СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 жовтня 2024 року Справа № 480/1343/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Соп`яненко О.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/1343/24 за позовом Сільськогосподарського споживчого кооперативу "Ярославна" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області про визнання протиправним та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В:
Сільськогосподарський споживчий кооператив "Ярославна" звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою, і просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області про застосування адміністративно господарського штрафу №ПШ 025876 від 06.02.2024.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що оскаржуваною постановою до позивача застосовано штраф в сумі 17 000 грн. за те, що при перевезенні вантажу на момент перевірки у водія була відсутня паперова роздруківка даних роботи водія ОСОБА_1 з цифрового тахографа за період за 05.01.2024 до 11-15 год., 11.01.2024, а також бланк підтвердження діяльності водія за цей період, чим порушено ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". На думку позивача, постанова є протиправною, оскільки відповідно до наказу ССК "Ярославна" №78-в від 29.12.2023 "Про надання відпустки" водій ОСОБА_1 , в період з 01.01.2024 по 09.01.2024 перебував у відпустці без збереження заробітної плати вза згодою сторін на період дії воєнного стану.
Ухвалою суду від 22.02.2024 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.
Державна служба України з безпеки на транспорті з позовними вимогами не погодилась, у відзиві на позовну заяву зазначила, що 11.01.2024 відповідачем проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, а саме автомобіля DAF, державний номерний знак НОМЕР_1 , що належить ССК "Ярославна", під час якої виявлено порушення перевезення вантажів за відсутністю на момент перевірки документів визначених статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме водій не надав паперову роздруківку даних роботи водія ОСОБА_1 , з цифрового тахографа за період з 05.01.2024 до 11:15 год., 11.01.2024, яка передбачена п.3.3. наказ МТЗУ №385 від 24.06.2010, а також бланк підтвердження діяльності водія за цей період, чим порушено статтю 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". За результатами перевірки складено Акт № 034615 від 11.01.2024, на підставі якого відповідачем прийнято постанову № ПШ025876 від 06.02.2024 про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу.
Представником позивача надано відповідь на відзив в якому просить відхилити відзив відповідача, оскільки твердження відповідача є абсолютно необгрунтованим та не узгоджуються з нормами чинного законодавства та задовольнити позовні вимоги.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне.
11.01.2024 страшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) у Чернігівській області на автомобільній дорозі М-02 Кіпті - Глухів - Бачівськ (38 км) проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, а саме автомобіля марки DAF KELBERG, державний номерний знак НОМЕР_1 , який належить ССК "Ярославна", під керуванням водія ОСОБА_1 .
За результатами перевірки складений Акт № АР034615 від 11.01.2024, згідно з яким під час перевірки було виявлено порушення перевезення вантажів за відсутністю документів визначених статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме водій не надав паперову роздруківку даних роботи водія ОСОБА_1 , з цифрового тахографа за період з 05.01.2024 до 11-15 год., 11.01.2024, яка передбачена п.3.3. наказ МТЗУ №385 від 24.06.2010, а також бланк підтвердження діяльності водія за цей період, чим порушено статтю 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". (а.с.10)
На підставі акту перевірки відповідачем 06.02.2024 винесено постанову №ПШ025876 про застосування адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17 000 грн. за порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт". (а.с.9)
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
На виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-ІІІ (надалі - Закон №2344-ІІІ), який регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.
Відповідно до статті 1 Закону №2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;
вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями.
Статтею 34 Закону №2344-III визначені вимоги до автомобільного перевірника, з-поміж яких автомобільний перевізник повинен виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.
Згідно з частиною дванадцятою статті 6 Закону N 2344-ІІІ державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Статтею 48 Закону № 2344-ІІІ обумовлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Таким чином, положеннями спеціального закону покладено на перевізника обов`язок з забезпечення, а водія - пред`явлення для перевірки відповідних документів.
За приписами пункту 6.1 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340 вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тон повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 затверджено Інструкцію з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті (надалі - Інструкція №385), яка визначає порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів.
Згідно з п. 1.3 Інструкції №385, ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).
Відповідно до пункту 1.4 цієї Інструкції контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв
Згідно з п. 3.3 Інструкції № 385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
Аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн, які використовуються суб`єктами господарювання для внутрішніх перевезень вантажів обов`язково повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами, а водій транспортного засобу, обладнаного тахографом забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; повинен мати при собі роздруківку даних роботи тахографа.
Відповідно до п. 20 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 1567) виявлені під час рейдової перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
Таким чином, в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №034615 від 11.01.2024 посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Чернігівській області зазначено, що під час перевірки було виявлено порушення перевезення вантажів за відсутністю документів визначених статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме при перевезенні вантажу згідно з ТТН 20 від 10.01.2024 водій не надав паперову роздруківку даних роботи водія ОСОБА_2 , з цифрового тахографа за період з 05.01.2024 до 11-15 год., 11.01.2024, яка передбачена п.3.3. наказ МТЗУ №385 від 24.06.2010, а також бланк підтвердження діяльності водія за цей період, чим порушено статтю 48 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно з абз. 2 п. 27 Порядку № 1567 за наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
На виконання вказаної норми Закону №2344-III та Порядку № 1567 за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт начальником Відділу державного нагляду (контролю) в Сумській області прийнято постанову № ПШ025876 від 06.02.2024 про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000 грн.
Щодо посилання позивача на перебування водія ОСОБА_1 , у період з 01.01.2024 по 09.01.2024 у відпустці, суд зазначає наступне.
Пунктом 6.4. Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів затверджене наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 07.06.2010 № 340, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2010 за №811/18106, визначено, що Графік змінності водіїв, відомість обліку робочого часу та відпочинку водіїв зберігаються у Перевізника.
У разі тимчасової непрацездатності водія чи перебування його у відпустці, а також якщо водій не здійснював перевезення пасажирів чи/та вантажів, Перевізник може заповнювати бланк підтвердження діяльності (додаток 4).
Водії зберігають бланк підтвердження діяльності протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення.
Перевізники зберігають бланк підтвердження діяльності протягом 12 місяців.
Враховуючи зазначене, саме автомобільний перевізник несе відповідальність за належне дотримання водіями вимог Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті щодо використання тахографів.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що обґрунтування позивача про перебування водія у відпустці та надання останнім наказу №78-в від 29.12.2024 про відпустку водія не є підставою звільнення позивача (автомобільного перевізника) від відповідальності, оскільки водій який не експлуатував транспортний засіб у зв`язку з відпусткою мав надати інспектору бланк підтвердження діяльності в якому містилася б відповідна інформація.
Таким чином, у суду відсутні правові підстави для визнання протиправною та скасування постанови Відділу Державного нагляду (контролю) у Сумській області Державної служби України з безпеки на транспорті № ПШ025876 від 06.02.2024 про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000 грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Сільськогосподарського споживчого кооператива "Ярославна" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області про визнання протиправним та скасування постанови відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Соп`яненко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2024 |
Оприлюднено | 30.10.2024 |
Номер документу | 122609422 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.В. Соп'яненко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні