ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 жовтня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/8084/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Сич С.С.,
за участю:
секретаря судового засідання Литвин М.О.,
представника позивача Малініної К.М..,
представника відповідача Дзюби О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Державного підприємства "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
В С Т А Н О В И В:
04 липня 2024 року через систему "Електронний суд" до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" (надалі - позивач) до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - відповідач; ГУ ДПС у Полтавській області), у якій позивач просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 29.05.2024 №0078280409, яким застосовано до позивача штрафну санкцію у розмірі 26436,11 грн. та №0078330409, яким застосовано до позивача штрафну санкцію у розмірі 196098,75 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що як слідує з ідентифікатора поштового відправлення 0600923090379 (сканкопія номеру ідентифікатора на поштовому конверті, що містить відмітку «КОЛІНЬКО АКТ» додається), відправлення вручено особисто 05.06.2024. Разом з тим, з ідентифікатора поштового відправлення 0600925083027 (сканкопія номеру ідентифікатора на поштовому конверті, що містить відмітку «КОЛІНЬКО ППР» додається), відправлення вручено особисто 05.06.2024. Вказане свідчить про порушення приписів п. 86.8, 86.7 статті 86 Податкового кодексу України, оскільки і акт і податкові повідомлення-рішення отримані позивачем однією датою, що позбавило платника податків надати заперечення на акт перевірки. Вважає, що такі процедурні порушення в частині порушення строку прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, несвоєчасне направлення акту камеральної перевірки є підставою для скасування оскаржуваних рішень. Вказує, що на період дії правового режиму воєнного стану перебіг визначених ПК України строків щодо сплати податків та зборів, подання звітності зупинено, посилаючись на приписи пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України зі змінами, внесеними Законом України від 03 березня 2022 року №2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану». Крім того, зазначає про відключення електроенергії, труднощі з реалізацією власної сировини, можливості закупівлі посівних матеріалів, засобів захисту рослин, добрив та палива, і як наслідок, відсутністю грошових коштів на рахунку підприємства для своєчасної сплати податкового зобов`язання.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08 липня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/8084/24. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 09:00 год. 18 липня 2024 року /а.с. 23-24/.
Ухвалами суду від 18 липня 2024 року продовжено строк підготовчого провадження на тридцять календарних днів, клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого судового засідання задоволено та підготовче судове засідання відкладено до 10:00 05 вересня 2024 року.
22 липня 2024 року через систему "Електронний суд" до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву /а.с. 47-51/, у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, посилаючись на те, що за результатами камеральної перевірки Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України", оформленої актом №6118/16-31-04-09-03/00729563 від 03.05.2024, встановлено порушення несвоєчасної сплати та несвоєчасного подання платіжних доручень на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків за II-III квартали 2022 року та за I квартал 2023 року, чим порушено п. 50.1 ст. 50 та п. п. 295.9.2 п. 295.9 ст. 295 ПК України. Пояснює, що акт камеральної перевірки №6118/16-31-04-09-03/00729563 від 03.05.2024 надіслано за податковою адресою платника рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Згідно з відміткою поштової служби поштове відправлення отримано підприємством 10.05.2024. Державне підприємство "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" не подавало заперечення на акт камеральної перевірки у строк, встановлений законом. На підставі акта камеральної перевірки сформовані податкові повідомлення-рішення від 29.052024 №0078280409 на суму 26436,11 гривень та №0078330409 на суму 196098,75 гривень, які надіслані за податковою адресою платника рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Згідно з відміткою поштової служби поштове відправлення отримано позивачем 05.06.2024. Пояснює, що 24 лютого 2022 року Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», який затверджений Законом України від 24 лютого 2022 № 2102-ІХ» в Україні введено воєнний стан. У зв`язку з цим, низкою законів були внесені зміни до Кодексу, зокрема підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу доповнено пунктом 69, яким установлено що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті, зокрема: «У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 стати 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотриманні термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року.
30 липня 2024 року через систему "Електронний суд" до суду надійшла відповідь позивача на відзив /а.с. 73-75/, у якій позивач наполягає на врученні йому акту камеральної перевірки 05.06.2024 та порушенні відповідачем приписів п. 86.8, 86.7 статті 86 ПК України, оскільки акт і податкові повідомлення-рішення отримані позивачем однією датою, що позбавило платника податків надати заперечення на акт перевірки. Наполягає на тому, що на період дії правового режиму воєнного стану перебіг визначених ПК України строків щодо сплати податків та зборів, подання звітності зупинено. Вважає, що наявні умови, за якими на підставі підпункту 112.8.9 пункту 112 статті 112 ПК України позивач звільняється від фінансової відповідальності. Вказує, що оспорювані податкові повідомлення-рішення є неправомірними та підлягають скасуванню.
Ухвалами суду від 05 вересня 2024 року витребувано від відповідача ГУ ДПС в Полтавській області докази та встановлено строк для їх подання до суду, оголошено перерву у підготовчому засіданні до 11:00 18 вересня 2024 року.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу №440/8084/24 до судового розгляду по суті.
Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 15 жовтня 2024 року /а.с. 143-147/ підтверджено, що 22 серпня 2024 року в ЄДР здійснено державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, зокрема, змінено найменування юридичної особи ідентифікаційний код 00729563 з Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" на Державне підприємство "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ" (далі по тексту - позивач; ДП "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ").
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суд, заслухавши вступне слово представників сторін, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Державне підприємство "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ", ідентифікаційний код 00729563 (до 22.08.2024 Державне підприємство "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України") зареєстроване як юридична особа, основним видом економічної діяльності позивача є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, позивач взятий на облік як платник податків у Головному управлінні ДПС у Полтавській області, Хорольська державна податкова інспекція 13.07.1998, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 143-147/.
Посадовою особою ГУ ДПС у Полтавській області проведено камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України", за результатами якої складено акт від 03.05.2024 №6118/16-31-04-09-03/00729563 /а.с. 12-15, 61-64/.
В акті камеральної перевірки від 03.05.2024 №6118/16-31-04-09-03/00729563 зафіксовано несвоєчасну сплату та несвоєчасне подання платіжних доручень на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків за ІІ-ІІІ квартали 2022 року та за І квартал 2023 року, чим порушено п. 50.1 ст. 50 та п.п. 295.9.2 п. 295.9 ст. 295 Податкового кодексу України.
Пунктом 86.2 статті 86 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України) передбачено, що за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
Пунктом 42.2 статті 42 ПК України визначено, що документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
За приписами пункту 42.5 статті 42 ПК України у разі якщо платник податків не подав заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, листування з платником податків здійснюється шляхом надіслання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручаються платнику податків (його представнику).
У разі якщо пошта не може вручити платнику податків документ у зв`язку з відсутністю за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їхньою відмовою прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.
Відповідно до пункту 86.7 статті 86 ПК України у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому підпунктом 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки). Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.
Акт камеральної перевірки від 03.05.2024 №6118/16-31-04-09-03/00729563 надісланий за адресою місцезнаходження платника податків Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" (з 22.08.2024 ДП "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ") рекомендованим листом №0600916630937 з повідомленням про вручення 06.05.2024 та вручений позивачу 10.05.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення Ф.119 №0600916630937 /а.с. 121/ та списком згрупованих рекомендованих листів Ф.103 за 06.05.2024 /а.с. 125, зворот а.с. 125/.
Натомість, рекомендованим листом №0600923090379 з повідомленням про вручення позивачу направлено 23.05.2024 та вручено 05.06.2024 інший акт камеральної перевірки від 22.05.2024 №7033/16-31-04-09-03/00729563 /а.с. 65-67/, який не стосується предметом спору у цій справі, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення Ф.119 №0600923090379 /а.с. 68, 122/ та списком згрупованих рекомендованих листів Ф.103 за 23.05.2024 /а.с. 123/.
Відтак, суд відхиляє доводи позивача про те, що акт камеральної перевірки від 03.05.2024 №6118/16-31-04-09-03/00729563 вручений позивачу 05.06.2024.
29.05.2024 ГУ ДПС у Полтавській області на підставі акту камеральної перевірки від 03.05.2024 №6118/16-31-04-09-03/00729563 прийнято:
- податкове повідомлення-рішення форми "Ш" №0078280409, яким до Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" за порушення термінів сплати узгоджених сум податкових (грошових) зобов`язань по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, чим порушено п.п. 295.9.2 п. 295.9 ст. 295 Податкового кодексу України, за ІІ квартал 2022 року, ІІІ квартал 2022 року, І квартал 2023 року, на підставі п. 124.1 ст. 124 Податкового кодексу України за затримку на 3, 22, 25, 30 календарних днів сплати грошового зобов`язання в сумі 528722 грн. 19 коп. застосовано штраф у розмірі 5% у сумі 26436 грн. 11 коп. /а.с.17/. Розрахунок штрафних (фінансових) санкцій за порушення термінів сплати (перерахування) узгодженої суми податкового зобов`язання є додатком до податкового повідомлення-рішення форми "Ш" №0078280409 від 29.05.2024 /а.с. 16, зворот а.с. 69/;
- податкове повідомлення-рішення форми "Ш" №0078330409, яким до Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" за порушення термінів сплати узгоджених сум податкових (грошових) зобов`язань по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, чим порушено п.п. 295.9.2 п. 295.9 ст. 295 Податкового кодексу України, за ІІ квартал 2022 року, ІІІ квартал 2022 року, І квартал 2023 року, на підставі п. 124.1 ст. 124 Податкового кодексу України за затримку на 39, 43, 44, 59 календарних днів сплати грошового зобов`язання в сумі 1960987 грн. 45 коп. застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 196098 грн. 75 коп. /а.с.18/. Розрахунок штрафних (фінансових) санкцій за порушення термінів сплати (перерахування) узгодженої суми податкового зобов`язання є додатком до податкового повідомлення-рішення форми "Ш" №0078330409 від 29.05.2024 /зворот а.с. 15/.
Податкові повідомлення-рішення від 29.05.2024 №0078280409 та від 29.05.2024 №0078330409 надіслані контролюючим органом за адресою місцезнаходження платника податків Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" (з 22.08.2024 ДП "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ") рекомендованим листом №0600925083027 з повідомленням про вручення 29.05.2024 та вручені позивачу 05.06.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення Ф.119 №0600925083027 /а.с. 120/ та списком згрупованих рекомендованих листів Ф.103 за 29.05.2024 /а.с. 124/.
Позивач не погодився з податковими повідомленнями-рішеннями ГУ ДПС у Полтавській області форми "Ш" від 29.05.2024 №0078280409 та від 29.05.2024 №0078330409, у зв`язку з чим звернувся 04.07.2024 до адміністративного суду з позовом у цій справі.
Надаючи правову оцінку оскаржуваним податковим повідомленням - рішенням ГУ ДПС у Полтавській області форми "Ш" від 29.05.2024 №0078280409 та від 29.05.2024 №0078330409, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до пунктів 6.1, 6.2, 6.3 статті 6 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України) податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу. Збором (платою, внеском) є обов`язковий платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників зборів, з умовою отримання ними спеціальної вигоди, у тому числі внаслідок вчинення на користь таких осіб державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами та особами юридично значимих дій. Сукупність загальнодержавних та місцевих податків та зборів, що справляються в установленому цим Кодексом порядку, становить податкову систему України.
Підпунктами 14.1.39, 14.1.156, 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня; податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України; податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Матеріалами справи підтверджено, що Державне підприємство "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" (з 22.08.2024 ДП "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ") подало до контролюючого органу таку податкову звітність:
- податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2022 рік від 21.02.2022, у якій самостійно визначено податкове зобов`язання за ІІ квартал 2022 року в сумі 227244,81 грн. та за ІІІ квартал 2022 року в сумі 1136224,32 грн. /а.с. 96-101/;
- податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи (уточнюючу) за 2023 рік від 17.03.2023, у якій самостійно визначено податкове зобов`язання за І квартал 2023 року в сумі 1106050,13 грн. /а.с. 111-119/;
- податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи (уточнюючу) за 2023 рік від 07.11.2023, у яких самостійно визначено розмір заниження податкового зобов`язання за І квартал 2023 року в сумі 250485,58 грн. /а.с. 102-110/.
Відповідно до пункту 54.1 статті 54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
За приписами пункту 56.11 статті 56 ПК України не підлягає оскарженню грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків.
Згідно з пунктом 57.1 статті 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Статтею 294 ПК України встановлено, що податковим (звітним) періодом для платників єдиного податку першої, другої та четвертої груп є календарний рік.
За приписами пункту 295.9 статті 295 ПК України платники єдиного податку четвертої групи:
295.9.1. самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу;
295.9.2. сплачують податок щоквартально протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, у таких розмірах: у I кварталі - 10 відсотків; у II кварталі - 10 відсотків; у III кварталі - 50 відсотків; у IV кварталі - 30 відсотків.
Згідно з пунктом 50.1 статті 50 ПК України у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Пунктом 87.1 статті 87 ПК України передбачено, що джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Відповідно до пункту 124.1 статті 124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)) підрозділ 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні продовжувався.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова трьох місяців замінено словами шести місяців.
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку.
Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
Таким чином, платники податку звільнені від відповідальності за несвоєчасне виконання обов`язків по сплаті податків і зборів, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року (дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану) та за умови подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Перевіркою встановлено, зафіксовано в акті камеральної перевірки від 03.05.2024 №6118/16-31-04-09-03/00729563 та підтверджено наявною у матеріалах справи податковою звітністю /а.с.96-119/, витягом з інтегрованої картки платника податків ДП "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ" /а.с. 89-95/, що:
1) згідно податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік (№9036333169 від 21.02.2022) узгоджена сума грошового зобов`язання, яка підлягала сплаті за ІІ квартал 2022 року становила 227244,81 гривень, зараховано переплатою - 151515,61 гривень.
Граничний строк сплати податкового зобов`язання за II квартал 2022 року - 01.08.2022.
Станом на 02.08.2022 сума податкового зобов`язання у розмірі 75729,20 гривень залишилась непогашеною. На порушення пп. 295.9.2 п, 295.9 ст.295 ПК України сплата проведена підприємством 04.08.2022 в сумі 75729,20 гривень платіжним дорученням №6226 із затримкою на 3 календарних дні.
2) відповідно до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік (№9036333169 від 21.02.2022) узгоджена сума грошового зобов`язання, яка підлягала сплаті за III квартал 2022 року становила 1136224,32 гривень, зараховано переплатою - 78760,51 гривень.
Граничний строк сплати податкового зобов`язання за III квартал 2022 року-31.10.2022.
Станом на 01.11.2022 сума податкового, зобов`язання у розмірі 1057463,81 гривень залишилась непогашеною. На порушення пп.295.9.2 п. 295.9 ст.295 ПК України сплата проведена підприємством: 30.11.2022 в сумі 150000,0 гривень платіжним дорученням № 6855 із затримкою на 30 календарних днів; 29.12.2022 в сумі 227244,72 гривень платіжним дорученням № 7047 із затримкою на 59 календарних днів; 29.12.2022 в сумі 455986,16 гривень платіжним дорученням №7048 із затримкою на 59 календарних днів; 29.12.2022 в сумі 224232,93 гривень платіжним дорученням №7043 із затримкою на 59 календарних днів.
3) відповідно до уточнюючої податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік (№ 9053278888 від 17.03.2023) узгоджена сума грошового зобов`язання, яка підлягала сплаті за І квартал 2023 року становила 1106050,13 гривень, зараховано переплатою 19,08 гривень. Граничний строк сплати податкового зобов`язання за І квартал 2023 року -01.05.2023.
Станом на 02.05.2023 сума податкового зобов`язання у розмірі 1106031,05 гривень залишилась непогашеною. На порушення пп. 295.9.2 п. 295.9 ст.295 ПК України сплата проведена підприємством: 26.05.2023 в сумі 75748,27 гривень платіжним дорученням №26/05/20238017 із затримкою на 25 календарних днів; 09.06.2023 в сумі 606031,05 гривень платіжним дорученням №09/06/20238083 із затримкою на 39 календарних днів; 13.06.2023 в сумі 424251,73 гривень платіжним дорученням №13/06/20238117 із затримкою на 43 календарних дні.
4) відповідно до уточнюючої податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік (№ 9297640473 від 07.11.2023) узгоджена сума грошового зобов`язання, яка підлягала сплаті за І квартал 2023 року становила 250485,58 гривень, переплата відсутня.
Граничний строк сплати податкового зобов`язання - 07.11.2023.
Станом на 08.11.2023 сума податкового зобов`язання у розмірі 250485,58 гривень залишилась непогашеною. На порушення п. 50.1 ст. 50 Кодексу сплата проведена підприємством: 29.11.2022 в сумі 227244,72 гривень платіжним дорученням №9114 із затримкою на 22 календарних дні; 21.12.2023 в сумі 23240,86 гривень платіжним дорученням № 9788 із затримкою на 44 календарних дні.
Граничний термін виконання зобов`язань за описаною вище податковою звітністю, перелік якої зазначено в розрахунках до податкових повідомлень-рішень, не припадає на період з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року, натомість, припадає на дати після закінчення такого періоду: 02.08.2022, 01.11.2022, 02.05.2023, 08.11.2023 /зворот а.с. 15, а.с. 16/.
Відтак, позивач не звільнений від відповідальності за несвоєчасне виконання обов`язків по сплаті податкового зобов`язання зі сплати єдиного податку на підставі описаних вище податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи.
Крім того, Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі по тексту - Порядок №225), розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Пунктом 1 розділу ІІ Порядку №225 передбачено порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів).
До платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи. 5) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації; 6) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Пунктом 7 розділу ІІ Порядку №225 передбачено, що платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
За приписами пункту 2 розділу ІІІ Порядку №225 у разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.
До суду не надано доказів того, що позивач подавав до контролюючого органу заяву у довільній формі та відповідні документи (копії документів), що підтверджують неможливість виконання ним податкового обов`язку, передбаченого ПК України.
Контролюючим органом не приймалося рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків - позивачем податкового обов`язку, визначеного Порядком.
З огляду на викладене вище, суд критично оцінює доводи позивача про неможливість своєчасного виконання ним податкового обов`язку щодо сплати самостійно узгоджених податкових зобов`язань з єдиного податку за ІІ, ІІІ квартали 2022 року та І квартал 2023 року.
Підсумовуючи все викладене вище, суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення форми "Ш" №0078280409 від 29.05.2024, яким за затримку від 1 до 30 календарних днів сплати грошового зобов`язання (3, 22, 25, 30) в сумі 528722,19 грн., визначеного позивачем самостійно в описаній вище податковій звітності платника єдиного податку четвертої групи, застосовано штраф у розмірі 5% у сумі 26436 грн. 11 коп., а також податкове повідомлення-рішення форми "Ш" №0078330409 від 29.05.2024, яким за затримку більше 30 календарних днів сплати грошового зобов`язання (39,43,44,59) в сумі 1960987,45 грн., визначеного позивачем самостійно в описаній вище податковій звітності платника єдиного податку четвертої групи, застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 196098 грн. 75 коп., - прийняті ГУ ДПС в Полтавській області на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та Податковим кодексом України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для їх прийняття. Підстави для визнання оспорюваних податкових повідомлень - рішень протиправним та скасування відсутні.
Отже, позовні вимоги Державного підприємства "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ" необґрунтовані та задоволенню не підлягають.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні у зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Державного підприємства "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ" (ідентифікаційний код 00729563, вул. Центральна, 3, село Ялосовецьке, Лубенський район, Полтавська область, 37862) до Головного управління ДПС у Полтавській області (ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44057192, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 29 жовтня 2024 року.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2024 |
Оприлюднено | 01.11.2024 |
Номер документу | 122655805 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на майно, з них податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні