, є самостійною підставою для відмови в позові (частина четвертастатті 267 ЦК України).
Перш ніж застосувати позовну давність, суд має з`ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушено право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. Якщо таке право чи інтерес не порушено, суд відмовляє у задоволенні позову через його необґрунтованість. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зробила заяву інша сторона спору, суд відмовляє у позові через сплив позовної давності за відсутності поважних причин її пропуску, наведених позивачем. Подібний правовий висновок викладено, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 22 травня 2018 року у справі № 369/6892/15-ц, від 31 жовтня 2018 року у справі № 367/6105/16-ц, від 14 листопада 2018 року у справі № 183/1617/16 (пункт 73), від 28 листопада 2018 року у справі № 504/2864/13-ц (пункт 80), від 05 грудня 2018 року у справах № 522/2202/15-ц (пункт 61), №522/2201/15-ц (пункт 62) та № 522/2110/15-ц (пункт 61), від 07 серпня 2019 року у справі № 2004/1979/12 (пункт 71), від 18 грудня 2019 року у справі №522/1029/18 (пункт 134), від 16 червня 2020 року у справі № 372/266/15-ц (пункт 51), від 07 липня 2020 року у справі № 712/8916/17-ц (пункт 28).
Отже, якщо позовні вимоги судом визнано обґрунтованими, а стороною усправі заявлено про сплив позовної давності, суд зобов`язаний застосувати до спірних правовідносин положеннястатті 267 ЦК Україниі вирішити питання про наслідки такого спливу (тобто або відмовити в позові у зв`язку зі спливом позовної давності, або, за наявності поважних причин її пропущення, захистити порушене право, але в будь-якому разі вирішити спір з посиланням на зазначену норму).
Визначення початку відліку позовної давності міститься встатті 261 ЦК, відповідно до частини першої якої перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Для правильного застосування частини першоїстатті 261 ЦКпри визначенні початку перебігу позовної давності має значення не тільки безпосередня обізнаність особи про порушення її прав, а й об`єктивна можливість цієї особи знати про обставини порушення її прав.
Установлено, що акт про порушення №34-62-ІФ від 11 травня 2021 року, щодо побутового споживача ОСОБА_2 розглянуто на засіданні комісії з розгляду актів про порушення споживачами 18 червня 2021 року, і, як вбачається з протоколу № 81, останньою прийнято рішення про його задоволення та проведення перерахунку об`єму розподіленого (спожитого) природного газу споживачу ОСОБА_2 відповідно до акту про порушення.
Суд вважає, що саме з цієї дати, 18 червня 2021, має обраховуватись для позивача АТ "Операторгазорозподільної системи"Івано-Франківськгаз", перебіг позовної давності для звернення до суду з вимогами про стягнення з відповідача заборгованості за необлікований (донарахований) об`єм природного газу (особовий рахунок споживача - 0710416130) в сумі 38417,66 грн. за період 11 листопада 2020 по 10 травня 2021 року.
З позовною заявою до Богородчанського районного суду Івано-Франківської області АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" звернулось 16 травня 2024 року, тобто в межах трирічного строку позовної давності, який спливав лише 18 червня 2024 року.
Питання судових витрат суд вирішує за правилами ст. 141ЦПК України.
Враховуючи, що позов суд задовольнив повністю, з ОСОБА_2 на користьАТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз"слід стягнути 2684,00 грн. сплаченого судового збору.
Керуючись ст. ст. 3-5, 10, 12, 13, 76-81, 141, 258, 259, 263, 265, 273, 274, 279, 354 ЦПК України, суд,
у х в а л и в :
Позов Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" до ОСОБА_2 про стягнення заборгованості, яка виникла в результаті донарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу - задовольнити повністю.
Стягнути з ОСОБА_2 на користьАкціонерного товариства"Операторгазорозподільної системи"Івано-Франківськгаз" суму заборгованості 38417 грн. 66 коп., яка виникла в результаті донарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу.
Стягнути з ОСОБА_2 на користьАкціонерного товариства"Операторгазорозподільної системи"Івано-Франківськгаз" понесенісудові витратизі сплатисудового зборуу розмірі2684,00грн.
Повний текст судового рішення складено 21 жовтня 2024 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику)учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Учасники справи:
Позивач: Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", місцезнаходження улиця Ленкавського,20 м. Івано-Франківськ,76010, р/рIBAN НОМЕР_4 в АТ«Ощадбанк»,одержувач АТ«Івано-Франківськгаз»,ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 03361046.
Відповідач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце проживання: АДРЕСА_7 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_5 .
Суддя:
Суд | Богородчанський районний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122500146 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг |
Цивільне
Богородчанський районний суд Івано-Франківської області
Куценко О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні