Постанова
від 16.01.2025 по справі 440/8084/24
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 січня 2025 р.Справа № 440/8084/24

Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Чалого І.С.,

Суддів: Ральченка І.М. , Катунова В.В. ,

за участю секретаря судового засідання Кривенка Т.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державного підприємства "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ" на рішення Полтавського окружного адміністративного суду (головуючий суддя І інстанції С.С. Сич) від 24.10.2024 року (повний текст складено 29.10.24 року) по справі № 440/8084/24

за позовом Державного підприємства "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ"

до Головного управління ДПС у Полтавській області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ДП "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" (22.08.2024 р. назву підприємства змінено на ДП "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ"), звернувся до Харківського окружного адміністративного суду із позовною заявою, в якій просив визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 29.05.2024 № 0078280409, яким застосовано до позивача штрафну санкцію у розмірі 26436,11 грн. та № 0078330409, яким застосовано до позивача штрафну санкцію у розмірі 196098,75 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що як слідує з ідентифікатора поштового відправлення 0600923090379 (сканкопія номеру ідентифікатора на поштовому конверті, що містить відмітку КОЛІНЬКО АКТ додається), відправлення вручено особисто 05.06.2024. Разом з тим, з ідентифікатора поштового відправлення 0600925083027 (сканкопія номеру ідентифікатора на поштовому конверті, що містить відмітку КОЛІНЬКО ППР додається), відправлення вручено особисто 05.06.2024. Вказане свідчить про порушення приписів п. 86.8, 86.7 статті 86 Податкового кодексу України, оскільки і акт і податкові повідомлення-рішення отримані позивачем однією датою, що позбавило платника податків надати заперечення на акт перевірки. Вважає, що такі процедурні порушення в частині порушення строку прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, несвоєчасне направлення акту камеральної перевірки є підставою для скасування оскаржуваних рішень. Вказує, що на період дії правового режиму воєнного стану перебіг визначених ПК України строків щодо сплати податків та зборів, подання звітності зупинено, посилаючись на приписи пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України зі змінами, внесеними Законом України від 03 березня 2022 року № 2118-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану. Крім того, зазначає про відключення електроенергії, труднощі з реалізацією власної сировини, можливості закупівлі посівних матеріалів, засобів захисту рослин, добрив та палива, і як наслідок, відсутністю грошових коштів на рахунку підприємства для своєчасної сплати податкового зобов`язання.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 24.10.2024 року по справі № 440/8084/24 позовні вимоги залишено без задоволення.

Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права з підстав, викладених в апеляційній скарзі. В обґрунтування вимог апеляційної скарги посилається на те, що відповідно списку згрупованих рекомендованих листів Ф.103 за 23.05.2024, де за пунктом 9 стовпчик 5 міститься «Особлива відмітка» - «З повідомленням про вручення КОЛІНЬКО АКТ» та повідомленням про вручення поштового відправлення Ф.119 № 0600923090379 не має жодних відміток стосовно того, що саме акт камеральної перевірки від 22.05.2024 № 7033/16-31-04-09- 03/00729563 був у вказаному відправленні. У зв`язку з цим, посилається на процедурні порушення ГУ ДПС у Полтавській області в частині порушення строку прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, несвоєчасного направлення акту камеральної перевірки, а саме приписів п. 86.8, 86.7 статті 86 ПК України, оскільки і акт і податкові повідомлення-рішення отримані позивачем однією датою, що, зокрема, позбавило платника податків надати заперечення на акт перевірки. Вказує, що на період дії правового режиму воєнного стану перебіг визначених Кодексом строків щодо сплати податків та зборів, подання звітності зупинено. Крім того зазначає, що відключення електроенергії, що розпочалися з жовтня місяця 2022 року, негативно вплинуло на своєчасне виконання ДП «ДГ ім. 9 Січня» Інституту свинарства і АПВ НААН України» (з 22.08.2024 ДП «ЯЛОСОВЕЦЬКЕ») податкових зобов`язань. Отже, відключення світла є непередбачуваною обставиною та має ознаки непереборної сили. Окремо, звертає увагу, що з початком повномасштабного вторгнення у ДП «ДГ ім. 9 Січня» Інституту свинарства і АПВ НААН України» (з 22.08.2024 ДП «ЯЛОСОВЕЦЬКЕ») виникли труднощі з реалізацією власної сировини, можливості закупівлі посівних матеріалів, засобів захисту рослин, добрив та палива, і як наслідок відсутністю грошових коштів на рахунку підприємства, що в свою чергу негативно вплинуло на виконання податкових зобов`язань підприємством. Тому вважає, що за таких умов платники податків, користуючись підпунктом 112.8.9 пункту 112 статті 112 ПК України, звільняються від фінансової відповідальності.

Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому наполягає на законності рішення суду першої інстанції, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Сторони про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Колегія суддів визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи у відповідності до ч. 4 ст. 229 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, дослідивши доводи апеляційної скарги та відзив на неї, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що ДП "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ", ідентифікаційний код 00729563 (до 22.08.2024 Державне підприємство "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України") зареєстроване як юридична особа, основним видом економічної діяльності позивача є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, позивач взятий на облік як платник податків у Головному управлінні ДПС у Полтавській області, Хорольська державна податкова інспекція 13.07.1998, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 143-147/.

Посадовою особою ГУ ДПС у Полтавській області проведено камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України", за результатами якої складено акт від 03.05.2024 №6118/16-31-04-09-03/00729563 /а.с. 12-15, 61-64/.

В акті камеральної перевірки від 03.05.2024 № 6118/16-31-04-09-03/00729563 зафіксовано несвоєчасну сплату та несвоєчасне подання платіжних доручень на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків за ІІ-ІІІ квартали 2022 року та за І квартал 2023 року, чим порушено п. 50.1 ст. 50 та п.п. 295.9.2 п. 295.9 ст. 295 Податкового кодексу України.

29.05.2024 ГУ ДПС у Полтавській області на підставі акту камеральної перевірки від 03.05.2024 № 6118/16-31-04-09-03/00729563 прийнято:

- податкове повідомлення-рішення форми "Ш" № 0078280409, яким до Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" за порушення термінів сплати узгоджених сум податкових (грошових) зобов`язань по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, чим порушено п.п. 295.9.2 п. 295.9 ст. 295 Податкового кодексу України, за ІІ квартал 2022 року, ІІІ квартал 2022 року, І квартал 2023 року, на підставі п. 124.1 ст. 124 Податкового кодексу України за затримку на 3, 22, 25, 30 календарних днів сплати грошового зобов`язання в сумі 528722 грн. 19 коп. застосовано штраф у розмірі 5% у сумі 26436 грн. 11 коп. /а.с.17/. Розрахунок штрафних (фінансових) санкцій за порушення термінів сплати (перерахування) узгодженої суми податкового зобов`язання є додатком до податкового повідомлення-рішення форми "Ш" №0078280409 від 29.05.2024 /а.с. 16, зворот а.с. 69/;

- податкове повідомлення-рішення форми "Ш" № 0078330409, яким до Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" за порушення термінів сплати узгоджених сум податкових (грошових) зобов`язань по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, чим порушено п.п. 295.9.2 п. 295.9 ст. 295 Податкового кодексу України, за ІІ квартал 2022 року, ІІІ квартал 2022 року, І квартал 2023 року, на підставі п. 124.1 ст. 124 Податкового кодексу України за затримку на 39, 43, 44, 59 календарних днів сплати грошового зобов`язання в сумі 1960987 грн. 45 коп. застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 196098 грн. 75 коп. /а.с.18/. Розрахунок штрафних (фінансових) санкцій за порушення термінів сплати (перерахування) узгодженої суми податкового зобов`язання є додатком до податкового повідомлення-рішення форми "Ш" № 0078330409 від 29.05.2024 /зворот а.с. 15/.

Податкові повідомлення-рішення від 29.05.2024 № 0078280409 та від 29.05.2024 № 0078330409 надіслані контролюючим органом за адресою місцезнаходження платника податків Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" (з 22.08.2024 ДП "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ") рекомендованим листом № 0600925083027 з повідомленням про вручення 29.05.2024 та вручені позивачу 05.06.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення Ф.119 № 0600925083027 /а.с. 120/ та списком згрупованих рекомендованих листів Ф.103 за 29.05.2024 /а.с. 124/.

Позивач не погодився з податковими повідомленнями-рішеннями ГУ ДПС у Полтавській області форми "Ш" від 29.05.2024 № 0078280409 та від 29.05.2024 № 0078330409, у зв`язку з чим звернувся до суду першої інстанції із вказаними вище позовними вимогами.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції дійшов до висновку про безпідставність заявлених вимог.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам з урахуванням доводів сторін та висновків суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.

Приписами пункту 15.1 статті 15 ПК України визначено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 14.1.39. пункту 14.1 статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно підпункту 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкове зобов`язання сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.

Підпунктом 16.1.4. пункту 16.1 статті 16 ПК України визначено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно (пункт 31.1 статті 31 ПК України).

Відповідно до пункту 36.1 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом (пункт 36.3 статті 36 ПК України).

Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи (пункт 36.5 статті 36 ПК України).

Згідно підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 ПК України платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

Відповідно підпункту 295.9.2 пункту 295.9 статті 295 цього Кодексу передбачено, що платники єдиного податку четвертої групи сплачують податок щоквартально протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, у таких розмірах: у I кварталі - 10 відсотків; у II кварталі - 10 відсотків; у III кварталі - 50 відсотків; у IV кварталі - 30 відсотків.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб. У подальшому воєнний стан продовжувався і триває до цього часу.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-ІХ (далі Закон № 2260-ІХ), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Відповідно до пункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України (в редакції Закону України № 2260-ІХ), у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно з пунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України визначено, що податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім: а) камеральних перевірок.

У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

В подальшому, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13.12.2022 № 2836-ІХ, пункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України викладено у новій редакції.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України (в редакції Закону України 13.12.2022 № 2836-ІХ), що застосовуються з 27 травня 2022 року, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.

Зі змісту вищенаведених норм вбачається, що Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків, у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Податковим кодексом України, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності, та скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

При цьому, починаючи з 27.05.2022 платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року, що передбачено положенням підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України в редакції Закону України від 13.12.2022 № 2836-ІХ.

Судовим розглядом встановлено, що ДП "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" (з 22.08.2024 ДП "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ") подало до контролюючого органу податкову звітність, а саме:

податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2022 рік від 21.02.2022, у якій самостійно визначено податкове зобов`язання за ІІ квартал 2022 року в сумі 227244,81 грн. та за ІІІ квартал 2022 року в сумі 1136224,32 грн. /а.с. 96-101/;

податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи (уточнюючу) за 2023 рік від 17.03.2023, у якій самостійно визначено податкове зобов`язання за І квартал 2023 року в сумі 1106050,13 грн. /а.с. 111-119/;

податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи (уточнюючу) за 2023 рік від 07.11.2023, у яких самостійно визначено розмір заниження податкового зобов`язання за І квартал 2023 року в сумі 250485,58 грн. /а.с. 102-110/.

Перевіркою встановлено та зафіксовано в акті камеральної перевірки від 03.05.2024 №6118/16-31-04-09-03/00729563 і підтверджується наявною у матеріалах справи податковою звітністю /а.с. 96-119/, витягом з інтегрованої картки платника податків ДП "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ" /а.с. 89-95/, що:

1) згідно податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік (№9036333169 від 21.02.2022) узгоджена сума грошового зобов`язання, яка підлягала сплаті за ІІ квартал 2022 року становила 227244,81 гривень, зараховано переплатою - 151515,61 гривень.

Граничний строк сплати податкового зобов`язання за II квартал 2022 року - 01.08.2022.

Станом на 02.08.2022 сума податкового зобов`язання у розмірі 75729,20 гривень залишилась непогашеною. На порушення пп. 295.9.2 п, 295.9 ст.295 ПК України сплата проведена підприємством 04.08.2022 в сумі 75729,20 гривень платіжним дорученням № 6226 із затримкою на 3 календарних дні.

2) відповідно до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік (№ 9036333169 від 21.02.2022) узгоджена сума грошового зобов`язання, яка підлягала сплаті за III квартал 2022 року становила 1136224,32 гривень, зараховано переплатою - 78760,51 гривень.

Граничний строк сплати податкового зобов`язання за III квартал 2022 року-31.10.2022.

Станом на 01.11.2022 сума податкового, зобов`язання у розмірі 1057463,81 гривень залишилась непогашеною. На порушення пп. 295.9.2 п. 295.9 ст.295 ПК України сплата проведена підприємством: 30.11.2022 в сумі 150000,0 гривень платіжним дорученням № 6855 із затримкою на 30 календарних днів; 29.12.2022 в сумі 227244,72 гривень платіжним дорученням № 7047 із затримкою на 59 календарних днів; 29.12.2022 в сумі 455986,16 гривень платіжним дорученням № 7048 із затримкою на 59 календарних днів; 29.12.2022 в сумі 224232,93 гривень платіжним дорученням № 7043 із затримкою на 59 календарних днів.

3) відповідно до уточнюючої податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік (№ 9053278888 від 17.03.2023) узгоджена сума грошового зобов`язання, яка підлягала сплаті за І квартал 2023 року становила 1106050,13 гривень, зараховано переплатою 19,08 гривень.

Граничний строк сплати податкового зобов`язання за І квартал 2023 року -01.05.2023.

Станом на 02.05.2023 сума податкового зобов`язання у розмірі 1106031,05 гривень залишилась непогашеною. На порушення пп. 295.9.2 п. 295.9 ст.295 ПК України сплата проведена підприємством: 26.05.2023 в сумі 75748,27 гривень платіжним дорученням № 26/05/20238017 із затримкою на 25 календарних днів; 09.06.2023 в сумі 606031,05 гривень платіжним дорученням № 09/06/20238083 із затримкою на 39 календарних днів; 13.06.2023 в сумі 424251,73 гривень платіжним дорученням № 13/06/20238117 із затримкою на 43 календарних дні.

4) відповідно до уточнюючої податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік (№ 9297640473 від 07.11.2023) узгоджена сума грошового зобов`язання, яка підлягала сплаті за І квартал 2023 року становила 250485,58 гривень, переплата відсутня.

Граничний строк сплати податкового зобов`язання - 07.11.2023.

Станом на 08.11.2023 сума податкового зобов`язання у розмірі 250485,58 гривень залишилась непогашеною. На порушення п. 50.1 ст. 50 Кодексу сплата проведена підприємством: 29.11.2022 в сумі 227244,72 гривень платіжним дорученням № 9114 із затримкою на 22 календарних дні; 21.12.2023 в сумі 23240,86 гривень платіжним дорученням № 9788 із затримкою на 44 календарних дні.

Граничний термін виконання зобов`язань за описаною вище податковою звітністю, перелік якої зазначено в розрахунках до податкових повідомлень-рішень, не припадає на період з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року, натомість, припадає на дати після закінчення такого періоду: 02.08.2022, 01.11.2022, 02.05.2023, 08.11.2023 /зворот а.с. 15, а.с. 16/.

Судовим розглядом встановлено, що ДП «ЯЛОСОВЕЦЬКЕ» не подавало заяву щодо неможливості виконання податкових обов`язків відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

У зв`язку з цим, доводи позивача щодо того, що з початком повномасштабного вторгнення у нього виникли труднощі з реалізацією власної сировини, можливості закупівлі посівних матеріалів, засобів захисту рослин, добрив та палива, і як наслідок відсутністю грошових коштів на рахунку підприємства, а також посилання на постійні відключення електроенергії, суд відхиляє

Таким чином, як правильно зазначив суд першої інстанції, позивач не звільнений від відповідальності за несвоєчасне виконання обов`язків по сплаті податкового зобов`язання зі сплати єдиного податку на підставі описаних вище податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи.

Що стосується доводів позивача стосовно процедурних порушень прийняття оскаржуваних ним податкових повідомлень-рішень, суд зазначає наступне.

Так, п. 86.2 ст. 86 ПК України визначено, що за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Положеннями п. 42.2 ст. 42 ПК України визначено, що документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

Згідно з п. 42.5 ст. 42 ПК України у разі якщо платник податків не подав заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, листування з платником податків здійснюється шляхом надіслання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручаються платнику податків (його представнику).

У разі якщо пошта не може вручити платнику податків документ у зв`язку з відсутністю за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їхньою відмовою прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.

Відповідно до п. 86.7 ст. 86 ПК України у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому підпунктом 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки). Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.

Судовим розглядом встановлено, що акт камеральної перевірки від 03.05.2024 №6118/16-31-04-09-03/00729563 надісланий за адресою місцезнаходження платника податків Державного підприємства "Дослідне господарство імені 9 січня" Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України" (з 22.08.2024 ДП "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ") рекомендованим листом № 0600916630937 з повідомленням про вручення 06.05.2024 та вручений позивачу 10.05.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення Ф.119 №0600916630937 /а.с. 121/ та списком згрупованих рекомендованих листів Ф.103 за 06.05.2024 /а.с. 125, зворот а.с. 125/.

Щодо посилання апелянта на ідентифікатор поштового відправлення 0600923090379 (номер ідентифікатора на поштовому конверті, що містить відмітку «КОЛІНЬКО АКТ»), судом встановлено, що за цим номером ідентифікатора поштового відправлення підприємству позивача направлено акт про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгоджених сум податкових зобов`язань частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями за 2023 рік та І квартал 2024 року за актом камеральної перевірки № 7033/16-31-04-09-03/00729563 від 22.05.2024 року, який надіслано 23.05.2024 року за податковою адресою платника рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Згідно з відміткою поштової служби поштове відправлення отримано підприємством 05.06.2024 року.

Крім того, згідно номеру ідентифікатора поштового відправлення - № 0600925083027 підприємству позивача 29.05.2024 року направлено податкові повідомлення-рішення винесені за актом камеральної перевірки № 6118/16-31-04-09-03/00729563 від 03.05.2024 за податковою адресою платника рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Згідно з відміткою поштової служби поштове відправлення отримано підприємством 05.06.2024 року.

У зв`язку з цим, доводи апелянта про порушення процедури винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень є безпідставними.

На підставі наведених вище обставин колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що податкові повідомлення рішення від 29.05.2024 за № 0078280409 та № 0078330409, винесені по акту камеральної перевірки за № 6118/16-31-04-09-03/00729563 від 03.05.2024 в частині застосування штрафних санкцій є правомірними та відсутні підстави для їх скасування.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

При цьому, колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (№ 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (№ 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Зважаючи на результати апеляційного перегляду оскарженого судового рішення та положення статті 139 КАС України, у справі відсутні підстави для зміни розподілу судових витрат зі сплати судового збору.

Враховуючи те, що справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження, рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 326, 327 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державного підприємства "ЯЛОСОВЕЦЬКЕ" залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24.10.2024 по справі № 440/8084/24 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя (підпис)І.С. ЧалийСудді(підпис) (підпис) І.М. Ральченко В.В. Катунов

Повний текст постанови складено 27.01.2025 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.01.2025
Оприлюднено29.01.2025
Номер документу124702807
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на майно, з них податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

Судовий реєстр по справі —440/8084/24

Постанова від 16.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Постанова від 16.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 24.10.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Рішення від 24.10.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні