РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
25 жовтня 2024 року м. Рівне№460/8393/24Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді С.М. Дуляницька, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доДепартаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 ( далі позивач) звернувся до суду з позовом до Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації (далі - відповідач), в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації щодо відмови від зубопротезування в закладах охорони здоров`я позивачу, як особі з інвалідністю 3 групи внаслідок війни;
- зобов`язати Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації організувати та профінансувати зубопротезування позивача в розумні терміни.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є особою з інвалідністю ІІІ групи, внаслідок війни. У відповідності до пункту 2статті 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» №3551-ХІІ від 22.10.1993, йому гарантовано позачергове безоплатне зубопротезування (за винятком протезування з дорогоцінних металів), безоплатне забезпечення іншими протезами і протезно-ортопедичними виробами.Позивач з березня 2024 неодноразово звертався в заклади охорони здоров`я для отримання послуг з безкоштовного зубопротезування, однак отримав відмови. 7 квітня 2024 року позивач звернувся з заявою до Міністерства охорони здоров`я. Дану заяву Міністерство перенаправило до Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації. Департамент повідомив позивача про відсутність у нього права на безкоштовне протезування, оскільки позивач не підпадає під програму Національної служби здоров`я України «Зубопротезування окремих категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та «Обласну комплексну програму соціальної підтримки Захисників та Захисниць України на 2023 2025 роки». Вважаючи відмову відповідача у наданні пільги щодо проведення протезування зубів протиправною, позивач звернувся до суду.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти позовних вимог. Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» визначає пільги ветеранам війни, в тому числі першочергове безплатне зубопротезування. Рівненська обласна рада, як власник, здійснює фінансове забезпечення комунального підприємства «Рівненська обласна стоматологічна поліклініка» Рівненської обласної ради та комунального підприємства «Рівненський обласний госпіталь ветеранів війни» Рівненської обласної ради. Шпанівська сільська територіальна громада в особі Шпанівської сільської ради має повноваження щодо надання матеріальної допомоги на медичне забезпечення за місцем проживання гр. ОСОБА_1 . Разом з тим, позивач не надав суду жодних письмових доказів, що органи місцевого самоврядування в особі Шпанівської сільської ради та Рівненської обласної ради, після його письмового звернення, відмовили йому у виділенні коштів на зубопротезування в закладах охорони здоров`я. Відповідно до пункту 1 розпорядження голови обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації від 04 листопада 2022 року №366 «Про Обласну комплексну програму соціальної підтримки Захисників та Захисниць на 2023-2025 роки» затверджено Обласну комплексну програму соціальної підтримки Захисників та Захисниць на 2023-2025 роки (далі - Програма). Додаток 2 до Програми передбачає Порядок відшкодування витрат на проведення лікування та зубопротезування Захисників та захисниць України, ветеранів війни добровольців, постраждалих учасників Революції Гідності, а також батьків, вдів та дітей Героїв Небесної Сотні (далі - Порядок). Відповідно до пункту 9 Порядку головним розпорядником бюджетних коштів на пільгове зубопротезування є департамент соціальної політики Рівненської обласної державної адміністрації, надання послуг із зубопротезування здійснюють комунальні підприємства «Рівненська обласна стоматологічна поліклініка» та «Рівненський обласний госпіталь ветеранів війни» Рівненської обласної ради. Стоматологічні послуги заклади охорони здоров`я надають відповідно до підписаного з Національною службою здоров`я України пакету за програмою медичних гарантій «Стоматологічна допомога дорослим та дітям». Національна служба здоров`я України здійснює фінансування медичних послуг, що надані закладами охорони здоров`я та внесені до електронних медичних записів через медичні інформаційні системи. Комунальне підприємство «Рівненська обласна стоматологічна поліклініка» Рівненської обласної ради реалізує постанову Кабінету Міністрів України від 27.02.2024 № 212 «Деякі питання реалізації пілотного проєкту щодо зубопротезування окремих категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України» в частині надання медичних послуг щодо зубопротезування, які фінансує Національна служба здоров`я України. Позивач не представив жодних документів, які підтверджують, що він відноситься до однієї з категорій громадян, що визначені в постанові Кабінету Міністрів України від 27.02.2024 № 212 «Деякі питання реалізації пілотного проєкту щодо зубопротезування окремих категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України». Положення про департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації (далі - Положення), затверджене розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 09.03.2021 року №144, визначає повноваження Департаменту. До повноважень Департаменту, відповідно до Положення, не належить здійснення медичної практики, в тому числі не визначені повноваження щодо організації та фінансування зубопротезування громадян. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Позивачем подано відповідь на відзив на адміністративний позов у якому з підстав , ідентичних до підстав, зазначених у адміністративному позові, просив відхилити відзив на адміністративний позов та задовольнити позовні вимоги повністю.
Ухвалою суду від 02.08.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до статті 229 КАС України.
Відповідно до статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд
ОСОБА_1 має статус інваліда війни ІІІ групи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 , виданим управлінням праці на соціального захисту населення Рівненської області 11.07.2002, а також є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, про що Рівненською облдержадміністрацією 05.07.2005 видано посвідчення серії НОМЕР_2 (категорія 1).
07.04.2024 позивач звернувся із заявою до Міністерства охорони здоров`я України про надання допомоги у організації зубопротезування. Дану заяву Міністерство охорони здоров`я України направило для розгляду до Департаменту
Листом від 13.06.2024 за №250/04-16/Г Департамент повідомив позивача про те, що він не підпадає під програму Національної служби здоров`я України «Зубопротезування окремих категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та «Обласна комплексна програма соціальної підтримки Захисників та Захисниць України на 2023 2025 роки». Також зазначив, що лікування та зубопротезування в закладах охорони здоров`я усіх форм власності можна отримати за власний (пацієнта) кошт або за рахунок окремих програм місцевого бюджету територіальної громади за місцем проживання. порекомендовано позивачу звернутись до територіальної громади за місцем реєстрації, щодо виділення матеріальної допомоги на зубопротезування.
Вважаючи відмову відповідача у наданні пільги щодо проведення протезування зубів протиправною, позивач звернувся до суду.
Згідно з частиною другоюстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відповідно достатті 46 Конституції Українигромадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Правовий статус ветеранів війни, забезпечення створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяння формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них визначаєЗакон Українивід 22.10.1993 № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»(даліЗакон №3551-XII, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Пунктом 2 частини 1статті 13 Закону №3551-XIIвстановлено, що особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються такі пільги, зокрема,позачергове безплатне зубопротезування (за винятком протезування з дорогоцінних металів), безплатне забезпечення іншими протезами і протезно-ортопедичними виробами.
Статтею 17 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" передбачено, що фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.
Згідно пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 1994 р. № 94 «Про порядок надання пільг, передбачених Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" витрати державних органів, органів місцевого і регіонального самоврядування, підприємств, установ і організацій (далі - організації), пов`язані з наданням пільг, передбачених Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", покриваються місцевими фінансовими органами на підставі розрахунків, поданих організаціями, шляхом перерахування коштів на їх рахунки в установах банків.
Оскільки законодавцем запроваджено соціальну гарантію у вигляді першочергового безоплатного зубопротезування, вона підлягає реалізації відповідно до приписів п. 2 ст. 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", а не у будь-який інший спосіб.
Отже, аналізуючи вказані норми, слід зробити висновок про те, що позивач має право на отримання медичних послуг щодо протезування зубів.
З приводу позовних вимог про зобов`язання Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації організувати та профінансувати зубопротезування позивача в розумні терміни, суд зазначає таке.
Згідно частини другої статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Пунктом 22 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування.
Згідно частини четвертої статті 2 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» місцеві ради, підприємства, установи та організації мають право за рахунок власних коштів і благодійних надходжень встановлювати додаткові гарантії щодо соціального захисту ветеранів війни.
Пунктом 2 частини першої статті 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються такі пільги: позачергове безплатне зубопротезування (за винятком протезування з дорогоцінних металів), безплатне забезпечення іншими протезами і протезно-ортопедичними виробами.
Відповідно до частин третьої, п`ятої статті 3 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» права та гарантії у сфері охорони здоров`я, що стосуються медичного обслуговування, забезпечення лікарськими засобами та медичними виробами, передбачені іншими законами України для певних категорій осіб, фінансуються за окремими програмами за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, цільових страхових фондів та інших джерел, не заборонених законодавством. Органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції можуть фінансувати місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров`я, зокрема щодо оновлення матеріально-технічної бази, капітального ремонту, реконструкції, підвищення оплати праці працівників (програми "місцевих стимулів"), а також місцеві програми надання населенню медичних послуг, місцеві програми громадського здоров`я та інші програми в охороні здоров`я.
Відповідно до статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень місцевих органів влади у сфері охорони здоров`я належить управління закладами охорони здоров`я, організація їх фінансового забезпечення, забезпечення пільгових категорій населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення, забезпечення доступності та безоплатності медичного обслуговування населення, якщо такого роду медичну послугу не має можливості отримати за місцем проживання позивача, згідно статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать вирішення відповідно до законодавства питань про надання компенсацій і пільг громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Частина 7 статті 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» визначає, що заклад охорони здоров`я провадить свою діяльність на підставі статуту (положення), що затверджується власником закладу (уповноваженим ним органом).
Відповідно до пункту 1 розпорядження голови обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації від 04 листопада 2022 року №366 «Про Обласну комплексну програму соціальної підтримки Захисників та Захисниць на 2023-2025 роки» затверджено Обласну комплексну програму соціальної підтримки Захисників та Захисниць на 2023-2025 роки (далі - Програма). Додаток 2 до Програми передбачає Порядок відшкодування витрат на проведення лікування та зубопротезування Захисників та захисниць України, ветеранів війни добровольців, постраждалих учасників Революції Гідності, а також батьків, вдів та дітей Героїв Небесної Сотні (далі - Порядок).
Відповідно до пункту 9 Порядку головним розпорядником бюджетних коштів на пільгове зубопротезування є департамент соціальної політики Рівненської обласної державної адміністрації, надання послуг із зубопротезування здійснюють комунальні підприємства «Рівненська обласна стоматологічна поліклініка» та «Рівненський обласний госпіталь ветеранів війни» Рівненської обласної ради.
Стоматологічні послуги заклади охорони здоров`я надають відповідно до підписаного з Національною службою здоров`я України пакету за програмою медичних гарантій «Стоматологічна допомога дорослим та дітям». Національна служба здоров`я України здійснює фінансування медичних послуг, що надані закладами охорони здоров`я та внесені до електронних медичних записів через медичні інформаційні системи.
Комунальне підприємство «Рівненська обласна стоматологічна поліклініка» Рівненської обласної ради реалізує постанову Кабінету Міністрів України від 27.02.2024 № 212 «Деякі питання реалізації пілотного проєкту щодо зубопротезування окремих категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України» в частині надання медичних послуг щодо зубопротезування, які фінансує Національна служба здоров`я України.
Як встановлено судом, позивач не надав жодних документів, які підтверджують, що він відноситься до однієї з категорій громадян, що визначені в постанові Кабінету Міністрів України від 27.02.2024 № 212 «Деякі питання реалізації пілотного проєкту щодо зубопротезування окремих категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України».
Положення про департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації (далі - Положення), затверджене розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 09.03.2021 року №144, визначає повноваження Департаменту.
Відповідно до вказаного Положення Департамент формує та реалізує державну політику з охорони здоров`я материнства і дитинства, громадського здоров`я. ліквідації наслідків аварій катастроф,, пожеж стихійних лих та епідемій і забезпечення реалізації цього права, для громадян, від влади і суб`єктів господарювання.
До повноважень Департаменту, відповідно до Положення, не належить здійснення медичної практики, в тому числі не визначені повноваження щодо організації та фінансування зубопротезування громадян.
Враховуючи те, що Департамент не є розпорядником коштів бюджетних призначень, щорічно встановлюваних законом про Державний бюджет України на відповідний поточний рік, та не наділений повноваженнями впливати на розподіл державних субвенцій, позивач хибно вважає поведінку відповідача бездіяльністю у забезпеченні його пільговим зубопротезуванням за рахунок коштів державного бюджету.
В свою чергу, матеріали справи не містять доказів того, що відповідач обмежив позивача у реалізації ним права на пільгове зубопротезування, адже відповідач у своїй відповіді зазначив, що позивач може реалізувати своє право на безкоштовне зубопротезування за рахунок окремих програм місцевого бюджету територіальної громади за місцем проживання.
Отже, надавши оцінку аргументам позивача про неправомірність дій відповідача при наданні відповіді від 13.06.2023 №250/04-16/Г на заяву позивача від 07.04.2024, суд дійшов висновку про їх безпідставність, а тому у задоволенні вимог адміністративного позову слід відмовити повністю.
Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до положень ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За сукупністю наведених обставин суд дійшов висновку, що заявлений адміністративний позов є необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.
Оскільки у задоволенні адміністративного позову відмовлено, розподіл судових витрат відповідно до статті 139 КАС України не здійснюється.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 25 жовтня 2024 року
Учасники справи:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_3 )
Відповідач - Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації (вул. 16 липня, буд. 38,м. Рівне,Рівненська обл.,33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 44333711)
Суддя С.М. Дуляницька
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2024 |
Оприлюднено | 30.10.2024 |
Номер документу | 122609103 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
С.М. Дуляницька
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні