Рішення
від 10.10.2024 по справі 452/4503/23
САМБІРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 452/4503/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"10" жовтня 2024 р. м. Самбір

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

у складі: головуючої судді Бікезіної О.В.,

при секретарі судового засідання Кухар О.П..,

представника позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача ОСОБА_2 ,

відповідачки ОСОБА_3 ,

представника відповідачки адвоката Стецяк В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області до Самбірської районної державної адміністрації, ОСОБА_3 про стягнення переплати пенсії,

В С Т А Н О В И В:

Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області 08.11.2023 року звернулося до Самбірського міськрайонного суду Львівської області з позовом, в якому просило стягнути з Самбірської районної державної адміністрації та ОСОБА_3 солідарно переплату пенсії в сумі 101321,19 грн.

В обґрунтування позову позивач посилався на ті обставини, що ОСОБА_3 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області, як одержувач пенсії за віком, призначеним відповідно доЗакону України від 09.07.2003 року №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». З 23.09.2022 року її переведено з пенсії за віком, на пенсію за віком державного службовця відповідно доЗакону України від 10.12.2015 року №889 «Про державну службу». При цьому до власної заяви ОСОБА_3 подала довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державному службовцю (посадовий оклад, надбавка за вислугу років та ранг державного службовця), яка видана Самбірською районною державною адміністрацією від 23.09.2022 за № 32 та довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23.09.2022 за № 33. З 23.09.2022 року ОСОБА_3 переведено з пенсії за віком, призначеної відповідно до Закону 1058 на пенсію за віком державного службовця відповідно доЗакону № 889із урахуванням заробітної плати державного службовця. Розмір призначеної пенсії становив з 23.09.2022 року - 20270,00 грн., з 01.12.2022 року - 20930,00грн. У подальшому, Головним управлінням Пенсійного фону України у Львівській області проведено позапланову перевірку достовірності відомостей, відображених у зазначених довідках про складові заробітної плати, за результатом перевірки встановлено, що в довідці, яка видана ОСОБА_3 невірно визначений розмір виплат в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною посадою за останнім місцем роботи на державній службі. Рекомендовано Самбірській районній державній адміністрації видати на заміну уточнюючу довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії

ОСОБА_3 , протее уточнюючу довідку надано не було, внаслідок чого Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області, прийнято рішення виплачувати ОСОБА_3 пенсію за віком, призначену відповідно до Закону 1058 з 23.09.2022 у розмірі 6853, 24 грн. За період з 23.09.2022 року по 30.04.2023 року виникла переплата у розмірі 101321,79 грн., яку позивач просить стягнути з відповідачів солідарно (том 1 а.с.1-4).

Ухвалою судді Самбірського міськрайонного суду Львівської області від 13 листопада 2023 року відкрито провадження у справі, справу призначено до судового розгляду в загальному порядку; призначене підготовче провадження; запропоновано відповідачам надати відзив на позов (а.с.22).

Від відповідачки ОСОБА_3 06.12.2023 року надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідачка позовні вимоги не визнала, просила у позові відмовити. При цьому зазначила, що дійсно, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області, з 11.03.2022 року, їй призначено пенсію з віком відповідно до Закону України від 09.07.2003 року №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Розпорядженням начальника Самбірської районної військової адміністрації від 22.09.2022 року №1/к-ВА її звільнено з посади головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту районної державної адміністрації 22.09.2022 року, у зв`язку із виходом на пенсію державного службовця. Строк державної служби на 22.09.2022 року складає 26 років 05 місяців. За заявою її було переведено з пенсії за віком на пенсію за віком державного службовця відповідно до Закону України від 10.12.2015 року № 889 «Про державну службу», з урахуванням довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державному службовцю (посадовий оклад, надбавка за вислугу років та ранг державного службовця), яка видана Самбірською районною державною адміністрацією від 23.09.2022 за № 32 та довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до державноїслужби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23.09.2022 за № 33. Розмір призначеної пенсії з 23.09.2022 року становив 20270,00 грн., з 01.12.2022 року - 20930,00 грн. У подальшому, Головним управлінням Пенсійного фону України у Львівській області проведено позапланову перевірку достовірності відомостей, відображених у довідці про складові заробітної плати, наданій для призначення пенсії державного службовця, за результатом здійснення якої листом Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 12.05.2023 року №1300-5307-8/67844 повідомлено її, зокрема, про те, що немає підстав для визначення середньомісячного заробітку для обчислення пенсії відповідно до Закону №889, враховувати довіку від 23.09.2023 року за №33 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.Головним управлінням Пенсійного фону України у Львівській області прийнято рішення виплачувати їй пенсію за віком, призначену відповідно до Закону №1058-ІV з 23.09.2022 року у розмірі 6853,24 грн. Зазначені дії вона вважала протиправними, оскільки перевірка достовірності виданих документів покладається саме на Пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі самі по собі не можуть бути підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при призначенні позивачу пенсії. Вона оскаржила дії Пенсійного органу в адміністративному суді, рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 05.07.2023 року у справі №380/12147/23 її позов задоволено визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, яка полягає у неврахуванні при обчисленні пенсії за віком відповідно до Закону України від 10.12.2015 року № 889 «Про державну службу» ОСОБА_3 заробітної плати державного службовця, відображеної у довідках № 32 від 23.09.2022 року про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та

№ 33 від 23.09.2022 року про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, виданих Самбірською районною державною адміністрацією, та, як наслідок, виплаті ОСОБА_3 пенсії за віком відповідно до Закону України від 09.07.2003 року №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії за віком відповідно до Закону України від 10.12.2015 року № 889 «Про державну службу» ОСОБА_3 з 23.09.2022 року з урахуванням заробітної плати державного службовця, відображеної у довідках № 32 від 23.09.2022 року про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та № 33 від 23.09.2022 року про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, виданих Самбірською районною державною адміністрацією, з урахуванням виплачених сум.

Крім того, зазначила, що з її боку відсутні будь-які зловживання при наданні Пенсійному органу відповідних довідок, отже підстав для стягнення з неї суми переплати пенсії не має (том 1 а.с.48-53).

Відповідач Самбірська районна державна адміністрація 06 грудня 2023 року надала відзив на позовну заяву, в якому зазначила, що позов не визнає, просила у позові відмовити. Відповідач зазначає, що дійсно, Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області проведена позапланова перевірка достовірності відомостей, відображених у довідці про складові заробітної плати, наданій для призначення пенсії державного службовця ОСОБА_3 , про що складено акт від 28.10.2022 року №1300-6005-1/11301. У вказаному акті, зокрема, зазначено: «…перевіркою достовірності відомостей, зазначених у довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) від 23.09.2022 року №32, яка видана Самбірською РДА встановлено, що складові заробітної плати для призначення пенсії ОСОБА_3 , яка на момент звільнення працювала в Самбірській РДА на посаді головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи, цивільного захисту станом на дату звернення (22.09.2022.) розраховані з урахуванням нарахувань заробітної плати головному спеціалісту відділу з питань оборонної роботи, цивільного захисту Самбірської РДА за серпень 2022 року, а саме: посадовий оклад становить 5600,00 грн., надбавка за ранг (7 ранг) становить 400,00 грн., надбавка за вислугу років (50%) становить 2800,00 грн.Перевіркою достовірності відомостей, зазначених у довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23.09.2022 року №33, яка видана Самбірською районною державною адміністрацією встановлено наступне.

Розпорядженням Самбірської РДА від 11.01.2022 року №5-к введено в дію з 01.01.2022 року штатний розпис Самбірської РДА на 2022 рік, затверджений головою Самбірської РДА, з 01.02.2022 року; відповідно до розпорядження Самбірської РДА від 14.02.2022 року №11-к введено зміни до штатного розпису Самбірської РДА та з 01.07.2022 року, відповідно до розпорядження Самбірської РДА від 14.07.2022 року №24-к, введено зміни до штатного розпису Самбірської РДА.Згідно з цим штатним розписом, в апараті РДА функціонувало 6 відділів, 1 сектор та головний спеціаліст з питань запобігання та виявлення корупції.Також, відповідно до цього штатного розпису, функціонувало 7 структурних підрозділів без статусу юридичних осіб публічного права районної державної адміністрації та головний спеціаліст з внутрішнього аудиту, серед переліку яких і відділ з питань оборонної роботи та цивільного захисту.

Відповідно до розрахунково-платіжної відомості за серпень 2022 року, нарахування заробітної плати проводилось 3 працівникам апарату Самбірської РДА та 6 працівникам структурних підрозділів без статусу юридичних осіб публічного права Самбірської РДА, що перебувають на посадах, відповідних посаді головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту Самбірської районної державної адміністрації з окладами 5600,00 грн.

Таким чином, у Довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23.09.2022 року №33, яка видана ОСОБА_3 , невірно визначений розмір виплат в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною (прирівняною) посадою за останнім місцем роботи на державний службі (головний спеціаліст) за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії.

На заміну раніше виданій довідці від 23.09.2022 року №33 рекомендовано видати уточнюючу довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, за серпень 2022 року.».

У відповідь на вказану рекомендацію акта перевірки від 28.10.2022 року Самбірська РДА листом №63-1083/0/2-22 від 21.11.2022 року «Про надання роз`яснення щодо видачі довідки» повідомила наступне:«…У серпні 2022 року ОСОБА_3 було нараховано надбавку за інтенсивність в розмірі 300% до посадового окладу, надбавку за виконання особливо важливої роботи в розмірі 200% до посадового окладу та премію в розмірі 360% до посадового окладу відповідно до наказу керівника апарату Самбірської районної державної адміністрації від 26.08.2022 року №40-к «Про встановлення премії, надбавки за інтенсивність праці та надбавки за виконання особливо важливої роботи працівникам районної державної адміністрації». На основі цього їй було видано довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23.09.2022 року №33, в якій відображено вищезазначені виплати за серпень 2022 року.

Відповідно до штатного розпису, в апараті РДА функціонувало 6 відділів, 1 сектор та головний спеціаліст з питань запобігання та виявлення корупції.Також, відповідно до цього штатного розпису, функціонувало 7 структурних підрозділів без статусу юридичних осіб публічного права районної державної адміністрації та головний спеціаліст з внутрішнього аудиту, серед переліку яких і відділ з питань оборонної роботи та цивільного захисту.Відділ з питань оборонної роботи та цивільного захисту районної державної адміністрації забезпечує виконання завдань щодо реалізації державної політики у сфері оборонної роботи, цивільного захисту на території району.Відділ є органом управління ланки територіальної підсистеми Єдиної державної системи цивільного захисту Самбірського району Львівської області. Функціональні обов`язки та завдання, що покладені на працівників цього відділу не виконуються працівниками інших структурних підрозділів РДА.У штатному розписі відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту районної державної адміністрації передбачено 4 штатні посади: начальник відділу - 1 шт. од.; головний спеціаліст - 1 шт. од.; провідний спеціаліст - 2 шт. од.Фактично у даному структурному підрозділі впродовж 2022 року працювало 2 штатні одиниці: начальник відділу; головний спеціаліст ( ОСОБА_3 ).

Відповідно до розрахунково-платіжної відомості за серпень 2022 року нарахування заробітної плати проводилось 3 працівникам апарату Самбірської РДА та 6 працівникам структурних підрозділів без статусу юридичних осіб публічного права Самбірської РДА, що перебувають на посадах, відповідних посаді головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи цивільного захисту Самбірської РДА з окладами 5600,00 грн.Враховуючи те, що у відділі з питань оборонної роботи та цивільного захисту РДА працював лише один головний спеціаліст, тому у довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23.09.2022 року №33, яка видана ОСОБА_3 , середній розмір надбавок, премій та інших виплат за серпень 2022 року розраховано, виходячи з одної посади головного спеціаліста самостійного структурного підрозділу без статусу юридичних осіб публічного права РДА.Враховуючи вищевикладене, просимо Вас надати роз`яснення щодо правильності виданої довідки ОСОБА_3 та стосовно механізму визначення розміру виплат в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною посадою за останнім місцем роботи на державній службі за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії ОСОБА_3 ».

У відповідь на вказаний лист Самбірської РДА Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області надало відповідь від 20.12.2022 року №1300-5304-6/120429. Зі змісту цієї відповіді слідує: «…Для призначення пенсії за віком згідно із Законом № 889 ОСОБА_3 . Самбірською РДА було видано довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23.09.2022 року №33, у якій середній розмір надбавок, премій та інших виплат за серпень 2022 року розрахований виходячи з одної посади головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту районної державної адміністрації.Згідно обставин, викладених Вами у запиті, ОСОБА_3 було звільнено з посади головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту Самбірської РДА з 22.09.2022 року.Оскільки останнє місце роботи ОСОБА_3 - посада головного спеціаліста відділу Самбірської районної державної адміністрації, за бажанням ОСОБА_3 обчислення пенсії державного службовця можливо здійснити з врахуванням виплат за серпень 2022 року, визначених в середніх розмірах за посадами головних спеціалістів відділів Самбірської РДА.».

Листом голови Самбірської РДА від 15.03.2023 року повідомлено Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області про таке:«…Абзацом 6 п.4 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 року №622, передбачено, що розмір зазначених в абзацах третьому-п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше 2016 р., за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.Відповідною посадою за останнім місцем роботи на державній службі ОСОБА_3 була посада головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту Самбірської РДА (далі - Відділ) з визначеними окремим штатним розписом і окремим кошторисом (фондом оплати праці саме його працівників). Тому:а) відсутня потреба визначати розмір відповідних виплат ОСОБА_3 у середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за прирівняною посадою (посадами), оскільки посада головного спеціаліста Відділу існувала в день її звернення за призначенням пенсії;б) відсутня можливість визначати розмір відповідних виплат ОСОБА_3 у середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за відповідними посадами, оскільки посада головного спеціаліста Відділу (визначена його штатним розписом від 11.01.2022 року та змінами до нього від 14.02.2022 року) була затверджена у кількості і штатної одиниці;в) відсутні правові підстави для визначення розмірів відповідних виплат ОСОБА_3 у середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за посадами спеціалістів інших відділів Самбірської РДА у зв`язку з тим, що штатні розписи, кошториси (а з ними й відповідні виплати) інших відділів (структурних підрозділів) є іншими і, отже, не є ані відповідними, ані прирівняними посаді за останнім місцем роботи на державній службі ОСОБА_3 »

Зважаючи на положення ч. 2 ст.19 Конституції України, п.1 ч.1 ст.8 Закону України «Про державну службу» та викладене вище, відповідач не вбачав за можливе виконати рекомендацію Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 28.10.2022 року №1300-6005-1/11301 щодо видання уточнюючої довідки про складові заробітної плати ОСОБА_3 з визначенням розмірів відповідних виплат в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за посадами спеціалістів інших відділів Самбірської районної державної адміністрації.Самбірська РДА не надала уточнюючу довідку про складові заробітної плати для обчислення пенсії відповідно до Порядку №622.

Право ОСОБА_3 на отримання пенсії державного службовця за віком не оспорюється Пенсійним органом, натомість спірним є питання нарахування пенсії. Позивач не довів факт недобросовісності відповідача ОСОБА_3 як набувача грошових коштів та/чи подання Самбірською РДА, як страхувальником, недостовірних даних. З урахуванням чого відсутні правові підстави для задоволення позову (том 1 а.с.73-83).

Позивачем 13 грудня 2023 року надані відповіді на відзиви відповідачів, в яких, зокрема,додатково зазначено, що Акт позапланової перевірки від 28.10.2022 року №1300-6005-1/11301 підписаний посадовими особами Самбірської РДА без зауважень.

Позивач 29.03.2023 року звернувся за роз`ясненнями до ПФУ щодо порядку призначення середньомісячного заробітку державного службовця ОСОБА_3 . Згідно відповіді, яка надійшла 01.05.2023 року за №1183/16 ПФУ зазначив, що «… в довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби зазначаються наступні виплати: посадовий оклад, визначений відповідно до Постанови КМУ від 18.01.2017 року №15 (зі змінами), за відповідною групою оплати праці з урахуванням державного органу, юрисдикція якого поширюється на територію одного або кількох районів, міст, обласного значення, тобто 5600,00 грн.; надбавки за ранг та вислугу років в розмірах, установлених особі на день звернення за призначенням пенсії. Інші виплати (премія, надбавки за інтенсивність праці та за виконання особливо важливої роботи) враховуються в середньому розмірі (у відсотках) таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, за посадами головних спеціалістів відділів Самбірської державної адміністрації».

Враховуючи, що Самбірська районна державна адміністрація не надала позивачу уточнюючу довідку, Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області, прийнято рішення виплачувати ОСОБА_3 пенсію за віком призначену відповідно до Закону 1058 з 23.09.2022 у розмірі 6853,24 грн. (том 1 а.с.113-116, 128-131).

Відповідачка ОСОБА_3 15.01.2024 року надала до суду додаткові пояснення, в яких зазначила, що саме на позивача покладений обов`язок в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість видачі підприємствами, організаціями відповідних довідок, як і довести наявність порушень з боку пенсіонера, що позивачем не зроблено. Крім того, зазначила, що не зверталася до Пенсійного органу з приводу переведення з пенсії державного службовця на пенсію за віком (том 1 а.с.143-145).

Позивачем 22.01.2024 року надана відповідь на додаткові пояснення ОСОБА_3 , що оскільки Самбірською РДА не надано уточнюючу довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше 20 років стажу роботи, на заміну раніше виданої довідки, тому розмір пенсії від 23.09.2023 року з урахуванням довідки № 32 становив 6336,00 грн. ( том 1 а.с. 175-179).

Ухвалою суду від 09 лютого 2024 року було задоволено клопотання відповідачки ОСОБА_3 , продовжений строк підготовчого провадження (том 1, а.с. 193-194).

Ухвалою суду від 06 червня 2024 року закрито підготовче провадження у справі, справу призначено до судового розгляду по суті (том 2 а.с. 48).

В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_1 підтримала заявлені позовні вимоги, просила їх задовольнити, на обґрунтування своєї позиції навела доводи, аналогічні викладеним у позовній заяві та заявах по суті. Також повідомила, що ОСОБА_3 переведено з пенсії за віком, призначеної відповідно до Закону 1058 на пенсію за віком державного службовця відповідно доЗакону №889 з 23.09.2022 року. Позапланова перевірка достовірності відомостей, відображених у спірній довідці була проведена 28 жовтня 2022 року, в Акті було зазначено про невірно визначений розмір виплат. Рішення виплачувати ОСОБА_3 пенсію завіком,призначену відповіднодо Закону1058прийнято 01.05.2023року.Раніше такене приймалося,бо ГУПФУ уЛьвівській області веласяпереписка зСамбірською РДАщодо видачіуточнюючої довідкита зПФУ щодоправильності позиціїпозивача.Крім тогоповідомила,що постановоюВосьмого адміністративногоапеляційного судувід 23.01.2024року усправі №380/12147/23рішення Львівськогоокружного адміністративного суду від 05.07.2023 року скасовано, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 відмовлено.

Представник відповідача Самбірської РДА Мошуманська О.О. в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, на обґрунтування своєї позиції навела доводи, аналогічні викладеним у відзиві на позовну заяву. Наголосила на тому, що позивачем не доведено факту недобросовісності відповідача ОСОБА_3 як набувача грошових коштів, та/чи подання Самбірською РДА, як страхувальником, недостовірних даних.

Відповідачка ОСОБА_3 та її представник адвокат Стецяк В.М. в судовому засіданні позовні вимоги не визнали, просили у позові відмовити, на обґрунтування своєї позиції навели доводи, аналогічні викладеним у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях.Наголосили на тому, що з боку ОСОБА_3 відсутні будь-які зловживання при наданні позивачу відповідних довідок, отже жодних підстав для стягнення з неї суми переплати пенсії не має.

Ухвалою суду від 10 жовтня 2024 року провадження у цивільній справі за позовом Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області до Самбірської районної державної адміністрації, ОСОБА_3 про стягнення переплати пенсії в частині позовних вимог про стягнення з Самбірської районної державної адміністрації переплати пенсії закрито (том 2 а.с.69).

Суд, вислухавши учасників справи, дослідивши матеріали цивільної справи, з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для вирішення справи по суті, встановивши такі фактичні дані та відповідні їм правовідносини, приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають до задоволення з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст.4ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до положень статті 12 ЦПКУкраїни цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що відповідачка ОСОБА_3 , перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області, з 11.03.2022 року їй призначено пенсію з віком відповідно до Закону України від 09.07.2003 року №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон №1058-ІV) (том 1 а.с. 7-8, 153-157). Розмір її пенсії станом на 22.09.2022 року 6753,24 грн.

Розпорядженням начальника Самбірської районної військової адміністрації від 22.09.2022 року №1/к-ВА ОСОБА_3 звільнено з посади головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту районної державної адміністрації 22.09.2022 року, у зв`язку із виходом на пенсію державного службовця (том 1 а.с.70).

За заявою ОСОБА_3 від 23.09.2022 року, її переведено з пенсії за віком, призначеної відповідно до Закону №1058-ІV, на пенсію за віком державного службовця відповідно до Закону України від 10.12.2015 року №889 «Про державну службу» (далі Закон - №889) (том 1 а.с. 9-10, 217). Розмір пенсії станом на 23.09.2022 року 20270,00 грн.

Для перерахунку пенсії ОСОБА_3 надала ГУ ПФУ у Львівській області довідки, видані Самбірською районною державною адміністрацією: від 23.09.2023 року за №32 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за вислугу років) та від 23.09.2023 року за №33 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, виданої з урахуванням середніх розмірів надбавок, премій та інших виплат за серпень 2022 року (том 1 а.с. 71,72).

Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області проведена позапланова перевірка достовірності відомостей, відображених у довідці про складові заробітної плати, наданій для призначення пенсії державного службовця, про що складено акт від 28.10.2022 року №1300-6005-1/11301 (далі акт перевірки від 28.10.2022 року, том 1 а.с.13-17).

У вказаному акті, зокрема, зазначено: «…перевіркою достовірності відомостей, зазначених у довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) від 23.09.2022 року №32, яка видана Самбірською РДА встановлено, що складові заробітної плати для призначення пенсії ОСОБА_3 , яка на момент звільнення працювала в Самбірській РДА на посаді головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи, цивільного захисту станом на дату звернення (22.09.2022.) розраховані з урахуванням нарахувань заробітної плати головному спеціалісту відділу з питань оборонної роботи, цивільного захисту Самбірської РДА за серпень 2022 року, а саме: посадовий оклад становить 5600,00 грн, надбавка за ранг (7 ранг) становить 400,00 грн, надбавка за вислугу років (50%) становить 2800,00 грн.

Перевіркою достовірності відомостей, зазначених у довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23.09.2022 року №33, яка видана Самбірською районною державною адміністрацією встановлено наступне.

Розпорядженням Самбірської РДА від 11.01.2022 року №5-к введено в дію з 01.01.2022 року штатний розпис Самбірської РДА на 2022 рік, затверджений головою Самбірської РДА, з 01.02.2022 року; відповідно до розпорядження Самбірської РДА від 14.02.2022 року №11-к введено зміни до штатного розпису Самбірської РДА та з 01.07.2022 року, відповідно до розпорядження Самбірської РДА від 14.07.2022 року №24-к, введено зміни до штатного розпису Самбірської РДА.

Згідно з цим штатним розписом, в апараті РДА функціонувало 6 відділів, 1 сектор та головний спеціаліст з питань запобігання та виявлення корупції.

Також, відповідно до цього штатного розпису, функціонувало 7 структурних підрозділів без статусу юридичних осіб публічного права районної державної адміністрації та головний спеціаліст з внутрішнього аудиту, серед переліку яких і відділ з питань оборонної роботи та цивільного захисту.

Відповідно до розрахунково-платіжної відомості за серпень 2022 року, нарахування заробітної плати проводилось 3 працівникам апарату Самбірської РДА та 6 працівникам структурних підрозділів без статусу юридичних осіб публічного права Самбірської РДА, що перебувають на посадах, відповідних посаді головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту Самбірської районної державної адміністрації з окладами 5600,00 грн.

Таким чином, у Довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23.09.2022 року №33, яка видана ОСОБА_3 , невірно визначений розмір виплат в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною (прирівняною) посадою за останнім місцем роботи на державний службі (головний спеціаліст) за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії…».

На заміну раніше виданій довідці від 23.09.2022 року №33 рекомендовано видати уточнюючу довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, за серпень 2022 року.

Акт підписаний посадовими особами Самбірської державної адміністрації без заперечень (том 1 а.с.17).

Самбірська РДА листом №63-1083/0/2-22 від 21.11.2022 року «Про надання роз`яснення щодо видачі довідки» повідомила наступне:«…Стаж державної служби ОСОБА_3 станом на 22 вересня 2022 року складав 26 років 05 місяців 10 днів. У серпні 2022 року ОСОБА_3 було нараховано надбавку за інтенсивність в розмірі 300% до посадового окладу, надбавку за виконання особливо важливої роботи в розмірі 200% до посадового окладу та премію в розмірі 360% до посадового окладу відповідно до наказу керівника апарату Самбірської районної державної адміністрації від 26.08.2022 року №40-к «Про встановлення премії, надбавки за інтенсивність праці та надбавки за виконання особливо важливої роботи працівникам районної державної адміністрації». На основі цього їй було видано довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23.09.2022 року №33, в якій відображено вищезазначені виплати за серпень 2022 року.» Також адміністрація просила надати роз`яснення щодо правильності виданої довідки (том 1 а.с.59-61).

ГУ ПФУ у Львівській області листом від 20.12.2022 року №1300-5304-6/120429 повідомило Самбірську РДА, що: «…Для призначення пенсії за віком згідно із Законом №889 ОСОБА_3 . Самбірською державною адміністрацією було видано довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23 вересня 2022 року № 33, у якій середній розмір надбавок, премій та інших виплат за серпень 2022 року розрахований виходячи з одної посади головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту районної державної адміністрації. Згідно обставин, викладених Вами у запиті, ОСОБА_3 було звільнено з посади головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту Самбірської РДА з 22.09.2022 року. Оскільки останнє місце роботи ОСОБА_3 - посада головного спеціаліста відділу Самбірської районної державної адміністрації, за бажанням ОСОБА_3 обчислення пенсії державного службовця можливо здійснити з врахуванням виплат за серпень 2022 року, визначених в середніх розмірах за посадами головних спеціалістів відділів Самбірської РДА.» (том 1, а.с.62-63).

Листом від 15.03.2023 року №63-284/02-23 Самбірська РДА повідомила ГУ ПФУ у Львівській областіпро таке:«…Абзацом 6 п.4 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 року №622, передбачено, що розмір зазначених в абзацах третьому-п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше 2016 р., за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.Відповідною посадою за останнім місцем роботи на державній службі

ОСОБА_3 була посада головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту Самбірської РДА (далі - Відділ) з визначеними окремим штатним розписом і окремим кошторисом (фондом оплати праці саме його працівників). Тому:а) відсутня потреба визначати розмір відповідних виплат ОСОБА_3 у середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за прирівняною посадою (посадами), оскільки посада головного спеціаліста Відділу існувала в день її звернення за призначенням пенсії;б) відсутня можливість визначати розмір відповідних виплат ОСОБА_3 у середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за відповідними посадами, оскільки посада головного спеціаліста Відділу (визначена його штатним розписом від 11.01.2022 року та змінами до нього від 14.02.2022 року) була затверджена у кількості і штатної одиниці;в) відсутні правові підстави для визначення розмірів відповідних виплат ОСОБА_3 у середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за посадами спеціалістів інших відділів Самбірської РДА у зв`язку з тим, що штатні розписи, кошториси (а з ними й відповідні виплати) інших відділів (структурних підрозділів) є іншими і, отже, не є ані відповідними, ані прирівняними посаді за останнім місцем роботи на державній службі ОСОБА_3 » (том1 а.с.64-65).

ГУ ПФУ у Львівській області 29.03.2023 року звернувся за роз`ясненнями до ПФУ щодо порядку призначення середньомісячного заробітку державного службовця

ОСОБА_3 . Згідно відповіді, яка надійшла 01.05.2023 року за №1183/16 ПФУ зазначив, що «… в довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби зазначаються наступні виплати: посадовий оклад, визначений відповідно до Постанови КМУ від 18.01.2017 року №15 (зі змінами), за відповідною групою оплати праці з урахуванням державного органу, юрисдикція якого поширюється на територію одного або кількох районів, міст, обласного значення, тобто 5600,00 грн.; надбавки за ранг та вислугу років в розмірах, установлених особі на день звернення за призначенням пенсії. Інші виплати (премія, надбавки за інтенсивність праці та за виконання особливо важливої роботи) враховуються в середньому розмірі (у відсотках) таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, за посадами головних спеціалістів відділів Самбірської державної адміністрації» (том 1, а.с.120-122).

Згідно розрахунку боргу по переплаті ОСОБА_3 пенсії за період з 01.09.2022 року по 30.04.2023 року сума переплати складає 101321,79 грн. (том 1 а.с.123-124, 125-126)

Листом від 12.05.2023 року ГУ ПФУ у Львівській області повідомило ОСОБА_4 про необхідність повернення надмірно виплаченої пенсії у сумі 101321,79 грн. (том 1 а.с.66-69).

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 05.07.2023 року у справі № 380/12147/23 позов ОСОБА_3 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській областізадоволено, визнано протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у неврахуванні при обчисленні пенсії за віком відповідно до Закону України від 10.12.2015 року № 889 «Про державну службу» ОСОБА_3 заробітної плати державного службовця, відображеної у довідках № 32 від 23.09.2022 року про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та № 33 від 23.09.2022 року про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, виданих Самбірською районною державною адміністрацією, та, як наслідок, виплаті ОСОБА_3 пенсії за віком відповідно до Закону України від 09.07.2003 року №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії за віком відповідно до Закону України від 10.12.2015 року

№ 889 «Про державну службу» ОСОБА_3 з 23.09.2022 року з урахуванням заробітної плати державного службовця, відображеної у довідках № 32 від 23.09.2022 року про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та № 33 від 23.09.2022 року про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, виданих Самбірською районною державною адміністрацією, з урахуванням виплачених сум (том 1 а.с.30-42).

Постановою Восьмого адміністративного апеляційного суду від 23.01.2024 року у справі № 380/12147/23 рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05.07.2023 року скасовано, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 відмовлено (том 1 а.с. 199-205).При цьому апеляційний суд в постанові зазначив, що «…Для призначення пенсії за віком згідно із Законом № 889 ОСОБА_3 . Самбірською РДА було видано довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23.09.2022 № 33, у якій середній розмір надбавок, премій та інших виплат за серпень 2022 року розрахований виходячи з однієї посади головного спеціаліста відділу з питань оборонної роботи та цивільного захисту районної державної адміністрації.На думку суду апеляційноїінстанції, визначення середніх розмірів надбавок премій та інших виплат виходячи з однієї посади є неможливий, оскільки для обчислення середнього заробітку слід враховувати розмірів надбавок премій та інших виплат головних спеціалістів відділів Самбірської РДА, якщо їх визначати виходячи із однієї посади, то це не може бути середнім розміром, що суперечить пункту 4 Порядку № 622…

При зверненні із заявою 23.09.2022 про перехід з пенсії за віком, призначеної відповідно до Закону № 1058, на пенсію за віком відповідно до Закону № 889, ОСОБА_3 надала довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державному службовцю (посадовий оклад, надбавка за вислугу років та ранг державного службовця), яка видана Самбірською РДА від 23.09.2022 за № 32 та довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби від 23.09.2022 за № 33, які підтверджують розмір заробітної плати, яку отримувала саме ОСОБА_3 , а не розмір заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі»…

Згідно ч. 4 ст. 82 ЦПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

У пунктах 60, 63 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Ющенко та інші проти України» (заяви №№ 73990/01, 7364/02, 15185/02 і 11117/05) констатовано: «… право на справедливий судовий розгляд, яке передбачене пунктом 1 статті 6 Конвенції та розтлумачене в контексті принципів верховенства права та юридичної визначеності, містить вимогу непіддання сумніву рішення суду, коли він остаточно вирішив питання (див. рішення у справі «Брумареску проти Румунії» (Brumarescu v. Romania), № 28342/95, п. 61)»; за відсутності будь-яких ознак того, що в іншому судовому провадженні мали місце якісь вади, Суд вважає, що нове вирішення тих самих питань може звести нанівець завершене раніше провадження, а це несумісно з принципом юридичної визначеності.

Таким чином, встановлені у справі № 380/12147/23 факти не підлягають доказуванню, оскільки їх істинність вже встановлено у рішенні і немає необхідності встановлювати їх знову, тобто піддавати сумніву стабільність судового акта, який набрав законної сили.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян регулюються Законом України «Про пенсійне забезпечення» від 05 листопада 1991 року

№ 1788-XII (надалі - Закон № 1788-XII) та Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 року № 1058-ІV (надалі - Закон № 1058-ІV).

Положеннями частини першої статті 50 Закону № 1058-ІV встановлено, що суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку. Відрахування з пенсії провадяться в установленому законом порядку на підставі судових рішень, ухвал, постанов і вироків (щодо майнових стягнень), виконавчих написів нотаріусів та інших рішень і постанов, виконання яких відповідно до закону провадиться в порядку, встановленому для виконання судових рішень.

Згідно з частиною першоюстатті 103 Закону №1788-XIIсуми пенсії, надміру виплачені пенсіонерові внаслідок зловживань з його боку (в результаті подання документів з явно неправильними відомостями, неподання відомостей про зміни у складі членів сім`ї тощо), стягуються на підставі рішень органу, що призначає пенсії.

Механізм повернення коштів, надміру виплачених за призначеними пенсіями, регулюється Порядком повернення сум пенсій, виплачених надміру, та списання сум переплат пенсій, що є безнадійними до стягнення затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 21 березня 2003 року №6-4 (в редакції постанови правління Пенсійного фонду України від25.11.2014 №25-3), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 травня 2003 року за№374/7695 (надалі Порядок).

Відповідно до пункту 3 Порядку суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду України чи в судовому порядку відповідно достатті 50Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Аналіз наведених норм дає підстави дійти висновку про те, що законодавством визначено дві самостійні підстави для відшкодування зайво сплаченої пенсії, кожна з яких визначає суб`єкта, на якого покладається такий обов`язок в залежності від того, хто із цих суб`єктів вчинив відповідні дії, що призвели до такої зайвої сплати. У випадку зловживань з боку пенсіонера - обов`язок відшкодування може бути покладений на нього, а у випадку подання недостовірних відомостей страхувальником - обов`язок відшкодування зайвих виплат покладається на цього страхувальника

При цьому відповідальність може бути покладена на пенсіонера виключно в наслідок зловживання з його боку, яке може полягати, зокрема, в поданні ним документів з явно неправильними відомостями. Тобто, умовою є свідомі, активні та навмисні дії з боку пенсіонера, які призвели до надмірної виплати йому пенсії.

Такий правовий висновок міститься у постановах Верховного Суду від 25 вересня 2018 року у справі №340/644/15-а та від 21 лютого 2020 року у справі №173/424/17.

Частиною першоюстатті 1212 ЦК Українипередбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно достатті 1215 ЦК Українине підлягає поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; інше майно, якщо це встановлено законом.

Тобто, до правовідносин щодо набуття грошових коштів без достатньої правової підстави, якщо ці кошти є пенсійною виплатою, яка проведена іншою особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача, застосуванню підлягають положенняст.1215ЦК України, за якою зазначені грошові кошти поверненню не підлягають. При цьому правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.

Саме таке тлумачення ст. ст. 1212,1215ЦК України дано у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 січня 2019 року у справі № 753/15556/15.

Верховний Суд у Постановах по справах: №711/1509/17 від 12.12.2018 року,

№ 554/1809/17від 21.06.2018 року у справі, № 307/2100/16-ц від 31.10.2018 року,

№ 487/2596/17від 13.04.2020 року дійшов до висновку, що тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини ризик будь-якої помилки, зробленої органами державної влади, повинна нести держава, а помилки не повинні виправлятися за рахунок зацікавленої особи.

Так, пунктом 71 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Рисовський проти України» (заява № 29979/04) від 20 жовтня 2011 року встановлено, що ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

У рішенні по справі «CAKAREVIC v. CROATIA» (заява № 48921/13) від 26 квітня 2018 року Європейський суд з прав людини звертав увагу, що у випадку, коликомпетентний орган приймає рішення на користь заявника та продовжує здійснювати відповідні платежі, заявник має законні підстави припускати, що отримані платежі є юридично правильними.

Відповідно до статей12,81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів)(стаття 89 ЦПК України).

Разом з тим, з боку позивача не було надано належних та допустимих доказів та фактів підроблення документів або подання відповідачкою ОСОБА_3 до органу Пенсійного фонду завідомо неправдивих даних, які стали підставою для призначення пенсії, а також зловживання з боку пенсіонера, або недобросовісності відповідачки.

Отже, позивачем не доведено факт зловживань з боку відповідачки ОСОБА_3 , її винуватості чи недобросовісності щодо надання недостовірних даних та отримання переплати пенсії. Застосування позивачемпри нарахуванні та виплатівідповідачці пенсії з урахуванням довідки, виданої Самбірською районною державною адміністрацією від 23.09.2022 № 33, не може свідчити про зловживання з боку ОСОБА_3 .

За таких обставин суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову, оскільки відсутні обставини які доводять обґрунтованість заявлених вимог, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та документально не підтвердженими.

З приводу розподілу судових витрат суд зазначає таке.

Відповідно до вимог ч. 1, 2 статті 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судовівитрати,пов`язані зрозглядом справи,покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2)у разівідмови впозові -на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем при зверненні до суду був сплачений судовий збір у розмірі 2684,00 грн. (а.с.5).

З урахуванням того, що у задоволенні позовних вимог відмовлено, суд покладає судові витрати на позивача.

Керуючись ст.259,263-265,268 ЦПК України, суд, -

У Х В А Л И В:

У задоволенні позову Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області до ОСОБА_3 про стягнення переплати пенсії відмовити.

Судові витратити покласти на позивача.

Рішення може бути оскаржено до Львівського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області, місцезнаходження за адресою: 79016, Львівська область, м. Львів, вул. Митрополита Андрея, 10, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстріпідприємств і організаційУкраїни 13814885.

Відповідач: ОСОБА_3 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .

Повний текст рішення виготовлений 21 жовтня 2024 року.

Головуюча суддя

СудСамбірський міськрайонний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення10.10.2024
Оприлюднено30.10.2024
Номер документу122598503
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —452/4503/23

Ухвала від 09.12.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Савуляк Р. В.

Ухвала від 19.11.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Савуляк Р. В.

Рішення від 10.10.2024

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Бікезіна О. В.

Ухвала від 10.10.2024

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Бікезіна О. В.

Ухвала від 10.10.2024

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Бікезіна О. В.

Рішення від 10.10.2024

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Бікезіна О. В.

Ухвала від 06.06.2024

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Бікезіна О. В.

Ухвала від 09.02.2024

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Бікезіна О. В.

Ухвала від 09.02.2024

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Бікезіна О. В.

Ухвала від 13.11.2023

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Бікезіна О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні