РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
29 жовтня 2024 р. Справа № 120/8323/24
Суддя Вінницького окружного адміністративного суду Альчук М.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом виконувача обов`язків керівника Гайсинської окружної прокуратури до Бершадської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Виконувач обов`язків керівника Гайсинської окружної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави з адміністративним позовом до Бершадської міської ради, за участі третіх осіб на стороні позивача, що не заявляють самостійних вимог - Управління містобудування та архітектури Вінницької обласної військової адміністрації, Міністерства культури та інформаційної політики України, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовано протиправною бездіяльністю відповідача щодо не утворення спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини. Зокрема, наголошує, що на відповідача покладений обов`язок щодо створення відповідного виконавчого органу населеного пункту, який утворюється органами місцевого самоврядування за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.
До суду від представника Управління містобудування та архітектури Вінницької обласної військової адміністрації надійшли письмові пояснень, відповідно до яких відсутність спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини Бершадської міської ради є порушенням вимог Закону України "Про охорону культурної спадщини". Відтак, вказує на доцільність утворення спеціального уповноваженого органу.
Від представника третьої особи - Міністерства культури та інформаційної політики України до суду надійшли письмові пояснення, в яких просить відмовити у задоволенні позову. Зокрема, вказує, що Міністерство як центральний орган виконавчої влади не має відокремлених структурних підрозділів, які б могли забезпечити виконання вимог законодавства щодо збереження та охорони культурної спадщини, водночас законодавець наділив такими функціями, зокрема, громади, які діють через відповідні виконавчі органи органів місцевого самоврядування. Так, зауважує, що Бершадською міською радою було направлено на погодження документи для створення відповідного органу охорони культурної спадщини.
Від відповідача надійшов відзив, у якому останній заперечує проти задоволення позову, з огляду на відсутність предмета спору. Так, зауважує, що Бершадською міською радою не допущено протиправно бездіяльності, оскільки створення спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини - відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради перебуває на завершальному етапі погодження.
Від позивача надійшла відповідь на відзив, у якому останній вказує, що ні на момент звернення прокурора із позовом до суду, ні на даний час, належним чином жодних підтверджень про погодження створення відповідного органу відповідачем не надано.
Ознайомившись з матеріалами справи, суд встановив наступні обставини.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 року № 878 "Про затвердження Списку історичних населених місць України" місто Бершадь Гайсинського району Вінницької області включено до Списку історичних населених місць України.
Виконувач обов`язків керівника Гайсинської окружної прокуратури звернувся до Бершадської міської ради із запитом щодо створення радою спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини.
За наслідком розгляду звернення, міська рада листом від 07.03.2024 року повідомила, що рішенням 2 сесії Бершадської міської ради 8 скликання від 22.12.2020 року № 16 "Про створення відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради" було створено відділ культури, молоді, туризму, охорони культурної спадщини.
Також представник Гайсинської окружної прокуратури звернувся до Управління містобудування та архітектури Вінницької обласної військової адміністрації з листом, у якому просила надати інформацію, чи надходили від Бершадської міської ради звернення, пропозиції щодо надання погодження на створення спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини та якщо створений чи дотримано порядок.
Так, листом від 11.04.2024 року Управлінням містобудування та архітектури Вінницької обласної військової адміністрації повідомлено, що до Управління не надходили звернення та пропозиції від Бершадської міської ради щодо погодження на створення спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини, у тому числі звернення щодо надіслання, переадресування до Міністерства культури та інформаційної політики України погоджень щодо зазначеного питання.
Окрім того, Гайсинська окружна прокуратура звернулась до Міністерства культури та інформаційної політики України з листом, у якому просила надати інформацію, чи надходили від Бершадської міської ради звернення, пропозиції щодо надання погодження на створення спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини та якщо так вказати результати розгляду звернення.
Листом від 28.05.2024 року Департаментом пам`яткоохоронної діяльності Міністерства культури та інформаційної політики повідомлено прокурора, що Бершадська міська рада зверталася до МКІП щодо погодження утворення спеціально уповноваженого органу культурної спадщини - відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради. Вказані документи були повернуті на доопрацювання.
Орган прокуратури, вважаючи неправомірною бездіяльність відповідача щодо не створення спеціально уповноваженого органу з питань охорони культурної спадщини, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд керується таким.
Згідно з преамбулою Закону України Про охорону культурної спадщини від 08.06.2000 року № 1805-ІІІ (далі Закон № 1805-ІІІ) цей Закон регулює правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь.
Об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, у межах її територіального моря та прилеглої зони, охороняються державою.
Охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Статтею 1 Закону № 1805-ІІІ визначено, зокрема, таке:
- культурна спадщина - сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об`єктів культурної спадщини;
- об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;
- історичне населене місце - населене місце, яке зберегло повністю або частково історичний ареал і занесене до Списку історичних населених місць України.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону № 1805-ІІІ державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини, до яких, серед інших, належать виконавчі органи сільської, селищної, міської ради.
Частиною 3 статті 3 Закону № 1805-ІІІ визначено, що відповідний виконавчий орган сільської, селищної, міської ради населеного пункту, занесеного до Списку історичних населених місць України, утворюється місцевою радою за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону № 1805-ІІІ до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить, зокрема, забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; забезпечення дотримання режиму використання пам`яток місцевого значення, їх територій, зон охорони; забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження; організація відповідних охоронних заходів щодо пам`яток місцевого значення та їх територій у разі виникнення загрози їх пошкодження або руйнування внаслідок дії природних факторів чи проведення будь-яких робіт; застосування фінансових санкцій за порушення цього Закону.
Органи виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, відповідний виконавчий орган сільської, селищної, міської ради щорічно звітують перед центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини та громадськістю про стан збереження об`єктів культурної спадщини (ч. 3 ст. 6 Закону № 1805-ІІІ).
Отже, на відповідний орган сільської, селищної, міської ради у сфері охорони культурної спадщини покладені відповідні функції щодо збереження пам`яток місцевого значення, а відсутність такого органу створює загрозу їх пошкодження чи знищення, а також уникнення фінансової відповідальності особами, якими допущено порушення вимог Закону № 1805-ІІІ.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Абзац 11 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) встановлює, що виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Стаття 5 Закону № 280/97-ВР визначає, що до системи місцевого самоврядування входять, зокрема, виконавчі органи сільської, селищної, міської ради.
Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (ч. 1 ст. 11 Закону № 280/97-ВР).
Відповідно пп. 5 п. "б" ч. 1 ст. 31 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація охорони, реставрації та використання пам`яток історії і культури, архітектури та містобудування, палацово-паркових, паркових і садибних комплексів, природних заповідників.
Підпунктом 10 п. "б" ст. 32 Закону № 280/97-ВР встановлено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад делеговано повноваження щодо забезпечення охорони пам`яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання.
Згідно з ч. 5 та 6 ст. 3 Закону № 1805-ІІІ виконавчий орган сільської, селищної, міської ради з питань, передбачених підпунктом 5 пункту б частини першої статті 31 і підпунктом 10 пункту б статті 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", підконтрольний відповідним органам виконавчої влади.
Рішення (розпорядження, дозволи, приписи, постанови) органів охорони культурної спадщини, прийняті в межах їхньої компетенції, є обов`язковими для виконання юридичними і фізичними особами.
З матеріалів справи судом встановлено, що рішенням 2 сесії Бершадської міської ради 8 скликання від 22.12.2020 №16 було утворено виконавчий орган - відділ культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради.
Суд зазначає, що до повноважень зазначеного органу, зокрема належить питання охорони культурної спадщини відповідно до Положенням про відділ культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради у новій редакції затвердженій рішенням 29 сесії Бершадської міської ради 8 скликання від 12.12.2022 року № 984.
02.04.2024 року Бершадською міською радою скеровано листа до Міністерства культури та інформаційної політики щодо погодження спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини у складі відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради
Листом Департаменту пам`яткоохоронної діяльності Міністерства культури та інформаційної політики України від 02.05.2024 року №06/15/3982-24 повідомлено що розглянуто листа Бершадської міської ради Вінницької області від 02.04.2024 №01-24/930 щодо погодження утворення уповноваженого органу охорони культурної спадщини та рекомендовано внести зміни до положення про структурний підрозділ - відділ культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради, а саме Розділу 3 "Основні завдання та обов`язки" - доповнити пунктами, відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини".
Як встановлено судом, на виконання рекомендацій Департаменту пам`яткоохоронної діяльності Міністерства культури та інформаційної політики України щодо внесення змін до положення про структурний підрозділ - відділ культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради рішенням 50 сесії Бершадської міської ради 8 скликання від 28.06.2024 року № 1422 були внесені зміни до рішення 2 сесії Бершадської міської ради 8 скликання від 22.12.2020 № 16 "Про створення відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради", а саме: затверджено Положення про відділ культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради в новій редакції.
Судом враховано, що відповідачем ініційоване питання погодження утворення створеного у 2020 році відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради як спеціально уповноваженого органу культурної спадщини.
Разом з тим, при першочерговому поданні таких документів, відповідачем було подано положення цього відділу без урахування покладених на спеціалізований орган функцій, передбачених ч. 2 ст. 6 Закону № 1805-III.
Відтак, з урахування вказівок Міністерства культури та інформаційної політики України внесено зміни до Положення відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради та повторно подано на затвердження.
Принагідно суд зауважує, що доказів погодження поданих відповідачем документів матеріали справи не містять.
Тобто, суд зауважує, що відповідачем фактично делеговано повноваження у сфері охорони культурної спадщини уже наявному відділу.
Разом з тим, суд зауважує, що положення Закону № 1805-ІІІ встановлюють вимоги щодо утворення спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини, зокрема у населених пунктах, занесених до Списку історичних населених місць України, а не покладення окремих та вибіркових повноважень у сфері охорони культурної спадщини на інші виконавчі органи ради, які мають низку інших повноважень, як це здійснено відповідачем.
Розвиваючи вказане, суд наголошує, що не утворення відповідного спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини та недотримання порядку призначення його керівника може стати передумовою визнання винесених, прийнятих, виданих неуповноваженим органом/особами розпоряджень, рішень, приписів, постанов, незаконними, а відтак відсутності державних механізмів захисту об`єктів культурної спадщини.
Таким чином, суд дійшов до висновку, що подання на погодження відділу Бершадської міської ради відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини міської ради не є таким, що зумовлює створення спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини із дотриманням законодавчих процедур.
Зважаючи на вищенаведене, суд доходить висновку про протиправність бездіяльності відповідача щодо утворення у складі виконавчих органів ради спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини культурної спадщини, відповідно до порядку та вимог, встановлених Законом України ''Про охорону культурної спадщини'' та зобов`язання відповідача утворити у складі виконавчих органів ради спеціально уповноважений орган охорони культурної спадщини культурної спадщини, відповідно до порядку та вимог, встановлених Законом України ''Про охорону культурної спадщини''.
Згідно з вимогами ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до частини першої ст. 245 КАС України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову повністю.
Оскільки у вказаній справі позивачем є суб`єкт владних повноважень, доказів понесення витрат пов`язаних із залученням свідків або проведенням експертиз ним не подано, судові витрати, згідно з вимогами ч. 2 ст. 139 КАС України, розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов виконувача обов`язків керівника Гайсинської окружної прокуратури (вул. Волонтерів, 15а, м. Гайсин, Вінницька обл., код ЄДРПОУ 02909909) до Бершадської міської ради (вул. Героїв України, 23, м. Бершадь, Гайсинський р-н, Вінницька обл., код ЄДРПОУ 04051033), за участі третіх осіб на стороні позивача, що не заявляють самостійних вимог - Управління містобудування та архітектури Вінницької обласної військової адміністрації (вул. Соборна, 15а, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 43723537), Міністерства культури та інформаційної політики України (вул. Івана Франка, 19, м. Київ, код ЄДРПОУ 43220275), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Бершадської міської ради щодо не утворення спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини, відповідно до порядку та вимог, встановлених Законом України ''Про охорону культурної спадщини''.
Зобов`язати Бершадську міську раду утворити спеціально уповноважений орган охорони культурної спадщини, відповідно до порядку та вимог, встановлених Законом України ''Про охорону культурної спадщини''.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
СуддяАльчук Максим Петрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2024 |
Оприлюднено | 31.10.2024 |
Номер документу | 122647169 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні