ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2024 рокум. ОдесаСправа № 916/5340/23Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Таран С.В.,
Суддів: Богатиря К.В., Поліщук Л.В.,
при секретарі судового засідання: Колцун В.В.,
за участю представників:
від Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" Згонник Д.В.,
від Департаменту комунальної власності Одеської міської ради Бондар А.Г.,
від Громадської організації "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018" Рудаченко А.О.,
від Одеського ліцею №73 Одеської міської ради участі не брали,
розглянувши апеляційну скаргу Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса"
на рішення Господарського суду Одеської області від 24.04.2024, прийняте суддею Д`яченко Т.Г., м. Одеса, повний текст складено 29.04.2024,
у справі №916/5340/23
за позовом: Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса"
до відповідачів:
-Департаменту комунальної власності Одеської міської ради;
-Громадської організації "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018";
-Одеського ліцею №73 Одеської міської ради
про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсним договору та зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2023 р. Громадська організація "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" звернулася з позовом до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, Громадської організації "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018" та Одеського ліцею №73 Одеської міської ради, в якому просила:
-визнати незаконним та скасувати наказ Департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 04.08.2022 №476 "Про прийняття рішення щодо відмови в передачі в оренду іншого окремого індивідуально визначеного майна у вигляді спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, Громадській організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса";
-визнати незаконним та скасувати наказ Департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 04.08.2022 №477 "Про укладання договору оренди іншого окремого індивідуально визначеного майна у вигляді спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, з Громадською організацією "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018";
-визнати недійсним договір оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Одеси №477/2022 від 04.08.2022, укладений між Департаментом комунальної власності Одеської міської ради, Громадською організацією "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018" та Одеською загальноосвітньою школою №73 І-ІІІ ступенів Одеської міської ради Одеської області;
-зобов`язати Департамент комунальної власності Одеської міської ради відповідно до Закону України "Про оренду державного та комунального майна" і Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 №483, розглянути заяви, що були подані Громадською організацією "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" та Громадською організацією "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018" щодо оренди спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, та визначити серед них особу (потенційного орендаря), з якою буде укладено договір оренди спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16.
Позовні вимоги обґрунтовані прийняттям оскаржуваних наказів та укладенням оспорюваного договору з порушенням встановленої чинним законодавством процедури визначення орендаря об`єкта нерухомого майна комунальної власності.
За вказаною позовною заявою місцевим господарським судом 15.01.2024 відкрито провадження у справі №916/5340/23.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 24.04.2024 у справі №916/5340/23 (суддя Д`яченко Т.Г.) у задоволенні позову відмовлено; витрати по сплаті судового збору у розмірі 10736 грн покладено на позивача.
Судове рішення мотивоване недоведеністю позивачем наявності правових підстав для скасування оскаржуваних наказів та визнання недійсним оспорюваного договору, а також неефективністю обраного позивачем способу захисту у вигляді позовної вимоги про зобов`язання розглянути заяви.
Не погодившись з прийнятим рішенням, Громадська організація "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" звернулася з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Одеської області від 24.04.2024 у справі №916/5340/23 скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Зокрема, скаржник наголошує на тому, що відмова Департаменту комунальної власності Одеської міської ради у передачі позивачеві в оренду окремого індивідуально визначеного майна у вигляді спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, надана внаслідок надмірного формалізму з підстав, не передбачених чинним законодавством, оскільки Громадська організація "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса", не будучи ні закладом фізичної культури і спорту, ні особою, на яку поширюється дія нормативно-правових актів Міністерства молоді та спорту України, прийнятих на виконання вимог статті 46 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" щодо подання статистичних спостережень у сфері фізичної культури і спорту, не була зобов`язана подавати орендодавцю звіт з фізичної культури і спорту (форма 2-ФК річна). Крім того, апелянт стверджує про несвоєчасне подання документів Громадською організацією "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018", а також про недостовірність та неповноту відображеної вказаною організацією інформації, що безпідставно не була перевірена орендодавцем.
У відзиві на апеляційну скаргу №01-13/1291 від 19.06.2024 (вх.№1878/24/Д2 від 20.06.2024) Департамент комунальної власності Одеської міської ради просить апеляційну скаргу Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Одеської області від 24.04.2024 у справі №916/5340/23 без змін. Зокрема, Департамент комунальної власності Одеської міської ради зауважує на тому, що, з огляду на не подання позивачем повного пакету документів відповідно до встановленого чинним законодавством переліку, відмова у передачі останньому в оренду окремого індивідуально визначеного майна у вигляді спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, є правомірною, що виключає можливість задоволення позовних вимог у даній справі.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду у складі головуючого судді Таран С.В., суддів: Богатиря К.В., Поліщук Л.В. від 05.06.2024 за вказаною апеляційною скаргою відкрито апеляційне провадження; встановлено строк для подання відзивів на апеляційну скаргу та будь-яких заяв чи клопотань з процесуальних питань до 20.06.2024.
В подальшому ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 03.07.2024 залишено без розгляду відзив Громадської організації "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018" на апеляційну скаргу б/н від 20.06.2024 (вх.№1878/24/Д3 від 20.06.2024) як такий, що поданий особою, яка відповідно до частини шостої статті 6 Господарського процесуального кодексу України зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його; вирішено розглянути апеляційну скаргу Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" на рішення Господарського суду Одеської області від 24.04.2024 у справі №916/5340/23 поза межами строку, встановленого частиною першою статті 273 Господарського процесуального кодексу України, у розумний строк, достатній для забезпечення можливості реалізації учасниками процесу відповідних процесуальних прав з урахуванням запровадженого в Україні воєнного стану, а також призначено дану справу до розгляду на 21.08.2024 об 11:00.
Між тим, з огляду на перебування головуючого судді Таран С.В. у відрядженні з 17.08.2024 по 24.08.2024 відповідно до наказу в.о. голови Південно-західного апеляційного господарського суду №213-в від 07.08.2024, проведення судового засідання у справі №916/5340/23, призначеного на 21.08.2024 об 11:00, було унеможливлене, у зв`язку з чим ухвалою суду від 12.08.2024 призначено розгляд цієї справи на 11.09.2024 об 11:00.
З метою повного та всебічного розгляду апеляційної скарги з забезпеченням принципу змагальності та надання учасникам справи необхідних умов для встановлення фактичних обставин справи, а також правильного застосування законодавства Південно-західним апеляційним господарським судом у судовому засіданні у справі №916/5340/23, яке було проведено 11.09.2024, шляхом постановлення протокольної ухвали було оголошено перерву до 10:00 год 23.10.2024.
У судовому засіданні 23.10.2024 представник Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" апеляційну скаргу підтримав; представники Департаменту комунальної власності Одеської міської ради та Громадської організації "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018" висловили заперечення проти її задоволення; представник Одеського ліцею №73 Одеської міської ради участі не брав, хоча був належним чином сповіщений про дату, час та місце його проведення, що підтверджується матеріалами справи (т.ІІІ а.с.137).
Одеський ліцей №73 Одеської міської ради своїм правом згідно з частиною першою статті 263 Господарського процесуального кодексу України не скористався, відзив на апеляційну скаргу не надав, що згідно з частиною третьою статті 263 Господарського процесуального кодексу України не перешкоджає перегляду оскаржуваного рішення суду першої інстанції.
За умовами частин першої, другої статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Заслухавши пояснення представників Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса", Департаменту комунальної власності Одеської міської ради та Громадської організації "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018", обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування Господарським судом Одеської області норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла наступних висновків.
З матеріалів справи вбачається, що 27.06.2022 Департаментом комунальної власності Одеської міської ради було видано наказ №191 "Про затвердження умов та додаткових умов передачі в оренду спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612,0 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, який закріплений на праві оперативного управління за Одеською загальноосвітньою школою №73 І-ІІІ ступенів Одеської міської ради Одеської області, та щодо якого прийнято рішення про передачу в оренду без проведення аукціону", яким затверджено умови оренди вказаного об`єкта нерухомого майна, а саме: розмір річної орендної плати, строк оренди, графік використання об`єкта оренди та цільове призначення майна.
28.06.2022 Департаментом комунальної власності Одеської міської ради в електронній торговій системі була оприлюднена інформація про умови та додаткові умови оренди спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16.
13.07.2022 Громадською організацією "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018" через особистий кабінет в електронній торговій системі було подано заяву на оренду спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, разом з пакетом документів.
15.07.2022 Громадською організацією "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" через особистий кабінет в електронній торговій системі було подано заяву на оренду спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, разом з пакетом документів.
29.07.2022 на адресу Департаменту комунальної власності Одеської міської ради надійшов лист Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" з пакетом документів.
Наказом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради №476 від 04.08.2022 "Про прийняття рішення щодо відмови в передачі в оренду іншого окремого індивідуально визначеного майна у вигляді спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16 Громадській організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" відмовлено позивачеві у передачі в оренду вказаного об`єкта нерухомого майна у зв`язку з неподанням повного пакету документів, передбаченого додатком 1 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №483 від 03.06.2020.
Наказом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради №477 від 04.08.2022 "Про укладання договору оренди іншого окремого індивідуально визначеного майна у вигляді спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612,0 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м.Одеса, вул. Висоцького, 16 з Громадською організацією "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018" вирішено укласти договір оренди зазначеного об`єкта нерухомого майна, яке закріплено на праві оперативного управління за Одеською загальноосвітньою школою №73 І-ІІІ ступенів Одеської міської ради Одеської області, з Громадською організацією "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018" строком на 5 років виключно для проведення спортивних заходів або надання фізкультурно-спортивних послуг громадським об`єднанням фізкультурно-спортивної спрямованості, що є неприбутковою організацією, внесеною до Реєстру неприбуткових установ та організацій (ставка річної орендної плати за використання нерухомого майна у розмірі 3% від вартості майна, визначеної шляхом проведення незалежної оцінки).
04.08.2022 між Департаментом комунальної власності Одеської міської ради ("Орендодавець"), Громадською організацією "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018" ("Орендар") та Одеською загальноосвітньою школою №73 Одеської міської ради Одеської області (на теперішній час Одеський ліцей №73 Одеської міської ради; "Балансоутримувач") укладено договір оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Одеси №477/2022, за умовами якого Орендодавець і Балансоутримувач передають, а Орендар приймає у строкове платне користування індивідуально визначене майно у вигляді спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16.
Предметом спору у даній справі є вимоги про визнання незаконними та скасування наказів Департаменту комунальної власності Одеської міської ради №476 від 04.08.2022 та №477 від 04.08.2022, про визнання недійсним договору оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Одеси №477/2022 від 04.08.2022 та про зобов`язання Департаменту комунальної власності Одеської міської ради відповідно до Закону України "Про оренду державного та комунального майна" і Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 №483, розглянути заяви, що були подані Громадською організацією "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" та Громадською організацією "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018" щодо оренди спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, та визначити серед них особу (потенційного орендаря), з якою буде укладено договір оренди спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, місцевий господарський суд виходив з недоведеністю позивачем наявності правових підстав для скасування оскаржуваних наказів, визнання недійсним оспорюваного договору та зобов`язання орендодавця повторно розглянути заяви щодо вищенаведеного об`єкта оренди.
Колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду погоджується з висновком Господарського суду Одеської області про відмову у задоволенні позову з огляду на наступне.
Стаття 15 Цивільного кодексу України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Під порушенням слід розуміти такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке, порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.
Вказаний вище підхід є загальним і може застосовуватись при розгляді будь-яких категорій спорів, оскільки не доведеність порушення прав, за захистом яких було пред`явлено позов у будь-якому випадку є підставою для відмови у його задоволенні.
Таким чином, у розумінні закону, суб`єктивне право на захист це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.
Захист, відновлення порушеного або оспорюваного права чи охоронюваного законом інтересу відбувається, в тому числі, шляхом звернення з позовом до суду (частина перша статті 16 Цивільного кодексу України).
Наведена позиція ґрунтується на тому, що під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною, внаслідок чого реально відбудеться припинення порушення (чи оспорювання) прав цього суб`єкта, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Позивачем є особа, яка подала позов про захист порушеного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Водночас позивач самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві у чому саме полягає порушення його прав та інтересів, а суд перевіряє ці доводи, і в залежності від встановленого вирішує питання про наявність чи відсутність підстав для правового захисту, при цьому застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
Чинне законодавство визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язано із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи.
Отже, порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту.
Вирішуючи спір, суд повинен надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права.
Крім того, суди мають виходити із того, що обраний позивачем спосіб захист цивільних прав має бути не тільки ефективним, а й відповідати правовій природі тих правовідносин, що виникли між сторонами, та має бути спрямований на захист порушеного права.
Враховуючи вищевикладене, виходячи із приписів статті 4 Господарського процесуального кодексу України, статей 15, 16 Цивільного кодексу України, можливість задоволення позовних вимог перебуває у залежності від наявності (доведеності) наступної сукупності умов: наявність у позивача певного суб`єктивного права або інтересу, порушення такого суб`єктивного права (інтересу) з боку відповідача та належність (адекватність встановленому порушенню) обраного способу судового захисту. Відсутність (недоведеність) будь-якого з означених елементів унеможливлює задоволення позовних вимог.
Правові, економічні та організаційні відносини, що виникають у зв`язку з орендою державного та комунального майна, врегульовано Законом України "Про оренду державного та комунального майна" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі Закон України "Про оренду державного та комунального майна").
Відповідно до частини другої статті 15 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" право на отримання в оренду державного та комунального майна, що не міститься в Переліку першого типу, без проведення аукціону мають, зокрема, громадські об`єднання фізкультурно-спортивної спрямованості, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, утворені ними спортивні клуби (крім спортивних клубів, що займаються професійним спортом), дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, - виключно для проведення спортивних заходів або надання фізкультурно-спортивних послуг.
Передача в оренду майна без проведення аукціону здійснюється виключно в електронній торговій системі (ЕТС). У разі надходження заяви про оренду від особи, яка має право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону, інформація про об`єкт, який передається в оренду, та укладений договір публікуються в ЕТС (частина восьма статті 15 Закону України "Про оренду державного та комунального майна").
Згідно з частиною дев`ятою статті 15 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" порядок та умови передачі в оренду майна без проведення аукціону та основні вимоги до підприємств, установ і організацій, передбачених частиною другою цієї статті, визначаються Порядком передачі майна в оренду.
Механізм передачі в оренду державного та комунального майна, включаючи особливості передачі його в оренду відповідно до положень Закону України "Про оренду державного та комунального майна", регламентований Порядком передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №483 від 03.06.2020 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі Порядок).
За умовами пункту 116 Порядку протягом 20 робочих днів з дати оприлюднення інформаційного повідомлення про передачу об`єкта оренди без проведення аукціону, суб`єкти, які згідно із статтею 15 Закону мають право на оренду майна без проведення аукціону за зазначеним в інформаційному повідомленні цільовим призначенням, мають право подати заяву на оренду відповідного об`єкта оренди та додані до неї документи згідно з пунктом 113 цього Порядку. Такі потенційні орендарі подають орендодавцю оригінали документів протягом п`яти робочих днів з дня, наступного за днем закінчення строку на подання заяв на оренду об`єкта оренди.
В силу пункту 113 Порядку потенційні орендарі, передбачені пунктом 112 цього Порядку, у випадках, якщо вони бажають орендувати об`єкт, що був включений до Переліку другого типу не за їх ініціативою, потенційні орендарі, які мають право на отримання майна без проведення аукціону відповідно до частини другої статті 15 Закону, подають через свій особистий кабінет заяву на оренду об`єкта оренди, включеного до Переліку другого типу, шляхом заповнення електронної форми та завантажують електронні копії документів, передбачені цим пунктом. Доступ до електронної торгової системи надається у порядку, визначеному пунктом 49 цього Порядку. Потенційний орендар повинен відповідати вимогам до особи орендаря, визначеним статтею 4 Закону. Для подання заяви на оренду об`єкта оренди потенційний орендар обирає з Переліку другого типу відповідний об`єкт. До заяви додаються: для юридичних осіб копія виписки із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також документи, передбачені додатком 1.
Додатком 1 до Порядку виступає Перелік документів, що подаються потенційними орендарями, які звернулися із заявою про включення об`єкта оренди до Переліку другого типу або заявою про оренду об`єкта з Переліку другого типу.
Пунктом 17 вищенаведеного Переліку документів передбачено, що громадські об`єднання фізкультурно-спортивної спрямованості, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, повинні надати наступний пакет документів: установчий документ (статут); форма звітності для закладів фізичної культури і спорту, що провадять спортивну та фізкультурно-оздоровчу діяльність, та інших осіб, на яких поширюється дія нормативно-правових актів Мінмолодьспорту, прийнятих на виконання вимог статті 46 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" щодо подання статистичних спостережень у сфері фізичної культури і спорту, за останній звітний рік - 2-ФК (річна) "Звіт з фізичної культури і спорту"; витяг з Реєстру неприбуткових установ та організацій, що підтверджує перебування в ньому організації (установи) протягом не менше ніж 12 місяців до дати подання заяви; баланс і звіт про використання доходів (прибутків) за останній повний рік; перелік членів та/або засновників та інформація про загальну суму сплачених ними внесків за останній звітний рік для фінансування їх статутної діяльності (за наявності - також за останні два роки), а якщо кількість членів становить більше ніж 100 осіб - перелік засновників та інформація про загальну кількість членів і суму сплачених ними внесків за останній звітний рік для фінансування їх статутної діяльності (за наявності - також за останні два роки); інформація про суми благодійних внесків (пожертв), залучених за останній звітний рік (за наявності - також за останні два роки); за наявності - інформація про суму міжнародної технічної допомоги, отриманої від іноземної держави, уряду, уповноважених урядом іноземної держави органу або організації, іноземного муніципального органу або міжнародної організації, що надають міжнародну технічну допомогу відповідно до міжнародних договорів України, за поточний рік (за наявності - також за останні два роки); за наявності - інформація про фінансування та/або підтримку за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів; біографічна довідка керівництва громадського об`єднання, що містить прізвище, ім`я, по батькові, дату народження, інформацію про освіту та місце роботи за останні десять років; інформація про майнову базу організації (установи), зокрема про приміщення, в яких організація (установа) провадить діяльність станом на дату звернення, із зазначенням правових підстав використання відповідного майна (в межах відповідного населеного пункту (територіальної громади); звіт за попередній рік про статутну діяльність, який повинен містити інформацію про: громадські, благодійні, інші заходи, проведені організацією (установою) безпосередньо та/або за її участю, за напрямами статутної діяльності такої організації (установи), що включає тему заходу, мету його проведення, дані про кількість людей, що відвідали заходи, з розміщенням фотозвіту про заходи, а також дати і адреси їх проведення; реалізовані проекти; обґрунтування потреби в оренді об`єкта, щодо якого подана заява; інформація про кількість спортсменів, включених до складу національних збірних команд України.
Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується позивачем, останнім при зверненні з заявою щодо оренди спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, не було надано до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради форму звітності для закладів фізичної культури і спорту, що провадять спортивну та фізкультурно-оздоровчу діяльність, та інших осіб, на яких поширюється дія нормативно-правових актів Мінмолодьспорту, прийнятих на виконання вимог статті 46 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" щодо подання статистичних спостережень у сфері фізичної культури і спорту, за останній звітний рік - 2-ФК (річна) "Звіт з фізичної культури і спорту".
При цьому Громадська організація "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" наголошує на тому, що вона, не будучи ні закладом фізичної культури і спорту, ні особою, на яку поширюється дія нормативно-правових актів Міністерства молоді та спорту України, прийнятих на виконання вимог статті 46 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" щодо подання статистичних спостережень у сфері фізичної культури і спорту, не була зобов`язана подавати орендодавцю звіт з фізичної культури і спорту (форма №2-ФК річна).
Надаючи оцінку зазначеним твердженням апелянта, колегія суддів зазначає, що звіт із фізичної культури і спорту (форма №2-ФК річна) затверджено наказом Міністерства молоді та спорту України №3589 від 27.09.2021.
Відповідно до пункту 2 наказу Міністерства молоді та спорту України №3589 від 27.09.2021 дія цього наказу поширюється, зокрема, на організації, що здійснюють фізкультурно-оздоровчу діяльність, незалежно від форм власності та підпорядкування.
Під фізкультурно-оздоровчою діяльністю розуміють заходи, що здійснюються суб`єктами сфери фізичної культури і спорту для розвитку фізичної культури (абзац 24 частини першої статті 1 Закону України "Про фізичну культуру і спорт").
При цьому суб`єктами сфери фізичної культури і спорту є фізичні або юридичні особи, які здійснюють свою діяльність з метою розвитку фізичної культури і спорту. Суб`єктами сфери фізичної культури і спорту є: фізичні особи, які займаються фізичною культурою і спортом, у тому числі спортсмени; фахівці сфери фізичної культури і спорту; заклади фізичної культури і спорту; відповідні органи влади (абзац 23 частини першої статті 1 Закону України "Про фізичну культуру і спорт").
В силу абзацу 5 частини першої статті 1 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" до закладів фізичної культури і спорту належать, зокрема, спортивні клуби, дитячо-юнацькі спортивні школи тощо.
Згідно з пунктом 2.2 статуту Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса", затвердженого рішенням установчих зборів засновників, оформленим протоколом №1 від 30.08.2016 (далі статут Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса"), завданнями даної організації є, зокрема, створення умов для розвитку і підтримку дитячо-юнацького спорту, залучення молодого покоління до занять з футболу; організація і проведення учбово-тренувального процесу, змагань, семінарів, зборів, конференції та інших заходів, націлених на розвиток дитячого та юнацького спорту; підготовка кваліфікованого тренерського складу, молодих футболістів для професійних та аматорських команд, резерву для збірних команд України; створення умов для здійснення навчально-тренувальної роботи у формі групових навчально-тренувальних занять, тренування за індивідуальними планами, проведення виховних, медико-відновних заходів, навчально-тренувальних зборів; пропаганда та популяризація футболу; забезпечення необхідних умов для зміцнення здоров`я членів організації та задоволення їх потреб у заняттях фізичною культурою і спортом.
До напрямків діяльності цієї організації віднесено організацію матчів, турнірів, чемпіонатів з футболу, сприяння проведенню спортивних зборів, створення та організація роботи спортивних секцій та занять зі спортивних дисциплін тощо (пункт 2.3 статуту Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса").
Отже, системний аналіз положень статуту Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" свідчить про направленість діяльності даної юридичної особи саме на провадження фізкультурно-оздоровчої діяльності, відтак позивач фактично є дитячо-юнацьким спортивним клубом, тобто закладом фізичної культури і спорту у розумінні статті 1 Закону України "Про фізичну культуру і спорт".
За таких обставин, апеляційний господарський суд дійшов висновку про те, що позивач фактично виступає організацією, що здійснює фізкультурно-оздоровчу діяльність, а тому є суб`єктом, на якого розповсюджується дія наказу Міністерства молоді та спорту України №3589 від 27.09.2021, прийнятого на виконання вимог статті 46 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" щодо подання статистичних спостережень у сфері фізичної культури і спорту за останній звітний рік (форма №2-ФК (річна) "Звіт з фізичної культури і спорту").
Крім того, зміст пункту 17 додатку 1 до Порядку свідчить про те, що перелік документів для подання потенційним орендодавцем фактично складається з двох груп документів, а саме: тих, які є обов`язковими для подання (установчий документ (статут); звіт із фізичної культури і спорту (форма №2-ФК річна); витяг з Реєстру неприбуткових установ та організацій; баланс і звіт про використання доходів (прибутків); перелік членів та/або засновників та інформація про загальну суму сплачених ними внесків; інформація про суми благодійних внесків (пожертв); біографічна довідка керівництва громадського об`єднання; інформація про майнову базу організації; звіт за попередній рік про статутну діяльність; обґрунтування потреби в оренді об`єкта, щодо якого подана заява; інформація про кількість спортсменів, включених до складу національних збірних команд України), а також тих, які можуть не подаватися, оскільки поряд з цими документами міститься зауваження, що вони подаються виключно у разі їх наявності (інформація про суму міжнародної технічної допомоги, отриманої від іноземної держави, уряду, уповноважених урядом іноземної держави органу або організації, іноземного муніципального органу або міжнародної організації, що надають міжнародну технічну допомогу відповідно до міжнародних договорів України; інформація про фінансування та/або підтримку за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів).
Зазначеним спростовуються доводи скаржника щодо необов`язковості подання звіту із фізичної культури і спорту (форма №2-ФК річна), оскільки пункт 17 додатку 1 до Порядку не містить жодних застережень про можливість подання такого документа лише за його наявності, що свідчить про необхідність надання останнього разом з рештою документів, визначених обов`язковими, а сам по собі факт не подання Громадською організація "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" зазначеного звіту до компетентних органів вказує на недотримання позивачем визначеного чинним законодавством порядку подання відповідної звітності та не свідчить про звільнення його від обов`язку подати такий звіт до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради для оренди індивідуального визначеного майна комунальної форми власності.
Положеннями пункту 117 Порядку передбачено, що протягом десяти робочих днів після закінчення строку на подання потенційними орендарями заяв на оренду об`єкта оренди, включеного до Переліку другого типу, орендодавець перевіряє подані заяви та додані до них документи, та приймає одне з таких рішень: про укладення договору оренди з потенційним орендарем, якщо заяву на оренду об`єкта оренди подано одним орендарем, на підставі якої було оприлюднено інформаційне повідомлення відповідно до пункту 115 цього Порядку; про укладення договору оренди з потенційним орендарем, визначеним відповідно до пункту 118 цього Порядку; про відмову в передачі в оренду відповідного об`єкта оренди в разі наявності підстав, передбачених цим пунктом Порядку. Рішення про відмову в передачі в оренду відповідного об`єкта оренди може бути прийняте орендодавцем у випадках, передбачених пунктом 114 цього Порядку, та у випадку невідповідності заявника кваліфікаційним критеріям, передбаченим додатком 2.
Таким чином, при зверненні з заявою щодо оренди спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, Громадська організація "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" була зобов`язана надати звіт із фізичної культури і спорту (форма №2-ФК річна), чого нею безпідставно зроблено не було, що, в свою чергу, зумовило недотримання позивачем вимог Порядку щодо необхідності подання повного пакету документів згідно з переліком, передбаченим у додатку 1 до вказаного Порядку.
Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги не подання позивачем повного пакету документів, передбаченого додатком 1 Порядку, Південно-західний апеляційний господарський суд дійшов висновку про правомірність наказу Департаменту комунальної власності Одеської міської ради №476 від 04.08.2022 "Про прийняття рішення щодо відмови в передачі в оренду іншого окремого індивідуально визначеного майна у вигляді спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, Громадській організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" та, як наслідок, про правильність висновку Господарського суду Одеської області щодо відмови у задоволенні позовної вимоги про визнання незаконним та скасування вищенаведеного наказу.
Дослідивши зміст позовної заяви, колегія суддів зазначає, що в обґрунтування позовних вимог про визнання незаконними та скасування наказу Департаменту комунальної власності Одеської міської ради №477 від 04.08.2022 "Про укладання договору оренди іншого окремого індивідуально визначеного майна у вигляді спортивного майданчика футбольного поля загальною площею 1612 кв.м, що є частиною стадіону, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 16, з Громадською організацією "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018", про визнання недійсним договору оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Одеси №477/2022 від 04.08.2022 та про зобов`язання Департаменту комунальної власності Одеської міської ради розглянути заяви, що були подані Громадською організацією "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" та Громадською організацією "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018" щодо оренди вищенаведеного майна, позивач послався лише на одну підставу неправомірність відмови у передачі в оренду окремого індивідуально визначеного майна у вигляді спортивного майданчика у зв`язку з поданням ним всіх необхідних документів, а відтак незаконність наказу Департаменту комунальної власності Одеської міської ради №476 від 04.08.2022, тому, беручи до уваги відмову у задоволенні позовної вимоги про визнання незаконним та скасування зазначеного наказу, решта позовних вимог також не підлягають задоволенню у зв`язку з їх недоведеністю та необґрунтованістю.
Твердження апелянта про несвоєчасність подання документів Громадською організацією "Дитячий спортивний клуб "Чорноморець 2018", а також про недостовірність та неповноту відображеної вказаною організацією інформації судом апеляційної інстанції до уваги не приймаються, оскільки відповідні обставини не були визначені позивачем в якості підстави позову при зверненні останнього до суду з позовною заявою у даній справі, при цьому в силу частини п`ятої статті 269 Господарського процесуального кодексу України у суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Попри обов`язок суду вирішити наявний між сторонами спір з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів відповідних осіб, предмет та підстави позову визначаються та можуть в установленому порядку змінюватися тільки позивачем, тоді як суд позбавлений права на відповідну процесуальну ініціативу.
У викладі підстав для прийняття рішення суду необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах (правова позиція Верховного Суду від 28.05.2020 у справі №909/636/16).
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
У справі "Трофимчук проти України" Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
В силу статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним та обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Перевіривши відповідно до статті 270 Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у рішенні місцевого господарського суду, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції об`єктивно розглянув у судовому процесі обставини справи в їх сукупності; дослідив подані сторонами в обґрунтування своїх вимог та заперечень докази; правильно застосував матеріальний закон, що регулює спірні правовідносини, врахував положення статей 76-79 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з чим дійшов правильного висновку про наявність правових підстав для відмови у задоволенні позову.
Доводи скаржника не спростовують висновків суду першої інстанції; твердження апелянта про порушення Господарським судом Одеської області норм права при ухваленні рішення від 24.04.2024 у справі №916/5340/23 не знайшли свого підтвердження, у зв`язку з чим підстав для зміни чи скасування оскаржуваного судового акту колегія суддів не вбачає.
Відповідно до вимог статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта.
Керуючись статтями 129, 232, 233, 236, 240, 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Південно-західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Громадської організації "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса" залишити без задоволення, рішення Господарського суду Одеської області від 24.04.2024 у справі №916/5340/23 без змін.
Витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Громадську організацію "Дитячо-Юнацький футбольний клуб "Юніор-Спорт Одеса".
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку у строк, який обчислюється відповідно до статті 288 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено та підписано 24.10.2024.
Головуючий суддяС.В. Таран
СуддяК.В. Богатир
СуддяЛ.В. Поліщук
Суд | Південно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2024 |
Оприлюднено | 28.10.2024 |
Номер документу | 122539705 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності |
Господарське
Південно-західний апеляційний господарський суд
Таран С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні