Постанова
від 13.01.2025 по справі 120/8323/24
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/8323/24

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Альчук Максим Петрович

Суддя-доповідач - Капустинський М.М.

13 січня 2025 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Капустинського М.М.

суддів: Ватаманюка Р.В. Сапальової Т.В. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Бершадської міської ради на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2024 року у справі за адміністративним позовом Виконувача обов`язків Гайсинської окружної прокуратури до Бершадської міської ради, за участі третіх осіб на стороні позивача, що не заявляють самостійних вимог - Управління містобудування та архітектури Вінницької обласної військової адміністрації, Міністерства культури та інформаційної політики України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

у червні 2024 року виконувач обов`язків керівника Гайсинської окружної прокуратури звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду в інтересах держави з адміністративним позовом до Бершадської міської ради, за участі третіх осіб на стороні позивача, що не заявляють самостійних вимог - Управління містобудування та архітектури Вінницької обласної військової адміністрації, Міністерства культури та інформаційної політики України, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовано протиправною бездіяльністю відповідача щодо не утворення спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини. Зокрема, наголошує, що на відповідача покладений обов`язок щодо створення відповідного виконавчого органу населеного пункту, який утворюється органами місцевого самоврядування за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2024 року позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Бершадської міської ради щодо не утворення спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини, відповідно до порядку та вимог, встановлених Законом України ''Про охорону культурної спадщини''.

Зобов`язано Бершадську міську раду утворити спеціально уповноважений орган охорони культурної спадщини, відповідно до порядку та вимог, встановлених Законом України ''Про охорону культурної спадщини''.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просить скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити. В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

Вказує, що з огляду на відсутність предмета спору. Так, зауважує, що Бершадською міською радою не допущено протиправно бездіяльності, оскільки створення спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини - відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради перебуває на завершальному етапі погодження.

23 грудня 2024 року на адресу Сьомого апеляційного адміністративного суду надійшов відзив від Гайсинської окружної прокуратури. У поданому відзиві представник прокуратури просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2024 року без змін.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 року № 878 "Про затвердження Списку історичних населених місць України" місто Бершадь Гайсинського району Вінницької області включено до Списку історичних населених місць України.

Виконувач обов`язків керівника Гайсинської окружної прокуратури звернувся до Бершадської міської ради із запитом щодо створення радою спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини.

За наслідком розгляду звернення, міська рада листом від 07.03.2024 року повідомила, що рішенням 2 сесії Бершадської міської ради 8 скликання від 22.12.2020 року №16 "Про створення відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради" було створено відділ культури, молоді, туризму, охорони культурної спадщини.

Також представник Гайсинської окружної прокуратури звернувся до Управління містобудування та архітектури Вінницької обласної військової адміністрації з листом, у якому просила надати інформацію, чи надходили від Бершадської міської ради звернення, пропозиції щодо надання погодження на створення спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини та якщо створений чи дотримано порядок.

Листом від 11.04.2024 року Управлінням містобудування та архітектури Вінницької обласної військової адміністрації повідомлено, що до Управління не надходили звернення та пропозиції від Бершадської міської ради щодо погодження на створення спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини, у тому числі звернення щодо надіслання, переадресування до Міністерства культури та інформаційної політики України погоджень щодо зазначеного питання.

Окрім того, Гайсинська окружна прокуратура звернулась до Міністерства культури та інформаційної політики України з листом, у якому просила надати інформацію, чи надходили від Бершадської міської ради звернення, пропозиції щодо надання погодження на створення спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини та якщо так вказати результати розгляду звернення.

Листом від 28.05.2024 року Департаментом пам`яткоохоронної діяльності Міністерства культури та інформаційної політики повідомлено прокурора, що Бершадська міська рада зверталася до МКІП щодо погодження утворення спеціально уповноваженого органу культурної спадщини - відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради. Вказані документи були повернуті на доопрацювання.

Орган прокуратури, вважаючи неправомірною бездіяльність відповідача щодо не створення спеціально уповноваженого органу з питань охорони культурної спадщини, звернувся до суду з цим позовом.

Приймаючи рішення, суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність правових підстав для їх задоволення.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіряючи дотримання судом першої інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, колегія суддів виходить із наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з преамбулою Закону України Про охорону культурної спадщини від 08.06.2000 року № 1805-ІІІ (далі Закон № 1805-ІІІ) цей Закон регулює правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь.

Об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, у межах її територіального моря та прилеглої зони, охороняються державою.

Охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 1 Закону № 1805-ІІІ визначено, зокрема, таке:

- культурна спадщина - сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об`єктів культурної спадщини;

- об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;

- історичне населене місце - населене місце, яке зберегло повністю або частково історичний ареал і занесене до Списку історичних населених місць України.

Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону № 1805-ІІІ державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини, до яких, серед інших, належать виконавчі органи сільської, селищної, міської ради.

Положеннями частини 3 статті 3 Закону № 1805-ІІІ визначено, що відповідний виконавчий орган сільської, селищної, міської ради населеного пункту, занесеного до Списку історичних населених місць України, утворюється місцевою радою за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону № 1805-ІІІ до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить, зокрема, забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; забезпечення дотримання режиму використання пам`яток місцевого значення, їх територій, зон охорони; забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження; організація відповідних охоронних заходів щодо пам`яток місцевого значення та їх територій у разі виникнення загрози їх пошкодження або руйнування внаслідок дії природних факторів чи проведення будь-яких робіт; застосування фінансових санкцій за порушення цього Закону.

Органи виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, відповідний виконавчий орган сільської, селищної, міської ради щорічно звітують перед центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини та громадськістю про стан збереження об`єктів культурної спадщини (ч. 3 ст. 6 Закону № 1805-ІІІ).

Таким чином, на відповідний орган сільської, селищної, міської ради у сфері охорони культурної спадщини покладені відповідні функції щодо збереження пам`яток місцевого значення, а відсутність такого органу створює загрозу їх пошкодження чи знищення, а також уникнення фінансової відповідальності особами, якими допущено порушення вимог Закону № 1805-ІІІ.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з абзацом 11 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) встановлено, що виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Стаття 5 Закону № 280/97-ВР визначає, що до системи місцевого самоврядування входять, зокрема, виконавчі органи сільської, селищної, міської ради.

Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (ч.1 ст.11 Закону №280/97-ВР).

Відповідно пп. 5 п. "б" ч. 1 ст. 31 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація охорони, реставрації та використання пам`яток історії і культури, архітектури та містобудування, палацово-паркових, паркових і садибних комплексів, природних заповідників.

Положеннями підпункту 10 п. "б" ст. 32 Закону № 280/97-ВР встановлено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад делеговано повноваження щодо забезпечення охорони пам`яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання.

Згідно з ч. 5 та 6 ст. 3 Закону № 1805-ІІІ виконавчий орган сільської, селищної, міської ради з питань, передбачених підпунктом 5 пункту б частини першої статті 31 і підпунктом 10 пункту б статті 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", підконтрольний відповідним органам виконавчої влади.

Рішення (розпорядження, дозволи, приписи, постанови) органів охорони культурної спадщини, прийняті в межах їхньої компетенції, є обов`язковими для виконання юридичними і фізичними особами.

З матеріалів справи встановлено, що рішенням 2 сесії Бершадської міської ради 8 скликання від 22.12.2020 №16 було утворено виконавчий орган - відділ культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради.

Колегія суддів зазначає, що до повноважень зазначеного органу, зокрема належить питання охорони культурної спадщини відповідно до Положенням про відділ культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради у новій редакції затвердженій рішенням 29 сесії Бершадської міської ради 8 скликання від 12.12.2022 року № 984.

02.04.2024 року Бершадською міською радою скеровано листа до Міністерства культури та інформаційної політики щодо погодження спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини у складі відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради

Листом Департаменту пам`яткоохоронної діяльності Міністерства культури та інформаційної політики України від 02.05.2024 року №06/15/3982-24 повідомлено що розглянуто листа Бершадської міської ради Вінницької області від 02.04.2024 №01-24/930 щодо погодження утворення уповноваженого органу охорони культурної спадщини та рекомендовано внести зміни до положення про структурний підрозділ - відділ культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради, а саме Розділу 3 "Основні завдання та обов`язки" - доповнити пунктами, відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини".

Як встановлено судом, на виконання рекомендацій Департаменту пам`яткоохоронної діяльності Міністерства культури та інформаційної політики України щодо внесення змін до положення про структурний підрозділ - відділ культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради рішенням 50 сесії Бершадської міської ради 8 скликання від 28.06.2024 року № 1422 були внесені зміни до рішення 2 сесії Бершадської міської ради 8 скликання від 22.12.2020 № 16 "Про створення відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради", а саме: затверджено Положення про відділ культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради в новій редакції.

Колегія суддів зауважує, що відповідачем ініційоване питання погодження утворення створеного у 2020 році відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради як спеціально уповноваженого органу культурної спадщини.

В той же час, при першочерговому поданні таких документів, відповідачем було подано положення цього відділу без урахування покладених на спеціалізований орган функцій, передбачених ч. 2 ст. 6 Закону № 1805-III.

Відтак, враховуючи вказівки Міністерства культури та інформаційної політики України внесено зміни до Положення відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини Бершадської міської ради та повторно подано на затвердження.

Однак, доказів погодження поданих відповідачем документів матеріали справи не містять.

Так, колегія суддів зауважує, що відповідачем фактично делеговано повноваження у сфері охорони культурної спадщини уже наявному відділу.

Положення Закону № 1805-ІІІ встановлюють вимоги щодо утворення спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини, зокрема у населених пунктах, занесених до Списку історичних населених місць України, а не покладення окремих та вибіркових повноважень у сфері охорони культурної спадщини на інші виконавчі органи ради, які мають низку інших повноважень, як це здійснено відповідачем.

Не утворення відповідного спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини та недотримання порядку призначення його керівника може стати передумовою визнання винесених, прийнятих, виданих неуповноваженим органом/особами розпоряджень, рішень, приписів, постанов, незаконними, а відтак відсутності державних механізмів захисту об`єктів культурної спадщини.

Отже, враховуючи зазначене вище колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що подання на погодження відділу Бершадської міської ради відділу культури, молоді, туризму та охорони культурної спадщини міської ради не є таким, що зумовлює створення спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини із дотриманням законодавчих процедур.

Таким чином, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність бездіяльності відповідача щодо утворення у складі виконавчих органів ради спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини культурної спадщини, відповідно до порядку та вимог, встановлених Законом України ''Про охорону культурної спадщини'' та зобов`язання відповідача утворити у складі виконавчих органів ради спеціально уповноважений орган охорони культурної спадщини культурної спадщини, відповідно до порядку та вимог, встановлених Законом України ''Про охорону культурної спадщини''.

Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Зазначеним вимогам закону судове рішення відповідає.

Переглянувши судове рішення в межах апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, Апеляційний Суд дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, які б були б підставою для скасування судового рішення, а тому апеляційну скаргу Бершадської міської ради залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Бершадської міської ради залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2024 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий Капустинський М.М. Судді Ватаманюк Р.В. Сапальова Т.В.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.01.2025
Оприлюднено16.01.2025
Номер документу124395924
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —120/8323/24

Постанова від 13.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 29.10.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні