Постанова
від 22.10.2024 по справі 280/3238/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

22 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 280/3238/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),

суддів: Чепурнова Д.В., Коршуна А.О.,

розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14.08.2023 року в адміністративній справі №280/3238/23 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

19 травня 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду засобами поштового зв`язку надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району про визнання протиправним та скасування рішення, відповідно до якої позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення №5 від 10.03.2023 Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району про скасування довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 № 2327-5001570446 від 12.05.2022;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району поновити ОСОБА_1 на обліку як внутрішньо переміщену особу з моменту незаконного зняття з обліку з 10.03.2023.

Позовну заяву мотивовано тим, що позивач станом на 24.02.2023 мешкала за адресою: АДРЕСА_1 , за місцем своєї реєстрації. Будинок належить її матері. На початку травня 2022 року позивачка була вимушена переїхати до Запоріжжя, оскільки Кам`янське систематично обстрілювалося росіянами. В Запоріжжі позивачка мешкає за адресою: АДРЕСА_2 . 12 травня 2022 року позивачка набула статусу внутрішньо переміщеної особи. Рішенням від 10.03.2023 № 5 відповідач позбавив позивача статусу ВПО, скасувавши дію довідки про взяття на облік ВПО ОСОБА_1 №2337-5001570446 від 12.05.2022. Тим самим, відповідач грубо порушив мої права, що змушує мене звернутися до суду. Підставою для скасування довідки стало надання позивачем неправдивої інформацію про те, що вона проживала в Кам`янському, хоча фактично проживала в Запоріжжі. Позивача вважає, що відповідачем порушено її права у зв`язку із чим звернувся до суду з цим позовом. Позивач просить суд позовні вимоги задовольнити.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 14.08.2023 року в адміністративній справі №280/3238/23 позов задоволено: визнано протиправним та скасовано рішення Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району № 5 від 10.03.2023 про скасування довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 № 2327-5001570446 від 12.05.2022 та зобов`язано Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району поновити ОСОБА_1 на обліку як внутрішньо переміщену особу з моменту незаконного зняття з обліку з 10.03.2023.

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України апеляційний розгляд справи здійснений в порядку письмового провадження.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, перевірив матеріали справи, і дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлені такі обставини.

Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є громадянкою України про що свідчить копія паспорту громадянина України серії НОМЕР_1 , виданим Василівським РВ УМВС України в Запорізькій області 16.01.2001. Зареєстроване місце проживання ОСОБА_1 згідно даних паспорту громадянина України - АДРЕСА_1 .

12 травня 2022 року ОСОБА_1 взято на облік як внутрішньо переміщену особу та видано довіку за № 2327-5001570446 за адресою: АДРЕСА_2 .

Рішенням Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району від 10.03.2023 № 5 «Про скасування дії довідки» скасовано дію довідки про взяття на облік ВПО ОСОБА_1 № 2327-5001570446 від 12.05.2022. Рішення обґрунтоване тим, що 20.02.2023 до управління надійшло колективне звернення батьків учнів 8-Б класу стосовно вчительки біології, яка отримала статус ВПО, але весь час мешкала за адресою: АДРЕСА_2 та працювала в Запорізькій спеціалізованій школі з поглибленим вивченням іноземної мови №7. Реагуючи на це звернення до адміністрації школи було направлено запит, з якого моменту в цьому закладі працює позивач. У відповіді на запит управління директор ЗСШ №7 повідомив, що ОСОБА_1 працює в закладі освіти з 01.09.1999. З моменту працевлаштування і до цього часу ОСОБА_1 зі своєю сім`єю проживала за адресою: АДРЕСА_2 , про зміну місця проживання адміністрацію закладу не повідомляли. Тим самим ОСОБА_1 надала недостовірні дані місця свого проживання на момент виникнення обставин, які змусили залишити або покинути своє місце проживання.

Спірним при апеляційному перегляд є наявність правових підстав для скасування рішення Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району від 10.03.2023 № 5 «Про скасування дії довідки» та зобов`язання поновити ОСОБА_1 на обліку як внутрішньо переміщену особу з моменту незаконного зняття з обліку з 10.03.2023.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Згідно ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII (далі Закон № 1706) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону (ч. 1 ст. 4 Закону № 1706).

Внутрішньо переміщені особи користуються тими ж правами і свободами відповідно до Конституції, законів та міжнародних договорів України, як і інші громадяни України, що постійно проживають в Україні. Забороняється їх дискримінація при здійсненні ними будь-яких прав і свобод на підставі, що вони є внутрішньо переміщеними особами (ст. 14 Закону № 1706).

Згідно п. 7-1 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженому постановою КМУ № 509 від 01.10.2014 року, рішення про скасування дії довідки відповідно до статті 12 Закону приймається керівником уповноваженого органу за місцем проживання особи та надається їй протягом трьох днів з дати прийняття такого рішення або надсилається на адресу місця проживання, зазначену в довідці. Уповноважений орган на підставі прийнятого рішення невідкладно вносить до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб запис про скасування дії довідки.

Відповідно до першої статті 12 Закону №1706-VII, підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа:

1) подала заяву про відмову від довідки;

2) скоїла кримінальне правопорушення: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; вчинення кримінального правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку або військового кримінального правопорушення;

3) повернулася до покинутого місця постійного проживання;

4) виїхала на постійне місце проживання за кордон;

5) подала завідомо недостовірні відомості.

Рішення про скасування дії довідки приймається керівником структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання особи та надається внутрішньо переміщеній особі протягом трьох днів з дня прийняття такого рішення (абз. 7 частини першої статті 12 Закону N 1706-VII).

Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 (далі - Порядок № 509).

Пунктом 3 Порядку № 509 визначено, взяття на облік заявника у разі зміни фактичного місця проживання/перебування здійснюється відповідно до пунктів 9 і 9-1 цього Порядку.

Відповідно до п. 9 Порядку №509 у разі зміни фактичного місця проживання/перебування заявник або особа, зазначена в абзацах сьомому - десятому пункту 2 цього Порядку, звертається за видачею довідки до уповноваженого органу за місцем фактичного проживання/перебування, а раніше видана йому довідка вилучається, про що вносяться відповідні зміни до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Взяття на облік заявника у разі зміни фактичного місця проживання/перебування здійснюється без додаткового подання заяви про взяття на облік і документів, зазначених в пунктах 3 і 4 цього Порядку.

Отримання уповноваженим органом документів та/або інформації, що необхідні для взяття заявника на облік за новим фактичним місцем проживання/перебування, здійснюється без участі заявника шляхом доступу уповноваженого органу до відповідних інформаційно-комунікаційних систем або в автоматичному режимі шляхом електронної інформаційної взаємодії інформаційно-комунікаційних систем через систему електронної взаємодії таких систем.

У разі коли документи та/або інформація, що необхідні для взяття заявника на облік за новим фактичним місцем проживання/перебування, не містяться в інформаційно-комунікаційних системах, такі документи та/або інформація отримуються уповноваженим органом без участі заявника шляхом здійснення інформаційного запиту.

Пунктом 7-1 Порядку № 509 визначено, що у разі наявності підстав, передбачених статтею 12 Закону, МВС, Національна поліція, ДМС, СБУ, Адміністрація Держприкордонслужби, Мінфін подають уповноваженому органу відповідну інформацію для прийняття рішення щодо зняття з обліку внутрішньо переміщених осіб.

Зі змісту рішення відповідача №5 від 10.03.2023року судом встановлено, що довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 12.05.2022 року №2327-5001570446скасовано на підставі п. 5 ст. 12 Закону №1706-VII. Відповідач вказує на встановлення певних обставин, а саме те, що позивач тривалий час мешкає у м. Запоріжжя, про що свідчить колективне звернення батьків учнів 8-Б класу та лист директора ЗСШ №7 ЗСШ №7 від 06.03.2023 № 01-22/55, а отже після 24.02.2022 фактичного переміщення позивача з території де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, не відбулось.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 06.05.2022 №85), затверджено Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 03.05.2022, відповідно до якого - Василівську міську територіальну громаду (с. Кам`янське) Запорізької області включено до зазначеного переліку.

Встановлено, що факт реєстрації позивача на території проведення бойових дій підтверджено паспортними даними позивача де зазначено місце реєстрації позивача - Запорізька область, с. Кам`янське, вул. Ювілейна, 11 (а.с.23).

Також колегія суддів погоджується з висновком суду першої інтанції, що відповідач не надав доказів сприяння позивачу, як внутрішньо переміщеній особі, у реалізації її прав, позаяк відповідач не продемонстрував і не підтвердив доказами вжитих заходів для забезпечення найкращих інтресів позивача, зокрема, не запропонував позивачу надати пояснення щодо місця її проживання та докази на підтвердження останнього до прийняття оскаржуваного рішення.

Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновоком суду першої інстанції, що висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Відповідно до ч.ч. 1,2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ст. 75 КАС України).

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (ч. 1 ст. 73 КАС України).

На підставі встановлених обставин справи та наведених нормативно-правових норм, які регулюють спірні відносини, суд апеляційної інстанції вирішив, що суд першої інстанції правильно вирішив справу, підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись ст. ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14.08.2023 року в адміністративній справі №280/3238/23 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий - суддяС.В. Сафронова

суддяД.В. Чепурнов

суддяА.О. Коршун

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2024
Оприлюднено30.10.2024
Номер документу122610483
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —280/3238/23

Постанова від 22.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 20.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 22.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Рішення від 14.08.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 31.05.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні