Рішення
від 24.10.2024 по справі 420/26243/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/26243/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 жовтня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Державної установи «Одеській слідчий ізолятор» (вул.Люстдорфськадор.,11, м.Одеса, 65059) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Державної установи Одеській слідчий ізолятор (вул.Люстдорфська дор.,11, м.Одеса, 65059) про визнання неправомірною відмову Державної установи «Одеській слідчий ізолятор»(вул.Люстдорфська дор.,11, м.Одеса, 65059, код ЄДРПОУ 08564162) щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) додаткової винагороди, згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», визнання протиправною бездіяльність Державної установи «Одеській слідчий ізолятор» (вул.Люстдорфськадор.,11, м.Одеса, 65059, код ЄДРПОУ 08564162) щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) додаткової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у період з 24.02.2022 року по 01.09.2022 року в повному обсязі, зобов`язати Державну установу «Одеській слідчий ізолятор» (вул.Люстдорфська дор.,11, м.Одеса, 65059, код ЄДРПОУ 08564162) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) додаткову винагороду, передбачену Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у період з 24.02.2022 року по 01.09.2022 року, з урахуванням сплачених сум.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що ОСОБА_1 з 24.12.2015 року проходила службу в органах Державної кримінально-виконавчої служби України танаказом Державної установи «Одеський слідчий ізолятор» від 24.01.2024 року позивача було звільнено. Посилаючись на постанову Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 року за №168 представник позивача вказує, що позивачу за період з 24.02.2022 року не виплачувалась додаткова винагорода, яка передбачена Постановою №168 в повному обсязі, за лютий, березень, квітень, травень 2022 року, сплачено всього 30230,36 грн., замість 30000,00 грн. пропорційно щомісяця, а в період з 01.06.2022 року додаткова винагорода не нараховувалась та не сплачувалась взагалі, у зв`язку з чим позивач звернулась до відповідача із заявою, на яку отримала відмову, щодо виплати додаткової винагороди. Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернулась з даним позовом до суду.

Ухвалою суду від 23.08.2024 року було відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження.

Відповідач не скористався правом на подачу відзиву на позов. Тому, відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

Позивач - ОСОБА_1 в період з 24.12.2015 року по 24.01.2024 року проходила службу в Державній установі «Одеський слідчий ізолятор», що підтверджується копією трудової книжки серії НОМЕР_2 .

Наказом начальника Державної установи «Одеський слідчий ізолятор» №17/ОС-24 від 24.01.2024 року ОСОБА_1 звільнена зі служби за п.7 ч.1 ст.77 Закону України «Про національну поліцію».

Після звільнення, позивач звернулась до відповідача, щодо отримання інформації про розмір нарахованої та сплаченої додаткової винагороди, яка передбачена постановою №168 за період проходження служби, починаючи з 24.02.2022 року.

Згідно наданої відповідачем довідки б/н, яка була надана позивачу на її звернення, ОСОБА_1 нараховано та сплачено винагороди, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №168від 28.02.2022 року «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за періодза лютий, березень, квітень, травень 2022 року, всього - 30230,36 грн.

Після цього, ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою з проханням сплатити їй додаткову винагороду, яка передбачена постановою №168 від 28.02.2022 року в повному обсязі з урахуванням сплачених сум.

Відповідач листом за №5/11-32-24/Ч-41 від 04.07.2024 року повідомив позивача, що їй було нараховано та виплачено винагороду за фактично відпрацьований час, згідно постанови №168 від 28.02.2022 року в сумі 30690,72 грн.

Таким чином, вважаючи бездіяльність державної установи «Одеський слідчий ізолятор» щодо не проведення нарахування та виплати додаткової винагороди у повному розмірі, згідно із Постановою №168 протиправною, позивач звернулась до суду з даним позовом за захистом своїх прав.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Відповідно до частин першої, другої статті 23 Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України» від 23.06.2005 №2713-IV (далі Закон №2713-IV) держава забезпечує соціальний захист персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України відповідно до Конституції України, цього Закону та інших законів України. Умови грошового і матеріального забезпечення осіб рядового і начальницького складу та оплата праці працівників кримінально-виконавчої служби визначаються законодавством і мають забезпечувати належні матеріальні умови для комплектування Державної кримінально-виконавчої служби України висококваліфікованим персоналом, диференційовано враховувати характер і умови служби чи роботи, стимулювати досягнення високих результатів у службовій та професійній діяльності і компенсувати персоналу фізичні та інтелектуальні затрати.

Згідно із частиною першою статті 24 Закону №2713-IV фінансування діяльності Державної кримінально-виконавчої служби України здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України та інших джерел, передбачених законом. Пільги, компенсації та гарантії, передбачені цим Законом, надаються за рахунок і в межах бюджетних асигнувань на утримання відповідних бюджетних установ.

Пунктом 3 розділу І Порядку №925/5 визначено, що грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу включає: щомісячні основні види грошового забезпечення; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Згідно з абзацом першим пункту 4 розділу І Порядку № 925/5 (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що грошове забезпечення виплачується особам рядового і начальницького складу, які займають штатні посади в Департаменті з питань виконання кримінальних покарань, міжрегіональних управліннях з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, органах пробації, установах виконання покарань, слідчих ізоляторах, воєнізованих формуваннях, навчальних закладах та закладах охорони здоров`я, на підприємствах установ виконання покарань, інших підприємствах, в установах і організаціях, створених для забезпечення виконання завдань Державної кримінально-виконавчої служби України.

Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб, який у подальшому було продовжено та триває до теперішнього часу.

На виконання Указів Президента України від 24.02.2022 року №64 «Про введення воєнного стану в Україні» та №69 «Про загальну мобілізацію» Кабінет Міністрів України 28.02.2022 року прийняв Постанову №168, пунктом 1 якої (в первинній редакції) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Пунктом 5 Постанови №168 передбачено, що вона набирає чинності з моменту опублікування та застосовується з 24.02.2022 року.

В подальшому, до пункту 1 вказаної постанови вносилися зміни, зокрема, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2022 року№350 внесено зміни до пункту 1 Постанови №168, доповнено абзац перший після слів «та поліцейським» словами «а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми «єПідтримка».

Згідно з пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2022 року №350 вказана постанова набрала чинності з дня її опублікування та застосовується з 24.02.2022 року.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України №204-р від 06.03.2022 року Одеська область була включена до Переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка».

Отже, Кабінет Міністрів України встановив додаткову винагороду в розмірі 30000 гривень щомісячно, зокрема, особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми «єПідтримка».

Спірним питанням у цій справі є розмір додаткової винагороди, який підлягає виплаті позивачеві за кожен місяць. Так, на думку відповідача, розмір додаткової винагороди має бути виплачений пропорційно до фактично відпрацьованого часу. В той же час, на думку позивача, розмір виплат за кожен місяць носить сталий характер(30000 грн.).

Так, у первинній редакції Постанови №168 розмір додаткової винагороди був визначений у фіксованому розмірі - 30000 гривень щомісячно. Водночас, з урахуванням змін до Постанови № 168, внесених Кабінетом Міністрів України постановою від 07.07.2022 року №793, розмір цієї додаткової винагороди визначений у граничному розмірі «до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць».

Разом з тим, в обох зазначених постановах Кабінету Міністрів України №168 та №793 передбачено, що вони набирають чинності з дня їх опублікування та застосовуються з 24.02.2022 року.

Проте, суд зауважує, що зміст внесених постановою Кабінету Міністрів України від 07.07.2022 року №793 змін до Постанови №168 в частині визначення розміру додаткової винагороди «до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць» замість « 30000 гривень щомісячно» не свідчить про те, що такі зміни вплинули на розмір додаткової винагороди, адже за загальним правилом заробітна плата (грошове забезпечення) виплачується щомісячно за фактично відпрацьований час, тому визначена Урядом «пропорційність» із прив`язкою до місячного періоду фактично передбачає виплату додаткової винагороди в розмірі 30000 гривень на місяць за умови відпрацювання норми робочого часу відповідного місяця.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що вказані зміни у правовому регулюванні спірних правовідносин не змінили обсягу права позивача на отримання додаткової винагороди в розмірі 30000 грн. на місяць, передбаченому Постановою №168 у первинній редакції.

Таке розуміння змісту постанов Кабінету Міністрів України №168 та №793 узгоджується, зокрема, із рішенням Верховного Суду від 06.04.2023 року (залишене без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 21.09.2023 року) у зразковій справі №260/3564/22.

Суд враховує, що додаткова винагорода за лютий - травень 2022 року нарахована та виплачена відповідачем за фактичний час несення служби, розрахований у годинах, з урахуванням роз`яснення, викладеного у листі Міністерства юстиції України.

Разом з тим, Постановою №168 у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин, було передбачено виплату додаткової винагороди в розмірі 30000 грн. щомісячно особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми «єПідтримка». Відповідні зміни внесені до Постанови №168 постановою Кабінету Міністрів України №754 від 01.07.2022 року, які застосовуються з 01.06.2022 року.

Отже, у лютому - травні 2022 року позивач мав право на отримання додаткової винагороди в розмірі 30000грн. щомісячно. У випадку не відпрацювання позивачем норм робочого часу відповідного місяця, розрахунок відповідної додаткової винагороди здійснюється відповідно до пункту 8 Порядку № 925/5, тобто пропорційно до кількості відпрацьованих позивачем календарних днів у місяці. Проведення відповідачем виплати позивачу додаткової винагороди, встановленої Постановою №168, пропорційно за фактичний час несення служби, розрахований у годинах, в розрахунковому (у годинах) місячному періоді проходження служби (24 години на добу) не узгоджується, а ні з Постановою № 168 у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин, а ні з положеннями Порядку № 925/5.

Посилання Державної установи «Одеській слідчий ізолятор» на лист Міністерства юстиції України є безпідставними, оскільки такий лист не є нормативно-правовим актом. При нарахуванні додаткової винагороди відповідач зобов`язаний був застосовувати нормативно-правові акти, а не лист Міністерства юстиції України.

Стосовно отримання спірної винагороди за червень-серпень 2022 року, то суд зазначає, що Постановою №754 до Постанови №168 були внесені зміни, відповідно до яких в абзаці 1 пункту 1 слова «які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми «єПідтримка» замінено словами «які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)». Пунктом 2 Постанови №754 встановлено, що ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 01.06.2022 року.

Таким чином, з 01.06.2022 року право на отримання щомісячної додаткової винагороди у розмірі 30000 грн. залишене лише за тими співробітниками, які несуть службу в межах територіальних громад, що розташовані в районах проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Отже, позовні вимоги в частині нарахування та виплати додаткової винагороди за період з 01.06.2022 року по 01.09.2022 року є безпідставними та до задоволення не підлягають.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України,кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

Судові витрати розподілити за правилами ст.139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 139, 241-246,263 КАС України суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Державної установи «Одеській слідчий ізолятор» (вул.Люстдорфська дор.,11, м.Одеса, 65059) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати неправомірною відмову Державної установи «Одеській слідчий ізолятор» (вул.Люстдорфська дор.,11, м.Одеса, 65059, код ЄДРПОУ 08564162) щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) додаткової винагороди, згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

Визнати протиправною бездіяльність Державної установи «Одеській слідчий ізолятор» (вул.Люстдорфська дор.,11, м.Одеса, 65059, код ЄДРПОУ 08564162) щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) додаткової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у період з 24.02.2022 року по 31.05.2022 року в повному обсязі.

Зобов`язати Державну установу «Одеській слідчий ізолятор» (вул.Люстдорфська дор.,11, м.Одеса, 65059, код ЄДРПОУ 08564162) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) додаткову винагороду, передбачену Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у період з 24.02.2022 року по 31.05.2022 року, з урахуванням сплачених сум.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Державної установи «Одеській слідчий ізолятор» (вул.Люстдорфська дор.,11, м.Одеса, 65059, код ЄДРПОУ 08564162) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1211,20 грн.

Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя К.С. Єфіменко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122550901
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/26243/24

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 24.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 23.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні