Постанова
від 23.10.2024 по справі 580/891/24
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/891/24 Суддя (судді) першої інстанції: Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 жовтня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Чаку Є.В.,

суддів: Єгорової Н.М., Коротких А.Ю.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 03 червня 2024 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Райкомунсільгосп" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Райкомунсільгосп" звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними дії відповідача щодо анулювання реєстрації платником єдиного податку позивача; зобов`язання відповідача поновити реєстрацію позивача як платника єдиного податку 3 групи за ставкою 5% з дати виключення, шляхом включення до реєстру платників єдиного податку.

Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 03 червня 2024 року позов задовольнив у повному обсязі.

Не погоджуючись з таким судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову. На думку апелянта, рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Апелянт зазначив, що анулювання реєстрації платником єдиного податку ТОВ «Райкомунсільгосп» відбулося з 01.10.2022 на підставі заяви про застосування спрощеної системи оподаткування(відмова) від 20.09.2022 №20578/АП/55, яку було подано нарочно до Корсунь-Шевченківської державної податкової інспекції. Апелянт наголосив, що у разі поновлення реєстрації позивача у реєстрі платників єдиного податку у Головного управління ДПС у Черкаській області наявні підстави для анулювання реєстрації ТОВ «Райсількомунгосп» платником єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку на підставі підпункту 3 пункту 299.10 ст.299 Кодексу (наявність у позивача податкового боргу на кожне число місяця протягом двох послідовних кварталів).

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Частиною 2 статті 311 КАС України визначено, що якщо під час письмового провадження за наявними у справі матеріалами суд апеляційної інстанції дійде висновку про те, що справу необхідно розглядати у судовому засіданні, то він призначає її до апеляційного розгляду в судовому засіданні.

Колегія суддів, враховуючи обставини даної справи, а також те, що апеляційна скарга подана на рішення, перегляд якого можливий за наявними у справі матеріалами на підставі наявних у ній доказів, не вбачає підстав для проведення розгляду апеляційної скарги за участю учасників справи у відкритому судовому засіданні.

В матеріалах справи достатньо письмових доказів для вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін у розгляді справи не обов`язкова.

З огляду на викладене, колегія суддів визнала можливим розглянути справу в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення суду необхідно залишити без змін, з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції, ТОВ «Райкомунсільгосп» зареєстроване як юридична особа 06.03.2006, про що внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за № 1 009 102 0000 000285 та перебуває на обліку в Корсунь-Шевченківській ДПІ Головного управління ДПС у Черкаській області.

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «Райкомунсільгосп» основним видом діяльності є: КВЕД 47.20 Будівництво житлових та нежитлових будівель.

Відповідно до Свідоцтва платника єдиного податку від 21.05.2012 Серії НОМЕР_1 ТОВ «Райкомунсільгосп» зареєстровано як платник єдиного податку 4 групи зі ставкою 5%.

З 01.01.2016 ТОВ «Райкомунсільгосп» перейшов на 3 групу платника єдиного податку зі ставкою 5%.

Відповідачем анулювано реєстрацію позивача платником єдиного податку на підставі заяви про застосування спрощеної системи оподаткування (відмова) від 20.09.2022 № 20578/АП/55 підписаної ОСОБА_1

Про анулювання реєстрації платником єдиного податку позивачу стало відомо 05.01.2023 з відповіді відповідача № 22907/6/23-00-04-07-04 на адвокатський запит від 15.12.2023 № 15/12, до якої додано копію заяви про відмову від застосування спрощеної системи оподаткування.

Вважаючи протиправними дії відповідача щодо анулювання реєстрації платником єдиного податку, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку врегульований у статті 299 ПК України.

Згідно з пунктом 299.10 статті 299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у випадках:

Реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі:

1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;

2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;

3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;

4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків;

5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;

6) набуття платником податку статусу резидента Дія Сіті - в останній день календарного кварталу, в якому платник податку набув статус резидента Дія Сіті;

7) втрати платником єдиного податку третьої групи статусу електронного резидента (е-резидента).

Пунктом 299.11 ст. 299 ПК України визначено, що у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення перевірок порушень платником єдиного податку першої - третьої груп вимог, встановлених цією главою, анулювання реєстрації платника єдиного податку першої - третьої груп проводиться за рішенням такого органу, прийнятим на підставі акта перевірки, з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення.

Аналіз наведених вище норм свідчить про те, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у встановлених законом випадках. При цьому, прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку можливе лише на підставі проведеної перевірки відповідного платника податку і на встановлених під час такої перевірки порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування, бути платником єдиного податку.

У апеляційній скарзі відповідач зазначив, що анулювання реєстрації платником єдиного податку ТОВ «Райкомунсільгосп» відбулося з 01.10.2022 на підставі заяви про застосування спрощеної системи оподаткування(відмова) від 20.09.2022 №20578/АП/55, яку було підписано ОСОБА_1 та подано нарочно до Корсунь-Шевченківської державної податкової інспекції.

Заперечуючи проти факту самостійної відмови від спрощеної системи оподаткування, позивач зазначив, що трудові відносини між ОСОБА_1 та товариством припинені з 30.11.2020, з моменту його звільнення, а заява подана 20.09.2022. Позивач зазначив, що відповідачем під час прийняття заяви про застосування спрощеної системи оподаткування (відмова) від 20.09.2022 № 20578/АП/55 не перевірено та не враховано облікові дані ТОВ «Райкомунсільгосп» та дані Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відповідно до яких з 30.11.2020 директором та особою, уповноваженою представляти інтереси товариства є ОСОБА_2 .

Щодо повноважень ОСОБА_1 , як директора та головного бухгалтера товариства до 30.11.2020, в частині поданої заяви про застосування спрощеної системи оподаткування (відмова) від 20.09.2022 № 20578/АП/55, колегія суддів зазначає наступне.

Державна реєстрація юридичних осіб здійснюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 № 755-IV (далі - Закон № 755) шляхом включення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр).

В Єдиному державному реєстрі містяться відомості про юридичну особу, зокрема, відомості про керівника юридичної особи та про інших осіб (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо (ст. 9 Закону № 755)

Відомості, які містяться в Єдиному державному реєстрі, контролюючі органи отримують та передають у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами ДПС.

Згідно п. 9.2 розділу IX Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, платники податків - юридичні особи та відокремлені підрозділи юридичних осіб зобов`язані подати відомості стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерською та/або податкового обліку юридичної особи, відокремлених підрозділів юридичної особи до контролюючого органу, шляхом подання заяви за формою № 1-ОПП з позначкою "Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку".

Отже, зміни щодо керівника юридичної особи та інших осіб, які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи вносяться контролюючими органами до Єдиного банку даних юридичних осіб на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру, а щодо зміни особи, відповідальної за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи - на підставі заяви за формою № 1-ОПП.

З наявних у матеріалах справи доказів колегія суддів встановила, що 24.12.2005 засновником ОСОБА_2 затверджено Статут TOB «Райкомунсільгосп».

Згідно п. 9.7. Статуту від 24.12.2005 виконавчим органом товариства є директор, який обирається загальними зборами. Директор може не бути засновником товариства.

Відповідно до протоколу Загальних зборів учасників ТОВ «Райкомунсільгосп» № 1 від 27.12.2006 постановлено призначити директором ОСОБА_1 .

За результатами проведених Загальних зборів учасників ТОВ «Райкомунсільгосп», оформленого протоколом № 1 від 24.11.2020, задоволено заяву ОСОБА_1 про складання повноважень директора, покладено виконання повноважень директора Товариства на ОСОБА_2 та надано повноваження виконавчого органу, в т.ч., але не виключно: організація та управління фінансово - економічною роботою, обліком та звітністю, ведення розрахунково - грошових операцій, сплата обов`язкових платежів та представлення інтересів підприємства перед третіми особами в державних, судових та виконавчих органах.

На підставі Рішення учасника ТОВ «Райкомунсільгосп» ОСОБА_2 від 27.11.2020 № 3-2020:

- звільнено ОСОБА_1 з посади директора товариства згідно поданої заяви та припинено з 27.11.2020 його повноваження як підписала ТОВ «Райкомунсільгосп»;

- призначено з 28.11.2020 директором ТОВ «Райкомунсільгосп» ОСОБА_2 .

Відомості про зміну керівника ТОВ «Райкомунсільгосп» внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 30.11.2020, що підтверджується Випискою від 01.12.2020 за № 105997690219.

Рішенням одноособового учасника (засновника) ТОВ «Райкомунсільгосп» від 16.08.2023 № 1-2023 затверджено нову редакцію Статуту товариства (далі - Статут від 16.08.2023).

Згідно розділу 6 Статуту від 16.08.2023 органами Товариства є загальні збори учасників - вищий орган Товариства; директор - виконавчий орган Товариства.

Пунктом 11.9 Розділу 11 Статуту від 16.08.2023 передбачено, що виключно директор може діяти від імені Товариства без довіреності, представляти інтереси Товариства перед третіми особами, в тому числі органами державної влади та в суді.

Директор має право першого підпису фінансових та бухгалтерських документів Товариства (п.п. 11.10.16 п. 11.10 Статуту).

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що наведені вище докази свідчать про те, що заяву від 20.09.2022 № 20578/АП/55 підписано та подано неуповноваженою особою, оскільки станом на дату її подання ОСОБА_1 не перебував на посаді директора, не був відповідальним за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку та не мав повноважень на вчинення будь-яких дій від імені ТОВ «Райкомунсільгосп».

Контролюючим органом під час прийняття заяви не було здійснено перевірку та не враховано облікові дані платника податків та дані Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відповідно до яких з 30.11.2020 директором та особою, уповноваженою представляти інтереси ТОВ «Райкомунсільгосп» є ОСОБА_2 .

Фактично ні відзив на позовну заяву, ні апеляційна скарга не містять заперечень, щодо того, що під час приняття заяви відповідачем не здійснено перевірку та не враховано облікові дані платника податків та дані Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відповідно до яких з 30.11.2020 директором та особою, уповноваженою представляти інтереси ТОВ «Райкомунсільгосп» є ОСОБА_2 .

З огляду на викладене у сукупності колегія суддів вважає, що відповідачем не доведено правомірності своїх дій щодо прийняття заяви про застосування спрощеної системи оподаткування (відмова) від 20.09.2022 № 20578/АП/55 від неуповноваженої особи та як наслідок анулювання реєстрації ТОВ «Райкомунсільгосп» як платника єдиного податку 3 групи за ставкою 5%.

Суд погоджується з доводами відповідача щодо обов`язку платника податків самостійно відмовитися від спрощеної системи оподаткування у випадку наявності податкового боргу з Єдиного податку з юридичних осіб на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів, проте зазначає, що подання відповідної заяви не звільняє відповідача від обов`язку перевірки документів та повноважень особи, якою таку заяву підписано та подано.

Крі того, якщо платник єдиного податку третьої групи не виконує обов`язок щодо самостійного переходу на сплату інших податків і зборів контролюючий орган має право анулювати реєстрацію платником єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку на підставі підпункту 3 пункту 299.10 статті 299 Кодексу.

З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 242, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Черкаській області- залишити без задоволення.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 03 червня 2024 року - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя: Є.В. Чаку

Судді: А.Ю. Коротких

Н.М. Єгорова

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.10.2024
Оприлюднено29.10.2024
Номер документу122554216
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —580/891/24

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 23.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Рішення від 03.06.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні