ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"29" жовтня 2024 р. м. Київ Справа № 372/1073/20
Господарський суд Київської області у складі судді Сокуренко Л.В., розглянувши
Клопотання судового експерта Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України № 9945/24-71 від 11.10.2024 про надання відомостей і матеріалів необхідних для проведення дослідження та лист заступника директора Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України № 21434/17351-4-24/41 від 14.10.2024 про погодження строків
За позовом керівника прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Козинської селищної ради
до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп»
За участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , Товариство з обмеженою відповідальністю «Затишне»
про визнання незаконним та скасування розпоряджень в частині, витребування майна з чужого незаконного володіння
Без виклику учасників справи;
ВСТАНОВИВ:
На розгляді Обухівського районного суду Київської області перебувала справа № 372/1073/20 за позовом керівника прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про визнання незаконним та скасування розпоряджень в частині, витребування майна з чужого незаконного володіння.
Позов мотивований тим, що Обухівська райдержадміністрація, видавши розпорядження в частині передачі у власність земельних ділянок ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 по 2 га для ведення особистого селянського господарства, порушила положення статті 59 Земельного кодексу України та статті 88 Водного кодексу України, а також статей 3, 21, 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та розпорядилася земельними ділянками, які віднесені до земель водного фонду, поза межами наданих їй повноважень.
Вказані земельні ділянки в подальшому ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 були відчужені на користь ОСОБА_7 , яка звернулась до Обухівської райдержадміністрації із заявою про зміну цільового призначення об`єднаної земельної ділянки із кадастровим номером 3223155400:03:031:0319 площею 8 га із «ведення особистого селянського господарства» на «ведення садівництва». Обухівська райдержадміністрація своїм розпорядженням № 588 від 13.05.2009 року вказану заяву задовольнила та змінила цільове призначення земельних ділянок на індивідуальне садівництво, у зв`язку з чим ОСОБА_7 отримала державний акт на право власності на землю із вищевказаним цільовим призначенням.
В подальшому, зазначена земельна ділянка в порядку спадкування перейшла до відповідача у справі ОСОБА_5 , який подарував її своєму батькові ОСОБА_6 .. Останній вніс вказану земельну ділянку до статутного фонду ТОВ «Амалфі Девелопмент Груп».
Прокурор зазначив, що вказані земельні ділянки розташовані за межами населеного пункту в межах прибережної захисної смуги Канівського водосховища, тобто належать до земель водного фонду України, тому Обухівська райдержадміністрація не мала права ними розпоряджатись, що свідчить про відсутність в неї відповідних повноважень на розпорядження земельними ділянками водного фонду. Оскільки спірні земельні ділянки знаходяться в межах прибережної захисної смуги річки Дніпро та відносяться до земель водного фонду, тому зміна цільового призначенні зазначеної земельної ділянки із «ведення особистого селянського господарства» на «ведення садівництва» суперечить положенням статей 88, 89 Водного кодексу України та статей 60, 61 Земельного кодексу України.
Прокурор, з урахування заяви про зміну предмета позову, просив:
- усунути перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області шляхом визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської райдержадміністрації № 36 від 16 січня 2009 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 7-ми громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» в частині передачі у приватну власність земельних ділянок ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради;
- усунути перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах Козинської селищної ради шляхом визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської райдержадміністрації № 588 від 13 травня 2009 року «Про затвердження технічної документації щодо зміни цільового використання земельних ділянок ОСОБА_7 з «ведення особистого селянського господарства» на «ведення садівництва» в межах Козинської селищної ради»;
- усунути перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах Козинської селищної ради шляхом її повернення на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ТОВ «Амалфі Девелопмент Груп».
Рішенням Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 у справі № 372/1073/20, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного суду від 15.02.2023, позов прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації задоволено.
Усунуто перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах Козинської селищної ради шляхом визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської райдержадміністрації від 16 січня 2009 року № 36 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 7-ми громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» в частині передачі у приватну власність земельних ділянок ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради.
Усунуто перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах Козинської селищної ради шляхом визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської райдержадміністрації Київської області від 13 травня 2009 року № 588 «Про затвердження технічної документації щодо зміни цільового використання земельних ділянок громадянки ОСОБА_7 з «ведення особистого селянського господарства» на «ведення індивідуального садівництва» в межах Козинської селищної ради».
Усунуто перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах Козинської селищної ради шляхом її повернення на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ТОВ «Амалфі Девелопмент Груп» (код ЄДРПОУ 39755924).
Стягнуто з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» на користь Київської обласної прокуратури судові витрати у розмірі 1 477,14 грн з кожного, а всього 7 385,72 грн.
Не погоджуючись із прийнятою постановою Київського апеляційного суду від 15.02.2023 на рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 у справі № 372/1073/20, у березні 2023 року ОСОБА_2 подала касаційну скаргу, в якій просила скасувати рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 та постанову Київського апеляційного суду від 15.02.2023, провадження у справі закрити.
Також, не погоджуючись із прийнятою постановою Київського апеляційного суду від 15.02.2023 на рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 у справі № 372/1073/20, у березні 2023 року ТОВ «Амалфі Девелопмент Груп» подало касаційну скаргу, в якій просило скасувати рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 та постанову Київського апеляційного суду від 15.02.2023, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог в частині усунення перешкод у здійсненні Київською облдержадміністрацією права користування та розпорядження спірною земельною ділянкою шляхом визнання незаконними та скасування розпоряджень Обухівської райдержадміністрації № 36 від 16.01.2009 року та № 588 від 13.05.2009 року відмовити, в частині позовних вимог про усунення перешкод у здійсненні Київською облдержадміністрацією права користування та розпорядження спірною земельною ділянкою шляхом її повернення на користь держави в особі Київської облдержадміністрації з незаконного володіння ТОВ «Амалфі Девелопмент Груп» закрити.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 16.08.2023 у справі № 372/1073/20 касаційну скаргу ОСОБА_2 задоволено частково; касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» задоволено.
Рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 та постанову Київського апеляційного суду від 15.02.2023 в частині позовної вимоги прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської районної державної адміністрації Київської області № 36 від 16.01.2009 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 7-ми громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» в частині передачі у власність ОСОБА_2 земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, стягнення судового збору з ОСОБА_2 скасовано.
У задоволенні позовної вимоги прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської районної державної адміністрації Київської області № 36 від 16.01.2009 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 7-ми громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» в частині передачі у власність ОСОБА_2 земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області відмовлено.
Рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 та постанову Київського апеляційного суду від 15.02.2023 в частині позовної вимоги прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою та стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» судового збору на користь Київської обласної прокуратури скасовано.
Провадження у справі № 372/1073/20 в частині позовної вимоги прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою закрито.
Повідомлено керівника Київської обласної прокуратури, що розгляд цієї справи в частині позовної вимоги прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою віднесений до юрисдикції господарського суду.
Рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 та постанову Київського апеляційного суду від 15.02.2023 в частині позовних вимог прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання незаконними та скасування розпоряджень Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 16.01.2009 № 36 в частині передачі у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 7 земельних ділянок площею по 2 га кожна для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області та від 13.05.2009 № 588 «Про затвердження технічної документації щодо зміни цільового використання земельних ділянок» ОСОБА_7 з «ведення особистого селянського господарства» на «ведення садівництва» в межах Козинської селищної ради, стягнення судового збору з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 залишено без змін.
Поновлено дію рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 в частині позовних вимог прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання незаконними та скасування розпоряджень Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 16.01.2009 № 36 в частині передачі у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 земельних ділянок площею по 2 га кожна для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області та від 13.05.2009 № 588 «Про затвердження технічної документації щодо зміни цільового використання земельних ділянок» ОСОБА_7 з «ведення особистого селянського господарства» на «ведення садівництва» в межах Козинської селищної ради та стягнення судового збору з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4
28.08.2023 заступник керівника Київської обласної прокуратури звернувся до Верховного Суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.
Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду ухвалою від 06.09.2023 заяву заступника керівника Київської обласної прокуратури про направлення справи за встановленою юрисдикцією задовольнив; справу № 372/1073/20 в частині позовних вимог прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою, передав для продовження розгляду до Господарського суду Київської області.
20.09.2023 матеріали справи № 372/1073/20 надійшли до Господарського суду Київської області.
Згідно автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.09.2023, справу № 372/1073/20 передано на розгляд судді Л.В. Сокуренко.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 27.09.2023 прийнято справу № 372/1073/20 до розгляду; постановлено розгляд справи № 372/1073/20 в частині позовних вимог прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою здійснювати за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження; підготовче засідання у справі призначено на 12.10.2023.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 18.04.2024 постановлено перейти зі стадії розгляду справи по суті до стадії підготовчого провадження у справі № 372/1073/20. Клопотання ТОВ «Амалфі Девелопмент Груп» за вх. № суду 3994/24 від 15.04.2024 про повернення розгляду справи до стадії підготовчого провадження та призначення судової земельно-технічної експертизи задоволено частково.
Призначено судову земельно-технічну експертизу по справі № 372/1073/20, проведення якої доручено Київському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України. На вирішення експерту поставлено наступні питання:
4.1. Чи знаходиться земельна ділянка площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319 в адміністративних межах смт Козин Обухівського району Київської області?
4.2. Чи відносилась земельна ділянка площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах смт Козин Обухівського району Київської області до земель водного фонду станом на дату її формування?
4.3 Чи відноситься земельна ділянка площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах смт Козин Обухівського району Київської області до земель водного фонду станом на теперішній час?
Провадження у справі № 372/1073/20 зупинено до завершення судової земельно-технічної експертизи.
Матеріали справи № 372/1073/20 надіслано до Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України.
17.10.2024 до суду від Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України надійшло клопотання судового експерта № 9945/24-71 від 11.10.2024 про надання відомостей і матеріалів необхідних для проведення дослідження.
У поданому клопотанні судовий експерт просив суд надати:
a) координати поворотних точок (кутів) меж селища Козин, які, згідно з листом Козинської селищної ради від 16.01.2018 № 56 (том 1, а.с. 75), визначені проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин, затвердженим рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 № 206.16.XXXIII, геодезичної системи координат 1963 року (SC63), в повному обсязі із семизначних цифр до коми, в електронному вигляді (файли формату .in4, .xml, або .doc, .docx, xlsx);
б) у разі неможливості надання координат поворотних точок (кутів) меж селища Козин, які визначені проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин, затвердженим рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 № 206.16.XXXIII, надати графічні матеріали вказаного проекту, в електронному вигляді (файли форматів .dmf, .dwg тощо) aбo в електронному сканованому вигляді (файли формату .pdf, .jpg, .png, .tif, .wmf тощo), з інформацією про систему координат, яка була використана при складанні цих графічних матеріалів. Якщо вказані графічні матеріали будуть надані в електронному сканованому вигляді надати їх необхідно у відповідному масштабі з умовними позначеннями, читабельним текстом, максимально високою роздільною здатністю зображення;
в) координати поворотних точок (кутів) меж земельної ділянки з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, які визначені при розроблені документації із землеустрою, за якою сформована вказана земельна ділянка, геодезичної системи координат 1963 року (SC63), в повному обсязі із семизначних цифр до коми, в електронному вигляді (файли формату .in4, .xml, або .doc, .docx, xlsx);
г) оригінал або належним чином оформлену (згідно з вимогами Національного стандарту України «Державна уніфікована система документації. Вимоги до оформлення документів. ДСТУ 4163:2020», затвердженого наказом Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 01.07.2020 № 144, та Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 № 1000/5, а саме з читабельним текстом, прошиту, пронумеровану, завірену печаткою розробника або державного органу, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин), копію документації із землеустрою за якою сформована земельна ділянка з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319;
ґ) актуальний витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, за формою затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (додатки 47, 47-1 до Порядку ведення Державного земельного кадастру);
д) дозвіл на використання відомостей (інформації) із загальнодоступних ресурсів.
Разом із клопотанням до Господарського суду Київської області надійшли матеріали справи № 372/1073/20 для розгляду клопотання експерта в судовому засіданні.
22.10.2024 до суду від Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України надійшов лист заступника директора № 21434/17351-4-24/41 від 14.10.2024 про погодження строків, в якому просить погодити строк проведення експертизи понад 90 календарних днів у зв`язку із завантаженістю фахівців КНДІСЕ із земельно-технічних напрямків.
Відповідно до ст. 230 Господарського процесуального кодексу України, провадження у справі поновлюється за клопотанням учасників справи або за ініціативою суду не пізніше десяти днів з дня отримання судом повідомлення про усунення обставин, що викликали його зупинення. Про поновлення провадження у справі суд постановляє ухвалу.
Враховуючи висновок необхідність розгляду поданого клопотання та листа заступника директора, справа № 372/1073/20 підлягає поновленню.
Дослідивши клопотання судового експерта № 9945/24-71 від 11.10.2024 про надання відомостей і матеріалів необхідних для проведення дослідження, суд вважає його мотивованим та таким, що підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 69 Господарського процесуального кодексу України, експерт має право: ознайомлюватися з матеріалами справи; заявляти клопотання про надання йому додаткових матеріалів і зразків, якщо експертиза призначена судом; викладати у висновку експертизи виявлені в ході її проведення факти, які мають значення для справи і з приводу яких йому не були поставлені питання; бути присутнім під час вчинення процесуальних дій, що стосуються предмета і об`єктів дослідження; для цілей проведення експертизи заявляти клопотання про опитування учасників справи та свідків; користуватися іншими правами, що надані Законом України «Про судову експертизу».
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону України «Про судову експертизу», незалежно від виду судочинства судовий експерт має право: подавати клопотання про надання додаткових матеріалів, якщо експертиза призначена судом або органом досудового розслідування або ознайомлюватися з матеріалами справи, що стосуються предмета судової експертизи.
Статтею 102 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що матеріали, необхідні для проведення експертизи, експерту надає суд, якщо експертиза призначена судом, або учасник справи, якщо експертиза проводиться за його замовленням. При призначенні експертизи суд з урахуванням думки учасників справи визначає, які саме матеріали необхідні для проведення експертизи. Суд може також заслухати призначених судом експертів з цього питання. Копії матеріалів, що надаються експерту, можуть залишатися у матеріалах справи.
Експерт не має права з власної ініціативи збирати матеріали для проведення експертизи, розголошувати відомості, що стали йому відомі у зв`язку з проведенням експертизи, або повідомляти будь-кому, крім суду та учасника справи, на замовлення якого проводилася експертиза, про її результати. Призначений судом експерт не має права спілкуватися з учасниками судового процесу поза межами судового засідання.
При визначенні матеріалів, що надаються експерту чи експертній установі, суд у необхідних випадках вирішує питання про витребування відповідних матеріалів за правилами, передбаченими цим Кодексом для витребування доказів.
У разі ухилення учасника справи від подання суду на його вимогу необхідних для проведення експертизи матеріалів, документів або від іншої участі в експертизі, що перешкоджає її проведенню, суд залежно від того, яка особа ухиляється, а також яке ця експертиза має значення, може визнати встановленою обставину, для з`ясування якої експертиза була призначена, або відмовити у її визнанні.
За приписами ч. 1 ст. 81 Господарського процесуального кодексу України, учасник справи у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування доказів судом.
Частинами 2, 3 ст. 81 Господарського процесуального кодексу України, передбачено, що у клопотанні повинно бути зазначено: 1) який доказ витребовується; 2) обставини, які може підтвердити цей доказ, або аргументи, які він може спростувати; 3) підстави, з яких випливає, що цей доказ має відповідна особа; 4) заходи, яких особа, яка подає клопотання, вжила для отримання цього доказу самостійно, докази вжиття таких заходів та (або) причини неможливості самостійного отримання цього доказу; 5) причини неможливості отримати цей доказ самостійно особою, яка подає клопотання. У разі задоволення клопотання суд своєю ухвалою витребовує відповідні докази.
Судом також враховано, що ч. 4 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, унормовано, що суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
Слід зауважити, що у Рекомендаціях R (84) 5 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам стосовно принципів цивільного судочинства, що направлені на удосконалення судової системи, наголошується на тому, що суд повинен, принаймні в ході попереднього засідання, а якщо можливо, і протягом всього розгляду, відігравати активну роль у забезпеченні швидкого судового розгляду, поважаючи при цьому права сторін, в тому числі і їх право на неупередженість.
Виходячи з предмету та підстав позовних вимог, з огляду на обставини, що входять до предмету доказування по справі та наявних у матеріалах справи доказів, суд вважає за необхідне витребувати у Козинської селищної ради та Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» документи та матеріали, які судовий експерт просить суд надати.
Крім того відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України «Про Державний земельний кадастр», внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону. Забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.
Відповідно до частин 1, 3 ст. 38 Закону України «Про Державний земельний кадастр», відомості Державного земельного кадастру є відкритими та загальнодоступними, крім випадків, передбачених цим Законом, та надаються у формі: витягів з Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території); викопіювань з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану); копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру.
Для отримання відомостей Державного земельного кадастру в паперовій формі заявник або уповноважена ним особа подає Державному кадастровому реєстратору, адміністратору центру надання адміністративних послуг або уповноваженій посадовій особі виконавчого органу місцевого самоврядування (якщо надання таких відомостей здійснюється таким центром або виконавчим органом органу місцевого самоврядування): заяву за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; документ про оплату послуг за отримання відомостей Державного земельного кадастру, крім випадків, визначених цим Законом; документ, що підтверджує повноваження діяти від імені заявника (у разі подання заяви уповноваженою особою заявника).
У разі подання заяви органом державної влади, органом місцевого самоврядування в заяві зазначаються підстави надання відповідних відомостей з посиланням на норму закону, що передбачає право відповідного органу запитувати такі відомості, а також реквізити справи, у зв`язку з якою виникла потреба в отриманні відомостей.
Заява з доданими до неї документами подається заявником або уповноваженою ним особою особисто, надсилається поштою рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення або подається через Єдиний державний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. У разі подання заяви з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, оплата послуг за надання відомостей з Державного земельного кадастру здійснюється із застосуванням електронних платіжних засобів відповідно до Закону України «Про платіжні послуги».
Державний кадастровий реєстратор або інша особа, яка відповідно до абзацу першого цієї частини надає відомості з Державного земельного кадастру, протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви (у разі подання заяви про надання витягу з Державного земельного кадастру - у день надходження заяви) надає заявнику документ, передбачений частиною першою цієї статті, або мотивовану відмову в наданні такого документа.
Надання відомостей з Державного земельного кадастру або мотивованої відмови в наданні таких відомостей за бажанням заявника здійснюється Державним кадастровим реєстратором, адміністратором центру надання адміністративних послуг, уповноваженою посадовою особою виконавчого органу місцевого самоврядування особисто заявнику або шляхом направлення зазначеними особами поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення чи у формі електронного документа засобами телекомунікаційного зв`язку.
Відмова в наданні відомостей з Державного земельного кадастру надається в разі, якщо: у Державному земельному кадастрі відсутні запитувані відомості; із заявою звернулася неналежна особа; документи подані не в повному обсязі та/або не відповідають вимогам, встановленим цим Законом.
Отримання засвідчений копій документів з Державного земельного кадастру та витягів з них здійснюється в порядку, визначеному ч. 3 ст. ст. 38 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
Положеннями ст. 32, 33 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що Державний фонд документації із землеустрою та оцінки земель формується на основі збирання, обробки, обліку матеріалів, отриманих у результаті здійснення землеустрою та оцінки земель. Державний фонд документації із землеустрою та оцінки земель ведеться в електронній формі.
Сертифіковані інженери-землевпорядники, які відповідають за якість робіт із землеустрою, зобов`язані безоплатно передавати документацію із землеустрою та оцінки земель до Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель в електронному вигляді у місячний строк після її затвердження. Порядок передачі такої документації визначається Положенням про Державний фонд документації із землеустрою та оцінки земель.
Доступ до документів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель надається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, усім зацікавленим юридичним та фізичним особам у порядку, визначеному Законом України «Про доступ до публічної інформації».
Відповідно до п. 6 Положення про Державний фонд документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженого постановою КМУ № 1553 від 17.11.2004, місцевий фонд створюється, формується і ведеться територіальними органами Держгеокадастру, що провадять свою діяльність на районному (міському) рівні. Місцевий фонд призначений для обліку та зберігання документації із землеустрою та оцінки земель, проведеного на місцевому рівні.
За змістом п. 3 Положення про Головне управління Держгеокадастру у м. Києві та Київської області, завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території м. Києва та Київської області.
Згідно з підп. 11 пункту 4 Положення, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань: здійснює ведення Державного земельного кадастру, інформаційну взаємодію Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленому порядку.
Відповідно до п. 5 Положення, Головне управління з метою організації своєї діяльності, серед іншого, забезпечує доступ до публічної інформації, що перебуває у його володінні; організовує ведення діловодства та архівне зберігання документів.
Крім того, відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, в графі «відомості про сертифікованого інженера-землевпорядника (відповідальна особа)» та в графі «відомості про сертифікованого інженера-землевпорядника (безпосередній виконавець)» вказано про ПІБ інженера землевпорядника ОСОБА_8 , місце роботи інженера землевпорядника: ТОВ «Інститут геоінформаційних технологій».
З урахуванням зазначеного вище, виходячи з предмету та підстав позовних вимог, з огляду на обставини, що входять до предмету доказування по справі та доказів, наявних у матеріалах справи доказів, суд вважає за необхідне витребувати у Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області та ТОВ «Інститут геоінформаційних технологій» документи та матеріали, які судовий експерт просить суд надати.
Також враховуючи те, що прокурор у позовній заяві стверджує про розташування спірної земельної ділянки кадастровим номером 3223155400:03:031:0319 в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області та віднесення останньої до земель водного фонду, суд вважає за необхідне витребувати зазначені у клопотанні експерта документи та матеріали у Басейнового управління водних ресурсів середнього Дніпра.
Щодо клопотання судового експерта в частині надання дозволу на використання відомостей (інформації) із загальнодоступних ресурсів, суд з урахуванням питань, поставлених перед судовим експертом ухвалою суду від 18.04.2024 по справі № 372/1073/20, дійшов висновку про можливість надання судовому експерту дозволу на використання відомостей (інформації) із загальнодоступних ресурсів під час експертного дослідження.
Стосовно листа заступника директора КНДІСЕ про погодження строку проведення експертизи понад 90 календарних днів у зв`язку із завантаженням фахівців експертної установи, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 1.13 розділу 1 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, Строк проведення експертизи встановлюється керівником експертної установи (або заступником керівника чи керівником структурного підрозділу) і не повинен перевищувати 90 календарних днів.
У разі значного завантаження експерта (за наявності у нього на виконанні одночасно понад десять експертиз, у тому числі комісійних та комплексних) більший розумний строк установлюється за письмовою домовленістю з органом (особою), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), після попереднього вивчення експертом наданих матеріалів. Час попереднього вивчення матеріалів не повинен перевищувати п`ятнадцяти робочих днів. У разі відмови органу (особи), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), у погодженні запропонованого розумного строку проведення експертизи матеріали справи повертаються з пропозицією призначити експертизу іншим суб`єктам судово-експертної діяльності, визначеним у статті 7 Закону України «Про судову експертизу». Якщо протягом 30 календарних днів з дня направлення листа щодо погодження більшого строку проведення експертизи відповіді від органу (особи), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), не отримано, запропонований строк вважається погодженим.
Строк проведення експертизи починається з робочого дня, наступного за днем надходження матеріалів до експертної установи, і закінчується у день складання висновку експерта (повідомлення про неможливість надання висновку). Якщо закінчення встановленого строку проведення експертизи припадає на неробочий день, днем закінчення строку вважається наступний за ним робочий день. У строк проведення експертизи не включається строк виконання клопотань експерта, усунення недоліків, допущених органом (особою), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта).
Враховуючи викладене вище, зважаючи на лист заступника директора Київського науково-дослідного інституту судових експертиз про погодження терміну виконання призначеної експертизи понад 90 днів, приймаючи до уваги, що для вирішення справи необхідні спеціальні знання та обсяг поставлених перед експертом питань, суд вважає за необхідне погодити проведення судової земельно-технічної експертизи у справі № 372/1073/20 у строк понад 90 календарних днів.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 228 Господарського процесуального кодексу України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадку призначення судом експертизи.
Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 229 Господарського процесуального кодексу України провадження у справі зупиняється на час проведення експертизи.
За таких обставин, враховуючи те, що проведення судової земельно-технічної експертизи за характером досліджень має відбуватись поза межами суду (в експертній установі), провадження у справі № 372/1073/20 підлягає зупиненню.
Керуючись ст. 69, 81, 74, 99, 100, 102, 228, 234-235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Поновити провадження у справі № 372/1073/20.
2. Клопотання судового експерта Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України № 9945/24-71 від 11.10.2024 про надання відомостей і матеріалів необхідних для проведення дослідження задовольнити.
3. Зобов`язати Козинську селищну раду, Головне управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області та Басейнове управління водних ресурсів середнього Дніпра надати суду належним чином завірені копії наступних документів:
- координати поворотних точок (кутів) меж селища Козин, які, згідно з листом Козинської селищної ради від 16.01.2018 № 56 (том 1, а.с. 75), визначені проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин, затвердженим рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 № 206.16.XXXIII, геодезичної системи координат 1963 року (SC63), в повному обсязі із семизначних цифр до коми, в електронному вигляді (файли формату .in4, .xml, або .doc, .docx, xlsx);
- у разі неможливості надання координат поворотних точок (кутів) меж селища Козин, які визначені проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин, затвердженим рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 № 206.16.XXXIII, надати графічні матеріали вказаного проекту, в електронному вигляді (файли форматів .dmf, .dwg тощо) aбo в електронному сканованому вигляді (файли формату .pdf, .jpg, .png, .tif, .wmf тощo), з інформацією про систему координат, яка була використана при складанні цих графічних матеріалів. Якщо вказані графічні матеріали будуть надані в електронному сканованому вигляді надати їх необхідно у відповідному масштабі з умовними позначеннями, читабельним текстом, максимально високою роздільною здатністю зображення;
У разі відсутності запитуваних документів, повідомити про це суд та зазначити про органи, установи, організації, в яких може міститись запитувана інформація.
4. Зобов`язати Козинську селищну раду, Головне управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області, Товариство з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп», Товариство з обмеженою відповідальністю «Інститут геоінформаційних технологій» та Басейнове управління водних ресурсів середнього Дніпра надати суду належним чином завірені копії наступних документів:
- координати поворотних точок (кутів) меж земельної ділянки з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, які визначені при розроблені документації із землеустрою, за якою сформована вказана земельна ділянка, геодезичної системи координат 1963 року (SC63), в повному обсязі із семизначних цифр до коми, в електронному вигляді (файли формату .in4, .xml, або .doc, .docx, xlsx);
У разі відсутності запитуваних документів, повідомити про це суд та зазначити про органи, установи, організації, в яких може міститись запитувана інформація.
5. Зобов`язати Козинську селищну раду, Головне управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області, Товариство з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» та Товариство з обмеженою відповідальністю «Інститут геоінформаційних технологій» надати суду належним чином завірені копії наступних документів:
- оригінал або належним чином оформлену (згідно з вимогами Національного стандарту України «Державна уніфікована система документації. Вимоги до оформлення документів. ДСТУ 4163:2020», затвердженого наказом Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 01.07.2020 № 144, та Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 № 1000/5, а саме з читабельним текстом, прошиту, пронумеровану, завірену печаткою розробника або державного органу, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин), копію документації із землеустрою за якою сформована земельна ділянка з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319;
У разі відсутності запитуваних документів, повідомити про це суд та зазначити про органи, установи, організації, в яких може міститись запитувана інформація.
6. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області надати суду належним чином завірену копію актуального витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, за формою затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (додатки 47, 47-1 до Порядку ведення Державного земельного кадастру).
7. Зобов`язати Козинську селищну раду, ТОВ «Амалфі Девелопмент Груп», Головне управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області, ТОВ «Інститут геоінформаційних технологій» та Басейнове управління водних ресурсів середнього Дніпра надати суду належним чином завірені копії витребуваних документів протягом 15 днів з моменту отримання даної ухвали.
8. Попередити учасників справи, Головне управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області, ТОВ «Інститут геоінформаційних технологій» та Басейнове управління водних ресурсів середнього Дніпра, що у разі неповідомлення суду про неможливість подати докази, витребувані судом, або неподання таких доказів без поважних причин, суд відповідно до ст. 135 ГПК України може постановити ухвалу про стягнення в дохід державного бюджету з відповідної особи штрафу у сумі від одного до десяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
9. Надати судовому експерту Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України Юрію Бікусу дозвіл на використання відомостей (інформації) із загальнодоступних ресурсів.
10. Погодити проведення судової земельно-технічної експертизи у справі № 372/1073/20, призначеної ухвалою Господарського суду Київської області від 18.04.2024, у строк понад 90 календарних днів.
11. Провадження у справі № 372/1073/20 зупинити до завершення судової земельно-технічної експертизи.
12. Ухвалу надіслати учасникам справи, Київському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України, Головному управлінню Держгеокадастру у м. Києві та Київській області, ТОВ «Інститут геоінформаційних технологій» та Басейновому управлінню водних ресурсів середнього Дніпра.
13. Матеріали справи № 372/1073/20 надіслати до Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України.
14. Згідно ч. 2 ст. 235 Господарського процесуального кодексу України дана ухвала набирає законної сили негайно після її підписання та може бути оскаржена у порядку, встановленому ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Л.В. Сокуренко
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2024 |
Оприлюднено | 31.10.2024 |
Номер документу | 122637264 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Господарський суд Київської області
Сокуренко Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні