ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/1952/23 Суддя (судді) першої інстанції: Валентина ЯНКІВСЬКА
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 жовтня 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Файдюка В.В.,
суддів: Епель О.В.,
Мєзєнцева Є.І.,
При секретарі: Масловській К.І.
розглянувши порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 06 червня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації, Виконавчого комітету Будищенської сільської ради про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації (далі - відповідач 1), Виконавчого комітету Будищенської сільської ради (далі - відповідач 2), у якій просив суд:
- визнати протиправними та таким, що не відповідають фактичним обставинам справи та скасувати Рішення Управління соціального захисту населення Черкаського району Черкаської області №б/н від 06.12.2022, акт обстеження сім`ї №4 від 28.11.2022 та висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг №6/н без дати складання;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Черкаського району Черкаської області здійснити призначення компенсації ОСОБА_1 як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі з моменту звернення та провести належні виплати з 28.11.2022;
Обґрунтовуючи вимоги, позивач вказує, що ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 є невиліковно хворим та потребує стороннього догляду. Позивач вважає, що підставою для відмови в призначенні позивачу компенсації як фізичній особою, яка надає соціальні послуги на непрофесійній основі відмовлено виключно у зв`язку із тим що під час комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг ОСОБА_2 набрав 94,5 бали, а для призначення компенсації необхідно 55 і менше. При цьому, на думку позивача, Висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, суперечить медичним документам ОСОБА_2 , які слід враховувати при вирішенні питання про його потребу в отриманні соціальних послуг. Отже, на переконання позивача, оскаржуване рішення відповідача не відповідає положенням Закону України «Про соціальні послуги» а висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг суперечить медичним документам та показникам стану здоров`я ОСОБА_2 , які слід враховувати при вирішенні питання про його потребу в отриманні соціальних послуг.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 06 червня 2023 року даний позов задоволено частково.
Визнано протиправною відмову Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації у призначенні ОСОБА_1 компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 відповідно до повідомлення від 06.12.2022.
Зобов`язано Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 , та прийняти відповідне рішення з урахуванням висновків суду, зазначених у цьому рішенні.
У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
При цьому, суд першої інстанції виходив з того, що Висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, суперечить медичним документам ОСОБА_2 , які, на думку суду, слід враховувати при вирішенні питання про потребу в отриманні соціальних послуг. Відтак, на думку суду, у досліджуваному випадку суд не встановив обставин за наявності яких відповідна компенсація згідно положень Порядку № 859 не призначається.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, відповідач 1 подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що виключно на вимогах законодавства, зокрема п. 7 Порядку № 859, додатку до Порядку № 859 та п. 1 ч. 1 ст. 24 Закону № 2671-VIII, Акту і Висновку, складеними виконавчим комітетом Будищенської сільської ради, управлінням у програмному забезпеченні АБОРП КОМТЕХ-СОЦ було сформоване автоматично рішення і повідомлення про відмову Позивачу від 06,12.2022 у призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Той факт, що ОСОБА_2 не набрав необхідної кількості балів для призначення такої допомоги згідно з показниками, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг згідно з вимогами додатку до Порядку № 859 (затвердженими показниками та Висновку) не свідчить про будь-які порушення з боку управління.
15 вересня 2023 року Будищенською сільською радою до суду подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, вказуючи, що саме на Управління соціального захисту населення Черкаської районної адміністрації покладено повноваження по прийняттю оскаржуваного позивачем рішення.
Також відзив подано позивачем, в якому він наполягає на законності рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 06 червня 2023 року.
Відповідно до ч. 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до п.3 ч.1 статті 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Приймаючи до уваги, що в суді першої інстанції справа розглядалась в порядку спрощеного провадження, враховуючи, що за наявними у справі матеріалами її може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів та з огляду на відсутність необхідності розглядати справу у судовому засіданні, справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Як встановлено судом першої інстанції, в 2019 році ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Черкаського району, надавши відповідний пакет документів та протягом 2019-2022 років отримував компенсацію по догляду за батьком ОСОБА_2 .
28.11.2022 для продовження виплати компенсації на наступний термін позивачем та його батьком відповідачу подано пакет документів, зокрема:
-заява про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсації та пільг;
- заява про згоду надавати соціальні послуги на непрофесійній основі;
- заява про згоду отримувати соціальні послуги;
- декларація про доходи та майновий стан;
- заява про відсутність доходів;
- довідка про кількість зареєстрованих осіб у житловому приміщенні № 821 від 28.11.2022;
- висновок ЛКК №268 від 17.1 і .2022 р.;
- висновок ЛКК № 267 від 17.11.2022 про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватись і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, які були зареєстровані відповідачем за № 1673.
Працівниками Виконавчого комітету Будищенської сільської ради складено Акт проведення обстеження сім`ї №4 від 28.11.2022 та Висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг. Даними документами встановлено, що ОСОБА_2 не потребує надання соціальних послуг з догляду, оскільки сума балів індивідуальних потреб щодо ОСОБА_2 становить 94,5, тобто більше ніж 54 бали.
Рішенням Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації від 06.12.2022 в якому зазначено, що він не має право на державну соціальну допомоги. Сума балів індивідуальних потреб від 55 і више.
Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, визначається Законом України "Про соціальні послуги" від 17.01.2019 № 2671-VIII (далі - Закон № 2671-VIII).
Пунктом 17 статті 1 Закону 2671-VIII передбачено, що соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.
Суб`єктами системи надання соціальних послуг є, зокрема, надавачі соціальних послуг (п. 3 ч. 1 ст. 8 Закону 2671-VIII).
Відповідно до ч. 3 ст. 13 Закону 2671-VIII, до надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності.
Згідно п. 1 ч. 6 ст. 13 Закону 2671-VIII, фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.
За правилами ч. 7 ст. 13 Закону 2671-VIII, фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Водночас, порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі» затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (далі - Порядок №859).
Згідно з пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України № 859 ця постанова набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 01 січня 2020 року для осіб, які звернуться за призначенням компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, протягом 60 календарних днів із дня опублікування цієї постанови, крім підпункту 2 пункту 7 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого зазначеною постановою, який набирає чинності з 01 січня 2021 року.
Цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є: особами з інвалідністю І групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет І типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року № 1161 (редакція є чинною на час виникнення спірних правовідносин).
Як встановлено матеріалами справи, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований в домогосподарстві разом з батьком за адресою: АДРЕСА_1 , отримував компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2004 № 558 "Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги". Компенсацію було призначено з 03.10.2019 по 31.03.2020.
З 01.11.2020 подав заяву на компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 23,09.2020 № 859 "Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі". Компенсацію призначено з 01.11.2020 по 31.10.2022.
28.11.2022 заявник звернувся з заявою про призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі до Свидівоцької сільської ради.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 591 "Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 859 і від 6 жовтня 2021 р. № 1040" було внесено зміни до пункту 7 Порядку № 859, яким визначено, що уповноважений орган протягом двох робочих днів після отримання заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги здійснює комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, за показниками згідно з додатком до Порядку № 859.
Пунктом 7 Порядку № 859 також передбачено, що особа потребує надання соціальних послуг, якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, їй установлено IV чи V групу рухової активності.
Так, фахівцями уповноваженого органу: Будищенської територіальної громади та представником закладу охорони здоров`я (лікарем комунального закладу "Черкаський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Черкаської районної ради) вперше було проведено комплексне визначення ступені індивідуальних потреб ОСОБА_2 , за результатами якого сума балів висновка становить 94,5. Батьку заявника не було встановлено жодної групи рухової активності згідно висновку.
Сума балів становить 94,5, а відтак, якщо за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб сума балів становить більше, ніж 54 бали то згідно з додатком до Порядку № 859, в якому затверджено показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, особа не потребує надання соціальних послуг з догляду.
Як пояснює апелянт, станом на 01.11.2022 в територіальних громадах не було технічної можливості призначати компенсацію, тому територіальними громадами з управлінням, згідно з рекомендаціями Мінсоцполітики, було укладено договір про співпрацю з метою призначення компенсації за допомогою програмного комплексу ASOPD КОМТЕХ-СОЦ.
Відповідно до листа Мінсоцполітики України від 07.07.2022 № 6780/0/2-22/57 було доопрацьовано програмне забезпечення ASOPD КОМТЕХ-СОЦ щодо врахування ознаки рухової активності та введення балів згідно висновку ступеня індивідуальних потреб при призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній (перелік доробок від 26.07.2023 додається до апеляційної скарги).
Під час проведення розрахунку компенсаційної виплати програмне забезпечення формує автоматично рішення і повідомлення про відмову з причиною, якщо кількість балів індивідуальних потреб від 55 і вище відповідно до п.7 Порядку № 859 та додатку до Порядку № 859, в якому затверджено показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 24 Закону № 2671-VIII підставою для відмови у наданні соціальних послуг є: відсутність потреби у соціальних послугах за результатами оцінювання потреб особи/сім`ї.
Таким чином, за результатами оцінювання потреб особи, ОСОБА_1 управлінням було видано повідомлення від 06.12.2022 про відмову в призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, яке прийнято на підставі ст.24 Закону 2671-VIII.
Отже, колегія суддів зауважує, що оскаржуване рішення прийнято Управлінням соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації на підставі діючих (не скасованих судом першої інстанції) Акту та Висновку, отже відмова позивачу у призначенні компенсації є правомірною, законною та обґрунтованою та прийнятою у відповідності до норм Закону України від 17.01.2019 № 2671-VIII «Про соціальні послуги» та Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 № 859.
Підсумовуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що доводи, викладені в апеляційній скарзі знайшли своє підтвердження, оскаржуване рішення прийнято з порушенням норм матеріального права, а тому наявні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції.
Згідно п. 2 ч.1 статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
За змістом ч.1 статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст. ст. 243, 246, 308, 315, 317, 321, 325, 329, 331 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації - задовольнити.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 06 червня 2023 року - скасувати та ухвалити нове рішення.
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації, Виконавчого комітету Будищенської сільської ради про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та подальшому оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.1 статті 263, п.2 ч.5 статті 328 КАС України.
Повний текст рішення виготовлено 22 жовтня 2024 року.
Головуючий суддя: В.В. Файдюк
Судді: О.В. Епель
Є.І. Мєзєнцев
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 28.10.2024 |
Номер документу | 122519817 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні