Рішення
від 15.10.2024 по справі 905/971/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

15.10.2024 Справа №905/971/24

Господарський суд Донецької області у складі судді Аксьонової К.І. за участю секретаря судового засідання Вологжаніної К.В., розглянувши справу

за позовом Акціонерного товариства «Укртрансгаз», м. Київ,

до відповідача Комунального виробничого підприємства «Краматорська тепломережа» Краматорської міської ради», м. Краматорськ, Донецька область,

про стягнення компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період жовтень-грудень 2016, квітень 2017, березень-квітень 2018 у сумі 20153193,66грн, 3% річних у сумі 858080,24грн та інфляційних втрат в сумі 2673789,49грн, всього 23685063,39грн,

За участю представників сторін (в режимі відеоконференції):

від позивача: Кухтик В.М.

від відповідача: Литвиненко В.І.

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, Акціонерне товариство «Укртрансгаз», м. Київ, звернувся до Господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Комунального виробничого підприємства «Краматорська тепломережа» Краматорської міської ради», м.Краматорськ, Донецька область, про стягнення компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період жовтень-грудень 2016, квітень 2017, березень-квітень 2018 у сумі 20153193,66грн, 3% річних у сумі 858080,24грн та інфляційних втрат в сумі 2673789,49грн, всього 23685063,39грн (з урахуванням заяви від 20.08.2024 про збільшення розміру позовних вимог).

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач у періодах жовтень-грудень 2016, квітень 2017, березень-квітень 2018 здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи позивача, який до 31.12.2019 здійснював функції оператора газотранспортної системи, без поданих постачальником (Публічним акціонерним товариством «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України») номінацій загальним об`ємом 6838,405 тис. куб. м, у зв`язку з чим у відповідача на підставі ч.2 ст. 8 Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» виник обов`язок упродовж 72 місяців, починаючи з 01.10.2021 щомісяця рівними частинами компенсувати позивачу вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу. Відповідачем сума компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу не сплачена, що стало підставою для звернення до суду з позовом про її стягнення. До предмету позову також входить сума нарахованих позивачем 3% річних та інфляційних втрат за несвоєчасну сплату відповідачем вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу. Крім того позивач просив зазначити в рішенні про нарахування у порядку ч.10 ст.238 Господарського процесуального кодексу України 3% річних до моменту виконання судового рішення.

Відповідач у відзиві на позовну заяву просив відмовити у задоволенні позову посилаючись на його безпідставність; зазначив, що між відповідачем та позивачем ніяких договірних відносин не було у спірний період; зазначені позивачем акти приймання-передачі природного газу не були підписані АТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», а тому вони не можуть підтверджувати сам факт відбору відповідачем природного газ з газотранспортної системи у вказаних обсягах; позивач не підтвердив спожитий об`єм газу Комунальним виробничим підприємством «Краматорська тепломережа» Краматорської міської ради без номінацій у березні 2018 1921,008 тис. куб.м; у квітні 2018 291,269тис.куб.м.; розрахунок заборгованості вважає безпідставним.

Позивач у відповіді на відзив заперечив проти доводів відповідача, зазначив, що заявлена до стягнення сума не є заборгованістю за поставлений природний газ, а є саме сумою компенсації вартості несанкціоновано відібраного відповідачем природного газу за межами договірних відносин з його постачальником, обов`язок здійснити яку визначено у ст. 8 цього Закону 1730; обставини відбору відповідачем природного газу 6 838,405 тис.куб.м. та те, що відбір здійснено без виділення номінацій жодним з постачальників, встановлені рішеннями у справах №905/1742/19, 905/1140/18, 905/762/20, відповідно такі обставини є преюдиціальними. Свою незгоду з встановленими обставинами відповідач мав виражати шляхом оскарження рішень у вказаних справах, проте відповідач судові рішення не оскаржував.

Провадження у справі відкрито ухвалою Господарського суду Донецької області від 18.07.2024; розгляд справи здійснено в порядку загального позовного провадження; підготовчі засідання проведені 08.08.2024, 06.09.2024, 24.06.2024. Ухвалою від 24.09.2024 суд закрив підготовче провадження, справу призначив до судового розгляду по суті на 15.10.2024.

В судовому засіданні 15.10.2024 в режимі відеоконференції взяли участь представники сторін; представник позивача; позов підтримав; представник відповідача проти позову заперечив.

Зважаючи на те, що під час розгляду справи судом створено сторонам необхідні умови для доведення фактичних обставин справи, зокрема, було надано достатньо часу для реалізації кожним учасником спору процесуальних прав, передбачених ст. ст.42, 46 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає за можливе розглянути справу по суті.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперчення, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Акціонерне товариство «Укртрансгаз» до 31.12.2019 виконувало функції оператора газотранспортної системи (оператор ГТС), тобто було суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).

Відповідач здійснює діяльність з виробництва теплової енергії на підставі укладених договорів з учасниками ринку природного газу.

Так, між ПАТ «НАК «Нафтогаз України» (постачальник) та КВП «Краматорська тепломережа» Краматорської міської ради» (споживач) були укладено договори на постачання природного газу:

- №4645/1718-ТЕ-6 від 20.09.2016, предметом якого є постачання природного газу в період з 01.10.2016 по 31.03.2017 включно обсягом до 8950 тис. куб. м. та з 01.04.2017 по 30.09.2017 включно обсягом до 122,0 тис. куб. м. для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню;

- №4698/1617-РО-6 від 28.09.2016, предметом якого є постачання природного газу в період з 01.10.2016 по 31.03.2017 включно обсягом до 42,0 тис. куб. м. та з 01.04.2017 по 30.09.2017 включно обсягом до 0,1 тис. куб. м. для виробництва теплової енергії для релігійних організацій;

- №4905/1617-БО-6 від 09.11.2016, предметом якого є постачання природного газу в період з 01.11.2016 по 31.03.2017 включно обсягом до 1128,0 тис. куб. м. та з 01.04.2017 по 30.09.2017 включно обсягом до 18,0 тис. куб. м. для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/організаціями;

- №3293/1718-ТЕ-6 від 02.10.2017, предметом якого є постачання природного газу в період з 01.10.2017 по 31.03.2018 включно обсягом до 8640,0 тис. куб. м. та з 01.04.2018 по 31.05.2018 включно обсягом до 250,0 тис. куб. м. для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню;

- №3294/1718-БО-6 від 02.10.2017, предметом якого є постачання природного газу в період з 01.10.2017 по 31.03.2018 включно обсягом до 1360,0 тис. куб. м. та з 01.04.2018 по 31.05.2018 включно обсягом до 40,0 тис. куб. м. для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/організаціями;

- №3331/1718-РО-6 від 18.10.2017, предметом якого є постачання природного газу в період з 01.10.2017 по 31.03.2018 включно обсягом до 11,7 тис. куб. м. та з 01.04.2018 по 31.05.2018 включно обсягом до 0,2 тис. куб. м. для виробництва теплової енергії для релігійних організацій (крім обсягів, що використовуються для провадження їх виробничо-комерційної діяльності).

За умовами вказаних договорів постачальник зобов`язався поставити споживачу упродовж 2016-2018 років природній газ, а споживач зобов`язався оплатити його вартість.

На виконання зазначених договорів на постачання природного газу відповідачем складені та підписані зі свого боку акти приймання-передачі природного газу, а саме: за жовтень 2016 на обсяг газу 699,242 тис. куб. м, за листопад 2016 на обсяг газу 1598,042тис. куб. м, за грудень 2016 на обсяг газу 2190,57 тис.куб.м, за квітень 2017 на обсяг газу 138,274 тис. куб. м, за березень 2018 на обсяг газу 1921,008 тис. куб. м, за квітень 2018 на обсяг газу 291,269 тис. куб. м, всього 6838,405 тис. куб. м.

Постачальник природного газу відмовився підписувати ці акти з посиланням на те, що не постачав природного газу у вказаних обсягах відповідачу за вказані періоди (відповідні листи наявні в матеріалах справи).

Позивач зазначає, що відбір природнього газу в обсязі 6838,405 тис.куб.м підтверджується звітами про поділ фактичного обсягу природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз» з ресурсу НАК «Нафтогаз України» та звітами про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз», між замовниками послуги транспортування (постачальниками), згідно з якими, у графі «Підтверджений обсяг номінацій всього» зазначено « 0», водночас, у графі «Фактичний обсяг за місяць всього» зазначено про відбір КВП «Краматорська тепломережа» природного газу в обсягах та періодах: за жовтень 2016 обсягом 699,242 тис. куб. м; за листопад 2016 обсягом 1598,042 тис. куб.м; за грудень 2016 обсягом 2190,570 тис. куб. м; за квітень 2017 обсягом 138,274тис. куб. м; за березень 2018 обсягом 1921,008 тис. куб. м; за квітень 2018 обсягом 291,269 тис. куб. м. Ці обставини також встановлені набравшими законної сили рішеннями Господарського суду Донецької області від 08.09.2020 у справі №905/1742/19, від 06.09.2022 у справі №905/1140/18 та від 15.05.2024 у справі №905/762/20, отже не підлягають повторному доведенню згідно з приписами ч.4 ст.75 Господарського процесуального кодексу України.

Як вказує позивач, за результатом опрацювання поданих номінацій позивачем було встановлено відсутність поданих номінацій АТ «НАК «Нафтогаз України» у спірні періоди жовтня-грудня 2016, квітня 2017, березня-квітня 2018 в обсязі 6 838,405 тис.куб.м для КВП «Краматорська тепломережа» Краматорської міської ради».

Разом з тим, позивачем встановлена відсутність будь-якого замовника послуг транспортування та фактичної передачі в порядку, визначеному Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2493, будь-яким суб`єктом ринку природного газу (зокрема будь-яким постачальником) в обсязі 6 838,405тис.м.куб у періоди жовтень-грудень 2016, квітень 2017, березень-квітень 2018 на вході до газотранспортної системи для його подальшого транспортування для відповідача.

Позивач, встановивши обставини щодо здійснення відповідачем відбору природного газу з газотранспортної системи без поданих будь-яким постачальником природного газу номінацій у обсязі 6 838,405 тис.куб.м, з посиланням на положення ч. 2 ст. 8 Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» зазначає про обов`язок відповідача протягом 72 місяців, починаючи з 01.10.2021, щомісяця рівними частинами компенсувати позивачу вартість відібраних у періоди жовтень-грудень 2016, квітень 2017, березень-квітень 2018 без номінацій обсягів природного газу.

За розрахунком позивача вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу у визначеному періоді у обсязі 6838,405 тис. куб. м. за цінами реалізації природного газу за категоріями споживачів складає 42677351,43грн, розмір щомісячної оплати, починаючи з 01.10.2021, вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу складає 592740,99грн.

Нездійснення на користь позивача оплати вартості відібраних відповідачем обсягів природного газу без поданих постачальником газу номінацій за вказаний період стало підставою для звернення позивача до суду з позовом про стягнення компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період жовтень-грудень 2016, квітень 2017, березень-квітень 2018 у сумі 20153193,66грн, 3% річних у сумі 858080,24грн та інфляційних втрат в сумі 2673789,49грн, всього 23685063,39грн.

Розглядаючи позов по суті, суд зазначає таке.

Правове регулювання взаємовідносин оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначення правових, технічних, організаційних та економічних засад функціонування газорозподільних систем здійснюється

Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП) від 30.09.2015 №2496, Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2493 (далі Кодекс ГТЗ) а також положеннями Закону України «Про ринок природного газу», Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України.

Регламентом функціонування газотранспортної системи України є Кодекс ГТЗ, який визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України.

У п.5 розділу 1 глави І Кодексу ГТС визначено, що номінацією визнається попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу. Несанкціонований відбір природного газу відбір природного газу: за відсутності по суб`єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під`єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу.

Відповідно до п.1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб`єктам ринку природного газу: право користування газотранспортною системою в межах розподілу потужностей на точках входу та виходу; послуги транспортування природного газу газотранспортною системою в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій. Пунктом 4 глави 3 розділу І Кодексу ГТС визначено, що експлуатацію газотранспортної системи здійснює виключно оператор газотранспортної системи.

Згідно з п. 9 глави 1 розділу VІІІ Кодексу ГТС замовник послуг транспортування на підставі договору транспортування може замовити в оператора газотранспортної системи нижче наведені послуги, що є складовими послуги транспортування: доступ до потужності в точці входу або виходу з газотранспортної системи; замовлення фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтвердженої номінації; послугу балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи та які відбираються з неї.

Для отримання послуг із транспортування (фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою) замовник послуг транспортування подає оператору газотранспортної системи номінації та/або місячну номінацію по точках входу та точках виходу в установленому цим розділом порядку (пункт 1 глави 1 розділу XI Кодексу ГТС).

Наведені положення Кодексу ГТС дають підстави дійти висновку, що укладання договору транспортування природного газу магістральними трубопроводами, а також подання та підтвердження номінацій є необхідною передумовою для відбору природного газу в межах газотранспортної системи.

Зазначене мотивовано тим, що газотранспортна система є технологічним комплексом, до якого входить окремий магістральний газопровід з усіма об`єктами і спорудами, пов`язаними з ним єдиним технологічним процесом, або кілька таких газопроводів, якими здійснюється транспортування природного газу від точки (точок) входу до точки (точок) виходу (ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу»). А функції з транспортування, розподілу та постачання природного газу розділені між різними суб`єктами ринку. Зазначене зумовлює необхідність координації та співпраці таких суб`єктів.

Як встановлено судом, у визначені позивачем спірні періоди та до 31.12.2019 АТ «Укртрансгаз» виконувало функції оператора ГТС, який на підставі ліцензії здійснював діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників), що передбачено п. 19 ч.1 ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу».

Частиною 1 ст. 11 Закону України «Про ринок природного газу» визначено, що з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства. Такі обов`язки мають бути чітко визначеними, прозорими, недискримінаційними та заздалегідь не передбачати неможливість їх виконання. Такі обов`язки не повинні обмежувати постачальників, створених відповідно до законодавства інших держав сторін Енергетичного Співтовариства, у праві на здійснення постачання природного газу споживачам України. Такі обов`язки не можуть покладатися на споживачів.

Відповідно до ст.11 Закону України «Про ринок природного газу» прийнято постановами Кабінету Міністрів України № 758 від 01.10.2015, № 187 від 22.03.2017, № 867 від 19.10.2018, якими затверджено «Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу», відповідно до якого постачати природний газ виробникам теплової енергії, які здійснюють виробництво теплової енергії для всіх категорій споживачів було зобов`язано ПАТ НАК «Нафтогаз України».

Відповідач, Комунальне виробниче підприємство «Краматорська тепломережа» Краматорської міської ради» (відповідач) є споживачем юридичною особою, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини, в розумінні п.37 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу», а отже є захищеним споживачем природного газу у розумінні п. 10 ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу», оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.

Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р «Деякі питання опалювального сезону 2016/17» від 04.10.2017, №720-р «Деякі питання опалювального сезону 2017/2018 року», від 03.10.2018, №717-р «Деякі питання опалювального сезону 2018/19 року» покладено на НАК «Нафтогаз України» обов`язок разом з операторами газотранспортних та газорозподільних систем забезпечити протягом опалювальних сезонів 2016/17, 2017/2018, 2018/19 безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, для надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води населенню в необхідних обсягах, у тому числі, Комунальному виробничому підприємству «Краматорська тепломережа» Краматорської міської ради».

Відповідно до п. 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р «Про деякі питання опалювального сезону 2016/17 року», від 04.10.2017 №720-р «Деякі питання опалювального сезону 2017/2018 року», від 03.10.2018 №717- р «Деякі питання опалювального сезону 2018/19 року» на Публічне акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» та постачальників природного газу до початку протягом опалювальних сезонів 2016/17, 2017/2018, 2018/19 покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям відповідно до договорів, які укладені з ними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2016 р. №357 «Про затвердження Примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії», та з дотриманням принципу недискримінації.

Отже на підставі вказаних розпоряджень, які є обов`язковими до виконання, на Публічне акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» та постачальників природного газу покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям ще на початку опалювального сезону, а на позивача покладено обов`язок прийняти номінацію.

Аналогічний висновок про обов`язок Публічного акціонерного товариства «НАК «Нафтогаз України» видати номінації відповідно до вказаного Розпорядження також викладено у постановах Верховного Суду від 14.05.2018 у справі № 926/680/17, від 21.03.2018 у справі № 911/656/17, від 04.04.2018 у справі № 904/5094/17, від 15.03.2018 у справі № 922/345/17.

Постачання природного газу відбувається з урахуванням вимог, які визначалися чинними нормативно-правовими актами, а саме Законом України «Про ринок природного газу» та Кодексом ГТС.

З метою запровадження комплексу організаційних та економічних заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення, в Україні ухвалено Закон України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» від 03.11.2016 № 1730-VIII (надалі Закон № 1730), а згодом Закон України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» від 14.07.2021 №1639-IX (надалі Закон № 1639).

За змістом ст. 1 Закону №1730-VIII заборгованістю, що підлягає врегулюванню відповідно до цього Закону, є, зокрема кредиторська заборгованість теплопостачальних та теплогенеруючих організацій перед постачальником природного газу, операторами газорозподільних систем, оператором газотранспортної системи та особою, що виконувала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, за спожитий природний газ, використаний для виробництва теплової та електричної енергії (у тому числі за договорами купівлі-продажу природного газу для власних потреб, що був використаний виключно для виробництва теплової та електричної енергії), надання послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води (у тому числі у разі заміни сторони у зобов`язанні та/або у разі правонаступництва), а також послуги з його розподілу і транспортування.

Відповідно до ст. 2 Закону №1730-VIII дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ та інші енергоносії та послуги з розподілу і транспортування природного газу, теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, а також підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію, послуги з її розподілу/передачі, за питну воду, придбану з метою її подальшої реалізації споживачам, та/або за очищення стічних вод іншими підприємствами централізованого водопостачання і водовідведення.

За приписами ч.2 ст. 8 Закону №1730-VIII у редакції Закону №1639-ІХ, підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, які протягом періоду з 1 грудня 2015 року по 31 грудня 2019 року здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих номінацій, зобов`язані протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами компенсувати особі, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами реалізації природного газу категоріям споживачів, визначеними положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджених постановами Кабінету Міністрів України на виконання статті 11 Закону України «Про ринок природного газу», чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів.

Аналіз наведених приписів Закону №1730-VIII дає підстави для висновку, що необхідними та визначальними умовами для застосування положень ст.8 цього Закону є: 1) учасниками процедури врегулювання заборгованості мають бути підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води та особа, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31.12.2019 включно; 2) заборгованість складається з вартості об`ємів природного газу, відбір якого відбувався без поданих постачальником газу номінацій та за умови відсутності підписаних актів приймання-передачі природного газу з постачальниками щодо таких обсягів; 3) період заборгованості відбір природного газу відбувся упродовж 01.12.2015 31.12.2019; 4) строк оплати настав з 01.10.2021.

Положення ст. 526 Цивільного кодексу України передбачають, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Акціонерне товариство «Укртрансгаз» до 31.12.2019 виконувало функції оператора газотранспортної системи (оператор ГТС, позивач), тобто було суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).

Як встановлено судом, відповідач здійснює діяльність з виробництва теплової енергії на основі укладених договорів з учасниками ринку природного газу. Так, між ПАТ «НАК «Нафтогаз України» (постачальник) та КВП «Краматорська тепломережа» Краматорської міської ради» (споживач, відповідач) були укладено договори на постачання природного газу: №4645/1718-ТЕ-6 від 20.09.2016, №4698/1617-РО-6 від 28.09.2016, №4905/1617-БО-6 від 09.11.2016, №3293/1718-ТЕ-6 від 02.10.2017, №3294/1718-БО-6 від 02.10.2017, №3331/1718-РО-6 від 18.10.2017, за умовами яких постачальник зобов`язався поставити споживачу упродовж 2016-2018 років природній газ, а споживач зобов`язався оплатити його.

На виконання зазначених договорів на постачання природного газу відповідачем складені та підписані зі свого боку акти приймання-передачі природного газу, а саме: за жовтень 2016 на обсяг газу 699,242 тис. куб. м, за листопад 2016 на обсяг газу 1598,042тис. куб. м, за грудень 2016 на обсяг газу 2 190,57 тис.куб.м, за квітень 2017 на обсяг газу 138,274 тис. куб. м, за березень 2018 на обсяг газу 1921,008 тис. куб. м, за квітень 2018 на обсяг газу 291,269 тис. куб. м, всього 6838,405 тис. куб. м. Вказані акти постачальником не підписані з посиланням на те, що ПАТ «НАК «Нафтогаз України» не постачав природного газу у вказаних обсягах відповідачу за вказані періоди.

Наявні у справі звіти про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз», між замовниками послуги транспортування за жовтень-грудень 2016; алокація (звіт) про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз», між замовниками послуги транспортування за квітень 2017; звіти про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз» з ресурсу НАК «Нафтогаз України» за жовтень-грудень 2016; звіт про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз» з ресурсу НАК «Нафтогаз України» між замовниками послуг транспортування (постачальниками) в розрізі їх контрагентів (споживачів) за квітень 2017; алокація (звіт) про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз», між замовниками послуги транспортування за березень-квітень 2018; звіти про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ «Донецькоблгаз» з ресурсу НАК «Нафтогаз України» за березень-квітень 2018; містять відомості, згідно з якими підтверджений обсяг природного газу (номінація) КВП «Краматорська тепломережа» Краматорської міської ради» у жовтні-грудні 2016, квітні 2017, березні-квітні 2018 становить 0,00 тис. куб. м за кожним місяцем, а фактичний обсяг спожитого (відібраного) ним природного газу становить: за жовтень 2016 на обсяг газу 699,242 тис. куб. м, за листопад 2016 на обсяг газу 1 598,042 тис. куб. м, за грудень 2016 на обсяг газу 2 190,57 тис.куб.м, за квітень 2017р. на обсяг газу 138,274 тис. куб. м, за березень 2018 на обсяг газу 1921,008 тис. куб. м, за квітень 2018 на обсяг газу 291,269 тис. куб. м, всього 6838,405 тис. куб. м, що протранспортований АТ «Укртрансгаз», розподілений ПАТ «Донецькоблгаз» та віднесений останнім на постачальника НАК «Нафтогаз України» як обсяги небалансу. Вказані документи складені ПАТ «Донецькоблгаз», як оператором ГРМ, та надані АТ «Укртрансгаз», як операт

Факт надання послуг з розподілу природного газу відповідачу у спірний період підтверджується актами наданих послуг з розподілу природного газу за договором від 01.01.2016 №06-13Т, укладеним між ПАТ «По газопостачання та газифікації «Донецькоблгаз» та КВП «Краматорська тепломережа» Краматорської міської ради»: від 31.10.2016 про розподіл 699,242 тис. куб. м природного газу у жовтні 2016 року; від 30.11.2016 про розподіл 598,042 тис. куб. м природного газу у листопаді 2016 року, від 31.12.2016 про розподіл 2 190,57 тис.куб.м природного газу у грудні 2016 року; від 30.04.2017 про розподіл 138,274 тис. куб. м природного газу у квітні 2017 року; від 31.03.2018 про розподіл 1921,008 тис. куб. м природного газу у березні 2018 року; від 30.04.2018 про розподіл 291,269 тис. куб. м, природного газу у квітні 2018 року.

Вказані обставини щодо факту відбору природного газу та обсягів відібраного відповідачем природного газу з газотранспортної системи АТ «Укртрансгаз» також встановлено у рішеннях Господарського суду Донецької області від 08.09.2020 у справі №905/1742/19, від 06.09.2022 у справі №905/1140/18 та від 15.05.2024 у справі №905/762/20, які в силу положень ч.4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України не підлягають повторному доведенню.

Отже, враховуючи, що відбір природного газу в загальному обсязі 6838,405тис.куб.м відповідачем відбувся без поданих постачальником газу (ПАТ «НАК «Нафтогаз України») номінацій та за відсутності підписаних актів приймання-передачі природного газу з постачальниками щодо таких обсягів у періоди жовтень-грудень 2016, квітень 2017, березень-квітень 2018, та відсутність доказів оплати відповідачем вартості відібраного без номінацій природного газу ні на користь ПАТ «НАК «Нафтогаз Україн» ані на користь АТ «Укртрансгаз», вартість вказаних обсягів компенсується позивачу відповідно до порядку встановленого ч. 2 ст. 8 Закону України №1730.

Відповідно до ст. 8 Закону № 1730 компенсація АТ «Укртрансгаз» має бути здійснена відповідачем за цінами реалізації природного газу, чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів, отже при розрахунку загального розміру заборгованості позивачем враховані обсяги споживання природного газу, використані відповідачем для виробництва теплової енергії для різних категорій споживачів, що визначені відповідачем у актах приймання-передачі природного газу (наянві в матеріалах справи), складених в межах договорів постачання природного газу, проте повернутих відповідачу без підписання з боку НАК «Нафтогаз України», а також враховано ціни для виробників теплової енергії по категоріям споживачів, які діяли протягом періоду відборів природного газу без номінацій.

За розрахунком позивача вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу у визначеному періоді у обсязі 6838,405 тис. куб. м за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів, які були чинні протягом періоду таких відборів, складає 42677351,43грн, розмір щомісячної оплати (починаючи з 01.10.2021) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу складає 592740,99грн.

Відповідач зобов`язаний, в силу приписів ч. 2 ст. 8 Закону України №1730 в редакції Закону №1639-ІХ, протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами оплатити позивачу вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу, яка складає 42677351,43грн.

Станом на 01.08.2024 строк оплати (за період жовтень 2021 липень 2024) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу є таким, що настав.

Разом з тим відповідач не здійснив розрахунку вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період жовтень-грудень 2016, квітень 2017, березень-квітень 2018 у сумі 20153193,66грн, внаслідок чого у відповідача виникла заборгованість у сумі 20153193,66грн.

Згідно ч.1 ст.612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Враховуючи відсутність доказів сплати заборгованості у сумі 20153193,66грн, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині стягнення з відповідача компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період жовтень-грудень 2016, квітень 2017, березень-квітень 2018, отже, позов в цій частині підлягає задоволенню.

Розглядаючи позов в частині стягнення з відповідача на підставі ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України 3% річних у сумі 858080,24грн та інфляційних втрат у сумі 2673789,49грн, суд виходить з такого.

Відповідно до ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3% річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

З урахуванням встановлених обставин щодо порушення відповідачем визначених у ч.2 ст. 8 Закону №1730-VIII у редакції Закону №1639-ІХ строків оплати вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу, наявні підстави для стягнення з відповідача 3% річних та інфляційних втрат.

Перевіривши наданий позивачем розрахунок 3% річних та інфляційних втрат, суд дійшов висновку, що заявлений позивачем період прострочення відповідає фактичним обставинам справи, арифметично розрахунок є правильним.

За таких мотивів суд дійшов висновку про задоволення позову в частині стягнення з відповідача 3% річних у сумі 858080,24грн та інфляційних втрат в сумі 2673789,49грн.

Щодо вимоги позивача про нарахування 3% річних до моменту виконання судового рішення, суд зазначає таке.

Відповідно до ч.10 ст.238 Господарського процесуального кодексу України суд, приймаючи рішення про стягнення боргу, на який нараховуються відсотки або пеня, може зазначити в рішенні про нарахування відповідних відсотків або пені до моменту виконання рішення з урахуванням приписів законодавства України, що регулюють таке нарахування. Остаточна сума відсотків (пені) у такому випадку розраховується за правилами, визначеними у рішенні суду, органом (особою), що здійснює примусове виконання рішення суду і відповідні дії (рішення) якого можуть бути оскаржені в порядку, передбаченому розділом VI цього Кодексу.

Враховуючи, що основна сума заборгованості встановлена рішенням суду та на вказану суму відповідно до вимог чинного законодавства можуть нараховуватись відсотки, суд дійшов висновку, що застосування ч.10 ст.238 Господарського процесуального кодексу України сприятиме найшвидшому виконанню відповідачем судового рішення в частині сплати основного боргу, та позбавить позивача необхідності повторно звертатися до суду з позовом про стягнення з відповідача додатково нарахованих процентів, за допущене ним прострочення після ухвалення судом рішення.

Згідно з ч.ч. 11, 12 ст.26 Закону України «Про виконавче провадження» якщо у виконавчому документі про стягнення боргу зазначено про нарахування відсотків або пені до моменту виконання рішення, виконавець у постанові про відкриття виконавчого провадження розраховує остаточну суму відсотків (пені) за правилами, визначеними у виконавчому документі. До закінчення виконавчого провадження виконавець за заявою стягувача перераховує розмір остаточної суми відсотків (пені), які підлягають стягненню з боржника, не пізніше наступного дня з дня надходження заяви стягувача про такий перерахунок, про що повідомляє боржника не пізніше наступного дня після здійснення перерахунку.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення вимоги позивача про нарахування органом (особою), що буде здійснювати примусове виконання рішення, 3% річних відповідно до ст.625 Цивільного кодексу України за формулою: «Борг*Кількість днів прострочення * 3/100%/365 днів» до моменту виконання цього рішення в частині основного боргу.

При цьому, суд вважає за необхідне звернути увагу органу (особи), що здійснює примусове виконання рішення суду, що в разі часткової сплати відповідачем боргу 3 % річних нараховуються на залишок заборгованості, що залишився, за вказаною формулою.

З урахуванням задоволення позовних вимог згідно з п.2 ч.1 ст.129 Господарського процесуального кодексу України витрати позивача зі сплати судового збору у сумі 284220,76грн, покладаються на відповідача.

Інших судових витрат, пов`язаних з розглядом справи, до розподілу між сторонами заявлено не було.

Керуючись ст.ст. 86, 129, 210, 233, 236-241, ч.10 ст.238 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Стягнути з Комунального виробничого підприємства «Краматорська тепломережа» Краматорської міської ради» (84301, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, б.2Б, код ЄДРПОУ 00131133) на користь Акціонерного товариства «Укртрансгаз» (01021, м.Київ, Кловський узвіз, б.9/1, код ЄДРПОУ 30019801) 20153193,66грн компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період жовтень-грудень 2016, квітень 2017, березень-квітень 2018, 3% річних у сумі 858080,24грн, інфляційні втрати в сумі 2673789,49грн та витрати зі сплати судового збору у сумі 284220,76грн.

Нарахувати у порядку ч.10 ст.238 Господарського процесуального кодексу України на суму основної заборгованості у розмірі 20153193,66грн 3% річних до моменту виконання судового рішення.

Органу (особі), що здійснюватиме примусове виконання рішення Господарського суду Донецької області від 15.10.2024 у справі №905/971/24, в порядку ч.10 ст. 238 Господарського процесуального кодексу України нараховувати 3% річних відповідно до ст.625 Цивільного кодексу України за такою формулою: «Борг*Кількість днів прострочення*3/100%/365 днів» до моменту виконання цього рішення в частині основного боргу у розмірі 20153193,66грн, а також стягнути вказану суму нарахованих 3% річних з Комунального виробничого підприємства «Краматорська тепломережа» Краматорської міської ради» (84301, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, б.2Б, код ЄДРПОУ 00131133) на користь Акціонерного товариства «Укртрансгаз» (01021, м. Київ, Кловський узвіз, б.9/1, код ЄДРПОУ 30019801).

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

В судовому засіданні 15.10.2024 суд проголосив та підписав вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення суд підписав 25.10.2024.

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів; зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку, визначеному ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя К.І. Аксьонова

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення15.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122568158
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —905/971/24

Ухвала від 19.11.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Рішення від 15.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Рішення від 15.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Ухвала від 08.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Ухвала від 24.09.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Ухвала від 06.09.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Ухвала від 08.08.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Ухвала від 18.07.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні