МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 жовтня 2024 р. № 400/6647/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ярощука В.Г., при секретарі судового засідання Друца Т.О., розглянувши за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовомТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ПРЕМЬЕРА-ОЙЛ», вул. Олексія Вадатурського, 17, кв.34, м.Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54030,
до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул.Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54005,
провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 15.04.2024 № 710114290703, від 25.06.2024 № 1444014290703,За участю:
представника ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ПРЕМЬЕРА-ОЙЛ» Желобатого Сергія Андрійовича
представниці Головного управління ДПС у Миколаївській області Петренко Катерини Іванівни
ВСТАНОВИВ:
12 липня 2024 року до Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ПРЕМЬЕРА-ОЙЛ» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі відповідач) про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення:
від 15.04.2024 № 710114290703, яким визначена сума завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду у розмірі 461519,00 грн;
від 25.06.2024 № 1444014290703, яким визначені штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму 597,56 грн (а.с. 2-52, том 1).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що результатами документальної позапланової виїзної перевірки контролюючий орган прийняв податкове повідомлення-рішення (далі ППР) від 15.04.2024 № 710114290703, яким визначена сума завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду у розмірі 461519 грн, та ППР від 25.06.2024 № 1444014290703, яким визначені штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних (далі ПН) у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) на загальну суму 597,56 гривні.
Позивач переконаний, що під час перевірки відповідач вимагав у нього копії документи з порушенням норм податкового законодавства, а тому Акт перевірки від 14.03.2024 складений з порушенням процедури проведення перевірки (оформлення перевірки та способу і процедури отримання документів (їх копій) від платника), а саме: пунктів 20.1.9 пункту 20.1 статті 20, підпункту 21.1.1 пункту 21.1 статті 21, статті 62, пунктів 85.4 і 85.7 статті 85, пункту 86.7 статті 86 ПК України; це є самостійною підставою для визнання неправомірними та скасування оскаржуваних ППР.
Водночас наведене в Акті перевірки від 14.03.2024 твердження відповідача про ненадання позивачем документів на підтвердження факту придбання товару спростовується цим же актом, в якому зазначено, зокрема, що інформація про складання актів про ненадання (відмову від надання) або надання не в повному обсязі документів (їх копій), пояснень, довідок тощо; крім цього, контролюючий орган під час проведення перевірки позивача не склав жодного акта про відмову платника податків від надання документів.
Крім цього, ППР від 15.04.2024 № 710114290703, на думку позивача, є протиправним оскільки:
висновки Акта про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ПРЕМЬЕРА-ОЙЛ» (код ЄДРПОУ 32612133) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2023 року від 14.03.2024 № 3767/14-29-07-03/32612133 (далі Акт від 14.03.2024) містять суперечності щодо суми, на яку завищене від`ємне значення з податку на додану вартість (далі ПДВ) за грудень 2023 року; вказана невідповідність суми виписаного ППР та висновків Акта від 14.03.2024 була відображена у Відповіді від 09.04.2024 № 3767/14-29-07-03/32612133 щодо результатів розгляду заперечень до Акту перевірки, в якій йдеться про зміну висновків Акту перевірки від 14.03.2024; проте, заміна тексту акта перевірки за результатами розгляду заперечень платника податку до нього чинним законодавством не передбачена;
Податковим кодексом України (далі ПК України) не встановлено, що під час розгляду матеріалів перевірки комісія з питань розгляду заперечень на акт перевірки може збільшити кількість виявлених порушень; висновки акта є незмінними, саме на них особа подає заперечення та саме на підставі висновків акта перевірки контролюючих орган виносить рішення;
теза в Акті перевірки від 14.03.2024 про те, що середня чисельність працівників, які перебували у трудових відносинах з платником податків (контрагентом позивача ТОВАРИСТОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» (далі ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ») у 2022 і 2023 роках становила 4 особи, що свідчить про недостатню кількість на підприємстві трудових ресурсів необхідних для реалізації товарів / послуг в задекларованих об`ємах спростовується наявністю договору зберігання та відвантаження нафтопродуктів від 27.09.2022 № 2709/04, укладеного між ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «УКРЧЕМ» (далі ТОВ «УКРЧЕМ») (Зберігач) і ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» (Поклажодавець), за якими участь Поклажодавця у відвантаженні нафтопродуктів не вимагається;
прийняття контролюючим органом рішення від 21.11.2023 № 181470 про відповідність контрагента позивача ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» критеріям ризиковості не має жодного відношення до спірних правовідносин, бо вказане рішення було прийняте через 10 місяців після здійснення господарських операцій позивачем із цим контрагентом;
за відсутності місць оптової торгівлі пальним суб`єкти господарювання отримують одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання, тому у відповідних товарно-транспортних накладних (далі ТТН) у реквізиті «пункт призначення» зазначена юридична адреса позивача, що вказана у ліцензії без місць оптової торгівлі пальним;
судження відповідача про те, що віднесення сум ПДВ до податкового кредиту є безпідставними, бо відсутня господарська операція як певна дія або подія у визначенні абзацу п`ятого статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність України», в основі якої має бути дійсний рух певного активу, спростовується наданими позивачем контролюючому органу документами;
висновки відповідача про те, що позивач завищив податковий кредит з ПДВ за період за жовтень, грудень 2022 року та січень 2023 року на суму 299019 грн за операціями з придбання дизельного палива з контрагентом-постачальником ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» є результатом суб`єктивних суджень посадових осіб контролюючого органу, що не підтверджені реальними та допустимими доказами, наведеними в Акті перевірки від 14.03.2024;
є хибним висновок відповідача про те, що господарська операція між позивачем і ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «АДІОЛ-ПЛЮС» (далі ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС») з продажу пального, за результатами якої позивач збільшив податковий кредит на 160110,11 грн; до такого висновку контролюючий орган прийшов у зв`язку з тим, що відповідно до податкової звітності ТОВ «АДОІЛ ПЛЮС» в цього контрагента відсутній пересувний акцизний склад, а належна йому автозаправна станція (далі АЗС) у період з 01.10.2023 по 31.10.2023 не працювала, а отже, на думку відповідача, це спростовує факт постачання позивачем вказаному контрагенту дизельного палива на загальну суму 960660,68 грн, у тому числі 160110,11 грн ПДВ; однак, на переконання позивача він не може нести відповідальність за наявність ділової мети у діях покупців при придбанні пального, адже поняття «добросовісний платник», яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника податків додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його покупцем правил оподаткування; факт здійснення вказаної господарської операції підтверджується документами, які позивач надав контролюючому органу при проведенні останнім перевірки.
У відзиві на позовну заяву від 31.07.2024 (а.с. 137-143, том 2) відповідач заперечив проти позову і просив у його задоволенні відмовити в повному обсязі. Відзив умотивовано тим, що відповідачем було дотримано процедуру проведення документальної позапланової перевірки позивача щодо дотримання ним податкового законодавства при декларуванні від`ємного значення з ПДВ за грудень 2023 року в податковій декларації з ПДВ від 20.01.2024 № 99376445888. Під час вказаної перевірки контролюючий орган встановив:
1) відсутність товару (дизельного палива та бензину) на суму 11951,12 грн, крім того 2390,22 грн ПДВ, який вважається використаним в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку; в порушення пункту 189.1 статті 189, абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, пунктів 201.1 і 201.10 статті 201 ПК України позивач не нарахував податкові зобов`язання (ряд. 4.1 колонки Б Декларації з ПДВ) на суму 2390,00 грн, що призвело до заниження податкових зобов`язань з ПДВ за грудень 2023 року (ряд. 9 колонки Б Декларації з ПДВ) на суму 2390 грн та не зареєстрував ПН на обсяг постачання 11951,12 грн (без ПДВ), крім того 2390,22 грн ПДВ;
2) завищення податкового кредиту за жовтень, грудень 2022 року та січень 2023 року на суму ПДВ 299019,33 грн, оскільки в цей період за наявності у позивача ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» здійснило поставку позивачу дизельного палива на юридичну адресу позивача; це свідчить про непостачання дизельного палива позивачу від його контрагента; відтак позивач завищив податковий кредит з ПДВ за жовтень, грудень 2022 року та січень 2023 року на 299019 грн, фактичне здійснення яких перевіркою не підтверджено, чим завищено рядки 16, 17 колонки Б Декларації з ПДВ на суму 299019 грн та, як наслідок, завищено рядки 19, 21 Декларації з ПДВ на цю ж суму;
3) взаємовідносини у жовтні 2023 року позивача з ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС» щодо постачання позивачем своєму контрагенту дизельного пального на суду 960660,68 грн, у тому числі 160110,11 грн ПДВ; проте, в період з 01.10.2023 по 31.10.2023 виторги ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС» на його АЗС відсутні, а згідно з ТТН зазначений пункт розвантаження пересувний акцизний склад; водночас відповідно до даних ІКС «Податковий блок» та наданої податкової звітності ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС» не володіє пересувним акцизним складом; на переконання відповідача, це свідчить, що документально оформлена операція з постачання дизельного палива фактично не відбулася; як наслідок, позивач не нарахував податкові зобов`язання за рядками 4.1, 9 колонки Б Декларації з ПДВ за жовтень 2023 року на суму 160110,00 грн, що призвело до завищення податкового кредиту за рядками 16, 17 колонки Б Декларації з ПДВ за грудень 2023 року на 160110,00 гривень.
У відповіді на відзиві від 06.08.2024 (а.с. 147-157, том 2) позивач підтримав свої позовні вимоги, додатково закцентувавши увагу на тому, що:
зазначена у ППР від 15.04.2024 № 710114290703 сума зменшення розміру від`ємного значення ПДВ 461519 грн не відповідає жодній із сум, наведеній у висновках Акта перевірки від 14.03.2024;
відповідач протиправно відповіддю від 09.04.2024 № 3767/14-29-07-03/32612133 щодо результатів розгляду заперечень до Акта перевірки від 14.03.2024 змінив його висновки;
витребування контролюючим органом копій документів було здійснено із порушенням норм податкового законодавства;
у відзиві на позовну заяву відповідач не спростував підстав позову, обмежившись цитуванням Акта перевірки від 14.03.2024.
Відповідач правом на подання заперечень у строки встановлені судом не скористався.
15.07.2024 Миколаївським окружним адміністративним судом постановив ухвалу про відкриття провадження в адміністративній справі, про її розгляд за правилами загального провадження, а також про призначення підготовчого засідання у ній на 13.08.2024 (а.с. 130-132, том 2).
В підготовчому засіданні 13.08.2024 Миколаївський окружний адміністративний суд постановив ухвалу про оголошення перерви до 24.09.2024 (протокол судового засідання від 13.08.2024 № 3223053 (а.с. 167-170, том 2).
Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 13.08.2024 витребувано у відповідача докази, а позивачу рекомендовано надати ряд доказів (а.с. 171-173, том 2).
У встановлений судом строк сторони надали суду відповідні докази (а.с. 177-207, том 2).
Одночасно з позовної заявою позивач подав до суду заяву про виклик та допит свідків від 14.06.2024 (а.с. 109-110, том 2), яка ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 24.09.2024 (а.с. 215-217, том 2) задоволено та викликано свідків, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 і ОСОБА_4 .
24.09.2024 Миколаївський окружний адміністративний суд постановив ухвалу про закриття підготовчого засідання, призначення справи до судового розгляду по суті та про проведення судового засідання 22.10.2024 (протокол судового засідання від 24.09.2024 № 3386153 (а.с. 211-214, том 2).
Розглянувши матеріали справи, повно і всебічно, з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.
Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 10.07.2024 № 31958549005 (а.с. 120-127, том 2) основним видом економічної діяльності позивача є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (46.71).
01.07.2019 позивач отримав Ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі (переоформлення) за № 990614501900279 терміном дії з 01.07.2019 до 01.07.2024, місцезнаходженням: Україна, 54030, Миколаївська область, м. Миколаїв, вул. Фалєєвська, 17, кв. (офіс) 34 (а.с. 195, том 2).
02.09.2021 між позивачем (покупець) і ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» (постачальник) укладено Договір поставки нафтопродуктів № TS-06/09/02 (далі Договір № TS-06/09/02) (а.с. 228-235, том 1), відповідно до пункту 1.1 якого постачальник зобов`язується передати, а покупець прийняти й оплатити нафтопродукти (далі товар) в порядку та на умовах передбачених Договором.
Згідно з пунктом 8.1 Договору № TS-06/09/02 Договір набуває чинності з моменту його підписання Сторонами та скріплення печатками Сторін (за наявності) і діє до 31 грудня 2022 року, але в будь-якому випадку до повного виконання Сторонами зобов`язань передбачених Договором.
Договір вважається продовженим на кожен наступний календарний рік на тих самих умовах, якщо за місяць до закінчення строку його дії ні від однієї зі Сторін не надійшло письмового повідомлення про бажання припинити договірні відносини. Договір може бути змінений тільки за згодою Сторін шляхом підписання доповнення до Договору. Усі зміни і доповнення до Договору вважають дійсними, якщо вони підписані уповноваженими представниками Сторін (пункт 8.5 Договору № TS-06/09/02).
Відповідно до рахунків від 06.10.2022 № 160, від 14.12.2022 № 212 і вд 11.01.2023 № 4 (а.с. 196-198, том 2) ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» зобов`язався поставити позивачу на умовах франко перевізник (FCA) вул. Дунайська, 188а, м. Рені, Одеська область, дизельне паливо на загальну суму 4570724,00 грн, у тому числі 299019,33 грн ПДВ.
Згідно з видатковими накладними від 08.10.2022 № 276 (а.с. 162, том 1), від 09.10.2022 № 278 (а.с. 163, том 1), від 15.12.2022 № 490 (а.с. 164, том 1) і від 12.01.2023 № 2 (а.с. 165, том 1) до відповідних вищевказаних рахунків-фактур ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» поставило позивачу дизельне паливо на загальну суму 4570500,00 грн, у тому числі 299004,67 грн ПДВ.
ТОВ «УКРЧЕМ» поставило ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» (для позивача (ТОВ «ПРЕМЬЕРА-ОЙЛ) з пункту навантаження: вул. Дунайська, 188а, м. Рені, дизельне паливо:
до пункту розвантаження: вул. Фалєєвська, 17/34, м. Миколаїв, відповідно до ТТН від 08.10.2022 № 95 (автопідприємством і замовником є ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ШІППІНГ ОЙЛ» (далі ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ») (а.с. 178, том 1);
до пункту розвантаження: вул. Лініна, 73-в, с. Піщаний Брід, Веселинівський район, Миколаївська області, відповідно до ТТН від 09.10.2022 № 97 (автопідприємство ФОП ОСОБА_3 , замовник позивач) (а.с. 179, том 1).
ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» поставило позивачу з пункту навантаження: вул. Дунайська, 188а, м. Рені, до пункту розвантаження: вул. Фалєєвська, 17/34, м. Миколаїв, дизельне пальне, відповідно до ТТН:
від 08.10.2022 № 95 (автопідприємство ФОП ОСОБА_3 , замовник позивач, вантажоодержувач ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ», вантажовідправник ТОВ «УКРЧЕМ») (а.с. 179, том 1);
від 15.12.2022 № 40 (автопідприємство і замовник ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ, вантажоодержувач позивач, вантажовідправник ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ») (а.с. 180, том 1);
від 12.01.2023 № Р2 (автопідприємство ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ», замовник і вантажоодержувач позивач, вантажовідправник ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ») (а.с. 181, том 1).
За фактом реалізації пального ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ»:
склало і зареєструвало в Єдиному реєстрі акцизних накладних акцизні накладні форми «П» від 08.10.2022 № 68 (а.с. 166-168, том 1), від 09.10.2022 № 70 (а.с. 169-171, том 1), від 15.12.2023 № 42 (а.с. 172-174, том 1) і від 12.01.2023 № 2 (а.с. 175-177, том 1);
склало і подало ПН від 06.10.2022 № 25 (а.с. 182-183, том 1), від 14.12.2022 № 9 (а.с. 184-185, том 1) і від 11.01.2023 № 3 (а.с. 186-187, том 1) на загальну суму 4570724,00 грн, у тому числі 299019,33 грн ПДВ.
29.04.2021 між позивачем (постачальник) і ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ» (покупець) укладено Договір поставки нафтопродуктів № 352 (далі Договір № 352) (а.с. 242-244, том 1), відповідно до пункту 1.1 якого постачальник зобов`язується передати, а покупець прийняти й оплатити нафтопродукти (далі товар) в порядку та на умовах передбачених Договором.
Згідно з пунктом 9.5 Договору № 352 цей Договір набуває чинності з дати його укладання і діє до 31 грудня 2025 року, а в частині розрахунків до їх повного проведення.
Відповідно до рахунків-фактур від 06.10.2022 № СФ-0000148, від 14.12.2022 № СФ-0000165 і від 12.01.2023 № СФ-0000004 (а.с. 200-202, том 2) позивач зобов`язався поставити ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ» дизельне паливо на загальну суму 4676056,38 грн, у тому числі 305910,23 грн ПДВ.
Згідно з видатковими накладними від 08.10.2022 № РН-0000158 (а.с. 188, том 1), від 15.12.2022 № РН-0000179 (а.с. 190, том 1) і від 12.01.2023 № РН-0000004 (а.с. 191, том 1) до відповідних вищевказаних рахунків-фактур позивач поставив ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ» дизельне паливо на загальну суму 4113294,00 грн, у тому числі 269094,00 грн ПДВ.
Позивач поставив ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ» з пункту навантаження: вул. Дунайська, 188а, м. Рені, до пункту розвантаження: вул. 2 Екіпажна, 40, м. Миколаїв (пересувний акцизний склад), дизельне пальне, відповідно до ТТН:
від 08.10.2022 № 148 (автопідприємством і замовником є ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ») (а.с. 204, том 1);
від 15.12.2022 № 167 (автопідприємство і замовник ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ) (а.с. 206, том 1);
від 12.01.2023 № 4 (автопідприємство і замовник ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ») (а.с. 207, том 1).
За фактом поставки пального для ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ» позивач:
склав і зареєстрував в Єдиному реєстрі акцизних накладних акцизні накладні форми «П» від 08.10.2022 № 148 (а.с. 192-194, том 1), від 15.12.2023 № 169 (а.с. 198-200, том 1) і від 12.01.2023 № 4 (а.с. 201-203, том 1);
склав і подав ПН від 07.10.2022 № 160 (а.с. 210-211, том 1), від 08.10.2022 № 161 (а.с. 212-213, том 1) від 15.12.2022 № 184 (а.с. 214-215, том 1) і від 12.01.2023 № 4 (а.с. 216-217, том 1) на загальну суму 4113294,00 грн, у тому числі 269094,00 грн ПДВ.
14.06.2022 між позивачем (постачальник) і СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИМ ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЗЛАТОЖАР» (далі СТОВ «ЗЛАТОЖАР») (покупець) укладено Договір поставки нафтопродуктів № 372 (далі Договір № 372) (а.с. 245-250, том 1), відповідно до пункту 1.1 якого постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити нафтопродукти (далі за текстом товар) на умовах, викладених в цьому договорі.
Згідно з пунктом 10.5 Договору № 372 цей Договір набирає чинності з дати його укладання і діє до 31 грудня 2025 року, а в частині розрахунків до їх повного проведення.
Відповідно до рахунку-фактури від 06.10.2022 № СФ-0000147 (а.с. 199, том 2) позивач зобов`язався поставити СТОВ «ЗЛАТОЖАР» дизельне паливо на загальну суму 562762,38 грн, у тому числі 36816,23 грн ПДВ.
Згідно з видатковою накладною від 10.10.2022 № РН-0000159 (а.с. 189, том 1) позивач поставив СТОВ «ЗЛАТОЖАР» дизельне паливо на загальну суму 562512,38 грн, у тому числі 36799,88 грн ПДВ.
За фактом поставки пального для СТОВ «ЗЛАТОЖАР» позивач:
склав і зареєстрував в Єдиному реєстрі акцизних накладних акцизну накладну форми «П» від 10.10.2022 № 149 (а.с. 195-197, том 1);
склав і подав ПН від 08.10.2022 № 159 (а.с. 208-210, том 1) на загальну суму 562762,38 грн, у тому числі 36816,23 грн ПДВ.
Позивач поставив СТОВ «ЗЛАТОЖАР» з пункту навантаження: вул. Дунайська, 188а, м. Рені, до пункту розвантаження: вул. Леніна, 73-в, с. Піщаний Брід Веселинівський район Миколаївська область, дизельне пальне, відповідно до ТТН від 09.10.2022 № 149 (автопідприємство ФОП ОСОБА_3 , замовник позивач) (а.с. 205, том 1).
30.10.2023 між позивачем (покупець) і ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЄКСОН ЮК» (далі ТОВ «ЄКСОН ЮК» (постачальник) укладено Договір поставки нафтопродуктів № 30-10-23/4 (далі Договір № 30-10-23/4) (а.с. 26-33, том 2), відповідно до пункту 1.1 якого постачальник зобов`язується поставити, а покупець прийняти й оплатити нафтопродукти (надалі товар) у кількості, асортименті, по цінам, у терміни, зазначених у рахунках і накладних, що є невід`ємною частиною цього договору.
Згідно з пунктом 9.14 Договору № 30-10-23/4 даний договір набуває сили з моменту його підписання й діє до 31 грудня 2023 року, але в будь-якому випадку до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань.
Відповідно до рахунку на оплату від 30.10.2023 (а.с. 205, том 2) ТОВ «ЄКСОН ЮК» зобов`язався поставити позивачу дизельне паливо на загальну суму 1385395,50 грн, у тому числі 230899,25 грн ПДВ.
Згідно з видатковою накладною від 31.10.2023 № 1954 (а.с. 5, том 2) ТОВ «ЄКСОН ЮК» поставив позивачу дизельне паливо на загальну суму 1385395,50 грн, у тому числі 230899,25 грн ПДВ.
Відповідно до ТТН від 31.10.2023 № ЄКС00001984 ТОВ «ЄКСОН ЮК» поставило позивачу з пункту навантаження: вул. Дунайська, 188а, м. Рені, до пункту розвантаження: вул. Фалєєвська, 17/34, м. Миколаїв, дизельне пальне (автопідприємство ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ІМПЕРІЯ ЮГ ОЙЛ (далі ТОВ «ІМПЕРІЯ ЮГ ОЙЛ», замовник позивач) (а.с. 11, том 2).
За фактом реалізації пального ТОВ «ЄКСОН ЮК»:
склало і зареєструвало в Єдиному реєстрі акцизних накладних акцизну накладну форми «П» від 31.10.2023 № 19 (а.с. 6-8, том 2);
склало і подало ПН від 31.10.2023 № 327 (а.с. 9-10, том 2) на загальну суму 1385395,50 грн, у тому числі 230899,25 грн ПДВ.
12.03.2021 між позивачем (постачальник) і ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «АДОІЛ-ПЛЮС» (далі ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС») (покупець) укладено Договір поставки нафтопродуктів № 348 (далі Договір № 348) (а.с. 34-36, том 2), відповідно до пункту 1.1 якого постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити нафтопродукти (далі за текстом товар) на умовах, викладених в цьому договорі.
Згідно з пунктом 10.5 Договору № 348 цей Договір набирає чинності з дати його укладання і діє до 31 грудня 2025 року, а в частині розрахунків до їх повного проведення.
Відповідно до рахунку-фактури від 30.10.2023 № СФ-0000061 (а.с. 203, том 2) позивач зобов`язався поставити ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС» дизельне паливо у кількості 20417 л на загальну суму 960660,68 грн, у тому числі 160110,11грн ПДВ.
Згідно з видатковою накладною від 31.10.2023 № РН-0000059 (а.с. 14, том 2) позивач поставив ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС» дизельне паливо на загальну суму 960660,68 грн, у тому числі 160110,11 грн ПДВ.
За фактом поставки пального для ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС» позивач:
склав і зареєстрував в Єдиному реєстрі акцизних накладних акцизну накладну форми «П» від 31.10.2023 № 71 (а.с. 15-17, том 2);
склав і подав ПН від 30.10.2023 № 68 (а.с. 18-19, том 2) на загальну 960660,68 грн, у тому числі 160110,11 грн ПДВ.
Позивач поставив ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС» з пункту навантаження: вул. Дунайська, 188а, м. Рені, до пункту розвантаження: вул. Артилерійська, 18, м. Миколаїв, дизельне пальне, відповідно до ТТН від 31.10.2023 № 69 (автопідприємство ТОВ «ІМПЕРІЯ ЮГ ОЙЛ», замовник позивач) (а.с. 20, том 2) 20417 л дизельного пального.
Відповідно до видаткової накладної від 31.10.2023 № 124 (а.с. 70, том 2) ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС» поставило ТОВАРИСТВУ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «МЛЄКОТРАНС» (далі ТОВ «МЛЄКОТРАНС») 20417 л дизельного пального на загальну суму 1000433,00 грн, у тому числі 166738,83 грн ПДВ.
На підставі наказів Головного управління ДПС у Миколаївській області від 19.02.2024 № 227-п «Про проведення відповідно до підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «ПРЕМЬЕРА-ОЙЛ» (код ЄДРПОУ 32612133)» (а.с. 86, том 1) і від 04.03. 2024 № 324-п «Про продовження строків проведення документальної позапланової перевірки ТОВ «ПРЕМЬЕРА-ОЙЛ» (код ЄДРПОУ 32612133) (а.с. 87-88, том 2) посадові особи відповідача провели з 28.02.2024 по 07.03.2024 документальну позапланову виїзну перевірку позивача.
За результатами цієї перевірки Головне управління ДПС у Миколаївській області склало Акт перевірки від 14.03.2024 (а.с. 53-85, том 1), в якому зафіксувало такі правопорушення з боку позивача:
1) пункту 189.1 статті 189, абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, пункту 200.1, абзацу «в» пункту 200.4 статті 200 ПК України в результаті чого завищено суму від`ємного значення з податку на додану вартість за грудень 2023 року 461520,00 грн ПДВ, оскільки:
за результатами інвентаризації встановлено відсутність дизельного палива і бензину на суму 11952,53 грн, у тому числі 2390,51 грн ПДВ, а тому такі товари вважаються використаними в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку; це призвело до ненарахування позивачем податкового зобов`язання (ряд. 4.1 (колонка Б Декларації) на суму 2391 грн і заниження податкового зобов`язання з ПДВ за грудень на вказану суму (а.с. 68-71, том 1);
не підтверджено факт поставки позивачу ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» дизельного палива у жовтні, грудні 2022 року та січні 2023 року на суму ПДВ 299019 грн, у зв`язку з тим, що пунктом розвантаження товару в ТТН вказано юридична адреса позивача, хоча він не має права оптової торгівлі пальним з місця оптової торгівлі (а.с. 72-77, том 1);
не підтверджено факт поставки ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС дизельного палива у жовтні 2023 року на суму ПДВ 160110 грн, у зв`язку з тим, що пунктом розвантаження товару в ТТН вказано юридична АЗС контрагента, яка в той час не працювала (а.с. 77-81, том 1);
2) абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 ПК України, а саме: не складено та не зареєстровано у ЄРПН за грудень 2023 року ПН на обсяг постачання (без ПДВ) 4283657,18 грн, крім того ПДВ 301409,84 грн, в тому числі:
- за жовтень 2022 року на обсяг постачання (без ПДВ) 1727312,15 грн, крім того ПДВ 120911,85 грн;
- за грудень 2022 року на обсяг постачання (без ПДВ) 1359813,10 грн, крім того ПДВ 95186,92 грн;
- за січень 2023 року на обсяг постачання (без ПДВ) 1184579,40 грн, крім того ПДВ 82920,56 грн;
- за жовтень 2023 року на обсяг постачання (без ПДВ) 800550,57 грн, крім того ПДВ 160110,10 грн;
- за грудень 2023 року на обсяг постачання (без ПДВ) 11952,53 грн, крім того ПДВ 2391,51 гривні.
27.03.2024 позивач подав відповідачу заперечення № 27/03 до Акта перевірки від 14.03.2024 (а.с. 89-98, том 1).
Відповідно до відповіді відповідача від 09.04.2024 № 11653/6/14-29-07-03-02 щодо результатів розгляду заперечень (а.с. 99-109, том 1) висновки до Акта перевірки від 14.03.2024 викладено в новій редакції, зокрема, згідно з ними відповідач зафіксував такі правопорушення з боку позивача:
1) пункту 189.1 статті 189, абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, абзацу «в» пункту 200.4 статті 200 ПК України в результаті чого завищено суму від`ємного значення з податку на додану вартість за грудень 2023 року на суму ПДВ 461519 грн;
2) абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 ПК України, а саме: не складено та не зареєстровано у ЄРПН за грудень 2023 року ПН на обсяг постачання (без ПДВ) 812501,69 грн, крім того ПДВ 162500,32 грн, в тому числі:
- за жовтень 2023 року на обсяг постачання (без ПДВ) 800550,57 грн, крім того ПДВ 160110,10 грн, щодо дизельного палива, факт поставки якого позивачем до ТОВ «ПРЕМЬЕРА-ОЙЛ»;
- за грудень 2023 року на обсяг постачання (без ПДВ) 11951,12 грн, крім того ПДВ 2390,22 грн, щодо дизельного палива і бензину, факт відсутності якого встановлено за результатами проведеної позивачем інвентаризації (а.с. 68-71, том 1).
На підставі Акта перевірки від 14.03.2024 відповідач виніс ППР відповідно:
а) від 15.04.2023 № 710114290703 (форма «В4») (а.с. 110-111, том 1), згідно з яким позивач допустив порушення пункту 189.1 статті 189, абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, абзацу «в» пункту 200.4 статті 200 ПК України, а саме: завищив суму від`ємного значення з ПДВ за грудень 2023 року на 461519 грн (завищено податковий кредит з ПДВ за період жовтень, грудень 2022 року та січень 2023 року на 299019 грн по операціях з придбання дизельного палива у ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ»), фактичне здійснення яких перевіркою не підтверджено; під час перевірки встановлено відсутність дизельного палива та бензину на суму ПДВ 2390 грн, тобто такі товари вважаються використаними в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку; операція щодо постачання позивачем дизельного палива на адресу ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС» не відбулася, залишки відсутні тобто товари вважаються використаними в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку на суму ПДВ 160110 гривень); за вказане порушення зменшено розмір від`ємного значення суми ПДВ на 461519,00 грн;
б) від 15.04.2023 № 710214290703 (форма «ПН») (а.с. 179-180, том 2), згідно з яким позивач допустив порушення абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 ПК України, а саме: позивач не склав і не зареєстрував у ЄРПН податкову накладну на обсяг постачання 812501,69 грн, крім того 162500,32 грн ПДВ та застосовано штрафну санкцію в сумі 3997,56 гривні.
02.05.2024 позивач подав до Державної податкової служби України скаргу на ППР від 15.04.2024 № 710114290703 і від 15.04.2024 № 710214290703 (а.с. 115-124, том 1), за результатами розгляду якої Державна податкова служба України прийняла рішення від 20.06.2024 № 18580/6/99-00-06-01-04-06 (а.с. 113-118, том 2) про скасування ППР від 15.04.2024 № 710214290703 у частині застосування штрафної санкції у сумі 3400,00 грн, а в іншій частині зазначене ППР і ППР від 15.04.2024 № 710114290703 залишені без змін.
У зв`язку з цим, відповідач виніс ППР від 25.06.2024 № 1444014290703 (форма «ПН») (а.с. 112-113, том 1), згідно з яким позивач допустив порушення абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 ПК України, а саме: позивач не склав і не зареєстрував у ЄРПН податкову накладну на обсяг постачання 11951,12 грн, крім того 2390,22 грн ПДВ та застосовано штрафну санкцію в сумі 597,56 гривні.
Вважаючи зазначені ППР протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 ПК України контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків (абзац перший підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України).
Згідно з абзацом п`ятим підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Абзацом першим підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПК України встановлено, що документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.
Відповідно до пункту 1 наказа Головного управління ДПС у Миколаївській області від 19.02.2024 № 224-п «Про проведення відповідно до підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «ПРЕМЬЕРА-ОЙЛ» (код ЄДРПОУ 32612133)» (а.с. 86, том 1) підставою для перевірки позивача слугувало декларування ним від`ємного значення з податку на додану вартість за грудень 2023 року.
В Акті перевірки від 14.03.2024 (а.с. 67, том 1) зазначено, що в податковій декларації з податку на додану вартість за грудень 2023 року (вх. № 9376445888 від 20.01.2024) позивач задекларував від`ємне значення ПДВ у розмірі 1452260,00 грн, тобто в розмірі, що перевищує 100000,00 гривень.
Таким чином, відповідач мав правові підстави для проведення документальної позапланової перевірки позивача щодо дотримання ним податкового законодавства при декларуванні від`ємного значення з ПДВ за грудень 2023 року.
Відповідно до абзацу першого пункту 86.1 статті 86 ПК України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Підпунктом 86.7.1 пункту 86.7 статті 86 ПК України передбачено, що акт перевірки, заперечення до акта перевірки та/або додаткові документи і пояснення, у разі їх подання платником податку у визначеному цим пунктом порядку (далі матеріали перевірки), розглядаються комісією такого контролюючого органу з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок (далі комісія з питань розгляду заперечень), яка є постійно діючим колегіальним органом контролюючого органу. Склад комісії та порядок її роботи затверджуються наказом керівника контролюючого органу.
Розгляд матеріалів перевірки здійснюється комісією з питань розгляду заперечень контролюючого органу протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів і пояснень відповідно до цього пункту (днем завершення перевірки, проведеної у зв`язку з необхідністю з`ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у запереченнях, додаткових документах та поясненнях), та платнику податків надсилається відповідь у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
Згідно з абзацом восьмим підпункту 86.7.4 пункту 86.7 статті 86 ПК України за результатами розгляду матеріалів перевірки комісія з розгляду заперечень приймає висновок, що є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.
Відповідно до абзацу одинадцятого пункту 5 розділу V Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.08.2015 № 727 (в редакції наказу Міністерства фінансів України від 22.12.2021 № 702), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.10.2015 за № 1300/27745 (далі Порядок № 727), за результатами розгляду заперечень та/або додаткових документів і пояснень складається висновок, що є невід`ємною частиною матеріалів перевірок, у якому зазначаються наведені в акті (довідці) документальної перевірки висновки, факти та дані, щодо яких надано заперечення та/або додаткові документи і пояснення платником податків, короткий зміст заперечень і пояснень, перелік документів та їх зміст.
На підставі висновку складається обґрунтована письмова відповідь щодо результатів розгляду заперечень та/або додаткових документів і пояснень, яка підписується керівником контролюючого органу (його заступником або уповноваженою особою), та надсилається платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 Податкового кодексу (абзац двадцять другий пункту 5 розділу V Порядку.№ 727).
Суд встановив, що за результатами документальної позапланової перевірки відповідач склав Акт перевірки від 14.03.2024 (а.с. 53-85, том 1).
27.03.2024 позивач подав відповідачу заперечення № 27/03 до Акта перевірки від 14.03.2024 (а.с. 89-98, том 1), за результатами розгляду яких відповідач прийняв новий висновок, який був оформлений у відповідь від 09.04.2024 № 11653/6/14-29-07-03-02 (а.с. 99-109, том 1). У цих висновках заперечення позивача були частково враховані, а саме:
зменшено суму від`ємного значення з ПДВ за грудень 2023 року з 461520,00 грн до 461519,00 грн;
зменшено з п`яти до двох встановлених випадків нескладання та нереєстрації ПН в ЄРПН за грудень 2023 року.
Відтак відповідач правомірно прийняв нові висновки, що є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.
Водночас суд відхилив посилання позивача на правові позиції Верховного Суду, викладені у постанові від 08.11.2023 у справі № 640/17816/21, оскільки у вказаній справі контролюючим органом було повністю відхилено заперечення платника податків, внісши зміни до відповідного акта перевірки. Однак, в цій справі відповідач часткового погодився із запереченнями позивача, на підставі чого ним було прийнято новий висновок з відповідними обґрунтуваннями.
Також суд відхилив твердження позивача про протиправність оскаржуваних ППР на тій підставі, що відповідачем було порушено встановлений законодавством порядок вручення запиту про надання документів та пояснень від 07.03.2024 № 3, оскільки:
позивач у листі-відповіді від 11.03.2024 № 1 на цей запит не заперечив проти надання будь-яких документів, і він подав контролюючому органу усі документи, які вважав за необхідне;
надані на цей запит документи, на переконання позивача, про що його представник зазначив у судовому засіданні 22.10.2024 (протокол судового засідання від 22.10.2024 № 3514248), навпаки підтверджують протиправність оскаржуваних ППР, тобто подання цих документів не вплинули на прийняті відповідачем висновки.
Що стосується обставин, на підставі яких контролюючий орган прийняв оскаржувані ППР, то суд зазначає наступне.
У судовому засіданні 22.10.2024 (протокол судового засідання від 22.10.2024 № 3514248) представник позивача підтвердив обставину фактичної відсутності у позивача на день перевірки палива на загальну суму 11951,12 грн та, відповідно, завищення ним від`ємного значення ПДВ на 2390 грн та нескладання і неподання ним на реєстрацію в ЄРПН податкової накладної.
Будь-яких заперечень проти встановлених контролюючим органом вищенаведених обставин позивач не навів ні у запереченнях від 27.03.2024 № 27/03 до Акта перевірки від 14.03.2024 (а.с. 89-98, том 1), ні у позовній заяві (а.с. 2-52, том 1).
За таких обставин, суд прийшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позову в частині позовних вимог щодо визнання протиправними і скасування ППР:
від 15.04.2024 № 710114290703 (форма «В4») у частині завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на 2390,00 грн;
від 25.06.2024 № 1444014290703 (форма «ПН») щодо застосування штрафної санкції в розмірі 597,56 гривні.
Щодо завищення позивачем у податковій декларації з податку на додану вартість за грудень 2023 року (вх. № 9376445888 від 20.01.2024) від`ємного значення ПДВ на суму 459129,00 грн суд вказує на таке.
Згідно з підпунктом 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий кредит сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Відповідно до абзаців першого і другого пункту 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів і послуг.
Згідно з абзацами першим і другим пункту 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг.
Пунктом 200.1 статті 200 ПК України встановлено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Відповідно до пункту 200.4 статті 200 ПК України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на відповідний рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Так, в Акті 14.03.2024 (а.с. 53-85, том 1) відповідач зафіксував, на його переконання, з боку позивача факт протиправного заниження податкового зобов`язання з ПДВ на 459129 грн при здійсненні ним господарських операцій з такими контрагентами:
з ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» щодо постачання дизельного палива у жовтні, грудні 2022 року та січні 2023 року на суму ПДВ 299019 грн;
з «АДОІЛ-ПЛЮС» щодо постачання дизельного палива у жовтні 2023 року на суму ПДВ 160110 гривень.
Суд встановив, що 02.09.2021 між позивачем (покупець) і ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» (постачальник) укладено Договір поставки нафтопродуктів № TS-06/09/02 (далі Договір № TS-06/09/02) (а.с. 228-235, том 1), відповідно до пункту 1.1 якого постачальник зобов`язується передати, а покупець прийняти й оплатити нафтопродукти (далі товар) в порядку та на умовах передбачених Договором.
На виконання цього договору ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» відповідно до рахунків від 06.10.2022 № 160, від 14.12.2022 № 212 і вд 11.01.2023 № 4 (а.с. 196-198, том 2) ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» зобов`язався поставити позивачу на умовах франко перевізник (FCA) вул. Дунайська, 188а, м. Рені, Одеська область, дизельне паливо на загальну суму 4570724,00 грн, у тому числі 299019,33 грн ПДВ.
Згідно з видатковими накладними від 08.10.2022 № 276 (а.с. 162, том 1), від 09.10.2022 № 278 (а.с. 163, том 1), від 15.12.2022 № 490 (а.с. 164, том 1), від 12.01.2023 № 2 (а.с. 165, том 1) та ТТН від 08.10.2022 № 95 (а.с. 178, том 1), від 09.10.2022 № 97 (а.с. 179, том 1) ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» здійснив поставку позивачу дизельного палива на такі адреси відповідно:
вул. Фалєєвська, 17, кв. 34, м. Миколаїв (адреса місцезнаходження позивача);
вул. Лініна, 73-в, с. Піщаний Брід, Веселинівський район, Миколаївська область (адреса місцезнаходження СТВ «ЗЛАТОЖАР»).
За фактом реалізації пального ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ»:
склало і зареєструвало в Єдиному реєстрі акцизних накладних акцизні накладні форми «П» від 08.10.2022 № 68 (а.с. 166-168, том 1), від 09.10.2022 № 70 (а.с. 169-171, том 1), від 15.12.2023 № 42 (а.с. 172-174, том 1) і від 12.01.2023 № 2 (а.с. 175-177, том 1);
склало і подало ПН від 06.10.2022 № 25 (а.с. 182-183, том 1), від 14.12.2022 № 9 (а.с. 184-185, том 1) і від 11.01.2023 № 3 (а.с. 186-187, том 1) на загальну суму 4570724,00 грн, у тому числі 299019,33 грн ПДВ.
Водночас позивач придбане у ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» дизельне пальне зобов`язався поставити ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ» і СТОВ «ЗЛАТОЖАР», що підтверджується відповідно Договором № 352 (а.с. 242-244, том 1), рахунками-фактури від 06.10.2022 № СФ-0000148, від 14.12.2022 № СФ-0000165 і від 12.01.2023 № СФ-0000004 (а.с. 200-202, том 2) та Договором № 372 (а.с. 245-250, том 1), рахунком-фактури від 06.10.2022 № СФ-0000147 (а.с. 199, том 2) .
Згідно з видатковими накладними від 08.10.2022 № РН-0000158 (а.с. 188, том 1), від 15.12.2022 № РН-0000179 (а.с. 190, том 1) і від 12.01.2023 № РН-0000004 (а.с. 191, том 1) та ТТН від 08.10.2022 № 148 (а.с. 204, том 1), від 15.12.2022 № 167 (а.с. 206, том 1), від 12.01.2023 № 4 (а.с. 207, том 1) позивач здійснив поставку ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ» дизельного палива на загальну суму 4113294,00 грн, у тому числі 269094,00 грн ПДВ на адресу: вул. 2 Екіпажна, 40, м. Миколаїв.
За фактом поставки пального для ТОВ «ШІППІНГ-ОЙЛ» позивач:
склав і зареєстрував в Єдиному реєстрі акцизних накладних акцизні накладні форми «П» від 08.10.2022 № 148 (а.с. 192-194, том 1), від 15.12.2023 № 169 (а.с. 198-200, том 1) і від 12.01.2023 № 4 (а.с. 201-203, том 1);
склав і подав ПН від 07.10.2022 № 160 (а.с. 210-211, том 1), від 08.10.2022 № 161 (а.с. 212-213, том 1) від 15.12.2022 № 184 (а.с. 214-215, том 1) і від 12.01.2023 № 4 (а.с. 216-217, том 1) на загальну суму 4113294,00 грн, у тому числі 269094,00 грн ПДВ.
Вищезазначені факти поставки позивачем дизельного палива ТОВ «ШІПІНГ-ОЙЛ» директор ТОВ «ШІПІНГ-ОЙЛ» ОСОБА_2 також підтвердив у своїх письмових поясненнях від 16.05.2024 (а.с. 77-80, том 2) та в судовому засіданні 22.10.2024 (протокол судового засідання від 22.10.2024 № 3514248).
Згідно з видатковою накладною від 10.10.2022 № РН-0000159 (а.с. 189, том 1) та ТТН від 09.10.2022 № 149 (а.с. 205, том 1). позивач здійснив поставку СТОВ «ЗЛАТОЖАР» дизельного палива на загальну суму 562512,38 грн, у тому числі 36799,88 грн ПДВ на адресу: вул. Лініна, 73-в, с. Піщаний Брід, Веселинівський район, Миколаївська область.
За фактом поставки пального для СТОВ «ЗЛАТОЖАР» позивач:
склав і зареєстрував в Єдиному реєстрі акцизних накладних акцизну накладну форми «П» від 10.10.2022 № 149 (а.с. 195-197, том 1);
склав і подав ПН від 08.10.2022 № 159 (а.с. 208-210, том 1) на загальну суму 562762,38 грн, у тому числі 36816,23 грн ПДВ.
Вищезазначений факт поставки позивачем дизельного палива СТОВ «ЗЛАТОЖАР» підтвердили фізична особа-підприємець ОСОБА_5 (автоперевізник) і ОСОБА_4 (водій, який здійснював це перевезення) у письмових поясненнях від 07.05.2024 (а.с. 71-73, том 2) і в судовому засіданні 22.10.2024 (протокол судового засідання від 22.10.2024 № 3514248).
З огляду на вищевикладене, суд прийшов до висновку про підтвердження матеріалами справи реальності господарських операцій позивача з ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ щодо постачання дизельного палива у жовтні, грудні 2022 року та січні 2023 року на суму ПДВ 299019 гривні.
Натомість суд відхилив твердження відповідача про нереальність вказаних господарських операцій на тій підставі, що дизельне пальне постачалось позивачу на адресу його місцезнаходження, оскільки він мав ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі. Тобто паливо фізично не могло бути доставлено на вул. Фалєєвська, 17, кв. 34, м. Миколаїв.
З цього приводу суд зазначає, що у судовому засіданні 22.10.2024 (протокол судового засідання № 3514248) представник позивача повідомив, що у ТТН від 08.10.2022 № 95 (а.с. 178, том 1) була вказано місцем доставки адреса місцезнаходження позивача, а не місце фактичної доставки, у зв`язку з тим, що на момент завантаження товару ТОВ «ШІПІНГ-ОЙЛ», якому він перепродав вказаний товар, не повідомив його про конкретне місце доставки.
Крім цього, по-перше, суд вище встановив, що матеріалами справи підтверджується фактична поставка товару для ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» на адресу: вул. 2 Екіпажна, 40, м. Миколаїв.
По-друге, поставку дизельного палива для СТОВ «ЗЛАТОЖАР» позивач здійснив відповідно до всіх наявних документів на адресу: вул. Лініна, 73-в, с. Піщаний Брід, Веселинівський район, Миколаївська область.
За таких обставин вказання у відповідній ТТН місця доставки товару, на яке не було доставлено товар, і яке пізніше було змінено учасниками господарських операцій в іншій ТТН на фактичне місце доставки, не свідчить про нереальність цих господарських операцій, а отже про протиправність завищення платником податків від`ємного значення ПДВ у відповідній податковій декларації з ПДВ.
Позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими і підлягають задоволенню.
Щодо господарської операції позивача з «АДОІЛ-ПЛЮС» із постачання дизельного палива у жовтні 2023 року на суму ПДВ 2160110 грн, то суд встановив наступне.
30.10.2023 між позивачем (покупець) і ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЄКСОН ЮК» (далі ТОВ «ЄКСОН ЮК» (постачальник) укладено Договір № 30-10-23/4 (а.с. 26-33, том 2) на постачання нафтопродуктів позивачу.
Відповідно до рахунку на оплату від 30.10.2023 (а.с. 205, том 2), видаткової накладної від 31.10.2023 № 1954 (а.с. 5, том 2) ТОВ «ЄКСОН ЮК» ТТН від 31.10.2023 № ЄКС00001984 ТОВ «ЄКСОН ЮК» поставило позивачу дизельне паливо на загальну суму 1385395,50 грн, у тому числі 230899,25 грн ПДВ.
За фактом реалізації пального ТОВ «ЄКСОН ЮК»:
склало і зареєструвало в Єдиному реєстрі акцизних накладних акцизну накладну форми «П» від 31.10.2023 № 19 (а.с. 6-8, том 2);
склало і подало ПН від 31.10.2023 № 327 (а.с. 9-10, том 2) на загальну суму 1385395,50 грн, у тому числі 230899,25 грн ПДВ.
Придбані у ТОВ «ЄКСОН ЮК» 20417 л дизельного пального позивач поставив ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС» на загальну суму 960660,68 грн, у тому числі 160110,11 грн ПДВ, що підтверджується відповідно Договором № 348 (а.с. 34-36, том 2), рахунком-фактури від 30.10.2023 № СФ-0000061 (а.с. 203, том 2), видатковою накладною від 31.10.2023 № РН-0000059 (а.с. 14, том 2) і ТТН від 31.10.2023 № 69 (а.с. 20, том 2).
Отож матеріалами справи підтверджується реальність відповідної господарської операції позивача з ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС».
Поряд з цим, в Акті перевірки від 14.03.2024 (а.с. 53-85, том 1) та у відзиві на позовну заяву від 31.07.2024 (а.с. 137-143, том 2) відповідач закцентував увагу на тому, що вказана господарська операція є непідтвердженою, оскільки у період з 01.10.2023 по 31.10.2023 виторги ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС» на його АЗС відсутні. Згідно з ТТН зазначений пункт розвантаження пересувний акцизний склад. Відповідно до даних ІКС «Податковий блок» та наданої податкової звітності ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС» не володів пересувним акцизним складом у той період.
З цього приводу суд погоджується з твердженням позивача про те, що порушення його контрагентом податкового законодавства не може бути підставою для висновку про порушення платником податків законодавчих вимог щодо формування витрат та податкового кредиту, і він не може зазнавати негативних наслідків, зокрема у вигляді позбавлення права на формування витрат чи податкового кредиту.
Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 20.06.2024 у справі № 640/7363/22, від 10.07.2024 у справі № 826/3382/18 та від 10.10.2024 у справі № 320/4190/19.
Оскільки матеріалами справи підтверджується дійсність доставки позивачем дизельного пального ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС», тому позивач правомірно врахував у рядках 16 і 17 (колонка Б) податкової декларації з ПДВ за грудень 2023 року 160110 грн ПДВ з господарської операції з ТОВ «АДОІЛ-ПЛЮС», як від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду.
Вищевикладене свідчить, що ППР від 15.04.2024 № 710114290703 (форма «В4») у частині завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на 459129,00 грн є протиправною і підлягає скасуванню.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Зазначений спір є спором майнового характеру із ціною позову 462116,56 грн (за ППР від 15.04.2023 № 710114290703 (форма «В4») (а.с. 110-111, том 1) 461519,00 грн; за ППР від 25.06.2024 № 1444014290703 (форма «ПН») (а.с. 112-113, том 1) 597,56 грн).
Згідно з підпунктом 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір» ставка судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою встановлений у розмірі 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Тому за подання цього позову позивач повинен був заплатити судовий збір у розмірі 6931,75 грн (?462116,56 х 1,5 % ? ?6931,75).
Відповідно до платіжного доручення від 11.06.2024 № 4681 (а.с. 1, том 1) позивач за подання позову сплатив судовий збір в сумі 6983,00 грн, тобто він сплатив судовий збір у більшому на 51,25 грн, ніж необхідно (?6983,00 - ?6931,75 = ?51,25) надмірного судового збору.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Отже, надмірно сплачений позивачем судовий збір може бути повернутий йому судом на підставі відповідного його клопотання.
Поряд з цим, позовні вимоги задоволено за ППР від 15.04.2023 № 710114290703 (форма «В4») (а.с. 110-111, том 1) на суму 459129,00 грн, а відмовлено у задоволенні за ППР від 15.04.2023 № 710114290703 (форма «В4») (а.с. 110-111, том 1) на суму 2390,00 грн і за ППР від 25.06.2024 № 1444014290703 (форма «ПН») (а.с. 112-113, том 1) на суму 597,56 грн, всього на загальну суму 2987,56 гривні.
Оскільки цим рішенням позов задоволено частково, тому за рахунок бюджетних асигнувань відповідача необхідно стягнути судовий збір пропорційно до розміру задоволених вимог, а саме: 6886,94 грн (?6931,75 х ?459129,00 / ?462116,56 ? ?6886,94, де ?6931,75 розмір судового збору за подання цього позову, ?459129,00 розмір задоволених позовних вимог, ?462116,56 ціна позову).
Враховуючи викладене, керуючись статтями 22, 139, 241-246, 255, 295, 297 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ПРЕМЬЕРА-ОЙЛ» (вул. Олексія Вадатурського, 17, кв. 34, м. Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54030; код ЄДРПОУ: 32612133) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54001; код ЄДРПОУ: 44104027) задовольнити частково.
2. Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 15.04.2024 № 710114290703 (форма «В4») у частині завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на 459129 (Чотириста п`ятдесят дев`ять тисяч сто двадцять дев`ять) гривень 00 копійок.
3. Відмовити у задоволенні позовних вимог щодо визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень Головного управління ДПС у Миколаївській області:
від 15.04.2024 № 710114290703 (форма «В4») у частині завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на 2390 (Дві тисячі триста дев`яносто) гривень 00 копійок;
від 25.06.2024 № 1444014290703 (форма «ПН») щодо застосування штрафної санкції в розмірі 597 (П`ятсот дев`яносто сім) гривень 56 копійок.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54001; код ЄДРПОУ: 44104027) на користь ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ПРЕМЬЕРА-ОЙЛ» (вул. Олексія Вадатурського, 17, кв. 34, м. Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54030; код ЄДРПОУ: 32612133) судовий збір у розмірі 6886 (Шість тисяч вісімсот вісімдесят шість) гривень 94 копійки.
5. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
6. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
7. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя В.Г.Ярощук
Повний текс рішення складено 23 жовтня 2024 року
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 25.10.2024 |
Номер документу | 122514993 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Ярощук В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні