Рішення
від 24.10.2024 по справі 420/6146/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6146/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 жовтня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого суддіЛевчук О.А.,

за участю секретаряГур`євої К.І.

позивача ОСОБА_1 ,

представника позивачаМамонтова Д.О.,

представника відповідачаСогутовської О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання проти правним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15 червня 2023 року № 13884/15-32-09-01, прийняте на підставі акту про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової торгівлі і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пального № 14163/15-32-09-01 від 25.05.2023 року,

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що нормами законодавства з питань податкового законодавства не передбачено форми акту фактичної перевірки, яка проводиться в порядку ст. 80 ПКУ. Дозволу для застосування загальних правил чи норм ПКУ, які визначають зміст форми акту фактичної перевірки законодавець не надав. При цьому, акт від 25.05.2023 року не містить змісту порушення з посиланням на конкретні пункти статті законодавчих актів, із зазначенням періоду фінансово-господарської діяльності та господарських операцій, при здійсненні яких вчинено порушення та щодо фактів та обставин, які підтверджують та доводять наявність вини платника податків, а також інформації щодо пом`якшуючих обставин або обставин, що обтяжують або звільняються від фінансової відповідальності. Акт перевірки не містить посилань на конкретні документи з реквізитами, датами та номерами, які були досліджені та на підставі яких було оформлено висновки. Він містить загальні фрази про факти порушень ОСОБА_1 та торгівлю нею пальним. Протягом проведення перевірки ОСОБА_1 чи її представники були позбавлені можливості бути присутніми під час перевірки, а також не мала можливості ознайомитися з матеріалами перевірки. При цьому, наказ про проведення перевірки є протиправним, а тому оскаржуване рішення також є протиправним. Крім того, ФОП ОСОБА_1 є морським агентом, вона діє за дорученням (номінацією) судновласника, за його рахунок та від його імені, здійснює агентську діяльність з організації забезпечення судна припасами, до яких відносять паливно-мастильні матеріали. Висновки перевіряючих не ґрунтуються на змісті первинних документів, складених та оформлених у взаємовідносинах з нерезидентом, отриманих інспекторами під час перевірки. ФОП ОСОБА_1 не придбавала для подальшого перепродажу пальне, а замовила як агент за рахунок принципалів-нерезидентів його у ПП «Петрол-Трейд», яке поставило пальне за місцем призначення. Вказане підтверджується змістом первинної документації. Висновок про те, що митні декларації підтверджують саме реалізацію товару спростовуються змістом самих декларацій та доданих до них документів. ФОП ОСОБА_1 не здійснювала фізичну передачу пального. При цьому, оскільки в силу положень МКУ саме агент здійснює декларування товару суднових припасів, податкова накладна на паливно-мастильні матеріали кожного разу була зареєстрована саме позивачем, як агентом, який здійснював декларування. Реєстрація акцизної накладної, правильність її оформлення не є компетенцією ФОП ОСОБА_1 , оскільки вона не здійснювала продаж пального.

Представником відповідача Головного управління ДПС в Одеській області до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить суд відмовити в задоволенні позову та вказує, що відповідно до умов та порядку допуску посадових осіб контролюючих органів до проведення фактичних перевірок, передбачених законодавством, посадовими особами Головного управління ДПС в Одеській області здійснено виїзд на фактичну перевірку, пред`явлені службові посвідчення, відповідні направлення на перевірку та вручено копію наказу Позивачу. Після ознайомлення з наказами та направленнями, ФОП ОСОБА_1 розписалась у направленнях та було розпочато фактичну перевірку. За результатом перевірки складено Акт про результати фактичної перевірки від 25.05.2023 року № 14163/15-32-09-01 та встановлено порушення: - ст. 15 Закону України від 19.12.1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального». Відповідно до даних ЄРПН (єдиний реєстр податкових накладних) у ФОП ОСОБА_1 відсутні виписані та зареєстровані податкові накладні з номенклатурою товару «послуги з організації та доставки дизельного пального». В ході проведення перевірки ФОП ОСОБА_1 не надано первинних, бухгалтерських документів, а саме актів прийому-передачі наданих послуг, що підтверджують надання послуг з організації та поставки дизельного пального на судна: Mallard S, New Faith, OCEANIC ISLAND. Натомість в ході проведення перевірки встановлено, що 04.10.2022 року між ПП «Петрол-Трейд» (код ЄДРПОУ 37760651) та ФОП ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) укладено договір купівлі-продажу № 04/10/22-1, згідно якого ПП «Петрол-Трейд» (продавець) зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у договорі, передати у власність ФОП ОСОБА_1 (покупця), а покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у договорі, прийняти та оплатити світлі нафтопродукти (бензин, дизпаливо, мастила) що перераховані в рахунках та накладних. Факт придбання та отримання дизельного пального ФОП ОСОБА_1 підтверджується видатковими накладними: № 679 від 12.10.2022, № 727 від 31.10.2022, №751 від 14.11.2022, № 737 від 14.11.2022, № 784 від 06.12.2022, № 19 від 11.01.2023, №58 від 26.01.2023, № 60 від 27.01.2023, № 184 від 21.03.2023, № 237 від 27.04.2023, а також товарно-транспортними накладними: № 679 від 12.10.2022, № 727 від 31.10.2022, № 751 від 14.11.2022, №737 від 14.11.2022, № 784 від 06.12.2022, № 19 від 11.01.2023, №58 від 26.01.2023, № 60 від 27.01.2023, № 184 від 21.03.2023, № 237 від 27.04.2023 згідно, яких ПП «Петрол Трейд» (вантажовідправник) на виконання договору купівлі-продажу № 04/10/22-1 від 04.10.2022 здійснював поставку дизельного пального саме ФОП ОСОБА_2 як вантажоодержувачу. Пунктом розвантаження згідно зазначених товарно-транспортних накладних, зазначались наступні адреси: - м. Миколаїв, вул. Айвазовського, 14, ТОВ «Компанія «Євровнєшторг» судно OCEANIC ISLAND; - м. Миколаїв, вул. Айвазовського, 23 (порт Ніка Тера) судно Mallard S; - м. Одеса, порт Одеса, причал №24 судно New Faith; Підтвердженням купівлі, отримання пального ФОП ОСОБА_1 свідчать зареєстровані ПП «Петрол-Трейд» (код ЄДРПОУ 37760651) акцизні накладні згідно даних ЄРАН -2019 (відображені в додатку №1 до акту перевірки), а також виписані та зареєстровані податкові накладні згідно даних ЄРПН (відображені в додатку №2 до акту перевірки). При цьому напрям використання пального в акцизних накладних зазначено «6 реалізація пального з акцизного складу пересувного у паливний бак транспортного засобу або обладнання, пристрою. Відповідно до наданих в додатках до вищезазначених вантажно-митних декларацій, інвойсів: №26 від 13.10.2022, № 11 від 14.11.2022, № 15 від 08.12.2022, №1 від 11.01.2023, № 12 від 23.03.2023, № 19 від 25.04.2023 оплата ФОП ОСОБА_1 нерезидентами проводилась за товар, а саме дизельне пальне. Згідно даних ЄРПН ФОП ОСОБА_1 виписано та зареєстровано податкові накладні (відображені в додатку №3 до акту перевірки) на вищезазначених нерезидентів з номенклатурою товару «дизельне паливо ДП-З-Євро5-ВО». Таким чином в ході перевірки надано первинні та бухгалтерські документи, підтверджуючі саме купівлю та подальший продаж (експорт) ФОП ОСОБА_1 дизельного пального. При цьому, у акті повністю зафіксовано усі факти, що свідчать про порушення вимог ст. 15 Закону № 481. В акті перевірки чітко зазначено, в чому полягає порушення вимог законодавства, чітко і поєтапно обозначені підстави, на яких ґрунтуються відповідний висновок, із конкретними посиланнями, визначено час та місце.

Представником позивача до суду надано додаткові пояснення, в яких представник позивача зазначив, що зміст наданих податкових накладних і акцизних накладних не тільки не підтверджує позицію відповідача, а навпаки спростовує її, оскільки зміст накладних лише підтверджує зазначене позивачем в позовній заяві. Позивач не є особою, яка зобов`язана складати акцизні накладні або може вплинути на їх складання з боку контрагента ПП «Петрол-Трейд». Відповідно до змісту акцизних накладних у всіх них в рядку «Напрям використання» вказано значення « 6». Разом з тим, у відповідних графах акцизних накладних, а саме: «Двосимвольний код типу транспортного засобу», з якого фізично відвантажене пальне: зазначено символ « 30», а у розділі номер державної реєстрації зазначено номери транспортних засобів, Відповідно до наявних в матеріалах справи товаро-транспортних накладних саме зазначені в накладних транспортні засоби були використані для поставки пального від ПП «Петрол-Трейд» безпосередньо на судна в розпорядження судновласників принципалів морського агента ФОП ОСОБА_1 . В той же час, незважаючи на назви сторін у договорі, зміст правочину свідчить про те, що позивач замовляла паливо за рахунок та в інтересах інших осіб, не отримувала його безпосередньо, а фактично воно відвантажувалося продавцем прямо судновласнику в конкретне судно. З урахуванням положень Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27 листопада 2020 року №729 та змісту первинної документації, а саме ТТН, акцизних та видаткових накладних реалізація від ПП «Петрол-Трейд» відбулась в день відвантаження саме на судна, які належать судновласникам, а не ФОП ОСОБА_1 . Крім того, відповідно до зразка Податкової накладної, який затверджено наказом Міністерства фінансів України 31 грудня 2015 року №1307 (із змінами) сторонами в податковій накладній є виключно: «Постачальник (Продавець)» та «Отримувач (Покупець)». Сторони не можуть на власний розсуд вказувати в накладних: «морський агент» або «принципал», тобто змінювати затверджену форму податкової накладної.

Ухвалою суду від 18 березня 2024 року по справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 21 травня 2024 року призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 17 червня 2024 року, занесеною до протоколу судового засідання, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.

Ухвалою суду від 25 липня 2024 року, занесеною до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.

Ухвалою суду від 25 липня 2024 року поновлено судовий розгляд по справі № 420/6146/24.

Ухвалою суду від 25 липня 2024 року витребувано від Головного управління ДПС в Одеській області належним чином завірені копії зареєстрованих ПП Петрол-Трейд акцизних накладних, а також виписаних та зареєстрованих ПП Петрол-Трейд та ФОП ОСОБА_1 податкових накладних, посилання на які містяться в додатках № 1, 2, 3 до акту перевірки № 14163/15-32-09-01 від 25.05.2023 року та зупинено провадження по справі для одержання витребуваних документів.

Ухвалою суду від 26 вересня 2024 року, занесеною до протоколу судового засідання, поновлено провадження по справі.

В судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали, просили адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував, просив суд відмовити в задоволенні позовної заяви.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 14.10.2011 року проведено державну реєстрацію фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ).

11 травня 2023 року Головним управлінням ДПС в Одеській області видано наказ № 3280-п про проведення фактичної перевірки ФОП ОСОБА_1 , з 15.05.2023, тривалістю 10 діб, перевіряємий період з 01.01.2022 року по дату закінчення фактичної перевірки, з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв (а.с. 17-18 т. 1, а.с. 81-82 т. 2).

25 травня 2023 року Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт про результати фактичної перевірки № 14163/15-32-09-01, яким зафіксовано порушення ФОП ОСОБА_1 ст. 15 Закону України № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», за що передбачена відповідальність згідно ст. 17 Закону (а.с. 19-26 т. 1, а.с. 70-80 т. 2).

15 червня 2023 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення №13884/15-32-09-01, яким застосовано до ФОП ОСОБА_1 штрафні (фінансові) санкції у розмірі 500000,00 грн. (а.с. 27 т. 1, а.с. 43 т. 2).

ФОП ОСОБА_1 подано заперечення на акт перевірки № 14163/15-32-09-01 від 25 травня 2023 року, які залишені без розгляду (а.с. 28-37, 47-48 т. 1, а.с. 30-39, 41 т. 2).

ФОП ОСОБА_1 подано скаргу на податкове повідомлення-рішення №13884/15-32-09-01 від 15 червня 2023 року, яку рішенням ДПС України залишено без задоволення, а ППР без змін (а.с. 38-42 т. 1, а.с. 45-49 т. 2).

Згідно пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи. Види документальних перевірок, порядок планування, проведення та оформлення їх результатів, що проводяться контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, встановлюються Митним кодексом України.

Згідно пп. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Порядок проведення фактичної перевірки визначений статтею 80 Податкового кодексу України.

Згідно п. 80.1, пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи). Фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема, у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.

Умови та порядок допуску посадових осіб контролюючих органів до проведення документальних виїзних та фактичних перевірок визначені статтею 81 ПК України.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначає Закон України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ст. 15 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.

Суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.

Ліцензія на право зберігання пального не отримується на місця зберігання пального, що використовуються: підприємствами, установами та організаціями, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету; підприємствами, установами та організаціями системи державного резерву; суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) для зберігання пального, яке споживається для власних виробничо-технологічних потреб виключно на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах і яке не реалізується через місця роздрібної торгівлі.

Суб`єкти господарювання, які здійснюють роздрібну, оптову торгівлю пальним або зберігання пального виключно у споживчій тарі до 5 літрів, ліцензію на роздрібну або оптову торгівлю пальним або ліцензію на зберігання пального не отримують.

Відповідно до ст. 17 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі, зокрема, оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії - 500000 гривень.

З матеріалів справи вбачається, що 11 травня 2023 року Головним управлінням ДПС в Одеській області видано наказ № 3280-п про проведення фактичної перевірки ФОП ОСОБА_1 (податкова адреса: АДРЕСА_1 , адреса здійснення господарської діяльності: АДРЕСА_1 ), з 15.05.2023, тривалістю 10 діб, перевіряємий період з 01.01.2022 року по дату закінчення фактичної перевірки, з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв. При цьому, наказ № 3280-п від 11.05.2024 року містить всі реквізити, що передбачені п.п. 81.1 ст. 81 ПК України (а.с. 17-18 т. 1, а.с. 81-82 т. 2).

Також, з матеріалів справи слідує, що ФОП ОСОБА_1 вручено 15.05.2023 року направлення на перевірку, а також запит щодо надання доказів, на який позивачем надано відповідь листом від 18.05.2023 року, що свідчить про те, що ФОП ОСОБА_1 була обізнана про проведення перевірки та приймала безпосередню участь у ній (а.с. 83-84, 87-93 т. 2).

При цьому, посилання позивача на те, що акт від 25.05.2023 року не містить змісту порушення з посиланням на конкретні пункти статті законодавчих актів, із зазначенням періоду фінансово-господарської діяльності та господарських операцій, при здійсненні яких вчинено порушення та щодо фактів та обставин, які підтверджують та доводять наявність вини платника податків, а також інформації щодо пом`якшуючих обставин або обставин, що обтяжують або звільняються від фінансової відповідальності, суд вважає неспроможними, оскільки згідно з абзацом першим п. 86.5 ст. 86 ПКУ акт (довідка) про результати фактичних перевірок, визначених ст. 80 ПКУ, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючих органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт (довідка) про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності). При цьому норми ПКУ не передбачають положень щодо затвердження центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику або центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику встановленої форми акта фактичної перевірки. Тобто форма акта, який складається за результатами фактичної перевірки, та вимоги до неї, нормативно-правовими актами не затверджена.

З акту від 25 травня 2023 року № 14163/15-32-09-01, слідує, що під час проведення фактичної перевірки Головним управлінням ДПС в Одеській області зафіксовано порушення ФОП ОСОБА_1 ст. 15 Закону України № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», за що передбачена відповідальність згідно ст. 17 Закону (а.с. 19-26 т. 1).

В акті від 25 травня 2023 року № 14163/15-32-09-01, зазначено, що в ході фактичної перевірки ФОП ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ), встановлено, що 04.04.2022 ФОП ОСОБА_1 уклала наступні договори з морського агентування та надання послуг нерезидентам, де ФОП ОСОБА_1 «Агент», а нерезиденти «Принципиали»: - № 4 від 04 квітня 2022 року укладений між ФОП ОСОБА_1 та Pochard shhipping traiding LTD; - № 4 від 04 квітня 2022 року між ФОП ОСОБА_1 та Island Bulk shipping LTD; - № 17 від 08.01.2023 року між ФОП ОСОБА_1 та MED SEA COKARLIKTERE. Відповідно до умов зазначених договорів ОСОБА_1 (Агент) надає комплексні послуги з організації постачання, зокрема послуги з пошуку, придбання, транспортування товарів, продуктів харчування, напоїв та обладнання, в тому числі організація забезпечення судна паливом Принципиала на прохання остатнього. Також відповідно до зазначених договорів, ціну договору становить вартість усіх послуг, наданих агентом за договором. Вартість кожної послуги сторони визначають самостійно. Відповідно до даних ЄРПН (єдиний реєстр податкових накладних) у ФОП ОСОБА_1 відсутні виписані та зареєстровані податкові накладні з номенклатурою товару «послуги з організації та доставки дизельного пального». В ході проведення перевірки ФОП ОСОБА_1 не надано первинних, бухгалтерських документів, а саме актів прийому-передачі наданих послуг, що підтверджують надання послуг з організації та поставки дизельного пального на судна: Mallard S, New Faith, OCEANIC ISLAND.

Натомість в ході проведення перевірки встановлено, що 04.10.2022 року між ПП «Петрол-Трейд» (код ЄДРПОУ 37760651) та ФОП ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) укладено договір купівлі-продажу № 04/10/22-1, згідно якого ПП «Петрол-Трейд» (продавець) зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у договорі, передати у власність ФОП ОСОБА_1 (покупця), а покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у договорі, прийняти та оплатити світлі нафтопродукти (бензин, дизпаливо, мастила) що перераховані в рахунках та накладних. Факт придбання та отримання дизельного пального ФОП ОСОБА_1 підтверджується видатковими накладними: № 679 від 12.10.2022, № 727 від 31.10.2022, № 751 від 14.11.2022, № 737 від 14.11.2022, № 784 від 06.12.2022, № 19 від 11.01.2023, № 58 від 26.01.2023, № 60 від 27.01.2023, №184 від 21.03.2023, № 237 від 27.04.2023, а також товарно-транспортними накладними: № 679 від 12.10.2022, №727 від 31.10.2022, № 751 від 14.11.2022, № 737 від 14.11.2022, №784 від 06.12.2022, № 19 від 11.01.2023, № 58 від 26.01.2023, № 60 від 27.01.2023, № 184 від 21.03.2023, № 237 від 27.04.2023 згідно, яких ПП «Петрол Трейд» (вантажовідправник) на виконання договору купівлі-продажу № 04/10/22-1 від 04.10.2022 здійснював поставку дизельного пального саме ФОП ОСОБА_2 як вантажоодержувачу. Пунктом розвантаження згідно зазначених товарно-транспортних накладних, зазначались наступні адреси: - м. Миколаїв, вул. Айвазовського, 14, ТОВ «Компанія «Євровнєшторг» судно OCEANIC ISLAND; - м. Миколаїв, вул. Айвазовського, 23 (порт Ніка Тера) судно Mallard S; - м. Одеса, порт Одеса, причал №24 судно New Faith.

Підтвердженням купівлі, отримання пального ФОП ОСОБА_1 свідчать зареєстровані ПП «Петрол-Трейд» (код ЄДРПОУ 37760651) акцизні накладні згідно даних ЄРАН -2019 (відображені в додатку №1 до акту перевірки), а також виписані та зареєстровані податкові накладні згідно даних ЄРПН (відображені в додатку №2 до акту перевірки). При цьому напрям використання пального в акцизних накладних зазначено « 6 реалізація пального з акцизного складу пересувного у паливний бак транспортного засобу або обладнання, пристрою. Відповідно до відомостей 20-ОПП у ФОП ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) відсутні будь-які об`єкти оподаткування.

В ході перевірки встановлено, що відповідно до вантажно-митних декларацій: ЕК 10 АА №22UA504080004260U0 від 10.11.2022; ЕК 10 АА № 22UA504080004775U7 від 06.12.2022; ЕК 10 АА № 23UA504080000007U0 від 03.01.2023; ЕК 10 АА № 23UA504080000904U8 від 17.02.2023; ЕК 10 АА №23UA500060000017U0 від 09.02.2023; ЕК 10 АА № 23UA504080001675U0 від 19.04.2023; ЕК 10 АА №22UA504080001936U0 від 17.05.2023 ФОП ОСОБА_1 (відправник) здійснила реалізацію (експорт), придбаного у ПП «Петрол-Трейд» дизельного пального. Одержувачами пального являлись нерезиденти: Pochard shіpping traiding LTD, Island Bulk shіpping LTD, MED SEA COKARLIKTERE.

Відповідно до наданих в додатках до вищезазначених вантажно-митних декларацій, інвойсів: №26 від 13.10.2022, № 11 від 14.11.2022, № 15 від 08.12.2022, №1 від 11.01.2023, № 12 від 23.03.2023, № 19 від 25.04.2023 оплата ФОП ОСОБА_1 нерезидентами проводилась за товар, а саме дизельне пальне.

Згідно даних ЄРПН ФОП ОСОБА_1 виписано та зареєстровано податкові накладні (відображені в додатку №3 до акту перевірки) на вищезазначених нерезидентів з номенклатурою товару «дизельне паливо ДП-З-Євро5-ВО». Таким чином в ході перевірки надано первинні та бухгалтерські документи, підтверджуючі саме купівлю та подальший продаж (експорт) ФОП ОСОБА_1 дизельного пального.

При цьому, в акті від 25 травня 2023 року № 14163/15-32-09-01, вказано, що ФОП ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) здійснювала придбання оптових партій дизельного пального у ПП «Петрол-Трейд» (код ЄДРПОУ 37760651) та подальшу реалізацію нерезидентам, а саме: Pochard shіpping traiding LTD, Island Bulk shіpping LTD, MED SEA COKARLIKTERE без наявності відповідної ліцензії, чим порушено вимоги ст. 15 Закону України від 19.12.1995р. №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» із змінами та доповненнями.

Згідно ст. 20 Кодексу торговельного мореплавства України судновласником у цьому Кодексі визнається юридична або фізична особа, яка експлуатує судно від свого імені, незалежно від того, чи є вона власником судна, чи використовує на інших законних підставах.

Статтями 116 117 Кодексу торговельного мореплавства України установлено, що у морському порту або поза його територією як постійні представники судновласника діють агентські організації (морський агент), які за договором морського агентування за винагороду зобов`язуються надавати послуги в галузі торговельного мореплавства.

При виконанні договору морського агентування морський агент, що діє від імені судновласника, може також діяти на користь іншої договірної сторони, якщо вона її на те уповноважила і якщо судновласник не заперечує.

Морський агент виконує формальності та дії, пов`язані з прибуттям, перебуванням і відходом судна, допомагає капітану судна у налагодженні контактів з службами порту, місцевими органами виконавчої влади, в організації постачання і обслуговування судна в порту, оформляє митні документи та документи на вантаж, інкасує суми фрахту та інші суми для оплати вимог судновласника, що виникають з договору перевезення, сплачує за розпорядженням судновласника і капітана судна суми, пов`язані з перебуванням у порту, залучає вантажі для морських ліній, здійснює збір фрахту, експедирування вантажу, наймання екіпажів для роботи на суднах, виступає від імені вантажовласника, а також договірною стороною учасників мультимодального перевезення.

Морський агент зобов`язаний: а) здійснювати добросовісно свою діяльність відповідно до інтересів судновласника або іншого довірителя і звичайної практики морського агентування; б) діяти в межах своїх повноважень; в) не передавати здійснення своїх функцій іншій особі (суб`єкту), якщо тільки він не був уповноважений на це своїм довірителем.

Згідно ст. 229 МК України митне оформлення та контроль за переміщенням припасів на транспортні засоби комерційного призначення здійснюються в порядку, що встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Пропуск припасів на транспортні засоби комерційного призначення здійснюється на підставі оформлених товаросупровідних документів. Декларування експорту припасів здійснюється на підставі товаросупровідних документів з накладеним митним забезпеченням та відміткою адміністрації транспортного засобу комерційного призначення про одержання припасів протягом не більше 30 календарних днів від дати накладення митного забезпечення.

Механізм митного оформлення та контролю за переміщенням припасів, що вивозяться за межі митної території України, на транспортні засоби комерційного призначення, які знаходяться на митній території України, а також визначаються випадки, в яких митні органи вправі вимагати вилучення припасів із транспортних засобів комерційного призначення, які здійснюють міжнародні перевезення, для зберігання їх в іншому місці під час перебування цих транспортних засобів на митній території України визначає Порядок митного оформлення та контролю за переміщенням припасів, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 626.

Згідно п. 1.2 Порядку № 626 агент - суб`єкт господарювання, який на підставі відповідного договору з експлуатантом транспортного засобу комерційного призначення чи уповноваженою ним особою провадить передбачену законом діяльність з обслуговування цього транспортного засобу, у тому числі діяльність з постачання припасів.

Відповідно до п. 2.1 Порядку № 626 митні органи здійснюють митне оформлення та контроль за припасами, що постачаються на транспортні засоби комерційного призначення, експлуатантом яких є нерезидент.

Згідно п. 2.5 Порядку № 626 декларування агентом експорту припасів проводиться у строк, визначений частиною першою статті 229 Митного кодексу України, шляхом подання митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа та рахунків або інших документів, що визначають вартість припасів, підписаних адміністрацією транспортного засобу комерційного призначення, скріплених відбитками печатки адміністрації транспортного засобу комерційного призначення (за наявності) та особистої номерної печатки посадової особи митного органу.

Так, 04 квітня 2022 року між ФОП ОСОБА_1 (агент) та Pochard shhipping traiding LTD (принципал) укладено договір морського агентування та надання послуг № 4, згідно якого принципал в порядку та на умовах визначених договором замовляє агенту послуги та зобов`язується їх сплатити у відповідно до умов, визначених договором, додатками та доповненнями до договору, а агент зобов`язується надати їх у відповідності до вимог договором та додатками до нього. В кожному конкретному випадку агент діє на підставі номінації чи доручень принципала. Номінації або доручення, оформлені відповідно до договору є підтвердженням наявності права агента щодо представництва принципала і надання послуг у конкретному порту та для конкретного судна. У відповідності до умов договору агент забезпечує замовлення, організацію та оплату відповідних послуг від імені, в інтересах та за рахунок принципала. Агент має право підписувати договори, угоди від імені принципала для замовлення послуг, робіт, товарів (а.с. 88-100 т. 1).

04 квітня 2022 року між ФОП ОСОБА_1 (агент) та Island Bulk shipping LTD (принципал) укладено договір морського агентування та надання послуг № 4, згідно якого принципал в порядку та на умовах визначених договором замовляє агенту послуги та зобов`язується їх сплатити у відповідно до умов, визначених договором, додатками та доповненнями до договору, а агент зобов`язується надати їх у відповідності до вимог договором та додатками до нього. В кожному конкретному випадку агент діє на підставі номінації чи доручень принципала. Номінації або доручення, оформлені відповідно до договору є підтвердженням наявності права агента щодо представництва принципала і надання послуг у конкретному порту та для конкретного судна. У відповідності до умов договору агент забезпечує замовлення, організацію та оплату відповідних послуг від імені, в інтересах та за рахунок принципала. Агент має право підписувати договори, угоди від імені принципала для замовлення послуг, робіт, товарів (а.с. 114-126 т. 1).

08 січня 2023 року між ФОП ОСОБА_1 (агент) та MED SEA COKARLIKTERE(принципал) укладено договір морського агентування та надання послуг №17, згідно якого принципал в порядку та на умовах визначених договором замовляє агенту послуги та зобов`язується їх сплатити у відповідно до умов, визначених договором, додатками та доповненнями до договору, а агент зобов`язується надати їх у відповідності до вимог договором та додатками до нього. В кожному конкретному випадку агент діє на підставі номінації чи доручень принципала. Номінації або доручення, оформлені відповідно до договору є підтвердженням наявності права агента щодо представництва принципала і надання послуг у конкретному порту та для конкретного судна. У відповідності до умов договору агент забезпечує замовлення, організацію та оплату відповідних послуг від імені, в інтересах та за рахунок принципала. Агент має право підписувати договори, угоди від імені принципала для замовлення послуг, робіт, товарів (а.с. 145-157 т. 1).

04 жовтня 2022 року між ПП «Петрол-Трейд» (продавець) та ФОП ОСОБА_1 (покупець) укладено договір купівлі-продажу № 04/10/22-1, згідно якого продавець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у договорі передати у власність покупця, а покупець зобов`язується в порядку та на умовах визначних у договорі, прийняти та оплатити світлі нафтопродукти (бензин, дизпаливо, мастила), що перераховані в рахунках та накладних. (а.с. 60-62 т. 1).

04 жовтня 2022 року між ПП «Петрол-Трейд» (продавець) та ФОП ОСОБА_1 (покупець) укладено додаткову угоду № 1 до договору купівлі-продажу № 04/10/22-1 від 04.10.2022 року, згідно якого сторони визначили, що покупець замовляючи товари, діє від імені та в інтересах судновласників як морський агент, не набуваючи право власності на товар. Товари постачаються на судна, які експлуатуються третіми особами за вказівками покупця.

В той же час, ані договір купівлі-продажу № 04/10/22-1 від 04.10.2022 року, ані додаткова угода до нього не містять будь-яких відомостей про те, що те, що вказаний договір укладено ФОП ОСОБА_1 як агентом в інтересах принципалів Pochard shhipping traiding LTD, Island Bulk shipping LTD, MED SEA COKARLIKTERE, в межах виконання договорів № 4 від 04 квітня 2022 року, № 4 від 04 квітня 2022 року, № 17 від 08 січня 2023 року. При цьому, дата укладення договору № 04/10/22-1 від 04.10.2022 року, передує даті укладення договору з принципалом № 17 від 08 січня 2023 року.

На підтвердження виконання умов договору № 04/10/22-1 від 04.10.2022 року до суду надано копії видаткових накладних (а.с. 64, 66, 68, 70, 72, 74, 76. 78, 80, 82, 84, 86 т. 1), які також не містять будь-яких відміток про те, що покупцем є ФОП ОСОБА_1 , яка діє як агент на підставі номінації чи доручень принципалів Pochard shhipping traiding LTD, Island Bulk shipping LTD, MED SEA COKARLIKTERE, в межах виконання договорів № 4 від 04 квітня 2022 року, № 4 від 04 квітня 2022 року, № 17 від 08 січня 2023 року.

Також, з матеріалів справи вбачається, що за результатами господарських операцій між ПП «Петрол-Трейд» (продавець) та ФОП ОСОБА_1 (покупець) були оформлені акцизні накладні № 934 від 12.10.2022 року, № 980 від 31.10.2022 року, № 1005 від 14.11.2022 року, № 1009 від 14.11.2022 року, № 1053 від 06.12.2022 року, № 22 від 11.01.2023 року, № 69 від 26.01.2023 року, № 71 від 26.01.2023 року, № 76 від 27.01.2023 року, № 125 від 21.02.2023 року, № 126 від 22.02.2023 року, № 184 від 23.03.2023 року, № 260 від 27.04.2023 року, № 259 від 27.04.2023 року, в яких ОСОБА_1 зазначена отримувачем пального та які містять позначку « 6 реалізація пального з акцизного складу пересувного у паливний бак транспортного засобу або обладнання, пристрою. При цьому, у вказаних акцизних накладних не зазначено акцизний склад на який відвантажене (отримане) пальне (а.с. 237-263 т. 2).

ПП «Петрол-Трейд» виписано та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні щодо поставки пального № 771 від 12.10.2022 року, № 817 від 31.10.2022 року, № 839 від 12.11.2022 року, № 839 від 12.11.2022 року, № 872 від 02.12.2022 року, № 877 від 06.12.2022 року, № 21 від 11.01.2023 року, № 61 від 24.01.2023 року, № 67 від 26.01.2023 року, № 69 від 27.01.2023 року, № 121 від 21.02.2023 року, № 122 від 22.02.2023 року, № 179 від 21.03.2023 року, № 186 від 23.03.2023 року, № 254 від 25.04.2023 року, де отримувачем зазначена ОСОБА_1 (а.с. 223, 225, 226, 227, АДРЕСА_2 , 233, 234, 235, 236 т. 2).

Тобто, саме ФОП ОСОБА_1 в межах господарських операцій з ПП «Петрол-Трейд» є отримувачем товару (пального).

При цьому, отримуване пальне обліковувалось ФОП ОСОБА_1 по рахунку 281 «товари на складі», тобто позивачем вівся облік руху та наявності товарних запасів, та в подальшому таке пальне поставлялось нерезидентам (а.с. 95-96, 99 т. 2).

Крім того, ФОП ОСОБА_1 виписано та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних на Island Bulk shipping LTD та Pochard shhipping traiding LTD податкові накладні № 1 від 06.12.2022 року, № 1 від 03.01.2023 року, № 2 від 20.03.2023 року, № 3 від 19.04.2023 року, № 4 від 10.11.2022 року, згідно яких ФОП ОСОБА_1 поставлявся товар (пальне) згідно УКТЗЕД 271020, а не послуги.

В той же час, оформлення ФОП ОСОБА_1 митних декларацій на запаси споживання палива відповідно до приписів Порядку № 626 не змінює того, що ФОП ОСОБА_1 в ході перевірки надано первинні та бухгалтерські документи, які підтверджують саме купівлю та подальший продаж ФОП ОСОБА_1 дизельного пального.

При цьому, посилання представника позивача на постанови Верховного Суду від 16.02.2023 року по справі № 804/27/17, від 17.03.2020 року по справі № 812/9439/13-а, суд вважає неспроможними, оскільки у вказаних постановах надано правову оцінку спірним правовідносинам, які не є тотожними спірним правовідносинам по даній справі.

За таких підстав, суд дійшов висновку, що при прийнятті податкового повідомлення-рішення від 15 червня 2023 року № 13884/15-32-09-01, Головне управління ДПС в Одеській області діяло на підставі приписів Податкового кодексу України та у межах своїх повноважень, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, суд вважає, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні адміністративного позову фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса місця реєстрації: АДРЕСА_3 ) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, адреса місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 15 червня 2023 року № 13884/15-32-09-01, прийнятого на підставі акту про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової торгівлі і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пального № 14163/15-32-09-01 від 25.05.2023 року, в повному обсязі.

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано 24 жовтня 2024 року.

Суддя О.А. Левчук

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2024
Оприлюднено30.10.2024
Номер документу122602879
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/6146/24

Ухвала від 19.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 19.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 24.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Рішення від 14.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 25.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 25.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 25.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 25.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні