ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" жовтня 2024 р. справа № 300/5563/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Боршовського Т.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю РН-ІФ до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0/15748/0402 від 01.07.2024, -
Стислий виклад позицій сторін. Процесуальні дії суду:
ОСОБА_1 в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «РН-ІФ» (далі позивач, ТОВ «РН-ІФ») звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (далі відповідач, ГУ ДПС в Івано-Франківській області), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0/15748/0402 від 01.07.2024.
Позовні вимоги мотивовані тим, що за результатами камеральної перевірки позивача з щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних, складено акт від 10.06.2024 № 11088/09-19-04-02/43938772, згідно висновків якого встановлено порушення вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), а саме: зареєстровано податкові накладні в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації: податкова накладна № 3 від 05.04.2022 на суму 1246013,33 грн. зареєстрована з порушенням граничного терміну на 46 днів; податкова накладна № 6 від 27.04.2022 на суму 110757,47 грн. зареєстрована з порушенням граничного терміну на 46 днів; податкова накладна № 3 від 28.07.2022 на суму 192235,50 грн. зареєстрована з порушенням граничного терміну на 1 день. На підставі зафіксованих в акті перевірки порушень відповідач прийняв оспорене податкове-повідомлення рішення від 01.07.2024 № 0/15748/0402, яким нараховано штрафні санкції в сумі 85250,96 грн. Представник позивача не погоджується з таким податковим повідомленням-рішенням та вважає його протиправним, оскільки у період реєстрації спірних податкових накладних був чинний пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПУ України, яким передбачено звільнення платників податку від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину, який тривав на момент спірних правовідносин, що виключає можливість застосування штрафних санкцій. Окрім цього, контролюючий орган помилково обчислив розмір штрафу у редакції норми, що діяла на момент реєстрації спірних податкових накладних, тобто у більшому розмірі, а не згідно з нормами, які є чинними станом на день прийняття відповідного податкового повідомлення-рішення та станом на момент ухвалення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, які передбачали зменшений розмір штрафу.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22.07.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження та відмовлено в задоволенні клопотання представника позивача про розгляд справи за участі представника ТОВ «РН-ІФ».
07.08.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив ГУ ДПС в Івано-Франківській області від 07.08.2024 № 10277/5/09-19-05-01 на позовну заяву. У відзиві відповідач заперечив проти задоволення позову. Представник відповідача вказав, що за результатами камеральної перевірки позивача з щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких наклданих з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних, складено акт від 10.06.2024 № 11088/09-19-04-02/43938772, згідно висновків якого встановлено порушення вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України. На підставі зафіксованих в акті перевірки порушень відповідач прийняв оспорене податкове-повідомлення рішення від 01.07.2024 № 0/15748/0402, яким нараховано штрафні санкції в сумі 85250,96 грн. Представник відповідача зазначив, що норма пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення ПК України, яка набула чинності з 08.02.2023, та на яку вказує представник позивача, не підлягає застосуванню до спірних відносин, оскільки стосується випадків порушення платником податків граничних строків реєстрації податкових накладних, передбачених пунктом 89 цього ж Підрозділу ХХ розділу ПК України, із строком їх складання, починаючи з 16 січня 2023 року. Водночас, порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Закону № 2876-ІХ, є підставою для накладення на такого платника податку штрафу в розмірах, які передбачені пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України. В спірному випадку податкова накладна № 3 від 05.04.2022 на суму 1246013,33 грн. зареєстрована з порушенням граничного терміну на 46 днів, податкова накладна № 6 від 27.04.2022 на суму 110757,47 грн. зареєстрована з порушенням граничного терміну на 46 днів, податкова накладна № 3 від 28.07.2022 на суму 192235,50 грн. зареєстрована з порушенням граничного терміну на 1 день. З огляду на те, що податкові накладні № 3 від 05.04.2022, № 6 від 27.04.2022, № 3 від 28.07.2022 складені до 16 січня 2023 року, відповідачем правомірно прийнято податкове-повідомлення рішення від 01.07.2024 № 0/15748/0402, яким нараховано штрафні санкції в сумі 85250,96 грн. Представник відповідача звернув увагу на безпідставність доводів представника позивача про звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових наклданих на підставі п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України на період дії карантину Covid-19, оскільки у зв`язку із запровадженням на всій території України воєнного стану з 24.02.2022 Законом № 2118-ІХ внесено зміни до ПУ України шляхом доповнення підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України пунктом 69, яким установлено певні особливості справляння податків і зборів та виконання податкових обов`язків. Так, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України скасовано дію мораторію застосування штрафних санкцій на період дії воєнного стану та карантину, пов`язаного із запобіганням Covid-19. Представник відповідача просив суд відмовити в задоволенні позову (а.с. 16-25).
14.08.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла відповідь представника позивача від 14.08.2024 на відзив, згідно якої представник позивача заперечив щодо доводів відповідача, викладених у відзиві на позовну заяву. Представник позивача зазначив, що перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, тобто за період з 01.03.2020 по 30.06.2023 включно. Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. На думку представника позивача, потрібно враховувати, що правові ситуації, які пов`язані з можливістю або неможливістю в період воєнного стану реєструвати податкові накладні, є за своєю суттю ідентичними як щодо податкових накладних, складених починаючи з лютого 2022 року, так і щодо тих, які були складені раніше, але не були своєчасно зареєстровані з огляду на надзвичайні обставини - ковідну пандемію та воєнний стан. Представник позивача просив суд позов задовольнити у повному обсязі (а.с. 26-33).
Обставини справи, встановлені судом. Зміст спірних правовідносин:
Товариство з обмеженою відповідальністю «РН-ІФ» 27.11.2020 зареєстроване як суб`єкт підприємницької діяльності та перебуває на обліку в ГУ ДПС в Івано-Франківській області, основний вид діяльності за КВЕД: 56.10 «Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування», що підтверджується інформацією внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
ТОВ «РН-ІФ» зареєструвало в ЄРПН податкові накладні з податку на додану вартість: № 3 від 05.04.2022 на суму 1246013,33 грн.; № 6 від 27.04.2022 на суму 110757,47 грн.; № 3 від 28.07.2022. Вказані обставини не є спірною.
10.06.2024 головним державним інспектором відділу адміністрування ПДВ управління оподаткування юридичних осіб ГУ ПФУ в Івано-Франківській області проведено камеральну перевірку ТОВ «РН-ІФ», за результатами якої складено акт від 10.06.2024 № 11088/09-19-04-02/43938772 про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі акт перевірки) (а.с. 6-7).
Згідно висновків акту перевірки контролюючий орган встановив порушення вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України, а саме: зареєстровано податкові накладні в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації:
- податкова накладна № 3 від 05.04.2022 на суму 1246013,33 грн., граничний термін реєстрації 15.07.2022, зареєстрована з порушенням граничного терміну на 46 днів;
- податкова накладна № 6 від 27.04.2022 на суму 110757,47 грн., граничний термін реєстрації 15.07.2022, зареєстрована з порушенням граничного терміну на 46 днів;
- податкова накладна № 3 від 28.07.2022 на суму 192235,50 грн., граничний термін реєстрації 15.08.2022, зареєстрована з порушенням граничного терміну на 1 день.
На підставі висновків акту перевірки відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 01.07.2024 № 0/15748/0402, яким нараховано штрафні санкції в сумі 85250,96 грн. (зворотній бік а.с. 7, 8).
Згідно розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних відповідач нарахував 85250,96 грн., з яких:
- 3844,71 грн., що становить 10% від суми ПДВ 38447,10 грн., вказаної в податковій накладній № 3 від 28.07.2022, зареєстрованій з порушенням граничного терміну на 1 день;
- 74760,80 грн., що становить 30% від суми ПДВ 249202,67 грн., вказаної в податковій накладній № 3 від 05.04.2022, зареєстрованій з порушенням граничного терміну на 46 днів;
- 6645,45 грн., що становить 30% від суми ПДВ 22151,49 грн., вказаної в податковій накладній № 6 від 27.04.2022, зареєстрованій з порушенням граничного терміну на 46 днів (зворотній бік а.с. 8).
Вважаючи протиправним податкове повідомлення-рішення від 01.07.2024 № 0/15748/0402, представник позивача звернувся з цим позовом до суду, в якому просить суд визнати його протиправним та скасувати.
Релевантні джерела права у справі. Мотиви суду при оцінці аргументів сторін та застосуванні норм права у спірних правовідносинах. Висновки суду:
Податкове повідомлення-рішення від 01.07.2024 № 0/15748/0402 про нарахування штрафних санкцій на загальну суму 85250,96 грн. прийнято ГУ ДПС в Івано-Франківській області на підставі висновків акту перевірки від 10.06.2024 № 11088/09-19-04-02/43938772 про порушення термінів реєстрації податкових накладних № 3 від 05.04.2022, № 6 від 27.04.2022, № 3 від 28.07.2022 в ЄРПН.
Мотиви представника позивача щодо протиправності податкового повідомлення-рішення від 01.07.2024 № 0/15748/0402 зводяться до двох аргументів: звільнення платників податку від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину на підставі пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПУ України, що виключає можливість застосування штрафних санкцій; необхідність розрахунку розміру штрафу відповідно до Закону України «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12.01.2023 № 2876-IX, яким підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктами 89 та 90, згідно яких на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Щодо доводів представника позивача про звільнення платників податку від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину на підставі пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПУ України, то суд вказує на таке.
Порядок та підстави звільнення платників податків від відповідальності в період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), та воєнного стану, неодноразово були предметом розгляду Верховного Суду, який сформував єдину правову позицію щодо особливостей застосування норм Податкового кодексу України про звільнення платників податків від відповідальності за несвоєчасне подання контролюючому органу на реєстрацію податкових накладних залежно від редакцій таких норм, які були чинними в різні періоди.
Верховний Суд в постанові від 16.04.2024 за результатом розгляду справи № 460/21543/23 дійшов таких висновків щодо застосування норм пунктів 52-1 та підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України щодо права контролюючих органів на притягнення платників податків до відповідальності за несвоєчасне виконання податкового обов`язку під час дії в Україні воєнного стану:
«…18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України».
Такий підхід до правозастосування вказаних вище норм Перехідних положень ПК України є усталеним, що підтверджується постановами Верховного Суду від 07.02.2024 у справі № 420/10441/23, від 12.04.2024 у справі № 620/9720/23, від 18.04.2024 у справі № 240/27062/22, від 22.05.2024 у справі № 500/5361/23, від 13.06.2024 у справі № 260/1427/23, від 21.08.2024 у справі № 440/8796/23.
Отже, враховуючи вказану усталену правову позицію Верховного Суду щодо застосування норм податкового закону, суд констатує, що з 27.05.2022 перестали існувати підстави для звільнення від відповідальності платників податків, пов`язані із карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), та воєнним станом, зокрема, за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних у відповідний період. Так, з 27.05.2022 відновлено можливість для застосування контролюючим органом штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних у відповідний період.
Щодо доводів представника позивача про необхідність розрахунку розміру штрафу у зменшеному розмірі відповідно до Закону України «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12.01.2023 № 2876-IX, то суд звертає увагу на таке.
Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Верховний Суд в постановах від 22.05.2024 у справі № 500/5361/23 та від 21.08.2024 у справі № 440/8796/23 дійшов таких висновків:
«… Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/22 та від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23…».
В спірному випадку, суд встановив, що податкова накладна № 3 від 05.04.2022 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 30.08.2022, податкова накладна № 6 від 27.04.2022 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 30.08.2022, податкова накладна № 3 від 28.07.2022 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.08.2022.
З огляду на те, що всі вищевказані податкові накладні зареєстровані до набрання чинності 08.02.2023 Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», застосуванню підлягали загальні норми, що передбачають відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, а саме: пункт 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Таким чином, відповідач правомірно здійснив розрахунок штрафу 85250,96 грн. за порушення термінів реєстрації податкових накладних:
- № 3 від 28.07.2022, штраф в розмірі 3844,71 грн., що становить 10% від суми ПДВ 38447,10 грн., вказаної в податковій накладній, зареєстрованій з порушенням граничного терміну на 1 день (порушення строку реєстрації до 15 календарних днів);
- № 3 від 05.04.2022, штраф в розмірі 74760,80 грн., що становить 30% від суми ПДВ 249202,67 грн., вказаної в податковій накладній, зареєстрованій з порушенням граничного терміну на 46 днів (порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів);
- № 6 від 27.04.2022, штраф в розмірі 6645,45 грн., що становить 30% від суми ПДВ 22151,49 грн., вказаної в податковій накладній, зареєстрованій з порушенням граничного терміну на 46 днів (порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів).
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
При цьому, згідно статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що …адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.
В цій справі позивач не довів суду порушення своїх прав спірним податковим повідомленням-рішенням, зокрема своєчасної реєстрації податкових накладних № 3 від 05.04.2022, № 6 від 27.04.2022, № 3 від 28.07.2022. Натомість відповідач, як контролюючий орган, обгрунтував підставність нарахування позивачу штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації вищевказаних податкових накладних згідно податкового повідомлення-рішення від 01.07.2024 за № 0/15748/0402, з огляду на критерії, передбачені частиною другою статті 2 КАС України.
Підсумовуючи, суд дійшов висновку відмовити в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю РН-ІФ до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0/15748/0402 від 01.07.2024.
Щодо розподілу судових витрат у справі:
Позивачем понесено судові витрати по сплаті судового збору. Відповідачем не понесено судових витрат у справі.
З огляду на відмову в позові, судові витрати по сплаті судового збору поклаються на позивача.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю РН-ІФ до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0/15748/0402 від 01.07.2024.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю РН-ІФ, код ЄДРПОУ - 43938772, вулиця Гетьмана Мазепи, 146, місто Івано-Франківськ, 76026.
Відповідач: Головне управління ДПС в Івано-Франківській області, код ЄДРПОУ - 43968084, вулиця Незалежності, 20, місто Івано-Франківськ, 76018.
Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2024 |
Оприлюднено | 25.10.2024 |
Номер документу | 122514020 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні